Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

1321/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingu kirjoitti:

Turhauttaa niin puran nyt tuntojani teille. 😅

Täällä kp 24. Dpo:sta en tiedä, koska liman perusteella päättelin oviksen olleen kp 13 tai 14, jolloin kierron pituus olisi se ”keskiverto” 27-28. Eli menkat olisivat odotettavissa lauantaina tai sunnuntaina. MUTTA oviksesta? lähtien oireina rintojen arkuutta ja nyt muutaman päivän ajan alavatsan menkkakipua. Olen ollut kipeänä kaksi viikkoa, joten muista oireista en voi sanoa mitään. Ja nyt tuo alavatsakipu on lisääntynyt niin, että voisin väittää menkkojen alkavan jo huomenna. Mikä tekisi kierrosta 25 päiväisen, mikä ajoittaisi ovilaation kp 12... jolloin ei ollut vielä ovistuntemuksia... Viime kierto oli myös 25 pvä ja kierto on nyt ollut epäsäännöllinen välillä 25-33. Seksi onnistui kp 13 ja 15 eli jos kierto sen 25 pvä niin liian myöhään kumpikin.

Turhauttaa kun olen kuvitellut tuntevani ovulaation limasta ja usein myös alavatsan toispuoleisesta vihlonnasta. Nyt olen ihan hukassa enkä ymmärrä, mitä kehoni tekee. 😬 Lisäksi tuntuu mahdottomalta harrastaa seksiä parin päivän välein viikon tai pidemmänkin aikaa tuon kierron vaihdellessa niin paljon. Turhauttaa koska kuvittelin, että tässä kierrossa ajoitukset osuivat nappiin ja tiesin, missä mennään.

Ovulaation tikuttaminen tietysti voisi tuoda selvyyttä asiaan, mutta en haluaisi siihen ryhtyä, koska uskon sen tuovat liikaa paineita ja stressiä. Varmasti sekin on vielä edessä, mutta vielä yritämme ilman apuvälineitä. Huoh.

Lisäksi kysymys pms -oireista. Kuinka paljon ennen menkkoja ne voivat alkaa? Kaksi viikkoa ennen on ihan normaali? Ajatellen, että arat rinnat olisivat olleet pms jo kaksi viikkoa..? Itselläni ei nuorempana ollut niinkään pms -oireita ja sen takia tuntuu hullulta, että rinnat ovat kipeänä yli viikon ennen menkkoja...

PMS:n suhteen vaihtelee todella paljon. Minulla ei oikein ole fyysisiä oireita, vaan enimmäkseen henkisiä, ja ne ilmaantuvat aina viimeistään viikkoa ennen menkkojen alkua, mutta usein alkavat heti ovulaation jälkeen, n 2 kiertoa vuodessa PMS on päällä käytännössä koko kierron. Minulla yksi ovulaation merkki onkin, että mieliala romahtaa täysin, tosin ei joka kierrossa.

Jos jotain olen oppinut omasta kehostani näiden 14 yrityskiertojen aikana on se, ettei oikein mikään kierto ole identtinen toisen kanssa, heh. En päättele oikeastaan mistään mitään enää, esim. tässä kierrossa valkovuotoa on tullut koko kierron mitalta ja tulee edelleen. Vaikka toki yleensä se on merkki lähestyvästä ovulaatiosta. Välillä minulla on paljon fyysisiä oireita ovulaatiosta, välillä ei yhtään mitään, ja tikku näyttää tummaa viivaa molemmissa skenarioissa. Tämä kierto on myös ollut erilainen siitä, että kuvittelin oireiden perusteella ovulaation olevan todella varhain, mutta tikku ei näyttänyt edes haamua. Kun oireet olivat ohi ja tikuttelin kummastuneesti normaalina ovulaatiopäivinä niin sieltähän se tumma viiva tulikin.

Eli sanoisin, että vaikka jokaisella varmaan on oireita, joista voi yleensä tai edes usein päätellä jotain, niin silti hyvin usein se oire tai sen puute ei välttämättä  tarkoita yhtään mitään.

Ihanaa olla nainen!

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

Vierailija
1322/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portland: Kiitos omista kokemuksistasi. Näinhän se taitaa olla, että ”mihinkään” ei voi luottaa. 😅 Todella turhauttavaa. Saa nyt sitten nähdä, milloin ne menkat sieltä tulevat. ”Mukavaa” jännitystä elämään..

No, eteenpäin sanoi mummo lumessa ja silleen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1323/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi että on ollu rankka alkuvuosi ja itkettää ihan joka päivä. Meille sattui tammikuulle paljon kaikkea murhetta mm. kuolematapaus perhepiiriin. Stressiä ollut ihan hirveästi ja multa tippuu hiukset päästä... Tämä alkoi jo viime kesänä ja pahenee vaan.

En saanut teroluteista mitään oireita! Moni täällä pelotteli pahoja sivuvaikutuksia mutta mulla ei mitään. Siksipä mietin että onkohan niistä mitään apua tähän kiertoon vai oliko hölmö edes kokeilla ylimääräisiä hormoneja sekoittamaan kroppaa lisää?? Nyt kp 12 ja kauhulla odotan että tuleeko ovulaatio tässäKÄÄN kierrossa ollenkaan 😭😭.

Töissä käynyt ilmi kahden!! työkaverin raskaus. Toinen tietysti myös "yllätysvauva" jota ei edes yritetty. Kyllä olen kateellinen enkä osaa olla iloinen toisten puolesta. 😰Helpompi täällä verkossa iloita, esim pikkuminniksen plussa sai minut itkemään ❤️😍 ihanaa kun pitkäänkin yrittänyt onnistuu!

Miten saisi positiivisemman mielen? Miten ei olisi itselleen niin vaativa ja pidä itseään surkeana kun ei osaa edes ovuloida? Mä en kestä tätä itkemistä enää..

1324/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tähän oireiden tunnistamiseen, miä oon analysoinu et mulla vasemmalla tuntuu ovulaatiotuntemukset vahvemmin ja aiemmin kuin ovulaatiotesti plussaa, oikealta puolen tuntemukset taas tulee paljon lievempinä ja myöhemmin. Suositan kyl ovulaation tikuttamista, se on selkeämpi kuin tuntemukset ja limat ja auttaa toisaalta niidenkin tulkintaa 😊

Ovulaatiotuntemuksiahan voi olla ennen ovulaatiosta, sen aikana tai jälkeen, niin testi auttaa kyllä hahmottamaan mihinkä aikaan kenelläkin niitä tuntemuksia oikein on.

Vierailija
1325/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viuhkelis: Se on totta, että tikuttamisella voisi olla varma asiasta. Ehkä kokeilemme sitä seuraavassa kierrossa. 😁

1326/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat pms oireet alkaa mulla viikkoa ennen menkkoja, pahimmillaan totaali romahdus ja paniikki kohtauksia, pahimmat onneks helpotti kun pillerit lopetin..

Ovulaation tunnistin pillereiden aikaan nyt ei mitään tietoa 🤷 etenkin vasen puoli on mulla aina kipeä, siellä endo kiinnikkeet on kiinnittänyt munasarjan kohtuun kiinni ja viimeks ku on ultrattu niin oli myös iso kysta.. kivuista vois päätellä että se on siellä edelleen 😩

Noi ylläri raskaudet on pahimpia! "Ei me ees yritetty mä tulin raskaaks ku kävin miehen jälkeen suihkussa" 🙄 v*ttu kiva. Oon kans niin katkera ja kateellinen tuommosesta..

Tryout miks sulle määrättiin terolutit? Eikö ovulaation saamiseksi oo ihan eri lääkkeet? 🤔

30v endo toiveissa eka

1327/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout, halit!💜 Elämä on vuoristorataa. Toivon sinulle pikaista plussaa!!!💕💕💕

Tähtitaivas☆

1328/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sissi90, toivon sinulle pikaista plussaa!!💜

Neuvoisin sinua rauhoittamaan elämäntahtia, rentoutumaan ja antamaan joskus periksi. Paniikki vähentyy. Nämä asiat helppttaisivat sinua💜 Ja koska kaikki asiat eivät ole musta valkoista.

Tähtitaivas☆

1329/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp21, terolut 4/10. Kivut lisääntyy, hermot kiristyy, tissit särkyy.... itkettää ja tympäsee.

Ahdistaa, kun tuntuu ettei tämä Terolut sovi minulle, kun pms oireet vain pahenee. Pahempaa tämä olo on kuin menkkakivut, vaikka nekin on lievästi sanottuna kamalat. En vain jaksaisi tätä psyykkistä vuoristorataa 10pv ajan aamusta iltaan kiihtyvällä tahdilla. Vielä yksi "pakollinen" kierto ja sitten ehkä uskaltaa kokeilla uudelleen miten kroppa toimii luomuna - vai toimiiko ollenkaan. Voi itku, miten tässä kävi näin että huosi kaudet saa vauvaa kaivata ja odottaa...😭

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

1330/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77, laitoin viestiä sinne "Pikkumiehelle sisarus" palstalle😊

Tähtitaivas☆

1331/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piinaa on, kp 25/26, menkkamaisia alavatsakipuja ollut vähän muttei vielä niin paljon, että tuntuisi hetki olevan juuri nyt käsillä. Yleensä tässä vaiheessa on jo pms-ketutus pahimmillaan, nyt ollut kuitenkin hyvä fiilis. Jotenka siis jännitän hulluna josko ne nyt eivät alkaisikaan... Vaikka kuinka yritän taas muistutella itseäni toivomasta liikoja ettei tippuisi liian korkealta. No, viikon sisällä viimeistään viisaampi, ja hyvin mahdollista että yöllä jo alkavat.

Joku, olikohan tititu vastasi mun kilpparikysymykseen, kiitos😊 Lääkärin jutuillekin vihdoin pääsin, kun kuuli vauvahaaveista niin päätti että otetaan vielä se vasta-ainetesti ja seurataan muita arvoja.

Helvi, Tsemppiä! Uuden kierron alku on kyllä masentavaa...

Jaksamista muillekin lääkkeiden avulla yrittäville. Mekin mietittiin, että kun kesällä tulisi puoli vuotta täyteen yrittämistä niin silloin hakeudutaan tutkimuksiin jollei ole tärpännyt.

Ootteko huomannut että päivät on jo pidentyneet, mulle tulee siitä aina hyvä fiilis kun tietää että kohta sitä valoa on taas yllin kyllin. Eli ulos vaan kaikki tankkaamaan happea ja hyvää mieltä, toivotaan että kevät tuo plussia 😊

1332/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Neuvoisin sinua rauhoittamaan elämäntahtia, rentoutumaan ja antamaan joskus periksi. Paniikki vähentyy. Nämä asiat helppttaisivat sinua💜 Ja koska kaikki asiat eivät ole musta valkoista.

Siis en minä oo paniikissa vaan olen saanut paniikkia kohtauksia, minipillereiden pikku sivuvaikutus. Pillerit aiheuttaa mulle pahaa masennusta mut endometrioosiin ei oo muuta lääkettä joten niitä oli pakko syödä.

Mitkä asiat ei ole mustavalkoisia?

Ehkä olis viisaampaa olla vastaamatta koko tähän viestiin mutta kokeillaan nyt 😂

30v endo toiveissa eka

1333/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sissi90 kirjoitti:

Tähti☆ kirjoitti:

Siis en minä oo paniikissa vaan olen saanut paniikkia kohtauksia, minipillereiden pikku sivuvaikutus. Pillerit aiheuttaa mulle pahaa masennusta mut endometrioosiin ei oo muuta lääkettä joten niitä oli pakko syödä.

Mitkä asiat ei ole mustavalkoisia?

Ehkä olis viisaampaa olla vastaamatta koko tähän viestiin mutta kokeillaan nyt 😂

Ai kamala, tiedän tuon jos pillerit ei sovi! Ei sopinut mullekaan eikä oikein laastaritkaan. Hormonit aiheuttivat pistävän päänsäryn ja hermostuneisuutta. Olin tosi kipeä. Mies epäili usein johtuuko ehkäisyvalmisteista mutta minä vaan en uskonut. Kun lopetin laastarit palautui oloni normaaliksi. En ikinä siis päätynyt kokeilemaan kierukkaa koska sen poistaminen on hankalampi juttu jos tulee sivuvaikutuksia. Äidilläni oli sama homma hormonien kanssa.

1334/6611 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uh, täällä on myös yksi jolle ei pillerit, ei renkaat eikä laastarit sovi. Yksinkertaisesti hypin seinille ja minusta kuoriutuu ihan pimeä ihmishirviö.

Hormonikierukka oli ainoa valmiste, jonka kanssa pystyin elämään. Toki senkin vaikutuksen huomasi mutta mielialanvaihtelut oli aikalailla hallittavissa. Nyt kun olen ollut reilun pari vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä niin huomaan saaneeni itseni ja rauhallisuuteni takaisin.

Mielestäni hormonivalmisteet ovatkin suoraan saata...ta 😠, ja toivottavasti en enää ikinä niitä joudu käyttämään

1335/6611 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana Villahuivi, kiitos kysymästä. ❤

Täällä dpo6 ja edelleen aikamoista matalalentoa. Alavatsakipujakin enemmän ja kokoajan enkä tiedä missä (vaihteeksi) mättää. Mähän en tässä kierrossa syö niin primoluteja kuin terolutejakaan, koska sivuoireet. Voimia kovasti niihin, ei ole helppoa! Ja onnekkaita te, keille sivuoireita ei tule.

Kovasti tulee edelleen mietittyä koko elämää. En enää tiedä miten uskalsin olla alussa niin optimistinen raskautumisen suhteen. Nyt yritän enemmän elää ajatuksella, että lapsilukuni jää yhteen ja olen toki siitäkin kiitollinen. Jonkunlainen osittainen luovutus kai käynyt jo syksyllä, kun sovelluksesta huomasin, että ei olla enää viiteen kiertoon ees talleteltu ovisplussa-päivänä. Sitä ennen ja välillä jälkeenkin kyllä. Ajattelin, että kai me silti ton suhteen voitais ees tsempata ens kierrossa, kun muutenkin mahdollisuudet niin huonot.

Mitä tulee hormonaalisiin oireisiin, niin musta tuntuu, että mulla on max viikko per kk oireetonta aikaa. Mur. Ja tosiaan oireet vaihtelee kierroittain, niin ovis- kuin pms-oireetkin. Siksi niitä ei tuu niin tarkkailtua enää.

Voimia kaikille pettymysten käsittelyyn ja tsemppiä kiertoihin ja muihin elämän koukeroihin!💚

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

1336/6611 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tänään verikoepäivä. Onnesta sain soviteltua, että töissä käyvät ottamassa, ei tarvitse erikseen ajella tänne labraan. Kokeissa siis LH, FSH, Testo ja prolaktiini. Mielelenkiinnolla odotan etenkin LH vastausta, kun en sitä ovista onnistunu bongaamaan.

Tsemppiä Kaneli78! Ihana kuulla kuulumisia sinulta!

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

1337/6611 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sissi90 kirjoitti:

Omat pms oireet alkaa mulla viikkoa ennen menkkoja, pahimmillaan totaali romahdus ja paniikki kohtauksia, pahimmat onneks helpotti kun pillerit lopetin..

Ovulaation tunnistin pillereiden aikaan nyt ei mitään tietoa 🤷 etenkin vasen puoli on mulla aina kipeä, siellä endo kiinnikkeet on kiinnittänyt munasarjan kohtuun kiinni ja viimeks ku on ultrattu niin oli myös iso kysta.. kivuista vois päätellä että se on siellä edelleen 😩

Noi ylläri raskaudet on pahimpia! "Ei me ees yritetty mä tulin raskaaks ku kävin miehen jälkeen suihkussa" 🙄 v*ttu kiva. Oon kans niin katkera ja kateellinen tuommosesta..

Tryout miks sulle määrättiin terolutit? Eikö ovulaation saamiseksi oo ihan eri lääkkeet? 🤔

Joo en ymmärrä miten muille käy vahinkoja kun meillä ei onnistu vaikka kaikkensa yrittää.

Terot määrättiin pitkään kiertoon. Mulla siis (ilm kilpparin takia) kierrot oli loppuvuoden n. 50-60pv. Joulukuussa 32pv. Ihmettelen vieläkin vaan sitä miksi gyne käski aloittaa kuurin vasta jos kierto menee yli 30 päivän. Menkat sitten alkoi kesken kuurin ja kierrosta tuli 36 päivää. Jännittää että oliko ylimääräsen hormonin syönnistä mitään apua tulevaan kiertoon ja tapahtuuko ovulaatiota taaskaan..

1338/6611 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ovulaatio on ohi ja Terolut aloitettu. 😁 Kolme tablettia päivässä 14 vrk ajan. Toivottavasti ei tule nytkään mitään sivuoireita!

Täytyy itselläkin kommentoida tuohon vahingossa raskaaksi tulemiseen. Tai siihen ”ettei edes yritetty ja oho, tärppi kävi”. Oikeastaan kaikki tuon tyyliset jutut on yhtä pöyristyttäviä. 😆🙈 Se kuulostaa niin hassulta! Kuten sekin, että vauva vaan saa alkunsa heti kun niin on päätetty, kuten esimerkiksi ystävälleni kävi... toki jos minussakin kaikki toimisi normaalisti, niin miksipä noin ei voisi käydä... 🧐 Mutta kun on häikkää tämän keltarauhasasian kanssa, niin en uskokaan, että ilman sen korjaamista tuosta noin vaan kävisi tärppi. Kyllä sitä on oma ajatusmaailma muuttunut totaalisesti, enää en tosiaankaan ajattele, että lapsia noin vain tehdään. 😱

Esikoinen la 10/2020. 💜

1339/6611 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sissi90, nyt täytyy kommentoida kun sanoit että pillereiden aikaan tunnistit ovulaation ja nyt et, pillereiden toiminta perustuu siihen että ne estää ovulaation, joten pillereiden aikaan et ole ovuloinut vaan kyse on joistakin muista oireista. Jälleen suositan tikuttamaan eikä arvailemaan oireita 😁 En tarkoita tätä mitenkään pahalla enkä halua olla ilkeä, mutta ihan yleisesti kaikille ajateltavaksi että iso osa hedelmällisyysongelmista johtuu yhdynnän väärästä ajoituksesta ja tuntemuksien perusteella on voinut arvioida ovulaation ajankohdan kierto toisensa jälkeen väärin.. Toki jos koko kierron tallettelee joka 2. pv niin sen pitäisi riittää, mutta mahtaako kovin moni olla niin ahkera 🙊

1340/6611 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viuhkelis kirjoitti:

Sissi90, nyt täytyy kommentoida kun sanoit että pillereiden aikaan tunnistit ovulaation ja nyt et, pillereiden toiminta perustuu siihen että ne estää ovulaation, joten pillereiden aikaan et ole ovuloinut vaan kyse on joistakin muista oireista. Jälleen suositan tikuttamaan eikä arvailemaan oireita 😁 En tarkoita tätä mitenkään pahalla enkä halua olla ilkeä, mutta ihan yleisesti kaikille ajateltavaksi että iso osa hedelmällisyysongelmista johtuu yhdynnän väärästä ajoituksesta ja tuntemuksien perusteella on voinut arvioida ovulaation ajankohdan kierto toisensa jälkeen väärin.. Toki jos koko kierron tallettelee joka 2. pv niin sen pitäisi riittää, mutta mahtaako kovin moni olla niin ahkera 🙊

Riippuu pilleristä. 1/3 minipilleristä estää ovulaation ja 2/3 muuttaa kohdun limakalvoa..löytyy nopealla Googlella.. ja nimenomaan minipillerit ei yhdistelmä..

30v endo toiveissa eka