Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

1301/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mahtaa olla kropassa tekeillä.. mulla tänään kp 13/35 ja mulla oli yöllä tullu vähän rusehtavaa vuotoa... ei oo ikinä ollu minkäänlaista tiputtelua tms🙄

19v molemmat, esikoinen haaveissa, mukana kulkee PCO ja takana yksi kemiallinen tosi vahvoilla oireilla

1302/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille! Biologinen kelloni herätti noin 2 kk sitten ja on kauhee vauvakuume. Sitä ennen olin ihan epävarma haluanko lapsia. Olen syönyt e-pillereitä 11 vuotta ja nyt pelottaa koska sitä oikein tulisi raskaaksi. Mieheni ja minä haluamme molemmat lapsen. Jätin pillerit pois joulukuun lopussa ja kuukautiset oli uuden vuoden aikoihin. Hormonit tais olla vähän sekasin tammikuussa ja kun toiveet on kovat kuvittelin jo että olisin raskaana. Säännöllistä seksiä oli. Mulla oli vissiin kovat pmsoireet rintojen arkuutta, vatsakipuja ja tiputteluvuotoa, kunnes tuli kuukautiset. Niukat sellaiset. Testejä tein enkä ole raskaana. Kierron pituus oli joku 22 päivää. Sen kuukautiskierron jälkeen ei ollut mitään oireiluja. Nyt tänään alkoi kuukautiset ja vuotokin on runsaampaa. Tähänkin laskin kierron ja se on sen 22 päivää. Kierto jos näin jatkuu on kyllä tosi lyhyt eli tuskin ovuloin ollenkaan. 😐 Ajattelin tämän jälkeen kokeilla ovulaatio testejä. Ikää on 32 vuotta eikä oo ennen todettu mitään haittaavia sairauksia. Tiedän että voi mennä aikaa että palautuu kierto mutta ainakin kuukautiset on tulleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1303/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salainen haave, voisiko olla ovulaatiovuotoa? Itsellä ei ole ollut mutta tässä ketjussa kuullut että monilla sitä tulee.

Tervetuloa ketjuun vaavihaave1 ! 😊 Mulla on kierto vaan 21pvä ja oon saanu ovulaatiotestillä oviksen jo monta kertaa bongattua, eli varmaan ihan ok myös tuo sun 22pvä kierto, varsinkin jos on säännöllinen.

Jostain luin että monet on ”saaneet plussattua” vasta raskausviikolla 4 (aiemmilla viikoilla testit näyttäneet negatiivista), eli olen vielä toiveikas. Nyt kp 25/21 menossa.

N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023

1304/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvi kirjoitti:

Salainen haave, voisiko olla ovulaatiovuotoa? Itsellä ei ole ollut mutta tässä ketjussa kuullut että monilla sitä tulee.

Tervetuloa ketjuun vaavihaave1 ! 😊 Mulla on kierto vaan 21pvä ja oon saanu ovulaatiotestillä oviksen jo monta kertaa bongattua, eli varmaan ihan ok myös tuo sun 22pvä kierto, varsinkin jos on säännöllinen.

Jostain luin että monet on ”saaneet plussattua” vasta raskausviikolla 4 (aiemmilla viikoilla testit näyttäneet negatiivista), eli olen vielä toiveikas. Nyt kp 25/21 menossa.

Toivon että jää säännölliseksi kierrokseksi. Mulla on kuukautiskierto/oviskalenteri sovellus. Ens viikolla vois ehkä olla ovulaatio mahdollisuuksia. Tammikuu oli aika stressaava kun odotukset oli jo niin kovat. Olen laihtunutkin 5 kg mikä ei kyllä haittaa kun lievää ylipainoakin on. Nyt stressi on laantunut ja olen ruvennut syömään säännöllisemmin ja terveellisemmin.

1305/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpp. Nyt tarviin apuja. Äsken vessassa käydessä paperiin tarttui rusehtavaa väriä. Menkkojen ei pitäisi alkaa vasta kuin ensiviikolla. Nyt on siis kp 23 ja menkat alkaa vasta kiertopäivillä 31. Mitä tää on. Nyt myös alaselkäkipuja on. Ovulaatio oli kp 12

Voiko menkat muka alkaa näin etuajassa vaikka ovulaatio oli tuohon aikaan. Hmmmm.

1306/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiveuni kirjoitti:

Helpp. Nyt tarviin apuja. Äsken vessassa käydessä paperiin tarttui rusehtavaa väriä. Menkkojen ei pitäisi alkaa vasta kuin ensiviikolla. Nyt on siis kp 23 ja menkat alkaa vasta kiertopäivillä 31. Mitä tää on. Nyt myös alaselkäkipuja on. Ovulaatio oli kp 12

Voiko menkat muka alkaa näin etuajassa vaikka ovulaatio oli tuohon aikaan. Hmmmm.

Tuo voi olla mahdolliseen kiinnittymiseen liittyvää kipuilua ja tuhruttelua tai sitten kierto lyhenee/tasoittuu nyt kun hormonaalinen ehkäisy ollut hetken pois käytöstä ja kuukautiset alkavatkin aikaisemmin... Mutta toivotaan että tärppi olisi osunut kohdalle 🙏

1307/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiveuni kirjoitti:

Toiveuni, toivotaan tärpin käyneen!👍💜

Tähtitaivas☆

Vierailija
1308/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson Areenasta ohjelmaa Paksut pariskunnat. Ohjelmassa on ylipainoisia pariskuntia, jotka yhdessä laihduttavat ja yrittävät parantaa parisuhdettaan. Ohjelmassa on reilusti ylipainoinen nainen, joka on jo laihtunut 15kg, mutta normaalipainoon hänellä olisi matkaa vielä 45kg. Hän ryhtyi projektiin, jotta saisi lapsen miehensä kanssa. No hän oli sitten poistattanut kierukan ja koska lapsen tuleminen ei ollut vielä tämän projektin kannalta ajankohtaista olivat he harrastaneet seksiä kaksi kertaa kondomin kanssa. Ja tämä nainen oli sitten näistä tullut raskaaksi. 😮 En voi vaan uskoa, että joillekin se on noinkin helppoa.. ehkäisystä huolimatta.. Tuli sellainen suuuuri epäoikeudenmukaisuudentunne tästä.. 😞 Vaikka hienoa, että he kuitenkin halusivat lapsen ja se oli kuitenkin heille ilouutinen.

1309/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp20. Terolutin 3.pv. oksettaa, pää on kipeä. Lääkettähä ei uskalla ottaa 🤦🏻‍♀️ en oikein tykkää tästä terolutn tuomasta pääkivusta,kun pitäis ottaa kipulääkkeitä "kahdella kouralla"...

Omat toiveet tästä kierrosta on niin laskeneet, mutta mistäpä sitä vielä tietää viikkoon 😅

Miten SiBilla menee? Entä Kaneli78:lla?

Tsemppiä ja plussatuulia jokaiselle!

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

Vierailija
1310/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin jakson loppuun ja heillä menikin sitten kesken se raskaus. Mutta tuntui silti uskomattomalta.

1311/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingu kirjoitti:

Katson Areenasta ohjelmaa Paksut pariskunnat. Ohjelmassa on ylipainoisia pariskuntia, jotka yhdessä laihduttavat ja yrittävät parantaa parisuhdettaan. Ohjelmassa on reilusti ylipainoinen nainen, joka on jo laihtunut 15kg, mutta normaalipainoon hänellä olisi matkaa vielä 45kg. Hän ryhtyi projektiin, jotta saisi lapsen miehensä kanssa. No hän oli sitten poistattanut kierukan ja koska lapsen tuleminen ei ollut vielä tämän projektin kannalta ajankohtaista olivat he harrastaneet seksiä kaksi kertaa kondomin kanssa. Ja tämä nainen oli sitten näistä tullut raskaaksi. 😮 En voi vaan uskoa, että joillekin se on noinkin helppoa.. ehkäisystä huolimatta.. Tuli sellainen suuuuri epäoikeudenmukaisuudentunne tästä.. 😞 Vaikka hienoa, että he kuitenkin halusivat lapsen ja se oli kuitenkin heille ilouutinen.

No just tota samaa olen siunaillut miten joillekin raskautuminen tapahtuu vaan vahingossa ja vielä ehkäisyn kera... ei ihan tasan mee onnenlantit 🤷‍♀️

1312/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen mietiskellyt kuin ylläolevat. Töissä tapaan paljon muslimiperheitä enkä tiedä yhtäkään, joilla olisi ongelmia lapsien saamisessa. Tai enhän minä tietty tiedä, että onko ollut, mutta lapsia on useita ja niitä on alettu saamaan pian avioliiton jälkeen, joten luulisi, ettei raskautumisessa ole kovin paljoa ollut ongelmia. Sama juttu lestadiolaisten kanssa, en heistäkään tiedä yhtään lapsettomuudesta kärsiviä. Mistähän tämä oikeasti johtuu? Paljoltiko siitä, että lasten teko aloitetaan näissä uskontoryhmissä tyypillisesti aika nuorina?

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

1313/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aamukiireessä r-testin ja negaa näytti...dpo9.... tuli haamu, mutta se ei tarkoita mitään.

Mielessä käy, että onko äitiyslomalle miten mahdollista jäädä 47-52 vuotiaana? ...jos vielä ei tärppää, lähellä alkaa olla jo 48-vuotta, jos äitiyslomatoiveet eessä....

Ihanaa, että täällä saavat kaikki vapaasti olla ikäisensä👍😊 Mielestäni kaikki saavat kuumeilla vauvoja ihan minkä ikäisenä haluavat!💜

Plussasäteitä kaikille!💜

Tähtitaivas☆

Vierailija
1314/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katti76 ja Halti: kyllä tuntuu välillä todella epäreilulta, että juuri se huumeaddikti tai teini tai viiden lapsen äiti, joka ei enää halua lapsia, tulevat raskaaksi jopa ehkäisystä huolimatta. Ja sitten on niitä, jotka yrittävät ja yrittävät, eivätkä silti saa lasta.

Mutta näinhän se on. Luonto on luonto ja siinä ei kysellä, että kuka haluaa tai ansaitsee.

1315/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi kirjoitti:

Kp20. Terolutin 3.pv. oksettaa, pää on kipeä. Lääkettähä ei uskalla ottaa 🤦🏻‍♀️ en oikein tykkää tästä terolutn tuomasta pääkivusta,kun pitäis ottaa kipulääkkeitä "kahdella kouralla"...

Omat toiveet tästä kierrosta on niin laskeneet, mutta mistäpä sitä vielä tietää viikkoon 😅

Miten SiBilla menee? Entä Kaneli78:lla?

Tsemppiä ja plussatuulia jokaiselle!

Ihana Villahuivi kun kysyit. Pahimmat krampit alkaa helpottaa ja töissä oli sen verran kiire etten ehtinyt kovasti tänään surra tätä tilannetta. En oikein edes tiedä millä mielellä lähden tähän uuteen kiertoon. Tavallaan ei edes nyt huvita yrittää. Just nyt ajattelen että en seuraa kiertoa, en tikuta, en ajoita, en laske. Tämä kierto mennään nyt vaan jotenkin, maaliskuussa on paluu gynelle. Sitä odotellessa...

Voihan se silti olla että kierron edetessä tämä mieli vielä muuttuu.

Harmi että terot aiheuttaa siellä vaivoja! Mulla oli paha pahoinvointi ekassa hormonikierrossa, tässä viimeisessä ei sitten tuntunut hormonitkaan miltään! Toivottavasti sielläkin helpottaa! Uskon että teille vielä plussa tulee 💜

Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.

1316/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halti kirjoitti:

Samaa olen mietiskellyt kuin ylläolevat. Töissä tapaan paljon muslimiperheitä enkä tiedä yhtäkään, joilla olisi ongelmia lapsien saamisessa. Tai enhän minä tietty tiedä, että onko ollut, mutta lapsia on useita ja niitä on alettu saamaan pian avioliiton jälkeen, joten luulisi, ettei raskautumisessa ole kovin paljoa ollut ongelmia. Sama juttu lestadiolaisten kanssa, en heistäkään tiedä yhtään lapsettomuudesta kärsiviä. Mistähän tämä oikeasti johtuu? Paljoltiko siitä, että lasten teko aloitetaan näissä uskontoryhmissä tyypillisesti aika nuorina?

Varmaan ikäkin vaikuttaa milloin on aloittanut ja jos on useampi lapsi jo niin sekin lisää raskauksien todennäköisyyttä. Ja luulen että sekin vaikuttaa, että nämä muslimit ja lestadiolaiset usein tekee hyvin lyhyen työuran. Eli heillä ei työstressit näyttäydy samalla lailla kuin meillä joiden elämä on käsikirjoitettu; koulut, työpaikka, sitten vasta lapset jne...

1317/6611 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halti, täällä yksi uskontovähemmistöön kuuluva, jolla menossa jo yk27. Tiedän itse paljon lestadiolaisia ja helluntailaisia lapsettomia, ja ihan samat ongelmat heillä on lastensaannissa kuin valtaväestöllä. Heillä on vain yhteisönsä tuki ja toisaalta myös paine niskassaan lapsettomuuden ollesa kuitenkin hyvin vähäistä.

SiBi, teillä yk13. Muistan niin nuo tuntemukset, joita varmasti käyt nyt läpi. Vuosi yritystä takana, eikä puhettakaan että vauvan saisi syliin. Samaa minäkin olen pohtinut, miksi nainen lisääntyy vaikka ei halua / kykene huolehtimaan itsestään saati vauvasta. Miksi heille raskaus alkaa kuin naps vain, ja itse joutuu odotelemaan vuosia...? Tämä tuntuu välillä todella epäreilulta. En ole täydellinen ihminen, en täydellinen vaimo tai nainen, mutta puolison mukaan minusta tulisi hyvä äiti - äiti joka aina joskus (lue: melko usein) nalkuttaa ja vaatii lapsia tottelemaan.

Jospa meille se plussa tulee vielä, ennen kuin 30 kiertoa on täynnä... toivon, että teillä tärppää aiemmin, SiBi, etkä joudu näitä tuntemuksia käsittelemään mitä itse läyn läpi. Ihanaa viikkoa sinulle, ja tsemppiä kipujen kanssa! ❤

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

Vierailija
1318/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhauttaa niin puran nyt tuntojani teille. 😅

Täällä kp 24. Dpo:sta en tiedä, koska liman perusteella päättelin oviksen olleen kp 13 tai 14, jolloin kierron pituus olisi se ”keskiverto” 27-28. Eli menkat olisivat odotettavissa lauantaina tai sunnuntaina. MUTTA oviksesta? lähtien oireina rintojen arkuutta ja nyt muutaman päivän ajan alavatsan menkkakipua. Olen ollut kipeänä kaksi viikkoa, joten muista oireista en voi sanoa mitään. Ja nyt tuo alavatsakipu on lisääntynyt niin, että voisin väittää menkkojen alkavan jo huomenna. Mikä tekisi kierrosta 25 päiväisen, mikä ajoittaisi ovilaation kp 12... jolloin ei ollut vielä ovistuntemuksia... Viime kierto oli myös 25 pvä ja kierto on nyt ollut epäsäännöllinen välillä 25-33. Seksi onnistui kp 13 ja 15 eli jos kierto sen 25 pvä niin liian myöhään kumpikin.

Turhauttaa kun olen kuvitellut tuntevani ovulaation limasta ja usein myös alavatsan toispuoleisesta vihlonnasta. Nyt olen ihan hukassa enkä ymmärrä, mitä kehoni tekee. 😬 Lisäksi tuntuu mahdottomalta harrastaa seksiä parin päivän välein viikon tai pidemmänkin aikaa tuon kierron vaihdellessa niin paljon. Turhauttaa koska kuvittelin, että tässä kierrossa ajoitukset osuivat nappiin ja tiesin, missä mennään.

Ovulaation tikuttaminen tietysti voisi tuoda selvyyttä asiaan, mutta en haluaisi siihen ryhtyä, koska uskon sen tuovat liikaa paineita ja stressiä. Varmasti sekin on vielä edessä, mutta vielä yritämme ilman apuvälineitä. Huoh.

Lisäksi kysymys pms -oireista. Kuinka paljon ennen menkkoja ne voivat alkaa? Kaksi viikkoa ennen on ihan normaali? Ajatellen, että arat rinnat olisivat olleet pms jo kaksi viikkoa..? Itselläni ei nuorempana ollut niinkään pms -oireita ja sen takia tuntuu hullulta, että rinnat ovat kipeänä yli viikon ennen menkkoja...

Vierailija
1319/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuvirhekin eksyi.. siis huomenna alkavat menkat tekisivät kierrosta tietenkin 24pvä.

1320/6611 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä sitten aamusta alkoi menkat ja samalla kuudes yrityskuukausi. Itsekin olin ihmeissäni kun vasemman munasarjan kipuilu kesti viikon, sitten perus menkkakivuilta tuntuvia kipuja kaksi päivää jonka jälkeen kolme päivää ilman mitään oireita. Ja nyt yhtäkkiä menkat tuli. Että ei tämän kehon tuntemuksiin ainakaan voi luottaa yhtään.

Ei auta kuin itkeä itkut pois, varata aikaa labraan ja aloittaa hoidot. Meille sanottiin että maksimissaan puoli vuotta kannattaa tämän ikäisenä ja näillä harvoilla munasoluilla (AMH 0,6) yrittää itse.

N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023