Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

6041/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneli78, tosi hyviä keloja sulla sitä, miten hyväksyä se, ettei raskaus ehkä enää alakaan. Itse olen mietitnyt vähän samanlaisia asioita. Mulla on yksi kouluikäinen lapsi, ja aina ollut ajatuksena, että toista lähdetään yrittämään "sitten joskus".  Meillä alku lapsen kanssa oli todella haastava koliikkeineen ja muine sairauksineen ja siksi en olisi aiemmin voinut edes kuvitella toista hankkivani. Nyt pahoin pelkään, onko aika (olen kohta 39) ajanut meidän ohitse. Yritän lohduttautua ajatuksella, että pikkulapsivaihe ei todellakaan ole mitään ihanaa auvoa vaan usein hermoja raastavaa ja väsyttävää aikaa. 

Hoidoista: mä olen myös tosi herkkä hormoneille ja siksi kynnys hoitoihin lähtemisestä on ollut iso. Päätettiin nyt lähteä kokeilemaan inseminaatiota ilman alkukierron  hormonitukea ja irroituspiikkejä (lugesteron tosin käytössä). Mieheltähän inseminaatio ei mitään kummallista vaadi, tavara purkkiin ja asia on sillä selvä. :) Tosin inseminaation onnistumisprosentti tässä iässä ilman alkukierron hormonitukea on ihan häviävän pieni. Mutta kokeillahan kaikkea voi. 

Mulla on myös alhainen ferritiini. Sain sen nostettua neljästä 38:aan 4 kk rautakuurilla. Tosin mun lapsettomuuslääkäri sanoi, että ferritiinin ei ole todistettu aiheittavan hedelmättömyyttä. Itse luulen, että yksinkertaisesti tässö iässä munasolut on niin heikkolaatuisia että raskaus ei siksi ala.

6042/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin, että teen raskaustestin vasta ensi kuussa. Kaikenlaisia oireita ainakin kuvittelen, esim vatsassa tuntuu nipistelyä... haastavinta on tosiaan olla testaamatta ja tuhlaamatta niitä tikkuja.

En seuraa ovulaatiota, mutta pidän siitä huolen, että tuoretta on tallessa.

Verisestä vuodosta, mulla sitä oli alkuraskaudessa silloin mutta ei se mitään meinannut,onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
6043/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä dpo 4, täysin oireetonta on elo. Tämän kierron ovis ei juurikaan tuntunut missään, jos vertaa edellisen kierron ovikseen.  Ja nyt loppuviikko menee peitonalla kun tällä viikolla ilmeisesti vilustunut ja onnistunut saamaan flunssan... 

Tervetuloa uusille :)

N32M39, esikoinen toiveissa. yritys aloitettu 03/19, haasteena pcos. Miehellä alhainen siittiötuotanto. Lapsettomuushoidot aloitettu 11/20, plussa 1/21

6044/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen ❤ toivon että kyseessä olis väärä hälytys, paljon voimia tilanteeseen - tosi vaikeaa vaan odotella ilman tietoa siitä mitä tapahtuu 😔

6045/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla omaa napaa sen verran, että kun vaikka kuinka uhosin ja olin varma että tämä kierto on menetetty sairastelun takia ovulaation aikaan, niin näin sieltä vaan pärähti PLUSSA 🥰😲

Nyt vaan jännitän että kuinka tämä pikkuinen pysyy matkassa. Oikein paljon plussatuulia kaikille ❤ toivon että saadaan vielä monta plussaa ennen vuodenvaihdetta ❤

6046/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea Henna_Inna ❤

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

6047/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumileopardi kirjoitti:

Vähän omaa napaa huutelen. Kiireessä en ole kerennyt tänne kommentoida.

Onko muilla alkanut oireita ennen plussaamista? Mulla alkoi närästys ja alamahan pistely noin viikon päästä oletetusta oviksesta. Yleensä mulla ei närästä ikinä. Nyt kuitenkin närästys ja pistely on ohi kuuden päivän jälkeen, ja luulen että mahdollinen hedelmöittynyt munasolu ei pysynytkään kyydissä. Näitä voi vain arvuutella. 😐 Ja kuukautiset pitäisi alkaa ylihuomenna.

Mulla alkoi viikko ennen oletettua keskenmenoa rintojen turvotus ja "kovuus", nippailu, tuhruvuotu, väsymys, pahoinvointi ja satunnainen närästys sekä pissalla juokseminen.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

6048/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten ihanaa, paljon onnea Henna_inna1! Tarrasukkia pikkuiselle ❤️

Täällä tänään ihan mieletön väsymys, nyt illasta alavatsassa on jotenkin turvonnut ja ”täysi” olo. Valkovuotoa tulee aika runsaanlaisesti ja koko ajan on tosi erikoinen olotila. Nyt iltaa vasten meinaa tulla pää kipeäksi, mutta silti ois kauhea hinku pestä keittiöstä lattiat. Vielä en oo uskaltanut ostaa testiä, vaikka kovasti tekisi mieli!

6049/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea Henna_inna1 ❤️ Pidetään peukut pystyssä, että pikkuinen pysyy kyydissä.

ON: täällä eilinen meni itkiessä ja pahinta odotellessa (vaikka aamun verisen vuodon jälkeen muu vuoto jäi tuhruasteelle). Onneksi mies oli tukena ja lohdutti. Viime yönä nukuin kuitenkin kuin tukki ja tänään ollut lähes normaali olo, ei kipuja tai särkyjä ja vain hieman tuhrua (mitä ollut jo paljon ennen plussausta). Henkisesti sen sijaan olo on kamala johtuen tästä epätietoisuudesta, että mitä on oikein meneillään 😥 Pelottaa keskenmenon lisäksi esim kohdun ulkoinen raskaus. Huomenna kai soitettava neuvolaan vaikka tuskin mitään muuta tekevät kuin käskevät seuraamaan tilannetta.

6050/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan räkä. Kävin kilpparin kontrolliverikokeessa ja lääkkeestä huolimatta arvot vaan huononee. Vasta-aineet joiden tulisi olla alle 65, huitelee yli 1300:ssa.

Koska karkeasti vain kolmannes huonoilla kilppariarvoilla raskautuu, voin unohtaa tämän homman siihen kunnes arvot saadaan kuntoon. Toki mistäpä sen tietää, vaikka jo heti seuraava annosnosto saa tilanteen parempaan, ensi viikolla kuitenkin lääkäriin näiden arvojen kanssa. Ei siis vissiin kannata heittää kirvestä kaivoon. Onneksi hoidettu vajaatoiminta ei heikennä mahdollisuuksia eli ehkä tämä on juuri se meidän este ja kun se saadaan kuntoon, myös plussa ilmestyy. Kuitenkin yksi yleisimmistä syistä lapsettomuuteen. Pakko myös todeta, että onneksi menin verikokeeseen "mielenkiinnosta". Ei olisi tätä tajuttu ollenkaan ja lopulta olisi varmaankin omakin kunto romahtanut. Vaikka nyt vähän vetää mieltä matalaksi niin raskaushaasteen kuin oman terveydenkin tähden, on tässäkin hopeareuna... toivottavasti.

6051/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja sen vielä lisään, että olen omasta kierrosta suuupeer tyytyväinen. Vajarina mulla suurella todennäköisyydellä pitäisi olla kiertohäiriöitä, mutta oma kroppa toimii lähes loogisesti ja heitot kierron mitassa on muutamia päiviä viikkojen sijaan. Myös oviksen bongailen oireista.

6052/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Henna_inna_1 😍

Onko sulla ollut vielä mitään raskausoireita?

6053/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22 vuotias, viikolla 24.

Odotan ultran mukaan pientä tyttöä.

Toimin media-assistenttina ja asun kerrostalo kaksiossa vuokralla. Mies oli yhdenillan juttu, jota en oo tavannu sen jälkeen, eli ei tiedä siis lapsesta.

Vaikka raskaus ei oo suunniteltu vauva on silti toivottu. Itseassiassa viime suhde päätty koska mies ei voinu saada lapsia, mutta halus vakavan suhteen ja mä halusin lapsia.

Joo siinä oli nyt infoa teille

6054/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille onnitteluista ❤ olen siis nyt ilmeisesti viikolla 4+1, eli alussa ollaan, mutta viivat on vahvistuneet jonkun verran ja sain digiinkin plussan dpo 12 😊

Aurinko: oireina on ollut aivan järjetön nälkä, väsymys ja pientä aamupahoinvointia. Rintojakin on aristanut, mutta todella vähän verrattuna pari vuotta sitten kesken menneen raskauden alkuun, silloin pelkkä rintojen ajattelu sattui kun ne olivat niin herkät 😅 mutta kai raskaudet ovat erilaisia ja ehtiihän niitä oireita alkaa tulla kun viikot kasvaa. Miten sun yritys on sujunut? 🧡

6055/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea Henna_inna1 ! 😍

Toivottavasti Nuunulainen kaikki käy parhain päin. ❤️

ON: Hieman harmittaa että sai jotenkin taas toivoa siihen että raskaus voisi sittenkin jo tapahtua ja nyt pitäisi taas hetkeksi unohtaa vauvahommat ja yrittää keskittyä muuhunkin. Tuli mieleen romahdus silloin ekassa kuussa kun yrityksen aloitti, eikä yllätys yllätys tullutkaan ekasta raskaaksi. 😂 Nytkin miettii mikä on itsessä vikana, mutta ehkä ei ollut vielä aika.

30/31, Yk8

6056/6611 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea raskautuneille! ❤️❤️ Sitä odotellessa 😍 Aina luo toivoa nämä plussat, et ehkä itsekin joskus. Mulla Flon mukaan ovos oli eilen. Talleteltu on ahkerasti viime viikonlopusta asti. Vielä vois jatkaa tulevaan vkl. Kipeytyykö teillä rinnat heti oviksen jälkeen vai miten? Mulla nyt taas hieman kipeytymässä. Pitäis reilu viikko jaksaa ootella ja josko taas varhaisella testillä testailis👍 se on mun joka kuukauden juttu..

6057/6611 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dpo12, haamujen esiäiti? Dpo10 oli selkeä nega Ja nyt olen näkevinäni viivan paikan. Toistaiseksi vain tavallista hieman huonoa oloa, joka kuuluu mielestäni normaaliin arkeen muutenkin. 🧐

Tässä kierrossa on ollut letrat ekan kerran (oikein) käytössä, tm km 9/20 vk10, oon juonut greippimehua, muutaman kerran muistin heraakin käyttää smoothiessa. Viiniä viime vkloppuna. Ovis bongattu hyvin ja siihen ympärille riittävästi kertoja.

Tässä haamujen esiäidissä nyt varmistusta varmaankin vähintään 1 vk, kun nyt ei katoaisi sitten jo seuraavassa.

N36, M35.

Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023

Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.

6058/6611 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Sipsi kyllä selkeesti haamu! Toivotaan, et vahvistuu 👍👍

Omaa napaa. Mulla nyt oletettavasti yks tai pari päivää ovulaatiosta (en edelleenkään tunnista selkeesti, Flo ennusti keskiviikkoa). Tänään alamaha ollu kipeänä. Josko vielä jatkais tänää ja vkl talletteluja, nii ei ainakaan siitä jää kii. Jos siis ovis oiskin myöhemmin.

6059/6611 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsi85, näkyy kyllä tosi selkeästi omiin silmiin että ihan plussaksi tuon katsoisin! ❤️ Saanko jo varovasti onnitella? 🥰

6060/6611 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä että plussalta näyttää, Sipsi85! 😌👏👏❤️

30/31, Yk8