Laitatteko kypsään pastaan rasvaa?
Äitini sekoitti lapsuudessani kypsän pastan joukkoon ainakin silloin tällöin/ilman kastiketta syötäessä nokareen margariinia. Mieleeni tuli googlata onko kyseessä miten yleinen tapa mutta en löytänyt yhtään tulosta. Oliiviöljyä voidaan ilmeisesti käyttää pari tippaa valmiisiin pasta-annoksiin mutta onko joku muu törmännyt muun rasvan lisäämiseen pastaan? Muistan että pastasta tuli paljon normaalia paremman makuista ja olen siksi itsekin joskus nokareen margariinia keitettyy pastaan lisännyt vaikka se ei ehkä kovin suotavaa olekaan.
Kommentit (112)
Mä olen harkinnut myös, että mä ostan timanttiterän rälläkkään (tai mielummin myös uuden halvan rälläkän)
Sillä pilkkominen kävis nopeemmin.
Sinccis
Ai ei pysty pilkkoo vai? Häh?
Nää mun tarpeet juontaa juurensa siihen, että kun on sinkkutalous, niin joskus pakkasesta ostettaessa ne isoimmat pakkaukset voisi puolittaa.
Turha syödä niitä kokonaan, mutta sama tuon kurkuman kanssa. Ei kai sitä nyt lapsukainen ole pakko kokonaisena laittaa sinne veteen, vaan vain sen verran kuin tarvitsee ;)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Basilikasilppua ja oliiviöljyä. Riippuu tietysti mitä kastiketta pastan kanssa syön. Onko intialaista, italialalaista.....
Intialaista pastaa ? Nyt vedit kyllä maton jalkojeni alta.
Kerro lisää.
Sinccis
Ai niinku sun mielestä ei voi käyttä pastaa Intialaisessa ruuassa, koska joku laki estää sen? Kyllä kanacurrykastike sopii mielestäni oikein hyvin pastan kanssa. Kokeile ja ylläty.
Mun mielestä currykana on riman ali menemistä jo lähtötasosta lähtien.
Kyseessähän on maustesekoitus ja mä en toimi noin. Mun tarkoitus on vahvistaa oikeita makuja, eikä tehdä mitään sotkuja.
Sori vaan.
Sinccis
No miten sä sitten tekisit currykanakastiketta jos et currymausteesta? :D
Ensinnäkin purkista otettu jeera pilaa sen. Se pitää jauhaa tuoreista isoista siemenistä ja jättää vähän isommaksi. Se jauhe tekee siitä tunkkaista.
Tämänkin ohjeen tarjoaa;
Sinccumies
Mä en tykkää isoista jeeranpalasista ruuassa. Mustapippurimyllyllä kun jauhaa hienoksi niin hyvää tulee.
Joo ei siinä mitään. Ei tämä ole mikään taistelu, vaan parhaimmat ja autenttisimmat maut siitä saa juuri jauhettuna. Se miten isoksi kukakin tykkää mustapippurinsa jättää on ihan oma asiansa, joka on taas eri asia.
Sinccis
Tarkoitin tuossa että mustapippurimyllyllä jauhan kokonaiset jeeransiemenet hienoksi.
Ja mä taas tarkoitin, että ei sillä väliä millä jauhat, vaan, että voihan sitä jättää vaikka mustapippurinsa isommiksi jos haluaa, niitä jopa myydään isommiksi jauhettuna "rouheena".
Mun mielestä se Meiran mustapippuri rouhe on paljon parempaa, kuin Santa Marian.
Se on jauhettu liian pieneksi.
Sinccis
(mutta tarkoitankin tällä vaan, että jokaisella on omat mieltymyksensä, mutta jos me taas puhutaan tunkkaisesta ja ei tunkkaisesta mausta, niin se ei ole mikään mieltymys)
Tuoreena jauhettu / juuri jauhettu on aina maistuvampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Basilikasilppua ja oliiviöljyä. Riippuu tietysti mitä kastiketta pastan kanssa syön. Onko intialaista, italialalaista.....
Kerro lisää.
Sinccis
Ai niinku sun mielestä ei voi käyttä pastaa Intialaisessa ruuassa, koska joku laki estää sen? Kyllä kanacurrykastike sopii mielestäni oikein hyvin pastan kanssa. Kokeile ja ylläty.
Kyseessähän on maustesekoitus ja mä en toimi noin. Mun tarkoitus on vahvistaa oikeita makuja, eikä tehdä mitään sotkuja.
Sori vaan.
Sinccis
Voihan sen currymausteseoksen tehdä itsekin jos haluaa. Ongelmana vain on, että Suomessa ei aina löydä tavallisesta kaupasta sarviapilaa, joka on currymausteseoksessa olennainen maku. Nettikaupoista sitä voi silti tilata.
Siis.
Lehtiä on vaikea saada. Ainakaan kelvollisia määriä, mutta tarkoitatko sä lehtiä, siemeniä vai jauhetta?
Sinccis
Methi Methi leafs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Kerro lisää.
Sinccis
Sori vaan.
Sinccis
Voihan sen currymausteseoksen tehdä itsekin jos haluaa. Ongelmana vain on, että Suomessa ei aina löydä tavallisesta kaupasta sarviapilaa, joka on currymausteseoksessa olennainen maku. Nettikaupoista sitä voi silti tilata.
Siis.
Lehtiä on vaikea saada. Ainakaan kelvollisia määriä, mutta tarkoitatko sä lehtiä, siemeniä vai jauhetta?
Sinccis
Methi Methi leafs
Lainasin vähän Jamielta, mutta ei löydy nyt sitä autenttista versiota missä se soittaa ite, tämä vain:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et sitten tarkoittanut tulista kastiketta, jota tuolla päin saatetaan kutsua curryksi myöskin. (?)
Sinccis
Olen eri, mutta silloin sitä sanottaisiin nimellä kanacurry eikä currykana.
Kiitos tästä opetuksesta. Tulen muistamaan sen kuten äidin kielenopettajien ohjeet.
Sinccis ;)
Vierailija kirjoitti:
Nää mun tarpeet juontaa juurensa siihen, että kun on sinkkutalous, niin joskus pakkasesta ostettaessa ne isoimmat pakkaukset voisi puolittaa.
Turha syödä niitä kokonaan, mutta sama tuon kurkuman kanssa. Ei kai sitä nyt lapsukainen ole pakko kokonaisena laittaa sinne veteen, vaan vain sen verran kuin tarvitsee ;)
Sinccis
Siis olet rautasahalla puolittanut jäisiä pakkauksia? Joo’o mikäpäs siinä. Itse en viitsi hommata kuivatulle kurkumanjuurelle omaa rautasahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Kerro lisää.
Sinccis
Sori vaan.
Sinccis
Siis.
Sinccis
Methi Methi leafs
Tarkoitan siemeniä. Kokonaisia sarviapilan siemeniä (fenugreek seeds) olen siis tilannut ulkomaisesta nettikaupasta. Minun mielestäni sarviapilan siemenissä on se maku jonka miellän currymausteseoksen mauksi.
Tykkään myös sakeuttaa currykastikkeen smegmalla, se antaa kastikkeelle autenttisen, kotoisan aromin ja päästää jeeran ym. maut oikeuksiinsa. Opin tämän äidiltäni. Ihmettelen miten talouteni pysyy sinkkutaloutena kaikesta ylivertaisesta ruokatietämyksestäni huolimatta.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Suomijuntti keittää makaroonit ylikypsiksi (ja siksi ne tarttuu toisiinsa) ja sen jälkeen laittaa margariinia (hyi helv*****) että ne pysyy eriillään ja kai siinä saa vielä sitä tuttua herkullista flooran aromia.
Olet varmaan itse kultturelli thaimaanmatkaaja/Epsanjassa asuja jonka ruokatietämys rajoittuu siihen että pasta keitetään mielellään kypsyyteen al dente ja muukin kulttuurintuntemus on luokkaa näin kerran teatteriesityksen ja olen siksi parempi ihminen kuin kaikki te muut. Oikeasti, miksi pitää olla niin aggressiivinen asiasta joka ei sinua kosketa tippaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomijuntti keittää makaroonit ylikypsiksi (ja siksi ne tarttuu toisiinsa) ja sen jälkeen laittaa margariinia (hyi helv*****) että ne pysyy eriillään ja kai siinä saa vielä sitä tuttua herkullista flooran aromia.
Olet varmaan itse kultturelli thaimaanmatkaaja/Epsanjassa asuja jonka ruokatietämys rajoittuu siihen että pasta keitetään mielellään kypsyyteen al dente ja muukin kulttuurintuntemus on luokkaa näin kerran teatteriesityksen ja olen siksi parempi ihminen kuin kaikki te muut. Oikeasti, miksi pitää olla niin aggressiivinen asiasta joka ei sinua kosketa tippaakaan?
Hyvin sanottu!
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Kerro lisää.
Sinccis
Sori vaan.
Sinccis
Siis.
Sinccis
Methi Methi leafs
Tarkoitan siemeniä. Kokonaisia sarviapilan siemeniä (fenugreek seeds) olen siis tilannut ulkomaisesta nettikaupasta. Minun mielestäni sarviapilan siemenissä on se maku jonka miellän currymausteseoksen mauksi.
Mä ostin litistä.
Kannattaa seurailla maapäiviä.
Sinccis
Sarviapilan siemenethän maistuu vähän herneiltä. Mutta loistavia, kun niitä vähän rikkoo.
Onneksi aion kasvattaa omat ensi kesänä itse. Kuten paljon muutakin.
Sinccis
Tai siis itseasiassa ne kuuluu samaan sukuun kuin herneet (palkokasvit)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Kerro lisää.
Sinccis
Sori vaan.
Sinccis
Siis.
Sinccis
Methi Methi leafs
Kandeis kokeilla noita lehtiä.
Rakkaudella,
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Siis olet rautasahalla puolittanut jäisiä pakkauksia? Joo’o mikäpäs siinä. Itse en viitsi hommata kuivatulle kurkumanjuurelle omaa rautasahaa.
Joo. Pakko myöntää.
Keittiöillehän näitä ihan myydään kokkikaupoissakin.
Kyllä mä olen tuntenut aika monta kokkia ja keittiömestaria elämäni aikana.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Tykkään myös sakeuttaa currykastikkeen smegmalla, se antaa kastikkeelle autenttisen, kotoisan aromin ja päästää jeeran ym. maut oikeuksiinsa. Opin tämän äidiltäni. Ihmettelen miten talouteni pysyy sinkkutaloutena kaikesta ylivertaisesta ruokatietämyksestäni huolimatta.
Sinccis
Hyvin olet lukenut oppisi. Minulla on ihailija!
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Loraus oliivi- tai rypsiöljyä
Rypsiöljy ei ole ihmisravintoa.
Siis et pysty et voi. Mä olen pilkkonut ainesosia rautasahallakin (Kun olen pihi, enkä halua maksaa keittiörautasahasta)
Tosin sitä rautasahaa joka on hyvin pesty ei käytetä kuin keittiössä.
Kyllä ne pilkottua saa. Jos vain kykyä ja taitoa on.
Sinccis
(sitä kutsutaan tahdoksi)