Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Yolene kirjoitti:
Mä uskon ja toivon, että Villahuivi sä plus saat pian ❤️ Ja pikaista plussaa toivon muillekin.... Ehditään vielä tälle vuodelle, eikö niin 😍
En minä toivoa ole hukkaan heittänyt, en! Se toivo elää hyvin vahvana vaikkakin juuri nyt onkin hieman taka-alalla pettymyksen pelossa. No, kunhan tästä päästään selvyyteen miksi vuoto ei alkanutkaan kunnolla, katsotaan onko menossa siis yk28 vai toivottu raskaus. Jos siirryn yk28, niin siinä tapauksessa kaikki toivo siihen, uudella innolla ja tarmolla!
Onhan se totta, että kaikilla joskus käy mielessä oman "parasta ennen"-päiväyksen menneen ohitse. Onnesta sieltäkin epätoivon alhosta noustaan aina uudelleen ylös kohti toivoa ja auringonsäteitä 🥰😍
Eiköhän plussata kaikki, sellainen plussa-aalto saisi vyöryä meidän ylitse 🌬🌬🌬🌬➕➕➕➕
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Mami79,
Imetin lyhyesti itsekin...taisi olla noin viisi(5). vai kuusi viikkoa. Mulla ei herunut oikein maitoa ollenkaan ja sain siihen ihan ammattilaisen selityksen, että se olisi johtunut sektiosta.
Joskus maitoa ei heru, vaikka olisi normaali alatiesynnytys.
Tähtitaivas☆
Mami79 kirjoitti:
Vain ensimmäiset kaksi viikkoa.
Mikä taisi olla vauvan 12h yöunien startti!!
Miksi imetit näin lyhyen ajan?
Tähtitaivas☆
Villahuivi kirjoitti:
Onhan se totta, että kaikilla joskus käy mielessä oman "parasta ennen"-päiväyksen menneen ohitse. Onnesta sieltäkin epätoivon alhosta noustaan aina uudelleen ylös kohti toivoa ja auringonsäteitä 🥰😍
Eiköhän plussata kaikki, sellainen plussa-aalto saisi vyöryä meidän ylitse 🌬🌬🌬🌬➕➕➕➕
Villahuivi, tällä tavoin en voi ajatella vieläkään, että joten se ei tule mieleen vieläkään....en vaan osaa ajatella niin 🙃🤔🙄....mutta tosiaan on monta tapaa ajatella asiota. Toivon sinulle nyt pysyvää plussaa♥️💕💕
Tähtitaivas☆
Moi! Käytiin tänään yksityisellä lapsettomuusklinikalla ja haluan jakaa kokemuksen, kun siitä voi olla muillekin apua. Mulla siis on PCO, pitkät kierrot (40-60 päivää suunnilleen) ja ovulaatioita todella harvoin. Mies passitettiin heti käynnin aluksi siemennestenäytteen antoon ja tulos oli onneksi loistava, eli toistaiseksi vain minua tarvitsee hoitaa. Pelkäsin kovasti, että lääkäri laittaa ensin muutamaksi kierroksi Terolutit ja että hoito lähtee varsin rauhallisesti käyntiin. Eikä mitä, lääkäri olisi aloittanut nyt heti kesken kierron ovulaation induktiohoidon pistoksina, mutta koska olen lähdössä ilman miestä parin viikon reissuun, niin todettiin, että annetaan tämän kierron mennä loppuun luomusti (nyt siis kp 14 ja ultrassa näkyi hieman elämää toisen puolen munasarjoissa, mutta luomusti se ei todennäköisesti johda ovulaatioon). Ensi kierron alusta aloitetaan kp 3-7 Letrot, kp. 10 tietämillä ultrataan ja siitä eteenpäin pistoshoidot päivittäin. Lääkäri oli varsin toiveikas, että näillä eväillä saadaan kunnon ovulaatiot aikaan. Ultra siksi, ettei summamutikassa hoideta liikaa ja saada siksi suurta monikkoraskauden riskiä. Olen tosi iloinen ja huojentunut siitä, että homma lähtee kerrasta käyntiin kunnolla! Ja olihan se ihana kuulla, kun lääkäri sanoi, että laittaa isomman paketin Letroja kun ne on halvempia niin, että palautan sitten loput apteekkiin kun raskaus on alkanut. Jotain mutisin, että niin jos se nyt alkaa, johon lääkäri sanoi hyvin vakuuttuneesti, että kyllä hän pitää sitä erittäin todennäköisenä. Tietenkään kukaan ei voi sanoa varmaksi ja kauheasti jännittää, mutta nyt on ainakin olo, että ollaan super hyvissä käsissä ja takana on lääkärin täysi tuki :) Eli lämpimästi suosittelen yksityisellä käymistä!
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Ihana Villahuivi♥️Jaksat sinä kyllä.
Tervetuloa uusille, ja Haitille, että ihanaa, että sait hyvän kokemuksen ja olette heti hyvissä käsissä♥️
Tähtitaivas☆
Halti kirjoitti:
Moi! Käytiin tänään yksityisellä lapsettomuusklinikalla ja haluan jakaa kokemuksen, kun siitä voi olla muillekin apua. Mulla siis on PCO, pitkät kierrot (40-60 päivää suunnilleen) ja ovulaatioita todella harvoin. Mies passitettiin heti käynnin aluksi siemennestenäytteen antoon ja tulos oli onneksi loistava, eli toistaiseksi vain minua tarvitsee hoitaa. Pelkäsin kovasti, että lääkäri laittaa ensin muutamaksi kierroksi Terolutit ja että hoito lähtee varsin rauhallisesti käyntiin. Eikä mitä, lääkäri olisi aloittanut nyt heti kesken kierron ovulaation induktiohoidon pistoksina, mutta koska olen lähdössä ilman miestä parin viikon reissuun, niin todettiin, että annetaan tämän kierron mennä loppuun luomusti (nyt siis kp 14 ja ultrassa näkyi hieman elämää toisen puolen munasarjoissa, mutta luomusti se ei todennäköisesti johda ovulaatioon). Ensi kierron alusta aloitetaan kp 3-7 Letrot, kp. 10 tietämillä ultrataan ja siitä eteenpäin pistoshoidot päivittäin. Lääkäri oli varsin toiveikas, että näillä eväillä saadaan kunnon ovulaatiot aikaan. Ultra siksi, ettei summamutikassa hoideta liikaa ja saada siksi suurta monikkoraskauden riskiä. Olen tosi iloinen ja huojentunut siitä, että homma lähtee kerrasta käyntiin kunnolla! Ja olihan se ihana kuulla, kun lääkäri sanoi, että laittaa isomman paketin Letroja kun ne on halvempia niin, että palautan sitten loput apteekkiin kun raskaus on alkanut. Jotain mutisin, että niin jos se nyt alkaa, johon lääkäri sanoi hyvin vakuuttuneesti, että kyllä hän pitää sitä erittäin todennäköisenä. Tietenkään kukaan ei voi sanoa varmaksi ja kauheasti jännittää, mutta nyt on ainakin olo, että ollaan super hyvissä käsissä ja takana on lääkärin täysi tuki :) Eli lämpimästi suosittelen yksityisellä käymistä!
Tsemppiä hirveesti! Täällä kans lähti julkisella puolella homma ihan heti käyntiin, letrot+inssi ilman pistoksia tai muita lääkkeitä. Hyvät mahdollisuudet kuulema myös ja yks lääkäri sano että myös spontaaniin (luomu) raskautumisen on hyvät mahkut. Nyt hoitokierto 2 lähenee loppuaan, tuloksettomana.. Kumpa se kolmas kerta toden sanoisi ja loppuis tää rumba ja rulianssi. Puhuttiin jo puolison kanssa että jos ei nyt seuraava tai sitä seuraava kierros tuota vieläkään tulosta niin sitten on pakko pitää hengähdystauko koko asiasta ja laittaa koko vauva-haave telakalle, ainakin joksikin aikaa. Sen verran rankkaa tää on fyysisesti ja etenkin psyykkisesti. Ihmettelen miten jotkut kestää tätä hoito rumbaa jopa vuosia, hatunnosto heille ❤️ en oo vielä luovuttanut mutta vähän alakuloisissa tunnelmissa täällä ollaan, ehkä taas 2viikon päästä uuden oviksen aikaan toivo taas nousee huippuunsa. Toivon sulle jaksamista ja tsemppiä omalle polulle!
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Pikutus, olet ainakin ajoissa liikkeellä, hienoa!👍 Ei olisi yhtään epäilyksiä, etteikö plussa teille pian tulisi♥️ Toivotaan pikaista plussaa!💕💕💕
Tähtitaivas☆
Saako keskusteluun liittyä myös yksi ihminen, jolle on tehty sterilisaatio, jota ei voi perua, mutta joka toivoo, että sterilisaatio pettäisi? Miehen kanssa on asiasta keskusteltu ja tiedän, että lääketieteen puolesta mahikset on lähes nolla ja moni suosittelisi iv-hoitoja. Mutta haluan uskoa ihmeisiin... Mahtuuko sekaan siis tällainen unelmoiva rukoilija? :) Voin sanoa, että olen kokenut jo sen ihmeen, että entisenä vapaaehtoisesti lapsettomana ihmisenä, joka lapsesta saakka oli varma, ettei halua lapsia, on viime kesänä kokenut sen ihmeellisen mielenmuutoksen, jota ei ikäpäivänä olisi uskonut kokevansa. Nyt siis itkenyt sitten sitä, että elämä on mennyt niinkuin on mennyt... :( Mutta, eteenpäin mennään ja haluan ketjuun mukaan! <3 Jos ei tänä vuonna, ehkä myöhemmin. :)
Tähti☆ kirjoitti:
Haltille vielä viestiä, että miksi menette jo heti hoitoon,kun teidän yritys on alkanut vasta nyt talvella 2020? 🙄
Kiitos silmiä pyörittelevästä hymiöstä. Mielestäni täällä ei ole tarve kummaksua kenenkään aikatauluja :) Mutta josko nyt kuitenkin selitän hieman, vaikka tuosta allekirjoituksestakin kai jo kyllä vähän selviää. Tarkalleen ottaen toive raskaudesta on ollut 11/19 alkaen, mutta koska en ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä yli 10 vuoteen, niin tunnen kiertoni ihan jokseenkin hyvin ja tiedän, että ovuloin joitain kertoja vuodessa, jos sitäkään. Minusta olisi a) ajan haaskausta ja b) hieman hölmöä harrastaa kuukaudesta toiseen suojaamatonta seksiä ja toivoa raskautta samalla koko ajan tietäen, että ovulaatiota ei tapahdu, eli raskautumisen todennäköisyys on pyöreä nolla. Lääkäri oli täysin sitä mieltä ja sanoi, että hyvä kun tultiin, koska tarvitsen kyllä apuja raskautumiseen.
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Tähti☆ kirjoitti:
Mami79 kirjoitti:
Vain ensimmäiset kaksi viikkoa.
Mikä taisi olla vauvan 12h yöunien startti!!Miksi imetit näin lyhyen ajan?
Oli niin vaikeaa alusta asti, vauva ei myöskään sitten enää huolinut rintaa.
En jaksanut tapella asiasta vaan suosiolla siirryttiin kaupan maitoon.
En ole aiemmin ollut missään tämmösissä keskusteluissa, pahoittelut jos jotain mokailen😔
En ainakaan tuomitse enkä hyökkää enkä yritä päteä millään tavalla☺️
Tänään lähtee kierukka, edellinen oli jotain 10v eikä poisto tuntunut yhtään.
Toivottavasti tälläkin kertaa pääsen helpolla.
Ihanaa päivää kaikille❤️
Tervetuloa uudet! ☺
Villahuivi, kurjan kuuloiset oireet sulla. Toivottavasti olisivat edes sen arvoiset eli + 😬 Hyvä tuo, että sulla tapaaminen tulossa. Ylipäänsä ajattelen niin, että kenenkään ei tarvitse yksin selvitä, kun kerran on apuja tarjolla. Voimia oireiden kanssa ja tsemppiä muutenkin, toivotaan edelleen plussaa! 😍
Halti, ihana kuulla teidän käynnistä ja miten hyvin asiat lähti rullaamaan! 😃 😍
Voimia ihan kaikille, plussaonnea myös! 🤗
(Täällä kp16, ovistestit loppui eilen. Eilenkään ei ollut vielä huippupäivä. Tänään läheisyyttä ja lämmön mittauksen avulla loput ovisbongailut tällä kertaa. )
Aurinkoista perjantaita! ☀️
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Hei kaikille, kiva kun tulee myös muitakin uusia mukaan 👍🏼
Aikasemmin oli tuolla puhetta kateellisuudesta kun tulee raskausuutisia, itse en niinkään kateellinen ole mutta mulla tulee sellanen et ei hitto kun oltais aloitettu aikasemmin niin voisin itse olla jopa samassa tilanteessa nyt. Mulla on tosi paljon läheisiä nyt saamassa toukokuussa tai kesäkuussa ja koko ajan kuulee lisää uutisia tuttujen puolelta myös. Ihana asiahan se on, harmittaa vaan että sitten kun ehkä itse olen joskus raskaana niin ei ole ketään kaveria joka olisi samassa tilanteessa, sukulaiset myös alkaa olla siinä tilanteessa että lapsiluku on täynnä.
Juttelin muuten yhden tutun kanssa joka yrittää raskautua ja se puhui että kun nyt pitää alkaa tauolle ettei lapsi vaan synny ihan loppuvuodesta tai alkuvuodesta 🤔 ihmettelin asiaa niin puhui jotain että on huono sitten lapsen kehityksen kannalta. Mitä te olette mieltä tämmösestä? Ite en ole kyllä ajatellut ollenkaan että sitä pitäisi ajoittaa jotenkin. Juu ehkä olisi vähän mälsää jos vaikka ihan jouluaattona syntyisi mutta ei sekään minua haittaisi.
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Hei taas!
Catwoman: Miksi sterilisaatiota ei voi perua? Onko munajohtimet katkaistu? Luulin, että niihin laitetaan klipsi. Minäkään en nuorena halunnut lapsia ja mietin myös sterilisaatiota.
Juulia: Tuosta syntymäajankohdasta: Marras-joulukuussa syntyneillä pojilla voi olla hankalampaa koulussa, koska ovat pienikokoisempia, kuin ikätoverit ja voi tulla vaikeuksia oppimisessa. Exäni oli tällainen marraskuun lapsi. Joutui kiusatuksi pienen kokonsa vuoksi, eikä oikein pysynyt kärryillä opetuksessa. Tytöillä ei ole huomattu samanlaisia hankaluuksia. Jos tämä masukki menee loppuun asti ja on poika, niin harkitsen ekaluokan myöhäistämistä vuodella. En yhtään mene asioiden edelle :D.
Juulia, itse olen loppuvuoden lapsi ja minulla on myös sisaruksia jotka ovat myös syntyneet loppuvuodesta. Eikä meillä ole ollut mitään ongelmia kehityksessä eikä koulunkäynnissä. Jotenkin en itse usko että syntymäkuukaudella olisi mitään merkitystä lapsen kehityksen tai oppimisen kanssa... Ihan jo omista lapsista yhdellä on oppimisvaikeuksia ja kaikki ovat syntyneet kevätpuolella.
Mami79, ei kai täällä voi mokailla mitenkään, joten sitä ei kannata miettiä 👍
Meidän elo on kirkastunut kevätsään tavoin ☀️ Talletteluja on tehtailtu, vakkei mitään käryä ole mitä kehossa tapahtuu... Mutta ei ainakaan ole harjoittelunpuutetta 🤪
Pikutus voi harmi ettei sielläkään tullut plussaa tälle kierrolle ❤️
Kaneli kiitos, kyllä niinhän se on että alussa taidetaan "tunteilla" eniten. On jotenkin asiassa mukana eritavalla ja kaikki "uutta" näin vielä ensikertalaisena ☺️
Tosi paljon valoisammin kyllä tän nega kierron otin kuin viimeksi. Aamulla vielä digillä joka jäi kaappii, varmistin että ei tässä raskaana olla. Voi sitten vaikka lasin viiniä reissulla ottaa ilman huolta 😅
Tsemppiä kaikille, tervetuloa uusille. ☀️
Täällä flunssa lähes voitettu, kp32, menkkoja odotellen ja nyt lähden viikonlopuksi miehen kanssa muille maille ja koitan jättää "projekti vauvan" aiiivan toisaalle. ☺️
Aurinkoista viikonloppua ☀️🥰
Ennen ehkä ajattelin että vois pitää taukoa niin ettei lapsi syntyisi juuri loppuvuodelle, mutta en kyllä enää allekirjoita tätä. Tulee kun tulee ja kun on tullakseen.
Nyt kp18. Tänään en ole kerennyt testata vielä. Viime kierrossa sain tässä vaiheessa ovisplussan. Ainakin tänää aamusta sujahti helposti sisään, että limat ainaki on kohdillaan...
Mä uskon ja toivon, että Villahuivi sä plus saat pian ❤️ Ja pikaista plussaa toivon muillekin.... Ehditään vielä tälle vuodelle, eikö niin 😍
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.