Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Chard kirjoitti:
Oi, täällä oli monta ihanaa joulun ihmettä. Onnea kaikille ❤️
Mä aloittelen tässä piinapäiviä taas, dpo1 menossa. Toiveita ei juuri ole, vaikka aika hyvin saatiin rakkauselämä pyörimään jouluähkystä ja lapsista huolimatta 😁 talleteltiin kp 9, 10, 11 ja 13. Ovis taisi tapahtua kp 14, eli siinä mielessä ihan hyvin mut niinhän se on ollut aiemminkin, eikä mitään ole kuitenkaan tapahtunut.
Päivä kerrallaan eteenpäin ☺️ uusi vuosi tuo mukavan uuden alun myös meidän uusioperheelle, kun päästään muuttamaan ❤️
Joku kyseli henkisestä jaksamisesta. Itse koin että yk 1-4 pettymykset olivat henkisesti raskaita. Nykyään se on jo oletus että ei taaskaan onnistu, niin ei niin korkealta putoa. Mutta välillä tärppäämättömyys sattuu enemmän ja aiemmat lapsettomuusvuodet nousevat kirkkaana mieleen 😔
Jotenkin niin samaistuin tuohon fiilikseen, että tärppiä ei taaskaan tule. ❤️ Mulla menkat tulee - oireet alkoi vyörymällä maanantaina, mutta jos kierto pitää kutinsa, niin perjantaina olisi se hetki. Km (07/20) jälkeen mulla oli henkisesti tosi raskasta, kun menkat aina alkoi, mutta nyt alan olla jo tottunut siihen. Nyt tässä vaan odotellaan, että pääsis näistä pms-oireista eroon ja uuteen kiertoon.
Tsemppiä jokaiselle omiin tilanteisiin ja hyvää uuttavuotta! 🥳🥂☃️
Heippa, liityn mukaan tänne.
En ihan ymmärtänyt kaikkia termejä, joita täällä vilahtelee, mm kp ja talletus?
Me olemme puhuneet, että 2021 toiveena raskaus. Olemme N26 ja M31 vuotiaat ja seurustelua takana vuosi. Minulla ammatti ja vakituinen työ, puoliso vielä opiskelee viimeistä vuotta. Asutaan tällä hetkellä liian pienessä asunnossa ja etsitään omakotitaloa, mutta ei ole pakko muuttaa heti.
Minulla käytössä kuparikierukka, joka jossain kohtaa täytyy käydä poistattamaan, vielä ei ole tarkemmin puhuttu ajankohdasta. Varasin tammikuulle lääkäriajan työterveyteen, koska olen syönyt vuosikausia nukahtamisvaikeuksien vuoksi lääkkeitä ja pitää varmistaa niiden sopivuus raskausaikana.
Lylena, kp tarkoittaa kiertopäivää ja talletus tarkoittaa sperman tallettelua ovulaatiota varten eli siis seksiä harrastetaan otollisen hetken tienoilla 😊 Tervetuloa mukaan! ❤️
Toivotaan kuluvalle 2021 uudelle vuodelle tännekin paljon positiivista ja vauvoja kaikille🤗💖💕💕💕
Oon joten optimistinen, vaikka mies ei enää plussaan usko😓
Meillä taukoa jo takana noin 10kk....mutta haluan silti, että jatketaan yrittämistä kohta.....ensi keväällä mulla napsahtaa 48-v. mittariin.
Yritän ajatella positiivisessa valossa kuulemaani lausetta, jota vanha kansa sanoo: "vielä sitä 50-vuotiaskin synnyttää" ☺
No, vauvakuume heijastuu vahvasti uniinkin ja näen usein unta pienestä tyttö vauvasta👄💖
Samaa tyttö unta olen nähnyt jo kohta kolme vuotta ja viimeyönä näin, että tuo tyttönen olikin jo vihdoin sylissä vastasyntyneenä💖 Unessa selitin miehelle, että nyt se on totta, meille tuli kuin tulikin vielä vauva💖💕💕💕💕💕
Hyvää ja onnekasta vuotta 2021 kaikille!!😘💥💖💕💕💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Hyvää uutta vuotta kaikille! Toivon sydämestäni, että mahdollisimman moni meistä saisi vauvan tai plussan ainakin vielä tämän vuoden puolella!
Muutaman kuukauden päästä joku laittanee uutta ryhmää pystyyn ja se ois sitten jo kolmas, johon yritysaikanamme kuuluisin. Tällä hetkellä ovulaatiota ootan muutaman päivän sisällä ja toivon, että lähipäivinä onnistuisimme tallettamaan vielä toistumiseen ennen sitä. Olen kuitenkin realisti, yritän pysyä kasassa jos tavoite taas epäonnistuu.
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin. Kiitokset tästä vertaistuesta jota tämä ryhmä tarjoaa.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Eksyin miehenä tänne palstalle. :) Kiva, että yritystä on! Tsemppiä kaikille. Meillä viisi lasta ja aloittelimme suht nuorena. Sen muistan, kun ekaa yritimme vuonna 2002/2003, että kun vaimo rentoutui työstressistä, hän tuli nopeasti raskaaksi. Kun oli stressiä elämässään, hän ei tullut raskaaksi, vaikka kuinka yritti. Ekan jälkeen hän onkin tullut helposti raskaaksi neljä kertaa. Ja kumpikin tyytyväinen, kun paljon lapsia. Vanhin on jo lukiossa.
Joten kannattaa heittää stressiä mäkeen, nauttia elämästä ilman suorituspaineita ja antautua miehen vietäväksi. Kumit vain mäkeen ja kunnolla hyvää seksiä.
Ja ps. rukoilimme myös lapsia, rukouksiin vastattiin.
Peace & Love
Tuleeko oikeasti pregcheckinkin liuskoihin viivanpaikat nykyään 🙄 Heti pakkauksesta avatessa ja ennen kastamista näkyi jo aivan selkeät testi sekä kontrollipaikat. Testin tehtyä ja odotellessa katsoin jännittyneenä, sillä näytti siltä että testipaikan kohdalle oli muodostumassa jopa punertavalta näyttävää viivaa. Nyt kuitenkin paremmin tarkasteltua tuntuu, että viivanpaikkahan se siinä. 😔
Aivan kuin olisi enemmän sääntö kuin poikkeus, että joka testiin tulee näkyviin paikka tai virheellisesti punertaa. Kertokaa mulle mitkä testit teillä toimii hyvin?
Tässä vielä kuva, epäilen kyllä näkyykö tästä teille yhtään mitään kun foorumilla on tapana huonontaa kuvien laatua.
Neliapila, kyllä tuossa toinen viiva näkyy, ootko tehny toista testiä?
Meillä on kp 13 ja hymynaama tuli tänään. Tallettelut on tehty, ja tehdään vielä illalla varmuuden vuoksi. Nyt on myös vihdoin aika ottaa yhteys terveysasemaan lähetettä varten. En oikein jaksa enää uskoa plussaan luomusti, haluaisin nyt vain analyysin spermasta ja aukkarin. Jos jossain on vika, niin epäilen että niissä. 🤷♀️ Koronan vuoksi jonot ovat monta kuukautta, tekisi mieli maksaa ainakin aukkari yksityisellä. Toisaalta tässä nyt odotettu jo näin pitkään, niin ehkä jaksan vielä hetken odotella.
Mun Instagram on ihan täynnä kavereita jotka on raskaana, turhauttaa niin paljon että itsellä ei onnistu. Nyt alkaa myös mies olemaan turhautunut.
Mutta joka tapauksessa hyvää uutta vuotta kaikille! Toivon että kaikki saisi ainakin plussan tämän vuoden puolella! ❤️
♥️♥️♥️
Hei vaan kaikille, täällä toiveikkaana uudesta vuodesta 😄 jospa tänä vuonna!
Ihania joulu-uutisia jotku täälläkin saaneet..paljon onnea!
Oma insta ja face on myös näin joulun aikaan ihan räjähtänyt vauvauutisilla...ihan karseeta olla ennenkaikkea kateellinen ja katkera kuin iloinen toisten puolesta!
Itse olen nyt varannut ajan gynelle että katsotaan perushommat onko kunnossa ja ehkä vähän vinkkiä että miten olisi hyvä edetä. Tämä siis ihan yksityiseltä joka tää ykski käynti on joku melkein parisataa. Kunnalliselle kait kannattaisi hakeutua jos ihan hoitoihin asti mennään kun sen verta halvempaa. Ite en kyllä googletteluillakaan saanut selville että mihin tulisi ottaa yhteyttä 🤔
Olen nyt päättäny (yrittää) lopettaa turhan uikuttamisen ja itkemisen meidän ongelmien suhteen jotka on siis miehen suorituspaineet ja seksin loppuunsaattamisen vaikeus...ja lähteä kokeilemaan eri keinoja miten tämä onnistuis, miehen kanssa suunniteltiin että tehtäis niin että kädellä mahdollisimman pitkälle ja sitten nopeasti sisään, jos tämä ei onnistu niin koti-inseminaatiota ajateltiin. Mistä vehkeet tähän? Siis se ruisku. Onko muilla kokemuksia?
Tää nyt romuttaa tän minun romanttisen ajatuksen miten meidän lapsi sais alkunsa mutta pakko alkaa jotain keksimään.
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Juulia, me kans ollaan muutaman kerran tehty tuota kädellä eka ja sit sisään, kun ei oo muuten meinannut tulla. Toimii. 👍🏻 Apteekista saa ostettua ruiskuja.
Mä soitin syksyllä perhesuunnitteluneuvolaan, josta neuvottiin ottamaan yhteyttä terveysasemalle, josta sitten saa lääkäriltä lähetettä, ilmeisesti käynnin jälkeen.
Mulla on tehty jo perus ultra, kaikki sen mukaan kunnossa, kierron kanssa ei myöskään ongelmia, ovulaatiokin aina kp 14-15. Jäljelle jää toki verikokeet, aukkari ja siittiöt. Hiton kalliita tutkia yksityisellä. 😬
♥️♥️♥️
Quinn, kävitkö siis terveyskeskuksessa tossa ultrassa? Ja onko sulla siellä tarkoitus käydä noi verikokeet yms. Vai yksityisellä?
Pitäis itekki nyt ottaa selvää, oon kuullut kyllä että kunnallisella voi olla tosi pitkät jonot. Sen takia yksityisellä olisi hyvä kun saisi vähän nopeempaa, täytyy kattoo mihin asti rahat riittää, voi kai sitä hakea lainaakin.
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Me ollaan yritetty myös noita jippoja, sekä koti-inseminaatiota, että muita, mutta ikävä kyllä ne ei oo tehneet hommasta kovin paljoa helpompaa, joskus ei onnistu siltikään ja vaikka onnistuisi niin yllätyin kuinka tavallaan "nöyryyttävältä" esim. koti-inseminaatiot on musta itsestä tuntuneet, on ollut tosi vaivaantunut olo. Mut hyvä, että on erilaisia tapoja käytössä, esimerkiksi mun ex-mies ei saanut koskaan perinteisesti, joten jos oltais alettu tehdä lasta yhdessä niin koti-inseminaatio ois ollut ainoa vaihtoehto.
Ostin pieniä ruiskuja apteekista,useimmista paikoista kannattaa kysyä henkilökunnalta. Ne ei maksa juuri mitään.
Ilona eloisa, toivon että tuo kädellä auttaminen toimisi. En minäkään näin lähtökohtaisesti mitenkään innoissaan siitä ruiskutuksesta ois, mutta jos on pakko niin pakko. Mun on myös pakko alkaa uudestaa tikuttaan ovista et osuu varmasti oikeeseen aikaan sit. Miehellä ei myöskään onnistu monena päivänä putkeen. Inhottavaa ollut välillä kun jotkut tosiaan kehottaa aina vaan et juu nyt vaan seksiä joka päivä niin kyllä se sieltä tärppää, mut kun ei se vaan meillä mennyt niin että voitaisiin vaan sekstailla koko ajan. En tätä ongelmaa tiennyt kyllä olevan aiemmin, kai se tää tilanne sitten toi ne suorituspaineet ja rasituksen et pitäis koko ajan olla valmiina hommiin 😬 harmittaa tietysti mutta voin vain kuvitella kuinka miehellä harmittaa tää! Sen takia yritän nyt vaan et kokeiltais muita keinoja ennen ettei panikoitais vielä!
Quinn, ennen tuota tein rfsun liuskan samasta pissasta ja koska olin epävarma, laitoin miehen kauppaan hakemaan noita pregcheckejä. Pissa siis kerkesi hetken olemaan kupissa ennen tuota 😅
Ja itse en siis oikein havainnut tuossa väriä, joten siksi uskon viivanpaikaksi 😔 Ja kuivahtaessa tuntui että katosi vielä enemmän. Huomenna aamulla sitten uutta testiä, pitää toivoa parasta vaikken oikein tahdo uskoa että plussaa tulee 😕
neliapila kirjoitti:
Tässä vielä kuva, epäilen kyllä näkyykö tästä teille yhtään mitään kun foorumilla on tapana huonontaa kuvien laatua.
Selvä viiva näkyy kyllä! Ite en koskaan oo saanu näihin turhaa viivaa ja nyt kun raskaus oli ihan alussa niin tuli huomattavasti haaleampi viiva kun tässä sinun testissä.
Juulia, mä kävin ultrassa aiemmin alavatsakipujen vuoksi, tuolloin löytyi hydrosalpinx oikealta munatorvesta. (oli siis täynnä vettä) Myöhemmin kontrollissa seurattiin että oli poistunut. Kaikki näytti siis kohdussa ja munasarjoissa hyvältä, mutta hydrosalpinx aiheuttaa epäilyn siitä, että saattaa johto/johdot olla tukossa, joka ei ultrassa näy. Kerran nyt ainakin on raskaus alkanut, eli ei voi olla täysin kiinni molemmat.
Vähän vajaa vuosi ollaan nyt yritetty ja meitä ohjeistettiin vuoden vaihteen jälkeen olemaan yhteydessä lähetettä varten, saadaan vihdoin pyörät pyörimään.
♥️♥️♥️
Ja kunnallisella olen käynyt, meillä vielä iän puolesta ole hirveä kiire joten voidaan kyllä odottaa. Toki oon niin kärsimätön, että mieli tekisi mennä yksityiselle. Mutta ehkä me nyt vielä odotetaan ja toivotaan että tässä välissä saataisiin luomuplussa.
♥️♥️♥️
Juulia kirjoitti:
Ilona eloisa, toivon että tuo kädellä auttaminen toimisi. En minäkään näin lähtökohtaisesti mitenkään innoissaan siitä ruiskutuksesta ois, mutta jos on pakko niin pakko. Mun on myös pakko alkaa uudestaa tikuttaan ovista et osuu varmasti oikeeseen aikaan sit. Miehellä ei myöskään onnistu monena päivänä putkeen. Inhottavaa ollut välillä kun jotkut tosiaan kehottaa aina vaan et juu nyt vaan seksiä joka päivä niin kyllä se sieltä tärppää, mut kun ei se vaan meillä mennyt niin että voitaisiin vaan sekstailla koko ajan. En tätä ongelmaa tiennyt kyllä olevan aiemmin, kai se tää tilanne sitten toi ne suorituspaineet ja rasituksen et pitäis koko ajan olla valmiina hommiin 😬 harmittaa tietysti mutta voin vain kuvitella kuinka miehellä harmittaa tää! Sen takia yritän nyt vaan et kokeiltais muita keinoja ennen ettei panikoitais vielä!
Sepä, en ois uskonut minäkään, että tämä on yksi isoimmista asioista mikä meidän lasten saamiseen vaikuttaa, muitakin asioita toki, jotka pitäisi saada reilaan mutta tämä on aika perustavanlaatuista. Koen, että vaikuttaa muhun ihan liikaa, välillä itken koko illan, eli en osaa kyllä suhtautua asiaan oikein.
Mun mies ei ole kovin seksuaalinen ihminen muutenkaan, 1-2 krt kuukaudessa ois hänen normi, joten ei se vauvaa yrittäessäkään oikein pakottamalla onnistu. Harmi kun en itsekään ole sellainen, joka raskautuisi tsäkällä kerrasta, joten tässä kestää ja se on raastavaa.
Oi, täällä oli monta ihanaa joulun ihmettä. Onnea kaikille ❤️
Mä aloittelen tässä piinapäiviä taas, dpo1 menossa. Toiveita ei juuri ole, vaikka aika hyvin saatiin rakkauselämä pyörimään jouluähkystä ja lapsista huolimatta 😁 talleteltiin kp 9, 10, 11 ja 13. Ovis taisi tapahtua kp 14, eli siinä mielessä ihan hyvin mut niinhän se on ollut aiemminkin, eikä mitään ole kuitenkaan tapahtunut.
Päivä kerrallaan eteenpäin ☺️ uusi vuosi tuo mukavan uuden alun myös meidän uusioperheelle, kun päästään muuttamaan ❤️
Joku kyseli henkisestä jaksamisesta. Itse koin että yk 1-4 pettymykset olivat henkisesti raskaita. Nykyään se on jo oletus että ei taaskaan onnistu, niin ei niin korkealta putoa. Mutta välillä tärppäämättömyys sattuu enemmän ja aiemmat lapsettomuusvuodet nousevat kirkkaana mieleen 😔
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22