Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
talvikki kirjoitti:
Kp 33, eilen aamulla testattu puhdas nega. Saa nähdä millon täti tulee kylään. Tuntuu että en tunne mun kroppaa ollenkaan. Onko nämä sittenkin vain ovulaatio tuntemuksia? Oliko mun ovis sittenki vasta äsken ja jäi kokonaan hyödyntämättä? Vai onko nää kaikki oireet ihan kuviteltuja taas? Masentaa kun ei tiedä yhtään missä mennään kierron suhteen. Mieskään ei tunnu ymmärtävän tätä tuskaa, hän on selkeästi enemmän "tulee sitten kun/jos tulee" -mentaliteetillä. Purkauduin vähän asiasta eilen ja hän koitti rauhoitella että eihän tässä ole yritettykää vasta ku mitä, pari kuukautta. Se vähän rauhotti. Ja ihan oikeassa. Oon vaan sellainen persoona että kaikki pitäis saada heti, en tykkää odottelusta. Ja tässä hommassa vaadittais sitä kärsivällisyyttä.
Tulispa nyt sit ne menkat pian niin pääsis taas yrittämään oikeesti.
Eilen join pitkästä aikaa pari lasillista viiniäkin!
Tsemppiä kaikille! 💖
Talvikki, tsemppiä plussa tulee, kun on sen aika💜
Tähtitaivas☆
talvikki kirjoitti:
Kp 33, eilen aamulla testattu puhdas nega. Saa nähdä millon täti tulee kylään. Tuntuu että en tunne mun kroppaa ollenkaan. Onko nämä sittenkin vain ovulaatio tuntemuksia? Oliko mun ovis sittenki vasta äsken ja jäi kokonaan hyödyntämättä? Vai onko nää kaikki oireet ihan kuviteltuja taas? Masentaa kun ei tiedä yhtään missä mennään kierron suhteen. Mieskään ei tunnu ymmärtävän tätä tuskaa, hän on selkeästi enemmän "tulee sitten kun/jos tulee" -mentaliteetillä. Purkauduin vähän asiasta eilen ja hän koitti rauhoitella että eihän tässä ole yritettykää vasta ku mitä, pari kuukautta. Se vähän rauhotti. Ja ihan oikeassa. Oon vaan sellainen persoona että kaikki pitäis saada heti, en tykkää odottelusta. Ja tässä hommassa vaadittais sitä kärsivällisyyttä.
Tsemppiä kaikille! 💖
Voi mä niin tiiän ton tunteen😣😉. Meillä nyt 11 kk oltu ilman ehkäisyä eikä vieläkään ole tärpännyt. Nyt oon jo vähän ollut sillä asenteella että hitto jos nyt ei sitte enää onnistu ni ei voi mitään. Eilen bongattu ovis oikein vahvana ja oireet ihan selkeät myös. Mutta luin siitä, että vaikka kaikki olis kohdillaan ajoitus mukaan lukien niin siltikin on vain noin 20%:n todennäköisyys raskautua. Sitä vaan mietin että miks ihmeessä naisten ehkäisyä suorastaan tyrkytetään kun kuitenkaan se raskautuminen ei halutessaankaan ole niin helppoa.
Katti76 kirjoitti:
[
Voi mä niin tiiän ton tunteen😣😉. Meillä nyt 11 kk oltu ilman ehkäisyä eikä vieläkään ole tärpännyt. Nyt oon jo vähän ollut sillä asenteella että hitto jos nyt ei sitte enää onnistu ni ei voi mitään. Eilen bongattu ovis oikein vahvana ja oireet ihan selkeät myös. Mutta luin siitä, että vaikka kaikki olis kohdillaan ajoitus mukaan lukien niin siltikin on vain noin 20%:n todennäköisyys raskautua. Sitä vaan mietin että miks ihmeessä naisten ehkäisyä suorastaan tyrkytetään kun kuitenkaan se raskautuminen ei halutessaankaan ole niin helppoa.
Katti76, tiedän niin tuon tunteen😪
26 kk oltu ilman ehkäisyä, josta 20kk ajan käyty hoidoissa😪
Meidän naisten on vaan kerättävä itsensä ylös....ylös...kuukausi toisensa jälkeen. Kp1 on se pahin ja usko jälleen korkealla oviksen aikaan. Helppoa ei ole.
Valopilkkuja kaikille ja nopeaa plussaa!!😇💕
Tähtitaivas☆
Onnea plussista ja tsemppiä piinapäiviin kaikille! Olen vähän jäänyt taustalle mutta lukenut kyllä kaikki kommentit. Yk4 tulossa valmiiksi viikon sisään, odotan menkkoja alkaviksi kun ei merkkejä muustakaan ole.
Nyt tulivat nuo kilppari arvot itsellekin ajankohtaisiksi, kävin sukurasitteen vuoksi ne mittauttamassa ja tuloksena oli tsh 2,06ja tv4 13,42. Muistan että useampi sivu sitten näistä oli enemmänkin juttuaja nyt lähipäivinäkin jonkun verran, viitsisikö joku valaista että ovatkohan nämä nyt hyvät lukemat raskauden alkua ajatellen? Viitearvoissa näyttivät olevan ja lääkärinki piti näistä mulle soittaa jo viikolla mutta teki oharit... Yritän saada uuden soittoajan, mutta kovasti kiinnostaisi kuulla mielipiteitä. Tv4 kohdalla joku mainitsi että yläneljänneksessä olisi arvon hyvä olla (jos nyt muistan oikein), tuo mun on kuitenkin lähempänä ala- kuin ylärajaa... 🤔
Helmi4 kirjoitti:
itse vauvakuumeilin yhden kaverini kanssa samaan aikaan. Meillä yritys alkoi keväällä, heillä syksyllä ja hän plussasi joulun aikaan.. On kieltämättä itellä vähän hankala olo, koen että nyt olisi helpompi olla jos en olisi aikoinaan mennyt sanomaan että yritetään. Vaikka ei saisi vertailla muihin, mutta kieltämättä aluksi mietin aika lapsellisesti että miksi heillä napsahti nopeammin 🙄😂
Helmi4, tää on varmasti kova paikka🙄
Ajatus sinulla taisi olla se, että olisi kiva asia, jos teillä molemmilla olisi pienet - saman ikäiset lapset? Kuka ei sitä haluaisi....
Lapsista voi silti tulla hyvät leikkikaverit keskenään, vaikka ikäeroa olisi jokunenkin vuosi😊
Ihmiset on tosiaan kovia vertailemaan asioissa, kuin asioissa, vaikka ei saisi.
Toivottavasti tilanne ei silti haittaa teidän ystävyyttä🤗
Tähtitaivas☆
Tässä kun mietiskelin niin sanon nyt ääneen: Miten se usein menee niin että raskaaksi tulee se joka ei lasta ole halunnut ja raskaus alkaa vaikka vaan yhdestä yhdynnästä, ja sitten se joka haaveilee vauvasta ei sitten millään raskaudu vaikkei mitään vikaa olisi löytynyt.
Helvi kirjoitti:
Mulla on todellinen piinapäivä päällä.. kierto on ollut kellontarkka viimeiset viisi kuukautta, ja tänään menkkojen pitäisi alkaa. Mulla on ollu kummallisia alavatsakipuja joihin toissayönä heräsinkin ja eilen ja nyt aamulla jouduin syömään särkylääkettä. Vihlaisi aamulla vessassakäynnin jälkeen niin että oli pakko mennä suorilta keittiön lattialle makaamaan. Voihan se olla että on menkat vaan tulossa ja nämä on menkkakipuja, mutta vielä olen toiveikas. Lähdin kotoa kaupungille hoitamaan asioita ja vähän istumaan yksikseni kahvilaan, tuntui että kotona jumittaminen oli liian piinaavaa. Nyt saan edes vähän muuta ajateltavaa.
Tsemppiä kaikille, olette supernaisia!! ❤️
Helvi, mikä tilanne sinulla? Loppuiko kipuilu? Oletko tehnyt raskaustestin?👍
Tähtitaivas☆
Katti76 kirjoitti:
Tässä kun mietiskelin niin sanon nyt ääneen: Miten se usein menee niin että raskaaksi tulee se joka ei lasta ole halunnut ja raskaus alkaa vaikka vaan yhdestä yhdynnästä, ja sitten se joka haaveilee vauvasta ei sitten millään raskaudu vaikkei mitään vikaa olisi löytynyt.
Katti76, tässä on vinha perä.....🤔
Tähtitaivas☆
Katti76, mä olen törmännyt siihen ajatteluun, että lapset pitäisi hankkia ennen 40v. ikää. Mikäli olet tämän rajapyykin ylittänyt, niin tavallaan on vaan oma vika, eikä kannata enää ruikuttaa... 🤪
Tämä vs. siihen ajatteluun, kun ehkäisyvalistus on niin voimakasta nuorille🤪
Onneksi täällä kaikki kuumeilijat ovat samanarvoisia, iästä riippumatta💜
Tähtitaivas☆
Palasin tänne vielä kertomaan oireista ja kysymäänkin yhtä asiaa, täällä kun monilla kuitenkin on jo lapsia. Toivottavasti ei haittaa. Lueskelen myös mielellään edelleen täällä :)
Plussasin siis kp35 ja oviksen tikutin vasta kp20 ja uskon sen olleen kp21. Dpo14 siis plussasin ja plussa oli vahva, melkein yhtä vahva kuin kuin kontrolliviiva ja ilmestyi heti. Yleensä menkat alkanu dpo 11-13. Onko tämä jotenkin outoa, että plussa oli noin vahva. Netistä luin ja joillakin monikkoraskaudessa antaa vahvan plussan heti.. onko täällä muita ketkä on aikaisemmin saanut hyvin vahvan plussan? tietty mietin oliko se positiivinen ovisplussa kp21 jo raskaudesta johtuvaa ja dpo14 ei ollutkaan dpo14 ja kp35 olisi siksi ollut vahva plussa, koska menkat olisinki ollut jo enemmän myöhässä.
Plussaa edeltäviä oireita: väsymys, mutta ajattelin sen johtuvan huonosti nukuttujen öiden takia. Pieni tunne, että flunssa alkaa. Pientä repivää kipua oikealta puolelta. Plussan jälkeen: arat nännit ja nälkä ja välillä väsymystä. Ei mitään muuta.
Palaan seuraavan kerran ultran jälkeen kertomaan kuulumiset, jos ja toivottavasti sinne asti pääsen. Toivon kaikille jaksamista yrittämiseen ja plussaa. Toivottavasti tämä minunkin, pian 1,5 v yritys antaa toivoa jollekin.
Corianderher kirjoitti:
Tähti - olin reilun vuoden aikanaan kotona ennenkuin palasin työelämään. Olihan se melkoista säätämistä kun mies reissaa ja minulla työmatkaa yli 50km suuntaansa, jotenkin siitä selvittiin. Onneksi nykyään on aika monella tietotyöläisellä ainakin hyvät etätyömahdollisuudet. Joka tapauksessa, jos tässä vielä raskaus alkaa, olen miehen kanssa puhunut, että aletaan nyt jo säästää sen verran, että voin sitten olla kotona tarvittaessa pitempään. Jos ei vauvaa kuulu, mennään sitten vaikka vähän pitemmälle ulkomaanlomalle :)
Coriander, etätyö mahdollistaa paljon nykyään😊 Mä Toivon teille pikaisen plussan!💜
Minne matkalle lähtisitte, voihan lapsenkin kanssa matkustella👍💕
Me ollaan matkustelu siitä saakka, kun lapsi täytti 8kk... kaikki etelänmatkat on sujuneet kivasti ja jäi hyvät muistot, sekä valokuvia💕
Taapero kyselee jatkuvasti, että koska näkee jälleen palmuja🤪
Tähtitaivas☆
Muuten miten pitkä tuo ovis oikein on... en ikinä aiemmin ole saanut näin pitkään vahvaa viivaa kuin nyt. Eilen aamupäivällä testasin ja tänään illalla. Molempiin testeihin tuli vahvat viivat eli yhtä vahvat kuin kontrolliviivat.
Katti76 kirjoitti:
Ja toinen on päihdevanhemmat, jotka tuntuvat saavan raskauden alkamaan tosi helposti ja ei vain kerran vaan useamminkin. Useamman positiivisen raskaustestin olen työssäni tehnyt ja ikävä kyllä useita kertoja samoille neitokaisille, hoitanut raskaanaolevia ja ollut tapaamisissa lastensuojelun ja päihdevanhempien kanssa.... Ja joka kerta miettinyt hiljaa sisimmässäni että miksi ja miten nämä onnistuvat, kun edes oma elämä ei ole hallinnassa ja miksi esim päihdeäideiltä ei voi lain suomin valtuuksin piuhoja klipsata kiinni ettei niitä lapsipoloisia tänne syntyisi kärsimään vieroitusoireista ja kaikennäköisistä muista ongelmista.
Ja kaikkien näiden ajatusten kanssa on välillä hankalaa kohdata ammattimaisesti tälläisiä vanhempia ja tarjota heille laadukasta ja hyvää hoitotyötä.
Pikkuminnis kirjoitti:
Palasin tänne vielä kertomaan oireista ja kysymäänkin yhtä asiaa, täällä kun monilla kuitenkin on jo lapsia. Toivottavasti ei haittaa. Lueskelen myös mielellään edelleen täällä :)
Plussasin siis kp35 ja oviksen tikutin vasta kp20 ja uskon sen olleen kp21. Dpo14 siis plussasin ja plussa oli vahva, melkein yhtä vahva kuin kuin kontrolliviiva ja ilmestyi heti. Yleensä menkat alkanu dpo 11-13. Onko tämä jotenkin outoa, että plussa oli noin vahva. Netistä luin ja joillakin monikkoraskaudessa antaa vahvan plussan heti.. onko täällä muita ketkä on aikaisemmin saanut hyvin vahvan plussan? tietty mietin oliko se positiivinen ovisplussa kp21 jo raskaudesta johtuvaa ja dpo14 ei ollutkaan dpo14 ja kp35 olisi siksi ollut vahva plussa, koska menkat olisinki ollut jo enemmän myöhässä.
Plussaa edeltäviä oireita: väsymys, mutta ajattelin sen johtuvan huonosti nukuttujen öiden takia. Pieni tunne, että flunssa alkaa. Pientä repivää kipua oikealta puolelta. Plussan jälkeen: arat nännit ja nälkä ja välillä väsymystä. Ei mitään muuta.
Palaan seuraavan kerran ultran jälkeen kertomaan kuulumiset, jos ja toivottavasti sinne asti pääsen. Toivon kaikille jaksamista yrittämiseen ja plussaa. Toivottavasti tämä minunkin, pian 1,5 v yritys antaa toivoa jollekin.
Ihana Minnis, jäädään odottamaan ultrakuulumisia💜 Mutta hyvältä vaikuttaa!!!!👍
Mulla oli selvä plussa jo dpo9, jos uskallan sinun testiä omaan verrata, mutta hyvältä vaikuttaa...kyllä se yksikin lapsi voi saada viivan vahvaksi aikaisin💜
Onnittelut vielä ja hyvää odotusta!!👍💜
Jäädään kuulolle....
Tähtitaivas☆
Äitykkä-77 kirjoitti:
Katti76 kirjoitti:
Ja toinen on päihdevanhemmat, jotka tuntuvat saavan raskauden alkamaan tosi helposti ja ei vain kerran vaan useamminkin. Useamman positiivisen raskaustestin olen työssäni tehnyt ja ikävä kyllä useita kertoja samoille neitokaisille, hoitanut raskaanaolevia ja ollut tapaamisissa lastensuojelun ja päihdevanhempien kanssa.... Ja joka kerta miettinyt hiljaa sisimmässäni että miksi ja miten nämä onnistuvat, kun edes oma elämä ei ole hallinnassa ja miksi esim päihdeäideiltä ei voi lain suomin valtuuksin piuhoja klipsata kiinni ettei niitä lapsipoloisia tänne syntyisi kärsimään vieroitusoireista ja kaikennäköisistä muista ongelmista.
Ja kaikkien näiden ajatusten kanssa on välillä hankalaa kohdata ammattimaisesti tälläisiä vanhempia ja tarjota heille laadukasta ja hyvää hoitotyötä.
Äitykkä-77, jopas kuullostaa kurjalta😪😪😪
Sinulla on selvästi hyvin vaati työ, sillä huolehdit asioista😇 Uskallanko kysyä, että mitä työtä teet?
Sanattomaksi kyllä vetää....🙄
Tähtitaivas☆
Tähti☆ kirjoitti:
Äitykkä-77, jopas kuullostaa kurjalta😪😪😪
Sinulla on selvästi hyvin vaati työ, sillä huolehdit asioista😇 Uskallanko kysyä, että mitä työtä teet?
Sanattomaksi kyllä vetää....🙄
Päihdepuolella olen hoitajana, alkoholi- ja huumevieroituksessa. Tehnyt myös päihdekuntoutuksessa useamman vuoden töitä
Äitykkä-77, rankkaa työtä....arvostan korkealle!!👍💜
Tähtitaivas☆
Lily84 kirjoitti:
Onnea plussista ja tsemppiä piinapäiviin kaikille! Olen vähän jäänyt taustalle mutta lukenut kyllä kaikki kommentit. Yk4 tulossa valmiiksi viikon sisään, odotan menkkoja alkaviksi kun ei merkkejä muustakaan ole.
Nyt tulivat nuo kilppari arvot itsellekin ajankohtaisiksi, kävin sukurasitteen vuoksi ne mittauttamassa ja tuloksena oli tsh 2,06ja tv4 13,42. Muistan että useampi sivu sitten näistä oli enemmänkin juttuaja nyt lähipäivinäkin jonkun verran, viitsisikö joku valaista että ovatkohan nämä nyt hyvät lukemat raskauden alkua ajatellen? Viitearvoissa näyttivät olevan ja lääkärinki piti näistä mulle soittaa jo viikolla mutta teki oharit... Yritän saada uuden soittoajan, mutta kovasti kiinnostaisi kuulla mielipiteitä. Tv4 kohdalla joku mainitsi että yläneljänneksessä olisi arvon hyvä olla (jos nyt muistan oikein), tuo mun on kuitenkin lähempänä ala- kuin ylärajaa... 🤔
_En ole terveydenhuollon ammattilainen_, mutta omakohtaista kokemusta on vuodesta 2017, jolloin sain diagnoosin. Viiterajat vaihtelee hiukan riippuen tthuoltopiiristä, mutta noi sun omat on vielä viitteissä. T4v kyllä huomattavan alhainen, silloin kun mulle määrättiin lääkitys, mun t4v oli lähes sama kun tuo sinun nyt.
Käsittääkseni tsh on kuitenkin se tärkeämpi arvo, tsh on hormoni, joka säätelee kokonaisuudessaan kilpirauhashormoneiden tuotantoa (t4 ja t3 hormonit). t4 hormonia tulee olla enemmän veressä kuin t3 ja siksi se yleensä mitataan myös. Maalaisjärjellä päättelisin arvoistasi, että aivolisäkkeesi tuottaa käskyttävää tsh:ta riittävästi, mutta jostain syystä kilpirauhanen ei kuitenkaan tuota t4 tarpeeksi (alhainen t4v). Jos tsh nousee, se kertoo, että aivolisäkkeesi yrittää puskea lisää tsh hormonia kilpparin heräämiseksi (ja vajaatoiminnassa se ei yleensä onnistu heräämään ja ongelma vain syvenee).
Hormonitoiminta kaiken kaikkiaan on hyvin yksilöllistä ja siksi viiterajatkin ovat häilyvät, tärkeintä on tarkkailla kehon toimintaa ja oloja. Raskautumisen kannalta kilpirauhashormonien riittävä määrä on olennaista siksi, että ne vaikuttavat kehon kaikkeen muuhun hormonitoimintaan; epätasapaino sotkee mm. myös aineenvaihdunnan, estrogeenin ja keltarauhashormonin toiminnan > voi näyttäytyä esim. kuukautishäiriöinä, ovuloimattomuutena, ohuena limakalvona, keskenmenoina..
Suoraa vajaatoimintaa siun arvoista on vaikea todeta, pitäisi mitata myös vasta-aineita ja selvittää miten kilpparisi toimii pidemmällä aikavälillä, esim. mulla oli ennen lääkitystä 6kk seuranta. Kilpparit reagoi nimittäin suhteellisen herkästi muutoksiin. Niinkuin yllä kerroin, että mulla on nyt 2kk aikana muuttuneet arvot yhtäkiä todennäköisesti vain vitamiinilisän vuoksi!
Kannattaa lukea lisää aiheesta jos epäilyttää ja varmistaa, että saat ruokavaliosta riittävästi D, B vitamiinejä, rasvoja, jodia, seleeniä ja rautaa ainakin.
Ugh olen puhunut, tässä kaikki miten osaan auttaa 😅 Toivottavasti selvensi, ja jos olen ymmärtänyt jotakin väärin, viisaammat korjatkaa!
Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.
Huomenna ois ~ dpo8....
Tää kierto meni niin tosi hutiin. Mitään toivoa tuskin on.
Mutta koska uskaltaisi testata?😇
Pikaista plussaa kaikille!!😘
Dpo7/8
Tähtitaivas☆
Tsemppiä kaikille! 💖
N 31v. M 33v. Esikoinen haaveissa. Ehkäisyrengas lopetettu 10/19.