Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Kerttu- Inkeri ja Äitykkä-77, kovasti voimia teille kummallekin. 😔
Haavelija91, kiitos vastauksesta. ☺
Rentoa lauantaita kaikille. 💚
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Yk8 kp38
Tein ensin aamusta Rfsun testin, johon piirtyi vahvat kaksi viivaa ja vielä parin tunnin päästä Clearbluen testin vähän varmistukseksi. Raskaana ollaan! Edellisistä menkoista laskettuna 5+2.
😳😄😍
Hämmentynyt fiilis. Wau! Mies oli myös todella iloinen, ehkä jopa enemmän kuin minä "alkujärkytykseltäni" 😃 Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pieni pysyy matkassa.
Hattara kirjoitti:
Yk8 kp38
Tein ensin aamusta Rfsun testin, johon piirtyi vahvat kaksi viivaa ja vielä parin tunnin päästä Clearbluen testin vähän varmistukseksi. Raskaana ollaan! Edellisistä menkoista laskettuna 5+2.
😳😄😍
Hämmentynyt fiilis. Wau! Mies oli myös todella iloinen, ehkä jopa enemmän kuin minä "alkujärkytykseltäni" 😃 Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pieni pysyy matkassa.
Hattara! ONNEA!!!🤩😇
Ihania uutisia💜💜💜
Tähtitaivas☆
Äitykkä-77, kiitos kysymästä😊
No, täällä ilmeisestikin kp1..... (?)🙄
Siteellinen vuotoa, tosin ei voimakasta.
Aamun testissä enää näkyvissä hailura.... 😪
Kierto menetetty(?).....uutta yritystä sitten vaan...
Tähtitaivas☆
Wau Hattara, niin paljon onnea!! ❤️🌈 Nyt toivotaan että pieni pysyy mukana!
Tosi paljon jaksamista Kerttu-Inkeri ja Äitykkä-77 😢 Kyllä teitäkin vielä uudelleen onnistaa!
Kävin eilen verikokeissa missä otettiin ferritiini, folaatti, b12- ja d-vitamiinit, prolaktiini, follikkelia stimuloiva hormoni ja luteinisoiva hormoni. Ensi viikolla tulee vastaukset. Nyt itsellä kp4 yk6.
Hairahdin eilen illalla katselemaan synnytysvideoita ja -kuvia. Hurjan näköstä touhua 😳 Olen pahasti synnytyspelkoinen mutta tuntuu että asian konkreettinen kohtaaminen jopa vähän helpottaa oloa. Ootteko muut synnyttämättömät katselleet näitä vai olenko yksinäinen friikki? 😅
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Ovulaatiotesti, kp24, Terolut 8/10. Sovelluksen mukaan tänään on ovulaatiopäivä... että onko vai ei? 🤔
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Hattata, ihania uutisia! Valtavasti onnea ja tarrasukkia matkaan! ❤
Onko kenelläkään ovulaation korvilla usein migreeniä? Mä aloin miettiä, että oisko mulla niin kun pms:ään tai kuukautisiin ei yleensä liity mut yleensä noin kerran kuussa on migreeni.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Ilona Eloisa kirjoitti:
Onko kenelläkään ovulaation korvilla usein migreeniä? Mä aloin miettiä, että oisko mulla niin kun pms:ään tai kuukautisiin ei yleensä liity mut yleensä noin kerran kuussa on migreeni.
Ilona Eloisa, yritättekö luomuna vai onko jotain tukiläkitystä?
Mulla on joskus ollut silloin päänsärkyä, kun on tehty inssi Letrozolilla,, muutoin migreenin tyyppinen päänsärky tosiaan tulee ennen kuukautisia, jos on tullakseen.
Myös niskoista saattaa johtua päänsäryt, varsinkin toimistotyössä paikat monella helposti jumiutuu.
Tähtitaivas☆
Villahuivi kirjoitti:
Ovulaatiotesti, kp24, Terolut 8/10. Sovelluksen mukaan tänään on ovulaatiopäivä... että onko vai ei? 🤔
Villahuivi, sanoisin, että testi on positiivinen😋 Jos tuo olisi omani, kellistäisi miehen varmasti🤗, ellei anoppi olisi sillä hetkellä kylässä...
Hyvää tsemppiä ja plussapuhallus kiertoon!!👍💜
Tähtitaivas☆
Helvi kirjoitti:
Hairahdin eilen illalla katselemaan synnytysvideoita ja -kuvia. Hurjan näköstä touhua 😳 Olen pahasti synnytyspelkoinen mutta tuntuu että asian konkreettinen kohtaaminen jopa vähän helpottaa oloa. Ootteko muut synnyttämättömät katselleet näitä vai olenko yksinäinen friikki? 😅
Helvi, et ole yksin synnytyspelkojen kanssa. Mulla oli kovat synnytyspelot ja ajattelin, etten koskaan kykene synnyttämään.
Itse asiassa näitä videoita näytettiin myös synnytysvalmennuksessa jokunen...muutoin aika vähän on tullut katseltua.
Nyt kun on synnyttänyt, niin osaa ajatella asian kokemuspohjalta, ja ainakin minulle kävi niin, että se iso synnytyspelko hävisi🤪 Mikäli vielä raskaaksi tulen, niin en pelkää nyt synnytystä liikaa.
Synnytys oli kokemuksena kuitenkin niin huikee juttu, että sitä ei unohda koskaan, kun sai sen oman käärön syliin💜💖💖 Nää on niin huikeita kokemuksia, että kivun tuntemus häviää siitä onnesta!💖💖💖
Jokainen synnytys on omanlaisensa ja pelot on täysin luonnollisia.
Hyvää tsemppiä sinne ja urheasti eteenpäin💖👍
Tähtitaivas☆
Meillä luomuyritys, joka laitettiin kyllä jälleen tauolle kun yritetään saada raudanpuutos ensin kuriin.
Mulla siis ihan migreeni tänään, ei tavan päänsärkyä. En tee toimistotöitä mut eilenkin kyllä käsitöitä vähän aikaa.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Lily84 kirjoitti:
Tähti oli tänään aamulla tarkoitus testata, menkat olivat jo myöhässä, mutta yöllä hän ne sitten alkoivat... 😣
Yk5 siis nyt, ja kyllä taas harmittaa. Joka kerta pelkään enemmän ettei luomusti onnistu, vaikka tiedän toki että tämä ei vielä pitkä yritys aika ole.
Lily84, voi harmi🌟😥
Yritysika on vielä lyhyt, mutta ymmärrän, että asia alkaa huolettaa. Vielä kannattaa yrittää luomusti, mutta tietenkin kannattaa käydä esim. gynellä, ellei vuoden sisällä plussaa näy.
Myös kannattaa huolehtia elämäntavoista ja terveydestä, painosta. Riittävästi jokapäivä vitamiineja ja syökää paljon vihreitä vihanneksia- salaattia. Unta myös riittävästi ja ylimääräinen tressi olisi tärkeä saada pois.
Toivon pikaisen plussan teille!!💖💖💖
Tähtitaivas☆
Ilona Eloisa kirjoitti:
Meillä luomuyritys, joka laitettiin kyllä jälleen tauolle kun yritetään saada raudanpuutos ensin kuriin.
Mulla siis ihan migreeni tänään, ei tavan päänsärkyä. En tee toimistotöitä mut eilenkin kyllä käsitöitä vähän aikaa.
Ilona Eloisa, raudanpuutos pitää saada pois... itseasiassa sinun tulisi tankata rautaa nyt reilusti ennen raskautta!👋
Silloin, kun raskaus alkaa, niin rautaa tarvitaan, ettei tule anemiaa ja ongelmia kehittyvälle vauvalle.
Syö paljon tummanvihreätä salaattia, kasviksia, myös pinaattia ja ota -C vitamiinilisää. Lihoista syö "voimakasta" naudan lihaa.....siis ihan pihvejä!👍
Mulla on ollut vastakkainen ongelma, eli rauta-arvot korkeat, joten yritän olla syömättä liiaksi näitä ravinteita.
Raskausaikana en kärsinyt raudanpuutteesta, vaikka arvot vähän laskivatkin, mutta olivat täysin normaalit, ilman lääkitystä.
Tähtitaivas☆
Jos tuo minun ovistesti on plussa, niin mitenhän käy kun maanantaina loppuu terolut-kuuri 🤔 ja juuri kerran elämässä onnistun noin vahvaa viivaa saamaan, niin sitten on kierron loppupäivät käsillä... etenkin kun on onnistuttu tallettelussa torstaina ja tänään.. aamulla testi oli hailura, puolilta päivin tuon näköinen kuin kuvassa ja nyt taas hailura. Olen päättänyt huvikseni testata ovista koko kierron kp6:sta menkkojen alkuun. Terot aloitin kp17, kun en aiemmin onnistunut ovista bongaamaan niin parilla päivällä lykkäsin aloitusta. Oviksen kaltaisia tuntemuksia toki oli kp12, jolloin myös melko vahva viiva testissä mutta mielestäni oli kuitenkin nega. Siksi mietin, voisiko tämä näin vahva viiva viitata jopa raskauteen, vaikka päiviä on vielä "vähän"(24), vai onko terolutjoinut saada kroppaani buuatia ja oviksen kuitenkin tulemaan.. alaselkä todella kipeä ja jännittynyt, alavatsaa vihloo menkkamaisesti. Ja pää on kipeä!
Kerttu-Inkeri kirjoitti:
Heippa! Pitkästä aikaa. Oon seuraillut tätä palstaa hetkittäin ja koittanut pitää mieltä poissa vauva-ajatuksista. Täällä tänään tuulimunan tyhjennyksestä 74pv eikä kuukakutisia ala kuulua. Lääkäri kirjotti jo terot avuksi ja niitä oo nyt ekan 10satsin syöny ja maanantaina otin viimeisen, millon niiden kuukautisten pitäs alkaa? Reseptissä luki muutaman päivän päästä alkaisi vuoto, vaan ei kuulu ei, eikä raskaanakaan olla 😔 tympii ja ahdistaa kun oma keho ei toimi ja yrityskierrot junnaa vaan paikoillaan....täytyy varmaan soitella lääkärille/gynelle josko alkaisi tutkimaan vähä tarkemmin missä mennään..
Haluan toivottaa kaikille voimia ja positiivista energiaa joka tapauksessa tilanteeseen kuin tilanteeseen. Mukavata viikonloppua!
Kertru-Inkeri, pahoittelut kokemuksesta😭 Nopeaa uutta plussaa, kun tilanne on ohitse!💖💖💖
Tähtitaivas☆
Tsemppiä Äitykälle tilanteeseen😢💜
Täällä näyttäisi nyt hanat olevan auki...joten varma kp1.
Tähtitaivas☆
Kerttu-inkerille iso halaus ❤️ Kävin vanhoja viestejäsi lukemassa ja huomasin että teillä ollut kaksi menetystä peräjälkeen 😔
Itselläni parhaillaan menossa lääkkeellinen tyhjennys ja voi kun toivoisin tämän jo olevan ohi. Olen niin kipeä, supistelut on kuin synnytyksessä konsanaan. Ei juurikaan apua ole noista joka kodin särkylääkkeistä. Edellinen keskenmenoni hoidettiin kaavinnalla ja se oli kyllä kivuton ja toipuminen nopeaa.
Saanko kysyä kuinka kauan sinulla tyhjennysvuodot kestivät ja kuinka nopsaan ensimmäisen km:n jälkeen uusi raskaus sai alkunsa?
Mekin päätettiin puolison kanssa ettei ehkäisyä aloiteta vaan katsotaan kohtaisiko onni meidät vielä ja saataisiin tuolle meidän pikkuvintiölle sisarus, pelottaa kyllä ajatuskin mutta tiedän että katuisin myöhemmin jos nyt antaisin periksi.
Tähti: Mitenkäs siellä aamun testailut?