Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Äitykälle vielä uudelleen pahoittelut, kun tuntuu niin väärälle😢
Voimia suruun💜 ja kestämistä💜
Tähtitaivas☆
Hei ja kovasti kiitos kaikille ❤️
Itkua on väännetty ja maailmankaikkeudelta tivattu että miksi näin? Mutta eihän me vastausta saada, tiedetään vain se että tämän pienen aika ei ollut tulla meidän perhettä täydentämään. Ja no, julmalta tuntuu ajatella, mutta parempi kuitenkin näin kuin että esim vasta rakenneultrassa olisi löytynyt isojakin poikkeamia. Joku tarkoitushan näillä keskenmenoillakin on, minun mielestä ainakin.
Päästiin päivällä omalle terveydenhoitajalle vielä purkamaan tuntoja, joka oli tässä kohtaa ihan paikallaan. Hän vähän ihmetteli perhe-arten ohjeistusta että odotellaan vaan vuotoa ja tehdään uutta raskaustestiä vuodon päätyttyä. Soitti sitten Naistenklinikalle, josta annettiin samantien aika maanantaille tutkimuksiin ja ohjeistusta viikonlopun varalle jos kipuja/rajua vuotoa ilmenee.
Puoliso onneksi pystyi olemaan pois töistä, käytiin ulkona syömässä ja on pureskeltu tätä tilannetta yhdessäkin. Ja kyllähän elämän kuuluu jatkua, ei me voida tätä tilannetta jäädä surkuttelemaan loputtomiin, koska itse ei oltaisi voitu tehdä mitään toisin. En siis tarkoita että kylmästi vain unohdettaisiin asia, tätä varmasti käsitellään vielä moneen kertaan vaikkakin katseet koetetaan kääntää kohti huomista
Äitykkä-77 kirjoitti:
Hei ja kovasti kiitos kaikille ❤️
Itkua on väännetty ja maailmankaikkeudelta tivattu että miksi näin? Mutta eihän me vastausta saada, tiedetään vain se että tämän pienen aika ei ollut tulla meidän perhettä täydentämään. Ja no, julmalta tuntuu ajatella, mutta parempi kuitenkin näin kuin että esim vasta rakenneultrassa olisi löytynyt isojakin poikkeamia. Joku tarkoitushan näillä keskenmenoillakin on, minun mielestä ainakin.Päästiin päivällä omalle terveydenhoitajalle vielä purkamaan tuntoja, joka oli tässä kohtaa ihan paikallaan. Hän vähän ihmetteli perhe-arten ohjeistusta että odotellaan vaan vuotoa ja tehdään uutta raskaustestiä vuodon päätyttyä. Soitti sitten Naistenklinikalle, josta annettiin samantien aika maanantaille tutkimuksiin ja ohjeistusta viikonlopun varalle jos kipuja/rajua vuotoa ilmenee.
Puoliso onneksi pystyi olemaan pois töistä, käytiin ulkona syömässä ja on pureskeltu tätä tilannetta yhdessäkin. Ja kyllähän elämän kuuluu jatkua, ei me voida tätä tilannetta jäädä surkuttelemaan loputtomiin, koska itse ei oltaisi voitu tehdä mitään toisin. En siis tarkoita että kylmästi vain unohdettaisiin asia, tätä varmasti käsitellään vielä moneen kertaan vaikkakin katseet koetetaan kääntää kohti huomista
Äitykkä-77, olen todella pahoillani ja isot halit🤗😇 Onneksi mies on mukana tukenasi💜
Toivoisin sinulle pikaisen uuden plussan, tosi pikaisen!!💜
Tulisiko kuumeileman tuonne vaun sivulle(ni) --45++ kuumeiset? Olisit loistava vetäjä😊,, voisin yrittää päästä mukaan kuumeilemaan edes vierailijana, jos onnistuu.
Toivottaisin myös ihan kaikki muutkin tervetulleeksi sinne, iällä ei ole väliä👍💕💕💕💕
Dpo 6
Tähtitaivas☆
Voi mikä päivä täällä!
Pikkuminnikselle valtavasti onnitteluja! On aina mahtavaa kun joku saa plussan mutta se että pitkään jo yrittänyt siinä onnistuu tuntuu oikein erityisen kivalta, ja antaa myös toivoa!
Äitykkä-77lle sen sijaan lähetän paljon lämpöä ja valoa.. ihan kamala uutinen, en osaa muuta oikein sanoa edes 💜🧡
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Osaakohan joku mua viisaampi auttaa🙈 tein tässä kierrossa siis ensimmäistä kertaa nuita digi ovistestejä. Tänään aamupäivällä sain hymynaaman. Talleteltu on tiistaina ja eilen. Tänään ei ehditä nähdä miehen kanssa ollenkaan, mutta onkohan liian myöhäistä jos huomenna aamulla puuhailee.. Stressaan kun jäi nyt tämä päivä pelistä pois, milloin se hymynaama tuli. Ei sais stressata ja ottaa paineita mutta meni jo
Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24
Hei kaikille! Uutena liityn ketjuun mukaan, joskin ketjua olen lueskellut jo jonkin aikaa. ☺️
Minä 28 ja mies 30. Tämä on nyt oma napa päivitys.
Oma suunnitelma oli se, että kierukka oli tarkoitus poistaa ensi syksynä ja sitten alkaa pohtimaan tarkemmin olisiko aika vauva suunnitelmille. Alavatsakipujen päädyin kuitenkin tutkimuksiin, jossa selvisi että toisessa munatorvessani on hydrosalpinx. Eli siis munatorvi on tukossa ja täynnä nestettä. Tämä neste on toksista sikiölle ja aiheuttaa keskenmenon vuotaessaan kohtuun.
Tilanne siis se, että toinen torvi saattaa toimia, mutta hedelmöityksen sattuessa hydrosalpinxin neste aiheuttaa hyvin todennäköisesti keskenmenon. 🤦🏼♀️ Kontrolliaika tilanteen tarkempiin tutkimuksiin on tulossa.
Ahdistaa jo etukäteen tietää, että lasta ei todennäköisesti tule luonnollisin keinoin. Tarkempaa tietoa vaihtoehdoista saadaan varmasti kontrollissa, mutta todennäköisesti nestetäyttöinen torvi täytyy leikkauksella sulkea JOS toinen torvi on auki.. Lisätään vielä, että usein munasarjan tukokset johtuvat esim. Hoitamattomasta klamydiasta tai tulehduksista. Itselläni ei ole ollut kumpaakaan ikinä..
♥️♥️♥️
Helmi4 kirjoitti:
Osaakohan joku mua viisaampi auttaa🙈 tein tässä kierrossa siis ensimmäistä kertaa nuita digi ovistestejä. Tänään aamupäivällä sain hymynaaman. Talleteltu on tiistaina ja eilen. Tänään ei ehditä nähdä miehen kanssa ollenkaan, mutta onkohan liian myöhäistä jos huomenna aamulla puuhailee.. Stressaan kun jäi nyt tämä päivä pelistä pois, milloin se hymynaama tuli. Ei sais stressata ja ottaa paineita mutta meni jo
Helmi4, hyvältä näyttää... tauko varmaati huolettaa, mutta siittiöt elää muutaman päivän😊
Plussa tähän kiertoon!!🤗🤗🤗
Tähtitaivas☆
Quinn, miten sinulla todettiin toi? Perus ultralla vai miten? Kuulostaa hurjalle 😪 Onneksi on olemassa vaihtoehtoja ja hoitoja, jos on myöhemmin tarpeen ❤️
Tähti☆ kirjoitti:
Helmi4 kirjoitti:
Helmi4, hyvältä näyttää... tauko varmaati huolettaa, mutta siittiöt elää muutaman päivän😊
Plussa tähän kiertoon!!🤗🤗🤗
Toivotaan! Kiitos tsemppauksesta, jaksat aina olla tukena ja kuunnella ❤️
[/quote] Toivotaan! Kiitos tsemppauksesta, jaksat aina olla tukena ja kuunnella ❤️[/quote]
Helmi4, yritän parhaani mukaan💜
Tähtitaivas☆
Moikka, uusi kuumeilija ilmoittautuu!
Olen 20-vuotias ja poikaystävä pari vuotta vanhempi. Ollaan seurusteltu reilu vuosi. Asutaan yhdessä, poikaystävä on töissä ja minä opiskelen ensimmäistä vuotta amk:ssa. Tästä saa varmasti kauhisteluja, noin nuori ja opinnot kesken, ja sitten pitää vielä vauva saada! Mutta yritän olla välittämättä liikaa muiden mielipiteistä, koska tämä on meidän elämä ja meidän päätökset.
Mun vauvakuume on tällä hetkellä _todella_ paha. Ajattelen vauva-asiaa koko ajan, on käsittämätöntä miten en voi edes tuntia olla miettimättä vauvoja. Ja joka puolella näkyy vaunuja tai odottavia äitejä 😅En kerta kaikkiaan pysty odottamaan valmistumiseen asti, kun tällä hetkellä jo kuukausi tuntuu loputtoman pitkältä.
Poikaystävä on sitten se "ongelma". Hän ei halua vielä lapsia. Vakuuttaa ehdottomasti haluavansa isäksi ja saada lapsia nimenomaan minun kanssani. Ei kuitenkaan koe vielä olevansa valmis isäksi, jos hän saisi päättää, niin odottaisimme useamman vuoden.
Meidän elämä on tasaista, tykkäämme olla paljon kotona, emme biletä tai juo, ja olemme luoneet arkeen tietyt rutiinit. Me tullaan onnellisiksi tavallisista asioista, kuten ulkoilusta ja ruoanlaitosta. Mielestäni poikaystäväni on luotettava ja vastuuntuntoinen, ja hänestä tulisi tosi hyvä isä.
Tuntuu vaikealta olla puhumatta tästä asiasta jatkuvasti, vaikka yritänkin itseäni rajoittaa. Olen myös monet itkut itkenyt tämän takia, kun se oman lapsen kaipuu on niin kova. Poikaystäväni sanoi, ettei häntä ahdista aiheesta puhuminen muuten kuin silloin, kun alan itkemään. Hän ei kuitenkaan tunnu täysin ymmärtävän, miltä minusta tuntuu, ja sanoo vain, että "odotetaan vähän aikaa". Tiedän, meillä ei ole kiire, mutta tämä vauvan kaipuu on niin raastava, etten yksinkertaisesti pysty odottamaan.
Olen haaveillut jättäväni pillerit pois seuraavan paketin jälkeen, eli toukokuussa. Annan poikaystävälleni nyt pari kuukautta aikaa sulatella asiaa, ja otan sen puheeksi sitten keväämmällä. Jos hän on silloin edelleen samoilla linjoilla, niin se on tosi iso pettymys, mutta minun ei auta kuin odottaa. Olen asettanut "takarajaksi" vuoden, ja hän on puhunut siihen malliin, että se olisi ok. Eli ehkä onnistuisin aikaistamaan sitä hieman, kun ei voi edes tietää, miten kauan raskautumiseen menee 🙈Sitäkin olen miettinyt, että jos hän haluaa toukokuun jälkeen ehkäisyä käyttää, niin ottaa kortsun käyttöön. Molemmat sitä vihataan, niin jospa hän sen takia ei sitä käyttäisi 😅
Pahoittelut suhteettoman pitkästä tekstistä, tämä on eräänlaista terapiaa, kun saa purkaa johonkin tuntojaan 😅
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Pieni_mutta_pippurinen kirjoitti:
Moikka, uusi kuumeilija ilmoittautuu!
Olen 20-vuotias ja poikaystävä pari vuotta vanhempi. Ollaan seurusteltu reilu vuosi. Asutaan yhdessä, poikaystävä on töissä ja minä opiskelen ensimmäistä vuotta amk:ssa. Tästä saa varmasti kauhisteluja, noin nuori ja opinnot kesken, ja sitten pitää vielä vauva saada! Mutta yritän olla välittämättä liikaa muiden mielipiteistä, koska tämä on meidän elämä ja meidän päätökset
Mie olin 20 kun aloin odottaa esikoistani, nyt 18 vuotiasta poikaa. Tyttäreni on häntä 4v nuorempi. Aina sitä on jonkun mielestä liian nuori tai liian vanha äidiksi, itse te tilanteenne tiedätte - luota siihen. Helpoin tie ei ollut 20 vuotiaana tulla äidiksi. Oli yliopisto-opinnot ja osa-aikatyö. En ole kummastakaan lapsestani ollut äitiyslomalla, mm. Jälkeenpäin ajateltuna opinnot olisi ollut helpompi hoitaa emsin pois, mutta - se on minun ajatukseni ja kuten sanoin, te tiedätte oman tilanteenne parhaiten 😊
Mie stressailen ympäristön mielipiteitä kun nyt 38 vuotiaana haaveilen varovasti vielä yhdestä lapsesta.
Tervetuloa kuumeilemaan 😊
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Äitykälle iso halaus ja paljon myötätuntoa! Mut sulla on ihanan reipas ja maanläheinen asenne. Tuon lapsen aika ei ollut nyt, mutta mitä todennäköisimmin tulevaisuudessa tulee just sen syliin asti tulevan lapsen vuoro ❤️
Ja Pikkuminnikselle ihan hillittömät onnittelut! Luo ihanasti toivoa tähänkin osoitteeseen siitä, että Letrot on oiva apu! Köyhän kertoilemassa kuulumisia jatkossakin :)
Nyt on ihan pakko päivittää omaa napaa: lyhyesti siis oma tilanne, eli ei hormonaalista ehkäisyä vuosiin, pco, toive lapsesta ollut jokusen kuukauden päällä. Kierrot epäsäännöllisiä ja pitkiä. Toistaiseksi en ole ajatellut meidän edes yrittävän lasta, koska olen n. 100% varma, etten ovuloi ja kierron kestäessä viikkoja yli normaalin ei kauheasti jaksa toivoa pitää yllä. Tänään kuitenkin oli jotenkin vähän erikoinen olo ovulaatiotestiä tehdessä ja mitä ihmettä, ekaa kertaa ikinä ihan selvä plussa! Noita testejä on kuitenkin tullut marraskuusta asti tehtyä ihan järjetön kasa. Pco:n kanssa testit voi toki huijata plussia, mutta kun mulla on myös oireet! Se mikä tästä tekee hieman poikkeuksellista on se, että nyt on menossa kp 44 🙈 oon ollut ihan varma, että jos ovulaatiota ei säädylliseen aikaan kuulu, niin se jää kokonaan tapahtumatta. Mutta nyt elättelen toiveita, että se oikeasti tapahtui! Senhän näkee parin viikon päästä jos menkat alkaa (en uskalla edes toivoa, että raskaus olis saanut alkunsa, vaikka ollaan toki yritetty ihan jokseenkin innoissamme 😅). Antaisi ihan hirmuisesti toivoa tulevaan kun tietäisi, että ovis tapahtuu edes joskus. Siis kuin siistiä, me ollaan ihan fiiliksissä kun ekaa kertaa on edes vähän toivon fiilistä siitä, että kyllä tämä vielä tästä! :)
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Helmi4 kirjoitti:
Quinn, miten sinulla todettiin toi? Perus ultralla vai miten? Kuulostaa hurjalle 😪 Onneksi on olemassa vaihtoehtoja ja hoitoja, jos on myöhemmin tarpeen ❤️
Gynen ultrassa näkyi nestekertymä.
Onneksi on vaihtoehtoja ja hoitoja. ❤️ Jos jotain positiivista niin se, että ei lähdetä yrittämään ja pettymään vuoden ajaksi ennen tutkimuksiin pääsyä. Ongelma on selvillä niin siihen voidaan puuttua nopeammin.
Onnea plussanneille! ☺️
♥️♥️♥️
Tähti☆ kirjoitti:
Äitykkä-77, olen todella pahoillani ja isot halit🤗😇 Onneksi mies on mukana tukenasi💜
Toivoisin sinulle pikaisen uuden plussan, tosi pikaisen!!💜
Tulisiko kuumeileman tuonne vaun sivulle(ni) --45++ kuumeiset? Olisit loistava vetäjä😊,, voisin yrittää päästä mukaan kuumeilemaan edes vierailijana, jos onnistuu.
Toivottaisin myös ihan kaikki muutkin tervetulleeksi sinne, iällä ei ole väliä👍💕💕💕💕
Dpo 6
Kiitos Tähti ❤️
En tiedä palaanko enää kuumeilemaan, tämän vauvan piti olla se meidän perheen viimeinen. Ja sellainen toki olisi ollutkin jos loppuun saakka olisi päästy.
Nyt tuntuu kovin kaukaiselta ajatukselta edes ajatella uutta raskautta. Vaikka tiedänkin, että jos jäämme tähän tilanteeseen niin syliini jää se yksi tyhjä paikka. Mutta en tiedä uskallanko enää toivoakaan uutta ihmettä ja kestäisinkö sitä pelon läsnäoloa läpi uuden raskauden. Toisen lapsen jälkeenhän sain kkm:n ja raskauduin heti uudestaan, mutta olihan se henkisesti raskasta kun pelkäsin koko ajan että miten käy.
Kunhan nyt saisi kohdun tyhjenemään, että toipuminen pääsisi käyntiin ihan kokonaisvaltaisesti. Toivon, että saisin maanantaina tyhjennyksen käynnistävät lääkkeet, vaikka lempeintä olisikin jos keho alkaisi toimia omin voimin.
Kiitos kutsusta myös sinne vaun ryhmään, mutta ikävä yllä minusta ei oikeasti ole miksikään "vetäjäksi", en ole sen luonteinen ihminen. Ja kun en tosiaankaan tiedä että miten tästä edetään niin en halua "rääkätä" itseäni nyt isommin kuumeiluasioilla. Täällä haluan ainakin taustalla olla, koska täältähän matkani alkoikin.
Pikkuminnikselle paljon onnea plussasta 💕
Corianderher, kiitos kannustuksesta! Itse ajattelen niin, että jos tulisin raskaaksi nyt opiskeluaikana, niin olisin vuoden lapsen kanssa kotona ja pitäisin taukoa opinnoista. Me ei olla niitä, jotka menee oletettua tietä: pitää olla työpaikat, oma asunto ja naimisissa ennen lasten saamista. Olen silti varma, että lapsellemme tulisi turvallinen ja hyvä lapsuus, ei se ole vanhempien iästä riippuvainen.
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Helmi4, antakaa mennä vain! Ei välttämättä ole myöhäistä, koska oviksenhan sanotaan tapahtuvan 12-48h ovisplussasta.
Tervetuloa uusille! 🙂
Haltille onnittelut selkeistä ovisplussista. 🤗
Jotenkin niin järkyttää aina nuo keskenmenot. Äityli-77 käy ihmeessä kirjoittamassa kuulumisia, jos se keventää oloa? Voimia vielä kovasti.❤
Täällä kp15 ja ovisplussa tuli tosiaan eilen. Ei kuitenkaan talleteltu, koska oli riitaa. Meillä nuo riidat muutenkin lisääntyneet, minusta johtuen valitettavasti. Saa nähdä mitä tästä kaikesta vielä tulee. 😔 Tänään voisi vielä talletella, koska aamulämpö ei taaskaan noussut vielä. Mulla oli siis ennen aina niin nopea ovis, että ovisplussasta seuraavana aamuna nousi lämpö, poikkeuksetta. Nyt sekin on muuttunut ja mietin liittyiskö tääkin jotenkin siihen, että keholla on joitain vaikeuksia käynnistää ovista, irroittaa munasolua. Mulla on taas TSH:kin lähtenyt laskuun, että ärsyttää mokoma kilpirauhanen. T4-v sentään ehkä parempi kuin koskaan: 17. Ystävän lapsettomuuslääkäri oli sanonut, että T4 v:n olis hyvä olla tuolla yläneljänneksessä ja, että jos on alaneljänneksessä, voi alkaa jo kuukautiset häiriintymään. No, onneksi mun TSH ei sentään kovin matala vielä ainakaan ole, vähän alle viiterajan nyt.
Menin muuten ostamaan hulavanteen. 😳🙈😅 En yleensä ikinä lähde mihinkään trendijuttuihin, mutta tätä oli tutkittu yliopiston ja gastron yhteistyönä, vai miten menikään, ja tulokset sen verran hyviä, että tilasin sitten ja tänään aion kokeilla. Kaikkea sitä!
Tsemppiä kaikille, muistakaa hoivailla ja hemmotella itsejänne! 💚
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Helmi4 kirjoitti:
Löysin netistä jostain sellasen oviskäyrän missä nimenomaan tuo päivää edeltävä aika olis yks parhaista. Eli hyvät mahikset😊
Hei, kilppariarvot kuuluisi olla TSH alle viitteen eli alle 4, jostain luin, että raskautumista ajatellen lähempänä 1 on tavoiteltava. Lääkkettä syödessä voi painua myös mittaamattomiin. T4v sen sijaan pitäis olla siellä 20 tienoilla (täällä päin viiteyläraja on 23). Tuo on uusi tieto, että t4v pitäis olla ylemmällä kolmanneksella, mutta kuulostaa hyvin oikealta. Mulla oli koko syksyn ajan t4v 18 kieppeillä ja menkat reistaili. Tsh oli 2,5 tienoilla.
Kävin eilen labrassa onnekseni sain huomata, että oli arvot parantunu reippaasti, t4v esim 22 nyt, tsh 1.2 ja ovisoireet havaittavissa menneellä viikolla.
Nyt tuntuu siis homma rullaavan. Eka puhdas kierto ilman teroja. Lääkäri ei ole soitellut vieläkään. Odotan mielenkiinnolla mitä se tuumaa noista kilppareista, en ole nimittäin mitenkään lääkitystä muuttanut. Vähentänyt vaan sokereita ruokavaliosta ja lisännyt vahvan monivitamiinin mukaan (jossa on mm. sitä inositolia, rautaa, sinkkiä ja jodia ym).
Myös kiitos auringolle, kevät tulee ja mieli kirkastuu🌞🙏
Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.
Pikkuminnis, nyt oli sinun vuorosi💜💕💕💕💕 Aivan ihanaa, nauti siitä!!💜
Sitä ajattelee, että asiat tapahtuu silloin, kun on tarkoitus💜
Täällä verkossa sitä tulee tutuksi, vaikka ei tietäisi asiasta itse, eikä tunne ketään in real....kyllä ihmisten persoonat tulee esille ja tutuksi ihan linjojakin pitkin😊
"läheisiä ystäviä"💜
Koska kerrot miehelle?
Tähtitaivas☆