Minulle kettuillaan yhdistelmäsukunimestä
Menin noin viisi vuotta sitten naimisiin ja otin tyttönimeni rinnalle miehen nimen. Olen saanut todella negatiivista palautetta päätöksestäni ihan ulkopuolisilta ihmisiltä, jolle asia ei lainkaan kuulu. Nimi ei kuulemma mahdu minnekään lomakkeisiin, se on liian pitkä kirjoittaa, siinä on kaksi -nen -päätettä (oma ja miehen sukunimi päätty nen -loppuun). Kysyttiin, että ymmärsinkö, että voin pitää myös oman sukunimeni pelkästään? En koskaan uskonut, että nimi voi herättää näin paljon negatiivisuutta. Eri asia jos haluaisin olla vaikka Hevon-Kettu tai Kusi-Paska, niin sitten ymmärtäisin, et se provosoi. Vielä tänä päivänäkin tutut kyselee ja kommentoi et miks? Asutaan kuitenkin ihan suurehkossa kaupungissa, ei missään perähikiällä.
Kommentit (317)
Kun avioiduin toisen kerran, otin ilolla uuden miehen nimen. Vanha toi mieleen vain ikäviä muistoja vuosien takaa, vaikka se ei ruma ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun avioiduin toisen kerran, otin ilolla uuden miehen nimen. Vanha toi mieleen vain ikäviä muistoja vuosien takaa, vaikka se ei ruma ollutkaan.
:DDD mitäs jos taas tulee ero, tai siis kun tulee? Sitten tulee taas vähän ikäviä muistoja ja sitten taas vaihdetaan nimeä. Looginenhan ihminne ottaisi tuossa vaiheessa oman nimen ja kokonaan uuden nimen, eikä toistaisi riskiä joka jo tuotti ongelmia :´´´´D Teidän aviomiehen liittyjien takia tyttölapsia abortoidaan. Olette kyllä harvinaisen noloja noiden esineellistämistenne kanssa. Halpoja panoja. AIna kertomassa miten irtosuhdenaiset on käytettyjä.
Se sinun uusi nimesi luo yhtä lailla huonoja muistoja, älä selitä. Ja missä miehesi nimenvaihdot? Aika sairasta vaihtaa kaksi kertaa ja mies ei taaskaan tee mitään. Typerä akka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta kaikki kaksoissukunimet on typerän näköisiä, kiinnostaa miksi joku haluaa? On jotenkin tosi kasaria, silloin taisivat tulla mahdolliseksi. Sosiaalialalla riittää noita kaksoissukunimiä. Ehkä halutaan korostaa siviilisäätyä?
Ei ainakaan itsellä ollut se syynä, vaan oman nimeni on sen verran harvinaisempi. Halusin säilyttää sen, kun tunsin sen olevan niin vahva osa omaa identiteettiäni, mutta halusin myös kunnioittaa miestäni ottamalla hänen nimensä rinnalle.
Ja, entä sitten, jos tuo olisi ollutkin sitten syy, niin mitä se kenellekään kuuluu? Voisko juoruta vaan omissa kuppikunnissaan?
-apMutta anna kun arvaan, miehen ei tarvitse kunnioittaa sinua ottamalla sinun nimeäsi?
Juuri tämän aukollisen logiikan takia yhdistelmänimen ottajille kettuillaan.
Miksi pakottaisin miehen ottamaan nimeni, kun minäkin sain valita nimeni mieleni mukaan? En koe olevani vapaa nainen pakottamalla toisia ihmisia hyppimään pillini mukaan ja edelleen, varsinkin, kun sain ottaa ihan millaisen nimen halusin. Tämä päätökseni ottaa yhdistelmänimi syntyi kauan ennen kuin tiesinkään pääseväni naimisiin.
Ja edelleen suurimmat ryöpyt olen saanut naisilta. Että se siitä nykynaisen vapaudesta. Itse tosiaan pidämme yllä näitä vanhanaikaisia tapoja.
-ap:DDDDDDDDDDDDDDDDDD
EI naisen alistamisen kuulu olla vapautta. Te perinteiset kanat olette ihan kahjoja. Kutsut miehen nimenvaihtoa pakottamiseksi, mutta sitten naisten pakottmainen on ok? :DD Miehet ovat pakottaneet nimenvaihtoon 50 vuoden ajan. Feminismissä on kyse TASA-ARVOSTA, ei vapaudesta valita ihan mitä vain. SInä alistat naisia ja olet naisia vastaan. Ja edelleen sivuutatte sen mitä miehet tekevät :D Miehet ne teitä pitävät heikkoina, haluavat poikia nimenjatkajiksi ja surkuttelevat tyttölapsia kun suvun nimi ei jatku. Miksi ette ole miehille kiljumassa?
Ja miksi miehesi ei kunnioita sinua? Miksi alennut olemaan kunnioittava, mutta lässytät jotain aivan ihmeellistä? Olette kyllä niin naisellisen epäloogisia, ei ihme että miesten maailmassa ja miesten SUVUISSA teitpä pidetään vain pelinappuloina.
Sekopäinen akka.
Huh? Hengitä välillä ettet tukehdu. Miten olisin vapaa määräämällä toista mitä hänen täytyy tehdä? Miten? Ja kyllä mies minua kunnioittaa. Mistä vedät tälläiset hepulit? Rauhoitu 🤣 Kyse ei alunperinkään ole ollut miehestäni vaan tyhmistä ihmisistä jotka arvostelevat henk. koht. valintoja😊
-ap
Ihan sekaisin kanat :D "siis ihan mielelläni, siis ihan ilolla, siis ihan itse".
Sivuutatte kaiken tavan historian ja vain kehutte miten ilolla alistatte itseänne :D Luoja mitä pässejä! Te esineellistätte itseänne ja miehenne ei teitä kunnioita. Naistaan kunnioittava mies ei halua esineellistää naistaan ja hakea valtaa hänen kustannuksella. Missä ne miesten nimenvaihdot on? Miksi tässä ei vaadita tasa-arvoa, vaan vapautta? Mutta koko tapa alkoi pakottamalla, ja sitä vapautta ei haluttu antaa?
Ramppaatteko te jossai virastoissa päivät ? vai missä sitä kysytään ja kirjoitellaan?
No passiin piti laittaa toki 2 vuotta sitten , en ole sen jälkeen sanonut sukunimeäni kellekkään taikka kirjoiteltu mihinkään.
"sen saa valita sen saa valita sen saa valita"
Mitä sitten vaikka saa valita? Kaikki valitsevat aina sen ennen pakotetun mallin? Ja mitäs se teitä kutittaa jos tapaa halutaan tasa-arvoistaa? Mitäs se teitä kiinnostaa? Koko tapa on jäänyt PAKOSTA, eli miten voitte olla niin tekopyhiä että yritätte estää muiden vapauden vaikuttaa tähän? Jos kannatatte miesten kautta menevää sukulaisuutta, on ihan turha itkeä kehitysmaiden naisten asemasta. Valtaosa naisiin kohdistuvista ihmisoikeusrikkomuksista linkittyy miehen kautta menevään sukulaisuuteen, joten se on YHTEISKUNNALLINEN ongelma eikä mikään yksityisasia. Ja miehethän ne teidän nimiä on halunneet säädellä :D Ja kas vain, olette heidän puolellaan. Eikö muutkin saa pakottaa jos miehetkin saa? Nythän te seuraatte itse sitä pakkotapaa ettekä tuomitse sitä :)
Naisen loogiika on kyllä hullua. En yhtään ihmettele miksi teitä ei liitoissa arvosteta, vaan pidetään lapsen tasolla olevina typeryksinä
Vierailija kirjoitti:
Ramppaatteko te jossai virastoissa päivät ? vai missä sitä kysytään ja kirjoitellaan?
No passiin piti laittaa toki 2 vuotta sitten , en ole sen jälkeen sanonut sukunimeäni kellekkään taikka kirjoiteltu mihinkään.
Huomaa miten laajat verkostot ja hieno elämä nimenvaihtajilla on :DDDD Ei koskaan kerro nimeään. Olet varmaan hyvin menstynyt kana!
Niin ja missä tasa-arvo? Te pakotatte aina miehille tasajakoa. Ja mitäs se teitä kutittaa jos muut haluavat vaikuttaa tavan tasa-arvoistumiseen. Ette te voi todistaa että vapaus on parempi arvo. Teille kun tyttölasten syrjintäkin on vapautta. Seuraavaksi tyttölasten abortit laillisiksi. Kaikki tietää kumpi sikö abortoidaan kun pitää valita tyttö tai poika. Jotenkin jännästi seuraa tätä sukunimikaavaa ;)
Älytöntä ottaa kenenkään toisen suvun nimeä, mikä ihmeen metamorfoosi siinä muka tapahtuu jos alkaa pyörimään jonkun ihmisen kanssa. En ymmärrä.
Mulle on ollut yhdistelmänimestäni ihan roppakaupalla hyötyä. Nimeni huomataan ja muistetaan. Se on alallani pelkästään positiivista.
Mulle on täysin rehellisesti sanottuna yx hailee, nauraako joku mun nimelle. Ainakin mä itse nauran! Se saa mut hyvälle tuulelle.
Ei paljo haittaa, jos joku pitää mua dillenä sen takia, että mulla on yhdysnimi. Mä puolestani pidän sitä dillenä, etenkin jos se ei keksi sukunimeä parempaa perustelua mun oletetulle dilleydelleni. :D
Kun tein päätöksen sukunimestäni, ei tullut mieleenkään, että haluaisin viestittää nimelläni olevani naimisissa. Toisaalta sen julkituominen ei haittaakaan. Naimisissa on mukavaa.
En ymmärrä miksi ottaisin koskaan jonkun ihmisen nimeä, jolle en mitään sukua ole.
Siksikö että se on puhissut päälläni ja on mies? Mitä niin ihmeellistä siinä on, että on mies.
Joo ei kiitos, mulla on oman sukuni nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä taida itsekään olla ihan sinut valintasi kanssa jos täysin ulkopuolisten kommentit noin harmittavat.
Ihmetyttää, että se pitää ottaa erikseen puheeksi vieläkin? Enhän minäkään arvostele näiden kommentoijien valintoja.
-apJos kerran nimi on sinusta hyvä niin mitä sinua sitten muiden sanomiset kiinnostaa.
Ei kiinnosta, mutta kun siitä tullaan erikseen päin naamaa kertomaan. Niin väkisin kuulee ja jää miettii, et mitä kettua?
-ap
Itse pidin kaksoissukunimeä yli kymmenen vuotta. Nyt päädyttiin koko perhe yhteen yhteiseen sukunimeen. Rehellisesti sanoen koin pitkän sukunimen hankalana, mutta naimisiin mennessä se tuntui ainoalta oikealta vaihtoehdolta. Kyllä elämä yhden sukunimen kanssa on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ollut yhdistelmänimestäni ihan roppakaupalla hyötyä. Nimeni huomataan ja muistetaan. Se on alallani pelkästään positiivista.
Mulle on täysin rehellisesti sanottuna yx hailee, nauraako joku mun nimelle. Ainakin mä itse nauran! Se saa mut hyvälle tuulelle.
Ei paljo haittaa, jos joku pitää mua dillenä sen takia, että mulla on yhdysnimi. Mä puolestani pidän sitä dillenä, etenkin jos se ei keksi sukunimeä parempaa perustelua mun oletetulle dilleydelleni. :D
Kun tein päätöksen sukunimestäni, ei tullut mieleenkään, että haluaisin viestittää nimelläni olevani naimisissa. Toisaalta sen julkituominen ei haittaakaan. Naimisissa on mukavaa.
Hahhahaha! Onko tyttöjen syrjiminen ja abortoiminen myös sitä hyötyä? Onko sekin kiva kun isät haluaa poikia nimenjatkamaan ja hylkii siksi tyttöjä? Onhan se tyttösikiönkin abortointi tosi hyödyllistä! Miksi muuten miehesi ei halua tätä niin kovin hyödyllistä nimeä? Olettaisi että hän haluaa uralleen nostetta. Hän varmasti vaihtaa myös nimensä? :))))
Miehiä kiinnostaa oikein kovasti nauraako joku heidän nimelleen, siksi he eivät nimeä vaihda. Kaameaa lässytystä. Naisen ihmisarvo kiinni nimitavasta ja akat vain heiluu hihittämässä. Ihan järkyttävän tiedostamatonta.
Ja missäs se tasa-arvo on? Miehesi nimenvaihto missä? Miehesi varmasti haluaa hyödyllisen nimen, eikö? ;)))) No, millos se miehesi vaihto koittaa?
Ja yhdistelmän muistaminen ei ole millään lailla helppoa, se pidentää nimeä ja vaihtaa sen muotoa. Taas ne keinotekoiset hyvät asiat otetaan esiin, mutta ei sitä että nimenvaihto muuttaa naisen tunnistamttomaksi ja on alistavaa.
Olet miehesi omaisuutta:)
Vierailija kirjoitti:
Itse pidin kaksoissukunimeä yli kymmenen vuotta. Nyt päädyttiin koko perhe yhteen yhteiseen sukunimeen. Rehellisesti sanoen koin pitkän sukunimen hankalana, mutta naimisiin mennessä se tuntui ainoalta oikealta vaihtoehdolta. Kyllä elämä yhden sukunimen kanssa on helpompaa.
Miksi et pitänyt omaa nimeä? Mikäs ihmeen ainoa vaihtoehto se yhdistelmä on, ja miksi miehesi ei sitä ottanut? :DDD Tajuatko että muutit TAAS nimesi muotoa. Olette ihan järkyttävän epävakaita kun muuttelette nimeänne, muutatte taas, otatte eron, otatte tyttönimen, vaihdatte taas. Onko ihmekään että teitä kritisoidaan? Nimenvaihto muuttaa tunnistautumisesi, sähköpostisi, kaikki henkkarisi.
Ja ihan pässiä tulla kertomaan jostain vaihdetun nimen hyödyistä. Se tutkitusti liittyy naisen syrjintään. Siitähän ei saa puhua kun tyttöjä abortoidaan, poikia halutaan nimen miesjatkuvuuden takia ja naiset eivät pysy kärryissä uralla vaikeiden nimien takia. Naisten ammatillinen uskottavuus kärsii, koska kannat sukunimessä aviosuhdetta jossa olet alisteinen. Miten vaikeaa tätä on tajuta? Joo on ihan kauhea etu uralla kun on aviomiehensä omaisuutta! Oi mikä hyöty!
Luoja miten naiiveja olette :D Olette samoja sekopäitä jotka puolustavat tyttölasten abortteja. Ja missä lasten etu? Ei lapsen etu ole isän nimi, vaan kauniimpi, harvinaisempi ja parempi nimi. Ajatelkaa LAPSIA, älkääkä monkuko täällä minäminää.
Ja missä ne miesten nimenvaihdot, kerta niin hyödyllisiä? Jostain syystä naiset tähän pakotettiin :) Selityksiä!
Naiselle on nimenvaihdosta tutkitusti niinkin suuri hyöty, että teitä pidetään työpaikoilla vähemmän pätevinä, alistuvina ja epäitsevarmoina. Ei mitään valttikortteja työelämässä. Tehän ette sitä teidä miten teitä arvioidaan oikeasti. Sen sijaan psykologisissa tutkimuksissa se tulee ihan hyvin ilmi. On ihan typerää lässyttää nimenvaihdon hyödyistä, kun se muuttaa sinut tunnistamattomaksi ja perustuu NAISEN ALISTAMISEEN. Onko valkoisen isännän nimestä mustalle hyötyä työnhaussa? No ei ole :D
Onko tyttölasten syrjintä, poikien suosiminen ja perheväkivalta myös nimenvaihdosta koituvia hyötyjä? Tutkitsutihan se naisen nimenvaihto edistää miehen uraa ja arvovaltaa, ei naisen. Taidatte siis olla miehiä jotka puhuvat naisensa puolesta.
Typeräähän se on antaa toiselle valtaa omalla nimellä. Katsokaapa miten kivasti miehet ovat vaimojaan kohdelleet avioliitoissa ;) Omaisuutta, ette ole saaneet kansalaisuutta jos avioidutte ulkomaalaisen kanssa, ette ole saaneet päättää kehostanne tai nimestänne.
Ja nyt lässytätte vapautta. Luoja naisen typeryys on loputonta. Nykyään nauran jos nainen saa pataan. Olette sen ansainneetkin.
Luoja miten keinotekoista lässytystä :D Joo rikollisilekin on iso hyöty kun vaihtaa nimeään! Ei enää pysty yhdistämään samoihin saavutuksiin. Ja ihan sekopäistä keskustelua. Jos nimenvaihdon esittää miehen kautta, ei kukaan kehu vapautta vaan miehiä käsketään tekemään heidän arvoaan ylentäviä valintoja. Kysehän ei ole vapaudesta, vaan siitä että haluatte vain selittää jollain tekosyyllä typerät perinteenne. Miten typeriä olettekaan :D kuulostatte ihan uskonnon naisilta jotka kehuu miten arvostettuja ovat kun kelpaavat vain poikalapsen synnyttämiseen :DDDD
Uskokaa jo, tyttöjä ei ole ikinä haluttu AVIOMIEHEN SUKULAISUUDEN TAKIA. Siis joo tosi ihana tapa! Siis ihana etu syrjiä itseään? Huih mitä pässejä! Ja missä lapsen etu???? Se ei ole lapsen etu että hänelle annetaan perheestä todennäköisemmin häipyvän nimi. Ja miksi ette anna oman isänne nimeä lapselle? Miksi???? Miksi???
Miten selitätte sen että lähes kaikkialla maailmassa miehen nimi PAKOTETAAN LAPSELLE JA USEIN NAISELLEKIN??? SELITYKSIÄ``
Vierailija kirjoitti:
Naiselle on nimenvaihdosta tutkitusti niinkin suuri hyöty, että teitä pidetään työpaikoilla vähemmän pätevinä, alistuvina ja epäitsevarmoina. Ei mitään valttikortteja työelämässä. Tehän ette sitä teidä miten teitä arvioidaan oikeasti. Sen sijaan psykologisissa tutkimuksissa se tulee ihan hyvin ilmi. On ihan typerää lässyttää nimenvaihdon hyödyistä, kun se muuttaa sinut tunnistamattomaksi ja perustuu NAISEN ALISTAMISEEN. Onko valkoisen isännän nimestä mustalle hyötyä työnhaussa? No ei ole :D
Onko tyttölasten syrjintä, poikien suosiminen ja perheväkivalta myös nimenvaihdosta koituvia hyötyjä? Tutkitsutihan se naisen nimenvaihto edistää miehen uraa ja arvovaltaa, ei naisen. Taidatte siis olla miehiä jotka puhuvat naisensa puolesta.
Typeräähän se on antaa toiselle valtaa omalla nimellä. Katsokaapa miten kivasti miehet ovat vaimojaan kohdelleet avioliitoissa ;) Omaisuutta, ette ole saaneet kansalaisuutta jos avioidutte ulkomaalaisen kanssa, ette ole saaneet päättää kehostanne tai nimestänne.
Ja nyt lässytätte vapautta. Luoja naisen typeryys on loputonta. Nykyään nauran jos nainen saa pataan. Olette sen ansainneetkin.
Ota nyt jo ne lääkkeet ja kerro ensi tapaamisella, että tarvitset vahvempia.
Miksi sukunimen epätasa-arvo on vapaa valinta, mutta miehille ei ikinä haluta mitään missä heitä syrjitään? Missä tasa-arvo? Mikäs se sellainen vapaus on, joka on aina naista vastaan
Semi-UrpoNieminen-Lahtinen-Whatever kirjoitti:
Älytöntä ottaa kenenkään toisen suvun nimeä, mikä ihmeen metamorfoosi siinä muka tapahtuu jos alkaa pyörimään jonkun ihmisen kanssa. En ymmärrä.
Ei siinä katsotakaan mitä mieltä sinä olet vaan mitä mieltä se tuleva lapsi on.
Te ette naiset mahda sille mitään että nimi vaikuttaa siihen miten ihmistä arvioidaan. Yhdistelmänimet on karmeita ,etenkin kansainvälisille suhteille voi heittää heipat jonkin Räikkönen-Kökäläkki nimen kanssa. Pilaatte oman maineenne lisäksi muiden naisten maineen. Ja miksi miehet eivät kunnioita naisiaan? Halojaa! Eikö miehen pitäisi kunnioittaa perheessä enemmän tekevää? Miehet tulee myös pakottaa nimenvaihtoon. Onhan tämäkin tilanne pakon seurausta, eli jos sitä ei saada tasa-arvoon, tulee siihen pakottaa. Sitten miehet voi vastaavasti ulvoa miten ihan izze haluuhhh niiNQQQQ! ;) Haluatte varmasti miehille saman vapauden tulla pakotetuksi? ;)