Miksi en laihdu vaikka syön alle kulutuksen?
En syö ollenkaan karkkeja enkä limuja vaan tavallista ruokaa vain ja aamupalaksi ruisleipää, alkoakaan en juuri käytä. Lasken kaloreita ja niitä tulee noin 1500 kilokaloria vuorokaudessa, nettilaskurit antoivat minun painoiselle kulutusmääräksi noin 2300 kilokaloria. Eli kaiken järjen mukaan minun pitäisi laihtui näillä syöntimäärillä. Kilpirauhasongelmia ei ole. Miksi en laihdu? Mitä en ole ottanut huomioon sellaista, joka voisi estää painon putoamisen?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä, liikunta ja lepo?
Ikä 41, liikunta päivittäiset kävelylenkit ja siivoamisesta ym. tuleva arkiliikunta ja lepo huono kun kärsin unettomuudesta. Ap
Voi ap. Et sinä vaan välttämättä kuluta juuri enempää kuin sen 1500 kcal. Keski-ikäistymisen tylsä mutta tavallinen seuraus. Itse olen 45 v, istumatyö mutta ulkoilutan koiraa noin 1,5 h päivässä, paino 60 kg. Saan syödä 1500-1600 kcal jotta en liho enkä laihdu.
Heh. Mä painan 97 kg enkä laihtuisi kuin 100 g viikossa noilla sun kaloreilla. Ja mulle Garmin aktiivisuusrannekkeen laskuri väittää että päiväkulutus on 2700 kcal. Tosiasiallinen kulutus on noin 1700 kcal per päivä. Tmään tiedän siiitä, että olen nyt painonhalliintaryhmässä jossa syödään vain ENE-valmisteesta 600-700 kcal per päivä, ja laihdun kilon viikossa.
Ala kasvattaa lihasmassaa. Sen jälkeen pudota painoa hitaasti ja samalla ylläpidä lihaskuntoa, jotta lähtisi enemmän rasvaa kuin lihasta. Ruokamäärää pitää vain vähentää jos paino ei putoa/rasvaprosentti pienene yhtään useankaan viikon jälkeen. Laskurit on vain suuntaa-antavia ja monet arvioivat niissä liikuntamääränsä väärin. Kokeilemalla oppii mikä oma kulutus on oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut yhtäläisyyden ihmisillä jotka väittävät kiven kovaan että ovat tälläisiä mystisiä ihmisiä jotka eivät vain laihdu, että he usein myös unohtavat syövänsä välillä jotain isompaa. Heillä myös syömiset on ihan miten sattuu, eivät syö säännöllisesti, pitävät isoja aikavälejä syömisessä eikä heillä ole suurempaa suunnitelmaa ruokailulle. Ja he eivät todellakaan pidä minkäänlaista päiväkirjaa syömisestä.
Vai että päiväkirjaa syömisestä :D ei ole kellonajoilla merkitystä milloin syö.. vaikka yöllä voi herätä syömään koko päivän kaloritarpeen jos haluaa.
Itsekin aloittelen laihdutusta ja olen siisparikymppinen, pitkä ja reilusti ylipainoinen nainen. Näiden tänne kopioitujen laskukaavojen mukaan mun "normaali" kalorinkulutukseni olisi 1750, vaikka luulin sitä ns. koomakulutukseksi ja tuota laskureiden antamaa arviota oikeaksi. Pitäisikö mun siis syödä 1250 kaloria, että laihtuisin puoli kiloa viikossa?
Jaahas, aika vanha ketju. Kiinnostais kyllä tietää että onnistuiko ap lopulta laihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Peruskulutus on noin 165cm naisella 800kcal... 1kg = 7700 kcal, joten pitäisi syödä noin 500kcal/pv, että saa kilon pois viikossa.
Puhdasta matematiikkaa lapsoset...
En ymmärtänyt tuota matematiikkaa.
Laskurin mukaan 165 cm/80 kg 35-vuotiaan naisen, jolla kevyt työ ja hieman vapaa-ajan liikuntaa, päivittäinen energiantarve on noin 2 242 kcal. Toisen laskurin mukaan 1957 kcal. Kolmannen taulukon mukaan 2010-2440 kcal.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin aloittelen laihdutusta ja olen siisparikymppinen, pitkä ja reilusti ylipainoinen nainen. Näiden tänne kopioitujen laskukaavojen mukaan mun "normaali" kalorinkulutukseni olisi 1750, vaikka luulin sitä ns. koomakulutukseksi ja tuota laskureiden antamaa arviota oikeaksi. Pitäisikö mun siis syödä 1250 kaloria, että laihtuisin puoli kiloa viikossa?
Näet sen kokeilemalla. Valitse joku kalorimäärä, vaikka 1500 tai 1200 ja noudata sitä vähintään kuukausi. Sitten katsot kuinka paljon olet laihtunut, ja siitä tiedät kulutuksesi. Kilo pudotettua painoahan on noin 7000 kcal vaje.
Juusto on killeri eli unohda se ohuinkin siivu. Aamulla proteiinia. Unirytmi kuntoon. Unirytmillä on suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskurin mukaan 165 cm/80 kg 35-vuotiaan naisen..
Ei näillä mitoilla oleva nainen ole nainen, vaan norsu. Pistä kalorit 1800-1900 välille, niin paino lähtee laskemaan sopivan hitaalla tahdilla. Ota tavoitteeksi, että kesäkuussa 2021 olet 20 kiloa kevyempi.
Riisi ja leipä pois. Etenkin riisi "jumahtaa" vatsaan. Kokeile syödä pari viikkoa ihan kasviksia ja lihaa vain joka kolmas päivä. Tavallinen ihminen ei tarvitse proteiinia kuten kilpaurheilijat. Kasviksista ja hedelmistä paremmat on kasvikset. Kalori on aina kalori, vaikka miten terveellisesti söisit.
Juustot pois, leikkeleet pois. Koeta syödä "puhdasta" ruokaa, ei salaattikastikkeita eikä mitään kastiketta minkä purkista saa, niissä on kauheasti ylimääräisiä hiilareita.
Lisää vinkkejä! Niitä tarvitaan. T. 168/83
Miten paljon ikääntyminen vaikeuttaa laihduttamista?? Olen 58 vee ja tiukassa on kilot. Vaikka ylipainoa on ihan oikeesti. Olen lisännyt liikuntaa mistä tulee toki hyvä olo mutta kilot ei lähde.
Ota kameralla kuvat annoksista. Seuraavalla kerralla syöt vaan puolet vähemmän. Näin saat syödä kaikkea ja kilot lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskulutus on noin 165cm naisella 800kcal... 1kg = 7700 kcal, joten pitäisi syödä noin 500kcal/pv, että saa kilon pois viikossa.
Puhdasta matematiikkaa lapsoset...
En ymmärtänyt tuota matematiikkaa.
Laskurin mukaan 165 cm/80 kg 35-vuotiaan naisen, jolla kevyt työ ja hieman vapaa-ajan liikuntaa, päivittäinen energiantarve on noin 2 242 kcal. Toisen laskurin mukaan 1957 kcal. Kolmannen taulukon mukaan 2010-2440 kcal.
Laskureihin ei kannata luottaa, ne on kuitenkin ihan eri asia kuin elävä ihminen.
Minullekin tulee laskurista että voin huoletta syödä 2000 kcal päivässä ikään/kuntoon/liikuntaan yms yms katsoen mutta todellisuus on se että 1500kcal on maksimi. Ai mistä tiedän? Olen syönyt sen verran viimeiset 25v ja paino on pysynyt kohdallaan. Jos on lomalla tai juhlia tms ja syö vähänkin enemmän paino nousee heti pari kiloa. Yhtään pidempään en viitsi edes kokeilla vaan pysyn totutussa kalorimäärässä
Vierailija kirjoitti:
Juusto on killeri eli unohda se ohuinkin siivu. Aamulla proteiinia. Unirytmi kuntoon. Unirytmillä on suuri merkitys.
Mä taas lisäsin ruokavaliooni siivun juustoa ja kinkkua munakkaaseen juuri proteiinin takia, muuten sitä tulee liian vähän. Mutta joo - siis vain 1 pieni siivu, olisko 5-8g? Ja joka päivä 1 rkl oliiviöljyä, vatsa toimii ja saan pehmeitä rasvoja. Jos ei muuten niin otan huikan öljypullosta suoraan:D
Paino putoaa nyt sopivasti, reilussa viikossa 1.2kg normaalipainon sisällä.
Painan 83,3-83,7 ja siitä en alas pääse! Millään. Joka päivä tunti reipas kävelylenkki. Leipää vain aamupalalla, ei perunaa tai riisiä, karkkia ei yhtään, pikaruokaa ei ikinä. 2-3 pulloa viiniä viikossa, ei olutta taikka siideriä tms.
Miten paljon tästä pitää vielä kiristää?
Mulla johtui hormoneista kun paino ei vaan tippunut. Estrogeenidominanssi. Kun sain hormonit tasapainoon onnistui painonpudotuskin.