Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Felicitas suosittelee tuota AMH-mittausta yli 35-vuotiaille ja niille yli 30-vuotiaille, joiden äidin vaihdevuodet ovat alkaneet varhain.
Ja tervetuloa uusille!
Minun gynen polin lähete tuli bumerangina takasin. En pääse tutkimuksiin sen suhteen onko minussa vika, kun puoliso ei halua tutkimuksia 😭😭😭😭😭😭 hoitojahan me ri olla edes haluamassa, mutta kun ongelmia on muutoinkin menkkojen ja hormonien kanssa, olisin halunnut ne tutkimukset mikä mättää 😭😭😭😭
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Voi ei Villahuivi! Ompa kyllä erikoista, luulisi että noilla oireilla pääsisi tutkimuksiin. Miksi miehesi ei halua? Minulta ei edes kysytty miehen halusta mitään. Pyysivät vaan hlötunnuksen ja perustiedot.
Mulla oli tänään gyne. Ultrassa kaikki ok, mutta kohdun limakalvo hyvin ohut, nyt kp 13 ja pitäisi olla jo paksumpi eikä tuollaisessa "menkkojen jälkeisessä tilassa". Arveli että tämä kierto tulee olemaan myös pitkä niinkuin syksyllä (50-60pv).
Määräsi terolutit. Mitenhän niiden kanssa pitää toimia? Meni vähän selostus ohi. Ilmeisesti jos kierto on yli 30 pv niin syön 10 pv kuurin sitä ja sitten menkkojen pitäisi alkaa? Vaikuttivatko ne ovulaation?
Tekee lähetteen naistenklinikalle lapsettomuustutkimuksiin, mutta sanoi että voivat siellä sanoa että odotetaan kilpirauhasen tasaantumista ennenkuin aletaan tutkimaan lisää. Papanäyte otettiin myös.
Jotenkin huojentunut olo ettei ainakaan tuossa ultrassa näkynyt mitään hirveetä! Toivoin kyllä että siellä olisi jo ultrattu vauvaa.. Ehkä joskus 🤞
Villahuivi, voi ei!! 😢 Samaa mieltä Tryoutin kanssa, että pitäähän sun saada oireisiin tutkimukset. Pian. Onko mitään keinoa saada miestäsi muuttamaan mieltään? Toi tuntuu niiiiiiiiin epäreilulta sua kohtaan. Virtuaalihalaus. ❤️
Tryout, kuulostaa hyvältä! Paljon pahemmin olis voinut käydä. Tota limakalvoa saa käsittääkseni jollain valmisteella vahvistettua, terolutkin taitaa tehdä sitä.. Muistaakseni, en valitettavasti muista ihan varmasti ulkoa enää. Mulla oli ohjeessa, että 3 päivää oviksen jälkeen aloitus. Eikö gyne sanonut tuosta, tai ylipäänsä koska sun pitää aloittaa ne, mitään? Se ohje voi lukea myös tarrassa, minkä apteekissa kiinnittävät lääkepakkaukseen.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Kiitos tähti plussasäteistä, joita lähettelit 🤩❤ olin lukenu, että ovistesti voi näyttää plussaa myös hcg:n noususta, ei pelkän lh:n noususta. Dpo17 ja ei menkkoja, ei oireita, niin ajattelin huvikseni tehdä ovistestin. Vähä sillä ajatuksella, että nega se on kuitenki ja sit rauhotun odottamaan kuukautisia. Mutta se oliki plussa, niin pakko oli ettiä raskaustesti. Oon siis pyytäny miestä piilottamaan ne, ettei ne kiusaa mua vessan kaapissa 😂🙈 oisko toi elämäni ensimmäinen haamu? ❤
GOldie, sanoi se jotain mutta unohdin jo kun olin niin paniikissa :D en hakenut reseptiä vielä, pitää kysyä sitten lääkettä hakiessa vielä käyttöohjeet.. Nuo määrättiin vaan pitkään kiertoon, ei ollut limakalvon tilanteesta huolissaan kun vaikutti että kierto tulee olemaan pitkä eli siihen nähden kai se oli normaali..
Tryout, niin joo, totta! Mulle myös kävi tän asian tiimoilta noin, että en muistanut jälkikäteen mitä lääkäri sanoi. 😅 Herkkä aihe.. Onneks omakantaan tulee kans tärkeimmät.
Mesimarjalle varovaiset onnittelut, toivottavasti viiva vain vahvistuu! 🤗
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Mesimarja93 kirjoitti:
Kiitos tähti plussasäteistä, joita lähettelit 🤩❤ olin lukenu, että ovistesti voi näyttää plussaa myös hcg:n noususta, ei pelkän lh:n noususta. Dpo17 ja ei menkkoja, ei oireita, niin ajattelin huvikseni tehdä ovistestin. Vähä sillä ajatuksella, että nega se on kuitenki ja sit rauhotun odottamaan kuukautisia. Mutta se oliki plussa, niin pakko oli ettiä raskaustesti. Oon siis pyytäny miestä piilottamaan ne, ettei ne kiusaa mua vessan kaapissa 😂🙈 oisko toi elämäni ensimmäinen haamu? ❤
Voi ihana! Minä näen plussan haamun ja toivottavasti vahvistuisi vielä selkeämmäksi ❤️ Toivoa on!! 🌈
Täällä kp13 ja ovistesteissä ei nyt vielä niin selvää toista viivaa, että plussaksi laskisin. Hyvin lähellä samaa väriä silti! Mutta uskon oviksen olevan lähellä, tänään oli menkkamaisia vihlontaa/revintää vasemmalla puolen. Petipuolella ollaan aktiivisia, joten ei sen puoleen jos tikuilla ei saa selvää varmuutta ovulaatiosta. Luotan kehooni, että toimisi kun näin alussa ollaan yrityksessä.
Paljon plussa toiveita kaikille ✨
Mesimarja93 kirjoitti:
Mesimarja9, Ihanaa!!❤❤❤
Varovaiset onnittelut!!💖👍
WAU🤩
Näyttää lupaavalta, toivon viivan vahvistumista...... 🤗
Laitahan uutta testikuvaa tänne huomenna.
.
Lähetän plussasäteitä tasapuolisesti kaikille, sekä myöskin palstan lukijoille!!💕
❤❤❤❤❤
Tähtitaivas☆
Mesimarja, selvä plussahan tuo on eikä haamu! ❤ Eihän tuo taida olla edes herkkä testi? 🤔
Kukas tuolla edellisellä sivulla manasikaan, kun keskenmenojen vuoksi ei pääse lapsettomuustutkimuksiin vaikka vuosi yritystä on täynnä... Tää on ilmeisesti tosi paljon kunnasta / lääkäristä kiinni, miten asiaa tulkitaan. Me päästiin tutkimuksiin tärpistä & keskenmenosta huolimatta siinä kohtaa, kun vuosi tuli (aika lailla keskenmenon aikoihin) yritystä täyteen.
Mäkin siirryin mukana tämän ketjun puolelle, vaikkakin pääosin taka-alalle. Elän vielä niin täysillä mukana teidän fiiliksissä, sen verran kauan tuli toista ketjua seurailtua ja hetki kommentoituakin.
Mä siis 32, mies 30. Ensimmäinen tärppi yk9 meni kesken, toinen tärppi yk11 nyt rv10+5, nt-ultraan vajaa 2viikkoa ja voi että tätä panikoinnin määrää!
Mulle tuo yksityinen gyne sanoi että ei kenenkään tarvitse yli vuotta odotella että pääsisi tutkimuksiin.
Villahuivin oireet vaan ovat sellaiset että jo niiden perusteella pitäisi mielestäni tutkia kunnolla missä vika, yritite lasta tai ette. Eihän kenenkään elämän pitäisi kuukautisten takia olla tuollaista kipuilua. Siksi minä en ymmärrä että miksi miehen mielipiteen takia myös naisen tutkimukset evätään?
Ihanaa kun tänne on tullut paljon porukkaa kirjottelemaan tilanteestaan ja kuulumisistaan. Lueskelen kyllä joka päivä aktiivisesti palstaa.
Ja varovainen onnittelu Mesimarja93 ! Toivottavasti vahvistuu ja pikkunen pysyy kyydissä! ❤
Tänään alkoi vihdoin menkat ehkäsyrenkaan lopetuksen jälkeen, vaivaiset 75 päivää kesti. Eli ovulaation bongasin aika oikein joulun tienoilla. Kovasti ajatuksissa oli jo että raskaanahan tässä ollaan, ylianalysoin kaikki oireet kehossa, tunsin mukamas kaikki kiinnittymiset ja nippaili vähän väliä, paleli ja rinnat oli arat yms. Eilen illalla alkoi koskemaan vatsaan menkkamaisesti, mutta olin vieläkin ihan varma että raskausoireitahan nämä, ehdin jo pari r-testiäkin tällä viikolla tekemään hätähousuna.
Pettymys oli suuri ku menkat tänään alkoi, meinasin töissä alkaa ihan itkemään.
Tunnen itseni tyhmäksi kun kuvittelin että raskautuminen tapahtuisi näin nopeasti. Vaikka tottakai minä sen tiedostin että eihän se nyt näin helppoa voi olla. Mutta sitä niin kovasti toivoo ja mietti mielessään että "joulun ihme" syntyy meille syyskuussa. Ihan älyttömiä ajatuksia sitä päähänsä saakin! 😅
Tilasin lisää postista testejä siinä toivossa, että kohta sinne se hailakka viiva tulee ja se vahvistuisi päivä päivältä enemmän. Plaah!
Mutta nyt uusin ajatuksin yk2 kohti! Ovulaatiota osaan nyt ehkä jo bongailla paremmin ja enkä varmasti testaile r-testillä yhtään ennen kuin oikeasti on järkevää.
Saa nyt nähdä, kuinka pitkä kierto tästä tulee, toivottavasti ei ainakaan yhtä pitkää...
N 31v. M 33v. Esikoinen haaveissa. Ehkäisyrengas lopetettu 10/19.
Villahuivi 😔❤️ Aika outoa.
Mesimarja, kyllä se plussalta näyttää, varovaiset onnittelut jo ❤️
Marsu1987, tiedän niiiiin tunteen. Meillä km ja kemiallinen takana, nyt uusi raskaus aluillaan, ja paniikki on valtava.
Mutta siis, raskaus on aluillaan! Verikokeessa hcg 448, vastaa viikkoja, reilusti koholla, sanoi terveydenhoitaja. Perjantaina vielä verikoe, että onhan nousussa. Varhaisultran buukkasin, miten ihmeessä sitä sinne asti jaksaa (ja toivottavasti pysyy kyydissä). Iiik!
Joku kysyi testistä kuvaa, mutta mies oli heittänyt ne pois etten koko ajan tsekkaile niitä 🙈
Plussatuulia, vahvempia viivoja ja hyviä uutisia toivon teille kaikille ❤️
Talvikki mulle kävi myös just noin yk1, ajattelin kyllä että eihän se nyt ekasta nappaa millään ja ei pidä toivoa liikoja, ja kuitenkin ylianalysoin jokaisen alavatsatuntemuksia ja olin vielä hetkeä ennen menkkoja varma että kyllä se tärppäsi. Testin tai parikin tein myös, ja kyllä otti päähän ja tunsin itseni tyhmäksi kun menkat alkoivat. 🙈 Nyt menossa yk3 ja olen vähän päässyt lähemmäs sitä tilannetta että odotan vaan menkkoja enkä ylitulkitse (tai niin ainakin nyt luulen, toki kierto vasta puolessa välissä, eli voi olla että joudun vielä syömään sanani😅). Ilmeisesti yllättävän monella ei oireita näy ennen menkkojen oletusaikaa eikä vielä heti sen jälkeenkään, mitä tässä on kokemuksia lueskellut. 🤔
Villahuiville isosti Tsemppiä, en tiedä noista tutkimuksiin pääsyistä yhtään mitään, muuttaa voisikohan sun tapauksessa vähän isoilla kirjaimilla vaatia tutkimuksia bumerangista huolimatta kun tosiaan ongelmia menkkojen kanssakin on🤔😥.
Mesimarja Onnea, toivotaan että viiva vahvistuu😍. Onko mitää oireita havaittavissa (anteeksi uudelleenkysely jos olet niitä jo kovasti listannut, paljon viestejä luettavana ja voi olla etten muista kaikkea😬)?
Hansski kirjoitti:
Mutta siis, raskaus on aluillaan! Verikokeessa hcg 448, vastaa viikkoja, reilusti koholla, sanoi terveydenhoitaja. Perjantaina vielä verikoe, että onhan nousussa. Varhaisultran buukkasin, miten ihmeessä sitä sinne asti jaksaa (ja toivottavasti pysyy kyydissä). Iiik!
Joku kysyi testistä kuvaa, mutta mies oli heittänyt ne pois etten koko ajan tsekkaile niitä 🙈
Plussatuulia, vahvempia viivoja ja hyviä uutisia toivon teille kaikille ❤️
Hansski, hyvää odotusta❤ Kuullostaa hyvältä! Vauva syliin saakka💜
Tähtitaivas☆
Paljon onnea kaikille plussanneille ❤️ ja plussasäteitä suotuisten tuulten kera piinailijoille 🙏
Täällä taustalla aktiivisesti luen kuulumisianne ja koetan olla liikaa panikoimatta omaa elämääni, hassu pelko asettunut toiselle olkapäälle asumaan. Varhaisultraan en halua mennä joten odotellaan helmikuun puolelle nt-ultraa ja varmistusta että kaikki olisi hyvin
Hanski ihanaa odotusta ja onnittelut ✨❤️ Toivottavasti saatte pienen käärön syliin asti ja kaikki menisi hyvin 🥰
Talvikki voin niin samaistua kun hormonikierukka poistettiin 10/19 ja sit kun oli menkat ja eka kierto lähti niin kaikkia oireita kyllä löytyi. Monta r-testiä ja pettymystä mahtui kun kierto oli itselläkin 55 päivää tuolloin. Nyt yk2 ja oon paljon rennommin, tietty toiveet edelleen korkeat ja nyt kun ovulaatio tässä ihan käsillä niin ihan fiiliksissä 😂 Pelottaa ihan miten taas kropassa tulee olemaan oiretta jos toista loppukuusta 🙈 Minulla nyt muuten rinnat aristaa, onko ovulaatiosta teillä tätä? Itsellä ensi kertaa näin 🤨
Tsemppiä uuteen kiertoon talvikillekkin ✨💪🏻
No siirrynpä minäkin tänne nyt! Mukava meininki oli tuossa 2019-2020 ryhmässä. Meillä siis yritystä takana nyt noin 10 kierron verran. Mulla pco diagnosoitu ja epäilen myös vahvasti endoa. Viimeiset kolme kiertoa letrozolien avulla. Alkuviikosta pitäisi alkaa kuukautisten ja mitään raskausoireita kun ei ole niin eiköhän ne sieltä tule. Minä 29 v ja mies 36 ensimmäistä yritetään. Ei yhtään plussaa koko yrityksen aikana ei edes haamua. Helmikuussa meillä alkaa lapsettomuustutkimukset ja niitä odotan kyllä kuin kuuta nousevaa, että saataisiin hommat etenemään. Kaikille uusille kovasti plussatuulia ja samalla kärsivällisyyttä! Sitä nimittäin tarvitaan (ei tosin kaikilla, osa tulee raskaaksi nopeasti <3).
Ensi viikolla lähdetään lomamatkalle joka sattuu juuri kuukautisten alkamisen aikaan. Kivaa että on muuta ajateltavaa kuin se kuukautisten harmittelu. Kivaa vuoden alkua kaikille!
Äitykkä-77 kirjoitti:
Paljon onnea kaikille plussanneille ❤️ ja plussasäteitä suotuisten tuulten kera piinailijoille 🙏
Täällä taustalla aktiivisesti luen kuulumisianne ja koetan olla liikaa panikoimatta omaa elämääni, hassu pelko asettunut toiselle olkapäälle asumaan. Varhaisultraan en halua mennä joten odotellaan helmikuun puolelle nt-ultraa ja varmistusta että kaikki olisi hyvin
Ihana sinusta kuulla pitkästä aikaa ja odotus nähtävästi hyvin alkanut ❤️🥰
Kaikkea hyvää sinne ja ihanaa vuoden alkua ✨🙋♀️
Heippa kaikille! 🙂
Uutena kirjoittajana liittyisin ryhmään. Hengessä ja piinailussa olen mukana jo syksystä lähtien ❤️
Taustalla 29 ja 32v pariskunta.
Kohta 10 vuotta seurustelua meillä takana päin. Alkuun mies ei halunnut lapsia lainkaan mutta tällaisen lapsirakkaan vauvakuumeilijan seurassa vuodet on tehneet tehtävänsä ja mieli on muuttunut 😃 Nyt olisi ainakin yhdelle lapselle näytetty vihreää valoa. 😊
Reilu vuosi sitten aloitin asialla lämmittelyn ja annoin aikaa sulatella sitä. Nyt tuumaustauon jälkeen on aloitettu yrittämään 9/19.
Kiertoa olen seurannut, aika säännöllinen on 30pvää (+-1 stressistä riippuen), ja oviksia bongattu testeillä ja niitä yritetty tilanteiden mukaan hyödyntää.
Meillä ongelmina lienee minun lievä alipaino jota on ollut teinistä lähtien, 3vuorotyöni, ajoittain kärsinyt myös haluttomuudesta mutta nyt tilanne korjaantunut.
Miehelle on myös tehty lapsena hypospadias, eli virtsaputkea jouduttu korjaamaan, koska virtsa aukko on ollut peniksen alapuolella synnynnäisen kehityshäiriön vuoksi. Tietysti painaa mieltä voiko tällä olla vaikutusta raskautumiseen/hedelmällisyyteen? Muilla vastaavaa tai tietämystä asiasta?
Olipahan avautuminen heti kättelyssä 😅, mutta ryhmää seuranneena täältä saa paljon neuvoja, vinkkejä ja tukea jota kaivataan. Kiitos naiset ❤️ Plussatuulia jokaiseen kotiin ❤️