Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

601/6611 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille onnittelijoille ❤ todella toivon että viiva vahvistuu 😊 mutta ainakin oon onnellinen, että nyt tiedän että raskaaksi tuleminen on mahdollista, se vähentää stressiä 😊 vaikka hulluahan sitä on ollut stressata ennen kuin vuosikaan ehti tulla täyteen mutta väkisin se kävi mielessä silloin tällöin.

Ei ollut mikään herkkä testi, ihan perus rfsu:n testi. Eikä tosiaan mitää normaalista poikkeavaa oiretta, rinnat on ollu arat ja turvonneet ihan samalla lailla kuin yleensä ennen menkkoja. Ja ajoittain sellaista pientä mahakipua mitä yleensä ennen menkkoja tuntuukin. Muutama pistävämpi alavatsakipu tuntui jonain päivänä, mutta enpä niistäkään osannut mitään aavistella, pistin ilmavaivojen syyksi kun olin syönyt tuoreita sämpylöitä 😂

602/6611 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp 21, dpo 5-6, 9 päivää oletettuihin kuukautisiin. Tämä kierto on mennyt todella nopeasti kun jätin ylimääräiset itsetarkkailut ja oviskyttäämiset kokonaan pois. Minulla on jopa fiilis että kohta voisi tärpätä. 🙂

19v | Raskaana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
603/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout kirjoitti:

Voi ei Villahuivi! Ompa kyllä erikoista, luulisi että noilla oireilla pääsisi tutkimuksiin. Miksi miehesi ei halua? Minulta ei edes kysytty miehen halusta mitään. Pyysivät vaan hlötunnuksen ja perustiedot.

Meillä naimisiinmenoa ennen oli molemmille selvää, että minä haluan lapsia (mielellään useamman), ja mieheni ei erityisemmin halua. Yhteinen sopimus oli, että lapsia saa tulla, ehkäisyä ei käytetä ja tutkimuksiin ei mies lähde eikä hedelmöityshoitoihin aleta. Minulle voidaan tutkimukset tehdä ja mahdollisesti pitkän harkinnan jälkeen mies voisi ehkä suostua hormonitukihoitoon (esim. Terolut) jos lääkäri katsoo sen parhaaksi keinoksi tukea menkkojen normaalia kiertoa. Koska asia oli tiedossa, se on yhteisesti sovittu, en voi painostaa.

GOldie kirjoitti:

Villahuivi, voi ei!! 😢 Samaa mieltä Tryoutin kanssa, että pitäähän sun saada oireisiin tutkimukset. Pian. Onko mitään keinoa saada miestäsi muuttamaan mieltään? Toi tuntuu niiiiiiiiin epäreilulta sua kohtaan. Virtuaalihalaus. ❤️

Kiitos GOldie ❤ Kuten jo yllä kommentoin, en usko että mieheni mieli muuttuu. En kuitenkaan ymmärrä, miksi tutkimuksia ei voida tehdä minulle kun hoitoja me ei kuitenkaan aloiteta...? Tarkoitus oli, että saataisiin selvyys johtuuko lapsettomuus minusta ja minun epämääräisistä oireista ja menkkojen sekoilusta sekä kilpparista. Nyt ei sitäkään saada selville.

Tryout kirjoitti:

Villahuivin oireet vaan ovat sellaiset että jo niiden perusteella pitäisi mielestäni tutkia kunnolla missä vika, yritite lasta tai ette. Eihän kenenkään elämän pitäisi kuukautisten takia olla tuollaista kipuilua. Siksi minä en ymmärrä että miksi miehen mielipiteen takia myös naisen tutkimukset evätään?

Minua on tutkittu 16vuotiaasta asti. Kyseisessä yliopistosairaalassakin, jopa siellä myös endon takia leikattu. Menkkoihin ei löydy selittävää tekijää, miksi eivät normalisoidu, eikä löydy siihenkään selitystä mikä kivut aiheuttaa ILMAN että on menkat. Lisäksi ihmetyttää se, että jos olen jo 4x ollut raskaana, niin tuskin on miehessä vika... sen verran kroppaani tunnen että tiedän, ettei minulla ole ovulaatiota joka kierrossa, voi mennä kuukausiakin välissä ettei ole. Tai ainakaan ei ole kunnollista (kuten gyne sanoi kerran).

Hansski kirjoitti:

Villahuivi 😔❤️ Aika outoa.

Niin minustakin. Kiitos ajatuksista Hansski ❤

Lily84 kirjoitti:

Villahuiville isosti Tsemppiä, en tiedä noista tutkimuksiin pääsyistä yhtään mitään, muuttaa voisikohan sun tapauksessa vähän isoilla kirjaimilla vaatia tutkimuksia bumerangista huolimatta kun tosiaan ongelmia menkkojen kanssakin on🤔😥.

Kiitos Lily. Tällä hetkellä uupunu olo. Psyykkisesti loppu. Tuntuu, että kukaan ei ota tosissaan minua. Koen että oon monella tavalla heitteillä omien asioidrni kanssa.

Tiesin, että jos tänne purkaa asiaa, niin ainakin joku kuuntelee. Ja myötäelää. Kiitos ihanat ❤! Ehkä tästä pettymyksestä vielä noustaan, mutta tuntuu todella vaikealle tällä hetkellä aivan kaikki. Tämä kierto menee harakoille, kun seksielämäkin on tauolla päinvastasten työvuorojen suhteen. Tuntuu että juuri nyt em saa mistään kiinni tässä elämässä 😭

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

604/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Aiempiin ketjuihin olen joskus kirjoitellut, mutta nyt tauon jälkeen on varmaankin aina siirtyä tähän keskusteluun mukaan.

Joulukuussa 2018 jätin pillerit pois, siitä asti on ollut yritystä, mutta pidettiin taukoa muutaman kuukauden loppuvuodesta. Ollaan vajaa 30v, naimisissa ja esikoinen olisi toiveissa.

Nyt siis tauon jälkeen eka kierto menossa, vissiin viikon päästä pitäisi alkaa kuukautiset. En ole ihan super toiveikas tästä kierrosta, mutta mulla on taas oireita, joista ainakin miehen toiveet mahdollisuudesta ovat nousseet. Mutta niitä mulla tuntui olevan koko ajan kun toivoin raskautta, joten suhtaudun erittäin varauksella kaikkiin oireisiin/tuntemuksiin. Tauon aikana täydensin myös testivaraston, mutta yritän pitkittää testaamista niin kauan kuin pystyn 😅

Nyt vaan toivon, että 2020 olisi se vuosi, että vihdoinkin saataisiin oma lapsi. Lähipiiriltä on tullut vauvauutisia, mutta niihin olen suhtautunut yllättävän rauhallisesti ja aidosti iloisesti. Mutta toivottavasti niitä ei ihan liikaa tule ennen meitä 😅

Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa

605/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään täällä kokemusta kohdun ulkoisesta raskaudesta? Millaisia oireita jne?

Täällä plussattiin YK 5 ja kävin eilen varhaisultrassa tarkistamassa tilannetta. Varhaisultrassa ei sitten jostain syystä näkynyt yhtään mitään missään...vaikka rv olisi jo noin 6 jos kierto ollut suht normaalin pituinen. Ainoa mitä sanoi että limakalvo aika paksu. Nyt lähetetään lisätutkimuksiin koska epäillään kohdun ulkoista raskautta, pelottaa mitä sieltä löytyy..

Alle 30v. Esikoinen toiveissa. Yk 5

606/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Tupsuli, toivotaan että vauva löytyy ihan oikeasta paikasta, eikä kohdun ulkopuolelta! ❤

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

607/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupsuli: Olisiko mahdollista että raskaus olisikin alkanut myöhemmin ja viikkoja oletettua vähemmän? Mietin että voisiko tässä olla syy ettei ultraaja vielä löytänyt mitään 🤔

Kohdunulkoiseen kai liittyy kovat vatsakivut ja vuoto, itsellä ei tästä siis omakohtaista kokemusta

608/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipparallaa taas. Hiljaiseloa on meilläkin pidellyt, aktiivista yrittämistä jo kohta kolmen vuoden ajan, ja kesällä 2019 saatiin lähetteet lapsettomuustutkimuksiin. Ja mitä tähän mennessä onkaan löytynyt? Ei sitten yhtään mitään - omat hormonitasot pitkälti täydellisellä tasolla, miehen vipeltäjä kunnossa, kuukautiset säännölliset ja munarakkulatkin todistetusti valmiina äksöniin. Aivan minimaalisen polyypin löysivät kohdusta, mutta kuulemma silläkään ei pitäisi olla mitään ehdotonta syy-seuraus -suhdetta lapsettomuuteen. Munasarjatkin ovat auki ja toiminnalliset, että ihan mielenkiintoisia toimenpiteitä on jo testien nimissä läpi käytykin. Lääkärin mukaan seuraava mahdollinen siirto heidän puoleltaan olisi inseminaatio, mutta... Pistää vain miettimään, jos kaikki on teknisesti kunnossa, niin miksi ihmeessä ei vain saada mitään aikaiseksi? Turhauttavaa, on vain niin kovin turhauttavaa.

609/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Äitykkä-77, että tulit mukaan. Hyvää odotuksen jatkoa❤ Raskaushan täällä kaikilla on tavoitteena.

Mulla nipistelee nyt vasenta munasarjaa -on dpo6. Tietääkö joku sanoa, oliko niin, että se tarkoittaa keltarauhasen aktivoitumista? Josstain kerran luin, että voisi enteillä raskaustakin? Tämä nipistely niin selkeää, hieman ovismaista.

Lähetän paljon plussasäteitä kaikille ja plussaa tasapuolisesti!!🤗❤

Tähtitaivas☆

610/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, ok, nyt ymmärrän. Olen silti kovin pahoillani sun puolesta. Toivottavasti ei haittaa, että kyselen.. Eli. Minne siis lähete tarkalleen ottaen oli? Mikäli tavalliselle gynelle, ehdottomasti lähete takaisin sinne. Tuota ei kannata hyväksyä. Sen sijaan on ilmeisesti hyväksyttävä miehen kanta. Oletko kysynyt lähiaikoina onko edes tutkimusten suhteen muuttanut mieltään? Mikäli ei ole muuttanut, asia on sitten niin ja siihen ei enempää energiaa kannata käyttää. Sen sijaan oman terveyden kuntoon saamiseen vielä kannattaisi. Kai? Vai vetoavatko siihen, että oireet liittyvät noihin jo todettuihin diagnooseihin?

Puikonnokka, teilläpä on tilanne! Olen pahoillani. Toivottavasti sinuakaan ei haittaa, että kyselen.. Mieheltäsi varmaan on tutkittu vasta-aineet? Onko sinulta? Tarkoitukseni ei tietenkään ole huolestuttaa, mutta luin juuri, että sen lisäksi, että miehen siemennesteessä voi olla vasta-aineita, niitä voi olla myös naisella. En ole varma tutkitaanko sitä vasta, kun siemenneste on jo naisen sisällä vai miten, en oikein hahmottanut sitä kohtaa lukemastani enkä ehtinyt lukea loppuun. Onko teillä aikaa jatkaa yrittämistä? Miksipä sitä ei jatkaisi, jos mitään ei ole löytynyt. Toivottavasti teillä tärppää jo vihdoin! 🤗

Täällä kp11 ja estrogeenit nousikin heti tänään. Tallettelut siis alkakoot, vaikka todennäköisyydet on ilmeisesti aikalailla meitä vastaan. 😑

Toiveikasta torstaita ihan kaikille meille! 🌅

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

611/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti, mulla nipistelee usein oviksen jälkeen munasarjasta ja vähän ennen menkkoja yltyy vain. Oon itse järkeillyt et johtuu keltarauhasesta. Joillakin kipu on enteillyt raskautta ja joillakin sit menkkoja.

Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24

612/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireista haluaisin tiedustella 😄 (malttamaton)

Minkälaisia oireita teillä on ollut ennen plussaa?

Minulla tämä lämmön koholla olo jatkuu.

Mukaan tullut mieletön palelu. Jotain ihan kamalaa.

Ilmavaivat jatkuu.

Pari päivää oli kovia menkkamaisia kipuja jotka loppuivat tänään.

Yleensä ennen menkkoja on kauhea nälkä ja haluttaa herkkuja. Nyt päin vastoin. Maha tuntuu niin täydeltä ettei haluta mitään.

Vielä pari päivää ja sitten olisi menkkojen aika. Kovasti kovasti toivon ettei ne ala🥰😄

Toiveissa 3

613/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Vieläkö joukkoon mahtuu yksi kuumeilija lisää? Meillä on jo 1/18 syntynyt jäbä ja haaveissa olisi toinen. Yritystä takana syyskuusta asti, mutta vielä ei ole tärpännyt. Nyt viimeisin kierto loppui eilen ja alkoi yk 5. Kahdessa viime kierrossa ollut käytössä maca, vehnänalkioöljy ja mamavitamiinit jo puolisen vuotta. Painoa on jonkun verran liikaa, sitä yritän nyt tiputtaa.

614/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne Villahuivi, ja monta eri näkökulmaa joita täytyy ymmärtää ja kunnioittaa. Olet upea, vahva ja sinnikäs nainen suurella sydämellä ja isolla agendalla. Toivottavasti asiat järjestyy sun kannalta parhaan mukaan!

Miehesi näkökulmaa täytyy myös tietenkin kunnioittaa ja teillä on selkeät sopimukset. Lapsen yrittäminen on yhteinen projekti ja hän on siinä mukana just sen verran minkä hyväksi kokee, se on reilua! Mutta mun mielestä sun mies ei voi sanoa otatko terolutit ynnä muut sinun terveyteesi ja hyvinvointiisi vaikuttavat hoidot käyttöön! Se on sun asia! Jos et niitä itse halua tai lääkärisi ei suosittele, se on selvä asia.

Jos on tarvetta terveydenhoitoon, niin hoitoihin pitäisi ilman muuta päästä, sun tapauksessa siis gynelle. Lapsettomuustutkimusten ja -hoitojen tarve kuitenkin paukkuu jo nyt niin reilusti yli resurssien, että ymmärrän minkä takia on vedettävä raja siihen, että LAPSETTOMUUStutkimuksiin ei pääse, jos ei mahdollisiin hoitoihin myöskään sitoudu. Ja lapsettomuustutkimukset ilmeisesti edellyttää koko paketin, siis myös miehen tutkimista. Hoitoihin haluavien jonot on niin valtavat, eikä resursseja (lue: rahaa) ole riittävästi, jolloin on priorisoitava koko pakettiin sitoutuvat henkilöt.

Neljä alkanutta raskautta antaa kuitenkin älyttömästi toiveita, toivottavasti muistat sen! Toivon sydämestäni että se viideskin sieltä alkaisi ja matkassa pysyisi! 

615/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuiville halit❤

Toivottavasti saat plussan tavalla tai toisella🤗 🤗 🤗

Tähtitaivas☆

616/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmi4 kirjoitti:

Tähti, mulla nipistelee usein oviksen jälkeen munasarjasta ja vähän ennen menkkoja yltyy vain. Oon itse järkeillyt et johtuu keltarauhasesta. Joillakin kipu on enteillyt raskautta ja joillakin sit menkkoja.

Helmi4, ahaa.... ok, että voi olla kumpaa vaan :)

Mulle tunne on vieras, en muista koska olisi ovulaation jälkeen nipistellyt....siksi tätä hämmästyksissäni kyselinkin täältä😊

Tähtitaivas☆

617/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi kaikki! ja ihanaa uutta vuotta ihan jokaiselle❤️ jospa tämä vuosi toisi meille kaikille iloisia uutisia🥰

kävin tänään gynellä, jep( taas vaihteeksi). Vihdoin sain vaivoilleni nimen, PCO😅 Gyne määräsi Terot kiertoa tasaamaan. Onko kokemuksia?🤔

19v molemmat, esikoinen haaveissa, mukana kulkee PCO ja takana yksi kemiallinen tosi vahvoilla oireilla

618/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuiville tsemppiä! On kyllä kurja tilanne!

Meillä pyörähti käyntiin yk8. Kp32 ja nyt ne menkat alkoi.

Vaikka tietoisesti yrittää ajatella, että menkkoja kohti mennään niin kyllä tää vaan vetää mielen matalaksi. Tekis mieli itkeä, että miksi ei. Toisille se on niin helppoa ja heti onnistuu, toisille ei ollenkaan ja kaikkea siitä välistä... Kun tietäis kumpaan ryhmään kuuluu: joskus vai ei ikinä?

No ei se kai auta kun leuka pystyyn ja kohti uusia pettymyksiä...

619/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Hienoa Äitykkä-77, että tulit mukaan. Hyvää odotuksen jatkoa❤ Raskaushan täällä kaikilla on tavoitteena.

Mulla nipistelee nyt vasenta munasarjaa -on dpo6. Tietääkö joku sanoa, oliko niin, että se tarkoittaa keltarauhasen aktivoitumista? Josstain kerran luin, että voisi enteillä raskaustakin? Tämä nipistely niin selkeää, hieman ovismaista.

Lähetän paljon plussasäteitä kaikille ja plussaa tasapuolisesti!!🤗❤

Tähti☆ kiitos, koetan taustalla olla enemmän tsemppailemassa 😊

Tuosta nippailusta, itselläni on aina ennen kuukautisia nippaillut alavatsaa, nyt raskauteen johtaneessa kierrossa nippailu ja "kipuilu" alkoi oviksen jälkeen ja jatkui jonkun viikon. Oli selkeästi terävempää kuin muissa kierroissa. Toivottavasti tarkoittaisi sinullakin plussaa ❤️❤️

620/6611 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattara, voih tiedän niin tunteen. Mulla kans uutena vuotena kp1 ja samalla alkoi 9kk yritystä. Samalla viikolla kaverini ilmoitti plussanneensa, onnistuivat parissa kuukaudessa. Itekin tulee pohdittua päivittäin että onnistummeko ikinä.. Täytyy vain yrittää pitää toivoa yllä. Kyllä me vielä vauvat saadaan, koko porukka💞💞

Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24