Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Haaveissa21 mää kyselin pahoinvoinneista. Oli tosiaa ennen ovista parina päivänä. Tai oletettua ovista. Nyt kp19. Ei jaksais taas oottaa kiertoa loppuun..
Täällä kp1 yk10 lähti käyntiin 😔
Tämän myötä poistun takavasemmalle .
Kiitos kaikille vertaistuesta ❤Oikein rauhallista joulua 🎄ja parempaa vuotta 2021,kovasti plussatuulia ihan jokaiselle❤ Toivottavasti vuosi 2021 tuo meille kaikille plussat ❤
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Millaisia sivu-/haittavaikutuksia olette saaneet letroista?
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Tulppaanitar kirjoitti:
Lumileopardi kirjoitti:
Ainiin ja eilen lähti spermat siemennesteanalyysiin ja tänään pitäisi tulla tulokset! Iik! 🤐
Oho onpa nopeaa! Meillä meni siemennestetutkimuksissa viikkoja molemmilla kerroilla. Olikohan neljä vai viisi viikkoa.
Joo tosi nopsaa tuli tulokset!
Kaikki oli siemennesteanalyysissä viitearvoissa eli summa summarum kummallakaan ei ole löydetty mitään poikkeavaa etteikö raskaus voisi alkaa ja täällä alkoikin uusi kierto ja yk 7.
30/31, Yk8
Lähes kukaan meistä ei saa syödä ensi jouluna kaikkia juhlapöydän herkkuja.
Hei! Kirjoitin tänne viime vuoden ketjuun, että toivottavasti ensi jouluna oltaisiin edes raskaana, mutta tämän jälkeen jätin palstailun tarkoituksella, etten vatvoisi yrittämisen tuskaa aivan joka päivä. Halusin vain tulla nyt kuitenkin kertomaan, että no ollaanhan sitä! 😊 Vielä epävarmat viikot, mutta kuitenkin 10+5 jo. Viikolla 7+1 näin yksityisellä varhaisultrassa pienen pulputtavan sykkeen, eli elossa ja oikeassa paikassa ainakin tuolloin vielä oli. Ihanaa!
Meidän taustamme: Yritystä ennen plussaa noin puolitoista vuotta. Minä noin 25-vuotias, mies noin 40-vuotias. Kierto noin 25-26 päivää ja ovulaatio noin kp 14-16, eli lyhyen puoleinen luteaalivaihe, mutta ovulaatio kuitenkin joka kierrossa. Ensimmäinen tärppi yk 19, joka kuitenkin meni kesken jo plussaa seuraavalla viikolla, mutta uusi tärppi tulikin jo heti seuraavasta kierrosta 20 ja se on pysynyt. Kerkesimme jo käymään julkisella puolella tutkimuksissa ja saamaan diagnoosin selittämättömästä lapsettomuudesta, muttemme koskaan ehtineet aloittamaan hoitoja (ovulaatioinduktio + inseminaatio) kun raskaus alkoikin ihan spontaanisti. 🙂 Meillä tosiaan sekä minun kiertoni ym. katsottiin täysin normaaliksi ja miehen tavara myös täysin normaalia - raskaus ei vain syystä tai toisesta ollut tärpännyt.
Tärppikierroissa itsessään ei ollut mitään erilaista. Olin kokeillut kaikki mahdolliset poppakonstit (greippimehu, maca, royal gelee, vehnänalkioöljy, ubikinoni/ubikinoli, siveydenpuukapselit, ...) jo viime kesään mennessä enkä jaksanut enää vain uskoa niiden vaikutukseen, joten jatkoin vain kalanmaksaöljykapselien (ei A-vitamiinia sisältävä) ja raskausmonivitamiinien syömistä, mutta muuten elin täysin normaalisti. Tosin alkoholia vältin aina ovulaation jälkeen ihan vain varmuuden vuoksi. En myöskään tuntenut mitään tavallisesta poikkeavia oireita ennen plussaa, rintojen arkuus vain jäi pysyväksi kun se yleensä loppui kuukautisten alettua. Tärppikierrossa seksiäkin oli vain kp 9 ja kp 14, kun ovulaatio oli kp 15, eli paljon vähemmän, kuin joissakin aikaisemmissa kierroissa.
Halusin vain tulla kertomaan, että jaksakaa! Tiedän ja muistan, kuinka turhauttavalta tuntui odottaa niin pitkään ja joutua pettymään joka kuukausi, mutta uskokaa siihen, että myös onnistuminen on mahdollista, vaikka se veisi kauankin aikaa. Hyvää joulua ja uutta vuotta kaikille yrittäjille ja toivottavasti ensi vuosi tuo meille kaikille onnea! ❤
Huomenta naiset ❤️
Toivottavasti oli ihana joulu ja uuden vuoden odotuskin sujuu mukavasti 😊
Täällä dpo 15 ja vahvistuneet viivat. Taidan pikkuhiljaa siirtyä plussanneiden puolelle.. Käyn edelleen täällä lukemassa ja toivon kaikkea hyvää teille kaikille ❤️
Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.
Hurjasti onnea Lumokeiju! ❤️
Täällä myös jännätään! Tänään luultavasti dpo13 ja jotain ehkä näkyy testissä! 🤭🤔 Avasin myös tuon kuoren ja siinä selkeämmin näkyi viiva. Rintoja kihelmöi ja nyt kirjoittamishetkelläkin vatsaa nipistelee. Huomenaamulla uutta testiä, jospa siellä olisi pieni ❤️
Paljon onnea Lumokeiju! ❤️ Neliapila, nään kyllä sinun testissä myös viivan 🤩 sain itse jouluaattoaamuna samanlaisen, ehkä vielä haaleamman ja eilen ja tänään clearbluella plussat 😍 varovaisesti olen iloinnut mutta en liikaa uskalla vielä 🤭 pregnylin pistosta tänään kaksi viikkoa.
Eleonoora, voi miten ihanaa! Onnittelut ja tarrasukkia sinne ❤️ Mulla ois ihan pian syntymäpäivä, ois maailman paras lahja jos tulisi nyt plussa testiin 😍
Kiitos onnitteluista Neliapila 😍 toivotaan että vahvistuu viiva sinulla ❤️
Onnea plussanneille ❤ ja toivotaan Neliapila, että viivasi vahvistuu ❤ ja Neiti Kesäheinä: toivon teille kovasti plussaa!
Omaa napaa: uusi kierto alkoi taas.. olin jo varma, että raskaana ollaan, mutta ei 😔 en olisi viime keväänä kun aloitettiin yrittäminen halunnut uskoa, että en ole vuoden loppuun mennessä raskaana.. tällä kertaa mieskin heräsi tähän todellisuuteen ja oli sitä mieltä että tammikuussa otetaan elämäntapamuutos tätä raskautta varten (en sanoisi että ollaan kovin epäterveellisiä, molemmat normaalipainoisia ja suht hyvät syömis rytmit, liikkumista toki korona rajoittanut kun saleilla ei halua käydä). Kiva kun hänkin haluaa yrittää jotain tämän asian eteen 😊 itselläni pahin on ollut työstressi ja sitä pitäisi jotenkin pystyä nyt laskemaan, tuntuu että se on laittanut jo monta kiertoa sekaisin.
Henna_inna1 kovasti tsemppiä teille ❤️
Täällä edelleen hailakka viiva näkyi aamulla testissä, paha sanoa onko vahvistunut vai ei 🤔
Tänään vessaan mennessä huomasin, että valkovuotoa holahti todella paljon 😳 Jospa olisi raskauteen liittyvää... 🤞🏼 Eilen illalla oli myös tosi tukana ja turvonnut olo, vaikken ollut syönyt itseäni mitenkään ähkyyn ja muutenkin syömisestä oli jo muutama tunti aikaa. Rintoja koskiessa vähän aristaa, mutta mulla on ollut aina vaikea ”päätellä” siitä raskautta, koska aiemmissakaan raskauksissa ei oo missään vaiheessa rinnat menneet pientä aristusta kipeämmiksi. Välillä vatsaa nippailee ja jomottaa.
Oletettu dpo on tänään 14, mutta ovulaatio on ihan hyvin voinut tulla kyllä myöhemminkin. Joten en turhaan stressaa vahvistuuko viiva ”ajallaan” 😊
Onpas tänne tullut plussia, onnittelut teille kaikille! 🥰
Täällä olisi kp 27, tuhrua on tullut jo useamman päivän, eli samaa kuin viime kierrossa. Eli varmaankin menkat alkaa kohta. Mistä lie johtuu muutos entiseen. Fiilis on tosi jees, koska miehen kanssa mennään koko ajan elintavoilta ym parempaan suuntaan ja yritämme näin parantaa mahdollisuuksiamme ☺️ Keskustelimme myös siitä, että ehkä kesän tienoilla olisi hyvä tutkia miehen siemennesteen laatu, mikäli plussaa ei kuulu siihen mennessä. Se olisi meille sopiva askel eteenpäin ☺️
Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa
Moikka! Uskaltaudun kirjottelee tänne, koska kaipailen hiema vertaistukea tai muuten vaan paikkaa jonne vähän ”purkautua”. 😁
Kovaa vauvakuumetta mulla on ollut nyt 2 vuotta ja vihdoinkin mies sanoi olevansa valmis perheelle.☺️ Olleen oltu melkein 9v yhdessä.
Päätettiin miehen kanssa lopetettaa ehkäisy (kapseli) syyskuun lopussa. Kunnon yritystä on nyt 2 kiertoa takana ja 3 menossa. Otin ovistikut käyttöön toisella yrityskerralla, koska en osannut oikein lukea pelkkiä kehon tuntoja.
Mulla kierto on ollut kapselin poiston jälkeen säännöllinen 29pv. Eli oletan että keho toimis ihan hyvin? Vaikka ei sitä voi tietää varmaan täysin siitäkään.
Oon kyllä niin vainoharhanen joka yrityskerran jälkeen, että ihan hävettää😂 aina uskon että nyt on natsannut, mutta sitten se kierron 1pv koittaa ja putoaa kovaa sieltä pilvilinnoista alas... vaikka yrityskertoja ei toisaan ole paljoa takana, mutta mä pelkää jo nyt ettei se tule koskaan onnistumaan. Että jossain on joku vika... tai sitten me ei vaa osata😬 miehellä ei ole mitään peloja ja hän aina rauhottelee mua, mutta on vaikeeta vaijennuttaa ne ajatukset omasta päästä. Tuntuu että näen koko ajan joka paikassa perheitä, niitä jotka ovat onnistuneet perheen perustamisessa, se vähän ahdistaa koska en ihmisenä muutenkaan ole kauhean kärsivällinen😔
Alotin syömään foolihappoja heti kun ehkäisy lopetettiin, kun kuulin että niitä olisi hyvä syödä?
Nämä nyt tän hetkiset ajatukset ja toivon kovasti että tällä kiertolla natsais🤞🏼
Hurjan paljon onnea kaikille plussanneille ❤️
Isot onnittelut kaikille plussista! Neliapilan testissä en toista viivaa vielä nähnyt, mutta olen muutoinkin todennut, että joko mulla on näössä tai tietokoneen näytössä vikaa. Facebookin raskaustestikuvissa "näkyykö?" porukka saa kuviinsa 30 myöntävää vastausta ja mä en näe mitään😅.
Mähän sain todella hailakan plussan dpo16 (en ollut testannut aiemmin), mutta kolme päivää myöhemmin viiva oli vahvistunut jo hyvin. Hieman ihmetytti kun porukka on saanut herkillä testeillä viivoja jopa viikko ennen menkkojen oletettua alkamisaikaa, ja sitten mietti että onko sitä jotenkin "rikki" kun sai itse kaksi viivaa vasta niin "myöhään". Mutta vajaa pari viikkoa sitten kävin varhaisultrassa ja bebe vastasi laskemaani, eli se hgc:n määrä alkuraskaudessa on todellakin yksilöllistä.
Nuttura, jos teillä on jo pari vuotta yritystä takana (vaikkakin joitain taukoja ollut) niin oliko teillä joku "syy", että haluatte vielä yrittää luomusti? Oletko puhunut tästä aiemmin? Tuolla parin vuoden yrittämisellähän pääsisitte varmasti jo julkisellekin tutkittavaksi? Täällä terveyskylän nettisivulla on lukuja raskautumiseen ja yritysajan pituuteen liittyen ja ekan parin vuoden aikana onnistumisprosentit näyttävät ihan hyviltä, mutta kolmannen vuoden kohdalla tuo raskautumisen todennäköisyys on jo harmillisen pieni.
https://www.terveyskyla.fi/naistalo/lis%C3%A4%C3%A4ntymisterveys/hedelm…
Lähinnä itse kun olin hätähousuna haluamassa tutkimuksiin jo puolen vuoden yrityksen jälkeen, niin useamman vuoden yritys kuulostaa omaan korvaani jo pitkältä.
Käyttäjä numero jotain. Kärsivällisyyttä, tsemppiä ja plussatuulia yritykseen! Foolihapon syöminen on tosiaan suositeltavaa aloittaa jopa 2kk ennen yrityksen aloittamista. Foolihappolisä on tärkeä, koska se vähentää etenkin riskiä sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriölle.
Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.
Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.
Paljon upeita uutisia tullut täällä, paljon onnea plussista :).
Täällä päästiin ensimmäiseen inseminaatioon 23.12 <3. Aamulla otin irroituspiikin ja puoliltapäivin oli inseminaatio samana päivänä. Nyt sitten pitäisi odottaa 6.1 asti, että pystyy testaamaan. Ovitrellepistos tosiaan näyttää 10 päivää nyt positiivista, joten turha testailla :D. Mutta todella hyvin meni kuitenkin tämä kierto ja nyt 4 päivää inseminaatiosta otan seuraavaksi 10 päiväksi tukilääkkeeksi terolutin ja jos ei tärppää niin seuraava kierto alkaa..
N32M39, esikoinen toiveissa. yritys aloitettu 03/19, haasteena pcos. Miehellä alhainen siittiötuotanto. Lapsettomuushoidot aloitettu 11/20, plussa 1/21
Hiiviskelijä voima🤗.
Mä täällä ihmettelen. Sain siis hymynaaman ovis testiin pe aamuna (kp18) . Eilen (kp 21)mulla tuli kunnon limat (n. 80tuntia ovis plussa testin jälkeen) ja halut oli ihan hirmuiset ja päättelinkin, että ovis olikin vasta eilen tai tänään🤔. Tänään ollu kans jotain super venyvää, mutta ei enää kirkasta, valkovuotoa ja hirveän kostea meininki edelleen. Nyt tässä sitten mietin, että miten teillä muilla on ovis plussa passannu oireisiin? Testin ohjeesta ymmärsin, että ovis tapahtuisi 48h sisällä ovisplussasta, mutta mulla meni kyllä olojen puolesta paljon tuon yli. Anteeksi ällökuvaukset🙈
kyselikö joku aiemmin onko jollain pahoinvointia oviksen aikaan. 🤔 No, mulla oli eilen aamulla oksettava olo ja tosiaan näytti liittyvän ovikseen. On tää naisen kroppa kummallinen ja vaihtelee oireet eri kierroissa..
Hyvää joulua!
Yritän pysytellä täältä palstalta hetken pois ja keskittyä joulun viettoon (ja henkisesti valmistaudun uuteen kiertoon).
P.s. Joskus mieleeni tulee kuinka ihana vauvamaha minulla nyt olisikaan, jos la 4.3.21 vauva olisi saanut pysyä kyydissä. 💔😔 Kuukaudet kuluu eikä uutta raskautta kuulu ja ikää tule koko ajan lisää.. Täytyis yrittää osata nauttia tästä hetkestä, kun taitaa vauva aika kaukainen asia olla..