Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Tryout kirjoitti:
Sissi90 kirjoitti:
Omat pms oireet alkaa mulla viikkoa ennen menkkoja, pahimmillaan totaali romahdus ja paniikki kohtauksia, pahimmat onneks helpotti kun pillerit lopetin..
Ovulaation tunnistin pillereiden aikaan nyt ei mitään tietoa 🤷 etenkin vasen puoli on mulla aina kipeä, siellä endo kiinnikkeet on kiinnittänyt munasarjan kohtuun kiinni ja viimeks ku on ultrattu niin oli myös iso kysta.. kivuista vois päätellä että se on siellä edelleen 😩
Noi ylläri raskaudet on pahimpia! "Ei me ees yritetty mä tulin raskaaks ku kävin miehen jälkeen suihkussa" 🙄 v*ttu kiva. Oon kans niin katkera ja kateellinen tuommosesta..
Tryout miks sulle määrättiin terolutit? Eikö ovulaation saamiseksi oo ihan eri lääkkeet? 🤔
Joo en ymmärrä miten muille käy vahinkoja kun meillä ei onnistu vaikka kaikkensa yrittää.
Terot määrättiin pitkään kiertoon. Mulla siis (ilm kilpparin takia) kierrot oli loppuvuoden n. 50-60pv. Joulukuussa 32pv. Ihmettelen vieläkin vaan sitä miksi gyne käski aloittaa kuurin vasta jos kierto menee yli 30 päivän. Menkat sitten alkoi kesken kuurin ja kierrosta tuli 36 päivää. Jännittää että oliko ylimääräsen hormonin syönnistä mitään apua tulevaan kiertoon ja tapahtuuko ovulaatiota taaskaan..
Täytyy sanoa ihan kokemuksella että valitettavasti kaikilla gyneillä ei ole ihan tarvittavaa tietoa mitä tulee lapsettomuuteen. :-( Sinuna alkaisin syömään teroja kp15 alkaen jotta saat kierrot pysymään siinä 28-30 päivässä. Onko sulla puhuttu mitään esimerkiksi Letrozolista jos et ovuloi? Terothan eivät yksinään auta ovuloimaan, tasaavat vaan kiertoja. Mä itse aloitin terot helmikuussa - 19 kun kierrot oli jopa yli 100 päivää. Söin teroja muutaman kuukauden ja sitten aloitin letrot jolla saatiin ovis tulemaan ja sitä kautta tietysti menkatkin tulivat ajallaan. Letroista mulle määrättiin alkuun se 2,5mg joka kyllä alkuun määrätään lähes kaikille. Tiesin kuitenkin heti sen yhden kierron syötyäni ettei siitä mitään apuja ole ja itse nostin sen 5mg. Toki siksi uskalsin omatoimisesti nostaa kun olin ultraan menossa siinä kierrossa.
Välillä joutuu vähän "vaatimaan" noilta gyneiltä että saa sitä tarvittavaa apua, ja luottaa myös omaan "tietoon" mikä on omalla kohdalla parhainta. Toki en nyt täysin teidän yrityshistoriaa tiedä kun täällä ketjussa on niin paljon viestejä niin ei pysty muistamaan mikä kelläkin tilanne - mutta toivottavasti näistä vinkeistä edes jollekin apuja!
Tsemppiä kaikille! :-)
LA 12/20
Haavelija91 kirjoitti:
Tryout kirjoitti:
Sissi90 kirjoitti:
Omat pms oireet alkaa mulla viikkoa ennen menkkoja, pahimmillaan totaali romahdus ja paniikki kohtauksia, pahimmat onneks helpotti kun pillerit lopetin..
Ovulaation tunnistin pillereiden aikaan nyt ei mitään tietoa 🤷 etenkin vasen puoli on mulla aina kipeä, siellä endo kiinnikkeet on kiinnittänyt munasarjan kohtuun kiinni ja viimeks ku on ultrattu niin oli myös iso kysta.. kivuista vois päätellä että se on siellä edelleen 😩
Noi ylläri raskaudet on pahimpia! "Ei me ees yritetty mä tulin raskaaks ku kävin miehen jälkeen suihkussa" 🙄 v*ttu kiva. Oon kans niin katkera ja kateellinen tuommosesta..
Tryout miks sulle määrättiin terolutit? Eikö ovulaation saamiseksi oo ihan eri lääkkeet? 🤔
Joo en ymmärrä miten muille käy vahinkoja kun meillä ei onnistu vaikka kaikkensa yrittää.
Terot määrättiin pitkään kiertoon. Mulla siis (ilm kilpparin takia) kierrot oli loppuvuoden n. 50-60pv. Joulukuussa 32pv. Ihmettelen vieläkin vaan sitä miksi gyne käski aloittaa kuurin vasta jos kierto menee yli 30 päivän. Menkat sitten alkoi kesken kuurin ja kierrosta tuli 36 päivää. Jännittää että oliko ylimääräsen hormonin syönnistä mitään apua tulevaan kiertoon ja tapahtuuko ovulaatiota taaskaan..
Täytyy sanoa ihan kokemuksella että valitettavasti kaikilla gyneillä ei ole ihan tarvittavaa tietoa mitä tulee lapsettomuuteen. :-( Sinuna alkaisin syömään teroja kp15 alkaen jotta saat kierrot pysymään siinä 28-30 päivässä. Onko sulla puhuttu mitään esimerkiksi Letrozolista jos et ovuloi? Terothan eivät yksinään auta ovuloimaan, tasaavat vaan kiertoja. Mä itse aloitin terot helmikuussa - 19 kun kierrot oli jopa yli 100 päivää. Söin teroja muutaman kuukauden ja sitten aloitin letrot jolla saatiin ovis tulemaan ja sitä kautta tietysti menkatkin tulivat ajallaan. Letroista mulle määrättiin alkuun se 2,5mg joka kyllä alkuun määrätään lähes kaikille. Tiesin kuitenkin heti sen yhden kierron syötyäni ettei siitä mitään apuja ole ja itse nostin sen 5mg. Toki siksi uskalsin omatoimisesti nostaa kun olin ultraan menossa siinä kierrossa.
Välillä joutuu vähän "vaatimaan" noilta gyneiltä että saa sitä tarvittavaa apua, ja luottaa myös omaan "tietoon" mikä on omalla kohdalla parhainta. Toki en nyt täysin teidän yrityshistoriaa tiedä kun täällä ketjussa on niin paljon viestejä niin ei pysty muistamaan mikä kelläkin tilanne - mutta toivottavasti näistä vinkeistä edes jollekin apuja!Tsemppiä kaikille! :-)
Tää on kyllä totta! Että pitää vaatia ja luottaa myös itseensä, mut jotenkin sitä aina ajattelee että kyllähän lääkäri tietää 😅
On muuten aika erilaisia ohjeita samasta lääkkeestä, mulle terolutti määrättiin 1pilleri päivässä 10vrk, joku kirjoitti aikasemmin et 3pilleriä 14vrk 😱 ja joillekin on vissiin sanottu et vasta ovisplussan jälkeen ja toiselle taas et alota jos kierto venyy.. 🤷
30v endo toiveissa eka
Sissi90 kirjoitti:
Haavelija91 kirjoitti:
Tryout kirjoitti:
Sissi90 kirjoitti:
Välillä joutuu vähän "vaatimaan" noilta gyneiltä että saa sitä tarvittavaa apua, ja luottaa myös omaan "tietoon" mikä on omalla kohdalla parhainta. Toki en nyt täysin teidän yrityshistoriaa tiedä kun täällä ketjussa on niin paljon viestejä niin ei pysty muistamaan mikä kelläkin tilanne - mutta toivottavasti näistä vinkeistä edes jollekin apuja!Tsemppiä kaikille! :-)
Tää on kyllä totta! Että pitää vaatia ja luottaa myös itseensä, mut jotenkin sitä aina ajattelee että kyllähän lääkäri tietää 😅
On muuten aika erilaisia ohjeita samasta lääkkeestä, mulle terolutti määrättiin 1pilleri päivässä 10vrk, joku kirjoitti aikasemmin et 3pilleriä 14vrk 😱 ja joillekin on vissiin sanottu et vasta ovisplussan jälkeen ja toiselle taas et alota jos kierto venyy.. 🤷
Toi Terolut annos/millä kp:llä aloittaa vaikuttaa siihen mihin sitä syö. Terolutia syödään mm. säännöllistämään kiertoja, liian runsaisiin kuukautisiin, tiputteluvuotoon, ja tukemaan keltarauhastuotantoa oviksen jälkeen. Mulle esim kun tehtiin vko sitten inseminaatio niin sain terokuurin 2 aamulla ja 2 illalla seuraavat 2vkoa, ja jos r-testi nega 2vkoa inssistä niin terojen lopetus, jos taas + niin terolutit jatkuu. :-) Eli paljolti riippuu että mihin "vaivaan" Terolut on määrätty.
LA 12/20
Nyt ihan omanapainen tilannepäivitys, anteeksi vain, koska kohta varmaan masennus: mähän sanoin, että jokin taas mättää: tuli sitten pyyhkiessä verta ja tänään dpo6. 😭 Ikinä, ei kertaakaan ole alkanut näin aikaisin tiputtelu. Aikaisimmillaan dpo8-9, yleisimmin dpo10. Kai se on taas lääkäriin raahautumista alettava suunnittelemaan. 😑
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Kaneli78, jospa sulla ois tärppi käynyt...
Kiinnittymisestä johtuva💜
Pikaista plussaa, ja plussaa kaikille!!👍💜
Tähtitaivas☆
Puikkonokka kirjoitti:
Kysymys: jos kuukautiset ovat aina lähes identtisen säännölliset (28), ja ovulaatio tapahtuu pitkälti joka kuukausi (tikutettuna, limoista ja muista tiedettynä), ja lääkärin kautta katsottuna kaikki on auki ja kypsänä, valmiina menoon... Ilman lääkkeellistä avustusta (sellaista ei kuulemma tarvita) nyt oli sitten vuosien aikana eka kerta kun tuli selkeää limaista verta ovulaation aikana (kp13), ja uudelleen hieman suurempi määrä verta parin päivän päästä (kp15), ja .. nyt, tänään kp19, väsyttää ja palelee aivan julmetusti, alavatsaa on hupsuttanut jo muutaman päivän alan, oma olo samalla aivan turvonnut ja höttöä, rintoja voisi ehkä hieman nipistellä... Onko tämä vain omaa mielikuvitusta, vai voisiko tässä ollakin jotain? Toki tiedän että kiinnittyminen tapahtuu paljon myöhemmin kuin tuo kp15-vuotaminen, mutta koska välivuotoa ei ole oikeastaan koskaan aiemmin ollut, en oikein keksi muutakaan. Raskaustestiä en uskalla vielä edes miettiä, nyt sitten vain ihmettelen hassua oloa ja palelen usean peiton, useiden villasukkien ja kaikenlaisten maailmanlämpimimpien villatakkienkin alla :D Haluaisin hieman elätellä toiveita, mutta koska yritystä on takana jo useita vuosia, yritän kuitenkin olla varsin realistinen tilanteen kanssa...
Puikkonokka, plussaa sinne💜💜💜ja toivottavasti nyt on sitä itseään...
Tärppikierrot on varmasti erilaisia😊
Oma kokemus oli, että ei ollut mitään merkkejä ennen plussaa, ei niin yhtään mitään...🙄 Plussa tuli dpIUI 9.
Ekat merkit ilmestyi rv 9. ja silloin sattui alavatsaan noin parin tunnin ajan. Sen jälkeen ei mitään tuntemuksia ennen synnytystä, ei edes supistuksia. Olen luultavasti päässyt liian helpolla kaikesta...
Tsemppiä👍
Tähtitaivas☆
Hei taas kaikille!
Ensin haluan onnitella plussista :)
Olen käynyt n. 3vk sitten täällä viimeksi ja tänään luin melkein kaikki viestit tältä väliltä.
Mietin että kiinnostaako edes ketään, että tulen välillä päivittelemään, kun en aktiivisesti keskusteluihin enää ole osallistunut. Tuntuu vain paremmalta olla ajattelematta päivittäin vauva asiaa, näin ajatukset pysyy kasassa paremmin.
Yk kerta 4 on alkanut meillä nyt :)
Saimme tänään soiton gynekologilta miehen siemenneste tuloksista. Lääkäri oli ihmeissään siitä kuinka hyvä tulos oli. Hänen sanojensa mukaan ei hyvä, vaan TODELLA HYVÄ. Normaali määrä siittiöitä on 15milj-> ja miehelläni oli näytteessä 126milj. Lisäksi Eteenpäin kulkevien siittiöiden määrä oli 79%, yli puolet enemmän kun mitä normaaliksi lasketaan. Joku muukin tulos oli normaalia parempi eli 11% kun normaali on 4%, en vain muista mikä tämä oli. Lääkäri kertoi ettei ole ennen nähnyt näin hyviä siittiöitä ja toivotti tsemppiä yritykseen. Tästä jäi kyllä hyvä ja helpottunut olo, ehkä voin nyt lopettaa stressaamisen :) Gynekologi sanoi, että jos ei tärppää kesään mennessä, hän suosittelee munanjohtimien aukiolotutkimusta minulle.
Oma Hemoglobiini oli lähtenyt hyvin nousuun 116-> 146 ja rautakuuri jatkuu.. Toukokuussa on Ferritiini mittauksen kontrolli.
Anteeksi etten vastaile henkilökohtaisesti täällä, mutta olen niin taipuvainen stressiin asian kanssa, että parempi käydä harvakseltaan täällä :)
Lähetän taas kovasti kaikille plussatuulia++! Käväsen muutaman päivän ajan katsomassa jos haluatte kysyä siemenneste analyysi hommasta jotain tai jostain muusta :D
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Tähti, kiitos, ihanan positiivinen olet, mutta en usko kyllä yhtään, että olisi kiinnittymisestä kyse. En yhtään. Mulla, kun on ollut tiputteluja ja on häikkää kilpparissa, vähän ainakin, ja viimeisimpänä tämä aina vain laskeva ferritiini eli raudanpuute ja miehen vasta-aineet. Ennemmin uskon, että nuo ja/tai viime kierrossa syöty Primolut nor tehnyt vain hallaa jollain tavalla. Siinä -vaikka tiputteluun sitä käytetäänkin, oli nimittäin sivuoireena myös vuotohäiriöt. 😑
Plussaonnea silti multakin meille kaikille! 😅
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Kiiltotähti, totta kai meitä kiinnostaa! 😃 Mahtavaa tuo miehen tulos, siitäkin voinee jopa onnitella! Ja, että noin hyvin noussut sulla hemoglobiini. Nyt voinet päästää irti stressistä ja keskittyä kaikkeen hyvään ja rentoon, jos ja kun mahdollista. Tsemppiä yritykseen. ☺
Kiiltotähti, olipa mukava kuulla kuulumisia! Ehdottomasti käyt kertomassa kuulumisia jatkossakin, vaikka harvakseltaan kävisitkin! ❤
Kaneli78, ompa kurja tilanne! Jospa ei tulis vuotoa enempää, pidän peukkuja 🙏👍🏻👍🏻 lohduttaako, että mokasin omat verikokeet.... suurimman osan lääkäri oli määränny otettavaksi kierron alussa, yhden kp22/23. Tämä tieto siis Kannasta. No, naamatusten se lääkäri ohjeisti et kaikki otetaan kp22. Joten eihän ne tuloksetkaan ole sitä mitä niiden pitäisi 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️ hieman ärsyttää! Etenkin kun meiltä on joka paikkaan niin järjetön matka, että tympäsee turhat ajelut. Tsemppiä ja vahvaa plussatuulta sinulle puhallan 🌬➕➕
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Kiiltotähti, hyvää odotusaikaa!💜💜💕
Oletko alkanut varautumaan jo vauvan tuloon?😋
Tähtitaivas☆
Kiitos paljon Kaneli78, yritän kyllä jatkossa ottaa vähän rennommin, ehkä se onnistuu nyt kun tulokset tuli ja sai kuulla hyvät uutiset :)
Villahuivi, kiitos<3 Olet jäänyt mieleen sinnikkyydestäsi. Erityisesti sinun kommentit jäänyt mieleen. Tsemppiä kovasti sinne++!
Tähti, kiitos :) kyllä ollaan jo varauduttu hyvinkin, puolet tavaroista / vaatteista valmiina. Sukulainen antanut suurimman osan kun halusi itse päästä eroon, kun ei tarvetta enää ollut. Kellarissa odottavat pakattuna :) Vauvan huonetta jne.. Aletaan kyllä vasta sitten joskus, ensimmäisen ultran jälkeen laittamaan. Meistä oli vaan fiksua ottaa vastaan ja näin säästää pitkä penni :)
Palailen taas kun on jotain kerrottavaa..
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Aamun testi dpo12....iik...jotain?
Mutta ei punerra...viallinen?....
Kyseessä RFSU 10mIU herkkyys😇
Edellispäivänä testasin samalla testillä ja oli täysin nega tulos.
Tähtitaivas☆
Villahuivi kirjoitti:
Kiiltotähti, olipa mukava kuulla kuulumisia! Ehdottomasti käyt kertomassa kuulumisia jatkossakin, vaikka harvakseltaan kävisitkin! ❤
Kaneli78, ompa kurja tilanne! Jospa ei tulis vuotoa enempää, pidän peukkuja 🙏👍🏻👍🏻 lohduttaako, että mokasin omat verikokeet.... suurimman osan lääkäri oli määränny otettavaksi kierron alussa, yhden kp22/23. Tämä tieto siis Kannasta. No, naamatusten se lääkäri ohjeisti et kaikki otetaan kp22. Joten eihän ne tuloksetkaan ole sitä mitä niiden pitäisi 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️ hieman ärsyttää! Etenkin kun meiltä on joka paikkaan niin järjetön matka, että tympäsee turhat ajelut. Tsemppiä ja vahvaa plussatuulta sinulle puhallan 🌬➕➕
Villahuivi, ei lohduta, harmittaa puolestasi vielä enemmän! ❤ Harmi, että ne meni noin. 🙁 Kyllä ne varmaan pitää ottaa uudestaan vaan jossain vaiheessa? Felicitaksessa sanoivat, että ne ei kelpaa, jos ei ole kierron 3-5 päivien aikana otettu. Siis fsh ja lh. Tai no sinänsä kai saa tietoa, että jos fsh on korkea, voi päätellä vaihdevuosien alkamisesta vai mitenhän se meni.. No, parasta nyt vaan ottaa uudestaan, vaikka varmasti harmittaa, kun vielä noin vaikeaa niiden järjestäminen. Voimia kovasti. 🤗
Dpo7 ja haluaisin vaan, että menkat alkais äkkiä, koska verta ilmeni jo eilen. En millään jaksais tiputtelua mitään pahimmillaan viikkoa.😔 Alavatsaankin sattuu.
Noh, ihanaa Ystävänpäivää kaikille ihanille naisille joka tapauksessa! ❤🤗😍
Helvi kirjoitti:
Salainen haave, voisiko olla ovulaatiovuotoa? Itsellä ei ole ollut mutta tässä ketjussa kuullut että monilla sitä tulee.
Tervetuloa ketjuun vaavihaave1 ! 😊 Mulla on kierto vaan 21pvä ja oon saanu ovulaatiotestillä oviksen jo monta kertaa bongattua, eli varmaan ihan ok myös tuo sun 22pvä kierto, varsinkin jos on säännöllinen.
Jostain luin että monet on ”saaneet plussattua” vasta raskausviikolla 4 (aiemmilla viikoilla testit näyttäneet negatiivista), eli olen vielä toiveikas. Nyt kp 25/21 menossa.
Unohdin tähän kysyä missä vaiheessa sun kiertoa ovulaatio on ollut? Määkin kuukautiset oli sittenkin aika niukat ainakin loput 2 päivää. Ovulaatio testejä rupeen testaan nyt viimestään ens viikolla🤔
Haavelija91 kirjoitti:
Ko. gyne ainakin esittelyn mukaan tekee lapsettomuuden perustutkimuksia eli jotain tietoa pitäisi asioista olla. Harmi kun en itse tajunnut vastaanotolla kysyä ovulaatioon auttavia lääkkeitä. Joskin puhelimessa jälkikäteen sanoi että ne sitten määrätään lapsettomuushoidoissa (joihin meillä jo lähete, mutta aikaa ei ole vielä tullut).
En uskalla aloittaa teroja jo kp. 15 (eli huomenna) koska tuskin ovuloin vielä siinä vaiheessa, en ainakaan halua että jos ovulaatio tulisi niin menisi terojen takia hukkaan, kun ilmeisesti niin voi käydä? Ajattelin ehkä olla ilman teroja kokonaan kunnes päästään jatkotutkimuksiin. Jotenkin pelottaa ylimääräisten lääkkeiden käyttö kun hormonit ovat muutenkin sekaisin. :(
Tryout kirjoitti:
Haavelija91 kirjoitti:
Ko. gyne ainakin esittelyn mukaan tekee lapsettomuuden perustutkimuksia eli jotain tietoa pitäisi asioista olla. Harmi kun en itse tajunnut vastaanotolla kysyä ovulaatioon auttavia lääkkeitä. Joskin puhelimessa jälkikäteen sanoi että ne sitten määrätään lapsettomuushoidoissa (joihin meillä jo lähete, mutta aikaa ei ole vielä tullut).
En uskalla aloittaa teroja jo kp. 15 (eli huomenna) koska tuskin ovuloin vielä siinä vaiheessa, en ainakaan halua että jos ovulaatio tulisi niin menisi terojen takia hukkaan, kun ilmeisesti niin voi käydä? Ajattelin ehkä olla ilman teroja kokonaan kunnes päästään jatkotutkimuksiin. Jotenkin pelottaa ylimääräisten lääkkeiden käyttö kun hormonit ovat muutenkin sekaisin. :(
No joo kyllähän sitä luulee pääsevänsä osaaviin käsiin kun maltaita noi yksityiset käynnit maksaakin. :-/
Tosta terot+ovis asiastakin on niin monta mielipidettä ja itekin silloin pähkäilin ja etsin tietoa että mikä on se asian OIKEA laita mutta en oo vieläkään saanut selville kun jotkut sanoo ettei mitään merkitystä ja jotkut sanoo että on. Mä tein itse niin että kun aika selvää oli ettei ovis tuu niin alotin terot kp15, jos tuntui että ovis tulisi ni aloitin ne sen jälkeen eli yleensä kp18-20, silloin sain kierrot pysymään siinä 30-33 päivässä. Ovistikuttelut kannattaa! Ja tosiaan letrojen kanssahan ei teroja tarvitse edes syödä ellei niitä muuhun tarkotukseen samalla määrätä. Meillä tosiaan ehkäisy jätetty 8/2018. Yksityisellä kävin sen jälkeen muutamia kertoja ja sieltä sain terokuurin 2/19 ja letrokuurin 5/19 ja lähetteen laittoi lapsettomuushoitoihin julkiselle 9/19. Siihen mennessä olin melkein 5 kiertoa letroja syönyt ja julkisella hoidoissa letrot lopetettiin samantien ja ruvettiin muihin tutkimuksiin (aukkari, miehen siemenneste, paljon verikokeita). Siitä sitten inssiin joka oli tosiaan viikko sitten.
Letrot on vielä aika "kevyt" kokeilu lapsettomuuden hoidossa mutta monella jo se auttanut ja raskaus alkanut (kuten PikkuminnisKivaa viikonloppua kaikille!
LA 12/20
Toivottavasti kukaan ei pahoita mieltään mun neuvoista ja omakokemuksista :')
Tuntuu vaan itsekin välillä niin turhauttavalta kun voisi laskea että n. 10kk eteenpäin siitä kun pillerit lopetin oli hukkaan heitettyä aikaa kun ei tiennyt mitä tehdä, mitä vaatia ja miten kroppa toimii. Toki lapsettomuushoitoihin ei pääse ennen vuoden yritystä niin eipä sinne sen nopeammin olisi päässytkään kun mitä nyt pääsimme (1v2kk yritystä oli ensimmäisellä ajalla takana).
Joten, jos teillä ei kierrot pelaa, ette saa kiinni ovista tikuilla - niin hakeutukaa yksityiselle ja vaatikaa hoitoa, esimerkiksi nämä Letrozolit.
Kun yritystä takana se vuosi ja letrot kokeiltu, saa lähetettä lapsettomuushoitoihin jossa pääsee sitten etenemään.
Mä olin niin onnellinen ja hämilläni kun ekaa kertaa tuli ovulaatiot ja ne tunsi niin selvästi ja silloin kaikki konkretisoitui että olimme sen 10kk yrittäneet ja toivoneet "turhaan" kun eihän se raskaus vaan voi alkaa ilman sitä ovulaatiota. Toki raskaden alkuun vaikuttaa moni muukin asia kuin ovis, ja meillä ei valitettavasti letrot auttaneet kun on muutakin "vikaa" kuin pelkkä PCOS ja ovuloimattomuus.
Mutta😂 Summa summarun, älkää odotelko liian pitkään epäsäännöllisten kiertojen kanssa ♥️ (ellei tietysti itse halua / taikka koe pystyvänsä / olevansa valmis syömään lääkkeitä - kaikkihan me ollaan erilaisia ja mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. ♥️)
LA 12/20
🌺 Hyvää Ystävänpäivää jokaiselle kuumeilijalle 🌺
Kysymys: jos kuukautiset ovat aina lähes identtisen säännölliset (28), ja ovulaatio tapahtuu pitkälti joka kuukausi (tikutettuna, limoista ja muista tiedettynä), ja lääkärin kautta katsottuna kaikki on auki ja kypsänä, valmiina menoon... Ilman lääkkeellistä avustusta (sellaista ei kuulemma tarvita) nyt oli sitten vuosien aikana eka kerta kun tuli selkeää limaista verta ovulaation aikana (kp13), ja uudelleen hieman suurempi määrä verta parin päivän päästä (kp15), ja .. nyt, tänään kp19, väsyttää ja palelee aivan julmetusti, alavatsaa on hupsuttanut jo muutaman päivän alan, oma olo samalla aivan turvonnut ja höttöä, rintoja voisi ehkä hieman nipistellä... Onko tämä vain omaa mielikuvitusta, vai voisiko tässä ollakin jotain? Toki tiedän että kiinnittyminen tapahtuu paljon myöhemmin kuin tuo kp15-vuotaminen, mutta koska välivuotoa ei ole oikeastaan koskaan aiemmin ollut, en oikein keksi muutakaan. Raskaustestiä en uskalla vielä edes miettiä, nyt sitten vain ihmettelen hassua oloa ja palelen usean peiton, useiden villasukkien ja kaikenlaisten maailmanlämpimimpien villatakkienkin alla :D Haluaisin hieman elätellä toiveita, mutta koska yritystä on takana jo useita vuosia, yritän kuitenkin olla varsin realistinen tilanteen kanssa...