Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Gynellä käyty ja kaikki näytti normaalilta ja hyvältä. Tiedä sitten mitä seki tarkoittaa. Hän oli sitä mieltä että pari kiertoa voitaisiin vielä yrittää ja jos ei huhtikuuhun mennessä oo plussaa niin käyn kilpirauhasarvot ottaan,sit hälle puheluajan ja sitten hän laittaa meille lähetteen keskussairaalaan. Jotenkin tosi helpottunut olo kun tietää mitä nyt tapahtuu, toki sinnehän voi olla kauheet jonot sitte yms mut silti jotenki helpotti oloa.
Semmoisen neuvon antoi että ovulaatiotikut nyt vaan pois, aiheuttavat todennäköisesti vaan liikaa paineita, mulla sen verta säännöllinen kierto kuiteski että riittää että tiedän suurin piirtein missä kohin ovulaatio. Sanoi myös että huomaa minun viime kierroista jotka jääneet lyhyemmiksi että stressiä on ilmassa joka aina huono juttu. Se ärsyttävin neuvo ikinä, että yritä ottaa rennosti ja älä stressaa 🙈 jep...yritetäänpä sitte.
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Hei kaikki pitkästä aikaa ❤️ täällä mä olen omasta raskautumisesta huolimatta pyörinyt taustalla ja lukenut teidän joka ainoan viestin, pitänyt peukkuja, myötäelänyt pettymyksissä ja iloinnut jokaisesta uudesta plussasta joita onkin nyt vilissyt 😍 niin ihanaa nähdä, että yritys viimein palkitaan, monilla täälläkin pitkä ja kivinen tie kohti raskautta. Nyt super paljon plussaonnea yrittäjille ja tarrasukkia plussanneille! Toivotaan, että kaikki saa vielä pienet syliin tänä toivottavasti 2020 parempana vuonna 2021 ❤️
Terkkuja täältä lähettää Julppa ja pieni 🌱 rv 14+2 👋
Mukavaa lukea kuulumisia ja ennen kaikkea plussauutisia😍 Täällä kans gynen käynniltä hyviä uutisia ja oviskin bongattu. 👌 Mä oon vähän on/off ollu ovistestien suhteen. Välillä mielissään kokeillu ja sit taas ei yhtään nappaa. Vaihoin digitaaliseen testiin ja tässä kierrossa sain hymynaaman! Onko teillä kaikilla selkeät ovislimat? Kai mullakin jotain on, mut ei nii selkeitä, mitä osa teistä sanoo. Nyt sit piinaillaan kierron loppuun taas. Läjä raskaustestejä oottaa loppukiertoa. Minä oon just se testailija,et ei malta oottaa..
Kiitos tsemppipeukuista, täällä kuitenkin kp 2,ei tarvinnut alkaa testejä tekemään.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Te joilla aiempia lapsia tai raskaus jo hiukan pidemmällä, millä viikoilla ootte käyneet varhaisultrassa? Mä en aiemmista oo käynyt, mut nyt ajattelin mennä ja mietin milloin varaisin ajan.. Menkoista laskettuna nyt 5+0, ja ajattelin mennä 7+0, jotta varmasti syke näkyis jo kun luulen että tää kierto oli super pitkä.. 🤔
Ilona Eloisa kirjoitti:
Kiitos tsemppipeukuista, täällä kuitenkin kp 2,ei tarvinnut alkaa testejä tekemään.
Tsemppiä uuteen kiertoon! Sullekin olis jo niin plussaa toivonut. 🤗
Mua meinaa turhauttaa kun tää kierto meni ihan harakoille, eikä ole edes mitään jännitettävää. Alkaa jo epäilyttää miten voi koskaan edes onnistua, kun kierron aikataulu ei mene koskaan yksiin talletteluiden kanssa, koska suorituspaineet. Ja sitten jos joskus talletteluja onnistuis, niin mahdollisuudet edelleen niin pienet. En käsitä miten kesällä edes tulin raskaaksi. Tais olla kerran elämässä - tilanne.. Pakko taas pitää taukoa täältä ja yrittää keskittyä ihan muihin asioihin.
Joten mukavaa tammikuun jatkoa!
Eexi kirjoitti:
Te joilla aiempia lapsia tai raskaus jo hiukan pidemmällä, millä viikoilla ootte käyneet varhaisultrassa? Mä en aiemmista oo käynyt, mut nyt ajattelin mennä ja mietin milloin varaisin ajan.. Menkoista laskettuna nyt 5+0, ja ajattelin mennä 7+0, jotta varmasti syke näkyis jo kun luulen että tää kierto oli super pitkä.. 🤔
Esikoisesta taisin käydä 7+3 ja oli hyvä aika käydä. Tästä toisesta kävin ensimmäisen kerran 5+5 kun luulin, että viikkoja olis jo noin viikko enemmän. Syke oli epävarma. Uudelleen käytiin kun luulin olevan n. 6+6, mutta olikin muistaakseni 7+2 tai 3 eli ekassa ultrassa sen perusteella raskauden olisi pitänyt olla jo viikolla 6+1 tai 2 jolloin syke yleensä näkyy jo. Noh, kaikki hyvin kuitenkin. Suosittelen kyllä sitä varhaisultraa sinne 7+ viikoille ihan jo siitä syystä, että mikäli sikäli raskaus onkin alkanut hieman ajateltua myöhemmin on viikkoja kuitenkin luultavasti sen verran kasassa, että mm. se syke saatais näkyviin eikä tule turhaa stressiä ja rahanmenoa lisäkäynneistä. 😊
Meillä viikot lisäänty lopulta vielä parilla päivällä seuraavassa kahdessa ultrassa ja lopulta tosiaan olinkin sen 5 päivää pidemmällä mitä ensimmäinen laskettu ultran mukaan.
Täällä käyty varhaisultrassa, viikkoja 5+4. Raskaus kohdussa ja näyttää miltä pitääkin. Täällä pikkuhiljaa siirrytään takavasemmalle, edelleen melko epäuskoisena ja vähän pelokkaana ❤️☺️. Plussatuulia jokaiselle.
N32M39, esikoinen toiveissa. yritys aloitettu 03/19, haasteena pcos. Miehellä alhainen siittiötuotanto. Lapsettomuushoidot aloitettu 11/20, plussa 1/21
Tänään pitäisi alkaa menkat, mutta ei kuulu. Dpo12 vasta, mutta luteaali mulla vähän lyhyempi. En vielä kuitenkaan anna itseni ajatella mahdollista, koska parantuneet kilppariarvot saattavat vaikuttaa tähänkin. Lupasin itselleni, että torstaina saan testata ikään kuin dpo14 kohdalla.
Oireista en osaa sanoa yhtään mitään, koska olen mahdottoman huono seuraamaan omaa kehoa (sitä kilpparin vajaatoimintaa sairastin jopa vuosia enkä sitä tajunnut). Jotain kummallista ruskeaa tuhrua pyyhittäessä eli oletan menkkojen alkavan pian.
On muuten kummallista joutua opettelemaan oma kuukautiskiertonsa vuosien todella kellontarkkojen kiertojen jälkeen uudestaan! 😂
Moi. Uusivanha kuumeilija/haaveilija ilmoittaudu taas mukaan tänne. Itse 32v yksi lapsi entuudestaan ja toista yritetään. Keskenmeno 03/20 ja sen jälkeen ollut kaikenlaista "kiva". Nyt yritys laitettu uudestaan kunnolla käyntiin. Apuna letrozol ja terolut. Kp21 menossa ja mahdollisesti ovis ollut kp18(ehkä).
Onnittelut kaikki plussanneille! Itse sain tänään osan hormoni-verikokeiden tuloksista, olivat kuulemma onneksi normaalit. Mutta tulos, jota eniten jännitin eli AMH -arvo, oli mennyt labrassa pilalle/koe epäonnistunut! :O Joten joudun uusimaan sen osalta testin. Turhauttavaa, kun jännityksessä ensin odotin sitä ja nyt en saanutkaan tietoa...noh, onneksi muut arvot olivat hyviä :-)
Mikäköhän tämä on?? Illalla nega, tänään uus testi parin tunnin pidätyksellä. Tämä viiva tuli 5min sisään testauksesta ja hävisi sen jälkeen. Ei ole ennen tullut pregcheckillä tuollaista, vaikka aina käyttänyt noita. Tänään siis kp37/31.
Pikkukakkonen: Taitaa se plussa olla. Viivanpaikka ei kai häviäisi.
Meillä kp 2 ja huomenna alkaa letrot. Ensi viikolla katsotaan millainen vaste. Vähän pelottaa olenko viikon migreenissä.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Hei! Täällä myös yksi kuumeilija. Olen 35v ja mies 37v. Meillä on kolme yhteistä lasta ennestään, -06, -08 ja -11 syntyneet. Nyt meillä on neljäs lapsi haaveissa. Nuvaringin jätin kesäkuussa poissa, mutta en ole vielä yrityksistä huolimatta tullut raskaaksi. Edelliset raskaudet alkoivat nopeasti ilman ongelmia, muistaakseni yk2, yk1 ja yk4.
Ehkäisyn poisjättämisen jälkeen kierto oli aivan sekaisin. Nyt hieman tasaantunut, mutta edelleen tiputteluvuotoa ennen kuukautisis.. Viime kuussa aloitin Terolutit ja tässä kierrossa kokeillen vyöhyketerapiaa.
Tervetuloa kuumeilemaan Sukkis88 ja Momoftree ja muutkin uudet jos meni ohi ☺️
Pikkukakkonen, kyllä tuo haamulta näyttää minusta, onnea ja toivottavasti lähtee vahvistumaan!
Täällä valmistaudutaan yritykseen taas macalla ja muilla herkuilla... Vielä pitäisi hamstrata greippimehua. Oon raskautunut aina (=2 krt) greippimehukierrosta :D Tänään soitteli "miten menee" - puhelun kätilö, joka ultrasi meidän keskenmenon. Ilmeisesti mulla ei ollutkaan tuulimuna vaan sikiö oli lakannut kehittymästä 6+3. En silloin järkytykseltäni tajunnut oikein koko asiaa. Parasta oli eilen kun näin pitkästä aikaa yhtä sukulaistani, joka kysyi olenko raskaana, kun vatsa näyttää siltä. Valitettavasti en ollut edes yllättynyt tästä kysymyksestä, kyseisellä ihmisellä ei ole mitään suodattimia... No sanoin etten ole, se on ihan vaan läskiä. Vaihtoi puheenaihetta nopeasti. Mutta kiva kysymys näin kaksi viikkoa keskenmenosta 👍
N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.
Haaveissa21 kirjoitti:
Ilona Eloisa kirjoitti:
Tsemppiä uuteen kiertoon! Sullekin olis jo niin plussaa toivonut. 🤗
Mua meinaa turhauttaa kun tää kierto meni ihan harakoille, eikä ole edes mitään jännitettävää. Alkaa jo epäilyttää miten voi koskaan edes onnistua, kun kierron aikataulu ei mene koskaan yksiin talletteluiden kanssa, koska suorituspaineet. Ja sitten jos joskus talletteluja onnistuis, niin mahdollisuudet edelleen niin pienet. En käsitä miten kesällä edes tulin raskaaksi. Tais olla kerran elämässä - tilanne.. Pakko taas pitää taukoa täältä ja yrittää keskittyä ihan muihin asioihin.
Joten mukavaa tammikuun jatkoa!
Tsemppiä sullekin, jaan sun ajatukset! Hyvin vaikeaa on, mutta täytyy vain toivoa, että joku kerta tähdet ois kohdallaan myös meille!
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Kiitos Nuusku ja Tulppaanitar arvioista. Itse luulen, että testi oli viallinen. Jotenkin tosi hitaasti tuli kumpikin viiva ja tosiaan tuo testiviivan häviäminen mietityttää. Tein tänään illalla uuden testin, jossa kontrolliviiva tuli paaaaljon nopeammin kuin tässä edellisessä ja ihan puhdas negatiivinen oli. Lisäksi oon aina saanut HYVIN selkeän plussan jo melkein viikkoa ennen menkkojen poisjääntiä, ja nyt mennään jo kp37 ja noin haalea viiva - kaikenlisäksi harmaa, eikä vaaleanpunainen. Teen nyt kuitenkin aamulla vielä yhden testin!
Täällä on kyllä paljon sellaisia, joille toivoisin plussaa ennen itseäni. Minulla ei ole kiire, kun on vauva jaloissa jo pyörimässä. Toki joskus toivon itsekin uudelleen raskautuvani. Mutta enemmän toivon sitä nyt niille, joilla on yritystä takana kauiten ja oman kokemukseni kautta niille, jotka ovat kokeneet keskenmenon. Muistan kuinka ahdistavaa oli keskenmenon (rv16) jälkeen se, että uutta plussaa ei heti tullut. Jos olisinkin vain nähnyt tulevaisuuteen, tähän päivään, kun minulla on terve ja ihana lapsi. En olisi huolehtinut hetkeäkään. Mutta kun ei ollut mitään tietoa, saako sitä lasta koskaan. Sydämeni elää teidän kanssa.
Onko teillä tullut raskausoireita jo ennen kuukautisten oletettua alkamispäivää ja jos on niin minkälaisia?
Terveisiä kaikille, täällä myös kaikki kommentit käyty säännöllisin epäsäännöllisesti lukemassa, onnea viimeaikaisiin plussauutisiin, halauksia
pettymyksiin ja uskoa ja voimia tulevaan kaikille omiin tilanteisiinsa <3
Täällä letrozol/greippimehu plussa nyt rv 12+6 ja NT ultrassa kaikki hyvin. Olotilat on koko raskauden olleet hyvät ja sama syy on huolettanut, että onko varmasti sikiö jatkanut kehittymistään - mutta siellä se roikkuu mukana vaikka ei paljon meteliä itsestään pidä. Varhaisultrassa käytiin yksityisellä 5+5, silloin ei nähty sykettä mutta 2 mm alkio oikeassa paikassa. Neuvolautra oli 8+4, silloin nähtiin syke ja 17 mm alkio, josta ei saanut kumminkaan juuri selvää. Tällä viikolla käytiin NT ultrassa jossa sikiö vastasi viikkoja täysin ja liikkuikin nykäyksin, kaikki kuten pitääkin.
Hiljalleen on kerrottu uutisia laajemmin. Tosi läheinen ystävä on suhtautunut raskaiten uutiseen, heidän omasta pitkästä raskaushaaveesta alkaa kortit olla pöydällä ja hänen tuska tuntuu sydänpohjia myöten, toivon itsekin heidän onnistuvan että saisimme kokea tätä aikaa yhdessä. En tiedä mitä tällä halusin sanoa; varmaan että minulla ei loppupeleissä ole kovin pitkä tie raskauden tähän vaiheeseen eikä varmaan käsitystäkään, mutta paine ja halu onnistua on kova, tiedostan sen realiteetin vähän liiankin hyvin että asiat ei välttämättä mene hyvin ja pelkään epäonnea paitsi muille myös itselle. Nauttiminen raskaudesta on ollut vielä epäuskoista ja aika tuntuu kuluvan maailman hitaiten. Nyt alkaessani kääntää ajatusta viimein positiivisempaan puoleen, huomaan että tulen matkalla tahtomattani satuttamaan läheisiä ja varmaan tuntemattomienkin matkaa.
Toivon siis sydämeni pohjasta ja uskon että täälläkin palstalla Jokaisella on mahdollisuus onnistua, ja se päivä voi koittaa pian tai myöhemmin. Toivon että on mahdollista saada matkasta jotakin hyvää. :) Tätä toivon myös itselle, ilon ja pelon sekaisin tuntein!
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.
Omaa napaa: kp 35/31. Eli ei alkaneet menkat viikonloppuna. En ole tehnyt testiä, koska ei tunnu raskautuneelta. Toisaalta ei tunnu siltäkään, että olisi menkat alkamassa. Synnytyksen jälkeen menkat on tullut vähän miten sattuu, joten en ota tästä vielä stressiä. Viimekin kierrossa menkat tulivat 34/31 ja silloinkin aivan puskista ja yhtäkkiä ilman ennakko-ilmoituksia. Testin voisin kuitenkin tehdä tänään tai huomenna varmuuden vuoksi, jos vaanmuistan napata sen kaupasta mukaan.