Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

981/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavelija91 kirjoitti:

Noniin, tässä ehkä se vielä tarkempi kuva mikä oli tarkoitus laittaa 😂

Eli siis, malttia näiden testien kanssa 😏💛

Hei ihana kiitos vertauskuvasta, sain itsekkin tosiaan haamun jossa oli aivan varmasti väriä joten en nyt ihan mielipuoleksi itseäni koe 🙏 Harmittaa vaan kun tuollaiset tuo sen toivon että olisikin ehkä nyt onnistuttu 😔😅

Mut elellään nyt rauhassa Kp31 ja tosiaan aamun testissä oli taas "viivanpaikka" selvästi mutta ei sitten väriä ainakaan testiajalla näkynyt.. Joten nega.

Anyway anteeksi kauhea oma napailu, mutta niin paljon tulee erilaista keskustelua ja monenkaan en voi yhtyä liittyen näihin isotoneihin(?) sekä muuhun. 🙈

Mutta menkat jos ei kuulu niin teen varmaan varmuudeksi testin ensiviikon lopussa/viikon päästä. Turhauttavaa vaan taas. Ärsyttävää, miksi kroppa tekee näin. Miksi tulee olotiloja että "nyt olen raskaana" ja sitten taas saa pettyä. Tuntee olonsa tyhmäksi. Täällä sitten intoilla olemattomasta haamusta jonka kyllä tiedostaa että luultavasti nega.

Ah mitä avautumista, kiitos ja anteeksi. Ihana että saa purkaa päätä tänne ☺️

982/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kippura11 kirjoitti:

Doshika kirjoitti:

Tässä vielä kuva noista testeistä. Nyt tilasin siis sekä herkkiä että normaaleja testejä. Ennen saamani herkät tekstit on olleet tuollaisia kuin tuo alempana oleva. Nyt ne olikin tuollaisia kuin tuo ylempänä oleva ja alempana oleva on muka normaali. 🤔

Mä tilasin kans Raskauskeijulta noita testejä ja kyllä mulla niissä lukee ne herkkyydet toisella puolella painettuna 😊

No niinpä vain! Enpä sitten kovin tarkasti katsonut. 😂

Esikoinen la 10/2020. 💜

Sisältö jatkuu mainoksen alla
983/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa napaa täälläkin, mutta pakko tuulettaa... Nyt siis 7+1, ja eilen holahti verta illalla. Vuoto ei jatkunut, mutta aamulla tuli pientä tuhrua.

Nyt sitten odotellaan.

On tämä yhtä odottamista. Ensin odottaa ovista, sitten kahta viivaa, sitten oireita, mahdollista keskenmenoa, alkuraskauden ultraa... Pidemmälle me ei olla näillä kerroilla päästy.

Huoh.

Oireitakin alkoi jo löytymään, kuppikoko kasvanut yhdellä, varsinkin iltaisin etoo ja palelee. Jotenkin sitä haluaa luottaa näihin tiettyihin "km riski pienenee 8.viikolla" tai "km riski on pienempi, jos pahoinvointi on alkanut".

Voihan tämä olla muutakin, mutta edellinen km kummittelee. 😔

984/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eilen ja tänään sofi liuskatestit. Ihan haalea haamu. Ovis oli 14.1 tikun mukaan. Päätä juilii ja silmissä tuntuu paineen tunnetta ja tuntuu kostealle alapäässä ja lisäksi rinnoissa nännit aristaa hieman ja jostain syystä toisen rinnan nännipihan iho aristaa kosketusta. Tää siis yk 11. Enpä kuitenkaan vielä tuulettele kun niin hailu viiva näkyi. Parina päivänä on oikean munasarjan kohdalla tuntunut vihlaisua, erilaista.

985/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katti76 kirjoitti:

Tein eilen ja tänään sofi liuskatestit. Ihan haalea haamu. Ovis oli 14.1 tikun mukaan. Päätä juilii ja silmissä tuntuu paineen tunnetta ja tuntuu kostealle alapäässä ja lisäksi rinnoissa nännit aristaa hieman ja jostain syystä toisen rinnan nännipihan iho aristaa kosketusta. Tää siis yk 11. Enpä kuitenkaan vielä tuulettele kun niin hailu viiva näkyi. Parina päivänä on oikean munasarjan kohdalla tuntunut vihlaisua, erilaista.

Viivan Vahvistumista sinne ❤️🙏✨

986/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Villis toi: "ei kannatta stressata, ottakaa vaan iisisti!" on klassikko! voi luoja. sen tietämyksen mukaan mitä itsekin asiasta lukenut ja tiedän, niin ei sillä ole asian kanssa tekemistä, kuten Kaneli myös kirjoitti, että vasta sitten jos se vaikuttaa kuukautisiin merkittävästi. Etenkin fyysinen stressi kuten anoreksia, sen yhteydessä saattaa kuukautiset jäädä kokonaan. Myös mikäli rasvaprosentti laskee liian alas kuten fitness ihmisillä saattaa jäädä kuukautiset myös pois. Naisilla rasvaprosentin tulee olla tietyllä tasolla jotta raskaus voi onnistua. Siksi aikoinaan hieman "pyöreämpiä" ja muodokkaampia naisia ihannoitiin ja ajateltiin, että he ovat ihania juuri siksi, että ovat hedelmällisempiä :) ihana ajatus eikö! Olen mielestäni jostain lukenutkin, että tämä osin pitääkin paikkansa. Tuosta stressistä kirjoitti myös tämä Vauva Projekti -kirjan kirjoittaja. Siinä mainitun tutkimuksen tuloksissa stressillä ei ollut merkittävää seikkaa raskautumisessa. On se kuitenkin niin kovin monimutkainen asia, että KAIKKI asiat kohtaa ja sujuu niin, että lapsi saadaan maailman asti! Suosittelen katsomaan Netflixistä "Pikakuva" -nimisen lyhyt dokumenttisarjan. Siinä oli mielenkiintoista asiaa juuri tästä miten monimutkainen asia se raskaaksi tuleminen on! Hyviä vertauksia siinä :D

Kiva kuulla Kaneli jos jotain apua minun tieto taidostani! :) kiva jos voi olla avuksi.

Joo mullakin mielestäni joka kierto on erilainen mitä siihen valkovuotoon tulee. Siksi en uskalla sitä seurailla. Nyt ollut tosi kostea meininki ja joka yö olen nähnyt seksiuniakin :D

Kiitos myös kokemustesi jaosta :) itsekin jotenkin ajattelen, että kyllä sen sitten tuntee ja VARMASTI jos on raskaana. Siksi epäilenkin, ettei mitään koskaan ole tuolla tapahtunutkaan kun ei mitään todella poikkeavaa ole missään kierrossa ollut. Tai no niitä kovia kipuja mitkä vei ihan päivystykseen saakka nyt viimeksi ja joskus yk3 olin satavarma kun menkatkin myöhässä, mutta tuskin mitään kuitenkaan tapahtui. Harmittaa todella paljon, sillä tiesin aina, että raskaaksi tuleminen on minulle vaikeaa. En tiedä miksi, mutta näin olen aina vastannut jos on kysytty aionko hankkia lapsia: "jos vain saan, mutta luulen, että se tulee olemaan vaikeaa." Nyt sitten kun ollaan "toteutus vaiheessa" niin näyttää käyvän toteen, että oikeassa olin koko ajan. Tähän taustaksi se, että suvussa on endometrioosia ja minuakin on ollut kuulemma myös vaikea saada aluille. Kaiketi sen endometrioosin takia. Kuitenkin osa suvusta on lisääntynyt hurjaa vauhtia ja melkein kaikilla on vähintään 3 lasta! :D Minulla ei endoa ole kuitenkaan todettu. Katsotaan miltä nyt näyttää jos sinne gynelle pääsen. 

Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle

987/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nemi kirjoitti:

Katti76 kirjoitti:

Viivan Vahvistumista sinne ❤️🙏✨

Kiitos! Kyllä jännittää. Olo on kyllä vähän kuten alkuraskaudessa mutta katson nyt miltä viivat lähipäivinä näyttää. Sehän pitäisi vahvistua 48 tunnin kuluessa jos raskaus on...

988/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös Eveliina90 kokemuksistasi :) kiva kuulla myös näitä vastakkaisia, että tieto tulikin ihan puskista. Kaiketi tuo etova/kuvottava olo on se mistä sen varmiten tietää. Taisi yksi kaveri siitäkin mainita. Se on ilmeisesti melko merkittävä oire..? Itsekin olen herkkä kehonviesteille ja reagoin herkästi, joten on hankalaa kerran kuukaudessa kun "ilmoituksia" tulee mutta tiedä sitten onko kyseessä vain normi menkat vai ei. Eipä kovin "raskas" olo ole koskaan ollut :D Eipä nyttekään. Puoliso puolestaan valitteli huonoa oloa :D minulla myös aamulla vatsa sekaisin, joten lieneekö jotain huonoa ollut siinä mitä eilen syötiin kun molemmat oireilee :/ 

Kiitos myös kokemuksista Tähti. Hienoa kaikesta huolimatta, että teillä on pienokaisenne ja toivotaan, että toinenkin tulisi! :) 

Kiitos myös Mureke kokemusten jaosta :) Voi kun itsellekin tulisi "vain sellainen olo", eikä aina tätä samaa vanhaa, että testaa heti kun voi ja negatiivinen tulee :( yhtään haamun haamuakaan ole koskaan tullut. Ainoa ilo on ollut ovistikkujen plussat. No edes ne! Jänniä unia kyllä! Ehkä vain just alitajunta käsittelee :D Miten sulla mennyt? Kiva kuulla kuulumisia :)

Nemille isot tsemppihalit! Kovasti kuulostaa, että olisit raskaana. Ehkä viiva vahvistuu kuitenkin vasta myöhemmin? On varmasti todella piinaava olo. Ymmärrän tuon "tyhmän olon" mikä tulee siitä kun ajattelee, että on raskaan ja ei olekaan. Vaikka toivon todella, että nyt olisit! Varmasti raskasta kun ensin tulee niin suuri toivo ja sitten tuleekin päinvastaista. Jaksamista! 

Voi Hanski!! Toivotaan, että kaikki olisi nyt hyvin ja vuoto olisi jotain ihan muuta. Paljon voimia sinne!

Tänään kp 26/26 mutten uskaltanut aamulla testata. Puolisokin sanoi, että ei nyt stressata, kun kyselin pitäisikö vain odottaa menkkoja vai kuitenkin testi tehdä. Hän osaa ottaa rennommin vaikka toki harmistuu myös joka kuukausi kun lasta ei kuulu, mutta ottaa asian PALJON reippaammin kuin minä :D Tämä kierto sovittiin, että ei tosiaan seurata ovista, ei tikuteta, ei ajoiteta seksiä tarkoituksella, ei testatakaan, vaan ollaan kuin olisi normi kuukautiskierto. Joten niillä mennään! Olen muutenkin ihan varma, että menkat alkaa ensi tai sitä seuraavana yönä. Niin ne on nyt viime aikoina aina alkaneet; yöllä. Muutenkaan mitään poikkeavaa ei tunnu, eikä tässä kierrossa ole muutenkaan ollut. Muutaman kerran tuossa about kierron puolivälin jälkeen (tiedän siksi kierron koska 1.1 oli kp 1, 2.1 kp 2, 3.1 kp 3 jne :D) eli oletetun oviksen jälkeen (senkin tiedän koska tunnen usein about kierron puolivälissä tietynlaista toispuoleista kipua/painetta :D) tuli muutaman kerran niin kovia vihlaisuja, että menin ihan kyykkyyn. Olin menossa jääkaapille ja pakko oli kyykistyä ihan linkkuun kun juili niin pahasti, ettei pystynyt seistä. Tällaista ei ole kyllä aiemmin ollut! No mieli tietysti haluaa ajatella, että se liittyisi raskauteen, mutta eiköhän se ollut jotain suolen liikettä jostain ruuasta johtuvaa :D

Pieni galluppi: pitäisikö huomenna kuitenkin jo testata..? Entä pitäisikö tikuttaa taas ovista tässä kierrossa? (aiemmin tikuttanut 2:n kierron ajan)

30v/30v, ensimmäinen toiveissa, noin 6kk yritystä

Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle

989/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä taas! Paljon on juttua tullut, päivittäin käyn lukemassa mutta ei ole juuri kommentoitavaa ja muutenki ajattelin ekan ykn jälkeen vähä rauhoittua, ettei lähe ihan laukalle ajatukset. Onnea viivoista, jospa vahvistuu! 💟

Nyt kp 28/29, ei minkäänlaisia tuntemuksia, joten menkkoja ootan alkavaksi. Tosin mä en ole mitenkään herkkä tuossa kehonkuunteluasiassa ja esim menkkakipuja ei juuri ole. Mutta neutraalit fiilikset, en odota tähän kiertoon raskautuvani.

Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.

990/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen seurannut sivummalta keskustelua. Noista tuntemuksista, sain kuun alussa plussan testiin ja en minä vaan olisi huomannut mistään, että olisin raskaana. Tuntui vain siltä, kuin olisi kuukautiset kohta alkamassa. Eivät sitten alkaneet ja sitten ne tuntemuksetkin loppuivat.

Ja sopivasti meni väärään ketjuun tämä ensin, en tunnista oikeaa keskusteluakaan :D

991/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenille halit ja pahoittelut, sekä uutta putkeen!!💖💖💜

Tähtitaivas☆

992/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katti76 kirjoitti:

Katti76, viivan vahvistumista!! Laitahan kuvaa....jännää!!😚

Plussaa sinne!!💖💖💖👍

.

Tähtitaivas☆

993/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavelija91 kirjoitti:

Haaveilija, varovaiset onnittelut!!💖💖💖

Tähtitaivas☆

994/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmi4 kirjoitti:

Hattara, mulla on ihan samat ajatukset työpaikasta ja vauvasta. Tuntuu että ihan loputon suo rämpiä. Oon monesti miettinyt työpaikan vaihdosta, harmittaa kun porukka on niin hyvä ja itse työkin mutta työantajan puolelta tökkii toiminta. Ja ei tää vauvankaan yrittäminen tulosta näytä tuovan, huoh. Ens viikon lopussa luultavasti menkat alkaa, ihan semmonen olo. Helmikuussa alkaakin sitten 10kk yritystä..

Helmi4, samat samat.... töissä juuri näin ja olen toivonut voivani hypätä tästä oravanpyörästä ulos kaiken aikaa...

Äitiysloma voisi olla ratkaisu, mutta mahtaako sitä tulla..... Rutkasti toivonut pari vuotta ja ylitöiden keskellä vielä enemmän....huooohhh🙄

Pikaista plussaa molemmille!!💖👍

.

Tähtitaivas☆

995/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin samaista keskustelupalstaa yli vuosi sitten. Edelleen samoja tyyppejä täällä yrittää tulla raskaaksi....apua. Eikö Suomessa lapsettomuushoitojen taso ole kuitenkin todella hyvää? Luvataan että 80% on raskaana vuoden hoitojen aloituksen jälkeen...olikohan Felicitas vai muu joka tällaista kirjoitti.

Naisella kuitenkin biologinen kello tikittää, ei ole vara odotella 5-10 vuotta tuloksia :(

996/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Haavelija91 kirjoitti:

Haaveilija, varovaiset onnittelut!!💖💖💖

Tähti, tää testikuva on havainnollistamaan kuinka vääriä haamuja nuo onestepit antaa (edellisellä sivulla mun edellinen viesti) ☺ Tämä siis viime kuulta kun luultiin että oli tärpännyt mutta menkat sieltä sitten lopulta alkoikin, tänne tulin vähän "varoittelemaan* näistä testeistä 🙊❤

LA 12/20

997/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki pitkästä aikaa.

Kirjoittelitte noista vitamiinien otosta.

Itse otan 100mg raudan aamulla, päivällä töiden jälkeen mama plussan ja illalla 100mg raudan.

Kävimme eilen Felicitaksella ensikäynnillä.

Lääkäri näki että ovulaatio on tapahtunut ja endosta huolimatta näki että kaikki hyvin. Molemmissa munasarjoissa 10-12 follikkelia ja limakalvo 13mm.

Miehelle tulee ensi viikolla sperma analyysi, tämän jälkeen lääkäri soittaa ja katsotaan voidaanko edetä omin avuin.

Oli kyllä positiivinen ja rauhoittava käynti.

Gynekologi sanoi että raudanpuutteesta ei ole näyttöä negatiivisesti alkion kiinnittymiseen, mutta he ajattelevat että Hemoglobiini / Ferritiini tulee olla kunnossa ennen hoidon aloituksia.

Täällä nyt Kp 26 ja ovulaatio oli Kp19. Oireita on mutta perus pms, joten en viitsi turhaa kylvää toiveita. Katsotaan ensi viikon lopulla testi asiaa :)

Tsemppiä kaikille! ++

29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20

998/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nemi mulla tuo onestep näytti kunnon plussa vasta viikko alkuperäisen plussan jälkeen. Kävin apteekista osta ihan oikean testin ja se näytti plussa heti.

Mulla tänään 5+1 ja ensimmäisestä lapsesta ei mitään tuntemuksia. Tästä nyt etova olo, kipeät rinnat, palelu ja se jäätävä väsymys. Minä kuka ei ikinä nuku päiväunia olen joutunut nukkumaan joka päivä pienet päikkärit.

Tsemppiä kaikille eri tilanteissa oleville ❤️

999/6611 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkis88 kirjoitti:

Nemi mulla tuo onestep näytti kunnon plussa vasta viikko alkuperäisen plussan jälkeen. Kävin apteekista osta ihan oikean testin ja se näytti plussa heti.

Mulla tänään 5+1 ja ensimmäisestä lapsesta ei mitään tuntemuksia. Tästä nyt etova olo, kipeät rinnat, palelu ja se jäätävä väsymys. Minä kuka ei ikinä nuku päiväunia olen joutunut nukkumaan joka päivä pienet päikkärit.

Tsemppiä kaikille eri tilanteissa oleville ❤️

Ohhoh! Aika erikoista, nuo testit ei kyllä ole hinnalla pilattuja kun tilaa raskauskeijulta ja kontrolliviivojenkin ulkonäkö ja kirkkaus vaihtelee myös.. Joten jos ei näy kuukautisia ensviikolla niin kipasen apteekkiin. Kiitos tästä informaatiosta 🙏✨

Ja ihanaa odotusta sinulle, toivottavasti raskaus etenee hyvin sekä pieni kasvaa ja kehittyy syliin asti ❤️🥰

1000/6611 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille. Olen alkanut pari päivää sitten lukemaan tätä keskustelua ja ja ajattelin nyt itsekin kirjottaa.

Olen 30v ja mies 29v ja tässä kuussa lopetin e-pillerit jotka olleet käytössä yli 10 vuotta lukuunottamatta parin vuoden taukoa välissä. Ennen pillereitä on ollut menkat aina säännölliset mutta vaikea tietää nyt palaavatko samanlaisina takaisin.

Nyt menossa kuukautiskierron 16. päivä. En ole ovulaatiotestillä onnistunut saamaan positiivista mutta viime viikolla oli kierron 9-10. päivinä nipistelyä alavatsassa useamman kerran ja tahmeaa/limaista vuotoa ihan vähän. Tuolloin toisena nipistelypäivänä illasta tein tosin vasta ensimmäisen testin. Ja sitten tästä nipistelystä parin kolmen päivän päästä oli kahden päivän ajan ajoittaista vihlovaa kipua alavatsassa. En tiedä miten näitä oireita voisi tulkita.

Ja vielä lisäksi jaksaisiko kukaan selventää näitä kaikkia lyhenteitä joita täällä käytetään :D olen yrittänyt päätellä kyllä suurimman osan. Tsemppiä myös kaikille hurjasti!