Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Hei, kaipailisin mielipidettä. Ollaan siis puolison kanssa yritetty noin vuoden ajan lasta ja viimevuoden loppupuolella sain keskenmenon viikolla 6. Nyt on sitten kuukautiset taas myöhässä ja testistä en ole yhtään varma onko vai eikö, joten mitä mieltä te olette?
Ps pahottelut koiran karvoista 😂 niiltä ei voinu välttyä
Haaveilija91, ei varmasti pahoita! 💕
🌟Hyvää Ystävänpäivää kaikille!!🌟
Tähtitaivas☆
Niinhän siinä sitten kävi että rusehtava vuoto muuttui veriseksi tänä aamulla ja onhan sitä jo jonkin verran tullut. Onko nämä nyt menkat vai mitä?
Voiko minulla vielä toivoa olla? Mieliala on melkoisen maassa. Mahaan ja selkään koskee. Ei ole muita menkkamaisia oireita.
Toiveuni kirjoitti:
Niinhän siinä sitten kävi että rusehtava vuoto muuttui veriseksi tänä aamulla ja onhan sitä jo jonkin verran tullut. Onko nämä nyt menkat vai mitä?
Voiko minulla vielä toivoa olla? Mieliala on melkoisen maassa. Mahaan ja selkään koskee. Ei ole muita menkkamaisia oireita.
Voihan kurjuus. 😥Mulla on nyt e-pillerien lopetuksesta 1,5 kk ja kahdet niukat kuukautiset tulleet. Pettynyt olo vaikkei yritystä vielä kauaa ollut. Testejä oon tehnyt ja negatiivisia on. Tänään tein ovulaatio testin jossa toinen alaviiva oli haalea. Luin jostain että ehkä voi tarkoittaa että ovulaatio on tulossa. Onko kellään kokemusta/tietoa tämmösestä? Paras tehdä vielä uus ovulaatiotesti vaikka parin päivän päästä.
Dilleriina kirjoitti:
Hei, kaipailisin mielipidettä. Ollaan siis puolison kanssa yritetty noin vuoden ajan lasta ja viimevuoden loppupuolella sain keskenmenon viikolla 6. Nyt on sitten kuukautiset taas myöhässä ja testistä en ole yhtään varma onko vai eikö, joten mitä mieltä te olette?
Ps pahottelut koiran karvoista 😂 niiltä ei voinu välttyä
Dilleriina, pikaista plussaa...toivottavasti vahvistuu plussaksi saakka!👍💕
Tähtitaivas☆
Vaavihaave1: toisilla näyttää ovulaatiotesti koko kierron haamua, erityisesti herkkä testi. Lähtee sitten tummumaan kohti ovulaatiota ja ovulaation aikaan testiviiva on yhtä tumma tai tummempi kuin kontrolliviiva. Ovishuippu on lyhyt, sen pongaamiseen on syytä tehdä testi oletettujen päivien tienoilla joka päivä. Mulla ainakin on huippu välillä niin lyhyt et aamupäivällä nega, illalla vahva positiivinen ja seuraavana aamuna nega. Raskauskeijun testeissä ainakin on mukana ohjeet että minä kp:nä pitää aloittaa testaaminen riippuen kierron pituudesta.
Kiiltotähti kirjoitti:
Villahuivi, kiitos
Kiitos ihanista sanoistasi! Oikein hyvää ystävänpäivää sinulle! ❤ käyhän kertomassa kuulumisia myöhemminkin!
Kaneli78 kirjoitti:
Villahuivi, ei lohduta, harmittaa puolestasi vielä enemmän! ❤ Harmi, että ne meni noin. 🙁 Kyllä ne varmaan pitää ottaa uudestaan vaan jossain vaiheessa? Felicitaksessa sanoivat, että ne ei kelpaa, jos ei ole kierron 3-5 päivien aikana otettu. Siis fsh ja lh. Tai no sinänsä kai saa tietoa, että jos fsh on korkea, voi päätellä vaihdevuosien alkamisesta vai mitenhän se meni.. No, parasta nyt vaan ottaa uudestaan, vaikka varmasti harmittaa, kun vielä noin vaikeaa niiden järjestäminen. Voimia kovasti.
No harmittaa itselläkin. Jospa saisin uudet lähetteet.... pitää käydä tsekkaan maanantaina, mitä Kanta.fi kertoo jatkoista. Jollei kerro, pitänee soittaa sinne perhesuunnitteluneuvolaan.
Kyllä olen kuulkaa, naiset, niin monet kerrat taas miettinyt, että miten tämä lapsenteko on joillekin niin järjettömän helppoa, ja itsellä vaikeudet vain kasautuu? Tuntuu väärälle ja ärsyttävällekin kuulla näistä ns yllätysraskauksista! Yllätyksiä ne on vasta sitten, kun on kaikkensa tehnyt raskautuakseen, ja vuosien päästä yhtäkkiä onkin raskaana. Muussa tapauksessa (oli ehkäisyä tai ei, mutta taustalla ei kuitenkaan ole raskautta estävää sairausta tai raskautunista hankaloittavaa fyysistä vaivaa) jokainen yhdyntä on potentiaalinen mahdollisuus raskautua, ja sillon se ei ole yllätys vaan harkitun teon seuraus.
Täällä kp23/Terolut-päivä 7/10. Yhtäkkiä taas ovistesti tummuu, melkein yhtä tumma viiva kuin kontrolliviiva. Järkyttävät kivut vie oksentamaan monesti päivässä, migreeni on ystävänpäivän vieraana ja maailma on tänään tosi psk. Mieliala olisi muuten hyvä ja fiilis puolison kanssa vietettävästä yhteisestä viikonloppusta koholla, kun vain saisin tämän kivun pois. Kirkasta venyvää limaakin tulee niin, että vaippa pitää kohta laittaa. Jos nyy tulee ovis, miten käy kun terot loppuu??!! Toki eilen illalla talleteltiin ja hempeiltiin, mutta hyödyttääköhän se mitään enää, josovis on kohta, kun terot on loppumassa?
Ihanaa ystävänpäivää jokaiselle upealle naiselle! Oletta vahvoja ja mahtavia, on ollut ihanaa kulkea teidän kanssa yhtämatkaa tätä taivalta. Kiitos! 🙏🌹
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Mittautin ferritiinin ja siihen liittyvät kokeet. Ferritiini oli vain 21 ja trombosyytit lähes 100 yli viitteen. Nyt pitää tuota asiaa hoitaa kuntoon ennen vauvaa.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Lily84 kirjoitti:
Piinaa on, kp 25/26, menkkamaisia alavatsakipuja ollut vähän muttei vielä niin paljon, että tuntuisi hetki olevan juuri nyt käsillä. Yleensä tässä vaiheessa on jo pms-ketutus pahimmillaan, nyt ollut kuitenkin hyvä fiilis. Jotenka siis jännitän hulluna josko ne nyt eivät alkaisikaan... Vaikka kuinka yritän taas muistutella itseäni toivomasta liikoja ettei tippuisi liian korkealta. No, viikon sisällä viimeistään viisaampi, ja hyvin mahdollista että yöllä jo alkavat.
Joku, olikohan tititu vastasi mun kilpparikysymykseen, kiitos😊 Lääkärin jutuillekin vihdoin pääsin, kun kuuli vauvahaaveista niin päätti että otetaan vielä se vasta-ainetesti ja seurataan muita arvoja.
Helvi, Tsemppiä! Uuden kierron alku on kyllä masentavaa...
Jaksamista muillekin lääkkeiden avulla yrittäville. Mekin mietittiin, että kun kesällä tulisi puoli vuotta täyteen yrittämistä niin silloin hakeudutaan tutkimuksiin jollei ole tärpännyt.Ootteko huomannut että päivät on jo pidentyneet, mulle tulee siitä aina hyvä fiilis kun tietää että kohta sitä valoa on taas yllin kyllin. Eli ulos vaan kaikki tankkaamaan happea ja hyvää mieltä, toivotaan että kevät tuo plussia 😊
Lily84, oletko jo testannut? Mikä tilanne🙄
Mulla oli myös menkkamaisia kipuja eilen, mutta ne hävisi🤔(?)...menkkojen pitäisi alkaa ylihuomenna ja tänään tosiaan raskaustestin piirtyi aika selvä haamu...🤗
Plussapuhallusta!!💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Hyvää ystävänpäivää! ❤️
Kolmas letrozol otettu, vielä kaksi päivää jäljellä. Ihmettelen että näinkin vähän oireita.. tänään muutama kuuma aalto tullut, limakalvot kuivat ja menkat muuttui eilen kp 4 sellaseks ruskeaksi tuhruksi. Olen lukenut, että monilla tiputtelee ovikseen asti letrokierroissa. Ei kyllä helpota yhtään tallettelujen tekemistä jos limakalvot on rutikuivat ja tiputtelee ajoittain ruskeeta tavaraa!! Tietääpähän nyt miltä vaihdevuosina tulee tuntumaan 😂
Ovista ajattelin alkaa tikuttamaan maanantaina kun on letrokuuri ohi ja kp8. Kun viiva alkaa tummua (huomaatteko mun positiivisen asenteen, luotan että viimein ovis tulisi!😅) niin jatkan kaksoishormonitesteillä jos sais varmuutta niiden kanssa. Tosin masentavaa on se, että vaikka olis kirkuvan punainen positiivinen ovistesti, sekään ei takaa että ovis tapahtuisi. Täytyy vaan toivoa parasta!
Villahuivi, mullakin terolutien kanssa ovistikut muuttui lähes positiiviseks kierron lopussa. Lienee normaalia! Mutta noi kivut ja oksentelu kuulostaa kyllä hurjalta. Mulla viimesin terolut-kuuri ei tehny enää muuta ku selkään finnit (tosin niitä on nyt koko ajan), kroppa alkaa tottua tähän hormonimyrskyilyyn!
Hei,
toivotan kaikille super paljon hyvää tsemppiä ja plussasäteitä💜💕💕💕,en ole ehtinyt lukea kaikkia palstan viestejä kiireiden takia, mutta yritän lueskella kaikki, kun ehdin😊
Jokaiselle tsemppiä omaan tilanteeseen!👍💜
Odottajile hyvää odotusaikaa!💜💕 Sekä meille kuumeilijoille plussaa kaikille tasapuolisesti!!💕💕💕💕
.
Tähtitaivas☆
Pikainen iltapissa tänään dpo12....
Nyt oon epätietoinen, että mistä kyse(?)🤔🙄 Näen kaksi viivaa, mutta luultavasti testivirhe...🤔
Tähtitaivas☆
Hei kaikki, aamuksi on varattu raskaustesti.
Jos siinä näkyy jotain,niin alan ottamaan asian vakavasti😄 Muutoin pidän tätä kahta viivaa testivirheenä.
Alavatsaa juilii, ei mitään oireita.
Dpo 12
Tähtitaivas☆
Tähti☆ kirjoitti:
Aamun testi dpo12....iik...jotain?
Mutta ei punerra...viallinen?..ok ..Kyseessä RFSU 10mIU herkkyys😇
Edellispäivänä testasin samalla testillä ja oli täysin nega tulos.
Ei tosta kyllä uskalla sanoa... toihan voi olla plussa mutta ehkä kannattaa testata viikon kuluttua uudestaan. Toivotaan tietty sitä plussaa👍👍
Tähti☆ kirjoitti:
Pikainen iltapissa tänään dpo12....
Nyt oon epätietoinen, että mistä kyse(?)🤔🙄 Näen kaksi viivaa, mutta luultavasti testivirhe...🤔
Tuossa näkyy minustakin 2 viivaa.
Villahuivi, luulisi, että saat uudet testit, kun noin hyvät perustelut. Pidän peukkuja. 🤗 Miten se siis menikään, että koska sulle sanottiin, että ne pitää ottaa? Kertoohan toki muulloin kuin kp3-5 otetut varmasti ylipäänsä ko.hormonien erityksestä. Mietin, että se mitä Felicitaksen lääkäri sanoi liittyi varmaan siihen, että mulla arvioitiin kiertoa ja oviksen tapahtumista.
Tähti, kyllä mäkin näen tossa 2 viivaa. Paljon plussaonnea sinne!
Mulla oli eilen illalla niin kovat alavatsakivut, että olin ihan varma, että menkat alkaa, vaikka tänään vasta dpo8. Oli jotain hengitysvaikeuksiakin. Eivät ole nyt vielä alkaneet, mutta ärsyttää, kun olen oikeastaan ihan varma, että kohdussa verta, mutta että se ei vaan pääse vielä ulos. Turhauttavaa.
Sit vielä noista letroista ja teroista. Eli mulla on käsitys, että niitä käytetään kumpaakin tukena samassa kierrossa. Nehän vaikuttavatkin eri asiaan.. letrot alkukierrosta ovista boostaamaan ja terot loppukierrosta, viim. Dpo3, tukemaan keltarauhashormonin erityksessä, mikä taas voi auttaa mm.kiinnittymisessä sekä luteaalivaiheen pituuteen. Ne ei siis ole toisensa poissulkevia, päinvastoin tukevat yhdessä paremmin koko kiertoa eikö?
IlonaEloisa, hyvä, että sulla selvisi ferritiini ym., että tiedät asiaa hoitaa. 🤗
Muuten, kamalasti näkynyt raskaana olevia naisia taas. 😥 Huoh.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Kaneli78 kirjoitti:
Sit vielä noista letroista ja teroista. Eli mulla on käsitys, että niitä käytetään kumpaakin tukena samassa kierrossa. Nehän vaikuttavatkin eri asiaan.. letrot alkukierrosta ovista boostaamaan ja terot loppukierrosta, viim. Dpo3, tukemaan keltarauhashormonin erityksessä, mikä taas voi auttaa mm.kiinnittymisessä sekä luteaalivaiheen pituuteen. Ne ei siis ole toisensa poissulkevia, päinvastoin tukevat yhdessä paremmin koko kiertoa eikö?
IlonaEloisa, hyvä, että sulla selvisi ferritiini ym., että tiedät asiaa hoitaa. 🤗
Muuten, kamalasti näkynyt raskaana olevia naisia taas. 😥 Huoh.
Joo juuri näin! Ei teroista mitään haittaa ole ainakaan 🙂 Ja jos ei muuten häikkää limiksessä tai luteaalivaiheella niin pelkät letrotkin riittää, toki ei niistä teroista mitään haittaa oo ja käytetään sit just tukena jos ohut limis, luteaali lyhyt yms.
Esim mullakin seuraavana pvänä inssistä alotettiin terot 4 tbl pvä / kahden vkon ajan juuri tukemaan tota keltarauhasta, ja jos raskaus olisi jatkunut niin teroja jatkettaisiin..
Mulla kyllä limis pitäisi olla ihan ok ja luteaalikin 14pvää, mutta insseissä taitaa olla enemmän sääntö kun poikkeus tämä tukeva kuuri.
LA 12/20
Tähti oli tänään aamulla tarkoitus testata, menkat olivat jo myöhässä, mutta yöllä hän ne sitten alkoivat... 😣
Yk5 siis nyt, ja kyllä taas harmittaa. Joka kerta pelkään enemmän ettei luomusti onnistu, vaikka tiedän toki että tämä ei vielä pitkä yritys aika ole.
Heippa! Pitkästä aikaa. Oon seuraillut tätä palstaa hetkittäin ja koittanut pitää mieltä poissa vauva-ajatuksista. Täällä tänään tuulimunan tyhjennyksestä 74pv eikä kuukakutisia ala kuulua. Lääkäri kirjotti jo terot avuksi ja niitä oo nyt ekan 10satsin syöny ja maanantaina otin viimeisen, millon niiden kuukautisten pitäs alkaa? Reseptissä luki muutaman päivän päästä alkaisi vuoto, vaan ei kuulu ei, eikä raskaanakaan olla 😔 tympii ja ahdistaa kun oma keho ei toimi ja yrityskierrot junnaa vaan paikoillaan....täytyy varmaan soitella lääkärille/gynelle josko alkaisi tutkimaan vähä tarkemmin missä mennään..
Haluan toivottaa kaikille voimia ja positiivista energiaa joka tapauksessa tilanteeseen kuin tilanteeseen. Mukavata viikonloppua!
Minusta täällä on niin ymmärtäväistä ja fiksua porukkaa että ei näistä voi mitenkään loukkaantua. Olen saanut paljon vinkkejä ja apua mitä kannattaa tehdä, syödä ja mitä ei. :) Tosin itse olen pyrkinyt nyt vähän vähemmän käymään täällä jotta saisin jotain muutakin ajateltavaa kuin yrittämistä.
Minullakin vähän tuo sama että kaduttaa hukkaan heitetty aika. Jos olisi heti pillereiden lopetuksen jälkeen yrittänyt kunnolla niin olisiko minulla jo käärö sylissä.. Tai jos olisin vaan lopettanut pillerit heti häiden jälkeen..
Kyllä "livenä" kaikkien kommentit satuttaa paljon enemmän. Vaikka osa vitsillä sanookin (mm. Millon teille tulee vauva.. eivät osaa edes lasta tehdä... Onnistuisko ite nopeammin.. Jaa se meni naimisiin, jo katotaan syntyykö lapsi 9kk häistä..) :O