Laitatteko kypsään pastaan rasvaa?
Äitini sekoitti lapsuudessani kypsän pastan joukkoon ainakin silloin tällöin/ilman kastiketta syötäessä nokareen margariinia. Mieleeni tuli googlata onko kyseessä miten yleinen tapa mutta en löytänyt yhtään tulosta. Oliiviöljyä voidaan ilmeisesti käyttää pari tippaa valmiisiin pasta-annoksiin mutta onko joku muu törmännyt muun rasvan lisäämiseen pastaan? Muistan että pastasta tuli paljon normaalia paremman makuista ja olen siksi itsekin joskus nokareen margariinia keitettyy pastaan lisännyt vaikka se ei ehkä kovin suotavaa olekaan.
Kommentit (112)
Basilikasilppua ja oliiviöljyä. Riippuu tietysti mitä kastiketta pastan kanssa syön. Onko intialaista, italialalaista.....
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan, että pasta on oikein herkullista. Italialaiset usein lisäävät voita ja mustapippuria suoraan kypsään pastaan ennen kuin pasta ja kastike sekoitetaan toisiinsa. Kyllä se on herkullisempaa niin.
Arkioloissa en kyllä lisää ylimääräistä rasvaa, kastike riittää.
Mä maustan pastan aina erikseen ja lisään vielä lopuksi tietenkin juuston.
Sinccis
(ellen sitten tavoittele jotain autenttista)
n-25 kirjoitti:
Basilikasilppua ja oliiviöljyä. Riippuu tietysti mitä kastiketta pastan kanssa syön. Onko intialaista, italialalaista.....
Intialaista pastaa ? Nyt vedit kyllä maton jalkojeni alta.
Kerro lisää.
Sinccis
Ei vitaliksen vitulis. Rasva-aktiivit taas kinaavat rasvasta. Mun isä oli parempi kun sun isä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on tämä yleinen margariiniviha? :D Kysyn ihan uteliaisuudesta. Siis muuten kuin pastassa, ymmärrän että siinä se on vähän hassua. Itse asiassa nyt kun aloin muistella voi olla että äitinikin käytti toisinaan voita mutta margariinia kuitenkin useammin, alkoi käyttää sitä varmaan ihan siksi koska on terveellisempää 🤔 Ei se pahaa ollut vaan oikein hyvää joten ei siinä voi pilaamisesta puhua jos itse tykkää.
Syön nykyään harvemmin pastaa ilman kastiketta joten ei oikein siltäkään kannalta tule rasvaa lisättyä. Voi toimisi varmasti hyvin mutten ole enää juuri käyttänyt sitä (en suoranaisesti terveyssyistä vaan kasvipohjaisten tuotteiden suosimisen takia), pitänee joskus kokeilla. Sain kuitenkin vastauksen kysymykseeni, kiitos.
Ap
Ei ole mitään margariinivihaa. Jotkut vain ymmärtävät, että margariini ei voi mitenkään olla terveellistä. Teollisesti kovetettua siemenöljyä lisäaineineen. Mutta syö ihmeessä, jos maistuu :)
Paista pannussa sianlihaa ja odota hetki että rasva jäähtyy ja juo se rasva siitä pannusta, tee ihmeessä näin jos haluat, jos maistuu:)
Uitan kasviksia siinä rasvassa, näin kasviksien ravintoaineet saa hyödynnettyä hyvin. Ei ole mitään järkeä juoda sitä pelkkää rasvaa.
Mitä teet sille jäljellejäävälle rasvalle jota kasvikset eivät imeneet?
Ei sitä jää yli, kasvikset imevät sen rasvan tosi hyvin.
Ok. Sanavalintasi ”uitan” vain antoi olettaa muuta.
Yksi mun viimeaikaisista lemppareista on se, että kastike laitetaankin pohjalle (vaatii toki maistuvan ja vahvan kastikkeen)
Ja pasta laitetaankin annoksen päälle. Pastan luonne muuttuu erilaiseksi, mutta tulee todella hyvää. Suosittelen kokeilemaan, mutta tosiaan mä teen aina maistuvat kastikkeet, mutta sen sitten pitää olla maistuvaa. Eikä niinkuin suomalaisissa ohjeissa ½ tl valkopippuria ½! teelusikkaa mustapippuria.
Hih.. mitä vitsejä nää suomalaiset "ohjeet".
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Kerro lisää.
Sinccis
Ai niinku sun mielestä ei voi käyttä pastaa Intialaisessa ruuassa, koska joku laki estää sen? Kyllä kanacurrykastike sopii mielestäni oikein hyvin pastan kanssa. Kokeile ja ylläty.
Mulla on pastalle myös itse kasvattamani, kuivaamani mausteseos. (tosin pippurit olen ostanut kaupasta)
Siinä on mm. timjamia, valkosipulia, chiliä, tomaattia ja paprikaa.
Sinccis
Maut on ihan toista, kuin jossain kaupan valmiissa vuosia varastoissa seisoneissa pusseissa.
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Kerro lisää.
Sinccis
Ai niinku sun mielestä ei voi käyttä pastaa Intialaisessa ruuassa, koska joku laki estää sen? Kyllä kanacurrykastike sopii mielestäni oikein hyvin pastan kanssa. Kokeile ja ylläty.
Mun mielestä currykana on riman ali menemistä jo lähtötasosta lähtien.
Kyseessähän on maustesekoitus ja mä en toimi noin. Mun tarkoitus on vahvistaa oikeita makuja, eikä tehdä mitään sotkuja.
Sori vaan.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Yksi mun viimeaikaisista lemppareista on se, että kastike laitetaankin pohjalle (vaatii toki maistuvan ja vahvan kastikkeen)
Ja pasta laitetaankin annoksen päälle. Pastan luonne muuttuu erilaiseksi, mutta tulee todella hyvää. Suosittelen kokeilemaan, mutta tosiaan mä teen aina maistuvat kastikkeet, mutta sen sitten pitää olla maistuvaa. Eikä niinkuin suomalaisissa ohjeissa ½ tl valkopippuria ½! teelusikkaa mustapippuria.
Sinccis
Mä en laita valkopippuria pastaan muutenkaan. Mustapippuriakin vasta lautasella oman annokseni päälle.
Jos et sitten tarkoittanut tulista kastiketta, jota tuolla päin saatetaan kutsua curryksi myöskin. (?)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Mä en laita valkopippuria pastaan muutenkaan. Mustapippuriakin vasta lautasella oman annokseni päälle.
En laita minäkään. Se oli vain esimerkki noista suomalaisista vitsi-ohjeista.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Kerro lisää.
Sinccis
Kyseessähän on maustesekoitus ja mä en toimi noin. Mun tarkoitus on vahvistaa oikeita makuja, eikä tehdä mitään sotkuja.
Sori vaan.
Sinccis
Voihan sen currymausteseoksen tehdä itsekin jos haluaa. Ongelmana vain on, että Suomessa ei aina löydä tavallisesta kaupasta sarviapilaa, joka on currymausteseoksessa olennainen maku. Nettikaupoista sitä voi silti tilata.
Vierailija kirjoitti:
Jos et sitten tarkoittanut tulista kastiketta, jota tuolla päin saatetaan kutsua curryksi myöskin. (?)
Sinccis
Olen eri, mutta silloin sitä sanottaisiin nimellä kanacurry eikä currykana.
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Kerro lisää.
Sinccis
Sori vaan.
Sinccis
No miten sä sitten tekisit currykanakastiketta jos et currymausteesta? :D
Narsistikeittiössä tänään tsinkkis. Tulis muuten hyvä kokkiohjelma.
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n-25 kirjoitti:
Kerro lisää.
Sinccis
Sori vaan.
Sinccis
No miten sä sitten tekisit currykanakastiketta jos et currymausteesta? :D
Ensinnäkin purkista otettu jeera pilaa sen. Se pitää jauhaa tuoreista isoista siemenistä ja jättää vähän isommaksi. Se jauhe tekee siitä tunkkaista.
Tämänkin ohjeen tarjoaa;
Sinccumies
Myöskään Kurkuma ei ole parhaimmillaan jauhettuna, se olisi parempi lisätä tuoreena.
Sinccis
Voisin luettella vaikka mitä, mutta aloitetaan nyt vaikka noista.
Ei sitä jää yli, kasvikset imevät sen rasvan tosi hyvin.