Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Onpas tullut taas paljon plussia muutamassa päivässä, ei edes pysy perässä ketkä kaikki on saanu positiviisia uutisia ❤ onnitteluja kaikille!
Josko tämä plussa-aalto olisi meillä muillakin vielä edessäpäin 😊
Dpo6 ja rinnat super turvonneet. Normaalia aikaisemmin kun vertaa aiempiin kiertoihin mutta tällekin on varmasti joku muu selitys, kuin se toivottu tärppi...
Täällä vielä 3 piinaavaa päivää odotella menkkoja.Toiveet raskaudesta on romuttunut jo moneen kertaan, silloin vaan toivoisi menkkojen alkavan nopeasti jotta pääsisi tästä mielipahasta 😔☹
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Paljon onnea plussista ❤️
Meillä tilanne on nyt se että taukoa tulee yritykseen, en tiiä kuinka pitkään mutta niin kauan että suurimmat tunnemyrskyt mulla hieman laantuisi ja miehelle asetetut paineet helpottuisi. En tiiä miten mutta yritän saada ajatukset nyt muualle.
Kaikille tsemppiä 👍🏼
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Onnea kaikille plussanneille <3
Neiti kesäheinä, täällä mennään taas samassa rytmissä: kuukautisten pitäisi alkaa muutaman päivän sisällä. Olen nyt käyttänyt lugesteronia tässä kierrossa, joten kierto saattaa vähän heittää tavallisesta. Pientä tiputtelua on jo ollut, joten eiköhän ne menkat sieltä taas tule.... Oletteko te miettineet vielä sitä, että menisistte hoittoihin? Meillähän oli tässä kuussa eka inseminaatio, mutta jotenkin homma tuntui täysin turhalta. Kun kummassakaan ei ole todettu mitään vikaa, en oikein ymmärrä mitä hyötyä inssistä voisi olla... Nyt pitäisi päättää, jatketaanko hoitoja vai annetaanko olla. Jotenkin koko vauvaprojekti alkaa uuvuttaa ja tekisi mieli vaan luovuttaa...
Juulia: ymmärrän hyvin tuskan suorituspaineiden suhteen. Meillä ihan samaa ongelmaa. Ollaan muutamana kuukautena tehty koti-inssi kun homma ei ole muuten ottanut luonnistuakseen. Voin kyllä suositella sitä, jos suorituspaineet uhkaavat muuten tulla raskauden tielle.
Kaneli78, mitä sulle kuuluu? Onko teillä taas yritys käynnissä?
Pitkästä aikaa kirjauduin tänne. Onnittelut kaikille plussanneille! Plussaa odottaville isot tsempit.
Muistan kun ensimmäistä kertaa luin netistä, kuinka pian raskaustestin voi tehdä saadakseen varman tuloksen. Mulla taisi silloin olla menkat viikon myöhässä (mutta en ollut raskaana). Olin todella yllättynyt kuinka nopeasti sen loppujenlopuksi voikaan tehdä. Koiraihmisenä se tuntui lyhyeltä ajalta, koska koiran tiineyden olen varmistanut uä:ä n. 30vrk kohdalla.
Noh, eipä enää yrityksen päällä ollessa pää kestänyt odotella mitään kahta viikkoa, alkaako ne menkat vai ei, ja musta tulikin ihan hirveä testien suurkuluttaja ja saatoin testailla aivan liian aikaisin.
Oli mulla ihan asiaakin 😄 Rupesin tässä pohtimaan, että onkohan miehellä vauvakuume. Voiks miehillä olla? Tietenkin tuota esikoista tehdessä olimme molemmat täysissä ymmärryksissä. Synnytyksen jälkeen miehelle oli raskainta väsymys ja "kädettömyys" kun ei saanut pienen itkua loppumaan. Nyt kun pikkuvauva-aika alkaa olla takanapäin, olen huomannut kuumeilun merkkejä. Kysyin ihan suoraan, mutta hymyili vain ja oli hiljaa. Itselle tuli tästä vähän epävarma olo. Jäi sellainen fiilis, että jääkö nk. vika sana mulle, pelottaako sitä mitä elämä voisi kahden lapsen kanssa olla? Nää on nyt vain pohdintoja, ja tietenkin puhutaan toisen yrittämisestä vakavissaan ennen yritystä. Ja voihan olla että mies kyllä haluaa, mutta järki sanoo ei, ei vielä. Eikä tarkoitus olekaan vielä.
Mua kiinnostais tietää, miten otitte puheeksi, että toivot vauvaa? Vai mies otti ensin puheeksi?
Vielä sellainen kysymys tänne: käyttääkö kukaan aspirinia / disperiniä tukemaan raskautumista? Joissain tutkimuksissa on saatu näyttöä sen toimivuudesta: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002861585.html
Pohdin, uskaltaisiko kokeilla omin päin....
hiiviskelijä kirjoitti:
Vielä sellainen kysymys tänne: käyttääkö kukaan aspirinia / disperiniä tukemaan raskautumista? Joissain tutkimuksissa on saatu näyttöä sen toimivuudesta: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002861585.html
Minä aion käyttää omin päin jahka saan oviksen selkeesti kiinni. Tämä km jälkeinen kierto ei ole antanut samaa vastetta noihin tukihormoneihin, joten en tiedä olenko ovuloinut. Hajuaisti on juuri nyt tosi herkillä, eilen varsinkin. Mun hiki haisi eilen todella todella pistävälle (myös miehen mielestä) vaikka normaalisti olen tosi hajuton ja lisäksi tänään oli lämpö aavistuksen koholla, mutta mitään droppia ja nousua ei lämpökäyrästä kuitenkaan näy. Samoin pissa haisi voimakkaasti epämääräisen metalliselle. Lisäksi mieskin ihmetteli kun tuli seisokki ihan vaan sohvalle mun viereen istumisesta eilen illalla ilman mitään ajatteluakaan, että olisko feromonit... Tein tänä aamuna rfsu:n ovistikun kun yksi sellainen sattui kaapissa olemaan mutta tosi selvä nega se oli. Ehkä ovis meni eilen jo...
Oma mutu on että kropassa on nyt paljon tulehdusta. Mun naama kukkii ruusufinnin vuoksi, suolisto on vähän epämukava ja väsymys tosi kova.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
hiiviskelijä kirjoitti:
Onnea kaikille plussanneille <3
Neiti kesäheinä, täällä mennään taas samassa rytmissä: kuukautisten pitäisi alkaa muutaman päivän sisällä. Olen nyt käyttänyt lugesteronia tässä kierrossa, joten kierto saattaa vähän heittää tavallisesta. Pientä tiputtelua on jo ollut, joten eiköhän ne menkat sieltä taas tule.... Oletteko te miettineet vielä sitä, että menisistte hoittoihin? Meillähän oli tässä kuussa eka inseminaatio, mutta jotenkin homma tuntui täysin turhalta. Kun kummassakaan ei ole todettu mitään vikaa, en oikein ymmärrä mitä hyötyä inssistä voisi olla... Nyt pitäisi päättää, jatketaanko hoitoja vai annetaanko olla. Jotenkin koko vauvaprojekti alkaa uuvuttaa ja tekisi mieli vaan luovuttaa...
Juulia: ymmärrän hyvin tuskan suorituspaineiden suhteen. Meillä ihan samaa ongelmaa. Ollaan muutamana kuukautena tehty koti-inssi kun homma ei ole muuten ottanut luonnistuakseen. Voin kyllä suositella sitä, jos suorituspaineet uhkaavat muuten tulla raskauden tielle.
Kaneli78, mitä sulle kuuluu? Onko teillä taas yritys käynnissä?
Ei olla lähdössä hoitoihin,se päätös pitää.
Minulla myös tunteita että tää projekti uuvuttaa,olen muutenkin väsynyt tästä pimeästä ja huonon ferritiinin vuoksi:(
Aluksi oli virtaa ja uskoa onnistumiseen mutta pikku hiljaa vaan ruvennut kyllästyttämään 🤔 Mitään taukoa ei tässä iässä enää kannata aloittaa,voi kumpa voisi vain unohtaa koko yrittämisen. Itse en pysty kun se kaipuu on niin kova ja sydän sanoo että sen vauvan vielä haluaisin ❤
Tulppaanitar kirjoitti:
hiiviskelijä kirjoitti:
Minä aion käyttää omin päin jahka saan oviksen selkeesti kiinni. Tämä km jälkeinen kierto ei ole antanut samaa vastetta noihin tukihormoneihin, joten en tiedä olenko ovuloinut. Hajuaisti on juuri nyt tosi herkillä, eilen varsinkin. Mun hiki haisi eilen todella todella pistävälle (myös miehen mielestä) vaikka normaalisti olen tosi hajuton ja lisäksi tänään oli lämpö aavistuksen koholla, mutta mitään droppia ja nousua ei lämpökäyrästä kuitenkaan näy. Samoin pissa haisi voimakkaasti epämääräisen metalliselle. Lisäksi mieskin ihmetteli kun tuli seisokki ihan vaan sohvalle mun viereen istumisesta eilen illalla ilman mitään ajatteluakaan, että olisko feromonit... Tein tänä aamuna rfsu:n ovistikun kun yksi sellainen sattui kaapissa olemaan mutta tosi selvä nega se oli. Ehkä ovis meni eilen jo...
Oma mutu on että kropassa on nyt paljon tulehdusta. Mun naama kukkii ruusufinnin vuoksi, suolisto on vähän epämukava ja väsymys tosi kova.
Mielenkiinnolla kysyn tuosta voimakkaasta hien hajusta,mistä se voi kertoa? Olen kärsinyt hikoilusta todella kauan ja välillä tuntuu ettei mikään dödö auta 🤔 Tätä on hormooniehkäisyn kanssa sekä ilman ehkäisyä.Myös tuon ruusufinnin/aikuis-iän aknen olen saanut riesakseni...vatsan kanssa myös ongelmia ollut vuosia, olen kyllä raskautunut aiemmin näistä huolimatta.
Mannapuuro kirjoitti:
Pitkästä aikaa kirjauduin tänne. Onnittelut kaikille plussanneille! Plussaa odottaville isot tsempit.
Muistan kun ensimmäistä kertaa luin netistä, kuinka pian raskaustestin voi tehdä saadakseen varman tuloksen. Mulla taisi silloin olla menkat viikon myöhässä (mutta en ollut raskaana). Olin todella yllättynyt kuinka nopeasti sen loppujenlopuksi voikaan tehdä. Koiraihmisenä se tuntui lyhyeltä ajalta, koska koiran tiineyden olen varmistanut uä:ä n. 30vrk kohdalla.
Noh, eipä enää yrityksen päällä ollessa pää kestänyt odotella mitään kahta viikkoa, alkaako ne menkat vai ei, ja musta tulikin ihan hirveä testien suurkuluttaja ja saatoin testailla aivan liian aikaisin.Oli mulla ihan asiaakin 😄 Rupesin tässä pohtimaan, että onkohan miehellä vauvakuume. Voiks miehillä olla? Tietenkin tuota esikoista tehdessä olimme molemmat täysissä ymmärryksissä. Synnytyksen jälkeen miehelle oli raskainta väsymys ja "kädettömyys" kun ei saanut pienen itkua loppumaan. Nyt kun pikkuvauva-aika alkaa olla takanapäin, olen huomannut kuumeilun merkkejä. Kysyin ihan suoraan, mutta hymyili vain ja oli hiljaa. Itselle tuli tästä vähän epävarma olo. Jäi sellainen fiilis, että jääkö nk. vika sana mulle, pelottaako sitä mitä elämä voisi kahden lapsen kanssa olla? Nää on nyt vain pohdintoja, ja tietenkin puhutaan toisen yrittämisestä vakavissaan ennen yritystä. Ja voihan olla että mies kyllä haluaa, mutta järki sanoo ei, ei vielä. Eikä tarkoitus olekaan vielä.
Mua kiinnostais tietää, miten otitte puheeksi, että toivot vauvaa? Vai mies otti ensin puheeksi?
Meillä mies on aina kuumeillut enemmän. Niin ensimmäisestä kuin nytkin. Kuume on vaan erilaista kuin naisella, etäisempää ja vähemmän määriteltyä, koska ei ole miehen omasta vartalosta kyse. Meillä on useampi vuosi ikäeroa ja hän sai ensimmäisen vanhempana kuin muut lähipiirin miehet, niin hän koki lapsen saannista kovinkin vahvaa painetta. Eli kyllä, voi kuumeilla aivan yhtä paljon kuin nainekin, eri tavalla vain.
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Mielenkiinnolla kysyn tuosta voimakkaasta hien hajusta,mistä se voi kertoa? Olen kärsinyt hikoilusta todella kauan ja välillä tuntuu ettei mikään dödö auta 🤔 Tätä on hormooniehkäisyn kanssa sekä ilman ehkäisyä.Myös tuon ruusufinnin/aikuis-iän aknen olen saanut riesakseni...vatsan kanssa myös ongelmia ollut vuosia, olen kyllä raskautunut aiemmin näistä huolimatta.
En siis tiedä, mutua tämä vaan on, mutta mulla hikoiluun on vaikuttanut sekä rautainfuusio että metforminien aloitus että stressi. Varmaan tässä tapauksessa minulla stressi on syyllinen.
Matala-asteista tulehdusta mulla on ihan tutkitusti ja ruusufinni tuntuu reagoivan suht samaa tahtia suolistovaivojen kanssa.
Voi kuvotus. Aamulla alkoi kaula vetää jumiin, päätä särkeä ja oikein kunnon etominen ja pahoinvointi. Katselin vähän Ovian kalenteria ja viime kierrossa samat oireet olleet 3 päivää ovulaation jälkeen. Mulla siis on esiintynyt koko vuoden päänsärkyä ja niskajumia oviksen aikoihin mutten ole aiemmin saanut kartoitettua tuleeko ennen vai jälkeen oviksen. Ehkä tästä kuitenkin uskaltaisi varovasti jo päätellä oviksen menneen ja progesteronitasojen nousevan. Tänään on viimeisen pelkän estrogeenin aika ja huomisesta lähtee sitten proge+estro. Ajattelin aloittaa aspiriinin lauantaina. Sormet on kyynärpäihin asti ristissä että taas olisi tärpännyt. Kärsin vaikka koko 9kk tällaisesta etomisesta, jos vaan sillä sen uuden elämän saisi luotua.
Onko tämä sitä mitä luulen??
😳😳😳🥺🥺🥺😍😍😍
On vaan tämä yksi testi kaapissa niin pitää sitä zoomailla.
Tryout, kyllä on aivan selvä plussa, onnea 😍
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.
Tryout, en kestä 😍😍😍😍😍 ihana uutinen tänne sairaalan pimeään huoneeseen! Voi wttä tuli kyyneleet silmiin! Valtavan paljon onnea ja siunausta odotukseen sinulle ja puolisollesi ❤❤❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Kiitos! En voi uskoa että onko tämä muka totta?? Menkkojen olisi pitänyt alkaa ti-ke ja ollut vähän hassua jo otusta ja joka vessareissulla pelottaa että sieltäkö ne tulee. No tuo tulos tuli n. 4 tunnin pidätyksellä ja myös digi ovistesti näytti hymynaamaa!!!
Pitää miehelle ilmoittaa kotimatkalla josko poikkeaisi apteekista hakemassa vielä jonkin "oikean" testin??
Soitin jo kilpparihoitajalle kysyäkseni toimintaohjeita koska käyttämääni lääkettä ei saa syödä raskauden aikana. Mun kilppariarvot ovat siis olleet normaalit 9/20 alkaen ja lääkitystä alettu just vähentämään.
Vitsi mun kädet tärisee! 😭😭
Miten sulla Villahuivi menee?
Voi Tryout ❤️ Hurjasti onnea, vähän piti silmäkulmia täälläkin pyyhkiä.
Teidän todella pitkään kuumeilijoiden plussauutisista olen erityisen onnellinen, vaikka kaikille sitä plussaonnea toivonkin koko sydämestäni.
Paljon onnea Tryout ❤ Vihdoin odotus ja yritys palkitaan,aivan mahtava uutinen 😊
Onnea plussasta Gugunen ❤