Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

621/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lily84 ja Talvikki, toi ekasta kierrosta raskautumisen kuvitelma tuntuu olevan sitkeässä oireiden tunnusteluineen. Juuri siinä veneessä nyt miehen kanssa tosiaan ollaan.

Tulee vähän vähemmän tyhmä olo, kun lukee muidenkin ihan samoja fiiliksiä... Itsehän tosiaan tein tänään aamulla testin (ihan normitestin, eli ei ollut edes herkkä testi), vaikka menkkoja odotellaan vasta noin kolmen päivän päästä ja olin päättänyt tehdä vasta jos niitä ei kuulu. Vähän pettynyt olo, kun ei mitään pienenpientäkään haamuviivaa testiin ilmestynyt. Jotenkin ajattelin, että kun oletetut / kuvitellut oireet on olleet huomattavia, niin testissäkin voisi jotain näkyä. Mutta toivo elää kunnes menkat alkaa ja testi näyttää sittenkin negaa. Mulla kun ei ole ollut hormonaalista ehkäisyä vuosikausiin ja sen myötä on vahva tuntuma omasta melko säännöllisestä kierrosta oireineen ja nyt on tuntunut niin erilaiselta. Ja kun mun läheinen ystäväkin raskautui ekasta kierrosta...

Huoh. Nyt vain jäitä hattuun itselle ja muille kärsimättömille. Kiitos korvaamattomasta vertaistuesta.

622/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiveissa kolmas❤️ kirjoitti:

Oireista haluaisin tiedustella 😄 (malttamaton)

Minkälaisia oireita teillä on ollut ennen plussaa?

Minulla tämä lämmön koholla olo jatkuu.

Mukaan tullut mieletön palelu. Jotain ihan kamalaa.

Ilmavaivat jatkuu.

Pari päivää oli kovia menkkamaisia kipuja jotka loppuivat tänään.

Yleensä ennen menkkoja on kauhea nälkä ja haluttaa herkkuja. Nyt päin vastoin. Maha tuntuu niin täydeltä ettei haluta mitään.

Vielä pari päivää ja sitten olisi menkkojen aika. Kovasti kovasti toivon ettei ne ala🥰😄

Mulla ei ole tällä hetkellä "mitään" oireita, vaikka plussaamisesta jo viikko. Paitsi että palelee, lämpö on koholla, ei tee mieli syödä ja on ilmavaivoja. 😉

Mulla on siis aiemmin olut samassa vaiheessa rinnat kipeät, hurja väsymys ja etova olo, siksi tuntuu nyt, ettei oireita juurikaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
623/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77 kirjoitti:

[

Tähti☆ kiitos, koetan taustalla olla enemmän tsemppailemassa 😊

Tuosta nippailusta, itselläni on aina ennen kuukautisia nippaillut alavatsaa, nyt raskauteen johtaneessa kierrossa nippailu ja "kipuilu" alkoi oviksen jälkeen ja jatkui jonkun viikon. Oli selkeästi terävempää kuin muissa kierroissa. Toivottavasti tarkoittaisi sinullakin plussaa ❤️❤️

Äitykkä-77, kiitos❤

Ja olet ihana👍💕💕

Tämä pisto on todella pistävää, sellaista terävää ja kovaakin. Se on kestänyt melkein koko päivän. Outoa tai siis epätavallista kylläkin....hmmm....

Paljon tsemppiä sinulle kaikkeen ja ihana, että taustaiilet😊 Mäkin taustailen siellä vaun pulinassa, mutta siis vain luen,(mielelläni toki kirjoittaisinkin)....

Kuullaan💜 Hyvää odotuksen jatkoa💕

Tähtitaivas☆

624/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mesimarja, miten tänään on mennyt?

Jäin odottamaan tämän päivän testikuvaa🤗🤗🤗

Tähtitaivas☆

625/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin googlata että mikä on normaali määrä munarakkuloita? Minulla oli 8 molemmilla puolilla.

Joku sai myös terolutit, niin minäkin. Hävettää vaan kun jouduin pyytämään soittoajan lääkärille kun en muista milloin minun piti ne aloittaa. 🤦🏼‍♀️ Ilmeisesti vasta jos nykyinen kierto menee yli 32 päivän...

Voiko nuo terolutit jotenkin tehostaa ovulaatiota tai parantaa raskaaksi tulemisen mahdollisuutta?

626/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolmas Terolut-kuuri loppumaisillaan ja ei ole tuonut elämääni ovulaatiota ainakaan tikkujen perusteella. Eikä ilmeisesti vaikuta ovulaatioon vaan ainoastaan aiheuttaa keinotekoiset kuukautiset. Vuoto on alkanut aina kaksi päivää viimeisestä pilleristä. Minulla ohjeena oli ottaa Terolutit (3 kiertoa putkeen) kierron 15. päivästä alkaen 10 päivää putkeen. Ihan sen vuoksi, että saisi kierrot säännöllistymään. Jos aloittaa Terolutit vasta siellä kp 30 tienoilla, niin kierto venyy silloin yli 40 päiväiseksi. Toki voi niinkin ottaa, itse aloitin ekat Terolutit tuolleen kun oli pitkä kierto meneillään, koska Terolut-kuurin jälkeen alkaa vuoto niin saa sitten kierron päätökseen ja uuden aluilleen.

Jollain Terolut on auttanut raskautumiseen ihan vaan sen vuoksi että kierrot säännöllistyneet, mutta ei auta ovuloimattomuuteen. Siksi turhauttaa itsellä koko Terolut, kun ei siitä mitään muuta iloa ole kuin lyhyet kierrot.

Täällä odotellaan Terolut-vuodon alkua tiistaille. Samoihin aikoihin pitäisi tulla tieto miehen tuloksista, varaan HETI ajan gynelle kun tulokset on kourassa, niin saisin Letrot tai lähetteen lapsettomuuspolille.

Villahuivin lähetteen palautumisesta pakko sanoa, että julkisella puolella ei kyllä ole varaa tuhlata resursseja pelkkään tutkimiseen "just for fun", jos tuloksen perusteella ei sitten tehdä mitään. Esimerkkinä kuvantamistutkimukset - turha kuvata potilasta ja selvittää, onko potilas leikkauksen tarpeessa, jos potilas ei ole leikkauskelpoinen tai halukas hoitoon. Jos haluaa selvittää oman mielenrauhan vuoksi näitä asioita, yksityispuolelta saa ns. tilata mitä haluaa. Ja siihen ei kyllä pitäisi olla miehelläsi sananvaltaa, mitä lääkkeitä käytät! Kuulostaa hurjalta jotenkin. Vaikeita asioita käyt läpi, auttaisko se että selvität yksityispuolella ne asiat mitkä voit omalta osaltasi tutkituttaa? Mietin että itse en henkisesti kestäisi sitä, että mies ei olisi valmis tutkimuksiin. Pystyisikö mies yhtään joustamaan tässä asiassa, jos kävisitte vielä keskusteluja? Tai mies tulisi mukaan yksityiselle gynelle jossa saisi lisätietoja aiheesta?

Onnea plussanneille! ❤️ Vitsi olisi kiva kun plussanneet tekisi tiivistelmän taustoistaan ja tärppikierrosta ja mahd. hoidoista mitä käytetty yms... Täällä menee niin nimimerkit sekaisin 😄

627/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin määrättiin Terolutit tukemaan luteaalivaihetta. Mulla kun alkaa tiputtelu useampi päivä ennen menkkoja. Terolutit voi estää ovulaation, joten esim. mulla pitää alkaa syömään niitä vasta kaksi päivää ovulaation jälkeen. Tosin siis eihän ne välttämättä sitä estä, mutta voi estää. 😄 Ja eikös Terolutit ole keltarauhashormonia? En ole itse edes hirveästi niistä lukenut, vaikka yhden kierron olenkin niitä popsinut. 🙈

Mutta siis joo, kyllähän ne edesauttaa raskaaksi tulemista, jos ne vain toimii. Tai siis jos se oma ”ongelma” on korjaantuaakseen Teroluteilla. Esimerkiksi mulla ei ilmeisesti sitten erity tarpeeksi tuota keltarauhashormonia luonnostaan, koska kun viime kierrossa söin Terolutia niin se toimi heti halutulla tavalla, mutta ei kuitenkaan ihan tarpeeksi, koska tiputtelua tuli silti vähän ja raskaus ei alkanut. Tosin siis samana päivänä näkyi haamujen haamu testissä, kun menkat alkoi. 😬 Mutta nyt odotellaan uusi ovulaatio ja uusi yritys. 😁

Esikoinen la 10/2020. 💜

628/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout kirjoitti:

Yritin googlata että mikä on normaali määrä munarakkuloita? Minulla oli 8 molemmilla puolilla.

Joku sai myös terolutit, niin minäkin. Hävettää vaan kun jouduin pyytämään soittoajan lääkärille kun en muista milloin minun piti ne aloittaa. 🤦🏼‍♀️ Ilmeisesti vasta jos nykyinen kierto menee yli 32 päivän...

Voiko nuo terolutit jotenkin tehostaa ovulaatiota tai parantaa raskaaksi tulemisen mahdollisuutta?

Tryout, mikä on sitten normaali, mutta varmaan keskiarvo...

Mulla on ollut ultrassa aina noin 9-11kpl molemmissa munasarjoista. Ultrat on tehty nyt tämän kahden vuoden yrittämisen sisällä. On siis yritetty inseminaatiota ja kerran IVF-hoitoa.

Nyt ollaan hoitotauolla....😇

Tähtitaivas☆

629/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa uusille! 😊 Täällä hiljaiseloa, ovista odottelen, vaikka aktiivista hauskaa onkin ollut petin puolella.

Jokseenkin pihalla ja ulkopuolinen olen näissä keskusteluissa, kun ihan hepreaa luteaalivaiheet, dpot, terolutit sun muut.. tarkkaan luen kaikki kommentit, mutta en osaa ottaa kantaa 😑 Mutta toivon kovasti että teidän hoitojen ja tutkimusten jutut selviää ja saadaan plussaillaoikein urakalla 💟

Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.

630/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen kertomaan vähän kuulumisia, olen tuolla 2019-2020 ketjussa ollut enemmän ja vähemmän aktiivinen ja kahden keskenmenon jälkeen tein taas plussatestin joulukuun alussa. Minulla on siis taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta ja yritystä takana ennen plussaa 8 kuukautta. Siihen mahtuu kaksi keskenmenoa viikoilla 8+ ja 6+. Kummallakaan kerralla ei ultraan asti päästy. Nyt tein plussan suoraan keskenmenonjälkeen ilman että oli kuukautisia välissä.

Käytiin ultrassa ennen joulua ja sikiö vastasi viikkoa 5+6 ja nähtiin pieni sydän sykkimässä. Minun ovulaatiosta laskettuna tuolloin olisi ollut 6+4 ja se hieman säikäytti vaikka se onkin normaalia että noin aikaisessa vaiheessa heittelee. Käytiin uudestaan ultrassa tämän kuun alussa ja sikiö oli ottanut hurjan kasvupyrähdyksen ja olikin kasvultaan nyt 8 päivää edellä suhteessa tuohon ensimmäiseen ultraan. Kaikki oli niin kuin pitää ja sydänäänet oli aivan ihana kuulla! Nyt olen 9+4 ja jännätään päästäänkö "turvallisille vesille".

Keskenmenot ovat kyllä jättäneet jälkensä, kovin on vaikea hengittää vielä rauhassa kun muistaa kuinka suuri pettymys se menetys on molemmilla kerroilla ollut. Mies on ollut ihana tuki ja muutenkin mukana tsemppaamasss ja odottamassa. Toivon niiin sydämeni pohjasta kaikille teille plussatuulia ja onnistumisia pettymysten sijaan! ❤️

631/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti, kiitos kysymästä, tein aamulla uuden testin ja viiva oli pikkuisen tummempi kuin eilen, haalea silti vieläkin. Koitan odottaa rauhassa sunnuntaihin asti ja tehdä silloin taas testin ja toivoa että olis viiva tummentunu. Vaikka jossain toisella keskustelupalstalla olikin keskustelua, ettei sillä viivan vahvuudella ole väliä, viivojen tummuudessa voi olla saman merkin testienkin välillä eroja, eikä viivan tummuudesta voi suoraan päätellä hcg:n määrää. Jos kaikki menee hyvin, taidanpa ensi viikolla soitella neuvolaan 😊

632/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania uutisia, Kanelipulla, Onnea❤❤❤

Toivotaan parasta loppuun saakka ja vauva syliin!💕💕💕💖❤

Tähtitaivas☆

633/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mesimarja93 kirjoitti:

Tähti, kiitos kysymästä, tein aamulla uuden testin ja viiva oli pikkuisen tummempi kuin eilen, haalea silti vieläkin. Koitan odottaa rauhassa sunnuntaihin asti ja tehdä silloin taas testin ja toivoa että olis viiva tummentunu. Vaikka jossain toisella keskustelupalstalla olikin keskustelua, ettei sillä viivan vahvuudella ole väliä, viivojen tummuudessa voi olla saman merkin testienkin välillä eroja, eikä viivan tummuudesta voi suoraan päätellä hcg:n määrää. Jos kaikki menee hyvin, taidanpa ensi viikolla soitella neuvolaan 😊

Mesimarja93, viivan vahvuudella ei tosiaan väliä. Mikä dpo sinulla on meneillään? Oliko niin, että luulit ovikseen jo menneen ohitse?

Ihania uutisia ja vauva syliin saakka👍💖💖💖

Ja kaikille muillekin plussaneille onnitteluja❤❤❤ täällä menee välillä ohitse, kun on niin paljon tekstiä...

Tähtitaivas☆

634/6611 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menossa kp 16 ja oletettu dpo 3, mutta aamulämmöt aiheuttaa harmaita hiuksia. Kuten kuvasta näkyy niin ihan täydellistä sahalaitaa 🙈 Kumpaa pidätte luotettavampana ovulaation ilmaisemiseen, lämpöjä vai ovulaatiotesti? Mulla siis ovulaatiotestissä selvä piikki (eka nega, sit 1,5vrk vahva positiivinen, seuraava päivä nega) ja samaan aikaan ovislimat ja oviskivut. Mut lämpökäyrä näyttää tältä 😁 Toki mittaan kainalosta ja ihan normi kuumemittarilla, jonka ihan peräkkäiset mittaukset tuntuu vaihtelevan ja oon aina merkinnyt vaan sen ensimmäisen heräämisen jälkeen.. Niin ja tässä kuussa vielä vaihtelevat työajat eli oon heränny jo aamuyöllä osan aikaa. Voiko nää tekijät sotkea lämpöjä näin paljon vai eikö ovulaatio kuitenkaan ole tapahtunut? Tää on eka kk jossa koko kierto mitattu lämpöjä, joten vertailumatskua ei ole.

635/6611 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viuhkelis:

Kainaloon laitettava tavallinen kuumemittari ei tietääkseni ole hyvä vaihtoehto peruslämmönmittaamiseen kun haluaa bongata ovulaation. Sen sijaan suuhun, kielen alle laitettava tarkka mittari kannattaa hankkia. Mittausten välillä tulisi olla max. 2-3 tuntia eroa. Eli jos esim. Eilen mittasit klo 05:00, voit mitata tänään 05:00-8:00 välillä. Parasta olisi kuitenkin mitata joka päivä samaan aikaan, mikäli se vain on mahdollista. Pienet lämmönvaihtelut nukkumisen aikana saattavat myös häiritä tulosta, esim. Jos peitto on lähtenyt pois yön aikana. ❣

Täällä viikko menkkoihin, rinnat ovat jotenkin todella kipeät sivuilta ja nänneistä + nännit kutiavat, jota tuntuu tapahtuvan tässä kohtaa kiertoa yleensä. Nukkuminen sivuttain sattuu rintoihin ja no, oikeastaan ihan kaikki kosketus. Olisipa tämä raskausoire, ei pms. 😥

19v | Raskaana

636/6611 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi toivottavasti pääset tutkimuksiin! Onnea plussanneille ja tarrasukkia matkaan♥️

Viuhkelis minä ehkä luottaisi testeihin ja jos oireet täsmää niin eiköhän se sit ollut ovulaatio🤩

Ostin eilen uuden purkin foolihappoa niin mietin että voiko B-vitamiineja saada liikaa? Voiko liika lisäravinteiden käyttö haitata raskautumista? 🤔 Mulla käytössä foolihappo, monivitamiini, rauta, magnesium, gelee royl ja karpalo maitohappobakteeri valmiste.

Monivitamiini kuitenkin sisältää noita B-vitamiineja samoin tuossa magnesium lisässä on niitä, mikä on liikaa? 🙈

30v endo toiveissa eka

637/6611 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin hurjasti onnea kaikille plussanneille!! Ja jarrusukkia matkaan, että pysyy uusi elämä matkassa turvallisesti syliin asti! ❤❤

Villahuiville paljon ajatuksia myös. En osaa paljoa kommentoida, mutta tuo asenne ja sinnikkyys on ihailtavaa! Oot super! ❤💪

Ja ovulaatiosta.

Testi tietysti mittaa tarkkaan juurikin sitä hormonia, mutta huipun löytäminen kotikonstein voi olla haaste. Itsellä huippu esimerkiksi on niin lyhyt, että saisin monta kertaa päivässä olla testaamassa. Jos siis saan lähellekään yhtä tummaa ja tunnen jotain ovulaatioon viittaavaa, voin olla varma ovulaation tapahtumisesta.

Lämmöt taas on herkkiä kaikelle ulkoiselle, peitto, mittausaika ja -tapa, joku pikkupöpö, kaikki voi vaikuttaa lopputulokseen.

Tässä siis ehkä kannattaa kuunnella itseään ja etsiä sopivin tapa sitä kautta.

Mulla itsellä viimeinen vuotopäivä on tänään ja ovulaatio viikon päästä viikonloppuna. Hyvällä mielellä mennään. Varattiin vajaan kolmen viikon loma eli sitäkin kautta iloista odotettavaa.

Uusi vuosi alussa ja monen monta plussatulosta edessä! 💪❤

638/6611 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini990 kirjoitti:

Villahuivi toivottavasti pääset tutkimuksiin! Onnea plussanneille ja tarrasukkia matkaan♥️

Viuhkelis minä ehkä luottaisi testeihin ja jos oireet täsmää niin eiköhän se sit ollut ovulaatio🤩

Ostin eilen uuden purkin foolihappoa niin mietin että voiko B-vitamiineja saada liikaa? Voiko liika lisäravinteiden käyttö haitata raskautumista? 🤔 Mulla käytössä foolihappo, monivitamiini, rauta, magnesium, gelee royl ja karpalo maitohappobakteeri valmiste.

Monivitamiini kuitenkin sisältää noita B-vitamiineja samoin tuossa magnesium lisässä on niitä, mikä on liikaa? 🙈

Vaikka B on vesiliukoinen niin joku niistä muodoista kuitenkin varastoituu, kuten rasvaliukoiset. Liikasaannin rajasta en tosin tiedä eli ehkä tuota itse selvittelisin lisää.

639/6611 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä alkoi ainakin liika B-vitamiini ns. tunkea ihosta ulos. Eli tuntui että hiki haisi vahvemmin jatkuvasti ja näppyjä tuli naamaan tosi herkästi.

kp 6/30 (yk5), kuukautiset loppui joten ovulaatiota odotellessa. Ikävää kun piti kaverinkin kanssa suunnitella helmikuun menoa sillä mielellä että piti varata "parisuhdeaikaa" yhdelle viikonlopulle, ennakkoon seksin suunnittelu tuntuu tylsältä mutta pakkohan sitä vähän on miettiä jos ei ehdi tärpätä ennen sitä.

Villahuiville hirveästi tsemppiä ja halauksia. Jotenkin ihailtavaa tuo sinun jaksaminen, varsinkin kun saa sen kuvan että tosiaan itse joudut tätä lapsiasiaa pohtimaan ja työstämään. Toivottavasti teillä kuitenkin tärppäisi ilman niitä tutkimuksia, hoitoja jne.

Ja plussanneille hirmuisesti onnea ja niitä tarrasukkia! Kiva kun jaksatte kertoilla kuulumisia, tuo niin paljon uskoa tähän omaan rämpimiseen. Että kyllä ne muutkin onnistuu, ehkä mekin joku päivä.

Ja Hiliperi: itsekin vielä ihan noviisi kaikkien noiden ilmausten kanssa :D mutta ei niistä kannata niin piitata, ei kaikkea tarvitse tietää ja jos mietityttää niin kysy ihmeessä, varmasti opit uutta paljon niinkuin itsekin on tässä oppinut vaikka mitä (vaikka toisaalta tieto lisää tuskaa)

kiitos taas kaikille <3 ja plussatuulia ja kaikkea. Nyt ainakin täällä paistaa hieman aurinkokin :)

36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21

640/6611 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vihdoin gynen tekstin.

Kaikki tosiaan näyttää hyvältä, ainoastaan kierto päiviin nähden endimetrium on viivamaisen ohut, 1,7mm. Ovariot tavalliset ja aktiivisen näköiset.

Teki Lähetteen mutta ei osannut sanoa että päästäänkö laajempiin tutkimuksiin ennenkuin kilpparini rauhoittuu..

Terolut tosiaan vasta jos kierto menee yli 30 päivän. Jos siis haluan..

Onko kellään kokemusta naistenklinikan lapsettomuustutkimuksista?