Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Täällä sivusta seuraaja onnittelee plussanneita ja tsemppaa haaveilijoita :)
Itsellä tänään dpo 13 ja menkat todennäköisesti alkaa huomenna. Oireita ei ole mitään raskauteen viittavaa ja eilen tein negatestin. Eilen sitä pohdiskeli kuin "tyhmä" sitä onkaan kun niin kovasti haluaisi plussan...Vaikka tikussa selkeästikkään ei ole viivaa sitä väkisin kääntelee ja vääntelee ja haluamalla näkee siinä jotakin :D...Sitten täytyy yrittää itselleen hokea, "usko nyt, siinä ei ole mitään".
Mukavaa päivää kaikille!
Täällä dpo11 ja viimeaikoina hyvin säännöllisesti tulleiden kuukautisten olisi pitänyt alkaa toissapäivänä. Onhan tämä nyt ihan hirveetä kuinka toiveikkaaksi tässä on jo ehtinyt parissa päivässä tulla! 🤔
Kuvittelen että muka jotain oireitakin olisi. Rinnat aivan himpun verran kipeät (kun oikein painelee, kuvittelua varmaan), toista munasarjaa jomotti ovulaatiosta eteenpäin kahdeksan päivää, normi menkkakivut iski dpo 7 ja dpo 9 vihlaisi kerran alavatsaa niinkuin olis veitsellä vedetty. Sen jälkeen kaikki kivut hävisi ja nyt vaan ihmettelen. En todellakaan uskalla testata vielä, kun en halua joutua myöntämään että olisin taas niin hölmö että testailen ennen aikojaan niinkuin silloin kun alotettiin yrittämään. 🙈😳
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Täällä kotiuduttu reissusta.... Lääkkeillä lähdetään liikkeelle, se kuulema on se ensisijainen valinta ja tavoitteena säästää kohtua.
Sain klinikalla Mifegynen ja keskiviikkona sitten on Cytotecien vuoro.
Viikonloppuna tilanne edennyt, nyt näkyi että istukkakin jo irronnut... Toivotaan siis että kaikki menisi hyvin ja mahdollisimman kivuttomasti 🙏
Neuvolan terveydenhoitajakin soitti ja kysyi kuulumisia. Voin hänellekin laittaa viestiä jos tarvitsen keskusteluapua ja toki toivoi että palaisin pian asiakkaaksi...ja klinikalla lääkärikin muistutteli että uutta raskautta voi yrittää heti kun vuoto on loppunut ja raskaustesti on negatiivinen 🙈
Mutta saahan nähdä, onneksi mieli on harvinaisen levollinen ja rauhallinen, ihmettelen oikein miten tämä ei tämän kurjemmalta tunnu, tosin lääkäri totesi että ehkä mieli työsti asiaa jo kun ne pelonhäivähdykset ilmenivät ja ikäänkuin pääsin sen shokkivaiheen yli tietämättäni
Mutta hyvillämielin siis tähän viikkoon ja saattamaan tämä saga loppuun 😊
Äittkkä-77, tsemppiä!💕💕💕
Tähtitaivas☆
Ja niin täällä alkoi yk13, ihan odotetusti. 😭
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Täällä kp19. Sovellus väittää että ovis ob tällä viikolla... no, empä ole lh-huippua nähnyt ovistestissä, ja tänään aamulla alkoi kirkasta limaa erittyä kohdunkaulalta testatessa. Lisäksi puolilta päivin testi lähti taas tummumaan. Terolutin aloiton kp17, kun ovista en bongannut vaikka 2x päivässä tikutin.
SiBi, niin paljon myötätuntoa sinne! Muistan kun itsellä oli yrityskierrot 10-15 ne vaikeimmat. Nythän jo yk27 vai 28 menossa 🤦🏻♀️ ei tämä toki helppoa ole vieläkään, mutta helpompaa. Kai sitä ob ajatuksissaan työstänyt asiaa. Puolisonki kanssa saatiin puhuttua, ei edelleenkään olla samalla viivalla ajatuksissa mutta samaan suuntaan kuitenkin menossa. Siksipä luomuna jatketaan...
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Äitykälle hyvää asian prosessointia ja pikaista kropan normalisoitumista!💜
Kaikulle hyvää tsemppiä omiin tilanteisiin!💜
Täällä rinnat on olleet tosi oudon arat pari päivää, liekö jokin pms(?) En siis kärsi yleensä siitä, joten mietin vaan....
Plussakierrossa ei ollut mitään arkuutta.
Voisikohan huomenna uskaltaa testata? 😇 Tiedän, että on liian aikaista, mutta esikoisesta tuli jo selvä plussa dpIUI 9.
Nyt siis täysin luomukierto ja huomenna about dpo9.
Luultavasti varaan raskaustestin töihin mukaan aamulla, koska en ehdi kiireessä sitä kotona tehdä....taidan kärsimättömänä huomenna sen tehdä...
Jännittää!💕💕💕
Tähtitaivas☆
Hei vaan kaikki
Uutena tulen mukaan. Olen 40v 4 lapsen äiti, joista vanhin 19v ja nuorin 13v. Monta vuotta meni siinä päätöksessä, että meille ei enää vauvaa tule, mutta niin se vaan mieli muuttuu. Ihan järjetön vauvakuume päällä :)
Pari viikkoa sitten sanoin miehelle haaveestani ja kuten arvata saattaa mies oli vähän kuin puulla päähän lyöty :) Pari päivää se mietti ja täysillä mukana on.
Kroppaa kuunnellen ilmeisesti ovis eilen. Tosin ei niin voimakkaat tuntemukset, kuin monesti muulloin, mutta toivottavasti tärppää. Tuo ikäkin kun alkaa painaa päälle, niin mitä pikemmin sen parempi.
Tsemppiä kaikille vauvasta haaveileville :)
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
Äitykälle paljon tsemppiä ja olet kyllä uskomattoman vahva nainen! ❤️ Ei löydy edes sanoja, kun ei osaa kuvitella moista.
Täällä kp 18 ja ovistestit tummenee hyvää vauhtia. Vaikka mulla jäi viime kierrossa Terolut syömättä, niin näköjään se toissakierrossa syöty kuuri auttaa vieläkin. 😇 Normaalistihan mulla on ovulaatio kp 26, nyt veikkaisin että plussa tulee huomenna. Alavatsaa särkee vasemmalta puolelta, aika usein aiemmin ovulaation aikaan olen huomannut kivun olevan oikealla puolella. 🤔 Kesällä gyne kehui ultratessa nimenmonaan vasemman puolen munasolujen määrää. 🤭Kunhan ovulaatio tapahtuu, niin mulla alkaa tosiaan toinen Terolut-kierto. Jännää.
Juttelin viikko sitten hyvän ystäväni kanssa pitkään näistä vauva-asioista. En tiedä, miten tuttu kenellekään on ”vetovoiman laki”? Kirjoja ja dokumenttikin löytyy Secret-nimellä. Tosin tuo dokkari oli tosi vanhanaikainen, mutta jotenkin keskustelutuokio ystäväni kanssa ja tuon dokkarin katsominen sai minut aivan uusiin aatoksiin. Olen koko yrittämisen ajan ollut sillä asenteella, että no ei se kuitenkaan tärppää. Vetovoiman lain mukaan me vedetään elämäämme niitä asioita, joita me toivotaan. Eli minä ajattelen, ettei tärppää, niin ei varmasti tärppää. 🙈 Pessimisti kun ei pety... En missään nimessä ajattele, että kukaan voisi vain TOIVOMALLA tulla raskaaksi! En. Mutta. Jos mahdollisuudet raskauteen on, niin kaiken järjen mukaan positiivisuus voisi enemmän edesauttaa sitä kuin negatiivisuus? En tiedä, kivittäkää pois vain. 😂 Tiedän, että olen vähän tämmöinen hömpänpömppään hairahtuja, mutta olen nyt lukenut paljon positiivisten ajatusten tuottamista hormoneista yms. Tuskin siitä haittaakaan on. 🤔 Positiivisella mielellä siis eteenpäin. 😁
Esikoinen la 10/2020. 💜
Yolene kirjoitti:
Hei vaan kaikki
Uutena tulen mukaan. Olen 40v 4 lapsen äiti, joista vanhin 19v ja nuorin 13v. Monta vuotta meni siinä päätöksessä, että meille ei enää vauvaa tule, mutta niin se vaan mieli muuttuu. Ihan järjetön vauvakuume päällä :)Pari viikkoa sitten sanoin miehelle haaveestani ja kuten arvata saattaa mies oli vähän kuin puulla päähän lyöty :) Pari päivää se mietti ja täysillä mukana on.
Kroppaa kuunnellen ilmeisesti ovis eilen. Tosin ei niin voimakkaat tuntemukset, kuin monesti muulloin, mutta toivottavasti tärppää. Tuo ikäkin kun alkaa painaa päälle, niin mitä pikemmin sen parempi.
Tervetuloa! Meillä on lähestulkoon sama tilanne - itse olen 38, vanhin 18v ja nuorin 14v ja nyt sit vauvahaaveet :o
Meillä myös tehtiin päätös siitä, että vauva saa tulla jos on tullakseen, tosi nopeasti :) Oikun mukava päästä kuumeilemaan jonkun samassa tilanteessa näin liki olevan kanssa.
Tähti: Juu en sitä meinannutkaan, ettei vauvan/ taaperon kanssa voisi matkustaa, lähinnä heiteltiin huulta, että kun nyt varaudutaan jo taloudellisesti ja jos sitä vauvaa ei tulekaan, ni sit lähetään tyyliin maapallonympärysmatkalle kaksi tai jotain vastaavaa :D tää oli semmonen läppä enemmänkin.
Kävin viikonloppuna elokuvissa teinin kanssa katsomassa Star Wars ja herkistyin kyyneliin 1) Mulan-elokuvan trailerin nähdessäni 2) Reyn parantaessa luolakäärmeen. EN ole kovin vollottavaa tyyppiä ja nämä tilanteet naurattivat aika hysteerisesti, kun minä ihan siellä kyyneliä tiristän... otan tämän kyllä vakavana positiivisena enteenä :D toki meillä on yk1 meneillään ja ovulaatiokin oli vasta, että mitä lienee, hormoonihuuruja.
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Paljon viestejä tullut taas, ihanaa kun täällä on niin aktiivista keskustelua!
Äitykkä, ihana lukea viestisi rivien välistä huokuva toiveikkuus ja reippaus. Olet henkisesti vahva, saisipa itsellekin samaa vahvuutta näihin asioihin liittyen! Todella hienoa myös se, että olet saanut tukea terveydenhoitajalta, juuri ystävän kanssa juttelin hänen keskenmenostaan ja kauhisteltiin miten yksin siinä helposti jää ilman ammatti-ihmisten tukea. Hänellä siis vain peruttiin tuleva toinen neuvolakäynti ja päivystyksessä kohtelu ollut kylmäkiskoista, siinä jää kriisin keskellä aika tyhjän päälle vaikka läheiset olisikin tukena.
Pikkuminnis, ainakin minuun tarinasi tuo suurta lohtua ja toivoa! Ja uskon että vahva plussa on tosi hyvä merkki, eikä välttämättä kaksosraskauteen viittaavaa kuten joku jo sanoikin. Tsemppiä ja kertoile taas kuulumisia!
Doshika, täällä toinen hömppäjuttuihin uskova - vetovoiman laki kuulostaa järkeenkäyvältä ihan senkin valossa mitä täällä on keskusteltu - ne jotka eniten toivoo raskautta ja pelkää lapsettomuutta, tuntuu yrittävän tosi pitkään. Kun taas huolettomammin asiaan suhtautuvat raskautuu puolivahingossa! Täytyy siis pitää toiveikkuus yllä!
Minulla alkoi tänään uusi kierto yllättäen päivän etuajassa, yleensä Terolutien jälkeen kolmas päivä on ollut kp1. Nyt jo toisena kuurin jälkeisenä päivänä alkoi vuoto! Ihanaa että Terolutit toimii ja pääsin uuteen kiertoon. Olen siis näin 8kk yrittämisen jälkeen onnellinen kuukautisten alkamisesta (vaikka nekin keinotekoiset), kun monelle se kp1 on musertava. Syynä varmasti itsellä se, että ylihuomenna aloitan letrozolin ja meillä on olo kuin ensimmäiseen yrityskiertoon oltaisiin hyppäämässä. Laitoin töistä miehelle viestin että menkat alkoi ja hän oli ihan innoissaan ja hihkui että jännää, kohta päästään yrittämään! 😂 Vaikkei edes ole takeita toimiiko letrot. Mutta tällä hyvällä fiiliksellä mennään silläkin riskillä, että putoaa korkealta.
Ihanaa uutta viikkoa kaikille ❤️
Corianderher kirjoitti:
Yolene kirjoitti:
Hei vaan kaikki
Uutena tulen mukaan. Olen 40v 4 lapsen äiti, joista vanhin 19v ja nuorin 13v. Monta vuotta meni siinä päätöksessä, että meille ei enää vauvaa tule, mutta niin se vaan mieli muuttuu. Ihan järjetön vauvakuume päällä :)Pari viikkoa sitten sanoin miehelle haaveestani ja kuten arvata saattaa mies oli vähän kuin puulla päähän lyöty :) Pari päivää se mietti ja täysillä mukana on.
Tervetuloa! Meillä on lähestulkoon sama tilanne - itse olen 38, vanhin 18v ja nuorin 14v ja nyt sit vauvahaaveet :o
Meillä myös tehtiin päätös siitä, että vauva saa tulla jos on tullakseen, tosi nopeasti :) Oikun mukava päästä kuumeilemaan jonkun samassa tilanteessa näin liki olevan kanssa.
Tähti: Juu en sitä meinannutkaan, ettei vauvan/ taaperon kanssa voisi matkustaa, lähinnä heiteltiin huulta, että kun nyt varaudutaan jo taloudellisesti ja jos sitä vauvaa ei tulekaan, ni sit lähetään tyyliin maapallonympärysmatkalle kaksi tai jotain vastaavaa :D tää oli semmonen läppä enemmänkin.
Kävin viikonloppuna elokuvissa teinin kanssa katsomassa Star Wars ja herkistyin kyyneliin 1) Mulan-elokuvan trailerin nähdessäni 2) Reyn parantaessa luolakäärmeen. EN ole kovin vollottavaa tyyppiä ja nämä tilanteet naurattivat aika hysteerisesti, kun minä ihan siellä kyyneliä tiristän... otan tämän kyllä vakavana positiivisena enteenä :D toki meillä on yk1 meneillään ja ovulaatiokin oli vasta, että mitä lienee, hormoonihuuruja.
Jees. Mahtavaa, kun on liki sama tilanne :). Tsemppiä sinne :)
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
tititü kirjoitti:
Lily84 kirjoitti:
Onnea plussista ja tsemppiä piinapäiviin kaikille! Olen vähän jäänyt taustalle mutta lukenut kyllä kaikki kommentit. Yk4 tulossa valmiiksi viikon sisään, odotan menkkoja alkaviksi kun ei merkkejä muustakaan ole.
Nyt tulivat nuo kilppari arvot itsellekin ajankohtaisiksi, kävin sukurasitteen vuoksi ne mittauttamassa ja tuloksena oli tsh 2,06ja tv4 13,42. Muistan että useampi sivu sitten näistä oli enemmänkin juttuaja nyt lähipäivinäkin jonkun verran, viitsisikö joku valaista että ovatkohan nämä nyt hyvät lukemat raskauden alkua ajatellen? Viitearvoissa näyttivät olevan ja lääkärinki piti näistä mulle soittaa jo viikolla mutta teki oharit... Yritän saada uuden soittoajan, mutta kovasti kiinnostaisi kuulla mielipiteitä. Tv4 kohdalla joku mainitsi että yläneljänneksessä olisi arvon hyvä olla (jos nyt muistan oikein), tuo mun on kuitenkin lähempänä ala- kuin ylärajaa... 🤔
_En ole terveydenhuollon ammattilainen_, mutta omakohtaista kokemusta on vuodesta 2017, jolloin sain diagnoosin. Viiterajat vaihtelee hiukan riippuen tthuoltopiiristä, mutta noi sun omat on vielä viitteissä. T4v kyllä huomattavan alhainen, silloin kun mulle määrättiin lääkitys, mun t4v oli lähes sama kun tuo sinun nyt.
Käsittääkseni tsh on kuitenkin se tärkeämpi arvo, tsh on hormoni, joka säätelee kokonaisuudessaan kilpirauhashormoneiden tuotantoa (t4 ja t3 hormonit). t4 hormonia tulee olla enemmän veressä kuin t3 ja siksi se yleensä mitataan myös. Maalaisjärjellä päättelisin arvoistasi, että aivolisäkkeesi tuottaa käskyttävää tsh:ta riittävästi, mutta jostain syystä kilpirauhanen ei kuitenkaan tuota t4 tarpeeksi (alhainen t4v). Jos tsh nousee, se kertoo, että aivolisäkkeesi yrittää puskea lisää tsh hormonia kilpparin heräämiseksi (ja vajaatoiminnassa se ei yleensä onnistu heräämään ja ongelma vain syvenee).
Hormonitoiminta kaiken kaikkiaan on hyvin yksilöllistä ja siksi viiterajatkin ovat häilyvät, tärkeintä on tarkkailla kehon toimintaa ja oloja. Raskautumisen kannalta kilpirauhashormonien riittävä määrä on olennaista siksi, että ne vaikuttavat kehon kaikkeen muuhun hormonitoimintaan; epätasapaino sotkee mm. myös aineenvaihdunnan, estrogeenin ja keltarauhashormonin toiminnan > voi näyttäytyä esim. kuukautishäiriöinä, ovuloimattomuutena, ohuena limakalvona, keskenmenoina..
Suoraa vajaatoimintaa siun arvoista on vaikea todeta, pitäisi mitata myös vasta-aineita ja selvittää miten kilpparisi toimii pidemmällä aikavälillä, esim. mulla oli ennen lääkitystä 6kk seuranta. Kilpparit reagoi nimittäin suhteellisen herkästi muutoksiin. Niinkuin yllä kerroin, että mulla on nyt 2kk aikana muuttuneet arvot yhtäkiä todennäköisesti vain vitamiinilisän vuoksi!
Kannattaa lukea lisää aiheesta jos epäilyttää ja varmistaa, että saat ruokavaliosta riittävästi D, B vitamiinejä, rasvoja, jodia, seleeniä ja rautaa ainakin.
Ugh olen puhunut, tässä kaikki miten osaan auttaa 😅 Toivottavasti selvensi, ja jos olen ymmärtänyt jotakin väärin, viisaammat korjatkaa!
Kiitos tititü tietopläjäyksestä, olen itse vähän pohtinut kilpparia ja arvoja. Minulla siis viimeiset arvot lokakuussa otettuna THS 3.29 ja tyroksiini (t4v?) 12.61. Lisäksi tarkistettiin vasta-aineet, joita ei ollut.
Lapsettomuuslääkärin mukaan ei ongelmaa. Samalla minun prolaktiini-arvokin oli hiukan koholla, makrokin lievästi.
Mietin vaan itse kun nyt yk14 meneillään ja arvot sahaavat rajojen liepeillä useamman hormonin osalta, et voisikohan kroppani tarvita hiukan boostia... Kilpparia on epäilty oireiden perusteella aikaisemminkin minulla, mutta muuta ei ole tehty kuin se, et seurataan. Silloin vuonna 2017 THS 4.98 ja tv4 11.64, eli lievästi viitearvojen ulkopuolella.
Pah, on nämä hormonihommat aivan oma hommansa. Ja vielä kun väitän olevani erittäin herkkä hormonivaihteluille, nälkä tekee minusta hirviön, PMS kaataa usein ahdistuksen kera sänkyyn ja lievätkin ehkäisylääkkeet aiheuttivat todella paljon oireita. Siksi mietin noita arvojani, et ovatkohan kuitenkin juuri minun keholleni huonot...
Nojoo. Täytyy kysyä lapsettomuuslääkäriltä kun menen aukiolotutkimukseen kuun lopussa. Toivon kuitenkin, ettei tarvitsisi mennä, pitkästä pitkästä aikaa sellainen toiveikas olo tärpin suhteen 🙌. Uskallan toivoa. On ollut rennompi fiilis tämän kierron, seksiäkin oli kahteen kertaan ovulaation aikana ja se tuntui pitkästä aikaa jopa mukavalle puuhalle, 😅. Yksi syy voi olla se, et mies oli ensimmäistä kertaa ikään kuin kunnolla messissä ja aloitteellinen siten, että kysyi milloin on h-hetki ja kuullessaan aikahaarukan niin totesi vitsaillen, että "no se on sit jyystöä huomenna" ja irvisti leikisti päälle. Aivan kuin se siemennesteanalyysissä käyminen olisi jotenkin aukaissut jotain hänessä tämän projektin suhteen. Ehkä se tuli eri tavalla todelliseksi ja ehkä hän omaksui oman roolinsa siinä? En tiedä, mutta iso taakka putosi harteiltani. Niin pieni asia, mutta samalla niin valtavan suuri. En enää yksin kanna vastuuta aikataulusta, me tehdään sitä nyt yhdessä.
Nyt kp23 ja dpo noin 6. Perus menkkavihlailua ja paineen tunnetta ollut pari päivää, muuten oireetonta. Mutta olo on levollinen ja oikeastaan jopa onnellinen. Usein minulla PMS-ahdistushirviö nostelee päätään tässä vaiheessa, mutta nyt on vaan zen. Toivottavasti pysyykin niin ja toivottavasti uskallukseni pitkästä aikaa toivoa tuottaa tulosta ❤.
Hienoa uutta viikkoa kaikille, olkoon se kaikinpuolin mukava ja armollinen, 😊.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Yolene kirjoitti:
Hei vaan kaikki
Katti76 kirjoitti:
Yolene kirjoitti:
Hei vaan kaikki
Sorry mun luuri tekee temppuja ja viesti lähti alta.... Niin Yolene ihana juttu kun miehesi on heti mukana! Meillä kävi niin että mies halusi odottaa noin 8 kk ennen kuin oli valmis. Se raasti mua paljon kun yritin selittää miten naisen kroppa pelaa eikä nainen loputtomiin ole hedelmällinen. Suorastaan suututti mutta en silti halunnut olla julma ja pakottaa miestä.
Onhan toisenkin ajatukset huomioitava. Mutta nyt onneksi on mukana. Tosin ei tässä nyt raskauduttukaan olla.
Tuo ovis on kai sellainen että vaihtelee tuntemukset, ainakin mulla. Ja sekin miten pitkään näkyy vahva viiva ovistestissä.
portland kirjoitti:
tititü kirjoitti:
Lily84 kirjoitti:
Onnea plussista ja tsemppiä piinapäiviin kaikille! Olen vähän jäänyt taustalle mutta lukenut kyllä kaikki kommentit. Yk4 tulossa valmiiksi viikon sisään, odotan menkkoja alkaviksi kun ei merkkejä muustakaan ole.
Nyt tulivat nuo kilppari arvot itsellekin ajankohtaisiksi, kävin sukurasitteen vuoksi ne mittauttamassa ja tuloksena oli tsh 2,06ja tv4 13,42. Muistan että useampi sivu sitten näistä oli enemmänkin juttuaja nyt lähipäivinäkin jonkun verran, viitsisikö joku valaista että ovatkohan nämä nyt hyvät lukemat raskauden alkua ajatellen? Viitearvoissa näyttivät olevan ja lääkärinki piti näistä mulle soittaa jo viikolla mutta teki oharit... Yritän saada uuden soittoajan, mutta kovasti kiinnostaisi kuulla mielipiteitä. Tv4 kohdalla joku mainitsi että yläneljänneksessä olisi arvon hyvä olla (jos nyt muistan oikein), tuo mun on kuitenkin lähempänä ala- kuin ylärajaa... 🤔
_En ole terveydenhuollon ammattilainen_, mutta omakohtaista kokemusta on vuodesta 2017, jolloin sain diagnoosin. Viiterajat vaihtelee hiukan riippuen tthuoltopiiristä, mutta noi sun omat on vielä viitteissä. T4v kyllä huomattavan alhainen, silloin kun mulle määrättiin lääkitys, mun t4v oli lähes sama kun tuo sinun nyt.
Käsittääkseni tsh on kuitenkin se tärkeämpi arvo, tsh on hormoni, joka säätelee kokonaisuudessaan kilpirauhashormoneiden tuotantoa (t4 ja t3 hormonit). t4 hormonia tulee olla enemmän veressä kuin t3 ja siksi se yleensä mitataan myös. Maalaisjärjellä päättelisin arvoistasi, että aivolisäkkeesi tuottaa käskyttävää tsh:ta riittävästi, mutta jostain syystä kilpirauhanen ei kuitenkaan tuota t4 tarpeeksi (alhainen t4v). Jos tsh nousee, se kertoo, että aivolisäkkeesi yrittää puskea lisää tsh hormonia kilpparin heräämiseksi (ja vajaatoiminnassa se ei yleensä onnistu heräämään ja ongelma vain syvenee).
Hormonitoiminta kaiken kaikkiaan on hyvin yksilöllistä ja siksi viiterajatkin ovat häilyvät, tärkeintä on tarkkailla kehon toimintaa ja oloja. Raskautumisen kannalta kilpirauhashormonien riittävä määrä on olennaista siksi, että ne vaikuttavat kehon kaikkeen muuhun hormonitoimintaan; epätasapaino sotkee mm. myös aineenvaihdunnan, estrogeenin ja keltarauhashormonin toiminnan > voi näyttäytyä esim. kuukautishäiriöinä, ovuloimattomuutena, ohuena limakalvona, keskenmenoina..
Suoraa vajaatoimintaa siun arvoista on vaikea todeta, pitäisi mitata myös vasta-aineita ja selvittää miten kilpparisi toimii pidemmällä aikavälillä, esim. mulla oli ennen lääkitystä 6kk seuranta. Kilpparit reagoi nimittäin suhteellisen herkästi muutoksiin. Niinkuin yllä kerroin, että mulla on nyt 2kk aikana muuttuneet arvot yhtäkiä todennäköisesti vain vitamiinilisän vuoksi!
Kannattaa lukea lisää aiheesta jos epäilyttää ja varmistaa, että saat ruokavaliosta riittävästi D, B vitamiinejä, rasvoja, jodia, seleeniä ja rautaa ainakin.
Ugh olen puhunut, tässä kaikki miten osaan auttaa 😅 Toivottavasti selvensi, ja jos olen ymmärtänyt jotakin väärin, viisaammat korjatkaa!
Kiitos tititü tietopläjäyksestä, olen itse vähän pohtinut kilpparia ja arvoja. Minulla siis viimeiset arvot lokakuussa otettuna THS 3.29 ja tyroksiini (t4v?) 12.61. Lisäksi tarkistettiin vasta-aineet, joita ei ollut.
Lapsettomuuslääkärin mukaan ei ongelmaa. Samalla minun prolaktiini-arvokin oli hiukan koholla, makrokin lievästi.Mietin vaan itse kun nyt yk14 meneillään ja arvot sahaavat rajojen liepeillä useamman hormonin osalta, et voisikohan kroppani tarvita hiukan boostia... Kilpparia on epäilty oireiden perusteella aikaisemminkin minulla, mutta muuta ei ole tehty kuin se, et seurataan. Silloin vuonna 2017 THS 4.98 ja tv4 11.64, eli lievästi viitearvojen ulkopuolella.
Pah, on nämä hormonihommat aivan oma hommansa. Ja vielä kun väitän olevani erittäin herkkä hormonivaihteluille, nälkä tekee minusta hirviön, PMS kaataa usein ahdistuksen kera sänkyyn ja lievätkin ehkäisylääkkeet aiheuttivat todella paljon oireita. Siksi mietin noita arvojani, et ovatkohan kuitenkin juuri minun keholleni huonot...
Nojoo. Täytyy kysyä lapsettomuuslääkäriltä kun menen aukiolotutkimukseen kuun lopussa. Toivon kuitenkin, ettei tarvitsisi mennä, pitkästä pitkästä aikaa sellainen toiveikas olo tärpin suhteen 🙌. Uskallan toivoa. On ollut rennompi fiilis tämän kierron, seksiäkin oli kahteen kertaan ovulaation aikana ja se tuntui pitkästä aikaa jopa mukavalle puuhalle, 😅. Yksi syy voi olla se, et mies oli ensimmäistä kertaa ikään kuin kunnolla messissä ja aloitteellinen siten, että kysyi milloin on h-hetki ja kuullessaan aikahaarukan niin totesi vitsaillen, että "no se on sit jyystöä huomenna" ja irvisti leikisti päälle. Aivan kuin se siemennesteanalyysissä käyminen olisi jotenkin aukaissut jotain hänessä tämän projektin suhteen. Ehkä se tuli eri tavalla todelliseksi ja ehkä hän omaksui oman roolinsa siinä? En tiedä, mutta iso taakka putosi harteiltani. Niin pieni asia, mutta samalla niin valtavan suuri. En enää yksin kanna vastuuta aikataulusta, me tehdään sitä nyt yhdessä.
Nyt kp23 ja dpo noin 6. Perus menkkavihlailua ja paineen tunnetta ollut pari päivää, muuten oireetonta. Mutta olo on levollinen ja oikeastaan jopa onnellinen. Usein minulla PMS-ahdistushirviö nostelee päätään tässä vaiheessa, mutta nyt on vaan zen. Toivottavasti pysyykin niin ja toivottavasti uskallukseni pitkästä aikaa toivoa tuottaa tulosta ❤.
Hienoa uutta viikkoa kaikille, olkoon se kaikinpuolin mukava ja armollinen, 😊.
Hyvä jos auttaa! lääkärit tuntee kilpparin ongelmia melko huonosti, tai jostain syystä niitä vähätellään. Kannattaa vaatia kunnon tutkimukset jos oireet täsmää. Olikohan jopa kilppariliiton sivuilta kuin luin, että raskautta ajatellen tsh pitäis olla lähempänä 1 kuin se viiteyläraja 4. Samoin t4v pitäs olla siellä viitteiden yläpäässä. En tarkalleen tiedä mihin tämä sitten perustuu.
Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.
Äitykälle hirveästi voimia, ihanaa että olet saanut tukea 💜
Niinpä tietenkin menin sen raskaustestin sitten tekemään ja negaa näytti. Olin taas hätähousuna, mutta tuntui että vauva-ajatukset lamaannuttivat enkä pystynyt keskittymään kertakaikkiaan mihinkään. Mies on vielä toiveikkaana, lohdutti ja sanoi että testataan uudestaan parin päivän kuluttua jos menkkoja ei kuulu.. plaah itseä vaan harmittaa koko homma. Nyt siis menkat kolme päivää myöhässä.
Vaikka tämä nyt on tämmöstä tyhmää ja turhaa toiveilua, niin onko teillä kellään kokemusta siitä että testi näyttänyt negaa vaikka ootte olleet raskaana?
Kyllä harmittaa niin että tekis mieli vaan hautautua viikoksi peiton alle ja olla tekemättä yhtään mitään.
Kuitenkin, ihanaa saada puhua näistä asioista täällä ja superkivaa viikkoa kaikille teille upeille naisille! 💜
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Ihanan toiveikkaita viestejä, naiset! 💜 💪🏻
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Mustikkainen kirjoitti:
Todella hienoa myös se, että olet saanut tukea terveydenhoitajalta, juuri ystävän kanssa juttelin hänen keskenmenostaan ja kauhisteltiin miten yksin siinä helposti jää ilman ammatti-ihmisten tukea. Hänellä siis vain peruttiin tuleva toinen neuvolakäynti ja päivystyksessä kohtelu ollut kylmäkiskoista, siinä jää kriisin keskellä aika tyhjän päälle vaikka läheiset olisikin tukena.
Tuntuupa todella kurjalta ystäväsi puolesta 😔 Osaa edes ajatella miten itse olisin reagoinut jos olisin kokenut jääväni hyvän ja laadukkaan hoidon ulkopuolelle. Laitoin eilen vielä palautettakin Naistenklinikalle kun oli niin hyvä mieli siitä miten tilanteessa ollut lääkäri ja hoitaja työnsä hoitivat. Ultratessakin lääkäri kokoajan selitti ja näytti mitä havaintoja teki ja hoito-ohjeet käytiin tarkkaakin tarkemmin läpi. Ei kyllä jäänyt mitään epäselväksi. Ja tosiaan sain puhelinnumerot moneen paikkaan jos tarvitsen keskusteluapua. Ja neuvolan th:kin muistutti myös terveysaseman psyk.sh:n vastaanotosta jos mieli alkaa tummumaan tai ahdistus vyöryy päälle....sekin kun voi olla vielä edessä vaikka nyt suht positiivisesti katsellaankin kohti huomista
Pikkuminnis, mulla dpo14 tuli cb testillä esimerkkikuvan vahvin plussa joka piirtyi testiin nopeasti. Myöhemmin seulontaverikokeissa hormoniarvot olivat niin korkeat, että ne viittasivat kaksosraskauteen. Ensimmäisessa ultrassa selvisi että masussa uiskentelee kuitenkin vain yksi sikiö.
Alkuraskauden selvisin myös hyvin kevyin oirein, mistä olen tosi tyytyväinen tietenkin.
Paljon onnea plussasta. ♥️