Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Miten ajattelette testeistä?
Mä olen jotenkin arka. Pelkään että testaus lisää stressiä ja kuumeen määrää. Nyt painin itseni kanssa, että josko ostaisin, koska kilpparin muutoksen varmasti vaikuttanut kiertoon, enkä enää osaa lukea kroppaa.
Ja mitä testejä mun pitäisi edes ostaa? 😂
Raskaustestin kanssa tein niin että ostan pregcheckin vasta tarpeeseen. Jos mulla olisi kaapissa, tekisin kuitenkin ennen aikojaan ja mahdolliset aikaiset kiinnittymiset tms vaan nostaisi turhaan intoa.
Oon kirjoittanut useamman kommentin, ja kaikki niistä on kadonneet/poistettu. Saa sitä ihmetellä, kun kukaan ei kommentoi takaisin tai vastaa kysymyksiin 😂😂😂
Kokeillaan taas, en kyllä muista enää mitä kaikkea oon kirjoitellu, mutta here we go.
Sain tosiaan alkusyksyllä lähetteen gynelle mm. tiputteluvuodon takia. Nyt syys-marraskuussa ei tiputtelua oo ollu ollenkaan, ilmeisesti kun kilppariarvot on pysyny aisoissa & TSH alhaalla tai sitten rautakuurilla on ollut vaikutusta. Joka tapauksessa, kävin pe gynellä. Hyvin samantapainen käynti, kuin Lumileopardilla.
Tehtiin papa-koe, ultrattiin kohtu ja munasarjat, tsekattiin limakalvojen paksuus jne. Silloin oli kp19 ja kaikki näytti normaalilta, siistiltä ja hyvältä. Juteltiin kaikesta mahdollisesta ja se gyne oli aivan ihana. ❤️ Kerroin, etten oo saanu ovista tikuttelulla kiinni tässäkään kierrossa (tikutellut kp 8-18, kun kierron pituudet vaihtelee sen verran paljon 😂). Ultratessa näky kuitenki keltarauhanen eli oon ovuloinu 🤩👌 Talletteluja on ollu joka toinen päivä, että nyt vaan sormet ristiin että tärppäis 😁 Sain kuitenki Letrozolin tukemaan ovista, kun ei oo varmaa tapahtuuko sitä kuinka usein, eikä siitä kuulemma ole haittaakaan. Varuiksi myös tiputteluun Terolut-reseptin, mutta tälle ei ainakaan tällä hetkellä ole tarvetta.
Mulla tuli kans tosi hyvä fiilis tuosta käynnistä. Helpottavaa kuulla, että kaikki on kuitenkin kunnossa ja yritys jatkuu. Mies sai odotetusti motkotusta tupakoinnista ja kehoituksen lopettaa polttamisen. Seuraava steppi sit joskus miehen siemennesteanalyysi, mutta tämä ei vielä ajankohtainen.
Ainoa, mikä mulla jäi ihmetyttämään, oli gynen mielipide matalaan ferritiiniarvoon. Hän kuittasi alhaiset rautavarastot sanomalla, että "sehän on normaali suomalaisen naisen ferritiiniarvo." Mulla ferrit siis syyskuussa 15... 👀 Sanoin kuitenkin jatkavani rautakuuria vielä pitkään, jotta arvot saadaan nostettua ja oloa kohennettua.
Miten te, kenellä Letrozol on käytössä, on ollut sivuvaikutuksia? Mie en pysty hormonaalista ehkäisyä käyttämään migreenikohtausten takia, vähän mietityttää nuo napit. Tammikuussa joulupyhien jälkeen olisi tarkoitus aloittaa Letrot.
33v/33v. Esikoisen LA 8/21. ❤️
Lefemme kirjoitti:
Miten ajattelette testeistä?
Mä olen jotenkin arka. Pelkään että testaus lisää stressiä ja kuumeen määrää. Nyt painin itseni kanssa, että josko ostaisin, koska kilpparin muutoksen varmasti vaikuttanut kiertoon, enkä enää osaa lukea kroppaa.
Ja mitä testejä mun pitäisi edes ostaa? 😂
Mua on stressannut niin paljon jo ajatuskin oviksen tikutuksesta että kokeilin yhdessä kierrossa ja totesin etten tee sitä. Toki pcos:n vuoksi tuloskaan ei ihan luotettava. Aamulämpöjen seuraaminen sen sijaan sopii mulle hyvin. Mahd oviksen bongaa niistä kyllä luotettavasti jos vaan muutaman tunnin tarkkuudella herää aina samaan aikaan.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Mä oon vasta aloittanut tikuttamisen, nyt ku oli "virallisesti" yk1 niin tikutin ja sain positiivisen tuloksen ovistestiin kp 15. Talletukset tuli sitten kp 14 & 15 (ihme kyllä...). En tiedä onko ns. alun innokkuutta, mutta en kyllä osannutkaan kuvitella kuinka hermoja raastavaa on varmistaa, että osuu talletukset oikeaan aikaan ja kaikki nuo ovis-testaukset sun muut... Ja nyt vaan odotellaan. Nyt alkaa vasta saada käsitystä mitä tunteiden kuuluisaa vuoristorataa monet täällä ovat käyneet läpi monta kuukautta. Ootte kyllä aikamoisia ihmenaisia kun tätä olette kestäneet.
Mulla oviksen ja menkkojen välinen aika on aina melkein samanlaista, vatsaa jomottaa, rinnat on erittäin herkät ja satunnaisia pistoja voi tuntua munasarjoissa. Joten olen nyt yrittänyt luvata itselleni etten aio raskautta testata kun vasta jos menkat on myöhässä. Yritän välttää oireiden ylianalysointia kun noi ennen menkkoja olevat kropan tuntemukset on aika samoja kuin alkuraskaudessa. Testitkin maksaa ja oon tietoinen, että tässä projektissa voi kestää joten yritän välttää sitä testaamista.
Nyt siis menossa dpo2 ja pari viikkoa pitäis odottaa menkkoja.
N 35 M 36 Ensimmäinen toiveissa - yritys aloitettu 12/2020.
Meillä nuo ovistestit on vaan helpottanu itseasiassa tätä yrittämistä, mut tosin otettiin ne käyttöön vasta lokakuun kierrossa. Tikuttaminen ei stressaa ja molemmat on täynnä intoa ja puhtia kun ovisplussa on näkyvillä 😃 Toukokuun kierto oli ensimmäinen ilman ehkäisyä niin johan siinä tovi ehti yrittää enemmän tai vähemmän ilman testejä. Kesä meni kyllä muutenkin omaan kiertoon tutustuessa ja fiilispohjalta, että varmaan varsinainen yrittäminen alkoi syksyn alussa. Että en tiedä onko nyt menossa yk7 vai yk4😃 ostin Raskauskeijulta kasan liuskatestejä jotka ei mun mielestä ollu kyllä kovin kalliita ja koen, että ne on tämän yrityksen arvoisia.
Mulla oli myös pitkään raskaustesteihin sellainen asenne, että en testaa ennen kuin menkat ovat selkeästi myöhässä mut otin nekin käyttöön lokakuussa. Jälkeenpäin ajateltuna olis ollu hyvä testata erään aikaisemman kierron aikana jolloin menkat oli myöhässä, mutta ne lopulta tuli kovien kipujen kanssa. Olisinko siis ollu raskaana mutta tullut todella varhainen km. Ainakin olisin tiennyt, että raskautuminen onnistuu kun me ei siis vielä olla käyty lääkäreillä kun yritystä on kuitenkin suht lyhyt aikana takana. Todennäköisesti varaan tämän kierron jälkeen gynen ihan vaan normikäynnille.
Lisään tähän vielä, että täällä eletään kp33/31 ja perjantaista lähtien olen saanut joka aamu haalean toisen viivan ensimmäistä kertaa ikinä. Flo ennusti menkkoja lauantaille niin testasin perjantaina ekan kerran tietääkseni, että onko aika laittaa olut kylmään viikonlopun kunniaksi vai ei. Odotan vielä pari päivää ja tsekkaan, vahvistuuko viiva tulevina aamuina ennen kuin otan yhteyttä neuvolaan. Jostain syystä on todella varovainen mutta myös toiveikas olo ❤
Peukut pystyvässä Simpulainen, että plussaksi vahvistuu ❤
Taas somessa osui silmiini vauva uutisia,Anna Puu odottaa, joka on samanikäinen kuin minäkin..Tuli pieni kateuden tunne että miksen minä onnistu kun samanikäiset muut onnistuu..🤔
Kovasti koetan pysyä positiivisena, ovista odotellaan,josko muutaman päivän sisällä plussa 😊
Mukavaa uutta viikkoa kaikille ihanille naisille ❤Ei anneta periksi 😊👍❤
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Täällä pääsi iso itku kun aamulämpö oli tänä aamuna, joskin tosi huonon yön jäljiltä, taas se sama vanha 35,8. Itseltä puuttui se aavistus että nyt olisi tärpännyt, mutta kun muita oireita oli niin sitä niin kovasti toivoi. Viikonloppuun mennessä pitäisi kai menkkojen alkaa.
Tsemppiä Tulppaanitar ❤
Juuri kirjoitin että ovista odotellaan,niin tänään pärähti digitaaliseen ovulaatiotestiin plussa ❤ Sitten vaan tallettelemaan 😁
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Meillä on ovistestit käytössä, niistä on ollut apua kierron tarkkailussa. Mietinnässä oli hetken, että jatkanko tikuttamista paineiden takia ja kyllä niihin rahaakin menee. Päädyin kuitenkin siihen, että ne saavat jäädä ainakin toistaiseksi. Meillä ovistestit aiheuttavat lähinnä miehelle suorituspaineita, joten teen niitä "salaa" häneltä 😄. Liuskat on tilattu raskauskeijulta samoin kuin raskaustestitkin.
Tuntuu kyllä välillä siltä, että raskausuutisia on varsinkin media täynnä. Välillä kyllä turhauttaa kun monet ovat ehtineet synnyttääkin ennen kuin olemme edes plussaa saaneet. Nämä tunteet ovat onneksi ohimeneviä, eiköhän meidänkin vuoro vielä tule 🙂 varmaan juuri silloin kun sitä vähiten odottaa 😄.
Tänään on kp 7 eli ollaan matkalla kohti ovista.
Tsemppiä kaikille!
Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa
Lumileopardi kirjoitti:
gynekologi sanoi eilen että ovulaatiotestiin tulee tänään tai huomenna varmasti plussa, mutta testatessani Clearbluen digitaalinentesti ei vain anna plussaa. Viivat ovat kyllä testissä saman vahvuiset, mutta digiosa antaa vain tyhjää palloa. Puhuin aiemminkin etten saa plussaa testeihin, niin mietin vain tässä että olenko niitä joiden lh-taso ei vain nouse tarpeeksi ylös noihin testeihin.
Itseä tuo käynti helpotti paljon ja kannustaa jatkamaan yrittämistä. Seuraavaksi suositeltiin siemennesteanalyysiä, jos haluaa tutkia vielä lisää.
Lumileopardi, lohdutus sinne....en myöskään ole saanut näihin
digitesteihin ikinä plussaa, mutta muihin testeihin kyllä aina, sekä follit ultrattu montakohan kertaa myös.
Lapsikin tuli ihan tasavahvojen viivojen antaman plussan myötä. Jostain syystä nuo digitestit eivät koskaan reagoineet.
Lisäksi ovat kalliita ja jos niihin olisi koskaan pelkästään luottanut, niin ovis olisi mennyt ohi, eikä olisi ehtinyt ajoissa.
Tsemppiä ja pikaista plussaa!🤗🤗🤗
Tähtitaivas☆
Niin ja kaikille plussanneille tänne onnittelut!💗💗💕💕💕
Sekä kaikille tsemppiä omiin tilanteisiin ja pikaista plussaa!🤗💕💕💕💕
Yritän ehtiä lukemaan kaikkien tilanteita, kun vaan ehdin. Vielä ei olla iham yrittämässä, mutta jospa pian kuitenkin.
Tuo korona aiheuttaa hieman haasteita monelle ja monella saralla, sekä monessa mielessä...että.....jospa pääsisimme kaikki tästä pandemiasta pian ohitse😳
Tähtitaivas☆
RoseAmelie: siis otin kans puheeksi tuon ferririinin, koska mulla se oli 11 aiemmin tänä vuonna ja gyne sanoi siihen että "aloitithan raudan syönnin"! Nimittäin lääkäri joka silloin laittoi ferritiinimittaukseen sanoi samaa kuin sun gyne, että "ihan normaali lukema naisella tuo 11". Tää gyne sanoi että alhainen on ja alkuraskaudessa on usein muutenkin anemiaa.
Tähti: lueskelinkin noista ovulaatiotesteistä että juuri ne Clearbluen digitestit (joka mullakin siis on) vaatii aika korkean lh-tason jotta plussa näkyy. En yhtään hoksannut ajatella että ovulaatiotesteissäkin on eri herkkyyksiä.
30/31, Yk8
Jaa, määkään en tienny, et niissäkin on eri herkkyyksiä, just niitä clearbluen testejä tilasin 🤔
Ja tosiaan ite en miehelle kerro, millon the päivät ois. Viime kierto menikin tosi hyvin, ei ollu paineita ja paljon jaksettiin yrittää! Siltikään sitä plussaa ei tullu kylläkään..
https://www.mutsie.fi/2015/03/25/lapseni-on-negatiivinen-ovulaatiotesti/
Tämän pohjalta aloin tuota asiaa tutkimaan. Toisaalta gyne suositteli juuri noita digitestejä koska hän koki etteivät asiakkaat osaa useinkaan lukea niitä viivoja. 😄
30/31, Yk8
Onpas monella sama kierron vaihe, täällä myös hymynaama pärähti testiin tänään, kp 15. 🙈
♥️♥️♥️
Mulla on ihan vainoharhainen olo (vaikka sitä yritin välttää) :D. Nyt kp 20 dpo 4. Pari päivää mahassa "muljahdellut", en oikein osaa kuvata sitä mitenkään kunnolla... Tuntuu vähän niinkuin vatsanpohjassa (ei suolistossa) kiertäisi ilmaa. Eilen lenkillä tuntui osittain ihan kun vähän olisi tulossa pistos vatsaan, sellanen niin kun tulee jos on just syönyt/ juonut ja lähtee juoksemaan. Olin siis syönyt tuntia aiemmin pienen välipalan ja olin kävelemässä todella rennosti. Kiinnitin siihen ihan huomioita, kun alkoi tuntumaan samalta kun melkein täydellä vatsalla yrittäis kävellä rivakasti.... Ja sit nää muljahtelut. Kirjasin eilen ylös mitä vuorokauden sisällä on tuntunut: todella mini elohiiriä just kylkiluiden alla ja takana, kuplintaa vatsanpohjanssa niin kuin ilma liikkuisi siellä ja satunnaisesti tosi huomaamattomia "sähköiskumaisia" pistoja kummissakin vatsan kyljissä.
Totesin kyllä, että aiemmissa kierroissa en ole ollut näin kartalla kaikista oireista ja paljon oon varmaan ajatuksissani laittanut ihan normaali suolistotoiminnan piikkiin. Voi olla että tämä on ihan vaan tavallista tähän aikaan kuukaudesta oviksen ja menkkojen välissä.
Pistää silti miettimään..
Täällä kp 6 . Letroannosta nostettiin ihan vähän, tiistaina kp 12 munasarjojen ultraus. Katsellaan ettei nyt ihan yltiömäisesti ole alkanut munarakkuloita kasvamaan.
Isompi muutos mitä lääkäri päätti oli että jatkossa aletaan käyttämään irroituspiikkiä, näin varmistetaan että ovulaatio tapahtuu ja päästään tekemään hoidot niin kuin suunniteltu :).
Jänniä aikoja monella näin joulukuussa, toivottavasti mahdollisimman moni saisi parhaan joululahjan, eli plussan tikkuun <3.
N32M39, esikoinen toiveissa. yritys aloitettu 03/19, haasteena pcos. Miehellä alhainen siittiötuotanto. Lapsettomuushoidot aloitettu 11/20, plussa 1/21
Yritän vielä sinnitellä perjantaihin testin kanssa, mutta jännää tämä. Maanantain epätoivo muuttui eilen varovaiseksi toiveikkuudeksi kun lämpö nousi taas 36,2. Tänään 36,1 hirveessä kiireessä mitattuna eli varmaan olisi ollut taas 36,2 jos olisi rauhassa lämmittänyt mittarin. Olen siis huomannut että useamman minuutin kainalossa hautominen antaa usein korkeemman mutta myös tasaisempana pysyvän lukeman kuin vain sen ekan piippauksen odottelu.
Lisäksi maanantaina olin aivan super itkuinen, paljon surkeampi kuin olen ollut esim keskenmenojen jäljiltä, mutta eilen suutuin hoitsulle oikein tosissani ilman mitään kovin järkevää syytä. Sain kyllä peiteltyä ärsytyksen suurimmalti osin, mutten muista juuri koskaan ärsyyntyneeni noin pienestä noin pahasti. Voihan se olla pms-oireilua joo, mutta mulle kovin epätavallista. Mahassakin ollut tuntemuksia. Maanantai-iltana pieni paine vasemmalla alhaalla, sittemmin vähän isompia paineita ja repäisyn tunteita välillä vain vasemmalla ja välillä molemmin puolin. Tosin ihan tosi paljon kaasua vatsassa joten voi olla vaan sitä...
Ahdistaa aika kovin jos nytkään ei tärppää ja joudutaan oikeasti hoitoihin saakka, koska mies ei oikein niihin haluaisi. Ilmeisesti suostuu kyllä tulemaan, mutta on aikalailla esim IVF:ää vastaan tunnetasolla.
Olisin kiinnostunut tietämään, oletteko muuttaneet ruokavaliota tai liikuntatottumuksia yrittämisen myötä? Tai oletteko lisänneet tiettyjä vitamiineja, macaa, siemeniä jne.. ruokavalioonne? Vähentäneet kofeiinia ?
Itse syön aika tasapainoisesti ja edellä mainitut kuuluu muutenkin ruokavalioon erissä määrin, tosin kahvia en juo ja teetä menee 2-4 kuppia päivässä. Satunnaisesti bcaa energiajuoma ennen treeniä. Laadukasta proteiinijauhetta käytän usein ja siitä nyt aina sanotaan ettei raskaana kannata kun niitä ei ole tutkittu raskaanaoleville. Mites yrittävillä? Onko kokemusta?
Mistään ei oikein löydy neuvoja yrittäville, aika usein vaan jo raskaana oleville. Varsinkin ton liikunnan suhteen oon alkanut jo miettiä että kannattaako jättää pahimmat vatsarutistukset jo nyt väliin ainakin oviksen ja menkkojen välissä. Olisi kiva kuulla ajatuksia.
Mites muilla menee?
ONNEA VILLAHUIVI!!🤩💖❤💖❤💖❤
ONNEA ❤💖💖❤💖 ONNEA ❤💖💖💖❤💖 ONNEA 💖💖💖
T.Tähti☆
Kp 5 (29/29)
ei yritystä vielä
Tähtitaivas☆