Ms Romantic sarja yle areenasta, suosittelen
Jäin heti koukkuun, oli hauska ja jännittäväkin. Harmi että vain neljä osaa.
Kommentit (1288)
Joku esitti täällä hyvän oletuksen, että Veli saattaisi olla joku työttömäksi jäänyt paikallistoimittaja, joka vapaa-aikoinaan esimerkiksi valmentaa jotakin junnujoukkuetta. Se sopisi kyllä profiiliin hyvin. Voisin hyvin kuvitella Velin tekemässä juttuja kaikenmaailman paikallisista kissanristiäisistä/urheilukisoista, jossa pääsee itsekin työn ohessa lörpöttelemään ja olemaan seurassa. Sitäpaitsi noissa paikallisjuhlissa jollakin on aina taskumatti, mikä tuskin Velille olisi ongelma. Illalla sitten paikallispubiin tietovisailemaan ja puhelemaan lisää :)
En jaksa analysoida tuota Matiaksen hahmoa minkään esineellistämisen jne kautta. Minusta hän on vaan yksinkertainen ja kokematon, ja ensimmäistä kertaa isossa maailmassa. Hän ehkä kuvittelee, että kaikki muutkin ihmiset ovat samanlaisia pölkkypäitä kuin hän itse. Olettaa vissiin, että Eeva on heti valmis pitämään hänelle seuraa, koska sattuvat olemaan samalla laivalla ja tuntevat Rauno Kaartisen. Ei hän ymmärrä laivalla olemisesta ja juhlimisesta yhtään mitään. Eikä hänen seurassaan nähdä missään vaiheessa edes niitä "konferenssin kavereita" tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämäkin, että eihän sitä Matias reppanalla ollut mitään muuta vaihtoehtoja, kun vetää tajuttomat perseet olalle ja kouria jopa alaikäisiä tolkuttomassa kännissä. Tuollaista ihan älytöntä ryyppäämistä ymmärretään ja hyssytellään ja kännissä sikailua ymmärretään, että kyllähän se kuitenkin on niin kiltti selvinpäin. Aikuisella ihmisellä on vaihtoehtoja pakkien jälkeen muitakin, kuin kaksin käsin viinan vetäminen. Pakit ei ole mikään hyvä syy vetää konttauskännit ja örveltää kännissä. Huonoa käytöstä selitellään ja hyssytellään ihan älyttömästi, jos ihminen on ns. ”kiltti” ja ”reppanan” oloinen.
Jos se on saanut aina pakit. Toinen vaihtoehto olisi kai ollut mereen hyppääminen, mutta matias päätti vetää naamat. Sinä et naisena tätä matiaksen epätoivoa voi tietenkään ymmärtää.
Siis ainoat vaihtoehdot, kun mies saa pakit, ovat mereen hyppääminen ja kaatokännien vetäminen?
Mites kun jotkut miehet menevät pakit saatuaan ihan vain juttelemaan mukavia jonkun toisen ihmisen kanssa (siellä baarissa)? Jotkut lähtevät kotiin ja laittavat saunan päälle. Jotkut soittavat kaverin kanssaan kaljalle ja puhuvat asian halki. Jotkut menevät levolle ja tekevät seuraavana päivänä jotain hauskaa, lähtevät vaikka luontoon kävelylle tai salille, tai pelaamaan kaveriporukalla tai mistä nyt kukakin tykkää.
Ihmisen onnellisuus on aina hänen omissa käsissään. Koskaan ei ole tilannetta jossa ainoat vaihtoehdot ovat kaatokänni ja itsemurha. Ihminen, jonka näköala on noin kapea, on todella huonoa parisuhdemateriaalia, koska tuollainen näköalattomuus vaikuttaa myös siihen kumppaniin kielteisesti.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa analysoida tuota Matiaksen hahmoa minkään esineellistämisen jne kautta. Minusta hän on vaan yksinkertainen ja kokematon, ja ensimmäistä kertaa isossa maailmassa. Hän ehkä kuvittelee, että kaikki muutkin ihmiset ovat samanlaisia pölkkypäitä kuin hän itse. Olettaa vissiin, että Eeva on heti valmis pitämään hänelle seuraa, koska sattuvat olemaan samalla laivalla ja tuntevat Rauno Kaartisen. Ei hän ymmärrä laivalla olemisesta ja juhlimisesta yhtään mitään. Eikä hänen seurassaan nähdä missään vaiheessa edes niitä "konferenssin kavereita" tms.
Olen se, joka puhui esineellistämisestä. En minäkään ajattele, että Matias tahallaan tai tietoisesti esineellistää. Mutta lopputulos kuitenkin tuntuu esineellistämiseltä siitä toisesta osapuolesta.
Suurin osa kaikista ihmissuhdeongelmista on tällaisia. Ikävästi toimiva osapuoli ei tee sitä tahallaan, eikä välttämättä edes tajua mitä on tekemässä, mutta siitä huolimatta toinen osapuoli kärsii teosta.
Hyviin tapoihin kuuluisi, että Eeva viettäisi iltaa myös Matiaksen kanssa. Heillä on yhdistäviä tekijöitä, ainakin Pälkäne ja Rauno Kaartinen.
Vierailija kirjoitti:
Hyviin tapoihin kuuluisi, että Eeva viettäisi iltaa myös Matiaksen kanssa. Heillä on yhdistäviä tekijöitä, ainakin Pälkäne ja Rauno Kaartinen.
Tämä edellyttäisi mielestäni jo seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei Eeva ole mikään asiakaspalvelija, jonka tehtävä on ensisijaisesti tuottaa hyvää mieltä ympärillään oleville ihmisille. Hän oli laivalla viettämässä vapaa-aikaa ja rentoutumassa ystävänsä kanssa. Hyviin tapoihin olisi kuulunut, että Matias lakkaa ahdistelemasta Eevaa heti kun on ilmeistä, ettei Eevaa kiinnosta hänen seuransa. Eevan tehtävä on ensisijaisesti suojella itseään, eikä kohdella Matiasta hyvien tapojen mukaisesti sen jälkeen kun Matias on itse ne hyvät tavat heittänyt yli laidan.
Eevalla ja Matiaksella on kummallakin yhtä suuri oikeus määrätä siitä, mitä omalla ajallaan ja kehollaan tekee. Toisen ajankäytöstä ja kehosta ei voi määrätä. Sen yrittäminen ja toisen painostaminen toimimaan niin kuin itse haluaa, on huonoa käytöstä. Matias kehitti oman ikävän tilanteensa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Itse samaistun siihen Eevan kaveriin, jota Matias (hyi ällötys) nimitti "Pahattareksi". Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen antanut kyytiä seuraan tunkeville junteille, jotka eivät ymmärrä rajojaan ja asemaansa. Näille ei kaunopuheet tehoa, vaan kuten Eevan kaveri teki, pitää huutaa suoraan että se asia menee perille. Siinä ei ole mitään pahaa, koska vapaassa maailmassa jokaisella on oikeus valita seuransa.
Minullekin on langennut tuo rooli, kaverinainen (vaikka juuri matkalla tai juhlissa) on ollut "helläluontoinen", eikä saa sanotuksi. Lopulta tajuaa, että koko ilta menisi pilalle, ellen vääntäisi ensin rautalangasta, sitten ratakiskosta että EI EI EI; olemme mielummin kaksin (eli usein vapaita tutustumaan muuhun miestarjontaan)!
Moni nainen luulee, että on jotenkin hyveellistä olla se "helläluontoinen", joka ei pysty kieltäytymään. Likainen työ jää "pahattarelle", kuten tässäkin, ja pahatarta nimitellään.
Ja kyllä, osaan katsoa myös Matiaksen (ja kaltaistensa) näkökulmasta tämän jotenkin. On vain sääli, ettei viestejä osata lukea vaan ne pitää lopulta karjua.
Sitä paitsi tiedän myös naisia, joilla, ilman deittailuasetelmaakin, on samanlainen piirre ripustautua ja syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka puhui esineellistämisestä. En minäkään ajattele, että Matias tahallaan tai tietoisesti esineellistää. Mutta lopputulos kuitenkin tuntuu esineellistämiseltä siitä toisesta osapuolesta.
Suurin osa kaikista ihmissuhdeongelmista on tällaisia. Ikävästi toimiva osapuoli ei tee sitä tahallaan, eikä välttämättä edes tajua mitä on tekemässä, mutta siitä huolimatta toinen osapuoli kärsii teosta.
Matias on tuollainen asperger-tyyppinen hahmo, joka ei todennäköisesti edes tunnista sanaa "esineellistäminen" tai ymmärrä mistään itsemääräämisoikeudesta. Tällaiset ihmiset ovat raskaita, koska he vierittävät sen ilkeän ihmisen roolin sille toiselle osapuolelle. Täysin "syyttömän" ihmisen pitää oikein huutaa, että en pidä sinusta, en halua olla sinun kanssasi, mene pois.
Eevalla oli heräämässä kiinnostus Matiakseen, mutta Teijan aggressiivinen käytös johti vuorovaikutustilanteet konfliktiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn tästä sarjan hypoteettisesta Matias-keissistä, että onko valtaosan mielestä vain pikkuinen ylilyönti ja lievää sosiaalista taitamattomuutta se, että lyöttäytyy väkipakolla minuutin tuntemisen jälkeen tuntemattoman seuraan seuraten tätä ihmistä pitkin laivaa, kuuluttaen useita kertoja tätä puoli tuntematonta yleisessä kuulutuksessa, seuraten perässä useisiin baareihin jääden roikkumaan tiskille ties miten pitkäksi aikaa yksin vaatien naarimikkoa vastaamaan minne nämä naiset meni, kun tyyppi oli vessassa? Seuraten kannelle ja pois kannelta, vaatien viettämään aikaa sen yhden minuutin deitin takia koko loppuillan tämän miehen aikana yrittäen tunkeutua jopa hyttiin mukaan?
Tai siis hämmästelen sitä, että jos moni on tosiaan sitä mieltä, että tuollainen on sellaista lievää sosiaalista kömpelyyttä ja jopa vähän hellyyttävää, koska minä pidän tuollaista käytöstä ja noin pahoja puutteita sosiaalisissa taidoissa merkittävinä puutteina, jotka kielivät jostain isommasta ongelmasta kuin pelkästään ujoudesta ja peräkammaripoikuudesta.
Matiashan koki tuntevansa Eevan. Ei ollut siis kyse tuntemattomasta.
Mutta Eeva ei Matiasta. Eevalle Matias oli yhtä kuin lähes tuntematon.
Ei Matiaksen mielestä.
Niin, no tämä juuri kertoo tuon ihmistyypin vaarallisuudesta. Matiaksen mielestä heillä on yhteys ja ovat ihan tuttujakin jopa, joten Eevan mielipiteellä ei ole mitään merkitystä ja sen yli kävellään. Matiakselle ei tule mieleenkään pohtia tilannetta Eevan näkökulmasta. Jos tulisi, hän ei olisi jäänyt ahdistelemaan Eevaa vaan olisi käyttänyt loppuillan jutellen laivassa olevien muiden naisten kanssa. Sieltä olisi voinut löytyä joku, joka olisi itsekin kokenut että hänellä ja Matiaksella on jotain yhteistä.
Matiaksen käytös on siis naista esineellistävää. Naisella ei ajatella olevan omia ajatuksia ja tunteita (tai jos onkin, niitä ei tarvitse mitenkään huomioida), vaan hän on vain eräänlainen miehen käyttöesine. On ihan oikein, että tällaiset miehet jäävät ilman naista. Tällä palstalla he kuitenkin syyttelevät naissukupuolen pahuutta omasta naisettomuudestaan. Minua aidosti säälittää nämä tapaukset ja olen paljon yrittänyt miettiä, miten heidät voisi saada ymmärtämään oman osuutensa omassa onnettomuudessaan. En ole vielä keksinyt ratkaisua. Mutta tämä Matiaksen hahmo tässä sarjassa on kyllä niin osuvasti kirjoitettu ja näytelty, että ehkä sen avulla edes joku vastaavaan harhaisuuteen sortunut poikamies tajuaa, ja onnistuu muuttamaan asennettaan. Ehkä?
Esineellistäjä taisi olla tässä sarjassa Kaide, jos joku.
Matias oli aika vilpitön ujoudessaan. Joskin livetilanteessa vastaava tyyppi olisi rasittava.
Kaide on paljon vaarattomampi tosielämässä kuin Matias. Pahimmillaan stalkkerit (Ameriikassa jopa murhaajat) aloittavat juuri noin kuin Matias. Juuri se että Matias ei tajua rajoja, ei tajua sosiaalisia sanattomia viestejä, ei halua hyväksyä "ei"tä vastauksena, tekee hänen tyypistään potentiaalisesti vaarallisen. Toki juuri Matias itse on todennäköisesti harmiton, mutta vähänkään aggressivinen ihmistyyppi ei tyydy vain haukkumaan lesboksi.
Kaiden kanssa taas pärjää tosielämässä ihan hyvin. Toki hänen juttunsa menevät yli mutta sisäisesti hän on se pikkupoika joka vaan haluaa kokea kaikenlaista jännää. Ok, myös Kaiden tyypissä on mahdollisuus siihen että suurista puheista muodostuukin katkeruutta, mikä taas voi ajaa pahempiin tekoihin. Mutta jos noista kahdesta pitää valita, niin Kaide ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Naisena minulla on velvollisuus antaa miehelle, joka pintapuolisesti tuntee minun setäni.
Vierailija kirjoitti:
Myös Kaiden wingman eli sairaalaan kiidätetty miekkonen olisi voinut olla potentiaalinen liikaa viinaa ujouteen ja lopulta sen seurauksena vaivaannuttavaa vonkausta-hahmo, jollei hän olisi päässyt tällä kertaa lähinnä seuraamaan tapahtumia "mestarin" siivellä.
Hahmona hän on naisten kannalta Matiasta symppiksempi, mutta aloitekyvyn ja supliikin puutteen vuoksi kontaktit jäisivät syntymättä ilman kaveria, joka vie häntä sinne, missä tapahtuu. Huvittavalta tavalla kaverin pelimiesmäisyys saakin hänet nyt näyttämään naisten silmissä varsin miellyttävältä vaihtoehdolta.
Mielestäni ei. Hänellähän oli munaa sanoa Kaidelle olevansa eri mieltä, että Kaide käyttäytyy tökerösti, jne. Hän oli kyllä introvertti ja varmaankin aika kokematon, mutta silti hänellä oli normaalin ihmisen tavoin selkäranka ja omanarvontuntoa. Ei tällaisen henkilön tarvitse paeta omaa minuuttaan känniörvellykseen. Seksin vonkaamisenkin tuollainen mies jättää ennemmin kokonaan väliin, jos näyttää siltä ettei naista kiinnosta, vaikka kärsisikin siitä että joutuu tuohon tilanteeseen hyvin usein.
Voi myös olla niinkin, ettei hänellä ole mitään ongelmia saada naisia kiinnostumaan itsestään. Voi olla että hän ei vain ole kovin kiinnostunut etsimään parisuhdetta tai seksiä (aseksuaali jossain määrin). Olennaisinta hahmossa oli kuitenkin, että hän oli normaalin ja henkisesti tasapainoisen oloinen, jaksoi ymmärtää naurettavan uhmakasta kaveriaan tiettyyn rajaan asti, mutta ei enää sitten kun raja ylittyi. Parhaita ja reiluimpia tyyppejä kaikista sarjan hahmoista, niitä ruotsinkielisiä lukuunottamatta. Ja ruotsinkielisistä taas näytettiin pelkkää pintaa, eli ei voi tietää mitä pimeitä puolia niistäkin hahmoista olisi paljastunut, jos olisi näytetty vaikka sitä millaisia he ovat hyteissään, kun sosiaalinen tilanne on ohi ja juhlat on juhlittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn tästä sarjan hypoteettisesta Matias-keissistä, että onko valtaosan mielestä vain pikkuinen ylilyönti ja lievää sosiaalista taitamattomuutta se, että lyöttäytyy väkipakolla minuutin tuntemisen jälkeen tuntemattoman seuraan seuraten tätä ihmistä pitkin laivaa, kuuluttaen useita kertoja tätä puoli tuntematonta yleisessä kuulutuksessa, seuraten perässä useisiin baareihin jääden roikkumaan tiskille ties miten pitkäksi aikaa yksin vaatien naarimikkoa vastaamaan minne nämä naiset meni, kun tyyppi oli vessassa? Seuraten kannelle ja pois kannelta, vaatien viettämään aikaa sen yhden minuutin deitin takia koko loppuillan tämän miehen aikana yrittäen tunkeutua jopa hyttiin mukaan?
Tai siis hämmästelen sitä, että jos moni on tosiaan sitä mieltä, että tuollainen on sellaista lievää sosiaalista kömpelyyttä ja jopa vähän hellyyttävää, koska minä pidän tuollaista käytöstä ja noin pahoja puutteita sosiaalisissa taidoissa merkittävinä puutteina, jotka kielivät jostain isommasta ongelmasta kuin pelkästään ujoudesta ja peräkammaripoikuudesta.
Ei Matiaksen mielestä.
Niin, no tämä juuri kertoo tuon ihmistyypin vaarallisuudesta. Matiaksen mielestä heillä on yhteys ja ovat ihan tuttujakin jopa, joten Eevan mielipiteellä ei ole mitään merkitystä ja sen yli kävellään. Matiakselle ei tule mieleenkään pohtia tilannetta Eevan näkökulmasta. Jos tulisi, hän ei olisi jäänyt ahdistelemaan Eevaa vaan olisi käyttänyt loppuillan jutellen laivassa olevien muiden naisten kanssa. Sieltä olisi voinut löytyä joku, joka olisi itsekin kokenut että hänellä ja Matiaksella on jotain yhteistä.
Matiaksen käytös on siis naista esineellistävää. Naisella ei ajatella olevan omia ajatuksia ja tunteita (tai jos onkin, niitä ei tarvitse mitenkään huomioida), vaan hän on vain eräänlainen miehen käyttöesine. On ihan oikein, että tällaiset miehet jäävät ilman naista. Tällä palstalla he kuitenkin syyttelevät naissukupuolen pahuutta omasta naisettomuudestaan. Minua aidosti säälittää nämä tapaukset ja olen paljon yrittänyt miettiä, miten heidät voisi saada ymmärtämään oman osuutensa omassa onnettomuudessaan. En ole vielä keksinyt ratkaisua. Mutta tämä Matiaksen hahmo tässä sarjassa on kyllä niin osuvasti kirjoitettu ja näytelty, että ehkä sen avulla edes joku vastaavaan harhaisuuteen sortunut poikamies tajuaa, ja onnistuu muuttamaan asennettaan. Ehkä?
Matias oli aika vilpitön ujoudessaan. Joskin livetilanteessa vastaava tyyppi olisi rasittava.
Kaide on paljon vaarattomampi tosielämässä kuin Matias. Pahimmillaan stalkkerit (Ameriikassa jopa murhaajat) aloittavat juuri noin kuin Matias. Juuri se että Matias ei tajua rajoja, ei tajua sosiaalisia sanattomia viestejä, ei halua hyväksyä "ei"tä vastauksena, tekee hänen tyypistään potentiaalisesti vaarallisen. Toki juuri Matias itse on todennäköisesti harmiton, mutta vähänkään aggressivinen ihmistyyppi ei tyydy vain haukkumaan lesboksi.
.
Mulla oli joskus nuorena tällainen matias-tyyppinen stalkkeri perässä. Ei se ymmärtänyt mitään normaalia kanssakäymistä. Lopultahan se kävi päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Naisena minulla on velvollisuus antaa miehelle, joka pintapuolisesti tuntee minun setäni.
Ehdottomasti seksin paikka.
Aikuisten oikeasti, tämä matiaksen luonteen analysointi menee nyt kyllä ihan liiallisuuksiin av-tyyliin :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Matiaksen mielestä.
.
Mulla oli joskus nuorena tällainen matias-tyyppinen stalkkeri perässä. Ei se ymmärtänyt mitään normaalia kanssakäymistä. Lopultahan se kävi päälle.
Juuri näin. Siksi en itse nähnyt Matiaksen hahmossa "vilpitöntä ujoutta". Koko tyyppi oli vain yksi iso huutava varoitusmerkki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten oikeasti, tämä matiaksen luonteen analysointi menee nyt kyllä ihan liiallisuuksiin av-tyyliin :-D
Niin ja mieti, mulla on 8 setää!! :O Tulee kiireiset ajat kun kaikille niiden tutuille pitää järjestää oma vuoro...
Ja kyllä, Matias-analyysi on parasta viihdettä :D. Kuten tämä koko keskustelu, ja AaVee...
Mitähän Matias olisi tehnyt, jos olisi bongannut Eevan ja Pahattaren sekokännissään? Se olisi ollut putkareissu se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Matiaksessa ole mitään ihmeteltävää. Päivänselvää kamaa, kun katsoo sarjaa. Mitä miettimistä siinä on?