Aivovamma lyönnistä oppitunnilla
Toivottavasti joku huoltaja vaatii oppilaitoksen rehtorilta kirjallisen vastauksen,
miten toimitaan jos oppilas ei poistu oppitunnilta kun opettaja määrää.
Seuraavaksi aivovamman saa oppilaitoksen henkilökunta kun poliisi pitää kutsua heti häirikköä poistamaan.
Sama pyyntö rehtoreille myös toisella asteella.
Pyytäkää rehtorilta kirjallinen menettelytapaohje, miten toimitaan jos häirikkö ei poistu luokasta kun opettaja määrää.
Vedotkaa opiskelijan oikeusturvaan ja 100% varmasti tulee rehtorilta vastaus.
Viimeistään kun teet kantelun AVI:in ja taas kysyt totetutuuko opiskelijan oikeusturva jos ei ole tiedosssa mitä tehdään kun häirikkö ei kävele ulos luokasta..
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinvamman aiheuttaminen lyömällä ei ole leikkiä, se on yksiselitteisesti väkivaltarikos, ihan sama mitä jotkut täällä selittää. Siitä kannattaa aina tehdä rikosilmoitus ja vahingonkorvausvaatimus.
Ai silloinkin, kun se lyöty on provosoinut? Esim. huitomalla kohti, ärsyttämällä tai osumalla ensin lyöjään.
Itse olin sijaisena jonkun aikaa ja tein samantien selväksi että kaikki nälvimiset ja kiusaamiset seis. Sanoin että tulee puhumaan minulle jos on ongelma. Kun ei hyväksynyt pienintäkään kiusaamista ensimmäisenä päivänäkään, niin koko ongelmaa ei edes tullut.
Tällaset tapaukset missä kukaan ei puutu ja ketään ei kiinnosta kun lisääntyy niin varmasti myös ns ''oman käden oikeudet'' lisääntyy Suomessakin, ja varmaan on lisääntynytkin vaikka kuinka paljon.
Mikä sellaisia opettjia vaivaa jotka näkevät mutta eivät tee asialle mitään. Olivatko itsekin niitä kiusaajia kouluaikoina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinvamman aiheuttaminen lyömällä ei ole leikkiä, se on yksiselitteisesti väkivaltarikos, ihan sama mitä jotkut täällä selittää. Siitä kannattaa aina tehdä rikosilmoitus ja vahingonkorvausvaatimus.
Ai silloinkin, kun se lyöty on provosoinut? Esim. huitomalla kohti, ärsyttämällä tai osumalla ensin lyöjään.
Kyllä se on väkivaltarikos,oli sitten kuka hyvänsä provosoitunut mistä hyvänsä. Toki voi olla että molemmat ovat syyllistyneet väkivaltarikoksen. Näin usein tappelutilanteessa on. Mutta jonkun lyöminen yllättäen selkään, on aivan selkeästi rikos sen lyöjän puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sellaisia opettjia vaivaa jotka näkevät mutta eivät tee asialle mitään. Olivatko itsekin niitä kiusaajia kouluaikoina?
Kyllä niitäkin opettajia on, jotka kiusaavat muiden mukana.
Sitten on niitä, jotka mahdollistavat kiusaamisen.
Oman lapseni 4. luokan opettaja oli mahdollistaja.
Ei "tiennyt" lasten kaverisuhteista tai siitä kuka leikkii kenenkin kanssa koulupäivän aikana.
Antoi lasten törttöillä keskenään luokan wa-ryhmässä, eikä valvonut sitä lainkaan.
Ei antanut läksyjä poissaolojen aikana. Sanoi vaan että oppilaat selvittävät läksyt itse. Eikä sillä syrjitylle ja kiusatulle kukaan kertonut läksyjä. Mutta hei, eihän opettaja tiennyt mitään syrjimisestä ja kiusaamisesta kun ei seurannut semmoisia juttuja. Laittoi kyllä minuuteissa wilmaan merkinnän kun huomasi että läksyt on tekemättä. Ja jos kynä tai kirja oli piilotettu vaikka jonkun kiusaajan reppuun, niin siitä tuli merkintä "opiskeluvälineet puuttuivat".
Tämä puusilmäinen opettaja ei huomannut sitäkään kun lapselle oli teipattu lappu selkään oppitunnin aikana ja se lappu oli selässä koko päivän. Seuraavana päivänä lapsi teippasi sen lapun vitsillä paitansa etupuolelle, eikä opettaja huomannut sitä silloinkaan.
Siinäpä oikein kiva kiva-koulu.
Jotain siellä henkilökunnankin puolella mättää. Miksi ko. koulussa muuten vaihtuisi rehtori joka vuosi. Yksi sinnikäs jaksoi 2 vuotta ja siirtyi toiseen saman alueen kouluun. Muissa saman paikkakunnan kouluissa rehtorien vaihtuvuus on hyvin vähäistä.
Noutamassa koetta opettajalta kun häntä lyötiin...
Siis tunnilla ja opettaja ei tee mitään ja reksin mielestä kuuluu leikkikulttuuriin.
Mitä multa on mennyt ohi , koska yhtälöhän täysin käsittämätön.
Koulussa ja tunneilla saa hakata ja tehdä mitä tahansa ?
Onks kellään stendaria, pitäis pamauttaa tää po m m .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yritän opettajana kovasti miettiä millainen se tilanne on kollegalla ollut. Että mikä on se tilanne ettei soiteta tajuntansa menettäneen oppilaan vanhemmille vaan annetaan vaan olla. En kyllä keksi.
Olisiko ollut jonkun kunniavieraan tai tärkeän päättäjän lapsi tämä lyöjä?
Tosin päähän osunut lyönti + tajunnanmenetys on niin vaarallinen juttu, että ainakin itse haluaisin siirtää mielelläni vastuun vanhemmille.
Minustakin opettaja olisi pessyt kätensä parhaiten tekemällä heti ison numeron asiasta.
Kuuluuko näiden kasvatusalan ammattilaisten opintoihin lainkaan oikeusjärjestelmään liittyviä opintoja. Niin pihalla tuntuvat näistä olevan. Esim. vammantuottamuksen perusteella voi hyvinkin aiheutua vahingonkorvausvastuu, jos terveydentilan vuoksi ei kykene enää esim. opiskelemaan ammattia itselleen. Ne, jotka änkyttävät leikistä ovat yhtä pihalla, ja luultavasti olleet itse tai pentunsa ovat kiusaajia.
Itseäni mm. tökittiin harpilla koulutuntien aikana ja yhden kerran heitettiin isolla kivellä päähän välitunnilla.
Aivoverenvuodolla voi olla pitkäkestoiset jälkiseuraamukset, tekijä ei välttämättä pienillä korvauksilla selviä.
Vierailija kirjoitti:
Mä yritän opettajana kovasti miettiä millainen se tilanne on kollegalla ollut. Että mikä on se tilanne ettei soiteta tajuntansa menettäneen oppilaan vanhemmille vaan annetaan vaan olla. En kyllä keksi.
Olisiko se niskaan lyönyt voinut olla ma mu?