Työnantajat ja rekrytoijat: mikä saa teidät olemaan valitsematta työnhakijaa?
Olen lähettänyt paljon tuloksettomia työhakemuksia eivätkä harvat haastattelunikaan ole aina menneet oikein luontevasti. Olisi siis hyvä ottaa opikseen muiden ihmisten kokemuksista, etenkin sieltä neuvottelupöydän toiselta puolelta.
Minkälaiset asiat tekevät huonon vaikutelman ihmiseen, joka näkee jatkuvasti haastateltavia? Häiritseekö esim. jos toinen selvästi tekee parhaansa, että vaikuttaisi innostuneelta ja positiiviselta (lievästi liioitellen, jottei vain tulisi passiivinen vaikutelma)? Muita turn-off asioita?
Kommentit (268)
Kauhea haju. Kerran haastattelussa oli yksi todella potentiaalinen hakija josta kuitenkin lähti uskomaton vanhan viinan ja lian haju. Nuori ja siististi pukeutunut nainen. En vaan voinut palkata. Asiakaspalvelutyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miesjohtaja kirjoitti:
Muutamia juttuja:
2. Henkilö ei osaa kertoa miksi juuri hänet pitäisi palkata eli mitä merkittävää lisäarvoa juuri hänen panoksensa tuo yritykselle.
Ai tuotako se kysymys tarkoittaa! Minultakin on työhaastattelussa kysytty, miksi juuri minut pitäisi palkata, mutta sehän on älytön kysymys, kun en tunne niitä muita hakijoita. Siellähän voi nimittäin olla joku minua parempi mukana.
Mutta se onkin siis koodisana sille, mitä lisäarvoa toisin yritykseen. Ei olekaan tarkoitus, että yrittäisin verrata itseäni muiden kanssa, vaan voin verrata itseäni tehtävänkuvaukseen ja kertoa, miten onnistun sen hoitamaan. Eli kun firma on ilmoittanut etsivänsä tiettyyn tehtävään tekijää, niin kai silloin lisäarvoa tuo se, joka homman pystyy tekemään?
Miksi ette voisi selkeämmin siis kertoa, mitä oikein tarkoitatte? No, ehkä onkin tarkoitus karsia pois meidät, jotka arvostamme selkeää viestintää.
Oletko tosissas? Että tuo ei sinun mielestäsi ole selvä kysymys: kehu itseäsi, miksi sinä olisit hyvä valinta? Sana on vapaa, nyt saat kertoa mitä sinä osaat ja mitä me saamme kun palkkaamme sinut. Ennen muinoin varoitettiin, ettei pitäisi sortua ”olen parempi kuin tuo toinen hakija, koska hän ei...” -tyyppiseen toisen ihmisen ’mollaamiseen’ vaan ainoastaan keskittyä omiin vahvuuksiin ja oman motivaation esille tuomiseen. Pitänee paikkansa nykyäänkin?
Ei tuota kovin paljon selvemmin voi kysyä, ja ehkä työnantaja tulkitsee (oikein?) että jos tuota ei ymmärrä niin ei välttämättä ymmärrä muutakaan mitä työpaikan keskustelujargonin kuuluu?
Useinhan tuo kysymys esitetään muodossa: "kerro, miksi olet paras tähän duuniin". Kuulostaa siis vertailulta. Kun harvoin pääsee haastatteluun, niin mistä noita tietää. (Eri)
No kun seuraavalla kerralla saat kutsun haastatteluun niin mieti jo valmiiksi, mitä kaikkia hyviä juttuja osaat tuoda itsestäsi esille. Sitä on aivan hyödytöntä pohtia, keitä ne muut hakijat ovat, se joka ’tuntuu parhaimmalta’ tulee valituksi. Eli yritä olla luottavainen omiin kykyihisi ja jos mahdollista, ujuta mukaan jotain houkuttavaa ja koukuttavaa, voit kertoa myös persoonastasi tyyliin ”tykkään siitä, että saan perehttä uusiin asioihin ja tehdä jonkun asian kunnolla valmiiksi, olen motivoitunut ottamaan asioista selvää ja tarvittaessa kouluttautumaan lisää. Uskon että tässä työssä saisin sopivasti haastetta ja nautin siitä kun on joku pidempi projekti mihin voi kunnolla panostaa” - tai jos on erilainen työ hakusessa ”äitinä minä olen varsin hyvä tekemään monia asioita samanaikaisesti ja huolehtimaan että kaikki tulee hoidettua kuntoon aikanaan enkä epäröi tehdä niitä tylsiäkään hommia” (ja jos on vanhempi niin on hyvä ’ohimennen mainita’ ne meidän toimivat lastenhoitojärjestelyt kun mummi asuu naapurissa... ) jne.
Mutta irti valmiiksi mitä voisit sanoa, kun joku tuon kaltainen kysymys siellä varmasti tulee.
Miksi helv*ssä työntekijän pitäisi olla koukuttava tai houkuttava? Näyttääpä siltä, että nämä rekryt ovat varsinaisia pellemestareita itse.
Hmmm, ovat varmaan, eipä minulla ole kokemusta siltä puolelta pöytää, ja edellisen kerran olin haastattelussakin yli 5v sitten.
Koukuttava ja houkuttava olivat vain sanoja joilla yritin kuvata sitä, että sinun on pakko onnistua herättämään niissä haastattelijoissa enemmän positiivisia fiboja kuin ’kilpakumppanisi’ muuten jäät rannalle ruikuttamaan. Turha siitä on aggressioita kerätä, tuo oli vain yleinen neuvo sille, miten saattaisin sen ’unelmaduunin’ saadakin.
(Haastattelijat tietävät ihan tasan tarkkaan, että suurin osa meistä hakijoista hakee työtä saadakseen palkkaa millä elättää itsensä ja perheensä ja mahdollistaa mielekkäitä vapaa-ajanviettotapoja. Ei ole kovin helppoa arvioida kuka olisi se, joka olisi firmalle oikeasti paras valinta - työn tekijä jonka työpanokseen voi luottaa ja joka ei olisi firmalle/työyhteisölle rasite millään tasolla - joten hakijan kannatta kyllä miettiä miten saa sen valintaviisarin osumaan omalle kohdalle...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se aiempi kokemus on niin jumalan sana, joka muuttaa kaiken. Kävikö mielessä, että jostain sitä kokemusta täytyy alun alkaenkin saada? Voi olla, että suljette silmänne parhailta tulevilta työntekijöiltä aiemman kokemuksen puutteen takia.
Kun olin 18v haastattelussa sanottiin ymmärtäväiseen sävyyn että joo, eihän tuossa iässä voi ollakaan paljoa kokemusta pidemmistä työsuhteista. Myöhemmin soitettiin ja sanottiin suoraan, että nimenomaan siksi meni paikka jollekin muulle. Ja seuraavana vuonna ei oltu edes enää erityisen ymmrätäväisiä sen kokemuksen puutteen suhteen. Olinhan nyt, herranjumala, jo yhdeksäntoista. Kesätyöhausta siis kyse.
Tuossa tilanteessa ainakin itse olisin katsonut kokemuksesi kaiken mistä näkee että on vastuullinen, isoshommat, partion, koiran ja lapsenhoidot, mansikanpoiminnat.
Jos ei 18-vuotiaana ole kesäisin tehnyt muuta kuin lomaillut, ajattelisin etten uskalla olla ensimmäinen, joka opettaa vastuullisuutta ja oma-aloitteellisuutta.
Suosittelijakin ja lista pitkäjänteisiä harrastuksia on parempi kuin ei mitään
Just joo. Kesälomallahan ei voi tehdä mitään muuta kuin joko löhöillä tai olla kesätöissä?
Hain ensimmäistä kesätyöpaikkaa/työpaikkaa 18v, pääsin haastatteluun mutta en saanut paikkaa. Nyt olen ollut noin 4 kk töissä pikaruokalassa. Monena kesänä en ole tehnyt juuri mitään, paitsi muutamana viime kesänä puutarhahommia kotona. Sitä voisi sanoa harrastukseksi, mutta siitä ei vaan saa mitään todistusta. Syy, miksi en aikaisemmin hakenut töitä, oli masennus.
Entä jos henkilö vaikuttaa kiinnostuneelta työtä kohtaan, katsoo silmiin, on tehnyt hyvän hakemuksen jne, mutta ei ole kokemusta isoshommista, lastenhoidosta ja mitä kaikkea nyt luettelit. Miten työkokemusta voi saada, jos kukaan ei anna mahdollisuutta? Voin kertoa, että olin pitkään huolissani siitä, saanko koskaan töitä, kun olen ollut monta vuotta masentunut ja ahdistunut, eikä minulla ollut muuta todistusta kuin yläasteaikaiset Tet-todistukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miesjohtaja kirjoitti:
Muutamia juttuja:
2. Henkilö ei osaa kertoa miksi juuri hänet pitäisi palkata eli mitä merkittävää lisäarvoa juuri hänen panoksensa tuo yritykselle.
Ai tuotako se kysymys tarkoittaa! Minultakin on työhaastattelussa kysytty, miksi juuri minut pitäisi palkata, mutta sehän on älytön kysymys, kun en tunne niitä muita hakijoita. Siellähän voi nimittäin olla joku minua parempi mukana.
Mutta se onkin siis koodisana sille, mitä lisäarvoa toisin yritykseen. Ei olekaan tarkoitus, että yrittäisin verrata itseäni muiden kanssa, vaan voin verrata itseäni tehtävänkuvaukseen ja kertoa, miten onnistun sen hoitamaan. Eli kun firma on ilmoittanut etsivänsä tiettyyn tehtävään tekijää, niin kai silloin lisäarvoa tuo se, joka homman pystyy tekemään?
Miksi ette voisi selkeämmin siis kertoa, mitä oikein tarkoitatte? No, ehkä onkin tarkoitus karsia pois meidät, jotka arvostamme selkeää viestintää.
Oletko tosissas? Että tuo ei sinun mielestäsi ole selvä kysymys: kehu itseäsi, miksi sinä olisit hyvä valinta? Sana on vapaa, nyt saat kertoa mitä sinä osaat ja mitä me saamme kun palkkaamme sinut. Ennen muinoin varoitettiin, ettei pitäisi sortua ”olen parempi kuin tuo toinen hakija, koska hän ei...” -tyyppiseen toisen ihmisen ’mollaamiseen’ vaan ainoastaan keskittyä omiin vahvuuksiin ja oman motivaation esille tuomiseen. Pitänee paikkansa nykyäänkin?
Ei tuota kovin paljon selvemmin voi kysyä, ja ehkä työnantaja tulkitsee (oikein?) että jos tuota ei ymmärrä niin ei välttämättä ymmärrä muutakaan mitä työpaikan keskustelujargonin kuuluu?
Useinhan tuo kysymys esitetään muodossa: "kerro, miksi olet paras tähän duuniin". Kuulostaa siis vertailulta. Kun harvoin pääsee haastatteluun, niin mistä noita tietää. (Eri)
No kun seuraavalla kerralla saat kutsun haastatteluun niin mieti jo valmiiksi, mitä kaikkia hyviä juttuja osaat tuoda itsestäsi esille. Sitä on aivan hyödytöntä pohtia, keitä ne muut hakijat ovat, se joka ’tuntuu parhaimmalta’ tulee valituksi. Eli yritä olla luottavainen omiin kykyihisi ja jos mahdollista, ujuta mukaan jotain houkuttavaa ja koukuttavaa, voit kertoa myös persoonastasi tyyliin ”tykkään siitä, että saan perehttä uusiin asioihin ja tehdä jonkun asian kunnolla valmiiksi, olen motivoitunut ottamaan asioista selvää ja tarvittaessa kouluttautumaan lisää. Uskon että tässä työssä saisin sopivasti haastetta ja nautin siitä kun on joku pidempi projekti mihin voi kunnolla panostaa” - tai jos on erilainen työ hakusessa ”äitinä minä olen varsin hyvä tekemään monia asioita samanaikaisesti ja huolehtimaan että kaikki tulee hoidettua kuntoon aikanaan enkä epäröi tehdä niitä tylsiäkään hommia” (ja jos on vanhempi niin on hyvä ’ohimennen mainita’ ne meidän toimivat lastenhoitojärjestelyt kun mummi asuu naapurissa... ) jne.
Mutta irti valmiiksi mitä voisit sanoa, kun joku tuon kaltainen kysymys siellä varmasti tulee.
Kiitos 196:lle rakentavasta vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
miesjohtaja kirjoitti:
Muutamia juttuja:
1. Henkilö ei osaa puhua tai kirjoittaa sujuvasti ja vakuuttavasti. Molemmat pitää testata. Tämä kuulostaa tietysti naurettavalta mutta hyväkään koulutus tai vaikuttava CV ei vielä takaa kumpaakaan näistä.
2. Henkilö ei osaa kertoa miksi juuri hänet pitäisi palkata eli mitä merkittävää lisäarvoa juuri hänen panoksensa tuo yritykselle. Parhaiten tämä näkyy yleensä surkeassa hakemustekstissä, jonka merkitystä hakija ei ole ymmärtänyt.
3. Henkilö valehtelee/liioittelee.
4. Palkkapyyntö on epärealistinen.
5. Henkilö osoittaa huolimattomuutta esim. huonosti tehdyllä CV:llä / hakemuksella, tulee vähänkin myöhässä jne.
6. Henkilö ei osaa vastata vakuuttavasti kysymyksiin esimerkkien avulla, jotka liittyvät suoraan sen tehtäväkentän hoitamiseen jota hän on hakemassa. Esim. jos joku hakee markkinointijohtajan paikkaa mutta on aivan pihalla siitä miten yrityksen uuden tuotteen X launchaus pitäisi tehdä, tyyppi menee roskiin vaikka olisi paperilla maailman paras.
7. Henkilö on ulkoiselta olemukseltaan epämiellyttävä tai ainakin sellainen mikä ei sovi tulevan työporukan muuhun olemukseen.
8. Kaikki luonnehäiriöihin viittaavat asiat. Myös kyvyttömyys nähdä itsessä yhtäkään kehityskohdetta on iso punainen varoitusmerkki.
9. Henkilö ei osaa vastata yritystä koskeviin kysymyksiin eikä ole perehtynyt yrityksen toimintaan ja hakemaansa tehtäväkenttään riittävällä tarkkuudella.
10. Henkilö ei kysy haastattelijalta mitään tai kysyy vain omiin etuihinsa liittyviä juttuja (esim. saanko palkallista kesälomaa?).
Yleisesti ottaen homma on hyvin yksinkertainen: työnantajalla on jokin tavoite, jonka saavuttamiseksi on pakko palkata uusi henkilö. Työnhakijan tärkein tavoite on ymmärtää mikä tämä tavoite on ja millä mittareilla työnantaja arvioi tavoitteen saavuttamista. Sen jälkeen työnhakijan pitää vakuuttaa työnantaja siitä, MIKSI hän on paras valinta. Kyseessä on siis ennen kaikkea myynti- ja markkinointitapahtuma.
Mikä kohta tässä sai alapeukkuja? Täyttä tottahan tuo on (paitsi että itse antaisin anteeksi 15 minuutin myöhästymisen jos se olisi hyvin perusteltu).
Mutta tässä ketjussa esitettiinkin alussa kysymys, ja sitten kun saa rehellisen vastauksen, se ei miellytäkään.
Ainakin tuo kohta 9 on kummallinen. Pidättekö te työnhakijoille tietokilpailun yrityksestä?
Vierailija kirjoitti:
Kauhea haju. Kerran haastattelussa oli yksi todella potentiaalinen hakija josta kuitenkin lähti uskomaton vanhan viinan ja lian haju. Nuori ja siististi pukeutunut nainen. En vaan voinut palkata. Asiakaspalvelutyö.
Mullakin ollut tällaisia hakijoita. Yleensäkin ulkonäkö ja ensivaikutelma on aika tärkeitä siinä kohtaa jos on useampi tasaväkinen hakija. Myös todella voimakas parfyymin haju on aika epämukava. Kannattaa kiinnittää huomiota pieniin asioihin, niillä voi hilata vaikutelmaa ylöspäin - jokainen ihminen taatusti kiinnittää huomiota vähintäänkin alitajuntaisesti ulkoisiin tekijöihin.
Suosittelen ap:lle ja muille sellaista mallia, että jättää jännittämisen pois. Ei tee siitä yhdestä haastattelusta elämän ja kuoleman asiaa. Ei näyttele. Ei ajattele työtä "unelmaduunina". Ottaa ihan rauhallisesti ja asiallisesti. On puhdas ja katsoo silmiin välillä, puristaa kättä. Hymyilee ainakin kerran. Juttelee vähän kuin mukavan sukulaisen kanssa jutustelisi.
Tiedättehän sen kun menee iltaa viettämään ja haluaisi löytää sieltä jonkun ihanan ihmisen, eikä löydä? Sitten kun on suhteessa ja menee jonnekin ihan vaan kavereiden kanssa, kiinnostuneita tulee ihan jonoksi asti. Se on se rento asenne, se että "olen ihan tärkeä ja kiinnostava tyyppi, enkä yritä mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla selkeitä turn Off-juttuja on:
- Ajan siirtäminen esim. Flunssan takia.
- ei ole valmistunut monesta koulusta joita on aloittanut
- työpaikat vaihtuneet tiuhaan epämääräisistä syistä
- ei kerro itsestään eikä kysele haastattelussa. Pahimmillaan vastataan yhdellä lauseella kysymykseen ja jäädään hiljaa odottamaan seuraavaa. Nopeasti on sellainen haastattelu ohi...Samat, siis nuo kolme viimeistä. Meillä annetaan kyllä toinenkin mahdollisuus jos hakija sairastuu, sille kun ei voi mitään.
Miksihän tuo kommentti sai alapeukkuja?
Uuden mahdollisuuden saa kyllä, mutta aika paljon parempi saa olla kuin edelliset haastateltavat että paikan saa. Yksi flunssan vuoksi siirtänyt kerran palkattiin myös toimestani, ja sitten hän onkin ollut jatkuvasti poissa milloin mistäkin syystä. Ehkä ihan aiheesta. En tahtoisi epäillä ketään syyttä. Mutta nostaa tämä ainakin kynnystä palkata uudestaan joku flunssan vuoksi haastattelua siirtänyt. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla selkeitä turn Off-juttuja on:
- Ajan siirtäminen esim. Flunssan takia.
- ei ole valmistunut monesta koulusta joita on aloittanut
- työpaikat vaihtuneet tiuhaan epämääräisistä syistä
- ei kerro itsestään eikä kysele haastattelussa. Pahimmillaan vastataan yhdellä lauseella kysymykseen ja jäädään hiljaa odottamaan seuraavaa. Nopeasti on sellainen haastattelu ohi...Miten joku rekrytoija kirjoittaa näin huonosti?
Ei kiinnosta olla korjaamassa jokaista virhe näppäilyä mobiililla kirjoitellessa. Tai kaivella vaikka jokaista oikeaa erikoismerkkiä paikalleen. Tämä on vain vauva palsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin ollut tällaisia hakijoita. Yleensäkin ulkonäkö ja ensivaikutelma on aika tärkeitä siinä kohtaa jos on useampi tasaväkinen hakija. Myös todella voimakas parfyymin haju on aika epämukava. Kannattaa kiinnittää huomiota pieniin asioihin, niillä voi hilata vaikutelmaa ylöspäin - jokainen ihminen taatusti kiinnittää huomiota vähintäänkin alitajuntaisesti ulkoisiin tekijöihin.
Ulkoasuvinkit hakijoille:
- Siistit ja puhtaat vaatteet ovat kaiken A ja O.
- Asiallinen pukeutuminen. Överit tissitopit ja toisaalta myös valtaisat rönttövaatteet kannattaa jättää väliin.
- Jos työpaikalla/alalla on joku pukukoodi, ota se huomioon.
- Suhteellisen varmoja valintoja: mustat housut ja siisti yläosa, yksinkertainen mekko ja sukkikset. Pukeutumisella ei tarvitse revitellä, mutta osoittaa tilannetajua jos asun valitsee oikein. Mieluummin ylipukeudu kuin alipukeudu, jos jompi kumpi tulee valita.
- Pese hiukset. Jos on pitkät hiukset, on siistimpää laittaa ne kiinni. Ei tosin pakollista.
- Käy suihkussa ja pese hampaat (ei, ei ole selvää kaikille hakijoille). Kynnenaluset voisi myös siistiä, jos ovat täynnä mustaa ryönää.
- Maltillisesti tuoksuvia tuotteita, mutta jos hikoilet helposti, käytä dödöä.
Näillä vinkeillä on jo siinä pisteessä, että ulkoasu ei mene negatiivisella tavalla haastattelijan alitajuntaan ja vaikuta lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että työnhakija ei ole ymmärtänyt hakemansa työpaikan ydintehtävää. Luonteenpiirteistä passiivisuus ja hissukkamaisuus ja toisaalta liiallinen omatoimisuus, joka tuntuu ylimielisyydeltä, eli että henkilö ei ole tiimissä, vaan sooloilee omiaan.
Tää se jaksaa aina naurattaa :D Yleensähän työpaikkailmoituksessa ei nykyään enää edes lue mitä tehtäviä työhön kuuluu, aioastaan vaatimukset reippaudesta ja ulospäinsuututuneesta, innovatiisivesta työntekijästä.
Parasta on just hakee jotain vmp:n kaltaisesta työnvälitysfirmasta, kun välttämättä edes haastattelussa ei kerrota työnanatajan nimeä :D Tosi helppoa ymmärtää YDIN( :D) TEHTÄVÄ, kun työn tarjoaja, oli se sitten välitysfirma tai itse työpaikka, ei tiedä mihin tehtävään sitä tekijää ollaan hakemassa :D Itse jätän suosiolla hakematta moiseen kusetuslafkoihin.
Tämä! Viimeksi tänään.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin perinteinen CV vai joku tuollainen muodikkaampi: https://www.canva.com/templates/resumes/MACRonlFoW4-dark-grey-simple-ac…
Jos siis ei mitään media- tai taidealan duunia hae vaan jotain perinteisempää konttori- tai inssinhommaa.
Minun vaatimattomalla kokemuksellani hakijoiden cv:eiden katselusta sanoisin, että värikkyys ja suuri konstailu on ärsyttävää. Cv ei saisi vahingossa päätyä mihinkään mainospostiläjään. Olen siis aika konservatiivisen selkeyden ja eleganttiuden kannalla, kaiken olennaisen pitää löytyä helposti. Layoutia voi tietenkin hioa vähemmän huomiota herättävin keinoin, mutta cv:n pitäisi aina näyttää cv:ltä. Mutta mielipiteitä voi toki olla muitakin.
Hain nuorena kukkakauppaan myyjäksi. Haastattelija huomasi kihlasormukseni, alkoi suunnitella elämääni että menet naimisiin ja saat lapsia. Eli koin jo 80-luvulla syrjintää mahdollisten tulevien lasteni vuoksi.
Ja sanottiin vielä suoraan. Olin niin nuori ja häkeltynyt etten tohtinut edes heti kertoa asiasta kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miesjohtaja kirjoitti:
Muutamia juttuja:
1. Henkilö ei osaa puhua tai kirjoittaa sujuvasti ja vakuuttavasti. Molemmat pitää testata. Tämä kuulostaa tietysti naurettavalta mutta hyväkään koulutus tai vaikuttava CV ei vielä takaa kumpaakaan näistä.
2. Henkilö ei osaa kertoa miksi juuri hänet pitäisi palkata eli mitä merkittävää lisäarvoa juuri hänen panoksensa tuo yritykselle. Parhaiten tämä näkyy yleensä surkeassa hakemustekstissä, jonka merkitystä hakija ei ole ymmärtänyt.
3. Henkilö valehtelee/liioittelee.
4. Palkkapyyntö on epärealistinen.
5. Henkilö osoittaa huolimattomuutta esim. huonosti tehdyllä CV:llä / hakemuksella, tulee vähänkin myöhässä jne.
6. Henkilö ei osaa vastata vakuuttavasti kysymyksiin esimerkkien avulla, jotka liittyvät suoraan sen tehtäväkentän hoitamiseen jota hän on hakemassa. Esim. jos joku hakee markkinointijohtajan paikkaa mutta on aivan pihalla siitä miten yrityksen uuden tuotteen X launchaus pitäisi tehdä, tyyppi menee roskiin vaikka olisi paperilla maailman paras.
7. Henkilö on ulkoiselta olemukseltaan epämiellyttävä tai ainakin sellainen mikä ei sovi tulevan työporukan muuhun olemukseen.
8. Kaikki luonnehäiriöihin viittaavat asiat. Myös kyvyttömyys nähdä itsessä yhtäkään kehityskohdetta on iso punainen varoitusmerkki.
9. Henkilö ei osaa vastata yritystä koskeviin kysymyksiin eikä ole perehtynyt yrityksen toimintaan ja hakemaansa tehtäväkenttään riittävällä tarkkuudella.
10. Henkilö ei kysy haastattelijalta mitään tai kysyy vain omiin etuihinsa liittyviä juttuja (esim. saanko palkallista kesälomaa?).
Yleisesti ottaen homma on hyvin yksinkertainen: työnantajalla on jokin tavoite, jonka saavuttamiseksi on pakko palkata uusi henkilö. Työnhakijan tärkein tavoite on ymmärtää mikä tämä tavoite on ja millä mittareilla työnantaja arvioi tavoitteen saavuttamista. Sen jälkeen työnhakijan pitää vakuuttaa työnantaja siitä, MIKSI hän on paras valinta. Kyseessä on siis ennen kaikkea myynti- ja markkinointitapahtuma.
Mikä kohta tässä sai alapeukkuja? Täyttä tottahan tuo on (paitsi että itse antaisin anteeksi 15 minuutin myöhästymisen jos se olisi hyvin perusteltu).
Mutta tässä ketjussa esitettiinkin alussa kysymys, ja sitten kun saa rehellisen vastauksen, se ei miellytäkään.
Ainakin tuo kohta 9 on kummallinen. Pidättekö te työnhakijoille tietokilpailun yrityksestä?
Joo, ihan tietovisan. Voittaja palkataan. /s
Riippuu toki, millaiseen työhön olet hakemassa, mutta kyllä olettaisin, että jos hakijaa kiinnostaa nimenomaan se tarjolla oleva työpaikka, ja nimenomaan meidän yritys (tai järjestö, tai muu organisaatio), niin on vaivautunut perehtymään sen toimintaa, hallintoon ja historiaan, ainakin jonkin verran. Perehtymistään voi osoittaa mm. kysymällä pari hyvää kysymystä haastattelijalta.
Se, ettei ole vaivautunut valmistautumaan haastatteluun yhtään tekee tosiaan huonon vaikutuksen, ja sitähän tässä kysyttiin. Eli jos näet hiukan vaivaa, voit voittaa toisen hakijan, joka ei ole nähnyt yhtään vaivaa.
Voinko sanoa, että minut pahoinpideltiin todella pahasti jonka jälkeen tuli kummallinen ahdistuspelkomasennus, joka lamautti? Irtisanouduin työpaikastani, koska en halunnut olla "saikuttaja".
No, nyt minusta tuli sitten huono työtön.
Kuka palkkaa ihmistä, joka on trauman takia ollut kotona 2 vuotta?
Nyt olen pääsemässä jaloilleni tapahtumien jälkeen, mutta pelko on, että jään työttömäksi, koska cv historiassani on aukko, jota en halua selitellä. Cv historia on pitkälle aukiton, mutta eihän rekrytoijia kiinnosta työurani alkupään ahkeruus, vaan se miksi loppupäässä on aukko.
Minun olisi pitänyt vaan saikuttaa, koska silloin ei työhistoriaan tule aukkoa. Mutta koska koin olevani työnantajalle rahallinen taakka saikulla, irtisanouduin. Kuka arvostaa sitä tekoa? Ei kukaan...
Ihmisillä on monenlaisia syitä työhistorian aukkoihin, mutta myös siihen ettei aukkoja ole.
Toivoisin ettei ketään hakijaa leimata huonoksi aukkojen perusteella.
Minä olen aukon aikana toiminut vuokraemäntänä. Siihen sentään kykenin. Työhistoriaa kertynyt sen verran, että omistan asuntoni lisäksi pari pientä asuntoa, joita vuokraan. Pitääkö se laittaa aukon kohdalle cv?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miesjohtaja kirjoitti:
Muutamia juttuja:
Olen toki koettanut kertoa vahvoja puoliani, mutta epämiellyttävän asian vierestä vastaamisen tunteen vallassa, kun ei niissä määrittelyissä ole mitään mitattavuutta. Turhaan, siis
Vierailija kirjoitti:
Voinko sanoa, että minut pahoinpideltiin todella pahasti jonka jälkeen tuli kummallinen ahdistuspelkomasennus, joka lamautti? Irtisanouduin työpaikastani, koska en halunnut olla "saikuttaja".
No, nyt minusta tuli sitten huono työtön.
Kuka palkkaa ihmistä, joka on trauman takia ollut kotona 2 vuotta?
Nyt olen pääsemässä jaloilleni tapahtumien jälkeen, mutta pelko on, että jään työttömäksi, koska cv historiassani on aukko, jota en halua selitellä. Cv historia on pitkälle aukiton, mutta eihän rekrytoijia kiinnosta työurani alkupään ahkeruus, vaan se miksi loppupäässä on aukko.Minun olisi pitänyt vaan saikuttaa, koska silloin ei työhistoriaan tule aukkoa. Mutta koska koin olevani työnantajalle rahallinen taakka saikulla, irtisanouduin. Kuka arvostaa sitä tekoa? Ei kukaan...
Ihmisillä on monenlaisia syitä työhistorian aukkoihin, mutta myös siihen ettei aukkoja ole.
Toivoisin ettei ketään hakijaa leimata huonoksi aukkojen perusteella.Minä olen aukon aikana toiminut vuokraemäntänä. Siihen sentään kykenin. Työhistoriaa kertynyt sen verran, että omistan asuntoni lisäksi pari pientä asuntoa, joita vuokraan. Pitääkö se laittaa aukon kohdalle cv?
Voi miten ikävää. En ole työnantaja, mutta eikö sentään vahvuudet painaisi enemmän kuin tuollainen "puute"? Jos siitä nyt nimenomaan aletaan kysymään, niin voisitko sanoa jotakin tällaista: "jouduin vakavan pahoinpitelyn uhriksi, josta halusin toipua edellistä päivätyötäni rauhallisemnissa olosuhteissa. Tuona aikana keskityin asunnonvuokraustoimintaani (ja aktiviteettiin x sekä y). Nyt kaipaisin taas tämän työpaikan kaltaista dynamiikkaa, ammatillista haastetta ja palkitsevuutta elämääni." Eli käännät aiheen motivaatiopuheeksi, tietenkin ko. paikkaan sopivilla argumenteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulle esimerkiksi on erittäin positiivinen asia jos ihminen harrastaa jotain jolla on positiiviset vaikutukset työtehtäviin. Tällä en tarkoita liikuntaa vaan esimerkiksi huoltomies harrastaa autoja, kokki harrastaa viinejä/oluita jne. Negatiivisia asioita on aukot työhistoriassa jolle ei ole syytä, toisinsanoen ei ole tehnyt mitään. Työttömyys itsessään ei ole paha jos on tehnyt samalla vaikka vapaaehtoistyötä/hyväntekeväisyyttä/rakentanut talon/tehnyt lapsen jne.
Voi hyvänen aika millaista porukkaa rekrytoi toisia. Etkö arvosta jos ihminen on työttömänä ollessaan pitänyt huolta henkisestä (ja fyysisestä) hyvinvoinnistaan, kehittänyt itseään esim kirjallisuudella tms josta ei saa mitään todistusta tai tehnyt naapuriapua? Eikö terve ja tasapainoinen olemus vakuuta vaikka niitä mystisiä aukkoja olisikin, moni kun joutuu pitkää työttömyyttä kokemaan ilman omaa syytään.
Kertoo paljon sinunkaltaisistasi että kaikkeen pitää olla jokin mittari ja helposti luettavakin vielä.
Kyllä se enemmän herättää luottamusta jos kertoo olleensa vaikka vapaaehtoistoiminnassa X ja järjestössä Y, kuin että sanoo vaikka lukeneensa kirjoja ja sivistäneensä itseään. Joillekin se kirjojen lukeminen ja sivistäminen voi tarkoittaa eri asioita, onhan ne sarjikset ja harlekiiniromaanitkin kirjoja... Eikä lukeminen vielä tarkoita että asiaa osaisi soveltaa käytännössä tai että siitä työn kannalta olisi jotain hyötyä. Järjestötoiminnasta voi saada suosituksia ja siten lisää plussaa osaamiseen.
Siis toki eihän palkkaamisen edellytys ole että on ollut jossain tai että cv on aukoton, mutta jos on kaksi hakijaa joilla on sama cv ja samanlainen aukko siellä, niin ehkä se (aiheeseen liittyvää) vapaaehtoistyötä tehnyt kyllä on vähän vahvemmilla.
Eli oelt juuri sellainen joka tarvitsee mittareita ja malleja käsittääkseen asioita. Toivottavasti et ainakaan minkään luovan alan ihmisiä rekrytoi.
Itselleni merkitsisi kyllä enemmän millainen ihminen on persoonana kuin onko tehnyt vapaaehtoistyötä vai ei, useinhan niihin mennään vain siksi että saadaan meriittiä, ilman aitoa hyväntekemisen halua, laskelmoidaan vain omaa etua ja pysytään ihmisenä yhtä mu....na kuin ennenkin. Samoin kuin kaikne maailman luottamustoimiin änkeävät, kiinnostus yhteiskunnallisia asioita kohtaan on nolla, oman egon pönkitys sata.
Etkö haastattelussa huomaa onko ihminen lukenut vain harlekiineja vai aidosti fiksu ja sivistynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen esimies ja mulla on kymmenkunta miesalaista. Kaikki ovat rautaisia ammattilaisia, mutta koska puheet on mitä on - ja usein myös tavat - niin en palkkaa koskaan naista. Siitä tulisi kuitenkin niin nopeasti ahdistelusyytöksiä. Joten palkkaan vain miehiä ryhmädynamiikan säilymisen ja työrauhan takia.
Terve veli hyvä!
Itse olen myös eräässä kansainvälisellä suunnitteluyhtiöllä, jossa työntekijöitä on vain 30% kaikista työntekijöistä. Meidän osasto on jonkinlainen yleinen vitsi miesvaltaisuudesta johtuen. Ei ole nimittäin yhtään naista. Kerran palkattiin 24 vuotias kuvankaunis nainen. Noh kaikki osaston miehet varmaan kävi runkulla työpäivän aikana ja työrauha meni. Tulipa sitten tämäkin naikkonen raskaaksi, onneksi oli määräaikainen soppari.
Vai niin. Miksi sitten kuvankauneus on naisilla (naikkonen on muuten negatiivinen ilmaus) vaatimuksena valituksi tulemiselle? Jospa palkkaisit ihan arkipäiväisen näköisen ihmisen muilla vahvuuksilla, niin pysyisi testosteronihuurut ja valloitusvietti varmaan aisoissa. Voisi silti työyhteisö hyötyä yksiuloitteisuuden vähenemisestä.
Ei muuten palkata myöskään vaihdevuosioireilevia vanhempia naisia. Kukaan ei jaksa kiukuttelevaa 45-50 vuotiasta pyylevää naista katsella.
Onko tämä nyt jonkun rekrytointihenkilön tai työnantajan rehellinen vastaus?
Melkoinen asenne ja ennakkoluulo ja tuolla tavoin menetätte taatusti hyviä/parhaimpia työntekijöitä.