Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

6541/6611 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kaikille uusille plussanneille ja tsemppiä kaikille joilla yritys jatkuu! 💕

Vertaistukea kyselen sellaiseen, että onko kellään kokemusta raskauden aikaisista tulehduksista? Hiiva tai muu tulehdus. Ootteko saaneet helposti diagnoosin ja onko pystytty hyvin hoitamaan myös raskauden aikana?

Itselläni murhetta viime aikoina on aiheuttanut epämääräinen kutina, arat limakalvot ja runsastunut kellertävä/keltainen valkovuoto. Oon ymmärtänyt, että kaikki tuo voi olla ihan normaaliakin raskaudesta johtuvaa mutta voi myös kieliä tulehduksesta. Luultavasti voi olla hiivaa (mikä kai raskaana melko yleistä) mutta ei kyllä oireile ihan perinteisenä hiivana niin siksi epäilyttää, että mitä muuta voisi olla? 🤔

Oon kyllä varannut gynelle ajan, että saan varmistuksen. Varmaan kuitenkin parempi käydä raskaanakin gynellä tutkituttamassa kuin jättää hoitamatta tai itse epäillä ja hoitaa mahdollisesti väärää asiaa?

Kellään vastaavia kokemuksia?

- nuunulainen rv 16

6542/6611 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukakkonen: Onpa mälsää jos menkat on muuttuneet tuommoisiksi... Mutta taisit aiemmin kirjoittaa lopettaneesi juuri imetyksen, jospa se vaikuttaa vielä ja kierto asettuu ajan kanssa. Mekään ei olla käytetty ehkäisyä synnytyksen jälkeen, josta pian kaksi vuotta. Mutta omat menkat palasi vasta vajaa 1,5 v synnytyksestä (syytän imetystä, joka jatkuu vieläkin), josta "lasken" meidän yrityksen alkamisen tosissaan. Eli kesti puoli vuotta raskautumiseen (km) ja puoli vuotta myös ensimmäisen lapsen kohdalla :( Miten teillä kävi siis ekassa raskaudessa?

N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
6543/6611 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen, minulla ollut hiivatulehdus useammassa raskaudessa ja se on hoidettu ihan normisti emätinpuikoilla.

Mahdollistahan on myös saada emätintulehdus, joka taas voi lisätä komplikaatioita.

Toivottavasti saat nopsaan helpotusta oireisiin

6544/6611 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuusku kirjoitti:

Pikkukakkonen: Onpa mälsää jos menkat on muuttuneet tuommoisiksi... Mutta taisit aiemmin kirjoittaa lopettaneesi juuri imetyksen, jospa se vaikuttaa vielä ja kierto asettuu ajan kanssa. Mekään ei olla käytetty ehkäisyä synnytyksen jälkeen, josta pian kaksi vuotta. Mutta omat menkat palasi vasta vajaa 1,5 v synnytyksestä (syytän imetystä, joka jatkuu vieläkin), josta "lasken" meidän yrityksen alkamisen tosissaan. Eli kesti puoli vuotta raskautumiseen (km) ja puoli vuotta myös ensimmäisen lapsen kohdalla :( Miten teillä kävi siis ekassa raskaudessa?

Toivon myös, että nyt kierto tasaantuisi imetyksen loputtua. Saa nähdä, miten vaikuttaa!

Meillä siis taustalla ekalla kerralla viiden kierron jälkeen plussa, joka päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon rv16. Keskeytymisestä ei ollut mitään oireita, neuvolassa ultrassa sitten huomattiin. Lapsella todettiin turnerin oireyhtymä myöhemmin, joten se selittää aikalailla sen, miksi ei päästy loppuun asti. Lisäksi tyhjennys ei sujunut kovinkaan hyvin, päädyttiin lopulta kaavintaan. Kaikkea sellaista ollut tässä, mitä ei pahemmissakaan mielikuvissa osannut epäillä silloin, kun yrittämiseen lähdettiin.

6545/6611 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukakkonen: Olen pahoillani kokemastasi :( Meilläkin todettiin keskeytynyt keskenmeno ultrassa. Ihan järkyttävä shokki kun luulee olevansa onnellisesti raskaana, mutta ultra näyttää muuta. Mutta eipä näille mitään voi, pitää vaan jaksaa yrittää vielä jos lapsia haluaa, ja toivoa että seuraavalla kerralla menisi paremmin. Ihanaa, että saitte vauvan tuon kokemuksen jälkeen. Kyllä itsellekin jäi pelko, että joutuu km uudestaan läpikäymään, mutta onneksi yksi km ei tarkoita, että se osuisi sen todennäköisemmin uudelleen kohdalle.

N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.

6546/6611 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita piinailijoita? Täällä kp 26/29. Aamulla näytti negaa. Eilen ja tänään tullu vähän tuhrua pyyhkiessä. Tosiaan viikolla ollu päänsärkyä, aivastelua, palelua mahassa juilii jne. Flo ennustaa menkkoja keskiviikolle (sillon ois jo kp31). Varmaan siks niin pitkälle ennustaa, ku edelliset alkoi myöhässä. Pupuilut on osunu kohilleen niin nyt tässä vaan täytyy jännätä!!

6547/6611 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahaaveilija345 kirjoitti:

Muita piinailijoita? Täällä kp 26/29. Aamulla näytti negaa. Eilen ja tänään tullu vähän tuhrua pyyhkiessä. Tosiaan viikolla ollu päänsärkyä, aivastelua, palelua mahassa juilii jne. Flo ennustaa menkkoja keskiviikolle (sillon ois jo kp31). Varmaan siks niin pitkälle ennustaa, ku edelliset alkoi myöhässä. Pupuilut on osunu kohilleen niin nyt tässä vaan täytyy jännätä!!

En mä taaskaan kovin kauaa täältä osannu olla poissa. 🙈 Sulla jännät paikat ja mä pidän peukkuja, että muuttuu positiiviseksi! Må oon aika samassa tahdissa menossa sun kanssa. Mulla kp28/28-32. tallettelut ei meillä onnistunut joten jännitettävää ei ole. Silti mieli haluaa piinailla. 🙈 🤦‍♀️ Ja oireita on vaikka ja mitä, mutta ne enteilee vaan menkkoja.

6548/6611 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveissa21, mulla mieliala vaihtelee koko ajan. "oisko tärppi, no ei oo, no vpis olla, ei varmasti oo.." 🤭 jotenki silti tuo tuhruhomma, et se voi olla hyvä tai huono asia. Niinku kaikki muutkin oireet! Oliko teillä yhtää tallettelua oviksen aikaan?

6549/6611 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveissa21, mulla mieliala vaihtelee koko ajan. "oisko tärppi, no ei oo, no vpis olla, ei varmasti oo.." 🤭 jotenki silti tuo tuhruhomma, et se voi olla hyvä tai huono asia. Niinku kaikki muutkin oireet! Oliko teillä yhtää tallettelua oviksen aikaan?

🙊😁 Sellaistahan se tahtoo olla. 😅 Tuhruista ei oo kokemusta, mutta kaiken maailman nippailut, alavatsatuntemukset, turvotukset, pahoinvoinnit, päänsäryt jne on tuttuja. Kohtua supistellu pari päivää taas kuten km jälkeen aina ennen menkkoja. Km ennen en tällaista edes huomannu. Mulla oli ovis kp17 - kp18 ihan aamusta. Tallettelu onnistu vasta kp 19 aamusta, joten en jaksa uskoa, että millään olis ehtiny. Se tässä kierrossa on ollu positiivista, että ovis tuli 3pv aiemmin kuin parina edellisenä kiertona. Nyt vaan ootan, että menkat alkaa ja pääsee uuteen kiertoon ja kohti uusia mahdollisuuksia /pettymyksiä.

Mä täällä jännään sun puolesta!

6550/6611 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahaveilija345, joko sulla tuli tilanteeseen ratkaisu? Täällä odotetusti kp1 tänään.

6551/6611 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkoi.. 🙄 Kyllä ottaa päähän! En tiiä, mitä kikkakolmosia sitä alkais käyttään. Ootteko kokeillu jotain vippaskonsteja? 😅 Onko kukaan kokeillu akupunktiota?

6552/6611 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuusku, pahoittelut myös sinulle. Sepä siinä onkin, että se plussa siinä testissä tuntuu aina niin isolta lupaukselta, että keskenmenossa menettää kyllä sen vauvanalun lisäksi paljonpaljon muutakin.

Vauvavaaveilija34, aikanaan kaikki mahdolliset poppakonstit käytetty. Mulla ei kyllä toiminut mikään muu kuin stressitön kierto, vaikka se vähän mälsältä tuntuukin.

6553/6611 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn nyt täältäkin. Ovis tikut käytössä.

Kp 13 olisi kuvan mukaan + vissiinkin( viiva kyllä livenä vahvempi). ???! Kalenterin mukaan vasta tänää kp15 olis ollu ovispäivä. Eikös tuota tikkua kannata usko🤔.

28 on kierto.

6554/6611 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkoi.. 🙄 Kyllä ottaa päähän! En tiiä, mitä kikkakolmosia sitä alkais käyttään. Ootteko kokeillu jotain vippaskonsteja? 😅 Onko kukaan kokeillu akupunktiota?

😔 ehkäpä tässä kierrossa lopputulos on toinen!

6555/6611 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli eilen varhaisultra 6+1, sydän sykki selkeästi ja kaikki oli kunnossa. ❤️

Luen vielä sivusta palstaa, toivottavasti kaikki saisivat plussan tämän vuoden aikana. 😊

♥️♥️♥️

6556/6611 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei vastetta ekaan letrokiertoon. Masentaa.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

6557/6611 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä labrakokeiden tulokset saatu (paitsi pieleen mennyt AMH) ja kaikki arvot lekurin mukaan kunnossa. Progesteron arvokin näytti, että ovuloin tässä kierrossa vaikka testeissä en saanut plussaa, ei ole nähtävästi niihin sitten täysi luottaminen. Neuvoi ottamaan käyttöön jatkossa digitaaliset testit, ne on kyllä hurjan kalliita....! 

6558/6611 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahaaveilija345: Vippaskonsteista on kokeiltu: greippimehu, gelee royal kapselit, vehnänalkioöljy, maca-jauhe ja rautalisä. Tiedä häntä tuliko näiden avulla tärppi aikanaan. Sitten mittaan joka aamu mun aamulämmön ja kirjaan ylös. Graafin kautta mulle selvisi, että ovuloin paljon myöhemmässä vaiheessa kiertoa kuin esim Flo ennustaa, joten monessa kierrossa uskon että lopetettiin aktiivisimmat tallettelut liian aikaisin. Lisäksi yritän tietty välttää stressiä :)

Käyttäjä37901: Kyllä mä ehkä uskoisin tikkua... Hyvänä lisänä tikutteluun on musta tuo edellä mainitsemani aamulämpöjen mittailu, jos onnistuu/ei lisää stressiä 😁

Tsemppiä teille, joilla alkoi uusi kierto :( Aina yhtä masentavaa se. Ja ihanaa Quinn, että ultrasta on hyviä uutisia!

Itsekin odottelen että menkat voisi jo alkaa ja kierto palata normaaliksi. Nyt 4 vk tyhjennyksestä. Sairaalakin muisti laskulla, keskenmenolle tuli hintaa 140e.

Nyt sohaisen ehkä muurhaispesää, mutta empiikö kukaan muu nyt yrittämistä, kun LA osuisi niin loppuvuoteen? Mä rakastin ajatusta kesävauvasta, ja lapsen saaminen keskellä synkintä vuodenaikaa ei jotenkin niin nappaa. Ja sitten tutkimukset loppuvuoden lasten pärjäämisestä koulussa ym., kun ovat luokan vanhimpia melkein vuoden nuorempia. Vaikka moni tuttuni on kyllä loppuvuodesta syntynyt ja heillä menee elämässä oikein hyvin :) Mutta toisaalta on kova halu saada se vauva ajankohdasta viis, mitä nopeammin, sen parempi. Meillä ahdistusta aiheuttaa myös Kelan byrokratia, toinen lapsi pitäisi saada maailmaan ennen kuin eka täyttää 3v, jotta vanhenpainraha maksettaisiin samansuuruisena kuin ekasta lapsesta... Enpä ois arvannut että tämäkin asia aiheuttaa näin ison stressin. Olen nyt siis hoitovapaalla saanut hyvin hajanaisesti ansiotuloa, enkä näiden perusteella haluaisi saada tukea, joka olisi varmaan minimiä. En tiedä saiko tästä mitään selvää 🥴

6559/6611 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuusku kirjoitti:

Nyt sohaisen ehkä muurhaispesää, mutta empiikö kukaan muu nyt yrittämistä, kun LA osuisi niin loppuvuoteen? Mä rakastin ajatusta kesävauvasta, ja lapsen saaminen keskellä synkintä vuodenaikaa ei jotenkin niin nappaa. Ja sitten tutkimukset loppuvuoden lasten pärjäämisestä koulussa ym., kun ovat luokan vanhimpia melkein vuoden nuorempia. Vaikka moni tuttuni on kyllä loppuvuodesta syntynyt ja heillä menee elämässä oikein hyvin :) Mutta toisaalta on kova halu saada se vauva ajankohdasta viis, mitä nopeammin, sen parempi.

Joo, mua myös ahdistaa ajatus loppuvuoden vauvasta, sillä suvussa on muutenkin rasitetta autismikirjon oireilulle. Luin myös jonkun uutisoinnin tutkimuksesta jossa oltiin sitä mieltä, että vauvan tulisi n. 4kk iästä alkaen altistua selkeälle vuorokauden vaihtelulle jotta oppii rytmittämään unta. Siinä mielessä loppuvuoden vauvalla saattaa mennä ihan ok. :P Ainakin marras-joulukuussa syntyvällä. Keskikesäkään ei ole ideaali aika opetella nukkumaan.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

6560/6611 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellou!

Pakko tulla tänne hehkuttamaan että tänään alkoi kp1 pitkän odottelun jälkeen! Minipillerit siis lopetettu 26.11.20 ja siitä asti odoteltu luomumenkkoja jotka luojan kiitos alkoi tänään! Minulla oli jo varattuna aika lääkärille mutta nyt sen voikin perua eikä keinohormooneja tarvitse alkaa popsimaan.

Nyt saakin odotella pari viikkoa ja katsotaan kuun lopussa jos tärppäisi ensimmäisestä kierrosta :) jänniä aikoja siis luvassa. Ihanaa talven jatkoa teille muille ja plussatuulia!