Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivovamma lyönnistä oppitunnilla

Vierailija
27.02.2019 |

Toivottavasti joku huoltaja vaatii oppilaitoksen rehtorilta kirjallisen vastauksen,
miten toimitaan jos oppilas ei poistu oppitunnilta kun opettaja määrää.

Seuraavaksi aivovamman saa oppilaitoksen henkilökunta kun poliisi pitää kutsua heti häirikköä poistamaan.
Sama pyyntö rehtoreille myös toisella asteella.
Pyytäkää rehtorilta kirjallinen menettelytapaohje, miten toimitaan jos häirikkö ei poistu luokasta kun opettaja määrää.
Vedotkaa opiskelijan oikeusturvaan ja 100% varmasti tulee rehtorilta vastaus.
Viimeistään kun teet kantelun AVI:in ja taas kysyt totetutuuko opiskelijan oikeusturva jos ei ole tiedosssa mitä tehdään kun häirikkö ei kävele ulos luokasta..

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotta sitten koulussa yritettiin saada toinen pyörtymään. Toinen tytöistä seisoi toisen takana ja vetäisi edessään seisovalta ilmat pihalle nykäisemällä kaksin käsin palleasta. Sitä tehtiin toinen toisillemme, ihan vapaaehtoisesti. Ihan hullua, mutta lapset voi olla tosi ajattelemattomia!

Vierailija
42/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Koulun rehtori tuli tietoiseksi väkivaltaisesta ajanvietteestä vasta viime torstain väkivaltatapauksen jälkeen. Pojat ovat käyttäneet leikistä nimeä ”jutipumppu”.

– He ovat leikkineet tämmöistä leikkiä, josta me ei ole koulussa tiedetty."

Leikki? Vapaaehtoisia käden hakkaamiselle puuduksiin on varmasti jonoksi asti... Samassa koulussa varmaankin myös "munillepotku", "naamaläpsy" ja "anna sun rahat" leikit?

Kyllä se on nimenomaan leikkiä tai peliä eli yhteistä touhua, jossa ollaan vapaaehtoisesti mukana. Vai millä nimellä sinä tuota kutsuisit? Typerää ja vastuuntunnotonta leikkiä, kyllä! Samalla tavalla kuin esim rautatiellä pelleily. Mutta leikkiä tuo on kuitenkin.

Sinä tunnet tapauksen ja tiedät "leikin" olevan vapaaehtoista? Jo 80-luvulla tehtiin aivan samaa olkapään hakkaamista sekä "puujalkoja" (=potku reisilihakseen polvella, sama efekti) jne. ja leikkiä ja vapaaehtoisia ne olivat AINOASTAAN niitä toisille tekeville.

Uutisessa puhutaan, että leikistä on ollut kyse. Voi olla, että poika on itsekin ollut leikkimässä ja kertonut tämän vanhemmilleen? Tehän täällä yritätte vääntää asiaa muuksi kuin mitä on uutisoitu.

Sellaista leikkiä ei ole olemassakaan, jossa tavoitteena on tappaa toinen. Tuo on rehtorin tapa vältellä vastuuta eli puhua leikistä tilanteessa, jossa kyse on puhtaasta väkivallasta. Jos vastaava tapahtuisi missä tahansa muualla kuin koulussa, ei puhuttaisi mistään leikistä vaan törkeästä pahoinpitelystä.

Sitä paitsi takaa niskaan lyöminen on aivan eri "leikki" kuin edestä olkapäähän lyöminen. Eri lajit suorastaan. Eka on raukkojen kusipäiden laji, ja jälkimmäinen vain typerien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Koulun ja tekijän nimi, kiitos.

Vierailija
44/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo minuakin yksi kiusaajapoika löi yläasteen musiikkitunnilla sellaisella todella paksulla kovakantisella toivelaulukirjalla täysillä päähän 1990-luvulla. Kaikki näkivät, myös opettaja, mutta kukaan ei räpäyttänyt silmäänsäkään. Kauhea päänsärky siitä tuli ja hävetti. Hyökkäys oli täysin provosoimaton, olin hyvin hiljainen ja arka ja tämä poika oli aina kimpussani joka päivä. Opin tuona aikana että minulle saa tehdä mihä vain eikä kukaan puutu eikä ketään kiinnosta. On se kumma jos nykyäänkään ei oppilaiden turvallisuudesta ja koskemattomuudesta huolehdita.

Sinä olet arvokas ihminen. Vaikkei ketään kiinnosta, ei sulle silti saa tehdä pahaa.

Vierailija
45/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kyllä on maailma sairas paikka. Milloin joku am-puu luokkatovereita, ja milloin joku sattuu hak-kaa-maan luokkatoverille aivoverenvuodon, ehkä jopa aivovamman. Onneksi ei ole omia lapsia, en varmaan uskaltaisi päästää lapsia kouluihin ja päiväkoteihin (Jossa niin hoitajat kuin toiset lapsetkin vaikuttavat harrastavan toisten pa-hoin-pi-te-ly-ä puremalla.)

Vierailija
46/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika pahoinpideltiin luokassa, opettaja ei tehnyt mitään, meille ei ilmoitettu. Pahoinpitelijä oli toisesta kulttuurista joten se taisi olla syy miksi siitä oltiin hiljaa.

Tätä on liikkeellä. Ikävää, mutta totta.

Vierailija
47/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän opettajana kovasti miettiä millainen se tilanne on kollegalla ollut. Että mikä on se tilanne ettei soiteta tajuntansa menettäneen oppilaan vanhemmille vaan annetaan vaan olla. En kyllä keksi.

Vierailija
48/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yritän opettajana kovasti miettiä millainen se tilanne on kollegalla ollut. Että mikä on se tilanne ettei soiteta tajuntansa menettäneen oppilaan vanhemmille vaan annetaan vaan olla. En kyllä keksi.

Olisiko ollut jonkun kunniavieraan tai tärkeän päättäjän lapsi tämä lyöjä?

Tosin päähän osunut lyönti + tajunnanmenetys on niin vaarallinen juttu, että ainakin itse haluaisin siirtää mielelläni vastuun vanhemmille.

Vierailija
49/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo minuakin yksi kiusaajapoika löi yläasteen musiikkitunnilla sellaisella todella paksulla kovakantisella toivelaulukirjalla täysillä päähän 1990-luvulla. Kaikki näkivät, myös opettaja, mutta kukaan ei räpäyttänyt silmäänsäkään. Kauhea päänsärky siitä tuli ja hävetti. Hyökkäys oli täysin provosoimaton, olin hyvin hiljainen ja arka ja tämä poika oli aina kimpussani joka päivä. Opin tuona aikana että minulle saa tehdä mihä vain eikä kukaan puutu eikä ketään kiinnosta. On se kumma jos nykyäänkään ei oppilaiden turvallisuudesta ja koskemattomuudesta huolehdita.

Sinä olet arvokas ihminen. Vaikkei ketään kiinnosta, ei sulle silti saa tehdä pahaa.

Kiitos ystävällisistä sanoistasi! : ) Valitettavasti elämäni meni pitkälti pilalle tuon kiusaamisen takia, mutta on kiva kuulla ystävällisiäkin sanoja välillä.

Vierailija
50/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vähän vai paljonkin vasemmistolainen liberaali urpo? Tai hakkaajataustan omaava skini tai mamu?

Vamman saanut poika meni noutamaan englanninkoettaan opettajalta, kun toinen oppilas paiskasi häntä takaapäin täysiä takaraivoon. 

Varmaankin oli "vapaaehtoisesti" mukana "leikissä"?

Vierailija
51/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te urputatte? Tuollaisia leikkejä on ollut aina. Puukäsi ja puujalkakin tulee aina uudestaan muotiin. Itse olen niihin yrittänyt äitinä puuttua. Mutta niitä oli jo omassa nuoruudessani. Monille on tuttu keltainen auto-"leikki". Omien lapsien kädet oli mustelmilla koko ala-asteen siitä. Tuo on pas##kaa leikkiä. Sitä tekee moni ja kaverit toisilleen. Se on aina yhtä ärsyttävää ja välillä sitä tehdään liian kovaa. Jotkut tietysti käyttää sitä pahoinpitelyynkin.

Tuossa on osattu väärään paikkaan. Yksittäistapauksessa tuo voi olla vaikka kiusaamista ja tahallaan lyöty tosi kovaa. Muuten sitä harrastaa moni.

Vierailija
52/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja et koskaan saanut lapseltasi puristettua ulos sitä ilmeistä faktaa, että toiset pojat alistivat häntä ja pahoinpitelivät?

Vierailija
53/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wetter kirjoitti:

Ja et koskaan saanut lapseltasi puristettua ulos sitä ilmeistä faktaa, että toiset pojat alistivat häntä ja pahoinpitelivät?

Varmaan tiedät, että tuollaista ei lapsi sano ääneen. Kiusaamisen kohde usein häpeää ja siksi yrittää olla hiljaa asiasta.

Ainakin omien lasten kohdalla olen sen huomaa.annut. he voivat kertoa miten joku teki väärin heitä kohtaan. Mutta eivät voi ajatella, että se on kiusaamista.

Monimutkaisia asioita.

Vierailija
54/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wetter kirjoitti:

Omat lapset teki samaa muille.

Vierailija
55/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ajattelee sen olevan kaverusten välistä pelleilyä ja esittämistä?

Vierailija
56/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te urputatte? Tuollaisia leikkejä on ollut aina. Puukäsi ja puujalkakin tulee aina uudestaan muotiin. Itse olen niihin yrittänyt äitinä puuttua. Mutta niitä oli jo omassa nuoruudessani. Monille on tuttu keltainen auto-"leikki". Omien lapsien kädet oli mustelmilla koko ala-asteen siitä. Tuo on pas##kaa leikkiä. Sitä tekee moni ja kaverit toisilleen. Se on aina yhtä ärsyttävää ja välillä sitä tehdään liian kovaa. Jotkut tietysti käyttää sitä pahoinpitelyynkin.

Tuossa on osattu väärään paikkaan. Yksittäistapauksessa tuo voi olla vaikka kiusaamista ja tahallaan lyöty tosi kovaa. Muuten sitä harrastaa moni.

Viimeistään nyt tuollaisen pahoinpitelykulttuurin tulee loppua!

Vierailija
57/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan lyöjä ns. hymyilevä poika? Opettaja ei reagoinut rasismisyytösten pelossa?

Vierailija
58/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä reppanaopettajia on aina ollut. Yhtä aikaa tunne-elämältään kylmiä ja selkärangattomia, yllättävän usein naisia. Ei mene tapaus jakeluun minullakaan, mutta itse tulin hakatuksi karatepotkuilla kerran oppitunnilla, ja useita kertoja lievästi mm. päähän hakkaamalla kirjoilla ja kynillä yläasteella. Naisopettajien tunneilla. Hakkaaja itseäni yli 10 cm pitkä poika, minä tyttö.

Vierailija
59/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ajattelee sen olevan kaverusten välistä pelleilyä ja esittämistä?

Tämä on oiva tapa paeta vastuuta ja tehdä omasta elämästä helpompaa kun ei vaivauduta puuttumaan - mihinkään.

Opettajalle ja koululle kunnon seuraamukset niin joku muu saattaa ryhdistää toimintaansa.

Vierailija
60/71 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstallakin näkyy, kuinka aika kultaa (tai mustaa) monilla muistot omasta lapsuudesta ja kouluajasta. Suurin osa oli mukana näissäkin "vaarallisissa leikeissä" mitä kakaroina sekoiltiin. Omalta ala-asteelta muistan just nuo palleasta nykäisyt (joita tehtiin myös yllättäen), happikännit, pojat teki just näitä lyöntijuttuja ym. 80-90-luvuilla.

Jos tässäkin tapauksessa tosiaan ei ole kiusaamisesta kyse vaan tuollaista "vaarallista leikkiä" on ollut niin parempi olisi jos nyt puhuttaisiin asiasta oikealla nimellä eikä huudettaisi pahoinpitelyä ja kiusaamista. Näin lapset kuulisi näistä puhuttavan ja osa ainakin ehkä ymmärtää että hei, ei ole kauhean fiksua nyt tää meidän "leikki". Kyllähän tuossa on iso vahinko nyt käynyt ja onhan se mahdollista että tuossakin on kiusaamista takana mutta iso osa lapsista ei aikuisten oikeasti tajua että tuollainen on vaarallista . Nuo "leikit" periytyy vanhemmilta lapsilta; ensin katsotaan kun vuoden-pari vanhemmat lapset tekee niitä, sitten kohta kokeillaan porukalla itsekin, parin vuoden päästä sitten ollaan jo niin fiksuja että leikit jää nuoremmille. Ja sitten 20v päästä päivitellään nykylasten menoa että ei sitä vaan silloin kun minä olin nuori....!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi