Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Pakko kommentoida tuohon sperman laatu asiaan. Ystäväni yritti miehensä kanssa esikoistaan ja harrastivat seksiä joka päivä: vauva sai alkunsa. Toinen lapsi sai alkunsa niin että edellisestä kerrasta oli ollut pitkä aika... 😂 Eli kummassakin tapauksessa siittiöiden olisi pitänyt olla ”huonoja”: ensimmäisellä kerralla liian ”tuoreita” ja toisella kerralla liian vanhoja. 🤔😅
Esikoinen la 10/2020. 💜
Pingu, samoja tuntemuksia täällä! Pelko äitiydestä, raskaudesta ja kaikesta siitä mitä vauvaan liittyy. Silti kaikesta huolimatta haluan lapsen, haluan monta! Ne pelotkin on tehry voitettaviksi, ja kyllä nekin tunteet kuuluu lapsitoiveeseen.
Oikeasti pitkästä aikaa tosi hyvä fiilis joka asian suhteen! 🥰 nautin niin tästä,kun on päiviä jotka on syvältä suosta kipuineen päivineen.
Ihania uutisia Jennillä, onnittelut plussasta ❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Helmi4 kirjoitti:
Sibi, luulen tietäväni tunteen... Meillä 10kk yritystä pian, eikä haamun haamua ikinä ole tullut. Menkat tulevat ajallaan, lähes aina 28pv kierto. Ahistaa... Pakko keksiä kokoajan muuta tekemistä ja aateltavaa..
Helmi4 voimia sinullekin. Jos keksit hyvàn keinon jolla saada ajatukset muualle, kerro toki minullekin! XD
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Villahuivi kirjoitti:
Pingu, samoja tuntemuksia täällä! Pelko äitiydestä, raskaudesta ja kaikesta siitä mitä vauvaan liittyy. Silti kaikesta huolimatta haluan lapsen, haluan monta! Ne pelotkin on tehry voitettaviksi, ja kyllä nekin tunteet kuuluu lapsitoiveeseen.
Kyllähän kaikki tuntematon aina vähän pelottaa. 😁 Huolestuttavampaa varmaankin olisi, ettei pelottaisi yhtään. Tämä pelkoilu tuli vain hyvään saumaan, kun itselläni nyt hillitsee sitä raskauden yletöntä odotusta ja tuntemuksien tuntemista. Niin paljon ei onneksi pelota, että oltaisiin laitettu yritys jäihin. Sitten jos onni kohtaa ja tulen raskaaksi, on vain pakko käydä läpi ne uudet tilanteet pelosta huolimatta. 😊
Kerroin miehelle eilen näistä peloistani ja hän ei oikein osannut ymmärtää. Tajusin samalla, että me ajattelemme tästä asiasta varmasti hyvin eri tavalla. Hän ei kuitenkaan ole se joka tulee raskaaksi tai kantaa lasta tai synnyttää sen. Hyvin erilaiset roolit on meillä miehillä ja naisilla tässä asiassa.
Pingu, miehet ajattelevat eri tavoin.... harva mies todella voi samaistua, kuunnella kyllä silti.
Muistan myös tuon pelon ajatuksen ja tulihan sitä vuosia ajateltua, että miten raskaus ja etenkin synnytys pelotti ja se sitten jptenkin vähensi vauvakuumetta....Oli myös helpottavaa, ajatella, ettei tarvinnut olla vastuussa lapsesta ja sai elää vapaammin.
Mutta vauvakuume lopulta voitti ja suurena yllätyksenä, raskaus olikin helppoa aikaa💕💕 ja synnytys meni myös💕💕, vaikka sektorilla sitten tulikin. Lapsen kanssakin on mennyt "helpommin", kuin kaikissa peloissa etukäteen murehdin😇
Tsemppiä kaikille näiden asioiden kanssa painiville!!😇👍💕💕
Tähtitaivas☆
Pingu, totta tuo erilaiset roolit isällä ja äidillä raskausaikana! Ja yleensäkin kasvattajina ja vanhempina. Koen kyllä hyvin arvokkaana sen, että lapsi saa molempien mallia elämässään, niin naisen kuin miehen. Molempia tarvitaan ja kummallekin oma tehtävänsä maailman avartamisessa.
Minun pelot kosketraa ehkä enemmän sitä, että osaanko suojella lasta riittävästi pahaa maailmaa vastaan, kuitenkaan kasvattamatta lasta pumpulissa ja antamalla kaikkea valmiina. Oma lapsuus kun on ollut erittäin vaikea, ja olen kokenut pahoja asioita, usein mietin että voisinko ja osaisinko suojella omaa lastani niiltä kokemuksilta. Kuitenkin pitkn psykoterapian jälkeen uskallan toivoa elämältä hyvää ja kaunista tulevaisuutta. Ja jaksan kannustaa itseäni ja toisia tavoittelemaan sitä parempaa huomista, unohtamatta elää silti tätä hetkeä.
Tsemppiä jokaiseen tupaan ja kartanoon, plussatuulia meille jokaiselle!!
Pakko kertoa jonnekin heti, että tein aamulla plussatestin. Huomenna tai ylihuomenna olis ollut menkkojen odotettu alkuaika, mut viikon ajan on ollut pää ja tissit tosi kipeät ja muutaman päivän ihan loputon ja pohjaton nälkä, minkä lisäksi etoo ja hajut tekee pahaa. Ihan selkeä, vaikka vaaleahko plussa ilmestyi testiin. Tuntuu epätodelliselta ja pelottavaltakin. Mulla oli ihan samat tuntemukset edellisessä kierrossa, jonka epäilen päättyneen varhaiseen keskenmenoon. Pysyispä tää nyt ja menis kaikki hyvin!
Parin päivän päästä vois testata uudelleen että vahvistuuko vai haaleneeko.
Onnea Maria101!!💜💜💜
Ihana PLUSSA!!💖
Tähtitaivas☆
Moikka!
Onnea plussanneille ♡ ja tsemppiä kaikille yrittäville/piinailijoille ym ♡
Mä kävin eilen Gynellä ja selviteltiin mun tilannetta.. En oikein tiiä et oliko hyvä vai huono käynti. Kaikki on ihan hyvin: kierto on tasainen, joka kk tulee menkat (vaikka onkin niukat), ylipainoakaan ei oo kuulemma kohtuuttomasti, yritystä on ja testeihin on tullu ovisplussaa. Ultralla kaikki näytti normaalilta, paitsi toinen munis oli kohdun takana ja siinä näky helminauhaa (monirakkulaisuutta). Limakalvojen paksuus oli 7-8ml (?) ja kp oli 24. Onkohan se ok? Saadaan kuitenkin lähete lapsettomuustutkimksiin, koska ikä on yli 30. Tiputtelua on aina kierron lopussa 3-4 päivää. En suoraan sanottuna tiiä mitä pitäis aatella. Join greippimehua tän kierron alun ja täytyy sanoa että ovislimat oli entistäkin niukemmat :/ vehnänalkioöljy loppu. Samoin gelee royalet. Onko kukaan kokeillut ubikinolia? Ostin nyt clearbluen ovistestipaketin seuraavaan kiertoon. Tässä vaiheessa olis varmaan kohdun limakalvot paksummat jos olis tärpännyt? Kierto on semmonen 31 päivää.
Etsimme kaupassa mieheni kanssa greippimehua ja kun sitä ei alkanut löytyä, hän alkoi googlailemaan aiheesta ja huomasi että englannikielisillä sivustoilla puhutaan että ”grape juice” edistäisi raskaaksi tuloa. Onko siis niin että suomenkielen greipillä (englanniksi grapefruit) ei olekaan mitään tekemistä asian kanssa, vaan pitäisi juoda rypälemehua? Auttakaa tietämätöntä!
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
wannabe mami kirjoitti:
"Se, että emme välttämättä koskaan yhteistä lasta saa, on käynnistänyt selvästi jonkun kriisin mulla, kun käyn läpi koko elämää."
Kaneli78, pystyn NIIIIIN samaistumaan tähän!! Muutama eka kuukausi meni jännityksessä ja uuden odotuksessa, kunnes about yk 3/4 paikkeilla alkoi koko touhu muuttaa muotoaan. Sitä alkoi käsittelemään koko tätä lapsen saamista aivan eri näkövinkkelistä. Se aloitti myös minulla yhden elämäni suurimmista kriiseistä ja koen olevani jokseenkin jopa masentunut tämän asian tiimoilta. Aloin myös käsittelemään elämä taaksepäin. Omaan lapsuuteeni. Olen aina ollut kaiken kanssa todella yksin ja jo pienestä pitäen joutunut pärjäämään yksin kun omat vanhemmat eivät oikein ole vain osanneet. Lapsuuteen liittyy hyvinkin ristiriitaisia tunteita. Tiedän, että olin haluttu ja rakastettu, mutta silti koin koko lapsuuteni, etten ollut haluttu ja rakastettu. Minulla on paljon hyviä muistoja ja lämpimiä sellaisia, mutta myös todella kipeitä traumoja, joita yhä käsittelen. En nyt halua sen enempää asiaa avata, mutta koen lapsuuteni, nuoruuteni, aikuistumisen aina tähän olleen erittäin haastavaa. Vasta nyt kun olen ottanut etäisyyttä vanhempiini alan ollu jo jollain tolkulla niistä asioista. Tiedän myös, etten missään nimessä toista heidän virheitään oman lapsen kanssa. Tiedän myös, että minun tulisi keskustella heidän kanssaan kipeistä asioista ja traumoista joita he ovat minuun jättäneet. Olen onneksi pärjännyt elämässä siitä huolimatta omillani melko hyvin. Nämä traumat vain kuitenkin elävät yhä minussa ja moni ketä asiasta tietää, on sanonut myös, että minun tulisi keskustella heidän kanssaan. Mietinkin voiko nämä asiat vaikuttaa tähän lapsen saamiseen? Muutama henkilö on minulle sanonut, että voi. Koska mieli ja keho toimii yhdessä, niin tällä voisi olla vaikutusta tähän lapsen saamis asiaan. Siksi mietinkin, etten jopa uskalla enää keskustella vanhempieni kanssa, sillä jos raskautuisinkin HETI sen keskustelun jälkeen, olisi se merkki siitä, että se olisi tullut tehdä jo aikaa sitten ja olisin voinut välttyä tältä, että yhä puolen vuoden jälkeen lasta yritämme. Se ajatus jotenkin pelottaa minua aivan valtavasti :(
Onko muilla samoja mietteitä siitä, voiko tällaisilla asioilla tekemistä lapsettomuuden kanssa? Elämä traumat, oma lapsuus jne?
Kuten arvata saattaa niin kuukautiset ne täälläkin sitte tapansa mukaan alkoi ajallansa.. Tänään elellää kp7 kohdilla. Ensimmäiset päivät olin niin masentunut, ettei mistään tullut mitään. Itkin vain tuskissani ja syöksyin suin päin toivottomuuteen HETI kun verta ilmestyi paperiin. Nyt kuitenkin hieman helpompi olo ja olen vihdoin normaalimmat menkat! Kuukuppia tai tamponia en uskaltanut vieläkään laittaa, ehkä ensi kierrossa. Nyt ei ollut kivut niin jäätäviä ja ne olivat tosi normaalit minulle. Vuoto alkoi aika lailla heti ja kesti 4 päivää, mikä myös minulle normaalia. Oli helpottavaa jotenkin, että oli niin paljon normaalimpi kierto nyt kuin mitä tämän yrittämisen aikana on ollut! En sitten tiedä mistä se kertoo. Odotan yhä lähetettä sinne gynelle, että saisi kuitenkin tsekattua mikä niitä ongelmia mahdollisesti on aiheuttanut. Huomasin kuitenkin yhden merkillisen asian. Lenkillä ollessani minulla alkoi tuntua kipua ja painetta vasemmalla puolella munasarjojen kohdalla. Voiko tämä olla viite endometrioosiin..? Olen ymmärtänyt, että esim lenkkeily saattaa aiheuttaa kipuja? Kuten myös yhdyntä jota myös on ilmennyt viime aikoina. Minulla suuri endometrioosi rasite suvussa. Mutta voiko se puhjeta milloin tahansa?
Ihanaa viikonloppua kaikille! Hurjasti oli ihania uutisia plussista ja ultrista <3 niin kiva kuulla kaikkien kuulumisia! :)
wannabemami ❤ tuo sun kirjoittama kuulostaa mulle tosi tutulta, tosi samankaltaisia asioita koettu. Itse yritin jossain vaiheessa vielä puhua äitini kanssa. Enää en kadu sitä, vaikka ensin ajattelin kauan, että se oli virhe. Äitini kielsi kaiken ja syyllisti minua. En tiedä miksi kuvittelin, että äitini voisi vaikka pyytää anteeksi; hän, kun ei ole sitä koskaan ennenkään tehnyt. Nykyään kuitenkin ajattelen, että vaikka tuo todella kipeää tekikin, oli hyvä vain tuossakin huomata, että mun äiti ei koskaan tule muuttumaan, mun on turha odottaa yhtään mitään, parempi vain itsekseen hyväksyä ja surra asia. Mulle korjaavaa olikin sitten juuri tuo, että oon tarjonnut lapselleni tietoisesti monin tavoin parempaa. Mä en tiedä uskonko oikein siihen, että käsittelemättömät asiat voi estää raskautta. Itse en ainakaan ensimmäiseni kohdalla en ollut käsitellyt vielä yhtään isompia traumojani ja tulin todella helposti raskaaksi. Siinä mielessä toki, jos keho tai kuukautiset on traumoista johtuen "sekaisin", voisin uskoa. Sanotaanhan toki alitajunnan voivan vaikuttaa, mutta miten senkin todistaa. Vaikea sanoa sitten.
Katti, kotitesti tai ei, niin se, että simppoja on paljon, on jo hyvä juttu! ☺
Täällä kp11 ja edelleen vaan korkeat estrot näkyneet, joten ei välttämättä sittenkään tule lyhyttä kiertoa. Talleteltu on kp8, k10 ja seuraavan kerran varmaan huomenna.
Voimia itse kullekin ja onnea plussanneille! 😍
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Nyt on minun vuoroni rollottaa omia epävarmuuksiani.
Vaikka meillä ei vielä ole vauva edes aktiivisen haaveilun tasolla, vaan enemmänkin "jätetään ehkäisy pois ja katsotaan, mitä käy", yhä useammin huomaan miettiväni temattiikkaa lähestyvä 40v ja jo isot lapset... toinen täysi-ikäinen ja toinen yläasteikäinen lapsi.
Olen aina ajatellut, että muiden mielipiteet eivät vaikuta, mutta huomaan miettiväni niitä jo etukäteen.
Samalla ahdistun siitä, että kun kyseessä on uusioperhe, kuviot hankaloituvat entisestään eksään.
Koen, että en ole "oikeutettu" haaveilemaan lapsesta, minullahan on jo kaksi, ja jostain ihmeen pöytälaatikosta olen kaivanut tällaisen konservatiivisen ydinperhemallin, mikä nyt kummittelee omasta mielestäni hyvin suvaitsevaisessa ja nykyajassa kiinni olevassa päässä???
En tiedä saiko tästä nyt mitään tolkkua, mutta kiitos, kun sain päästää ajatukset ulos.
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Helvi, greippimehu pitäis olla kyllä kyseessä. Jopa yhdessä lääkkeen (olikohan Primolut tms), luki, että jos juo greippimehua, pitää mainita lääkärille.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Villahuiville haluan vielä kirjoittaa, että on kyllä hyvä, että sulla on nyt tukilääkityksiä kehon toimintaa tasapainottamassa ja ylipäänsä tuo kontakti. Toivottavasti saat maksimaalisen hyödyn noista! ☺
Helville lähettämääni kommenttiini palaan sen verran, että primolutin mukana tulleessa paperissa lukikin, että greippimehu voi heikentää sen tehoa.
Eikö greippimehun sanota aktivoivan estrogeenin erittymistä vai miten se meni? Jos asia on näin, eikö sitäkin kannattaisi juoda sitten vain ennen ovista? No, kunhan pähkäilen enkä väitä tietäväni. 🤗 Itse en enää ko.mehua juo edes, koska ylävatsa ei kestä.🙈
Kiitos onnitteluista, on tää hassu olo. Vaikea keskittyä työasioihin, kun koko ajan ajatus karkailee tärkeämpiin asioihin...
Corianderher, oon ollut itsekin tosi taipuvainen huolehtimaan hirveästi siitä, mitä muut ajattelee, mutta olen viime vuosien aikana tehnyt tosi paljon töitä päästäkseni siitä irti. On ihan silkkaa ajan- ja energianhukkaa miettiä mitä muut on asioista mieltä. Todellisuudessa muita ei ihan hirveesti kiinnosta kuin oma napa, koska me ihmiset vaan ollaan sellaisia. Siispä keskity säkin vaan siihen, mikä tuntuu susta oikealta ja hyvältä ja koita unohtaa ulkopuolisten mielipiteet. Ne ihmiset, joilla on väliä ajattelee susta kuitenkin vain hyvää. Ne, jotka suhtautuu negatiivisesti voi jättää ihan omaan arvoonsa.
Kaneli78 kirjoitti:
Villahuiville haluan vielä kirjoittaa, että on kyllä hyvä, että sulla on nyt tukilääkityksiä kehon toimintaa tasapainottamassa ja ylipäänsä tuo kontakti. Toivottavasti saat maksimaalisen hyödyn noista! ☺
Kiitos Kaneli78! Täällä just kp13, ja pähkäilen mitä hitsiä tapahtuu, kun vielä eiliseen asti ovistestit tummeni koko ajan enemmän ja tänään vaaleni 🙄 olen testannut siis 3-4h pidäryksellä sekä puolen pv aikaan, että iltasella. Eilen klo 13 oli vahvin voiva, sekin nega vielä, tänään samaan aikaan viiva on selkeästi haaleampi, mutta oireet on ja pysyy. Tiedän, PCOS vuoksi ovistesti ei aina ole luotettava, mutta silti 😬 on tämäkin!
Valkovuoto on kuitenkin niin runsasta, mol.munasarjat kipuilee. talletteluja on joka toinen päivä kp6 jälkeen, ja jatkuukin samaa tahtia. Olo on kaikin puolin juuri samanmoinen, kuin joulukuun puolivälissä, ovislimat vaan puuttuu. Siirä joulukuisesta oviksestahan tuli suklaakysta...🤦🏻♀️
Marialle onnittelut plussasta, ihanaa odotusaikaa! ❤
Onnea plussanneille!
Pikkuminnis, teillä on ovulaation läheisinä päivinä ollut kuitenkin talletuksia, joten mahdollisuudet sen puolesta raskaaksi tulemiselle kuitenkin on olemassa!
Tuosta tuntemattoman pelosta: Tuntuu, että itse stressaan kaikesta etukäteen aivan liikaa. En ymmärrä, miten mies voikin ottaa asiat niin rennosti. Saisipa itselleenkin omaksuttua osin ajatuksesta "kyllä kaikki selviää, kun sen aika on". Minä luon mielessäni valmiiksi kaikki kauhuskenaariot ja panikoin niitä. Kauhuskenaarioilla ei ole usein minkään laista tartuntapintaa todellisuuteen, koska tuleva todellisuus on täysin tuntematon..
Mulla on nyt kp30, mutta ensimmäisiä ehkäisyn lopettamisen jälkeisiä luomumenkkoja vielä odottelen. Kroppa tuntuu kaikin puolin todella väsyneeltä: viime viikosta lähtien urheilusta ei ole meinannut tulla mitään ja salilla minulle normaaliin nähden kevyet painot tuntuivat äärimmäisen raskaalta ja saivat hengästymään. Välillä huimaa, vaikka istuisin vain tietokoneella. Tukka rasvoittuu aivan liian nopeasti ja naamaan on puhjennut muutama finni (ennen finnit olivat merkki pian alkavista menkoista). Vettäkin menee aiempaa enemmän. Nyt todellakin toivon, että nämä merkit olisivat hormoniperäisiä ja johtuisivat kuukautiskierron käynnistymistä. Tämä väsymys ottaa kyllä eniten päähän.
LA 10/20, ensimmäinen tulossa
Maria101, kiitos, koitan saada pään siihen asentoon, että en muista välitä :)
Mulla on ilmeisesti ovis tulossa, kivut viittaa siihen. Onko teillä muilla kivuliaita ovulaatioita? Mulla on nyt pari viimistä ollut melkoisia, jopa kivuliaampia kuin kuukautiskivut.
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Pikakommentti väliin, että Felicitaksessa sanoivat, että joka 2.päivä riittää. Tsemppiä kaikille! 🤗