Onko Tampereen Nekala eliittialuetta?
Kommentit (119)
No, mies tuossa just sanoi, että hänestäkin se on purettu. Kuinkas pihalla sitä olen ollutkaan, kun ei enää työmatka mene siitä Nekalan läpi? Mutta eikö se Atomikylä ollut se siinä Nekalantien varressa ja sitten siellä perällä ne Torpparintien rivarit vai oliko ne Torpparintiellä Atomikylä? Ääh.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:41"]
Tepä olette pihalla nykyisestä virtauksesta! Nekala on nostanut statustaan hurjasti. Sehän on lähellä keskustaa. Ainakin Tampereella on nämä vanhat, lähellä keskustaa olevat on todella kalliita nykyään. Nekala halvin niistä ja siellä on edelleen sitä Atomikylää ja muita pulsutaloja, mutta myös pelkkää vanhaa omakotitaloa, jotka ei halvalla lähde kunnostaan huolimatta. Jos sijoitusmielessä ostaa asunnon, niin Nekala on erinomainen valinta. Sen arvo ei ainakaan laske vaan siistiytyy pikkuhiljaa lisää ja lisää, ja hyvä sijainti nousee yhä enemmän pintaan. Mun miehen lapsuudessa Pispala oli esimerkiksi aivan kamalaa juoppoaluetta, mutta niinpä se on arvostettua nykyään. Ehkä vähän boheemia ja siellä niitä joitain juoppoja on edelleen, mutta ei kukaan enää huuda Pispalaa huonoksi.
Mutta vastaus ap:n kysymykseen: Nekala ei ole eliittialuetta, muttei mitenkään huono ostos ole sieltä ottaa asuntoa.
[/quote]
Atomikylä on purettu, sitä ei ole ollut moneen vuoteen enää Nekalassa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:45"]
Atomikylä on se puurivarialue siinä Nekalantien varressa, lähellä Iidesjärveä. Ruskehtavat rivarit (rakennettu ehkä 70-luvulla), pihat hoitamattomat jne. Sellainen "hylätyn oloinen" rivariyhtiö. Sitten taas siellä Nekalan siirtolapuutarhan takana Torpparintiellä oli jotain 50-luvun rivareita heinikon keskellä ja ne on purettu uusien omakotitalojen ja rivareiden tieltä. Kumpikin oli sellaisia paikkoja, joihin kaupunki laitti asumaan "epäsosiaalista ainesta". Niissä tapahtui... henkiä lähti.
[/quote]
"Atomikylä, joka sijaitsi Nekalantien varressa Nekalan lampipuiston kohdalla purettiin vuonna 2013 [vahvennus tässä]. Atomikylä-nimen parakkikylä sai siitä, että rakennukset tuotiin Loviisan ydinvoimalatyömaan rakennustyömaalta. Ne olivat Nekalantien varressa Iidesjärven etelärannalla noin 25 vuotta"
Juu, luinkin nyt itse jutun siitä, että on purettu reilu vuosi sitten. En ole pahemmin siellä suunnassa liikkunut tosiaan varmaan vuoteen ja lehtijuttukin mennyt ohi. Ainakin tuossa Aamulehden jutussa sanottiin hauskasti, että "Atomikylä kelpasi vähemmän vaativille asiakkaille..." Jep, jep. Joskus ohi ajaessa katselin sitä porukkaa ja mietin, että tuolla ei oikeasti uskaltaisi elää. Olen asunut kaupungin vuokrataloissa ja aikamoista menoa on ollut naapurustossa, mutta Atomikylä menee jo sitten sen rajan yli, jossa vaan ei voi asua. Sitä paitsi ei sinne mun kaltaisia olisi edes haluttu. Heillä on siellä omat juttunsa, oma elämäntyylinsä jne.
Nekala voi olla nousussa mutta ei se eliittaluetta ole. Mitä itse olen kämppiä katsellut, sanoisin että Tampellassa ja Pyynikillä on kalleimmat asunnot, eli jos hinnasta on kiinni, ne ovat eliittialuetta. Sekä tietenkin Ratinan uudet rakennukset. Tammelassakin on nykyään aika pelottavia alueita, esimerkiksi siinä Rongankadun alikulun vieressä on joku vallattu talo tms. jossa hengaa aina hirveä määrä lössiä kaljapullot kädessä ja pilvi haisee pihalle asti.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 10:25"]
Nekala voi olla nousussa mutta ei se eliittaluetta ole. Mitä itse olen kämppiä katsellut, sanoisin että Tampellassa ja Pyynikillä on kalleimmat asunnot, eli jos hinnasta on kiinni, ne ovat eliittialuetta. Sekä tietenkin Ratinan uudet rakennukset. Tammelassakin on nykyään aika pelottavia alueita, esimerkiksi siinä Rongankadun alikulun vieressä on joku vallattu talo tms. jossa hengaa aina hirveä määrä lössiä kaljapullot kädessä ja pilvi haisee pihalle asti.
[/quote]
Niin ja Pirkkalaanhan nykyään kaikki rikkaat muuttaa.
Siitä siirtolapuutarhan toiselta puolelta myytiin tontit ainakin hurjaan hintaan. Ei satatuhatta riittänyt.
Murhapolttoja ja puukotuksia....
Se on totta, että Ratina ja Tampella on kalliita. Varsinkin Ratina on kuitenkin täyteen ahdettu, näkymät ikkunoista ja partsilta on toiselle partsille ja toiseen keittiöön. Sijoitusmielessä en ostaisi sieltä, koska Ratinan hinnat ei tule nousemaan suhteessa samoin kuin vaikkapa Kalevan, Petsamon tai Pyynikin.
Naurakaa vaan mutta Nekalassa tulee asuntojen arvo vielä tulevaisuudessa nousemaan. Keskustan läheisyys on niin iso tekijä ja aluetta siistitään koko ajan. Keskusta itsessään ei pysty juurikaan enää laajenemaan mihinkään muualle suuntaan kuin sinne. Todistaahan suunitelma keskusareenasta ympäristöineenkin tämän, mikä on ilmansuunta uudelle keskustalle.
En asu Nekalassa itse, mutta omistan sieltä kaksi sijoitusasuntoa. Helppo on ollut saada ne vuokralle mm. yliopiston läheisyyden vuoksi ja mulla ainakin on lähes aina ollut hyvä tuuri vuokralaisten kanssa käynyt että ovat olleet kunnollisia siistejä, vuokranmaksavia ihmisiä.
Kyllä Nekalassa asuu nykyän jo muitakin kuin puliukkoja. Atomikylän purkaminen vei suurimmat hörhötalot sieltä mennessää. Eliittiaslueeksi sitä ei tosin voi kutsua. :)
Anna mun kaikki kestää! ;D Olen paljasjalkainen Tamperelainen ja tuo on yksi alueista minne en koskaan, ikinä muuttaisi! Kaukana eliitistä! :DD
Anna toki kaverisi kuvitella niin, jos se hänen mieltään lämmittää.
Käsitykseni mukaan Annala on alue missä on kalleimmat asunnot, Pispalaan muuttaa julkimot ja siellä viihtyy boheemimmatkin tapaukset. Hervanta ja Peltolammi sekä Multisilta on melko out, en koe Tesomaa edelleenkään hyvänä, mutta on se kai mainettaan parempi nykyisin.
Härmälänrannasta on yritetty tehdä luksuspaikkaa vuosia, mutta aina vaan se alkupää pilaa tunnelman mielestäni. Joku voi tykätä toki.
Onhan näitä lähiöitä ja alueita, mutta Nekalaa en kutuisi edes hyväksi, korkeintaan tyydyttäväksi asuinalueeksi. Samaa tasoa kun Härmälän puutaloalue.
Olen samaa mieltä, Nekalan arvo vielä nousee, kuten on nousussa Härmälänkin. Vaatii kuitenkin vielä useampia vuosia, pari vuotta ei riitä.
Nekalan sijaintihan on loistava, ihan varmasti on tulevaisuudessa arvostettu kaupunginosa kunhan vähitellen siistiytyy. Iidesjärven ympäristöä ollaan paraikaa kunnostamassa kaupunkipuistoksi ja tienoo on todella kaunista ulkoilualuetta kunhan saadaan kuntoon. Pitkään ihmettelinkin miten kaupunki viitsii pitää sellaista rapistuvaa parakkialuetta noin hyvällä paikalla.
Nekala-Muotialan aluehan on täynnä kalliita taloja ja uudisrakennuksia ja hyvinkin keskiluokkaista aluetta.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 10:43"]
Anna mun kaikki kestää! ;D Olen paljasjalkainen Tamperelainen ja tuo on yksi alueista minne en koskaan, ikinä muuttaisi! Kaukana eliitistä! :DD
Käsitykseni mukaan Annala on alue missä on kalleimmat asunnot, Pispalaan muuttaa julkimot ja siellä viihtyy boheemimmatkin tapaukset. Hervanta ja Peltolammi sekä Multisilta on melko out, en koe Tesomaa edelleenkään hyvänä, mutta on se kai mainettaan parempi nykyisin.
Härmälänrannasta on yritetty tehdä luksuspaikkaa vuosia, mutta aina vaan se alkupää pilaa tunnelman mielestäni. Joku voi tykätä toki.
Onhan näitä lähiöitä ja alueita, mutta Nekalaa en kutuisi edes hyväksi, korkeintaan tyydyttäväksi asuinalueeksi. Samaa tasoa kun Härmälän puutaloalue.
[/quote]
Annalassa kalleimmat asunnot? Näin ei kyllä missään nimessä ole. Kyllä kalleimmat neliöhinnat ovat keskustassa, Ratinassa ja juurikin Pyynikki Tahmela aluueella.
ei tampereella ole olemassakaan eliittialuetta. Maalaiskylä:)
Mitä olen tuossa Nekalan hintoja katsellut, niin puutalokämpät oli vielä muutama vuosi sitten 20 000 Euroa ja alle. Nyt ne on järjestäin 40 000 -60 000 Euroa. Ei missään muualla ole noin isoa muutosta tullut muutamasssa vuodessa kuin Nekalassa. Se kertoo siitä, että alueen arvo on nousemassa, koska tiedän asuntojen menevän kaupaksikin noilla hinnoilla.
Se on totta, että keskustan painopiste on jo siirtynyt Tammelan suuntaan ja se tarkoittaa, että Nekala on entistä lähempänä uutta keskustaa. Ja se taas tarkoittaa sitä, että Nekala tulee nostamaan arvoaan enemmän kuin muut alueet, koska nousuvaraa esimerkiksi juuri Petsamoon verrattuna on paljon.
Ratinaa mäkin olen miettinyt, että on se kallista. Erityisesti ne kämpät, joiden parvekkeelta ei ole mitään näkymää, ikkunat alhaalla vilkkaalle valtatielle ja silti neliöhinta taivaissa. Tottakai siellä penthousessa olisi hienoa asua, mutta tokihan hinnatkin on sitten hienot. Omakotitaloalueissa hinta menee pitkälti suoraan mitattuna keskustasta. Tottakai joku Vuoreksen uusi talo on kalliimpi kuin Huikaksen rintamamiestalo, mutta suhteessa talon laatuun Huikas on paljon kalliimpi. Yksi hintoja napauttava asia tulee myös olemaan kaupunkiratikka, mikäli se nyt rakennetaan. Sen varrella olevien asuntojen hinnat tulevat pitämään hyvin kutinsa tai nousemaan. Esimerkiksi itse asun kilometrien päässä suunnitellusta ratikkalinjasta, mutta kaverin asunto on ihan siinä mahdollisen linjan vieressä ja sitä myöten hän voi odottaa, että on sen ratikkahankkeen voittaja.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 10:43"]
[/quote]
Annala??? Siis ihan kamala tylsä lähiö hevon kuusessa ja täynnä jotain 70-luvun elementtitaloja. En muuttaisi. Linkkaapa tänne joku Annalan luksustalo, en tiennyt että siellä on sellaisia.
Annalahan on ihan periferiaa. Sieltä on kauhea matka "ihmisten ilmoille" eli Hervannan valtaväylälle tai mihin sitten on menossakin. Oikeasti Annala on juuri niitä paikkoja, johon en muuttaisi sen syrjäisen sijainnin takia. Muuten vissiin kiva paikka asua, mutta sijainti, sijainti, sijainti... Ihmettelen, että joku perustamperelainen arvostaisi sitä kovin korkealle. Yleensä nämä paikkakuntalaiset on persompia sijainnille kuin muualta tulleet. Olen kotoisin muualta, pieneltä paikkakunnalta, ja sielläkin ne vanhat suvut haalii vanhatkin röttelöt, kun vaan on keskellä kuntakeskusta, mutta kukaan ei halua hyvääkään taloa 2km:n päästä. Sama ilmiö täällä Tampereella. Täällä syntyneet kyttäilee sijaintia paljon enemmän kuin junantuomat.
Atomikylä on se puurivarialue siinä Nekalantien varressa, lähellä Iidesjärveä. Ruskehtavat rivarit (rakennettu ehkä 70-luvulla), pihat hoitamattomat jne. Sellainen "hylätyn oloinen" rivariyhtiö. Sitten taas siellä Nekalan siirtolapuutarhan takana Torpparintiellä oli jotain 50-luvun rivareita heinikon keskellä ja ne on purettu uusien omakotitalojen ja rivareiden tieltä. Kumpikin oli sellaisia paikkoja, joihin kaupunki laitti asumaan "epäsosiaalista ainesta". Niissä tapahtui... henkiä lähti.