Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Tulppaanitar kirjoitti:
Minä en ole hetkeen päivitellyt kummemmin kun tuntuu että joka kierrossa tulisi vaan ne samat asiat uudelleen ja uudelleen. Lukisin silti mielellään millaisia vasteita olette saaneet lapsettomuushoidoissa.
Heippa!
Vastaan lyhyesti tähän oman tarinani lapsettumuushoidoista. Olen siis käynyt läpi IVF-hoidon ja nyt olen raskaana, rv 15 käynnistyy kohta.
Munasolut kasvatettiin ja kerättiin pari vuotta sitten pakkaseen (saatiin 18 kpl) ollessani 39-vuotias. Ensin sulatettiin ja hedelmöitettiin 10 solua, joista saatiin lopulta 2 blastokysti-alkiota (5 pvn ikäisiä). Eka tuoresiirto tehtiin luonnolliseen kiertoon Letrojen ja Lugejen tuella. Ei tulosta. Toka siirto tehtiin hormonaaliseen kiertoon (estrogeenillä sammutetaan oma kierto ja tehdään keinotekoinen), ei tulosta.
Pakastimesta sulatettiin loput 8 munasoluani ja hedelmöitettiin eri luovuttajan spermalla. Ennen sitä minulle oli tehty kaavinta kohtuun, jossa poistettiin polyyppeja. Saatiin kolme 3 pvn ikäistä alkiota, joista eka tuoresiirto hormonaaliseen kiertoon nappasi ja loput kaksi alkiota laitettiin pakkaseen.
Ilmeisesti tämä oli ihan tilastollinen onnistuminen, sillä IVF:ssä taitaa joka kolmas yritys keskimäärin onnistua? Lisäksi mielestäni se alkion kiinnittymisen aikaikkuna on lyhyt ja tarkka, joten koen onnistuneeni paremmin 3 pvn alkiolla, joka hilluu aikansa kohdussa toisin kuin 5 pvn, jonka tulisi kiinnittuä heti (eli pitäisi siirto tehdä tismalleen oikeaan aikaan). Tämä on siis ihan omaa mutua... Moni asia vaikuttaa onnistumiseen... Itse tulen olemaan miltei 42-vuotias ensisynnyttäjä 😊
Käyttäjä1465: Minulla ei kokemusta kaavinnasta, mutta tyhjennyksestä kyllä rv11 (kkm rv6). Tein raskaustestin 2,5 vk tyhjennyksestä ja se oli nega. Meillä ei ollut ehkäisyä kyllä käytössä missään kohtaa. Jotkut lääkärit kai suosittelee odottamaan ekat kuukautiset ennen yritystä, vai olikohan tää just kaavinnan tapauksessa 🤔 Ekat menkat tuli 6 vk tyhjennyksestä, ja olipahan pitkä odotus! Vissiin kroppa kuitenkin sen verran sekosi tyhjennyksestä, normikierto mulla noin 28 pv. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti normikierto lähtee pian käyntiin 🤞
N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.
Nuusku kirjoitti:
Käyttäjä1465: Minulla ei kokemusta kaavinnasta, mutta tyhjennyksestä kyllä rv11 (kkm rv6). Tein raskaustestin 2,5 vk tyhjennyksestä ja se oli nega. Meillä ei ollut ehkäisyä kyllä käytössä missään kohtaa. Jotkut lääkärit kai suosittelee odottamaan ekat kuukautiset ennen yritystä, vai olikohan tää just kaavinnan tapauksessa 🤔 Ekat menkat tuli 6 vk tyhjennyksestä, ja olipahan pitkä odotus! Vissiin kroppa kuitenkin sen verran sekosi tyhjennyksestä, normikierto mulla noin 28 pv. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti normikierto lähtee pian käyntiin 🤞
Raskaustesti näytti eilen, 1,5vkon jälkeen tyhjennyksestä haaleaa plussaa, mutta kuulemma imukaavinnan jälkeen ei pitäisi olla niinkään haalea 😳 Viime viikolla se tosin oli tummempi. Kuukautiskiertoni on toodella epäsäännöllinen, siks vähän ärsyttääkin jos joutuu odottelemaan kauan. Olen kuullut, että yhdet menkat välissä antaisi vaan varmuuden lasketusta ajasta, niin josko sitä uskaltaisi negan tultua alkaa yrittämään 🤭 Kiitos tsempeistä 🤍
Heippa, palailen tänne kirjoittelemaan. Joulukuussa kerroin että saatiin pregnyl+terolut kierrosta plussa ja raskautta kesti 7 viikkoa kunnes tuli keskenmeno.. 😥 nyt olen kuukauden keräillyt itseäni ja ollaan vihdoin innostuttu uudestaan yrittämisestä. Kuukautiset ei ole vielä alkaneet, joten niitä odotellaan. Sain jo verikokeisiin lähetteen seuraavien menkkojen alkuun ja sitten suunnitellaan jatkoa. Ovulaation induktiolla kuitenkin mennään eteenpäin mikäli ei mitään ihmeitä ole verikokeissa.
Onnea plussanneille ja tsemppiä kaikille! 😊 Voi olla että siirryn myös tuonne 21-22 ketjuun kirjottelemaan piakkoin.
Käyttäjä1465: Täällä missä asun niin tyhjennyksestä 4 vk otetaan hcg verikoe ja siitä viikon päästä jälkitarkastus (sisätarkastus). Verikokeesta tuli selväksi, että raskaushormoni laskenut, kuten piti. Siellä päin ei vissiin muuta ohjeistusta kuin negatiivinen raskaustesti? Pitkää odottelua tämä kyllä on, harmi jos vielä epäsäännöllinen kierto 😔 Toivotaan pikaista puhdsta negaa sinne!
N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.
Käyttäjä1465: minulla oli vuosi sitten epäonnistunut lääkkeellinen tyhjennys x2 , jonka jälkeen päädyttiin MVA-imuun. Alle viikossa raskaustesti näytti negatiivista. Tosin tuo pitkittynyt tyhjennys sekoitti oman hormonitoiminnan ja kärsin useamman kuukauden tiputteluvuodoista, joa sitten kesän aikana korjattiin Terolut-kuurilla. Uusi raskaus plussattiin viime syyskuussa.
Tuo kuukautisten odotus tyhjennyksen jälkeen on ihan sama ohjeistus oli kyseessä sitten lääkkeellinen tai kaavinta. Ja tosiaan merkitystä pitkälti vain sillä että lasketun ajan varmistaminen on helpompaa. Minulle lääkäri sanoi että kunhan raskaustesti vain on negatiivinen niin voi alkaa yrittämään jos oma pää sen kestää, kuitenkin ultralla saa varmistettua raskauden keston jo hyvinkin varhaisilla viikoilla.
Mitenhän tämä nyt menikään.... Mun lämmöt tippui tänään 35,3 asteeseen eli yli asteen verran. Ovis siis olisi lähellä. Tänään tuli kuitenkin negatiivinen ovistesti eli tarkoittaako tämä nyt sitä että ovuloin huomenna? Miten se menikään että kuinka nopeesti lämpöjen tiputtua? Taitaa jäädä inseminaatio tekemättä...
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Hei! Mulla kp 36, kuukautiset myöhässä 6pv. Raskaustesti nega. Epäilen etten ovuloinut viimekuussa. Jos nyt jää kuukautiset välistä, ovuloinko ennen seuraavia kuukautisia? Tai siis voinko ovuloida tässä (maalis)kuussa, vaikka nämä menkat jäisi välistä? Valaiskaa tyhmää :(
Hei, jos sallinettte, niin lisään tännekin tämän, joka luo ihanasti toivoa!😊
Tähtitaivas☆
Raskain sydämin tulin kertomaan, että meidän tarinamme ei sittenkään päättynyt onnellisesti.
Meitä kohtasi tällä viikolla suuren suuri suru, kun pieni enkelimme päätti tulla maailmaan liian ennenaikaisesti rv22. 💔 Kuolleen lapsen (koska sitä hän meille jo oli, lapsi ei pelkkä sikiö, sillä hän myös näytti jo ihmiseltä vaikkakin minikoossa) synnyttäminen oli jotain aivan järkyttävää ja jättää varmaan pysyvän trauman tavalla tai toisella.
Mitään syytä tilanteeseen ei osattu sanoa, koska rakenneultrassa ja muutenkin kaikki näytti olevan hyvin ja pieni oli elossa loppumetreille asti. Supistukset vaan käynnistyi liian aikaisin ja aiheutti kohdun suun avautumisen. Yksi syy saattoi olla rakenteellisesti hieman ”viallinen” istukka mutta lääkärin mukaan sellaisellakin istukalla on syntynyt täysiaikaisia terveitä lapsia, joten meillä kävi vain helvetin huono tuuri.
Tällä hetkellä on vaikea tuntea mitään muuta kuin surua, vihaa ja katkeruutta mutta tiedän, että jonain päivänä elämä jatkuu. Se sen sijaan jää nähtäväksi jaksanko yrittää enää uudelleen vai oliko tarinamme kokonaisuudessaan tässä.
Tsemppiä kaikille, jotka vielä yrittävät sekä niille, jotka ovat raskaana. Olkoon teidän tarinoillanne onnellisempi loppu ❤️
Itse poistun nyt pikkuhiljaa tältä palstalta ja keskityn saamaan itseni henkisesti takaisin kuntoon.
Nuunulainen ❤️ olen sanaton 💔 Haluan toivottaa sulle ja puolisollesi pikaista toipumista. Virtuaalihalaus ❤️
Nuunulainen♥️ Lämmin halaus. Me menetimme meidän enkelin rv 34, tiedän ainakin osittain miltä sinusta tuntuu. Paljon voimia sinulle ja miehelle♥️
Huhhuh, ompa tänään ollu melkoinen olo. Pahoinvointia, jopa maha vähän sekaisin. Flo ennusti oviksen tälle päivää ja epäilen sen olevan syynä näille oireille. Nyt sitten vain piinailemaan.. Pe ja tänään pupuiltu, joten mahkuja kai on taas. Mut koko ajan menkat tullu niin jotenki ei oo kovin toiveikas olo nytkään. Mut parin viikon päästä selviää!
Nuunulainen ❤️ Mun sydän pysähtyi kuullessani uutisen, enkelille lähetän taivasmatkaan valoa ja teille voimia surutyöhönne ❤️ Matka on pitkä mutta kestätte sen ❤️🌈
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.
Voi Nuunulainen! Otan osaa suruunne... Muuten en löydä sanoja 💔 Teidän matkaa täällä seurannut ja tämä uutinen kyllä otti sydämestä. Toivottavasti saat tukea, keskesteluapua, tai mitä ikinä tarvitsetkaan vaikeaan tilanteeseen ja paljon voimia jatkoon ❤️
Lämmin osanotto suruunne Nuunulainen! Sanat ei riitä.
Lämmin osanotto Nuunulainen ja kovasti voimia koko perheelle ❤️
Nuunulainen, osanotto❤
Nyt ihan sydän pysähtyi😥
Valtavasti voimia teille eteenpäin❤💜💕💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Lämmin osanotto Nuunulainen❤️❤️ Olin kirjoitellut tälle palstalle oman kommenttini, vaikka olen aktiivinen tuolla 21/22. En ollut siis huomannut sinun kommenttia ollenkaan. Lähetän suuren voimahalauksen sinulle❤️
Hei! Saako täältä kysyä mielipiteitä lääkkeellä tehdyn tyhjennyksen & sen lisäksi MVA-kaavinnalla tehdyn tyhjennyksen jälkeisestä raskaustestistä? Raskaus meni kesken 9+2 ja vauvaa yritettiin vuosi, sais mahd. nopeesti testi näyttää negaa niin vauvakin vois ehtiä tänä vuonna syntymään 🥰