Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Täällä onkin ollut kunnon plussa-aalto+++ onnea kaikille ❤
Paljon haleja Hiiviskelijä ja Neiti Kesäheinä ja muut joilla uusi kierto juuri alkoi ❤
Itse olen alkanut päästä pahimmasta pettymyksestä yli, yhä harmittaa että plussa ei pysynyt matkassa, mutta nyt odotan jo ovista viikon/kahden päähän 😊 alunperin puhuttiin miehen kanssa, että pidettäisiin joulukuussa tauko yrityksestä, mutta tuon viikon kun sai nauttia plussasta, niin huomattiin että ei me voida tästä yrityksestä nyt ottaa taukoa, molemmilla niin kova kaipuu pienokaiseen ❤
Sain juuri myös läheiseltä ystävältä plussa uutisen ja olen niin iloinen heidän puolestaan, mutta tottakai kirpaisee vähän kun en voinutkaan sanoa takaisin että päästään odottamaan yhdessä (ainakaan vielä).
Heippa! Ajattelin hypätä mukaan tänne muiden vauvakuumeilijoiden joukkoon. ❤︎ Olen nuorena äidiksi haluava (22v) ja mies muutamia vuosia vanhempi. Koulutus on hankittu ja tulotaso vakaa. Yhdessä olemme olleet kuusi vuotta ja vauvakuume on ollut kauan.
Taustaa sen verran, että olemme mieheni kanssa aktiivisesti yrittäneet vauvaa nyt nelisen kuukautta. Ehkäisy ollut kuitenkin jo pidempään poissa käytöstä. Minipillerit lopetin pari vuotta sitten ja kierto ollut epäsäännöllinen niiden lopettamisen jälkeen. Nyt alkanut kuitenkin palautua normaaliin n. 33 päivään. Kesällä gynekologi totesi mulle monirakkulaiset munasarjat ja vilautteli pcos diagnoosia. Kierto kuitenkin nyt palautunut entistä säännöllisemmäksi ja muita pcos:in oireita mulla ei ole ollut kuin epäsäännöllinen kierto. Gynekologi kuitenkin totesi, että puolen vuoden aktiivisen yrittämisen jälkeen saatais hakeutua tarkempiin tutkimuksiin.
Vauvakuume on minulla tosiaan hirmuinen. Malttamattomuus myös vaivana. Tämän lisäksi pelottaa, onko minun mahdollista tulla luonnollisesti raskaaksi ja miten pitkä tie tästä saattaakaan tulla.. Yritän kuitenkin pitää asenteen positiivisena. Mies on yrittänyt monta kertaa sanoa, että mun pitäis olla stressaamatta, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Nyt käytän foolihappoa sekä greippimehua ja pyrin syömään terveellisesti. Kuukautiset minulla siis tulee joka kuukausi ja ovulaationkin olen onnistunut yleensä bongaamaan.
Tältä palstalta toivon siis vertaistukea. Mies suhtautuu tähän vauvan yrittämiseen hieman maltillisemmin ja tuntuu olevan jo kyllästynyt mun hössötykseen. Tämän vuoksi ajattelinkin liittyä tänne muiden yrittävien joukkoon hössöttämään. :) Luin paljon aiempia viestejä täältä ja toivotan oikein paljon onnea kaikille jo plussanneille. ❤︎ :)
Tervetuloa Elena!
Paljon onnea plussanneille! Ihanaa kuulla iloisia uutisia!
Tsemppiä uuteen kiertoon siirtyneille! Toivon teille joululahjaksi plussaa testiin!
ON Monen kuukauden jälkeen selkeä ovis! Testi näytti eilen vahvaa plussaa, kosteutta on ja lämmötkin nousivat tänään! Ainoa huono puoli, että ei pystytty kunnolla hyödyntämään tätä.. To oli rakkautta ja tänään illalla ois mahdollisuus, mut taitaa illalla olla jo myöhäistä.
Plussanneet!
Oliko teillä jotain erityisiä oireita ennen plussaa? Mulla eilen aamulla 4h pidätyksen jälkeen nega. Ostin jo uudenkin testin jostaon syystä ja mietin, et tekiskö huomenna aamulla.. 🤔 En tiiä miks. Ehkä siks et ei oo menkkaoireita. Yleensä oviksesta asti rinnat tosi kipeät ja alamaha myös. Nyt nännit vaan koskettaessa kipeät ja alamaha ennemminkin sellainen "täyteläinen" tai miten selittäisin.. No, silti varautunut negaan..
Kiitos Henna_Inna ❤
Tervetulokuumeilemaan Elena 😊
Kp3 ja menkat alkaa olla ohi ,ei muuta kun uutta yritystä ❤ Pian saa alkaa jo tikuttamaan ovista ,voi kunpa nyt kaikki menisi nappiin 🙂
Ihanaa kun on hieman sadellut lunta ja joulukuu alkaa,aioin nauttia joulun odotuksesta,😁 vaikka kuinka korona on kokoajan läsnä🙄
Oikein mukavaa uutta viikkoa kaikille ❤
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Vauvahaaveilija, mulla oli ehkä enemmän kramppeja alavatsa/kohdussa useana päivänä ennen plussaa vaikka edelleen negaa näytti. Plussapäivänä oli raudan makua suussa. Sitä ennen ehkä ylianalysoituna oli pissa pistävämmän hajuista ehkä 😀 närästävä oire tuli vasta plussan jälkeen.
Olin 50/50 että ei olla onnistuttu/on onnistuttu. Päivät osui kohdilleen mutta toisaalta olin stressaantunut töissä ja ei tullut kiinnittymisvuotoa. Eli krampit tuntui omasta mielestä siltä että menkat tekee muutaman päivän päästä alkuaan vaikkei sitten tehneetkään
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.
Sipsi montako kertaa testasit ja millo tuli plussa?
Suuresti onnea plussista! Jännittävää aikaa ja aivan uuden edessä! <3
Ja Vauvahaaveilija, mulla ei kyllä ollut oireen oiretta, kun raskaus alkoi. Ei siis mitään.
On. Mulla alkoi yk monesko lieneekään. En tosin odottanut tältä mitään, kun edelleen lääkitystä säädetään. Toisaalta tulevalta kierrolta en odota myöskään mitään, koska kontrolliverikoe vasta tammikuussa. Tott
Sellaista mietin, että voiko tutkimuksiin päästä, vaikka on jo yksi lapsi? Varsinaisia hoitoja ei, mutta haluaisin tsekata onko kaikki ok, varsinkin kun kilppari aiheuttanut kiertoon heittoja. Ja miten tämä kannattaa järjestää?
Vauvahaaveilija mulla alkoi palelu ja yököttävä olo muutama päivä ennen testausta. Plussasin haamun dpo9. Menkkamaiset alavatsajomottelut alkoi aika pian plussan jälkeen, tissit kipeytyi vasta viikkojen päästä.
Mutta oireet oli hyvin paljon lievemmät kuin mitä negakierroissa aina olin tuntevinani ennen menkkojen alkamista
testasin dpo7 (Nega), dpo10 (nega), dpo12 (positiivinen) ja dpo13 (positiivinen), myöhemmin oon vielä arvioinut että nuo päivät voi olla myös dpo8, dpo 11, dpo 13, dpo14 Eli veikkaus että ovulaatio olisi ollutkin päivää aikaisemmin
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.
Vauvahaaveilija, mulla kipeytyi rinnat dpo 6-7, mutta siitä vain ajattelin että menkat alkaa muutaman päivän kuluttua kun aina ennenkin rinnat kipeytyneet noina päivinä. Näin jälkikäteen ajatellen rinnat oli kipeämmät kuin koskaan ja myös selvästi turvoksissa. Tämä siis ensimmäinen raskausoire nyt kun ajattelee, mutta aivan hyvin olisi voinut menkatkin alkaa. Dpo 10 alkoi menkkamaiset polttelut, joita siitä asti ollut enemmän tai vähemmän joka päivä. Ekan selkeän haalean positiivisen testituloksen sain dpo 12 ja siitä pari päivää eteenpäin oli etovaa oloa, mutta ei enää. Muutama päivä plussauksesta jo huomasin että hengästyttää, paleltaa ja vatsaa turvottaa. Testaamisen aloitin jo dpo 9 koska oli jotenkin sellainen olo että olen raskaana, vaikka siis oli myös menkkojen alkuun sopivia oireita. 😅
26 ja 28 v. Yk 13 (15 kk). Haasteena endometrioosi ja PCO(S).
Mitä mieltä ootte tästä? 🤔
Neliapila, mulla oli just samanlainen haamu samaisessa testissä dpo 10, valitettavasti ei lähtenyt viiva vahvistumaan, vaan menkat alkoi. Toivottavasti sulla vahvistuu! Mikä dpo menossa?
♥️♥️♥️
Dpo:sta ei oo mitään hajua 😅 Yhä sama tilanne, mitä täällä olen aikaisemmin kertonut, viimeisestä seksikerrasta on aikaa mutta oireita (tai ”oireita”) on jonkun verran. Plussa ei halua piirtyä tikkuun mutta toiveita elättelen silti, en päivittäin siis enää edes testaa mutta viikottain kuitenkin ☺️ Ja tänään tuli tuohon herkkään tuo toinen hailakka viiva.
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Kiitos Henna_Inna ❤
Tervetulokuumeilemaan Elena 😊
Kp3 ja menkat alkaa olla ohi ,ei muuta kun uutta yritystä ❤ Pian saa alkaa jo tikuttamaan ovista ,voi kunpa nyt kaikki menisi nappiin 🙂
Ihanaa kun on hieman sadellut lunta ja joulukuu alkaa,aioin nauttia joulun odotuksesta,😁 vaikka kuinka korona on kokoajan läsnä🙄
Oikein mukavaa uutta viikkoa kaikille ❤
Tuli itselle jotenkin hyvä fiilis, kun jaksat pysyä positiivisena. ❤️
Täällä tänään kp1. En osaa olla enää edes pettynyt, kun siltä tuntunutkin jo muutaman päivän ajan. Lähinnä helpottunut, että pääsee uuteen kiertoon. Mulla ollu ihan hirveät pms-oireet päällä ja mietin, että oliko täällä joskus puhetta, että jonkun vitamiinin syömisestä sais apua? Nimim. parisuhde aina koetuksella ennen menkkoja, kun hormonihirviökohtaus iskee. 🤦♀️ Ja kun ei tässä raskaaksikaan niin vaan tule, niin jotain kohta keksittävä näiden heilahtavien tunteiden kanssa selviämiseen.
Eiköhän ne menkat täälläki ala... Negaa näyttää ja to pitäs alkaa. 🙄 En tiiä, mitek sitä jaksaa TAAS asennoitua uuteen kiertoon. Rehellisesti sanottuna tosi väsyttävää.
Neliapila suosittelen lämpimästi hcg:n mittaamista verikokeella🙏🏻
Jos oikein muistan niin sinulla pitäisi olla viikkoja jo kuitenkin sen verran että herkän testin varsinkin pitäisi reagoida enemmän kuin haamun verran🤔
En siis halua maalata piruja seinille, mutta itseäni jo mietityttäisi onko kaikki kunnossa jos kierto pitkittyisi eikä menkkoja kuuluisi mutta testitkään ei reagoisi odotetusti.
Toivottavasti kaikki kuitenkin kuten kuuluu ❤️
Vauvahaaveilija345 kirjoitti:
Eiköhän ne menkat täälläki ala... Negaa näyttää ja to pitäs alkaa. 🙄 En tiiä, mitek sitä jaksaa TAAS asennoitua uuteen kiertoon. Rehellisesti sanottuna tosi väsyttävää.
Harmi, jos näin käy. Mä olin asian suhteen ihan loppu viime viikon to-la, mutta nyt jotenkin rento fiilis asian suhteen. Taitaapa se taas muuttua, kun ovis lähenee. 😅 Mulla tulee kohta 35v täyteen, että jospa tää projekti ei kovin venyis. Salainen haave mulla, että vielä toisenkin sais, mutta sais edes sen yhden uuden nyytin.. Vuosi ollaan nyt oltu ilman ehkäisyä ja tuloksena yksi kesken mennyt raskaus. Että kyllä tässä taitaa saada odotella.
Mukavaa joulukuuta kaikille!
Äitykkä-77 kirjoitti:
Neliapila suosittelen lämpimästi hcg:n mittaamista verikokeella🙏🏻
Jos oikein muistan niin sinulla pitäisi olla viikkoja jo kuitenkin sen verran että herkän testin varsinkin pitäisi reagoida enemmän kuin haamun verran🤔
En siis halua maalata piruja seinille, mutta itseäni jo mietityttäisi onko kaikki kunnossa jos kierto pitkittyisi eikä menkkoja kuuluisi mutta testitkään ei reagoisi odotetusti.
Toivottavasti kaikki kuitenkin kuten kuuluu ❤️
Itse uskon kierron olevan pitkä ihan tuon imetyksen vuoksi, eli itse kierron pituus ei sinänsä huolestuta. 😊 Labrakaan ei nyt korona-aikaan kauheasti houkuta, mutta sinne toki taas hakeudun jos koen aiheelliseksi. Ajattelin kokeilla vielä ainakin huomenna tuolla samalla testillä, koska niin monelle antaa myös selkeitä viivanpaikkoja etten ihan vielä purematta niele, mutta jos huomenna ilmestyy myös selkeästi havaittava viiva niin sitten se on jälleen kerran oltava yhteydessä 😅
Toivon enemmän kuin mitään muuta,että jouluna saadaan molemmat se paras lahja eli plussa testiin ❤
Taas tuntui niin pahalta kun puolisolle jotain mainitsin uudesta kierrosta, niin hän vaan vähätteli onnistumista 😔 Tämä asia on selvästi tärkeämpi minulle kun hänelle...
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20