Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Vauvahaaveilija345 kirjoitti:
Omaa napaa. Mulla nyt oletettavasti yks tai pari päivää ovulaatiosta (en edelleenkään tunnista selkeesti, Flo ennusti keskiviikkoa). Tänään alamaha ollu kipeänä. Josko vielä jatkais tänää ja vkl talletteluja, nii ei ainakaan siitä jää kii. Jos siis ovis oiskin myöhemmin.
Oliko niin, että sä et mittailut lämpöjä tai tikuttanut ovista? Mulla Flo näyttää ovista tälle päivälle ja eilen sain tikkuun ovisplussan ja vieläpä ihka ensimmäisen!! Otin tikut käyttöön vasta viime kierrossa josta en saanu ovista tikuilla kiinni.
Katoin Flo:sta omaa kiertohistoriaa, oletettuja ovispäiviä sekä meidän hommailuja mielenkiinnosta, kun en tietenkään täysin varma ole että voiko Flo:hon kokonaan luottaa varsinkin kun kierto heittelehtii muutamalla päivällä muutenkin 😊 mutta ainakin heinäkuun kierrossa ovis & hommailut oli nähtävästi just niinku piti, sillä elokuun alussa alkava uus kierto oli pari päivää myöhässä ja menkat tuli vyöryten ja järkyttävillä kivuilla. Vasta jälkeenpäin mietin, että mahtoko olla kemiallinen/todella varhainen km sillä mulla oli muutama päivä yökötystä mitä ei normaalisti ole (ellei ole migreenikohtausta) sekä menkat oli todella todella kivuliaat ja öisin heräilin vessaan itkemään niitä kipuja. Normaalisti siis menkat ovat lähes kivuttomat ja todella vaivattomat. Nuo tosiaan oli vaan omia havaintoja ja mietintöjä, voi hyvinkin olla että oli jotain muuta.
Nuunulaiselle iso tsemppisydän ❤
Henna_inna1:lle ja Sipsi85:lle peukkuja! ❤
Haaveissa21 kirjoitti:
Tulipas tässä mieleen, että vaikuttaako muilla ovis mielialaan? Ennen ovista olin onneni kukkuloilla (niin ku varmaan yleensä ollaankin himokkaana😅) mutta heti oviksen jälkeen iski kunnon vuorokauden masennus. Yleensä vasta ennen menkkoja iskenyt alakulo, mutta parina viime kiertona ollut myös heti oviksen jälkeen. Onneksi tässä välissä saa muutaman päivän olla ihan normaali oma itsensä, mutta vähän turhan paljon hormonivaihtelut vaikuttaa mun fiiliksiin. Onneksi sen tiedostan ja osaan ukkoakin asiasta varoitella. 😅
Onnea plussanneille!
Hei täällä aivan sama juttu! 1-2 päivää oviksen jälkeen tulee nykyään kamala henkinen romahdus, joka kestää muutaman päivän! Sen jälkeen olo onneksi tasoittuu.
Onnea myös täältä plussanneille!
Onnea Sipsi85 ❤
Tähti mitä sinulle kuuluu?Olen kaivannut sinua 🙂
Taidan pian jättää tämän ryhmän,jos vuoden loppuun vielä kuumeilisi ja sitten jäisi taustalle 😔 Keväästä asti täällä olen ollut ja tuntuu välillä niin toivottomalta oma raskautuminen, kun tuntuu että kaikki myöhemminkin palstalle tulleet plussaa ja itse roikkuu täällä kierrosta toiseen 😔 Toki olen onnellinen että minulla on jo lapsia, toiset yrittää vasta ensimmäistä ❤
Mukavaa viikonloppua kaikille ja isot tsempit omiin tilanteisiin ❤
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Simpulainen, oon välillä tikutellu, lämpöjä en oo mittaillut. Kai se sit suunnilleen on sillon, millon Flo ennustaa sen olevan. Vaivaa vaan ittiä, ku en omasta kropasta sitä tunnista. Jos tässä kierrossa oon ovuloinu, niin ei ainakaan oo voinu huti mennä. Loppukiertoa ootellessa!
Neiti Kesäheinä, minkä ikäinen sinä olet? On tosi kurjaa, kun itse ei raskaudu. Toki aina tulee toivonkipinä, kun joku plussaakin. Toki myös pieni kateus iskee usein. Silti onneks pystyn olemaan iloinen plussanneitten puolesta❤️
Henna_inna1 kirjoitti:
Kiitos kaikille onnitteluista ❤ olen siis nyt ilmeisesti viikolla 4+1, eli alussa ollaan, mutta viivat on vahvistuneet jonkun verran ja sain digiinkin plussan dpo 12 😊
Aurinko: oireina on ollut aivan järjetön nälkä, väsymys ja pientä aamupahoinvointia. Rintojakin on aristanut, mutta todella vähän verrattuna pari vuotta sitten kesken menneen raskauden alkuun, silloin pelkkä rintojen ajattelu sattui kun ne olivat niin herkät 😅 mutta kai raskaudet ovat erilaisia ja ehtiihän niitä oireita alkaa tulla kun viikot kasvaa. Miten sun yritys on sujunut? 🧡
Kaikkea hyvää odotukseen ✨❤️
Kiitos kun kysyit myös meidän yrityksestä 😊 Nyt tosiaan reilu puoli vuotta takana, itseä on auttanut paljon se että aloin seuraamaan aamulämpöjä. Niistä näen että ovulaatio kyllä tapahtuu ja sitten ei tarvitse jännätä kuin se kaksi viikkoa. Kierrot on nyt myös aikalailla tasoittunut 40 päivän tienoilla, saisi toki olla vielä lyhyempiä mutta ei se 40 päivää mikään mahdoton aika ole. Viime kuukautiset olivat yllättävän niukat ja se vähän huolettaa. Toivottavasti seuraavat menkat olisivat normaalit jos nyt ei raskaus ala (dpo 10 nyt ja tänään tein negatiivisen testin erityisherkällä).
Olin pitkään ennen yrityksen aloittamista haaveillut vauvasta ja suunnitellut kaikkea vauvaan liittyvää esim tehnyt budjetin vauvavuoden hankinnoille ja tehnyt eri tuotevertailuja ym. Sitten kun päätettiin alkaa yrittämään nii itsellä oli hieman naivi ajatus että kyllä varmaan raskaana oon viimeistään kesän loppuun mennessä.. No kesä loppui ja kohta loppuu myös tämä vuosi. Välillä iskee pahasti pettymyksen tunteet ja kaipaus.
Jos raskaus ei ala nii yritän varmaan joihinkin tutkimuksiin päästä alkukeväästä. Nyt olen käynyt puhdin raskautta yrittävien verikokeessa. Ferritiini ja d-vitamiini olivat alhaisia, en usko että ne olisivat raskautta estäneet mutta nyt toki koitan saada ne kuntoon.
Mielellään yritän tehdä jotain sen eteen että raskaus olisi todennäköisempi aina seuraavassa kierrossa.
Kovasti tsemppiä kaikille omiin yrityskiertoihin, se pettymys kuukautisten ilmestyttyä on aina pettymys mutta lähetän kaikille positiivisia tuulia. Raskautuminen ei ole helppoa, mutta ei se ole mahdotontakaan jos mitään estävää vikaa ei ole löytynyt.
Täällä jotkut miettii omaa ikää, ja se toki on ihan luonnollistakin. Mutta voin omalta kohdalta kertoa että näin kypsemmälläkin iällä raskaaksi tuleminen on mahdollista.
Minä raskauduin 40-vuotiaana kun tuota meidän taaperoa aloin odottamaan. Kierukka poistettiin 12/17, raskaustesti oli positiivinen 9/18. Seuraava raskaustesti näytti plussaa 12/19 ollessani 42v (synnytin 5/19), mutta se menetettiin 2/20. Ja nyt tämä raskaus plussattiin 9/20. Ja vaikka yrittäessä ajattelinkin kiertokertojen lisääntyessä että mahdotontahan tämä on, ja koin jopa turhautumista, niin kuitenkin omalla kohdalla se 8 kuukautta tuntuu nyt oikeasti ihan normaalilta ajalta. Täällä on kuitenkin myös niitä joilla yritystä on vuosia ja sitten kun kaikki osuu kohdalleen niin se plussa tulee. Ja aika harva oikeasti taitaa tulla raskaaksi ensimmäisen tai toisenkaan yrityskierron aikana.
Kärsivällisyyttä vaaditaan ja itse omakohtaisesti vielä vannon stressittömyyden nimeen. Liika yrittäminenkään ja olojen kyttääminen ei vaan tee kenellekään hyvää. Ainakin omallakohdallani ns ”irtipäästäminen” ja hokkuspokkustemppujen lopettamienn on tuonut mukanaan plussat, sattumaa tai ei mutta siihen haluan uskoa, kuten myös siihen että asiat tapahtuvat kun niiden aika on tapahtua.
Joten kovasti voimia ja positiivisia ajatuksia teille kaikille, älkää lakatko unelmoimasta ❤️
Ja kovasti onnea uusille plussanneille ❤️
Kiitos kaikille, en millään muista kaikkien teidän nimimerkkejä niin tässä näin kootusti kiitos 🤩
tiedä onko tämä henkistä vai mitä mutta huono olo ollut tänään jatkuvasti läsnä ja lisäksi raudan maku suussa ? Herää kysymys että onko oire koronaa vai alkuraskautta, kuka tietää Syödä tekis mieli lähinnä että saa tämän huonon ”närästävän” olon peitettyä + metallin maku. Varmaan osa keksittyjä oireita. Toisaalta olen tyytyväinen että on oireita; viimeksi tm oli niin outo tunne alusta asti ja googletin tm raskauden miljoona kertaa, lopuksi en yllättynyt lainkaan siitä vaikka se oli pettymys. Nyt Toisaalta en googleta mitään koska tiedän ettei mitään googlattavaa ole, kaikki on jo aikaisemmin syynättiin. Koitan keskittyä tähän etovaan oloon Ja toisaalta jos jotaki muutakin olisi päässä välillä kun tämä, en tiedä pystynkö kääntämään ajatuksia, täytyy koittaa aktiivisesti unohtaa.
Sen verran meni tuo eilinen ohi vielä, onnea Henna_inna, osui lähelle päivät samaan 😊
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.
Äitykkä-77, älyttömän hyvin sanottu! ❤️
30/31, Yk8
Täällä nyt enää sit piinaillaan! Et moi vaan taas, olen elossa😂
Nyt sit odottelen töihin kutsua ja pyörittelen peukaloita loppu kuun.:( (Ja tietysti stalkkaan mitä tapahtuu jokaisella mahdollisella viikolla jotta osaa ns. Tietää koska uskaltaa testata. Nyt vielä matka kohtuun on alussa mut toiveet on korkeel et matka ja kiinnittyminen onnistuu ja et jotain on tapahtunut. Tosiaan hirvitti et missasinko oviksen töiden takia mut no jaa, ehkä sen näkee sit...:/
Äitykkä-77 kirjoitti:
Kovasti tsemppiä kaikille omiin yrityskiertoihin, se pettymys kuukautisten ilmestyttyä on aina pettymys mutta lähetän kaikille positiivisia tuulia. Raskautuminen ei ole helppoa, mutta ei se ole mahdotontakaan jos mitään estävää vikaa ei ole löytynyt.
Täällä jotkut miettii omaa ikää, ja se toki on ihan luonnollistakin. Mutta voin omalta kohdalta kertoa että näin kypsemmälläkin iällä raskaaksi tuleminen on mahdollista.
Minä raskauduin 40-vuotiaana kun tuota meidän taaperoa aloin odottamaan. Kierukka poistettiin 12/17, raskaustesti oli positiivinen 9/18. Seuraava raskaustesti näytti plussaa 12/19 ollessani 42v (synnytin 5/19), mutta se menetettiin 2/20. Ja nyt tämä raskaus plussattiin 9/20. Ja vaikka yrittäessä ajattelinkin kiertokertojen lisääntyessä että mahdotontahan tämä on, ja koin jopa turhautumista, niin kuitenkin omalla kohdalla se 8 kuukautta tuntuu nyt oikeasti ihan normaalilta ajalta. Täällä on kuitenkin myös niitä joilla yritystä on vuosia ja sitten kun kaikki osuu kohdalleen niin se plussa tulee. Ja aika harva oikeasti taitaa tulla raskaaksi ensimmäisen tai toisenkaan yrityskierron aikana.Kärsivällisyyttä vaaditaan ja itse omakohtaisesti vielä vannon stressittömyyden nimeen. Liika yrittäminenkään ja olojen kyttääminen ei vaan tee kenellekään hyvää. Ainakin omallakohdallani ns ”irtipäästäminen” ja hokkuspokkustemppujen lopettamienn on tuonut mukanaan plussat, sattumaa tai ei mutta siihen haluan uskoa, kuten myös siihen että asiat tapahtuvat kun niiden aika on tapahtua.
Joten kovasti voimia ja positiivisia ajatuksia teille kaikille, älkää lakatko unelmoimasta ❤️
Ja kovasti onnea uusille plussanneille ❤️
Kiitos tsempistä ❤ Kiva kun vielä käyt täällä lukemassa ja kommentoimassa 🙂
Neiti kesäheinä, toivottavasti saat myös plussan vielä tämän vuoden puolella! Onnea sipsi ja henna_inna ja hyvät tarrasukat teille ja nuunulaiselle! ❤️
♥️♥️♥️
Onnea plussanneille ja tsemppiä kaikille kuumeilijoille ❤️
Hetki onkin kulunut kun viimeksi tänne olen kirjoitellut. Meillä tosiaan yritys alkoi viime vuoden elo-/syyskuussa ja tämä kierto on yk 13. Viime kuussa käytiin julkisella lapsettomuustutkimuksien ensikäynnillä, jossa minulla todettiin endometrioosia (aiemmin ollut vain epäily) sekä pco-tyyppiset munasarjat. Pco tuli itselle järkytyksenä, koska puoli vuotta aiemmin ultrannut gyne ei maininnnut munasarjoissa mitään poikkeavaa. Nyt ultrannut lääkäri pohti jo ennen ultrausta muiden oireiden perusteella pco(s):n mahdollisuutta. Vaikka olenkin yhtä vaille kaikissa aiemmissa kierroissa saanut tikutettua ovisplussan, niin aloitettiin kuitenkin tähän kiertoon ovulaatiota tulemaan Letrozolit ja siihen lisäksi Metformiini, vaikka ylipainoa ei olekaan ja kaikki muut verikoearvot kunnossa paitsi sokeriarvoissa pieni heitto.
Tänään meneillään dpo 13, ja jo muutamana aamuna tehnyt herkän testin, jotka olleet negatiivisia. Tänä aamuna testiin tuli haalea vaaleanpunainen viiva! Dpo 11 alkaen ollut pieniä menkkatuntemuksia ja aivan jäätävän kipeät rinnat, joten ajattelin että varmastihan ne menkat sieltä tulee kun nuo oireet tyypillisiä ennen menkkoja. Nyt odottelen huomista aamua koittavaksi, niin testailen uudestaan kun viiva kumminkin oli vielä haalea ja kahdesti aiemmin tullut haamuplussa ja menkat kuitenkin alkoivat. Mutta toivon parasta että viiva vahvistuu ja nyt olisi tärpännyt! 🤞
26 ja 28 v. Yk 13 (15 kk). Haasteena endometrioosi ja PCO(S).
Ainiin, minulle tehtiin tässä kierrossa myös aukiolotutkimus. Oli tosi kivulias, vaikka tukoksia ei onneksi löytynytkään. Liekö sitten endolla vaikutusta kivun määrään.
Nuunulainen, mitem sulla menee?
Gugunen, saitteko lähetteen tk:sta? Kuinka nopeaa pääsitte ensikäynnille?
Gugunen peukut pystyssä ,että nyt on teidän vuoro plussata ja saada pieni syliin ❤
Vauvahaaveilija345: joo tk:n kautta saatiin lähete kun oli melkein se vuosi täynnä yritystä. 2,5 kuukautta meni lähetteen teosta ensikäyntiin. Muistelen että muutamassa viikossa lähetteen teosta meille tuli jo se kutsukirje postitse, eli yllättävän nopeasti mielestäni. Olin varautunut monen kuukauden odotteluun.
Neiti kesäheinä: kiitos, toivotaan näin ❤️
Täällä lueskelemassa, kiva kuulla tuttujen kuulumisia 🧡
Pahoittelut keskenmenon kokeneille 🥺🧡
Onnea haamuilijat, vahvistukoon testitikkujen viivat mallikkaasti 🎉🌟
Omaa napaa: Odottelen yk9 alkua, tänään on nimittäin dpo14. Ovis tuli jo kp 11, eli tosi lyhyt kierto tulee, mutta mulla on näitä aina pari vuodessa, sinänsä ei mitään poikkeavaa.
Olen myös mielessäni luovuttanut onnistumisen kanssa, enkä tunne edes olevani siitä kovin katkera juuri nyt. Koitan, kuten täällä mainittiinkin, pohtia elämää eteenpäin sillä mentaliteetilla, että yhteistä lasta ei saada. Nautin siitä että omat lapset ovat jo isompia ja omatoimisia, saan nukkua yöt ja voidaan käydä miehen kanssa kaupassa tai kävelyllä kaksin ja jättää lapset siksi aikaa keskenään kotiin.
Jos testi joskus plussaa näyttäisi, olisi se kyllä aikamoinen yllätys ☺️ Hoitoihin ei nyt ainakaan vielä olla lähdössä, sovittiin että mietitään sitä kevättalvella sitten uudemman kerran ja katsotaan tuntuuko ajatus hyvältä vai ei. Meillä se vaatisi kuitenkin aina päivän reissuja toiseen kaupunkiin joka toimenpiteeseen, eli ei ole ihan pikkujuttu sekään.
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Hei te muut, jotka kilpparijuttujen kanssa painitte. Onko teillä saatu arvot kontrolliin ja minkälaista kommenttia on lääkäreiltä tullut vauvahaaveeseen ja perussairauteen liittyen?
Mulle nostettiin nyt annostusta kommentin kera, että sitä mukaan, kun TSH laskee, niin myös raskauden todennäköisyys lisääntyy. Toiveikkain mielin siis.
Ja omakohtaisena kommenttina haluan sanoa muillekin, että mittauttakaa kilppariarvot, vaikka ette muuten lapsettomuushoitoja haluaisikaan. Mä en tajunnut omasta olosta alkuunkaan sairastavani, vaikka arvot päin sitä itseään ja vajaatoiminta on yksi yleisimpiä lapsettomuuteen vaikuttavia tekijöitä. Testi ei maksa montaa kymppiä enempää ja onpa sitten asia suljettu pois.
Niin ja onnea plussauutisista! <3
Tänä aamuna hieman näytti että testissä voisi olla toinenkin todella hailakka viiva, mutta toisaalta voisi käydä myös viivanpaikasta. Toive on suuri ❤️ Jotenkin on ihan ihmeellinen fiilis, että tässä raskaana oltaisiin. Toki varmasti moni käy useassakin kierrossa samaa tunnetta läpi olematta silti, kun oikein toivoo ja uskoo. Jospa silti! 🥰
Plussaa toivotellen, ihanaa lauantaita!
Tulipas tässä mieleen, että vaikuttaako muilla ovis mielialaan? Ennen ovista olin onneni kukkuloilla (niin ku varmaan yleensä ollaankin himokkaana😅) mutta heti oviksen jälkeen iski kunnon vuorokauden masennus. Yleensä vasta ennen menkkoja iskenyt alakulo, mutta parina viime kiertona ollut myös heti oviksen jälkeen. Onneksi tässä välissä saa muutaman päivän olla ihan normaali oma itsensä, mutta vähän turhan paljon hormonivaihtelut vaikuttaa mun fiiliksiin. Onneksi sen tiedostan ja osaan ukkoakin asiasta varoitella. 😅
Onnea plussanneille!