Naiset ei nykyään enää halua lapsia, miehet haluaa
Otsikko on provokatiivinen ja yleistys, mutta pointti tulee siitä ilmi. Vapaaehtoinen ja itse valittu lapsettomuus on nykyään huomattavasti yleisempää naisten kuin miesten keskuudessa. Moni nainen ei nykyään halua ollenkaan lapsia vaan haluaa elää elämänsä lapsettomana. Harva mies kuitenkaan haluaa jäädä lapsettomaksi, vaan suurin osa miehistä haaveilee perheestä ja miesten lapsettomuus ei ole oma valinta vaan johtuu siitä, että he eivät ole löytäneet/saaneet naista, jonka kanssa perustaa se perhe. Tämä ei ole pelkästään suomalainen ilmiö, vaan yleinen trendi myös esim. Keski-Euroopassa.
Kommentit (374)
Minä tein sen suuren virheen, että uskoin mieheni puheita siitä miten hän haluaa lapsia. Sillä kyllä hän halusikin, ei se mikään vale ollut. Se mitä hän ei halunnut oli tämä lapsiarki ja niiden omien lastensa hoitaminen. Mutta luulen, että sitä hän ei itsekään tajunnut etukäteen.
Mä olen sen verran vanhempi, että olen lapseni jo kasvattanut. Saman ikäpolven miehissä on paljon näitä perinteisiä "naisten työt, miesten työt" -tyyppejä, ja sellaisen kanssa jaksoin minäkin muutaman vuoden. Hoidin palkkatyöni, lapsen ja kodin, mies työnsä. Näin jälkikäteen en yhtään ihmettele, etteivät naiset halua ottaa edes riskiä tuplatyökuormasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/tuore-tutkimus-kertoo-huo…
Väestöliiton kyselyn perusteella miehet suunnittelevat iästä, tuloista ja koulutuksesta riippumatta perheen perustamista ylipäätään vähemmän kuin naiset, mutta erityisesti suosituimmassa lisääntymisiässä olevien 30–34-vuotiaiden miesten perheenperustamisaikeissa on tapahtunut huima pudotus.
Kun heiltä kymmenen vuotta sitten vuoden 2008 barometrissä kysyttiin, kuinka moni suunnittelee hankkivansa tulevaisuudessa lapsen tai lisää lapsia, noin 60 prosenttia vastasi myöntävästi. Nyt tämä porukka on kutistunut 35 prosenttiin.
Hyvin koulutetut miehet suunnittelevat lisääntymistä kaikkein vähiten, ja koska ihmisillä on taipumus pariutua kaltaistensa kanssa, etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien koulutettujen ja hyvätuloisten naisten voi olla tulevaisuudessa hankala löytää itsensä ikäistä lisääntymishaluista miestä.
Mutta kuitenkin: http://www.vaestoliitto.fi/@Bin/5255633/Vapaaehtoinen_lapsettomuus_Suom…
yli 29-vuotiasissa velanaisia on enemmän kuin velamiehiä.
Ap
Tuo ero on aivan mitätön, pari prosenttiyksikköä. Käytännössä veloja on miehissä ja naisissa yhtä paljon. Merkitsevä ero syntyy esimerkiksi kaupunkilaisten ja maalaisten välille. Helsingissä on suhteellisesti paljon enemmän veloja kuin Maskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestöliiton kyselyn perusteella miehet suunnittelevat iästä, tuloista ja koulutuksesta riippumatta perheen perustamista ylipäätään vähemmän kuin naiset, mutta erityisesti suosituimmassa lisääntymisiässä olevien 30–34-vuotiaiden miesten perheenperustamisaikeissa on tapahtunut huima pudotus.
Kun heiltä kymmenen vuotta sitten vuoden 2008 barometrissä kysyttiin, kuinka moni suunnittelee hankkivansa tulevaisuudessa lapsen tai lisää lapsia, noin 60 prosenttia vastasi myöntävästi. Nyt tämä porukka on kutistunut 35 prosenttiin.
Hyvin koulutetut miehet suunnittelevat lisääntymistä kaikkein vähiten, ja koska ihmisillä on taipumus pariutua kaltaistensa kanssa, etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien koulutettujen ja hyvätuloisten naisten voi olla tulevaisuudessa hankala löytää itsensä ikäistä lisääntymishaluista miestä.
Mutta kuitenkin: http://www.vaestoliitto.fi/@Bin/5255633/Vapaaehtoinen_lapsettomuus_Suom…
yli 29-vuotiasissa velanaisia on enemmän kuin velamiehiä.
Ap
Tuo ero on aivan mitätön, pari prosenttiyksikköä. Käytännössä veloja on miehissä ja naisissa yhtä paljon. Merkitsevä ero syntyy esimerkiksi kaupunkilaisten ja maalaisten välille. Helsingissä on suhteellisesti paljon enemmän veloja kuin Maskussa.
Ero on erittäin merkittävä kun tarkastellaan tätä ilmiötä trendinä. Vielä esim. 50 vuotta sitten velanaisia oli vain aivan mitättömän pieni osa naisista. Nyt velanaisia on 15 % yli 29-vuotiaista naisista.
Maailmassa kyllä porukkaa riittää, ei onneksi tarvitse huolestua. Pitäisi päästä 4 000 000 000 ensiksi eroon. Ihan hyvä trendi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin osassa tapauksia kyse voi olla ihan siitä, että äitiyteen kohdistuu aivan erilaisia paineita kuin isyyteen. Nainen ottaa monessa mielessä miestä suuremman riskin (terveys, talous, ura, ajankäyttö) perhettä perustaessa. Voi olla, että mies jättää perheensä tai että aika lasten kanssa kotona estää etenemästä työuralla. Voi olla, että mies ei osallistukaan lasten hoitoon ja kasvatukseen sovitulla tavalla. Voi olla, että lapsella on joitain erityistarpeita tai vaikka oppimisvaikeuksia, jotka lähes aina jäävät ensisijaisesti äidin vastuulle. Perhe-elämä ei enää houkuttele naisia, kun tarjolla on muitakin vaihtoehtoja.
Myönnän itse kuuluvani niiden naisten joukkoon, jotka eivät halua lapsia mutta joiden mies haluaisi. Alkaessamme seurustella olin avoimempi asian suhteen, mutta kun olen nähnyt, mikä on miehen panos vaikka kotitöiden suhteen (tekee, mutta organisointivastuu on minulla) ja miten hän priorisoi ajankäyttöä (omat menot etusijalla), ymmärrän, että perhearjen pyörittäminen jäisi helposti minun vastuulleni. Kun meitä on vain kaksi, pystyn elämään näin, mutta en ala tieten tahtoen heikentämään elämänlaatuani ja vaikeuttamaan arkeani, mitä lapsen hankkiminen tarkoittaisi.
Vaikutat vähä-älyiseltä ja heikolta ihmiseltä
Olen kyseisen kommentin kirjoittaja. Tulkinta on sikäli yllättävä, että kuvaan varsin seikkaperäisesti, miten olen pyrkinyt pitämään oman elämäni hallinnassa ja aktiivisesti tehnyt valintoja, joiden näen parantavan elämänlaatuani. Ratkaisuihini olen päätynyt huolellisen harkinnan, ympäristön havainnoinnin ja eri vaihtoehtojen toteutumisen todennäköisyyden punnitsemisen perusteella. Valinnat on siis tehty järjellä, ei tunteella. Tässä mielessä oletettu tyhmyyteni kaipaisi jonkinlaisia perusteluja.
Näkemyksen heikkoudesta ymmärrän sikäli, että kyllähän elämäni on helpompaa kuin vaikka isoäitini elämä, mutta en kyllä näekään minään itseisarvona sitä, että elämä olisi mahdollisimman raskasta. Esimerkiksi isoäitini, perinteinen suomalainen "vahva nainen", on ollut monessa mielessä pakkotilanteessa, emmekä voi tietää, mitä valintoja hän olisi tehnyt, jos hänellä olisi ollut mahdollisuuksia. Ehkä hän ei olisi tehnyt kahdeksaa lasta, jos ehkäisyvälineitä olisi ollut saatavilla. Aivan samoin minäkin tietysti pakon edessä pystyisin moneen sellaiseen asiaan, joita en vapaaehtoisesti tee. Näen kuitenkin sen, että ihmiskunta pyrkii parantamaan elämänlaatuaan luonnollisena ja toivottavana kehityssuuntana elämän tietoisen vaikeuttamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tilanne on jotenkin se, että suomalaiset nuoret miehet ovat pehmeämpia ja lämpimämpiä kuin ennen, naisten osalla tilanne on juuri toisin päin. Siinä missä nuoret miehet juttelevat kohteliaasti ja normaalisti muillekin kuin ikätovereilleen, hymyilevät, leikkivät lasten kanssa ym. nuoret naiset ovat usein tosi pelottavia hirveine ripsienpidennyksineen, paljaine rintavakoineen ja sotamaalauksineen. Puhumattakaan niistä hirveistä housuita ja isoista peffoista, joita nykyisin näkee.
Toimin opettajana yläasteella, siellä tämä kehitys on aika selvää. Pojat kasvatetaan nykyisin paljon paremmin kuin ennen, tyttöjä ilmeisesti ei. Pojat harrastavat usein paljon, tytöillä ei välttämättä yläasteella ole enää mitään harrastuksia. Tilanne oli aika erilainen silloin, kun aloitin uraani. Sanoisin, että asiat oli melkein päinvastoin silloin.
Millainen opettaja katselee yläkouluikäisten tyttöjen takapuolia? Olen itsekin opettaja, enkä tosiaankaan katsele nuoria sillä silmällä enkä varsinkaan tee mitään älyttömiä johtopäätöksiä nuorisomuodin perusteella. Kyllä minustakin on typerän näköistä vetää housut kainaloon ja kulkea nilkat paljaana, mutta ihan yhtä typerää oli, kun 80-90-luvuilla ei talvipakkasellakaan pidetty pipoa ja takin piti olla auki. 2000-luvun alussa housut olivat niin matalia, että alushousut vilkkuivat ja silloisen muodin mukaan pitikin vilkkua. Nuorisomuodissa on aina tehty ylilyöntejä, ja ihan kunnollisia aikuisia on niistä stringinvilauttelijoistakin kasvanut.
Hyvin ot, mutta päässä on sentään karvat lämmittämässä. Tyhmempää kulkea nilkka tai vyötärö paljaana kuin ilman pipoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin osassa tapauksia kyse voi olla ihan siitä, että äitiyteen kohdistuu aivan erilaisia paineita kuin isyyteen. Nainen ottaa monessa mielessä miestä suuremman riskin (terveys, talous, ura, ajankäyttö) perhettä perustaessa. Voi olla, että mies jättää perheensä tai että aika lasten kanssa kotona estää etenemästä työuralla. Voi olla, että mies ei osallistukaan lasten hoitoon ja kasvatukseen sovitulla tavalla. Voi olla, että lapsella on joitain erityistarpeita tai vaikka oppimisvaikeuksia, jotka lähes aina jäävät ensisijaisesti äidin vastuulle. Perhe-elämä ei enää houkuttele naisia, kun tarjolla on muitakin vaihtoehtoja.
Myönnän itse kuuluvani niiden naisten joukkoon, jotka eivät halua lapsia mutta joiden mies haluaisi. Alkaessamme seurustella olin avoimempi asian suhteen, mutta kun olen nähnyt, mikä on miehen panos vaikka kotitöiden suhteen (tekee, mutta organisointivastuu on minulla) ja miten hän priorisoi ajankäyttöä (omat menot etusijalla), ymmärrän, että perhearjen pyörittäminen jäisi helposti minun vastuulleni. Kun meitä on vain kaksi, pystyn elämään näin, mutta en ala tieten tahtoen heikentämään elämänlaatuani ja vaikeuttamaan arkeani, mitä lapsen hankkiminen tarkoittaisi.
Kun ei suostu kotiorjaksi? :D
Ota Reiska vaikka yksi päiväkalja ja mene päikkäreille.
Kuka tässä on kotiorjuudesta puhunut? pointtina on että yrittäisitte nähdä asiat laajemmassa mittakaavassa. Muistakaa että myös teidän asenteissanne on vikaa, te naiset usein uhriudutte ettekä osaa perustella asioita kunnolla ja myös teidän pitäisi ymmärtää miehiä. Monesti sivusta seurannut kuinka kaikki sujuu hyvin mutta naiset vain nalkuttaa..miksi? en tiedä, ehkä ette osaa ajatella/ette tiedä mitä haluatte.
Reiska on hauska lempinimi, siitä pojot. En juo kuin silloin tällöin saunaoluen. En nuku päikkäreitä nukun kunnon yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä on kotiorjuudesta puhunut? pointtina on että yrittäisitte nähdä asiat laajemmassa mittakaavassa. Muistakaa että myös teidän asenteissanne on vikaa, te naiset usein uhriudutte ettekä osaa perustella asioita kunnolla ja myös teidän pitäisi ymmärtää miehiä. Monesti sivusta seurannut kuinka kaikki sujuu hyvin mutta naiset vain nalkuttaa..miksi? en tiedä, ehkä ette osaa ajatella/ette tiedä mitä haluatte.
Reiska on hauska lempinimi, siitä pojot. En juo kuin silloin tällöin saunaoluen. En nuku päikkäreitä nukun kunnon yöunet.
Tässä ketjussa naiset ovat kertoneet aika selkeäsit mitä haluavat :D
Miten ehdotat että ymmärrämme miehiä? Mitä meidän pitäisi ymmärtää?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma väite. Aika moni aloitus tällä palstalla kertoo miehen haluttomuudesta osallistua sinappikone arkeen.
Miehet haluavat lapsia, eivät lapsiarkea.
Kyseessä on sama ilmiö, kun lapsi mankuu koiraa "Kyllä minä hoidan ja käytän lenkillä". Jokainen tietää, kenen hommaksi koiran hoitaminen jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa naiset ovat kertoneet aika selkeäsit mitä haluavat :D
Miten ehdotat että ymmärrämme miehiä? Mitä meidän pitäisi ymmärtää?
Ensin pitää ymmärtää miksi asiat ovat kuin ne ovat sen jälkeen hyväksyä niinkuin ne ovat ja sitten miettiä kuinka niiden haluaa oilevan/mitä haluat. Siinä on vissi ero. Ymmärtää myös halun ja tarpeen ero.
ohis
Ei pidä paikkaansa! Miehissä on ja on aina ollut enemmän vapaaehtoisesti lapsettomia kuin naisissa. Nykyään vapaaehtoinen lapsettomuus on lisääntynyt erityisesti koulutettujen miesten kesuudessa.
"Väestöliiton kysely: Koulutetut miehet eivät halua enää lapsia"
"Hän on huolissaan etenkin hyvässä sosioekonomisessa asemassa olevien miesten aikeista.
”Ja kun tiedetään, että niistä, jotka suunnittelevat lapsen hankintaa, vain osa lopulta saa lapsen, niin sanoisin tutkijana, että nämä ovat aika dramaattisia lukuja”, Berg sanoo."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei suostu kotiorjaksi? :D
Ota Reiska vaikka yksi päiväkalja ja mene päikkäreille.
Se puhui kotiorjuudesta, jota sinä kutsuit vähä-älyiseksi ja heikoksi. Kyseinen tyyppi kirjoitti kommentissaan, mitä sinä ilmeisesti et joko lukenut tai ymmärtänyt, että hänen miehensä ei tälläkään hetkellä tee kotona hommia tasapuolisesti tai ainakaan oma-aloitteisesti. Tämän takia kommentoija ei siis halua lapsia, sillä silloin hänelle kasaantuisi vielä suurempi vastuu talouden pyörittämisestä. Eli hän olisi orjana omassa kodissaan.
Joku tosiaan sulle jo vastasikin, että tässä ketjussa tulee hyvin ilmi mitä naiset haluavat. Tasaveroisen, aikuisen parisuhteen ja miehen, joka kantaa perhe-elämän vastuusta ja töistä oman osansa, eli 50%. Tämä kuitenkin on tutkimusten mukaan suurimmalta osalta miehiä liikaa pyydetty.
/63
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tilanne on jotenkin se, että suomalaiset nuoret miehet ovat pehmeämpia ja lämpimämpiä kuin ennen, naisten osalla tilanne on juuri toisin päin. Siinä missä nuoret miehet juttelevat kohteliaasti ja normaalisti muillekin kuin ikätovereilleen, hymyilevät, leikkivät lasten kanssa ym. nuoret naiset ovat usein tosi pelottavia hirveine ripsienpidennyksineen, paljaine rintavakoineen ja sotamaalauksineen. Puhumattakaan niistä hirveistä housuita ja isoista peffoista, joita nykyisin näkee.
Toimin opettajana yläasteella, siellä tämä kehitys on aika selvää. Pojat kasvatetaan nykyisin paljon paremmin kuin ennen, tyttöjä ilmeisesti ei. Pojat harrastavat usein paljon, tytöillä ei välttämättä yläasteella ole enää mitään harrastuksia. Tilanne oli aika erilainen silloin, kun aloitin uraani. Sanoisin, että asiat oli melkein päinvastoin silloin.
Millainen opettaja katselee yläkouluikäisten tyttöjen takapuolia? Olen itsekin opettaja, enkä tosiaankaan katsele nuoria sillä silmällä enkä varsinkaan tee mitään älyttömiä johtopäätöksiä nuorisomuodin perusteella. Kyllä minustakin on typerän näköistä vetää housut kainaloon ja kulkea nilkat paljaana, mutta ihan yhtä typerää oli, kun 80-90-luvuilla ei talvipakkasellakaan pidetty pipoa ja takin piti olla auki. 2000-luvun alussa housut olivat niin matalia, että alushousut vilkkuivat ja silloisen muodin mukaan pitikin vilkkua. Nuorisomuodissa on aina tehty ylilyöntejä, ja ihan kunnollisia aikuisia on niistä stringinvilauttelijoistakin kasvanut.
Hyvin ot, mutta päässä on sentään karvat lämmittämässä. Tyhmempää kulkea nilkka tai vyötärö paljaana kuin ilman pipoa.
Karvoista huolimatta lämmönhukka päästä on paljon suurempi kuin nilkoista tai vyötäisiltä, joten se pipottomuus on oikeasti kylmäävämpää.
Fiksuja miehiä kun haluavat sukua jatkaa. Miehen kantsii jättää sellainen nainen ja katsoa toinen koska kyllä niitä on jotka haluaa kunnon perheen.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Naisilla tuntuu olevan paljon realistisempi käsitys siitä mitä raskauteen ja lastenhoitoon kuuluu. Miehet ajattelevat että se vauva vain tupsahtaa jostain ja nukkuu yöt päivät. Sitten jonain päivänä hänestä tulee kiva 12-vuotias jonka kanssa voi leikkiä.
Jep, omalla miehellä sama. Sitten vien hänet tapaamaan serkkujeni lapsia ja siinä vähän laantuu se vauvakuume, kun kuuntelee lasten huutoa. :D Viimeksi puhuimme lasten kehitysvaiheista ja mies ihmetteli, kuinka kauan oikein kestää, että lapsi alkaa itse hoitaa asioita, kuten vessassa käynti ja ruokailu. Emme hanki lapsia vielä muutamaan vuoteen, ellei vahinko käy. Ja haluan meidän ensin kasvavan aikuisiksi. Toki aikuisia olemme, mutta kyllä pitää perhe-elämän realiteetit ymmärtää ennen lasten hankintaa.
N24 M26
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole pelkästään suomalainen ilmiö, vaan yleinen trendi myös esim. Keski-Euroopassa.
Jaa, en tiedä mihin tietosi perustuvat, mutta ainakin jokunen vuosi sitten vielä juurikin nimenomaan keskieurooppalaisilla, saksankielisten maiden (Saksa, Itävalta) miehillä oli vapaaehtoinen lapsettomuus kaikkein korkeinta koko Euroopassa. Myös länsieurooppalaisilla, kuten hollantilaisilla ja belgialaisilla miehillä oli tuolloin vapaaehtoinen lapsettomuus korkeaa.
Hyvä, että huonolaatuiset geenit karsiutuvat geenialtaasta. Toivottavasti lapsirakkailla ja lämpimillä naisilla on mahdollisuus keskittyä äitiyteen ja hankkia 4-5 lasta. Näistä kasvaa sitten ne tulevaisuuden suomalaiset, jotka ovat parempia ja yhteisöllisempiä ihmisiä koska kylmät ja kolkot geenit poistuvat luonnollista tietä.
Ei se kansalaisten määrä ole oleellinen asia, vaan laatu. Rakastavien äitien lapset ovat itsekin rakastavia ja perhekeskeisiä, joten sukupuutto ei ole vaarana. Luontokin kiittää, kun hedonistit katoavat kuluttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Fiksuja miehiä kun haluavat sukua jatkaa. Miehen kantsii jättää sellainen nainen ja katsoa toinen koska kyllä niitä on jotka haluaa kunnon perheen.
Kaikilla halukkailla sankareilla ei ole varaa siihen aasialaiseen vaimoon. Voi, voi :(
NOT! ;D
Oma isäni on ollut esimerkillinen isä, hoitanut suurimman osan kotitöistä, jäänyt sairaiden lasten kanssa kotiin ja mahdollistanut äitini uralla etenemisen. Mutta tiedän hänen olevan todellakin poikkeusyksilö, en usko itse lisääntyväni koska en halua ottaa riskiä, että ukko on huithapeli.
Hyvin tuolla aikaisemmin sanottukin jo, isäksi voisin hyvin haluta, äidiksi en. Joskus vähän karrikoidusti heitin illanvietossa, että voisihan niitä lapsia hankkia jos tehdään sopimus että eron sattuessa isä on lähivanhempi ja minä lähden viettämään sinkkuelämää. Sitä kauhistelijoiden määrää, äitimyytti elää tiukassa. Miehillehän tämä on ihan ok, jos ei enää lapsiarki maistukaan niin pakataan kamat ja perävalot vilkkuu. Jos kerran vuodessa sitten hakee muksut Linnanmäelle, niin saa ihailua osakseen.