Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

941/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

wannabe mami kirjoitti:

Jouduin myös 2.2 päivystykseen järkyttävien kipujen takia mitkä alkoivat yöllä. Minua myös heikotti, minulla oli pahoinvointia, minua huimasi, oli kylmähiki ja olin muutenkin todella huonovointinen. Jouduin juoksemaan vessassa jatkuvasti ja jos yhtään virtsaa kertyi rakkoon, oli pakko mennä vessaan sillä paine oli niin kova, että sekin tuotti kipua. Särkylääkkeetkään eivät auttaneet kipuun :/ ajattelin, että kyseessä oli kovempi virtsis (vaikka ei ollut perinteistä kirvelyä ja alaselän kipua), mutta testitulokset olivat negatiiviset, eikä tulehdusarvotkaan olleet koholla. Kipu oli jotain muuta kuin perinteinen menkkakipu ja lääkäri epäili, että kiinnittyminen on voinut tapahtua jolloin sen irrotessa se voi tehdä vielä kipeämpää. Tämä oli hänen epäilyksensä, mutta sitähän ei voi mitenkään todentaa. Olo oli aika lailla samanlainen kuin yk3, jolloin menkatkin olivat myöhässä. Myös vuoto oli erittäin runsasta. Tällöin myös kipu oli jotain sanoinkuvaamatonta. En sitten tosiaan tiedä voiko munasolu kiinnittyä ja sitten ei pysykään ja irtoaa pois..? Se ainakin toisi toivoa, että sentään jotain tapahtuisi! Kävin myös uudestaan lääkärissä, sillä kuukautisten takia sisätutkimusta ei voitu tehdä. Laittoi lähetteen gynelle, joten ehkä vihdoin selviää miksi en ole voinut tämän lapsi touhun aikana käyttää enää kuukuppia, tamponia ja yhdyntäkipujakin on ilmennyt.

Wannabe mami, harmillista, että koit näin kovia😪💕

Entä tuo kipu voisiko olla johtunut kystasta, joka puhkesi(?). Siitä voi johtua kovat äkilliset kiputilat. Ne voi puhjeta ihan ilman aikataulua.

Munasolu voi kiinnittyä ja sitten irrota, voi olla kiinnittymisyritys. Mutta tästä ei aiheudu mitään kiputiloja! Sen voi mahdollisest tunteai pistelynä, mutta kivulias tila ei ole. Useimmiten tuota ei huomaa ollenkaan.

Plussaa tähän kiertoon!!🤗🤗🤗

Tähtitaivas☆

942/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://vitamiinitverkosta.blogspot.com/2013/07/iherb-tulli-ja-arvonlisa…

https://fi.iherb.com/pr/fairhaven-health-myo-inositol-for-women-and-men…

Tähti, kurkkaapa noita. ☺️ Itse en ole tuota kyseistä tuotetta tilannut tuolta. Vielä ainakaan. 😬

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
943/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Neni, miltä vaikuttaa, onko testi vahvistumassa?

Jännän äärellä🤗

Vahvistumista ja plussaa sinne!!💖💖💖

Ainakin aamuisen testin mukaan on vahvistumassa, tuli heti kastuessa viivaa esille ja väriä, tuolla ed. sivulla kuvaa, mutta varsin huonosti vielä kameraan tarraa. Toivoa on ❤️✨

Kiitos sinulle ja jokaiselle vahvistuksen toivotuksista ja plussatuulien lähetyksestä, jospa siellä pieni on ja pysyy ✨🥰

944/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nemille hurjasti onnea, viivojen vahvistumista ja tarrasukkia pienelle ihmisenalulle ❤️

945/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla noissa rauta-asioissa kuten Villis ja Tähti, sen verran mitä ravinto-oppia lukenut. Kuten myös se, että mikäli rauta-arvot tosiaan matalat, etenkin se varastorauta, niin syy tulisi tutkia. Ellei oo esim runsas kuukautisvuoto. Mulla tehtiin gastroskopia (monestakin eri syystä), ettei vaan vuoda vatsassa. Toinen voi olla suoliston haavaumat mistä pääsee tihkumaan verta. Kolonoskopiaa odotellessa! Esim vegaani ruokavaliossa on myös syytä olla tarkkana, että saa tarvitseman raudan jos ei ravinnosta tule riittävästi, niin nimenomaan sieltä purkista. Mikäli arvot todella matalat niin ruokavalio ei auta vaan kunnon kuuri päälle. Lääkärin kanssa varmasti kannattaa keskustella, ellei ole jo keskustellut :) Mulle on painotettu, että matalat rauta-arvot on aina syytä selvittää. Toivottavasti tästä oli jotain apua! Toivotaan Kaneli, että lähtis pian nousuun! Mä oon ite ottanut tyhjään vatsaan aina kuurin kun tarve, sen mukaan miten vatsa tietty kestää. Ihan omatoimisesti silloin kun tuntuu, että alkaa väsy painamaan ja aivosumua, siitä yleensä tietää, että joko rauta tai rasvat uupuu kun etenkin aivot väsyy. Kun mitään erityistä syytäkään ei ole löytynyt miksi arvot kiikkuu usein viitearvojen korvilla. Viimeksi ollut YA:n Rauta+C-vitamiini 100mg+200mg. En kuitenkaan ole mikään alan asiantuntija, joten tosiaan alan ammattilaiset varmasti tietää paremmin :)

Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle

946/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Tähti, plussia myös sinulle! :) En tosiaan tiedä mikä tämä kipujen nousu on. Voiko kysta tulla useamminkin? En muista tarkkaan mitä lääkäri puhui, mutta puhui, että jos jo tapahtunut kiinnittyminen ikään kuin irtoaa, niin se on jo ehtinyt muodostaa jotain säikeitä jotka irrotessaan voi tuntua repivältä kivulta..? Jos oikein muistan. Pääasia, että selvitetään :) siteiden käyttö aiheuttaa kutinaa ja iho menee rikki, vaikka on eko. Märkä rätti haarojen välissä on inhottava tunne :/ Tahtoisin jo takaisin kuukuppiin, ei tule jätettäkään niin paljon.

Täällä oli aiemmin keskustelua unista. Itse olen nähnyt liiankin monta ja realistista unta vauvoista jotka menevät elottomaksi :( Viimeisimmässä vauvan pää jotenkin halkesi ja verta valui kaikkialle. Se oli ihan kamalaa!! Tämä oli viime viikolla. Aamusta asti oli koko päivän aivan järkyttävän huono olo :( Muutenkin olen nähnyt unia esimerkiksi vauvoista jotka ovat vain kämmenen kokoisia ja ne meinaa aina hävitä tai niille sattuu jotain pahaa. Yhtään positiivista vauva unta en ole nähnyt :( Mistäköhän tämä kielii..? Epäselvää on usein myös ollut onko lapsi oikeasti minun. En aina ole ollut varma. Synnytystä ei ole tapahtunut vaan lapsi on aina ilmestynyt. Painajaisia ovat siis nämä unet :( Harmi kyllä.

Keskustelua oli myös lapsen sukupuolesta ja aina olen haaveillut pienestä pojasta <3 Vaikka kuten muutkin, niin kunhan lapsen edes saisi aluille ja terveenä syliin asti, niin ei ole väliä mitä sieltä haarojen välistä löytyy! Lapsi kuin lapsi olisi erittäin toivottu tähän perheeseen <3 

Täällä kp 24/26 ja menkkamainen olo, joten eiköhän ne sieltä tule kuten normaalistikin tulevat. Sitten taas uuteen kiertoon ja odotellen sitä gyne aikaa, niin pääsee tutkimuksiin mikä siellä alhaalla on niin pielessä kun niin kovia kipuja lisääntyvästi, eikä kuukautissuojia voi käyttää normaalisti. Limakalvot kuulemma kunnossa ja normaalit, joten tarkempia tutkimuksia odotellessa! Suht kevein mielin atm mutta eiköhän se pettymys tule taas valtavana itkuhuutona sitten kun taas joutuu toteamaan, ettei tälläkään kertaa. Katsotaan jatketaanko ovulaation tikuttamista sitten, niin saisi tarkemman ajankohdan milloin sitä kannattaisi taas puuhailla. Tämä kierto meni stressittömämmin ja selkeästi keveimmin mielin kummallakin :) siksi tuo tikuttaminen ei jotenkin inspaisi tässä tulevassakaan kierrossa. Oli huojentavaa vain nauttia seksistä entiseen malliin eikä pakonomaisesti paneskella :D Tsemppiä kaikilla hurjasti ja ihanaa viikonloppua! Ei luovuteta!!

Esikoinen 11/20

947/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nemi kirjoitti:

Tähti☆ kirjoitti:

Jännän äärellä🤗

Ainakin aamuisen testin mukaan on vahvistumassa, tuli heti kastuessa viivaa esille ja väriä, tuolla ed. sivulla kuvaa, mutta varsin huonosti vielä kameraan tarraa. Toivoa on ❤️✨

Kiitos sinulle ja jokaiselle vahvistuksen toivotuksista ja plussatuulien lähetyksestä, jospa siellä pieni on ja pysyy ✨🥰

Nemi, aamulla uutta testiä🤗

Hyvältä vaikuttaa💖👍

Tähtitaivas☆

948/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wannabe mama, kystoista tiedän vain sen, että ne voi pidentää ja sekoittaa kiertoa ja tosiaan, jos puhkeaa, voi kipu olla niin kova, että tarvitsee mennä päivystykseen.

Unista toivoisin sinulle hyviä ja parempia unia😊 Jospa asioiden tarvitsee tasapainottua ympärillä, jotta unet muuttuvat taas hyviksi.

Pikaista plussaa!!!💜💜💜👍

Tähtitaivas☆

949/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä kystista; mulla leikattiin 5 cm kysta 26 v iässä. Löytyi sattumalta eikä silloin ollut sisäkautta tehtävää ultraa. Nyt mulla on 2 cm kysta mutta gyne sanoi ettei niitä yleensä poisteta. Kystia on eri tyyppisiä ja näö mun on ihan hormonikystia jotka ei aiheuta mitään oireita tai häiriötä.

950/6611 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

moikka ja onnittelut plussanneille❤️ Mulla täällä piinailut päällä, tiistai aamuna otin viimeisen Terolutin tästä kuurista, ei tietoakaan menkoista... Sen sijaan nännit on todella arat, huono olo pitkin päivää ja repäiseviä kipuja kohdun alueella.. Toivottavasti tämä olisi se kierto kun tärppää. Ainoa ongelma on se että mulla ei oo kierron päivistä mitään käsitystä.. Viimeksi vuosin 2h ajan 26.1 ja silloin oli kp 52. Flon mukaan mulla olis ollu ovulaatio 18.1 mutta sekin voi näyttää aivan puuta heinää ja mulla oli tolloin terolutkuuri loppuvaiheessa. Tän kierron ainoat tallettelut oli 17.1 ja 19.1, eli mahdollisuudet on häviävän pienet. Oireet voi johtua siis ihan mistä vaan, mut toki sitä aina toivoo parasta mahdollista vaihtoehtoa😍 koitan sinnitellä nyt ainakin viikon testaukseen, ellei ala vuoto ennen sitä

Tsemppiä meille kaikille❤️ Voi että miten täällä tulee monta kertaa päivässä käytyä kattomassa muiden kuulumisia, ja joka kerta kun joku kertoo plussasta niin omatkin fiilikset nousee😊

19v molemmat, esikoinen haaveissa, mukana kulkee PCO ja takana yksi kemiallinen tosi vahvoilla oireilla

951/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos wannabemami. 😍 Tosi hyvä miten sulla kestää vatsa tota rautaa! Mä en pystyis millään ottamaan tyhjään vatsaan -ylipäänsä on hyvä, että nyt pystyn syödä tablettimuodossa, kun aiemmin siedin vain tippoja. Harmittaa, että ei ole lääkäreitä kiinnostanut kyllä tippaakaan, että mistä mulla raudanpuute johtuu. Ei ole tutkittu siis lainkaan. Pitää ottaa lääkärikäynnillä puheeksi, tosin se on vasta maaliskuussa.

Surullisia nuo sun unet. Voisko kertoa mahdollisista huolista ja/tai peloista? Mullakin oli vaihe, kun näin vain painajaisia vauvoista. Kamalia ne on, oli syy mikä tahansa.

Mulla alkoi sitten menkat tänään ja luteaalivaihe oli tällä kertaa vaan 11pv. Yk13. Terolutit pidensi luteaalia, primolutin kanssa sitten näin. Huoh. No, enpä sitä tässä kierrossa aio syödä enää, joten se siitä. En tiedä miksi ihmeessä olin jotenkin ajatellut, että kun on ollut elämässä ihan liikaakin vastoinkäymisiä (läheisetkin tästä usein sanoneet), että sitten jollain ihmeen tavalla tässä vauva-asiassa mua ois lykästänyt ja vielä tän ikäisenä. Nyt kaiken tän ja tutkimustulosten jälkeen vois kyynisesti ennemmin todeta, että olis pitänyt arvata, että tämäkin menee näin. Huoh. Pahoittelut raskaista tunnelmista, tällä hetkellä nyt tällaista.

Rentoa lauantaita kaikille! 😍

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

952/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Nemi kirjoitti:

Tähti☆ kirjoitti:

Jännän äärellä🤗

Nemi, aamulla uutta testiä🤗

Hyvältä vaikuttaa💖👍

Teen huomenna vasta, jos ei nyt menkat ala, kun tänään oli niin aikainen aamuherätys ja työpäivä, huomenna sitten kun vapaata. Kiitos tsempistä, en uskalla vielä luottaa noihin noin haaleaan kun voi olla vaikka joku maanantai kappalekin 😅 mutta niin kauan toivoa, kun ei kuukautisia näy. Tosin voi taas alkaa joku pitkä kiertokin, mutta toivoisin sitä selkeää vahvaa viivaa 🙏 ihanaa lauantaita kaikille ❤️

953/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis ehdottomasti aina ennen raudan syötiä:

* Mittauta rauta-arvot (voi myöhemässä viestissä laittaa ne arvot, jotka pitää mitata)

*Jos rauta-arvot on matalat (mm. Ferritiini alle 100, Hb alle 130), tulee selvittää raudanpuutteen ja/tai anemian syy: gynen tutkimus runsaiden menkkojen takia, gastroskopia ja kolonoskopia, jos epäilyä maha-suolikanavan verenvuodosta, suolisto-ongelmista yms.

* pyydät lääkäriltä jatkoseurannat ja rautakuurin reseptille, sekä diagnoosin raudanpuutteesta /anemiasta/ raudanpuuteanemiasta (eri asioita)!

*aloita rautakuuri, käy säännöllisesti mittauttamassa arvot, vaadi hoitoa ja seurantaa vähintään vuoden ajan.

Jos oma lääkäri ei ala tutkia syytä,ylilääkärille valitus. Raudanpuute anemialla tai ilman on yksi lapsettomuuden syistä, joita aletaan hoitaa ennen vaesinaisia lapsettomuushoitoja!

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

954/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nemille tsemppiä! Toivon että viiva vahvistuu 🥰

Kaneli78, täällä kp3. Vuoto on hurjaa ja koko ajan pääkipua, niin kun olisi nestevajaus. Ei auta vaikka vettä juo pari pullollista päivässä (=2L).

Mutta jotenkin positiivisella mielellä tähän kiertoon, jospa tämä tästä alkaa tasottua! Nyt tilaamaan ovis-testit JA tuota myo-inositolia 🤩

955/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää kyllä harkita tuota inositolia, tuskin siitä haittaakaan on vaikkei oliskaan pcos :)

aikasemmin keskustelua vitamiineista, siis oon syöny aina kaikki aamu/iltapalan yhteydessä! eli väärin :D noh aina oppii jotakin uutta :)

hei villahuivi! aika paljon juot jos pelkkää vettä..?.. mulle hoitaja sanoi että kannattaa juoda kivennäisvettä kun pelkkä veden juonti on kuulemma pahasta.. tsemppiä noihin vuoto päiviin, tiedän miltä tuo tuntuu! <3

täällä kp 7 ja nyt vasta alkaa tuhru vuoto loppua, mietin että kannataakohan ees yrittää testata ovista tästä kierrosta kun on nyt väkisin hormooneilla käynnistetty kierto, kokemusta muilla?

tästä kierrosta pitäis myös alottaa terolutit, oon itekki aika herkkä hormooni muutoksille ja oon tietysti lukenu kaikki netin kauhutekstit mitä oireita niistäki on tullu xD

30v endo toiveissa eka

956/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tietoa antibiootin vaikutuksista yritysvaiheessa ja ihan alussa? Alkaa näyttää siltä että joudun hakemaan doksisykliinikuurin alkuviikolla (aiemmalla lääkärikäynnillä tätä jo mietittiin ja oli puhe että mikäli tilanne ei muutu niin toteutetaan) nyt juuri ovis kohta käsillä ja mietin että pitäisikö kuitenkin jättää yritys väliin? Tuota ei raskauden aikana saa syödä, mutta onkohan nyt liikaa huolehtimista miettiä vaikutusta hedelmöittymis/kiinnittymisvaiheeseen... Ei toki takuita ole että tästä kierrosta edes tärppäisi, mutta entä jos kuitenkin...

957/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli eilen dpo 12 ja menkat alkoi. 🙄 Että ne ”oireet” olikin sitten tosiaan vain ”oireita”. 😬😅 Höh. No, eihän tälle mitään voi. Nyt täytyy vain pitää huoli, ettei ovulaatio pääse ohi ja aloittaa se Terolut ja toki myös muuten pitää huoli, että se vauva ylipäätään voi saada alkunsa. 😂 Mukavaa viikonloppua jokaiselle! 🌞

Esikoinen la 10/2020. 💜

958/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kun nyt takerrun epäolenaiseen asiaan, mutta eihän nyt veden juonti missään nimessä ole haitallista? :o Kaksi litraa päivässähän varmaan nimenomaan on juuri hyvä määrä aikuiselle. 😊 Se suositushan muuttuu koko ajan, mutta pari litraahan on oikein hyvä ja turvallinen määrä. Joskus näkee sitäkin, että suositellaan juomaan kolmea, se jo tuntuu aika paljolta. 😬

Esikoinen la 10/2020. 💜

959/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini990, pari litraa max pelkkää vettä. Yleensä 1.5l, plus normikahvit jne. Sekä ne nesteet, mitä ruuan mukana tulee.

Doshika on sikäli oikeassa, että 2l on turvallinen määrä pelkkää vettä, mutta hiostavalla ilmalla / urheilun yhteydessä, jolloi siis hikoilee, on suositeltavaa juoda pelkän veden sijaan kivennäisvettä. Muutoin ihan hanavesi riittää arjessa 😊

960/6611 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Tähti! <3 Varmasti alitajunta tekee temppunsa ja tuo sitten näitä vauva asioita uniinkin asti. Varmaan kuten sanoitkin, liittyy nimeomaan pelkoon. Pelko on enemmän ettei lasta tule kuin se, että se tulisi ja jotain pahaa tapahtuisi. Luotan siihen, että osaisin kyllä lapsestani pitää huolta :) Tähän "lapsen teko touhuun" tarvisi kyllä psykologin! Voisi purkaa kaikkia näitä ajatuksia ja tunteita, tätä vuoristorataa mitä JO tähän "teko" vaiheeseen liittyy. Onneksi on kuitenkin te kaikki täällä! <3 Näin kierron loppuvaiheessa tulisi muuten kyllä hulluksi tämän piinailun kanssa! Puuuuuh. Puoliso on kyllä tukena ja kuuntelee mutta ymmärrettävää on, ettei pysty samaistumaan samalla tavalla kun hänen keho ei ole se jossa joka kuukausi on erilaisia tuntemuksia ja "tuntemuksia". Eräs kaveri sanoi, että hän kyllä tunsi/tiesi jo ennen positiivista testiä, että on raskaana kun oli kipeät rinnat ja väsymys. En tajunnut kysyä, että miten se eroaa kuukautisten alusta, sillä ainakin itsellä samat oireet kerran kuussa vaikkei olisikaan raskaana :D Onko tähän jo raskaana olevilla jakaa kokemuksiaan? Onko tuntemukset/"tuntemukset" olleet jotenkin merkittävästi erilaisia kun plussasitte? 

Kaneli: ei mullakaan aiemmin näin hyvin kestänyt. Eikä oikeastaan nyttekään :D Juon yleensä smoothien tai syön banaanin jonkin ajan päästä, jottei tule pahempia vatsakramppeja. Oon todella herkkävatsainen ja tunnen kyllä sen tabletin aina siellä porisemassa :D Jopa särkylääkkeet aiheuttaa mulla vatsanpuruja. Illalla ei voi ottaa mitään kun yön valvottaa sitten kun se siellä pyörii ja jyllää. Nyt onneksi vatsa on ollut pitkään  vähän rauhallisempi.

Nemille rauhallisia onnitteluja! <3 toivotaan, että viiva vahvistuu ja raskaus etenee! :)

Sori minäkin takerrun tähän vesi asiaan :D Jännä, että hoitaja on niin sanonut. Mäkään en ole kuullut, että veden juonnista haittaa olisi..? (Vesijuoppous eli polydipsia poikkeuksena). Ennemminkin juuri siitä kivennäisvedestä kun niissä on lisättyä suolaa. Toki mineraalit eli kalsium, kalium, magnesium on tärkeitä mutta ne tulee usein jo pelkästään ravinnosta, veden kanssa sitten tulee tasapaino. Toki kesäkuumalla saattaa "lantrata" liikaa vettä kun hikoilee, jonka mukana suoloja liukenee enemmän hien mukana ja silloin olisi hyvä myös pitää juuri niistä suoloista eli mineraalitasapainosta huolta tai iskee helposti huono olo. Eräässä tutkimuksessa oli juuri juttua kuinka suomalaiset saa liikaa suolaa kun sitä on lisättynä useissa elintarvikkeissa ja sitä lisätään paljon myös itse ruokiin. Sori päteminen.. :D 

Esikoinen 11/20