Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toiveena vauva (2019-2020)

24.02.2019 |

Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.

Kommentit (3096)

2601/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, kuulostaa mun mielestä sopivalta että 1.1. siirryttäisiin uuteen ketjuun. Oon itsekin käynyt jo kurkkimassa silläkin puolella, mutta toistaiseksi pysynyt täällä aktiivisemman keskustelun vuoksi. 

Pieni kertaus meistä: noin kolmekymppinen pariskunta, ensimmäinen lapsi toiveissa. Yk5 alkoi marraskuun lopussa. Toivon alkuvuoden vauvaa, mutta se toive on nyt tältä erää ainakin ohi. Tässä epäonnistuneiden yritysten pyörteissä olen tullut siihen tulokseen, että ihan sama mihin aikaan vuodesta syntyy, kunhan syntyy! 😃

Nimiäkin olen jo useamman vuoden pohtinut, jostain syystä keksin vain kivoja tyttöjen nimiä. Kaksi ainakin pohdinnassa. 😊

Mulla tosiaan alkoi tämä kierto historiallisen lyhyillä, kolmen päivän menkoilla. Nyt ollut lähes koko viikon vatsan nipistelyä, jomotusta ja paineen tunnetta. Tuntuu osittain menkkakivuilta, osittain joltain muulta. Viime viikolla oli koko ajan nälkä, parin tunnin välein piti tankata. Muuten en huomaa eroa normaaliin oloon, joten mietin että mistähän voi olla kyse.. Ovulaatio on kalenterin mukaan vasta ensi viikon lopulla.

Raskaustestiä en varmaan uskalla tehdä, etten taas pety, vaikka nyt jopa tuntuu että mitä jos sittenkin olen raskaana? On tämä piinaavaa! 

Esikoisen LA 8/20

2602/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertikaali kirjoitti:

Villahuivi, kuulostaa mun mielestä sopivalta että 1.1. siirryttäisiin uuteen ketjuun. Oon itsekin käynyt jo kurkkimassa silläkin puolella, mutta toistaiseksi pysynyt täällä aktiivisemman keskustelun vuoksi. 

Pieni kertaus meistä: noin kolmekymppinen pariskunta, ensimmäinen lapsi toiveissa. Yk5 alkoi marraskuun lopussa. Toivon alkuvuoden vauvaa, mutta se toive on nyt tältä erää ainakin ohi. Tässä epäonnistuneiden yritysten pyörteissä olen tullut siihen tulokseen, että ihan sama mihin aikaan vuodesta syntyy, kunhan syntyy! 😃

Nimiäkin olen jo useamman vuoden pohtinut, jostain syystä keksin vain kivoja tyttöjen nimiä. Kaksi ainakin pohdinnassa. 😊

Mulla tosiaan alkoi tämä kierto historiallisen lyhyillä, kolmen päivän menkoilla. Nyt ollut lähes koko viikon vatsan nipistelyä, jomotusta ja paineen tunnetta. Tuntuu osittain menkkakivuilta, osittain joltain muulta. Viime viikolla oli koko ajan nälkä, parin tunnin välein piti tankata. Muuten en huomaa eroa normaaliin oloon, joten mietin että mistähän voi olla kyse.. Ovulaatio on kalenterin mukaan vasta ensi viikon lopulla.

Raskaustestiä en varmaan uskalla tehdä, etten taas pety, vaikka nyt jopa tuntuu että mitä jos sittenkin olen raskaana? On tämä piinaavaa! 

Jaa meillä oli muutakin yhteistä kuin menkkojen alkamispäivät viime kierrossa! 🤣 ihan samaa ihmettelin, kun vuotoa tuli vain 2pv ja kolmantena ei mitään, neljäntenä sitten se "loppuhumpsahus".

Raskausoireita ei kyllä ole eikä muutakaan. Mitä jos odottelet sinne ovulaatiopäivään ja testaat ovulaatiota sit lähemmin? Ovistestihän näyttää useimmille myös raskauden. Pitäskö alkaa pitään peukkuja pystyssä että olisit kyytiläisen saanut matkaan? 🥰

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
2603/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murmelips, meillä kans yritys aloitettu toukokuussa. Olin jo varaamassa yksityiselle myös gynekäyntiä mutta päätettiin että odotetaan kevääseen saakka. Kesäkuussa kävin gynellä "tsekkaamassa" perus jutut ja juttelemassa. Antoi vihreää valoa ja toivotti tärppi onnea, painotti että vuosi on se normaali aika yrittää näillä spekseillä.

Tosiaan olen itse 23v, mies 24. Esikoista yritetään siis. Tälle viikonlopulle luultavasti osuu itsellä ovis, joten vielä yksi mahis on tälle vuodelle. En uskalla toivoa liikoja ja olen koittanut miettiä kaikkea muuta, kun se pettymys ja suru on joka kuukausi niin musertavaa.. Verikokeissa selvisi mulla alhaiset ferritiini tasot, nyt olen rautakuurilla. Mies ei ole vielä käynyt testauttamassa simppoja, odotetaan sinne kevääseen jos ei ole tärpännyt niin sitten tutkimuksiin. Muuten perusterveitä ollaan, ei tupakoida jne. Olen ite ollut nyt puoli vuotta to della stressaantunut tästä yrityksestä, mutta tän joulukuun oon osannut jostain syystä olla rennommin mielin. Avoimin mielin ollaan ja katse kohti kevättä.

Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin ja sori tästä sepostuksesta❤️

Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24

2604/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tuntemuksia lapsettomuudesta?

Teen kyselyä miesten fiiliksistä hoitopaikoissa, otetaanko heidät tarpeeksi hyvin huomioon niissä. Pyytäisittekö miehiänne vastaamaan kysymyksiin, vastaamista ei tarvitse ottaa vakavasti, siellä on kevyitäkin kysymyksiä.

Linkki kyselyyn: https://forms.gle/yLg3j1kqF7oLgovw6

Vastaaminen kestää muutaman minuutin, kysymyksiä kymmenkunta, rasti ruutuun periaatteella, ei tarvitse kirjoittaa mitään. Vastauksista ei jää mitään henkilötietoja mihinkään, kysely on avoin, mutta toivon, että vain kohderyhmä vastaisi. Haluan kerätä ja jakaa eri hoitopaikkoihin palautetta, että pohtisivat, miten miehiä huomioitaisiin. Voisitteko myös jakaa linkkiä eteenpäin lapsettomuusryhmiin ja keskusteluihin.

PS. Naiset: jos käytte itse katsomassa kysymyksiä, älkää pliis vastailko kysymyksiin mitään, että saataisiin aidosti miesten tuntemuksia esille.

Kiitos jo etukäteen miestenne vastauksista.

2605/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Helmi4n spekseillä tosiaan vuosi on normaali yritysaika, niin turhiako minä oon hätiköinyt. 😬😅 Meillä siis 11 yrityskiertoa, mutta kuukausia "vasta" 10. Viime maaliskuussa aloitettiin. Että otan rennosti nyt. Mietin jopa, että tässä kierrossa saa riittää yksi tallettelut tänä iltana, jos en tästä flunssasta edelleenkään parane. Toisaalta kannattais kuulemma panostaa just etenkin parin kuukauden ajan aukiolotutkimuksesta, mutta ei voi mitään. Hippasen kyllä jo parempi olo, joten katsotaan jos jaksaakin enemmän kuin yhdesti.

Meillä ei ole toive ajankohtaa eikä nimiä mietitty. Ollaan tän ikäisinä lähdetty tähän sillä mentaliteetilla, että ollaan todella kiitollisia, jos ylipäänsä raskaudutaan. Nyt varsinkin, kun haasteitakin todettu.

Uuteen ketjuun (syvä huokaus) siirtyminen 1.1.sopii, jos jaksatte minua jatkossakin. 😁 Muuta hyvää siinä mulle ei olekaan kuin Te, arvon vertaiseni. 😍🤗

Ps. Eikö täällä ketjussa jollekin oltu sanottu, että julkisella ei tehdä siemennesteanalyyseja? Ainakaan jossain päin Suomea. Kannattaa tämä huomioida ja varmaan selvittää, te, jotka julkiselle olette mahdollisesti menossa.

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

2606/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Sirpaleita. Kurkkasin sun kysymykset ja kritisoin heti tuollaisen huumorin käyttöä monille hyvin kipeässä ja herkässä asiassa. Ei sovi kontekstiin yhtään.

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

2607/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertikaalille piti vielä tulla kirjoittamaan, että sinuna tekisin tuossa vaiheessa jo testin. 😬 Joka tapauksessa pidän peukkuja, että menkat oli valekuukautiset ja salainen matkustaja on masussa! 😍

Ai niin ja jo raskaana oleville vielä kovasti tsemppiä ja onnea matkaan! 💚 Tätä ketjua luettuani en yhtään ihmettele tuota, että silti huolettaa eikä uskalla kunnolla iloita. Toivottavasti teillä kaikilla sujuu raskaudet pulmitta, kirjoitelkaa ihmeessä kuulumisia munkin puolesta. 🤗

2608/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

GOldie kirjoitti:

Hei Sirpaleita. Kurkkasin sun kysymykset ja kritisoin heti tuollaisen huumorin käyttöä monille hyvin kipeässä ja herkässä asiassa. Ei sovi kontekstiin yhtään.

Ihan samaa mietin GOldien kanssa. On kyllä ylipäätänsä hyvin outo kysely eikä mielestäni asiallinen. Kielikin ihan tökeröä. En tiedä, mitä tällaisella kyselyllä nyt tavoitellaan, sillä tällaiseen kyselyyn tuskin haluaa alkaa vastailemaan mies, joka olisi tosiasiassa ollut lapsettomuushoidoissa 🙄. Mikäli tämä aihe kiinnostaa, niin tästä löytyy pikaisella googletuksellakin useita graduja/opinnäytteitä, joiden tekemisessä on ainakin oletettavasti noudatettu tieteellisen tutkimuksen periaatteita ja eettisiä ohjeistuksia, toisin kuin tässä kyselyssä.

Tarkoitus ei ole loukata sinua, Sirpaleita, mutta miettisin nyt vielä vähäsen.

2609/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos palautteestasi. Huumorikysymykset voi jättää vastaamatta. Kysymykset on laadittu suoraan miesten suusta, mitään korjaamatta. Kysymyksien laatijana oli joukko (6kpl) miehiä, jotka kärsivät erilaisista lapsettomuusongelmista, joillain yritystä kauemmin, joillan vähemmän aikaa.

2610/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

GOldie, kyllä me jaksetaan! Tsempataan toisiamme kunnes raskautuminen onnistuu ❤

Eihän minullakaan mitään hätää sitten ole, jos Helmi4:lle on sanottu, että noin hyvillä spekseillä vuosi on normaaliaika, minulla tausta huomioon ottaen todennäköisesti se 2v on normaalimpi 🤦🏻‍♀️ joten luottavasti kohti uutta vuotta, uutta yritysvuotta ja raskautumista!

Pitäisiköhän tuota alkaa puhumaan yv2/yk13/kp15 vai pitäytyäsiinä yk26/kp15 mallissa 🤣 eihän tässä pyhy kohta enää itsekään mukana...

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

2611/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mietin GOldien kanssa. On kyllä ylipäätänsä hyvin outo kysely eikä mielestäni asiallinen. Kielikin ihan tökeröä. En tiedä, mitä tällaisella kyselyllä nyt tavoitellaan, sillä tällaiseen kyselyyn tuskin haluaa alkaa vastailemaan mies, joka olisi tosiasiassa ollut lapsettomuushoidoissa 🙄. Mikäli tämä aihe kiinnostaa, niin tästä löytyy pikaisella googletuksellakin useita graduja/opinnäytteitä, joiden tekemisessä on ainakin oletettavasti noudatettu tieteellisen tutkimuksen periaatteita ja eettisiä ohjeistuksia, toisin kuin tässä kyselyssä.

Kiitos palautteestasi, se on laitettu eteenpäin lomakkeen haltijalle. Nimenomaan fiiliksiä tässä on tarkoitus hakea, ei tieteellistä näyttöä. Mikäli haluttaisiin tieteellistä näyttöä, kysely tulisi järjestää henkilöt tunnistaen. Muutoin ei tiedettäisi, ovatko vastaajat aidosti lapsettomia vai eivät. Tämä kysely on ainoastaan vertaistuen ja fiilisten vaihtoa.

Itse halusin vastaukset käyttöön palautteena hoitopaikkoihin, koska miehiä ei niissä huomioida riittävästi. Ja kiinnostaa erot yksityisen ja julkisen völillä, tietysti.

Lapsettomat miehet (raadissa 6kpl) itse ovat nämä laatineet ja kysymykset hahmottaneet lomakkeelle, en itse henkilökohtaisesti siksi niiden antia arvostele enkä tuomitse (enkä pääse niitä muuttamaan, ainoastaan lukemaan yhteenvetoa ja hyvä näin :))

Ilmeisesti miehet ottavat asiat eri tavalla, kuin me naiset ja siksi eivät ole loukkaantuneet kysymyksien annista. Itse en ainakaan päätä mieheni puolesta, loukkaantuko hän vai ei, kyseisistä kysymyksistä. Varmasti myös huumorin kautta yhdessä tuumaillen voi helpottaa vaikeita aiheita, mene ja tiedä. Vastauksia on jo hienosti, mutta kaikki vastaukset ovat tervetulleita tietenkin.

Laitoin linkin tännekkin, että vastauksia löytyisi mahdollisimman paljon, ja ettei se pyörisi tuolla miesten omissa keskusteluissa pelkästään.

2612/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, kiva kuulla ja tsempataan! 😍 Voi että, ei sinänsä hullumpi ajatus tuo yv 😬 tiedä vaikka siirryn siihen helmikuun jälkeen. 🙈

Sirpaleita, vai sellainen raati.

Itselläni ja miehelläni on samanlainen huumorintaju, mies on minuakin kriittisempi, ja inhotaan muutenkin kännihuumoria ym. Mistään miehen puolesta päättämisestä ei ollut siis kyse, vaan oman miehen tuntemisesta. Sitäkin enemmän kyse on kuitenkin mm. rajoista, sensitiivisyydestä, kunnioituksesta ja rakentavuudesta konteksti huomioiden.

2613/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirpaleita kirjoitti:

Kiitos palautteestasi, se on laitettu eteenpäin lomakkeen haltijalle. Nimenomaan fiiliksiä tässä on tarkoitus hakea, ei tieteellistä näyttöä. Mikäli haluttaisiin tieteellistä näyttöä, kysely tulisi järjestää henkilöt tunnistaen. Muutoin ei tiedettäisi, ovatko vastaajat aidosti lapsettomia vai eivät. Tämä kysely on ainoastaan vertaistuen ja fiilisten vaihtoa.

Itse halusin vastaukset käyttöön palautteena hoitopaikkoihin, koska miehiä ei niissä huomioida riittävästi. Ja kiinnostaa erot yksityisen ja julkisen völillä, tietysti.

Lapsettomat miehet (raadissa 6kpl) itse ovat nämä laatineet ja kysymykset hahmottaneet lomakkeelle, en itse henkilökohtaisesti siksi niiden antia arvostele enkä tuomitse (enkä pääse niitä muuttamaan, ainoastaan lukemaan yhteenvetoa ja hyvä näin :))

Ilmeisesti miehet ottavat asiat eri tavalla, kuin me naiset ja siksi eivät ole loukkaantuneet kysymyksien annista. Itse en ainakaan päätä mieheni puolesta, loukkaantuko hän vai ei, kyseisistä kysymyksistä. Varmasti myös huumorin kautta yhdessä tuumaillen voi helpottaa vaikeita aiheita, mene ja tiedä. Vastauksia on jo hienosti, mutta kaikki vastaukset ovat tervetulleita tietenkin.

Laitoin linkin tännekkin, että vastauksia löytyisi mahdollisimman paljon, ja ettei se pyörisi tuolla miesten omissa keskusteluissa pelkästään.

Tämä kysely-juttu menee nyt vähän ohi ketjun aiheen, mutta vastaanpa nyt vielä kumminkin:

Jos tarkoituksenasi/ystäväsi tarkoituksena on vain jakaa palautetta hoitopaikkoihin, niin ehkä kuitenkin kehottaisin ystävääsi/miestänsä tuomaan ensisijaisesti esille omia kokemuksiaan palautteessaan hoitopaikkaan tällaisen kyselyn keräämisen sijaan ja vaikka viittaisin noihin aikaisemmin aiheesta tehtyihin tutkielmiin tarvittaessa. Koska kyselyn kieli on hyvin puhekielimäistä, osa alatyylistä ja muoto ei lähellekään asiapitoinen, voi olla, etteivät ottaisi myöskään hoitopaikoissa tällaisen kyselyn pohjalta tehtyjä tuloksia kovin vakavissaan. Vielä huomioisin sen, että emmehän nytkään tiedä lainkaan ovatko vastaajat oikeasti lapsettomuudesta kärsiviä miehiä; tuohonhan voi vastata kuka tahansa tämänkin palstan käyttäjä vaikka ihan leikillään. Ja ihan tiedoksi vain vielä, vaikka et tieteellistä tietoa pyrikään keräämään, että kyllä tieteellisesti validia näyttöä voi saada myös aineistolla, joka ei vaadi henkilöiden tunnistautumista; se vaatii vain esim. hieman rajatumpaa alustaa, jolla sähköistä linkkiä jaetaan tai vaikkapa tutkimusluvalla jonkin tietyn yhdistyksen tms. sähköpostilistan kautta jaettavaa kyselyä, jolloin on hyvin todennäköistä että vastaajat ovat juuri sitä ryhmää, mistä ollaan kiinnostuneita. 🙂

Food for thought. ✌️

Anteeksi tämä höpötys, nyt siirtykäämme takaisin ketjun aiheeseen! 🙂

2614/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murmelips, ihana, kiitos.

2615/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goldie, yksityisellä kuulemma ainakin meillä päin simppatestit. Ja joo, niin se yksityisen puolen gyne mulle sanoi että se vuosi on normaali aika yrittää. Ultrasi ja teki sisätutkimuksen silloin, kyseli kierrosta ja elintavoista. Kai se on niin yksilöllistä miten nopeasti tärppää, joillakin menee pidemmän aikaa vaikka ei olisi sen kummempaa "vikaa."

Itse nyt oon kehitellyt päässäni ties mitä skenaarioita ja diagnooseja, jostakin syystä oon varma että me ei luomusti lasta saada aluille. En tiedä mistä tää ajatus on mulle tullut, mutta semmonen olo vaan on. Toisaalta haluisin itse jo ennen kevättä lähteä tutkimaan, että miksi kestää mutta yritän vielä muutaman kuukauden ottaa rennosti ja malttaa siihen että vuosi on täynnä. Saa nähä

2616/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitähän ei siis tiedä vaikka mieheni simpoissa on jotain, kun mut on tosiaan tutkittu ja voihan sekin olla että mullakin voi olla vaikka munanjohtimissa jotain tms mitä ei ultralla näe. Onhan näitä syitä, yritän olla ajattelematta liikoja kun rupee ahdistaa😂

2617/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä se on ihan yleisesti puhuttu tuo 1 vuosi yrittämiseen. Jostain syystä en vain ollut oikeasti sisäistänyt, siis kunnolla sisäistänyt, että meillä siis todennäköisesti tulee kestämään yli vuosi, koska ikä ja haasteet. Että mitä tässä hötkyilemään.

Tuon ymmärrän todella hyvin, että haluaisi aiemmin päästä gynelle tm. Kuten Murmelipskin tuossa oli menossa. Tosi ymmärrettävää. On ihan oma juttunsa elää epätietoisuudessa ja epävarmuudessa, kun aikaa kuluu eikä tärppiä tule. Itselläkin oli nuorempana jostain syystä väärä uskomus, että en saa lapsia, ainakaan helpolla. Ainokaiseni kanssa, 26-vuotiaana alkoi raskaus, kävi sitten kuitenkin ihan päinvastoin. Toivottavasti teilläkin käy! 🤗

2618/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kyllä tää epätietoisuus on tosi raastavaa. Varsinkin kun oon vähän pessimistinen muutenkin ja ajattelen aina pahimman lopputuloksen joka asiaan. Onpahan tämäkin kokemus jo kasvattanut hirveesti, ja saa vielä nähdä millainen matka on edessä. Mutta toivotaan parasta :)

2619/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tays ainakin tekee siemennestetutkimuksia lapsettomuuspolin kautta👍 teki ainakin vielä 2009.. Eli kymmenen vuotta sitten ja siinä ajassahan sekin on voinut muuttua.

2620/3096 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertikaali kirjoitti:

Inrovertikaali, toivon pikaista plussaa teille! 😊 Nyt vaan sinnikkäästi yrirystä ja kyllä se plussa sieltä pärähtää!!

Horoskoopit ja syntymäajat käy tosi helposti mielessä, mutta ainakin itse huomasin, että näihin en voinut vaikuttaa ja olen äärimmäisen onnellinen lapsesta, jonka sain 🤩

Lasketun ajan mukaan meille olisi syntynyt kaksonen, mutta tulkin härkä.

Toivon yhä skorpionia, että jospa sisarus sitten osuisi skorpionin kohdalle 🙄

Plussaa matkaan!!

Tähtitaivas☆