Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Mulla taitaa olla nyt kyllä ihan tosissaan vauvakuume. Vaikka meidän yritys on laiskanpulskaa tyylillä ”ei vaan käytetä ehkäisyä” niin tänään kun ystäväni ilmoitti synnytyksen käynnistyneen, tuli ensimmäisenä hirveä kateellisuuden ja katkeruuden tunne?! Onneksi selätin sen nopeasti ja nyt olen aidosti innoissani ystäväni puolesta. Hänellä on muutenkin vasta esikoinen kyseessä. Jotenkin itsekäs olo nyt että vain minun pitäisi olla lähipiiristä raskaana ihan kuin se olisi vain joku minun juttuni. Kaikkea sitä ihminen sekoilee vauvakuumeissaan...
Tänään on kp17, ei mitään hajua mistään ovulaatiosta, mitään tuntemuksia siihen suuntaan ei ole ollut. Ensi kierrossa kyllä pakko alkaa taas tikuttaan, kun tämä epätietoisuus raastaa ja kiukuttaa.
Mustakin tuntuu, että on hiljentynyt. Ihan luonnollista, kun ei enää ole montaa kuukautta aikaa tulla raskaaksi, jotta vauva syntyisi tänä vuonna.. Ja ihanaa, että monet täältä ovat plussanneet. Mut kiva kans, et on tullut myös uusia kuumeilijoita!
Mäkin oon seuraillut lähinnä taka-alalta. Täällä on kp 28/28. Menkat eivät ole vielä alkaneet, mut testi oli aamulla nega, joten eiköhän kohta pärähdä yk 15 käyntiin.
Pikkukakkonen: Munkin yksi läheisimmistä ystävistä saa näinä päivinä vauvan. Muistan, miten vuosi sitten intoiltiin yrityksen aloittamisesta ja haaveiltiin, et oltais samaan aikaan raskaana ja vauvojen kanssa kotona. Tuntuuhan se oudolta, että toisen vauva syntyy jo ennen kuin itse oon ees raskaana. Mut tietenkin oon superonnellinen ystävän puolesta ja uskon, että munkin aika tulee vielä.
Minä en ole hetkeen päivitellyt kummemmin kun tuntuu että joka kierrossa tulisi vaan ne samat asiat uudelleen ja uudelleen. Lukisin silti mielellään millaisia vasteita olette saaneet lapsettomuushoidoissa.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Tulppaanitar kirjoitti:
Minä en ole hetkeen päivitellyt kummemmin kun tuntuu että joka kierrossa tulisi vaan ne samat asiat uudelleen ja uudelleen. Lukisin silti mielellään millaisia vasteita olette saaneet lapsettomuushoidoissa.
Moi :)
Oon lueskellut taustalla puolisen vuotta ja nyt kirjoittelen, koska tulppaanittaren kommentti taas herätteli tähän osallistujan rooliin :)
Me ollaan tosiaan yksityisellä puolella Helsingissä hoidossa, toki lapsettomuuden syy ei ole mikään perinteinen, sillä meiltä naisparin puuttuu vaan siittiöt. Muuten kaikki arvot on kuosissa etenkin nyt, kun lääkärin toiveesta kävin rautainfuusiossa matalan ferritiini vuoksi + aloitin kilpparilääkkeet hieman koholla olleen arvon takia.
Meillä on tähän mennessä takana 3 tulokseetonta inseminaatioo luomusti. Nyt neljännessä oli mukana ne "miedoimmat lääkkeet" eli letrozol ja ovitrelle. Mun kokemuksen mukaan noi miedoimmatkin lääkkeet toimi kivasti ja vastetta seurattiin hyvin. Ultrassa kävin ja aina sain itse nähdä tilanteen ja saada selitykset mitä tehdään ja miksi. Letrot toimi mulla vähän liiankin hyvin, mutta sitten ylimääräiset 3 follikelia puhkottiin pari päivää ennen inssiä :) Lähinnä haluan nyt siis tsempata hoitoja aloittavia näillä positiivilla kokemuksilla. Etenkin yksityisellä kun homma on kallista oon huomannut, että henkilökunta on todella kohtaavaa ja viestittää vilpittömästi toivoa raskautumisesta.
Tän viimeisimmän inseminaation tulosta ei vielä tiedä, dpo 3 vasta. Tässä odottelussa helpottaa ajatus, että viimeistään vajaan kahden viikon päästä tulos on taas jo selvillä :)
Esjui, miten tuo puhkominen tehtiin? Koskaan kuullutkaan sellaisesta! Meillä, ja monilla tutuilla on kiertoja mennyt ohi liian monirakkulaisen vasteen takia ja se on vaan sitten ollut siinä siltä erää. Ja ihan siis yksityisellä, eli kyse ei oo ollut julkisen resursseista.
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Halti kirjoitti:
Esjui, miten tuo puhkominen tehtiin? Koskaan kuullutkaan sellaisesta! Meillä, ja monilla tutuilla on kiertoja mennyt ohi liian monirakkulaisen vasteen takia ja se on vaan sitten ollut siinä siltä erää. Ja ihan siis yksityisellä, eli kyse ei oo ollut julkisen resursseista.
Okei no sitten taisin olla aika onnekas tosta lääkäristä :) Se siinä spontaanisti ultraan jälkeen vaan päätti, että käydään tekeen pieni toimenpide. Neula vietiin sinne munanjohtimeen ja folliin tehtiin neulalla pieni reikä ja ilmeisesti hoitaja imi jollain välineellä follin tyhjäksi. Katoin ite koko ajan ultra näyttöä, niin en kaikkee ihan tajunnut. Mutta 5min meni, kun 3/5 tyhjennettiin. Aika tarkkaa touhua tietty oli, ettei vahingossa osunut niihin säilytettäviin.
Mutta näin ne käytännöt siis vaihtelee..
Juu selvästi on hiljentynyt kommentointi täällä. Mutta ei tosiaan kauaa aikaa saada vauvaa tälle vuodelle enää.
Vauvahaaveilija34: Ei ovista seuraavia päiviä turhaan kutsuta piinapäiviksi 😁 Hitaasti menevät kyllä aina ja testi polttelee näpeissä.
Esjui: Tsemppiä odotteluun, toivottavasti tärppää. Muutenkin mielenkiintoista tekstiä.
Mun pahin vauvakuume koki yllättäen kolauksen, kun näin tutun pienen vauvan ekaa kertaa. Konkretisoitui jotenkin se, että kahden pienen lapsen kanssa sais oikeasti revetä kahteen paikkaan samanaikaisesti kun molemmat tarvii huomiota... Jotenkin raskausmasut triggeröi enemmän kuin pienet vauvat, ei toisen vauva vaan oo sama kuin oma vauva. Nyt osaan jotenkin paremmin nauttia ihan vaan yhdestä lapsesta ja siitä että hän on vielä meidän ainut pieni ❤️
Vähän lisää omaa napaa, kun ei muutakaan keksi 😅 Odotan tän viikkoista tyhjennyksen jälkitarkastusta kuin kuuta nousevaa. Kellään kokemusta, mitä siellä tapahtuu? Ultrataanko vai kerrotaanko vaan verikokeen tulos? Sais ne menkatkin jo alkaa, viis viikkoa tyhjennyksestä nyt...
N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.
Täällä on myös tuo 21-22 ryhmä, minne oon myös ite kirjoitellut. Toki sekin viekä hiljainen. Jotenki vertaistuki tuntuis vaan niin hyvältä! Mulla vkl ovis ja sit jännäilemään. 🤩
esjui kirjoitti:
Halti kirjoitti:
Okei no sitten taisin olla aika onnekas tosta lääkäristä :) Se siinä spontaanisti ultraan jälkeen vaan päätti, että käydään tekeen pieni toimenpide. Neula vietiin sinne munanjohtimeen ja folliin tehtiin neulalla pieni reikä ja ilmeisesti hoitaja imi jollain välineellä follin tyhjäksi. Katoin ite koko ajan ultra näyttöä, niin en kaikkee ihan tajunnut. Mutta 5min meni, kun 3/5 tyhjennettiin. Aika tarkkaa touhua tietty oli, ettei vahingossa osunut niihin säilytettäviin.
Mutta näin ne käytännöt siis vaihtelee..
Siis tää kuulostaa samalta toimenpiteeltä, millä punktiossa (IVF-hoitoa varten) puhkotaan rakkulat ja otetaan solut talteen hedelmöitystä varten. Ainoo vaan, että siinä ollaan tipassa, saadaan vahvat kipulääkkeet, jäädään klinikalle seurantaan pariksi tunniksi jne. En oo _ikinä_ kuullut, että monirakkulaisessa vasteessa olis tehty noin, vaikka tuolla lapsettomuuspalstoilla tulee paljon pyörittyä. Jännittävää! Eikö se sattunut ihan hitosti ja maksanut reilusti?
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Ja siis esjui en tarkoita epäillä, vaan olen vaan hämmentynyt siitä, että lääkäri on tehnyt tuollaisen toimenpiteen, kun tosiaan yksityisellä on munkin monirakkulaisessa vasteessa vaan todettu, että kondomi käyttöön loppukierroksi ja that's it. Ja itse pelkään punktiota hulluna ja oon pitänyt sitä aina tosi isona toimenpiteenä, niin oon shokeeraantunut, että noinko se voidaan tehdä tuosta noin vaan :D Mutta siis hienoa, jos ja kun hoito kehittyy ja yhä nopeammin vastataan muuttuviin tilanteisiin! Meinaan se jos mikä on tylsää, että kierto menee ohi.
Halti kirjoitti:
Ja siis esjui en tarkoita epäillä, vaan olen vaan hämmentynyt siitä, että lääkäri on tehnyt tuollaisen toimenpiteen, kun tosiaan yksityisellä on munkin monirakkulaisessa vasteessa vaan todettu, että kondomi käyttöön loppukierroksi ja that's it. Ja itse pelkään punktiota hulluna ja oon pitänyt sitä aina tosi isona toimenpiteenä, niin oon shokeeraantunut, että noinko se voidaan tehdä tuosta noin vaan :D Mutta siis hienoa, jos ja kun hoito kehittyy ja yhä nopeammin vastataan muuttuviin tilanteisiin! Meinaan se jos mikä on tylsää, että kierto menee ohi.
Joo itsellekin tuli yllärinä. Ei maksanut ultran lisäksi mitään, eli käynnin lasku oli normi n. 150. Luulen, että lääkäri oli armollinen, koska oli itse määrännyt letroja suuremmalla annoksella (2xpv), koska hoitovaste oli täysi kysymysmerkki.
Kivulias toimenpide oli, mutta tosiaan kesti vain hetken. Eikä sen kipeempi kuin esim. munanjohdinten aukiolotutkimuskin. Ja itseasiassa lääkäri tosiaan sanoikin, ettei punktio ole sitten ton kummempi ja siinä ne kipulääkkeet tukena. Toi käynti mulla oli vartin mittanan ja ajoin suoraa takaisin töihin.
esjui kirjoitti:
Halti kirjoitti:
Joo itsellekin tuli yllärinä. Ei maksanut ultran lisäksi mitään, eli käynnin lasku oli normi n. 150. Luulen, että lääkäri oli armollinen, koska oli itse määrännyt letroja suuremmalla annoksella (2xpv), koska hoitovaste oli täysi kysymysmerkki.
Kivulias toimenpide oli, mutta tosiaan kesti vain hetken. Eikä sen kipeempi kuin esim. munanjohdinten aukiolotutkimuskin. Ja itseasiassa lääkäri tosiaan sanoikin, ettei punktio ole sitten ton kummempi ja siinä ne kipulääkkeet tukena. Toi käynti mulla oli vartin mittanan ja ajoin suoraa takaisin töihin.
Hei kaikki,
Kirjoitan tänne nyt ensimmäistä kertaa, mutta pitkään olen kirjoituksianne seurannut. Meidän taustasta sen verran, että lapsettomuutta takana useampi vuosi. Olemme nyt jonossa julkiselle IVF-hoitoihin, mutta tässä odotusaikana päätimme kokeilla vielä kertaalleen yksityisellä inseminaatiota (yksi inseminaatio tehty julkisella). Aiemmalla inseminaatiokerralla söin letroja tabletin päivässä. Kävimme eilen inseminaation suunnittelukäynnillä yksityisellä, missä lääkäri määräsi letroja 2x päivässä. Ihmettelin tätä, koska yhdelläkin tabletilla oli viimeksi hyvä vaste. Tähän lääkäri totesi, että tavoitellaan kahta follikkelia paremman onnistumistodennäköisyyden vuoksi, mutta jos niitä on kolme, yksi puhkotaan. Tämä puhkomismahdollisuus myös minulle uutena asiana!
Halti kirjoitti:
Hei kaikille!
Haluaisin tulla mukaan seurailemaan yrittämistä ja päivittämään omia kuulumisia. Esittelen itseni sekä tänne että tuonne ensi vuoden ketjuun.
Meillä on ihana kolmevuotias, jota edelsi aikoinaan luomuyritys ja sitten pitkät lapsettomuushoidot. Kaikenlaiset kuumeilun muodot, ja lapsettomuuden synkemmätkin tunteet ovat siis aiemmasta tuttuja.
Nyt varovasti kuumeilemme toista lasta, mutta olemme kumpikin jo 36 v, joten voi olla että mitään ei ole hetkeen tapahtumassa.
Minulla on säännöllinen kierto. Ovulaatio oli tuntemusten mukaan muutama päivä sitten, luulen että se myöhästyi hieman tavallisesta. Nyt huomaan yllättäen seuraavani kehon tuntemuksia silmä kovana, aivan eri tavalla kuin viime kierrot muuten. Jännittää, ja huomaa että mahdolliset pettymykset pelottavat, kun tie esikoisen saamiseen oli aika rankka.
Ariadne kp 23/ (28-30)
Me vasta odotellaan hoitoihin pääsyä, joten on kiinnostavaa lukea muiden kokemuksia ja oppia uutta.
Tervetuloa myös uusille!
Hei pitkästä aikaa kaikille!
Mäki oon pitäny nyt hiljaiseloa, sillä päätin tässä kierrossa yrittää vähentää yrittämiseen liittyvää stressiä ja jättää tietosesti myös vauvapalstojen lukemisen vähemmälle. Meillä oliki sitte eilen ikimuistoinen ystävänpäivä, sillä tein plussatestin. 😍😍😍😭 Olo on tosi epätodellinen. Tuntuu, että vielä ei uskalla iloita. Viikkoja pitäis olla nyt 3+1 menkoista laskettuna. Nyt dpo 11 menossa. Oireina on ollu huimausta, rintojen arkuutta (rinnat oli arat ovulaatiosta saakka), jäätävää palelua, alavatsakipuja/ns.polttelua ja myös nenän limakalvot on ollu tosi kipeät ja kuivat. Kiinnittymisvuotoa tuli pari tippaa.
Tässä kierrossa ei juuri puhuttu yrittämisestä. Jätin kaikki poppaskonstit pois. Mulla pitäis olla pieni polvioperaatio eeessä, mutta saapa nähä tehäänkö sitä nyt raskaana ollessa. Loukkasin siis polven joulukuussa ja sitä edelleen kuntoutan. Keskitin kaikki ajatukset siihen ja jätin yrittämisen vähän taka-alalle. Toki se mielessä on silti ollu. Oon ollu myös pari kuukautta ruokavaliovalmennuksella ja sain sen myötä muutaman kilon pois. Olin aiemmin normaalipainon ylärajalla. Mulla siis taustalla pcos, mutta nyt tässä kierrossa ovulaatio oli aiemmin ku ikinä. Gynekologi sanoki viime kesänä, että jo muutaman kilon painonpudotus voi tasata kiertoa huomattavasti.
Täällä siis ollaan epätodellisissa fiiliksissä. Hirmu onnellinen oon, mutta myös varuillani. Toivon niin paljon, että kaikki menee hyvin ja me saahaan kauan toivottu ja yritetty vauva lokakuussa. ❤😍
Toivon paljon plussatuulia myös teille muille kuumeilijoille. ❤😍
Paljon onnea Elena_ plussasta! Ja toivottavasti kaikki menee hyvin 😊
Tervetuloa myös juttelemaan Ariadne ja Heinäkuu89!
Herätelläänpä vähän taas keskustelua... Olikos täällä muita piinapäiväilijöitä kuin Ariadne? Itse olen koittanut aamulämpökäyrää tulkita, olisiko ovulaatio kuitenkin tapahtunut reilu viikko sitten. Olin km jälkitarkastuksessa viime viikolla, hcg oli pudonnut kuten piti (5,2) ja sisätarkastuksen perusteella loppukierron valkovuoto (anteeksi jos too much information 🙊). Odottelen siis kovasti menkkoja alkavaksi, mutta toki pieni haave raskaudesta on. Eilen tein malttamattomana jo negatestin. Annoin luvan itselleni testata myös huomenna, jos aamulämpö ei ole pudonnut 😅 Alkaisi nyt edes ne menkat, niin pääsisin takaisin kiinni mun 28kp kiertoon..! Tsemppiä muillekin piinailuun.
N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.
Mulla oli varmaan viime vkl ovis. Jotenki tää kierto on menny vähemmällä stressillä kans. Ei vaa jaksa koko ajan miettiä ku kuukaudesta toiseen tullu pettymys. Ehkä siis hyvä välillä jättää taka-alalle raskautusmisajatukset..
Onko muilla sillee, et kp1-ovulaatio aika menee nopsaa ja sen jälkeen se vaan matelee? 😄 Nyt tuntuu, että niin nopeasti taas aika juossut ja viikon päästä onkin jo ovis.
Täällä vissiin niin moni plussannu, ku paljon hiljaisempaa kuin esim syksyllä. Vai tuntuuko se vain siltä 🙂