Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Villahuivi kirjoitti:
Tähti, kiitos plussasäteistä ❤
Katti76, oleppa hyvä! Kaikkia pitää kannustaa ja rohkaista, ja toiset jääerityisestk mieleen milloi minkäkin syyn vuoksi. Sinä kuulut heihin, jotka saa minut hyvälle mielelle ❤Kaneli78 kirjoitti:
Ihana Villahuivikin siellä! ❤ Saako vielä kysyä, että syöt siis ilmeisesti Terolutin lisäksi jotain muutakin nyt, metformiiniako se oli?
Metformiinia 500mg 1x2. Vatsa ei kestä 3x, vaikka kroppa vaatisi. Nyt Terolutien rinnalle Gelee Royal ja Inocaps. Ja ovisoireet alkaa löytyä!!! Tekisi mieli tanssia 💃 tässä mietin näin kp11 iltana, että testi on nega yhä, mutta nippailut on alkaneet ja valkovuoto runsastunut, joten uskaltaisinkohan siirtää Terolutin aloitusta että saisin sen plussan... ja miten pitkälle, jos plussaa ei tulekaan?
Hei huippua!!! 🤩 Mitä on tuo metformiini? 🤔 Pitää kyllä itekki hakea vielä tuo inositoli! Onko minkä merkkistä sulla? miten kauan meni et huomasit vaikutukset? Mun pitäis kans alottaa terot tänään mut mietin myös et uskaltaisinko siirtää muutamalla päivällä et sais sen ovis plussan, ajattelin että jos odottelis Max viis päivää.. jännää! Plussa tuulia sinulle 🥰
30v endo toiveissa eka
Sini990 kirjoitti:
Hei huippua!!! 🤩 Mitä on tuo metformiini? 🤔 Pitää kyllä itekki hakea vielä tuo inositoli! Onko minkä merkkistä sulla? miten kauan meni et huomasit vaikutukset? Mun pitäis kans alottaa terot tänään mut mietin myös et uskaltaisinko siirtää muutamalla päivällä et sais sen ovis plussan, ajattelin että jos odottelis Max viis päivää.. jännää! Plussa tuulia sinulle 🥰
Metformiini määrättiin PCOS takia. On siis verensokeria tasaava lääke, jota käytetään niin PCOS hoidossa kuin myös diabeteksen hoidossa. PCOS naisella se tasaa verensokeria, normalisoi siksi kuukautiskiertoa ja edesauttaa normaalin kierron myötä ovulaation tapahtumista.
Myo-inositolia ostin Inocaps-kauppanimellä. Jos apteekista ei löydy, pyydä tilaamaan. Myös nettiapteekista saa. Muista, että se sisältää jo valmiiksi vitamiineja, että ethän syö monivitamiinia sen rinnalla. (Mutta syö ehdottomasti d-vitamiinia erikseen, mikäli se nytkin kuuluu normivitamiinien joukkoon).
Plussatuulta myös sinulle ❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Sibi, luulen tietäväni tunteen... Meillä 10kk yritystä pian, eikä haamun haamua ikinä ole tullut. Menkat tulevat ajallaan, lähes aina 28pv kierto. Ahistaa... Pakko keksiä kokoajan muuta tekemistä ja aateltavaa..
Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24
Täällä tuli eilen yllättäen 2 viivaa testiin. Mitään ennakko-oireita tai tuntemuksia ei ollu. Itseasiassa muihin kuukausiin verrattuna erittäin oireeton kuukausi. Aiempina kuukausina lähes ovulaatiosta lähtien ollu lieviä kuukautiskipuja aina siihen asti että alkoi kunnon kuukautiskivut, mutta tässä kuussa vaan viikko sitten sekunnin kestäny kova kipu kahdesti kohdun seudulla (kiinnittyminen?) ja lauantaina ja eilen sellaista nipistelevää kipua. Lisäks silloin viikko sitten paperissa oli ihan pieni punainen veripiste josta en tiiä liittyykö tähän vai onko jostain muualta peräisin. Tässä kuussa ei myöskään rinnat arista (muina kuukausina kyllä). Kotona mulla ei ollu yhtään raskaustestiä ja hetken mielijohteesta tein ovulaatiotestin joka oli positiivinen (oon lukenu että voi näyttää raskauden), heti sen jälkeen ostamaan raskaustesti viereisestä kaupasta ja yllättäen alle minuutin jälkeen alkoi jo viiva näkymään. Meillä oli lauantaina muutto joten sen takia en edes tajunnu ettei mulla oo perinteinen 2 päivää ennen kuukautisia pyyhkiessä tuleva vuoto alkanu. Ovulaatiotesti oli positiivinen maanantaina 20.1. joten ovulaatio oli kai tiistaina ja kuukautisten piti alkaa huomenna. Kuukautiskipumaisia kipuja on nyt paristi ollu eilen ja tänään mutta en oo huolissaan koska niin oli esikoisen raskaudessa. Nyt vaan toivotaan että kaikki menee hyvin, laskettu aika olis kai 13.10. Neuvolaan en varaa aikaa vielä, odottelen ja testailen välillä ainakin vielä tämän viikon.
Hei, eikös ovis ala olla ohi siinä vaiheessa, kun limat muuttuu maitomaiseksi ja paksuksi?
Sitä vaan, että ehdittiin vasta yöllä kp17 ja tais tosiaan mennä mahikset ohi🤔....että voikin ketuttaa😭
Riittävän mahdotonta muutenkin😭
Jolla kulla kokemus raskautumisesta myöhästyneessä oviksessa?🙃
Tähtitaivas☆
ääääää en ala. kp 1. viikonloppuna alkoi jo pieni tiputtelu, tänään sitten kunnolla. yk 6 alkoi siis.
ostin niitä gelee royale -kapseleita, inositolia en vielä uskaltanut kun pitää lueskella siitä vielä lisää.
mutta te jotka olette noita gelee royaleja syöneet, syöttekö niitä jatkuvasti vai vain tiettyyn aikaan kiertoa?
varovaiset onnittelut jenniäö plussasta!! ja plussasäteitä kaikille muillekin..
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
Moikka kaikille!
Oon täällä nyt jokusen kuukauden lueskellut teidän juttuja ja hirveästi tsemppiä kaikille yritykseen! ❤️
Itse olen haaveillut viime kesästä asti lasta ja tarkoitus oli aloittaa vasta tulevan kesän jälkeen yritys, mutta molemmat haluaa kuitenkin niin kovasti jo lasta, (ja tulevaisuudessa useammankin) niin päätimme nyt jo kuitenkin aloittaa yrityksen. Ikää meillä on molemmilla 25 vuotta ja pillereitä ehdin viikon syödä uudesta liuskasta ennenkuin lopetin ja nyt alkoi uudestaan menkat. Jännityksellä jäädään odottamaan milloin tärppää 🤩
mustelidae kirjoitti:
ääääää en ala. kp 1. viikonloppuna alkoi jo pieni tiputtelu, tänään sitten kunnolla. yk 6 alkoi siis.
ostin niitä gelee royale -kapseleita, inositolia en vielä uskaltanut kun pitää lueskella siitä vielä lisää.
Luin jostain, että niitä kannattaisi syödä vain ovulaatioon asti, mutta en sitten tiedä mikä se on se oikea tapa. 🤔
Esikoinen la 10/2020. 💜
Täällä kp12, alavatsaa vihloo silloin tällöin päivän aikana. Muutoin kivuton💃 vyöhyketerapiassa kävin, ja sanoi että ensimmäistä kertaa sai hoidon menemään perille asti! Olen nion tyytyväinen, jos tällä saan apua edes vähän! Hyvillä mielin siis tässä kierrossa; Terolutin aloitustakin siirrän muutaman päivän, jos vaikka saisin plussan ovistikkuun 😊 tällä hetkellä raskautta tärkeämpi toive on, että ovulaatio tapahtuu ja menkat voi siten alkaa. Raskaus on erittäin toivottu, mutta jos taustalta on kuin minä, ensin on tärkeämpää saada kierto toimimaan, jotta se raskauskin voi alkaa. Joten sitä kohti -> 🤰🏻
Ihanaa alkanutta viikkoa jokaiselle! ❤ plussatuulta meille kaikille 🌬➕➕
Oon ollu täällä lähinnä taustailemassa. Täytyy taas yrittää lukea teidän muidenkin juttuja ❤️
Mutta täällä nyt tasan viikko ovisplussasta. Rinnat ihan törkyarat. En voi edes vatsalleen nukkua, kun sattuu niin kovin 🙈 Vihlaisuja alavatsalla, lämmöt reilu 37, paleltaa.. Ja flunssainen olo ollut viikon.
Kovin pitäis malttaa edes viikonloppuun testauksen kanssa. Tällä hetkellä kierto 24/31.
Tsemppiä kaikille! 🥰
Kahden koululaisen äiti. Km 11/17.
Kolmannen odotusta 10/20 ❤️
Heippa, oiskohan täällä ketään paikalla, tarttisin mielipidettä raskaustestistä 🤔
Eli oon nyt 27/32 ja tein testin, mikä oli sellanen tosi herkkä minkä voi tehä kuuusi päivää ennen kuukautisia ja no se näytti siinä parin minuutin sisään tolta miltä kuvassa, mutta vartin päästä kun vilkasin viellä niin oli kuivunu ja toista viivaa ei hirveemmin näkyny enään. Mietin tässä että oliko tuo testi epäonnistunu vai nega vai mikä 😊
Onnea plussanneille!!💜💜💜
Tähtitaivas☆
Noista lisäravinteista vielä 🤔 syöttekö jotaki kalaöljyä? Esim Mölleriä? Vai olisko joku nestemäinen parempi. . ajattelin huomenna hakea uuden purkin gelee roylia luontaistuote kaupasta niin mietin et olisko siellä joku hyvä 🤔 Life:in kauppa on keskustassa siis .. ja samoin mietin sitä inositolia et siellä ois sitäkin mut onko se yhtä hyvä kun apteekin hyllyltä 👀
30v endo toiveissa eka
Villahuivi kirjoitti:
Täällä kp12, alavatsaa vihloo silloin tällöin päivän aikana. Muutoin kivuton💃 vyöhyketerapiassa kävin, ja sanoi että ensimmäistä kertaa sai hoidon menemään perille asti! Olen nion tyytyväinen, jos tällä saan apua edes vähän! Hyvillä mielin siis tässä kierrossa; Terolutin aloitustakin siirrän muutaman päivän, jos vaikka saisin plussan ovistikkuun 😊 tällä hetkellä raskautta tärkeämpi toive on, että ovulaatio tapahtuu ja menkat voi siten alkaa. Raskaus on erittäin toivottu, mutta jos taustalta on kuin minä, ensin on tärkeämpää saada kierto toimimaan, jotta se raskauskin voi alkaa. Joten sitä kohti -> 🤰🏻
Ihanaa alkanutta viikkoa jokaiselle! ❤ plussatuulta meille kaikille 🌬➕➕
Tsemppiä Villahuivi!!💜👍 Kyllä se sieltä tulee....kun keho on tasapainossa ja kierto toimii, niin olet raskaana pian💜
Pikaista plussaa sinulle!💜
Tähtitaivas☆
SiBi kirjoitti:
Nyt tulee se vuosi täyteen. En ole ikinä saanut testiin edes haamua. Kuukautiset ei ole ikinä olleet myöhässä. Gynen mukaan kaikki pitäisi olla Ok mutta mitään -ei siis mitään!- ei tapahdu. Tämä on niin perseestä.
Kiitos kun sain avautua. En nyt juuri kestä puhua näistä tunnoista kenellekään koska ehkä räjähdän jos kuulen yhdenkin ”sä vaan mietit sitä liikaa” -kommentin.
SIBI, halaus💜 Kohta se plussa tulee, lähetän kaikki haikarat ovellesi💜
Saa avautua, se auttaa😇
Pikaista plussaa sinne💜💜💜
Tähtitaivas☆
Toivottavasti kaikki kestää, avaudun sen verran, että alavatsalla on ollut koko päivän ajan kramppia ja molemmissa muniksissa kipuilua....🙄
Lisäksi tänään ilmestyi vielä venyvähköä valkoista limaa....🙄 Ovis ei sitten vielä ollutkaan ohi(?), vai voiko valkovuodosta tulla sellaista joustavaa, jos on spermaa joukossa(?)
Luulen että ei... 🙄
No jokatapauksessa dpo 0....
Tämän kierron mahikset jäi nyt yhden yön peittojen heilutteluje varaan ja sekin liian myöhään....Anopiilla on tapana ilmestyä aina tasan oviksen aikaan yökylään🤪
Tähtitaivas☆
Hurjasti onnea jenniäö! Ja muillekin plussanneille.
Täällä kp31 ja oviksen tikutin kp20 eli varmaan oli kp21. Kp20. Talleteltiin kp20 ja 22. Ärsytti niin vietävästi kun 21 jäi välistä, koska miehelle iski paineet ja just just onnistuttiin kp20. Miksi se on niin vaikeaa kun mainitsee et nyt ois oikea päivä! Huoh, muuten ei todellakaan mitään ongelmaa.
Luulen että tässä odotellaan menkkoja enkä edes mieti muuta. Vähän on nivusia/munasarjojen kohdalta nippaillut muutaman kerran, ei muuta. Ei arat nännit edes, ei mitään. Yleensä ollut arat nännit jo viikon tässä vaiheessa.
Tsemppiä kaikille! :)
Tähti☆ kirjoitti:
SIBI, halaus💜 Kohta se plussa tulee, lähetän kaikki haikarat ovellesi💜
Saa avautua, se auttaa😇
Pikaista plussaa sinne💜💜💜
Kiitos 💕
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Pikkuminnis: Jostain olin lukevani, että päivittäistä tallettelua ei suositella, koska sperman tuotanto ei pysy mukana ja sperman laatu heikkenee.. 🧐 2-3 pvä välein on ollut suositus niissä julkaisuissa, joita olen lukenut.
En ole oikein keskusteluun osallistunut, koska paljon on ollut puhetta lääkkeistä, mutta myös kaikenlaisista ravintolisistä. Itse en aio mitään erityisiä ravintolisiä syödä, syön foolihappoa 400 ja d-vitamiinia 50 ja lisäksi pyrin syömään mahdollisimman monipuolista ruokaa, josta saisin kaiken muun tarvittavan. Meillä vuoden yritysaikaan vielä niin pitkä aika, että hormonihoidotkaan eivät ajankohtaisia vielä (onneksi), mutta onneksi niitä on saatavilla tarvittaessa!
Meillähän jäi edellinen kierto hyödyntämättä. Nyt kp 15/26-32 ja epäilen, että ovulaatio ois ollut tänään, mutta saattoipa olla eilenkin. Ensimmäistä kertaa onnistuttiin seksissä kaksi kertaa ovulaatio-ikkunassa! Oon siitä niiiin fiiliksissä. Meillä myös paineista aiheutuvia vaikeuksia harrastaa seksiä oikeaan aikaan.... se on pepusta.
En kuitenkaan ajattele, että olisin tullut raskaaksi. En aio ihmetellä tuntemuksia vaan odottelen niitä menkkoja ja käännän katseen jo taas seuraavaan kiertoon. Itseäni on tässä ajattelussa auttanut viime aikoina kasvanut pelko raskaudesta ja synnytyksestä ja äitiydestä. Haluan niitä, mutta samalla ne pelottavat ja pystyn siksi nauttimaan tästä lapsettomasta elämästä nyt tässä hetkessä.
Mielestäni on hullu ajatus, että voisin ylipäänsä tulla raskaaksi ja saada lapsen. Se on niin uskomatonta... niin suurta ja älytöntä. Ajattelen sitä aina, kun seksin jälkeen makoilemme ja mietin, että siittiö saattaa kohdata munasolun, että se on mahdollista. Ylipäänsä raskautuminen vaikuttaa niin epätodennäköiseltä tapahtumalta, jossa mikä vaan voi mennä pieleen ja silti ihmiset saavat lapsia.
Kiva kuitenkin lukea teidän muiden kuulumisia täällä! Onnea plussanneille ja tsemppiä meille muille. ☺️
Tähti, kiitos plussasäteistä ❤
Katti76, oleppa hyvä! Kaikkia pitää kannustaa ja rohkaista, ja toiset jääerityisestk mieleen milloi minkäkin syyn vuoksi. Sinä kuulut heihin, jotka saa minut hyvälle mielelle ❤
Metformiinia 500mg 1x2. Vatsa ei kestä 3x, vaikka kroppa vaatisi. Nyt Terolutien rinnalle Gelee Royal ja Inocaps. Ja ovisoireet alkaa löytyä!!! Tekisi mieli tanssia 💃 tässä mietin näin kp11 iltana, että testi on nega yhä, mutta nippailut on alkaneet ja valkovuoto runsastunut, joten uskaltaisinkohan siirtää Terolutin aloitusta että saisin sen plussan... ja miten pitkälle, jos plussaa ei tulekaan?