Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Tampereen Nekala eliittialuetta?

Vierailija
17.02.2013 |

Kaveri väitti kun on muuttanut sinne-

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nekalan historiassa 1990 -luvun lama oli käännekohta. Kaupunginosaan ajautui lapsiperheiden tilalle laman kolhimia ihmisiä, jonka vuoksi asukaskunta muovautui uusiksi huonompaan suuntaan. Osasyynsä kaupunginosan  "hukkaan heittämisellä" on ilman muuta Tampereen kaupungilla. Kiva kuitenkin huomata viestejä, että suunta on parempaan.

Vierailija
102/119 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ei tapahtuis samaa? ;DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto ja koulu suljetaan tällä "eliittialueella"

Vierailija
104/119 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista :(

Mutta Marke oli kirjaston sydän ja sielu.

Silti yhä ihana ja toimiva pikkukirjasto ja ystävällinen palvelu.

Vierailija
105/119 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinikka Viinikanpuistosta keskustaan päin on hienoa aluetta ja mm. näyttelijöiden suosiossa. Idyllisiä puutaloja alle 2 km keskustasta. Olen asunut siellä:)

Vierailija
106/119 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tää Marke sama ihana kirjaston täti, joka oli siellä jo 70-luvun lopussa<3 t. pian 5-kymppinen entinen viinikkalainen ja Nekalan koulun kävijä

Vierailija
107/119 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tää Marke sama ihana kirjaston täti, joka oli siellä jo 70-luvun lopussa<3 t. pian 5-kymppinen entinen viinikkalainen ja Nekalan koulun kävijä

Luultavasti, jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten.

Itse muutin Viinikkaan vuosituhannen vaihteessa (ja olen jo muuttanut poiskin) eli vanhempia asioita en oikein tiedä.

Vierailija
108/119 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinikka on arvostetumpi ja lähempänä keskustaa. Viinikassa lähes pelkkiä omakotitaloja, Nekalassa myös suurin osa idyllisiä omakotitaloja, mutta pienessä osassa myös näitä puisia 3-kerroksisia spurgutaloja, joiden asukkaat ilmeisesti pilanneet koko Nekalan maineen.

Olin 80-luvulla Norssissa yläasteella ja tehtiin kysely, miten luokkamme oppilaat asuvat. 24 oppilaasta 23 asui omassa omakotitalossa (vanhempien omassa) ja yksi asui vuokralla Nekalankulman kerrostalossa.

Vierailija
109/119 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks?

Vierailija
110/119 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks?

Ilmeisesti säästösyistä.

Omakotiyhdistys ja alueen asukkaat ovat vastustaneet lopetusta jo muutaman kerran ja saaneet tahtonsa läpi mutta nyt ei taida enää onnistua.

Parhaimpia ellei paras lähikirjasto ja hyvä "vanhanajan" alakoulu, sääli.

Vierailija
111/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava ja idyllinen alue. Upeita puistoja ja vanhoja tammia. Nekala on mielestäni Tampereen paras alue. Nekalassa on väljyyttä ja silti ollaan ihan keskustan vieressä.

Vierailija
112/119 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nekalassa on pieniä asuntoja huonossa kunnossaeli spurguja asuu ja välillä hirvee meno. En enää jaksais; mutta on tota Pispalassaki spurguja paljon vaikkon tosi kallis alue•

Vierailija
113/119 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viettänyt nuoruuteni Nekalassa 60-70-luvulla, Jokipohjan-ja Kuokkamaantiellä asuen,Nekalan kansakoulua käyden.Kun näin jälkeenpäin ajattelee, niin Riihitien kenttä talvella ja Mustukki  kaikkina   vuodenaikoina eivät ikinä unohdu ,Cellitin siilot,hiilen ja koksin varastot,Raimon kioski siinä nykyisen Kespron tukun kulmassa.Elämä oli silloin värikästäkin ,mutta milloinkaan en tuntenut oloani siten etten olisi kuulunut tänne .Kaikki kaverit oli lähellä ja kaikki tunsi toisensa ja mimmit kans. Ja sitäpaitsi Riihitien kentällä ei ollut muuta kuin KOOO-VEE.

Vierailija
114/119 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nekala voi olla nousussa mutta ei se eliittaluetta ole. Mitä itse olen kämppiä katsellut, sanoisin että Tampellassa ja Pyynikillä on kalleimmat asunnot, eli jos hinnasta on kiinni, ne ovat eliittialuetta. Sekä tietenkin Ratinan uudet rakennukset. Tammelassakin on nykyään aika pelottavia alueita, esimerkiksi siinä Rongankadun alikulun vieressä on joku vallattu talo tms. jossa hengaa aina hirveä määrä lössiä kaljapullot kädessä ja pilvi haisee pihalle asti."

Pispala oli aikanaan niin surkea ja halveksittu köyhien alue että sinne sai talotkin rakentaa siihen kohtaan ja asentoon kun halusi. Siksi taloja on sikinsokin. Aiemmin köyhien ja työläisten alue on nykyään porvarien eliittialue. Katsos, Nekalakin kehittyy ja muuttuu. Järven rannalla ja pari kilsaa kaupungin keskustaan. Odota vaan. Jo se, että on Tampereen kaupungin alueella tulee nostamaan arvoa. Maaseutu kuolee ja asunnot menettää arvonsa jossain Jyväskylissä niin, ettei asunnon arvo riitä takuuksi putkiremontille kun pankki pitää arvottomana. Tämä on suomalainen asuntopolitiikka nyt. 

Vierailija
115/119 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Ei. Mutta jos joku haluaa uskoa niin ja parantaa aluetta, siitä vaan, se kannattaa tehdä. Ensin puratte vanhat puumörskät homehtumasta. Järveä siellä ei ole, autollisille ehkä parempi kuin autottomille.

Vierailija
116/119 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On elättialuetta.

Vierailija
117/119 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se. Ihan viimestä huutoo.

Vierailija
118/119 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nekala on vanhaa työläiskaupunginosaa, ei siellä ainakaan ennen asunut kuin duunareita. Keskustan läheisyys saattaa kyllä kiinnostaa yliopiston porukkaa ja muita hippejä. Mutta onhan tosiaan Pispalakin muuttunut. (Minun lapsuudessa niiden lasten vaatteista näkyi lika ja sen mukaan haisivat.)

Vierailija
119/119 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks?

Mitä varten Nekalan koulu suljetaan? Tulee kyllä ristiriitaisesti vanhat kuoroharjoitukset mieleen.