Tiedättekö sen tunteen, kun keskustelukumppani ei reagoi
Tai oikeastaan kyse ei ole keskustelukumppanista eikä aina välttämättä edes keskustelusta. Yritän selventää, mistä otsikossa on kyse.
Muuan työkaverini on tällainen. Tauolla saatan kertoa jonkin jutun tai kommentoin jotain asiaa, vaikka säätä, ihan neutraaliin tyyliin. Kyseinen henkilö ei reagoi mitenkään. Ei vastaa, ei katso silmiin, ei elehdi mitenkään, on vain kuin minua ei olisikaan. Tällaisia tilanteita on ollut useita sekä kahdenkesken ollessa että muiden ollessa paikalla. Pidän tätä käytöstä outona, koska tietääkseni paikallaolijoiden juttuihin on kohteliasta reagoida edes jotenkin.
Muistan muitakin vastaavanlaisia tilanteita, ja aina se on tuntunut yhtä oudolta. Joskus on jopa ollut niin, että olen jutellut jonkun kanssa ihan mukavasti ja sitten yhtäkkiä keskustelu onkin tyrehtynyt: on laskeutunut suorastaan käsinkosketeltava hiljaisuus, kun keskustelukumppani lakkaa reagoimasta juttuihini ilman sen kummempaa syytä.
Joku tietysti sanoo, että olen sanonut noissa tilanteissa jotain sopimatonta tai typerää. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä vaan ihan normaaleista, asiallisista, neutraaleista keskustelunaiheista ja kommenteista. Sen myönnän, että sosiaaliset taitoni eivät ole erityisen hyvät. Pyrin kuitenkin olemaan aina ystävällinen ja kohtelias.
Saako kukaan kiinni siitä, mitä ajan takaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänselvyyksiin en kommentoi mitenkään. Enkä kyllä ole sellainen "niin-joo-aijaa-oi että"-välikommentoija muutenkaan. Puheesta suurin osa on turhaa ja jos keskustelukumppanina on itseäni tyhmempi ihminen, niin jossain vaiheessa minäkin vaikenen toivoen, että turhanpuhuja ja välikommenttien kalastaja älyäisi olla välillä hiljaa.
Onhan se noinkin. En kestä tyhjänpuhujia itsekään ja yleensä vaistoan kyllä, milloin toinen ihminen haluaa olla hiljaa. Olen itsekin hiljaisempaa sorttia.
Olen itse asiassa saanut kuulla lähes koko ikäni siitä, että olen liian hiljainen. Kyllä, minulle on sanottu näin - olen hiljainen jopa suomalaisilla standardeilla. Syynä on ollut pitkälti luonteeni - en aina koe puhumista tarpeelliseksi vaan puhun mieluummin vähän ja asiaa ja harkitsen sanomiseni tarkkaan. Mutta toisaalta hiljaisuuteni syynä on ollut myös ujous ja epävarmuus, etenkin nuorempana. Monesti on ollut niin, että juttelisin mielelläni mutta en ole jostain syystä uskaltanut tai kehdannut. Nyt olen saanut vähän rohkeutta ihmisten kanssa puhumiseen, ja joidenkin ihmisten reagointitapa (tai tässä tapauksessa reagoimattomuus) tuntuu kummalliselta.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tulee mieleen kiusaaminen. Ainakaan kyseinen tyyppi ei ole sinun puolellasi. Suojele itseäsi.
Niin, ainahan sanotaan että huomiotta jättäminen on yksi kiusaamisen muoto. Kyseinen henkilö ei kuitenkaan vaikuta kiusaajatyypiltä, tai no mistäs sen tietää.
Jossain yhteydessä toinen työkaveri (siis kolmas henkilö) sanoi, että toisinaan työpaikallamme on vaikeaa saada apua vaativiin työtehtäviin "kun jotkut eivät pyydettäessä vastaa tai reagoi". Liekö sitten tarkoittanut nimenomaan tätä samaa työkaveria.
- ap
Yhtälailla kiusaamiseksi voidaan sitten katsoa sekin, jos "pakotetaan" smalltalkaamaan jostain epäkiinnostavasta aiheesta. Ehkä ap:n puheenaiheet ovat vain epäkiinnostavia kuulijoiden mielestä. Ehkä olet niitä, jotka eivät osaa olla hiljaa.
Mielenkiintoinen näkemys. En todellakaan "pakota" ihmisiä smalltalkkaamaan vaan olen hiljaa, jos toinen ei vastaa.
Ja minulle on useimmiten sanottu, että olen liian hiljainen. Kyllä, minulle on sanottu näin sekä ulkomailla että Suomessa.
- ap
Miesystäväni on sellainen, ettei käytä mitään myötäileviä "välisanoja", kuten juu, oho, ahaa, vain niin tms. Jos ei keksi mitään sanottavaa, ei sano mitään. Joskus se vähän vaivaa, mutta näillä mennään. Kuitenkin kuuntelee.
Kyllä hän voi pitää itseään niin paljon parempana että on vähän varaa olla ylväs.
Sulle ei siis kelpaa selitykseksi että keskustelukumppanit ovat hajamielisiä tai hiljaisia tai eivät vaan ole sillä hetkellä kiinnostuneita sun jutuista. Ok. Hakemalla haet siis sitä että sulle aletaan selittään kuinka oot työpaikkakiusattu ja ne kaikki muut on siellä narsisteja? Kun yleensä se johtuu juurikin hajamielisyydestä, tai siitä että juuri sillä hetkellä mietitään jotain muuta kuin työkaverin kommentointia päivän säätilasta.
Kuuntelin jo lapsena aina yhtä typertyneenä, kun äitini puhui puhelimessa. Nii-nii-nii-nii-nii-nii-nii-nii. Harmi, ettei tässä maailmassa voida keskustella ilman tuollaista jatkuvaa välikommentointia.
Minulle voisi selittää asian loppuun asti kerralla, mutta ilman noita niinittelyitä sun muita sen semmoisia kuulijaa tosiaan pidetään usein epäkohteliaana.
Se ei ole minulle luontevaa ja se on myös uuvuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulle ei siis kelpaa selitykseksi että keskustelukumppanit ovat hajamielisiä tai hiljaisia tai eivät vaan ole sillä hetkellä kiinnostuneita sun jutuista. Ok. Hakemalla haet siis sitä että sulle aletaan selittään kuinka oot työpaikkakiusattu ja ne kaikki muut on siellä narsisteja? Kun yleensä se johtuu juurikin hajamielisyydestä, tai siitä että juuri sillä hetkellä mietitään jotain muuta kuin työkaverin kommentointia päivän säätilasta.
Toistuvana käytöksenä - ja etenkin juuri tiettyyn henkilöön kohdennettuna - tämä on raskaan sarjan työpaikkakiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistuvana käytöksenä - ja etenkin juuri tiettyyn henkilöön kohdennettuna - tämä on raskaan sarjan työpaikkakiusaamista.
Raskaan sarjan XDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaan sarjan XDDDDD
Kyllä. Sadististen pikku äpärien narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Olen kyllä mielestäni kelpuuttanut tuon hajamielisyysselityksen ja pidän sitä hyvinkin mahdollisena. Kiusaamisasiaa en tuonut itse esille ollenkaan (sanoin jopa, että kyseinen työkaveri ei vaikuta kiusaajalta) enkä myöskään ole nimitellyt ketään narsistiksi.
Tuntuu, että sijoitat minuun väkisin ominaisuuksia, joita minussa ei välttämättä ole. Sitä kutsutaan olkiukkoiluksi ja se on erittäin yleistä tällä palstalla.
Toivoisin, että tästä asiasta voitaisiin keskustella ihan hyvässä hengessä, ilman hyökkäyksiä tai syyttelyä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meillä on käytössä ap:n näkemys asiasta. Jos menee aina noin, että hänet vaietaan ulos keskusteluista, se on kiusaamista. Mutta se mitä ap kokee ja mitä oikeasti tapahtuu voivat olla kaksi eri asiaa. Työkaverit voivat olla liikenteessä siinä käsityksessä, että ap ei puhu heille, tai että ap:n jutut ovat sellaisia joihin on hankala keksiä vastausta.
Mutta mitä mä tästä horisen. Tällä palstalla oot oikeassa ainoastaan jos kerrot keskustelukumppanille että se on kiusattu. Muu ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tällaisesta huomautuksen esimiehelle, sekä vienyt viestiä eteenpäin. Asiaan tartuttiin tiukasti. Tämä on juuri henkistä väkivaltaa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meillä on käytössä ap:n näkemys asiasta. Jos menee aina noin, että hänet vaietaan ulos keskusteluista, se on kiusaamista. Mutta se mitä ap kokee ja mitä oikeasti tapahtuu voivat olla kaksi eri asiaa. Työkaverit voivat olla liikenteessä siinä käsityksessä, että ap ei puhu heille, tai että ap:n jutut ovat sellaisia joihin on hankala keksiä vastausta.
Mutta mitä mä tästä horisen. Tällä palstalla oot oikeassa ainoastaan jos kerrot keskustelukumppanille että se on kiusattu. Muu ei ole mahdollista.
Huomauttaisin edelleen, että en tuonut itse kiusaamisasiaa esille enkä ole syyttänyt kyseistä työkaveria kiusaamisesta.
Tätä aloitusviestissä selittämääni asiaa lukuunottamatta ilmapiiri työpaikallamme on hyvä ja leppoisa, ja koen että minut on otettu hyvin mukaan porukkaan.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomauttaisin edelleen, että en tuonut itse kiusaamisasiaa esille enkä ole syyttänyt kyseistä työkaveria kiusaamisesta.
Tätä aloitusviestissä selittämääni asiaa lukuunottamatta ilmapiiri työpaikallamme on hyvä ja leppoisa, ja koen että minut on otettu hyvin mukaan porukkaan.
- ap
Me ollaan siis edelleen samoilla linjoilla. Anteeksi turhautumiseni, kommenttini oli osoitettu noihin kiusaamista markkinoiviin viesteihin.
Mulla itsellä on kokemusta lähinnä tuosta mykän keskustelukumppanin roolista ja syy on tosiaan usein se etten tajua mulle puhuttavan. On myös kertoja kun mulle ei vastata, ja yleensä nekin on menneet siihen kaverin hajamielisyyden piikkiin.
Eräs tuttavani (jota näemme vain harrastusasioissa) on tällainen. Tykkää puhua omista asioistaan, mutta hänelle vastavuoroisesti juttelu on kuin seinälle puhuisi. Olen ajatellut, että hän on hyvin itsekeskeinen ihminen, jota eivät kiinnosta muiden asiat, pelkästään omat. Olen saanut sitten kautta rantain kuulla, että muillakin on samanlaisia kokemuksia hänestä. Jotkut ihmiset vaan ovat itsekkäitä.
Kyky osallistua ja tukea keskustelua on muuten osa sitä kuuluisaa sosiaalista älykkyyttä, jota kaikille ei ole suotu. Keskustelu on meidän karvattomien apinoiden tärkeä kommunikointi- ja sosialisoinnin muoto - toisen kuuntelu hyvin ei kaikilta toki onnistu. Usein se keskustelu vaatii pieniä tukisanoja, kuten ''aivan'', ''niin'', mutta sitten toisaalta liiallinen niin-niin-niin-niin hokemakaan antaa vaikutelman, että ei tosiasiassa kuuntele yhtään/koittaa hoputtaa toista.
Itse olen myös hiljainen isossa porukassa ja tuota samaa tapahtuu minullekin. Olen tulkinnut sen niin, etten näiden ihmisten mielestä ole tarpeeksi mielenkiintoinen tyyppi, että jaksaisivat edes olla peruskohteliaita. Puheliaampia ja avoimempia työkavereita sitten mielistelevät. Älä välitä, vaan ota kontaktia niihin mukavampiin tyyppeihin.
Meilläkin on töissä eräs samantyyppinen henkilö. Hän vaan viihtyy itsekseen eikä yleensä jaksa osallistua keskusteluihin. Käy tauoilla eri aikaan kuin toiset. Tervehdin häntä aamuisin "väkisin", mutta muuten annan yleensä olla rauhassa.
Myös mieheni tekee tuota. Minusta se kertoo vain siitä, että suhde on lopuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Me ollaan siis edelleen samoilla linjoilla. Anteeksi turhautumiseni, kommenttini oli osoitettu noihin kiusaamista markkinoiviin viesteihin.
Mulla itsellä on kokemusta lähinnä tuosta mykän keskustelukumppanin roolista ja syy on tosiaan usein se etten tajua mulle puhuttavan. On myös kertoja kun mulle ei vastata, ja yleensä nekin on menneet siihen kaverin hajamielisyyden piikkiin.
Eipä mitään. Hyvä, että olemme samoilla linjoilla.
Itse en siis todellakaan syytä kyseistä työkaveria kiusaajaksi, mutta tänä viikonloppuna asia on jostain syystä mietityttänyt. Luulen, että tällaisia asioita miettivät minunlaiseni vähän aranpuoleiset ihmiset, joilla on huonoja kokemuksia ihmisistä. Joskus tulee varmaan ylireagoitua ja ylianalysoitua. En myöskään tunne työkavereitani vielä niin hyvin, että osaisin aina tulkita heidän käytöstään.
Ehkä kyse on oikeasti ajatuksiin vaipumisesta ja hajamielisyydestä. Pidän tätä kuitenkin jossain määrin huolestuttavana, koska työpaikallamme olemme tekemisissä ihmisten terveyteen liittyvien asioiden kanssa. Valppaana olo ja kommunikointi olisi siis erittäin tärkeää. Viestissä 16 kirjoitin muistaakseni siitä, että eräs muu työkaveri puhui joskus siitä, että vaativiin työtehtäviin on joskus vaikeaa saada apua "kun jotkut eivät reagoi pyyntöihin eivätkä tule kysyttäessä apuun". Siis hajamielisyys ja kuuntelemattomuus voi muodostua ihan oikeasti ongelmaksi!
- ap
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on töissä eräs samantyyppinen henkilö. Hän vaan viihtyy itsekseen eikä yleensä jaksa osallistua keskusteluihin. Käy tauoilla eri aikaan kuin toiset. Tervehdin häntä aamuisin "väkisin", mutta muuten annan yleensä olla rauhassa.
Myös mieheni tekee tuota. Minusta se kertoo vain siitä, että suhde on lopuillaan.
Tämä on jotenkin todella hankala asia. Tunnistan ja ymmärrän ihmisten tarpeen hiljaisuuteen ja yksityisyyteen, koska tarvitsen niitä itsekin. Toisaalta olen jollain tavalla kontaktinhakuinen ja sosiaalinenkin. Otan todella raskaasti sen, jos joku ei vaikkapa vastaa tervehdykseeni tai ei reagoi juttuihini - vaikka taustalla ei olisikaan mitään henkilökohtaista.
Suomalaisia moititaan usein epäsosiaalisuudesta ja huonoista sosiaalisista taidoista. Onkin vähän kummallista, että minä ujona ja jännittämisestä kärsivänä ihmisenä olen usein se, joka tervehtii puolituttua tai tekee aloitteen kanssakäymiseen.
Tuo mitä sanoit miehestäsi, on varmaankin totta.
- ap
Yhtälailla kiusaamiseksi voidaan sitten katsoa sekin, jos "pakotetaan" smalltalkaamaan jostain epäkiinnostavasta aiheesta. Ehkä ap:n puheenaiheet ovat vain epäkiinnostavia kuulijoiden mielestä. Ehkä olet niitä, jotka eivät osaa olla hiljaa.