"Kiva kun pääsette tulemaan, mutta Tanjan kannattaa valita menoa kestävät vaatteet, kun tänne tulee noita lapsia"
Nimi muutettu. Hääkutsu, ilmoittautumisen jälkeen tällainen kommentti, koskien 16-vuotiasta. "Tanja" ilmoitti, ettei hän lähde. Nyt kutsuja on vihainen, "mistä mä nyt saan lapsenvahdin, kun ei ole muita teinejä lähipiirissä". Ehdotin MLL:n palveluja. "Mut kun niille pitää maksaa". No ilmoitin, että "Tanja" voi tulla, jos maksatte hänelle koko illasta 200, mutta hän ei ole mikään ilmainen juhlalastenvahti ja sitä paitsi noita on kokemattomalle aika paljon. Nää vahdittavat lapset ovat siis muiden vieraiden lapsia, joita on noin viisi alle kouluikäistä + muutama kouluikäinen, tarkistin asian vielä. Ei nyt kuulemma tartte minunkaan tulla. No aioin peruuttaa joka tapauksessa. Kyseessä ei edes ole kovin hyvä ystävä, kaveri vain, ja taisi koko kutsun syy olla saada teini lapsia vahtimaan. Ei hän edes tunne teiniä kovin hyvin, on vain kuullut muilta että on luotettava ja hyväkäytöksinen.
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
Minua kysyttiin kerran häihin lastenvahdiksi, olisi maksettu korvaus eli ihan eri asia kuin tuollainen hyväksikäyttö ja vielä hääkutsuun verhottuna, mutta en päässyt. Oli omat häät samana päivänä :D
No voi harmi :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenvahdiksi en ole joutunut, mutta useammat juhlat tuli nuoruudessa "juhlittua" keittiössä palkattomana tiskarina. On kieltämättä aika hehkee tunne kun kädet rusinoiksi turvonneena ja mekon etumus likomärkänä kyyhötät emännänjatkoksella jotain kuivia kaneliässiä pupertaen ja vain vähän palanutta sumppia ryystäen ja aina vaan samat ihmiset jättää kahvikuppinsa tiskipöydälle ja suuntaa uudelleen kohti tarjoilupöytää. Kauempaa kuulet kun joku puoliksi tuntematon sukulaistäti huutelee kuinka keittiönkin väki on kaikki tervetulleita sen tuleville kuuskymppisille...
Meillä kotona oli aina pitopalvelu kaikissa juhlissa, joissa oli kutsuttuna yli 10 aikuista. Ja me asuimme maalla, äiti oli itsekin osa-aikainen pitokokki,mutta hän ei halunnut vieraiden joutuvan keittiötöihin edes hätätapauksessa. Siksi minulle oli ihan uutta, kun menin silloisen poikakaverin pikkusiskon yo-juhliin ja päädyin keittiöön tiskaamaan. Vieraita oli päivän aikana noin 100 ja poikakaverin äiti hehkutti, miten kivasti hoidettiin perheen kesken koko homma, vain laiska ottaa maksullisen pitopalvelun. Kutsui vielä lopuksi seuraavana päivänä rääppiäisiin ja siivoamaan koko talon sekä kantamaan lainatuoleja peräkärryyn. Jostain syystä muistin juuri silloin, että olin menossa serkun valmistujaisiin, joten en valitettavasti pääsisi paikalle. Siitä poikakaverin äiti pohtimaan, että jos oltaisiin ripeitä, niin ehtisin vielä samana iltana pesemään lattiat ja siistimään tilat...
Jepjep... Silloisen poikakaverin, nykyisen aviomiehen pikkusiskon lakkiaisissa minäkin taas tiskasin. Oltiin tutustuttu miehen kanssa pari kuukautta takaperin, ja kutsu juhliin tuli siis miehen kautta. Käsitin meneväni vieraaksi. Päädyinkin taas tiskialtaalle n. 50 hengen juhliin. Oli vielä suht vanhan mallinen pohjalaistupa missä kahvipöytä oli katettu aika lähelle tiskiallasta. Oli kiva kuunnella siinä tiskatessa vieraiden arvuutteluja henkilöllisyydestäni, kun selkeästi sielläkin oli totuttu pitopalveluihin, joten juhlahepenissä pyörivä tiskari-kahvinkeittäjä oli erikoinen näky.
Tiskit hoidin loppuun, mutta kun illansuussa tuleva anoppi kyseli onko poikansa jäämässä minun kanssani "kotiin yöksi", kerrottiin että on muuta menoa. Kurvattiin paikalliselle nakkikioskille hakemaan kunnon mättöannokset ja sieltä jatkettiin matkaa pitkälle yöhön vain ajellen ympäriinsä musiikkia kuunnellen.
Anopin suhtautuminen muhun vain ilmaisena piikana ei milloinkaan muuttunut, mutta miehen kanssa opimme saapumaan suvun juhliin sen verran muodikkaasti myöhässä että keittiövuoro oli jo vieritetty muiden harteille.
Vierailija kirjoitti:
Ja palstalla pöyristytään lapsettomista häistä.
Miten se tähän alkuperäiseen aiheeseen mitenkään liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näitä ei kerrota etukäteen. Hääpaikalla sitten kaaso tai morsiamen äiti tulee sanomaan, että perheen nuoria kaivataan tuolla "jossain muualla" ja kun nuoret menevät mukaan, onkin edessä lastenhoitokeikka. Jos nyt viitsitte ihan vaan sen aikaa katsoa perään, kun on puhe morsiusparille tms.,saa vanhemmat olla rauhassa. Jos myöntyy, on koko illan ilmaisena lastenvahtina eikä kieltäytytyminen ole mahdollista.
Tätä tehtiin jo aikanaan minulle ja omia lapsia olen opastanut, että hymyilkää nätisti, sanokaa, että kiva ja kun se kaaso tms.on poistunut, niin palatkaa pöytään. Mitään vastuuta muiden lapsista ei ole.Erikoinen ohje sulta kyllä... Ehkä teiniä voi myös ohjeistaa sanomaan suoraan, ettei tykkää olla lastenvahtina. Jos lupaa katsoa pienten lasten perään, on todella vastuutonta vaan livetä paikalta ja jättää lapset yksin.
Jos sanoo "kiva", niin ei lupaa yhtään mitään! Ja varmaat osasit lukea sen verran, että nämä kaasot ja anopit eivät kuuntele kieltäytymistä, turha sanoa ei.
Vastuu lapsista on vanhemmilla, ei 15v ikäisellä juhlavieraalla. Jos vanhemmat eivät tätä tajua, niin aika onttoa vierittää syytä nuorelle.
Erikoisia kyllä olette te tämän palstan ihmiset, jos tätäkin kommenttia on yläpeukutettu näin paljon... Vastuu on aina lasten vanhemmilla, mutta kyllä nuorelle on hyvä opettaa sanomaan asiat selkeästi. On tärkeää oppia kieltäytymään asioista ihan asiallisesti. Kuitenkin pääasia on varmasti se, ettei pienille lapsille käy mitään, oli ne omia tai muiden. Itse en koskaan omia lapsia muiden vastuulle jättänytkään juuri tästä syystä. Ihmiset saattaa antaa ymmärtää, että katsovat perään, mutta sitten asenne on juuri tämä: "ei mitään väliä muiden mukuloista". Nähty on muiden kohdalla.
'
Tuo ei ole juhliin kutsujalta selkeästi sanottu. Siis jos kutsutaan juhliin, mutta oikeasti pyydetäänkin töihin. Ilman palkkaa. Tottakai nuorelle on hyvä opettaa sanomaan asiat selkeästi, mutta se vastuu menee niinpäin että aikuinen esimerkillään opettaa.
Keskenään ne lapset on siellä vanhoina hyvinäkin aikoina olleet. Kyllä silloin oli kaikki niin hyvin että turha siitä stressailla nytkään. Nuori tekee mitä tekee.
Lapset sai silloin vanhoina hyvinä aikoina noin 0% vanhempien täydellistä läsnäoloa. Tämä oli mahdollista lähinnä kun ei ollut kännyköitä häiritsemässä vanhempien täydellistä vanhemmuutta.
Hoh. Kuka muka nykyteineille uskaltaa antaa mitään vastuuta. Eihän niistä ole kuin kännykkää näpyttelemään. Provo aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on. Meillä miehen suku kuvittelee, että Helsingin kotimme on suvun yhteinen lomakoti, jonne vaan keskenään sovitaan, kuka tulee milloinkin.
Meillä sama. Tosin suku tulee rapakon takaa ja viipyy kerralla sen 3-5 viikkoa yleensä vähintään. Ihana asua meidän kaksiossa jonkun 4-5 hlön kesken tuo koko aika. Hotelliin eivät tietenkään voi mennä ja itse teen vuorotyötä niin on siinä välillä kestämistä.
Ei teitä lasten takia kutsuttu, sillä kyllä kestitsemisennekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on. Meillä miehen suku kuvittelee, että Helsingin kotimme on suvun yhteinen lomakoti, jonne vaan keskenään sovitaan, kuka tulee milloinkin.
Meillä sama. Tosin suku tulee rapakon takaa ja viipyy kerralla sen 3-5 viikkoa yleensä vähintään. Ihana asua meidän kaksiossa jonkun 4-5 hlön kesken tuo koko aika. Hotelliin eivät tietenkään voi mennä ja itse teen vuorotyötä niin on siinä välillä kestämistä.
Hei, tuollaiseen ei ihan oikeasti tarvitse suostua. Tuo on oma valintasi. Voit myös sanoa ei.
Nousee karvat pystyyn tuollaisista ihmisistä.. Ihan kuin koko maailma haluaisi pyöriä vain heidän ympärillään.
Jos et halua katsoa lastesi perään juhlissa, jätät ne kotiin. Sama pätee kaikkeen muuhunkin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, tuollaiseen ei ihan oikeasti tarvitse suostua. Tuo on oma valintasi. Voit myös sanoa ei.
Tiedän kyllä. Miehen vanhemmilla ei ole kuitenkaan varaa olla noin pitkää aikaa hotellissa tai airbnbssä kun Suomen hintataso on mitä on. Lentolippuja varten joutuvat jo säästämään kauan ja nekin ovat aina sitä halvinta norwegiania tms. He näkevät miestäni ehkä kerran 1-2 vuodessa ja kun mies on periaatteessa minun "takiani" täällä niin olen sitten suostunut tuohon. Toinen vaihtoehto olisi muuttaa sinne mutta olemme mieluummin täällä Suomessa. Anoppi tosin sitten aina siivoaa ja tekee ruokaa koko tuon ajan ihan pyytämättä. :D Tänä kesänä mies menee käymään siellä, joten tuskin ovat tulossa tänne päin nyt lähiaikoina. Kyllä tuon nyt kerran parissa vuodessa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsenvahdiksi en ole joutunut, mutta useammat juhlat tuli nuoruudessa "juhlittua" keittiössä palkattomana tiskarina. On kieltämättä aika hehkee tunne kun kädet rusinoiksi turvonneena ja mekon etumus likomärkänä kyyhötät emännänjatkoksella jotain kuivia kaneliässiä pupertaen ja vain vähän palanutta sumppia ryystäen ja aina vaan samat ihmiset jättää kahvikuppinsa tiskipöydälle ja suuntaa uudelleen kohti tarjoilupöytää. Kauempaa kuulet kun joku puoliksi tuntematon sukulaistäti huutelee kuinka keittiönkin väki on kaikki tervetulleita sen tuleville kuuskymppisille...
Että tervetuloa sinnekin vaan tiskaamaan, kun ette näy viihtyvän juhlaväen keskuudessa!
Millainen vanhempi edes jättää pienet lapsensa jonkun täysin tuntemattoman teinin huollettavaksi? Jossa siis yhdellä teinillä voi olla useampi vahdittava? Samalla ollaan niin huolissaan päiväkotien kuinka monta aikuista per lapsi saa olla, mutta sitten muka joku edes haluaisi siinä rennosti olla häissä ja joku alaikäinen olisi, todennäköisesti vastoin tahtoaan nakitettu lapsenvahdiksi.
Kyllä sillä nuorellakin on oikeus syödä rauhassa, jos hänet vieraaksi on kutsuttu. Ei se että sattuu olemaan nuori ja varmaan 9/10 kerroista tyttö, niin ei ole tarpeeksi arvokas vieraaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä. Miehen vanhemmilla ei ole kuitenkaan varaa olla noin pitkää aikaa hotellissa tai airbnbssä kun Suomen hintataso on mitä on. Lentolippuja varten joutuvat jo säästämään kauan ja nekin ovat aina sitä halvinta norwegiania tms. He näkevät miestäni ehkä kerran 1-2 vuodessa ja kun mies on periaatteessa minun "takiani" täällä niin olen sitten suostunut tuohon. Toinen vaihtoehto olisi muuttaa sinne mutta olemme mieluummin täällä Suomessa. Anoppi tosin sitten aina siivoaa ja tekee ruokaa koko tuon ajan ihan pyytämättä. :D Tänä kesänä mies menee käymään siellä, joten tuskin ovat tulossa tänne päin nyt lähiaikoina. Kyllä tuon nyt kerran parissa vuodessa kestää.
Joo, ymmärrän kyllä hyvin tässä tapauksessa. Tsemppiä...
Voih mitkä muistot tästä ketjusta heräävätkään! Olihan se aika mieltä alentavaa kun arkana teinityttönä sai kuulla pääsevänsä vihdoin kesäjuhliin pitämään sievää mekkoa - ja perillä odottikin tietenkin juhlien emäntä komentamassa lastenvahdiksi. Siellä sitten oltiin viikkorahoista ostettu kesäkolttu ruoho- ja kakkutahroissa katsomassa että taaperot eivät syö matoja läheisellä hiekkalaatikolla. Samaan aikaan sukulaiset (ja suvun pojat) nauttivat olostaan tarjottavien äärellä. Itse pääsi syömään kun muut olivat lopetelleet ja sitten piti tietty kerätä kilttinä tyttönä astiat keittiöön muun juhlaväen siirtyessä juomien pariin. Sitten ihmeteltiin kun ei enää sukujuhliin kiinnostanut osallistua.
Nyt vanhempana olen kaikkien sukulaisten suosikkivieras siksi että olen ammatiltani valokuvaaja. Minun osani ei vain näytä olevan juhlista nauttiminen. Siksi en yleensä viitsi osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Asun yksin aika isossa kaksiossa ja olisi painajaismaista, jos tänne tulisi lisäkseni neljä ihmistä lisää. En suostuisi majoittamaan noin pitkää aikaa.
Tanjakin olisi voinut riipaista kännit boolista😂
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä. Vähä-älyinen pitää ihmisen olla (ihan oikeasti) jos tuollaisen hääkutsun laittaa. Ei mee nyt mulle läpi.
Millaisen hääkutsun? Eihän siitä mainittu mitään.
Minua kysyttiin kerran häihin lastenvahdiksi, olisi maksettu korvaus eli ihan eri asia kuin tuollainen hyväksikäyttö ja vielä hääkutsuun verhottuna, mutta en päässyt. Oli omat häät samana päivänä :D