Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

5841/6611 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, laittelin tossa alkuvuonna tänne viestejä. Nyt en oo hetkeen käynyt palstoilla yhtään. Näyttääkö tämä positiiviselta? Nyt ois menossa noin 8 dpo. En ymmärrä miksi tohon tuli tollaset kusiraidat.. Testaan aamulla uudelleen.

5842/6611 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen hurjasti tsemppiä sulle!

Ja käyttäjä32892 toi näyttää tosi vahvasti plussalta! Nyt toivomaan et vahvistuu!! ♥️♥️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
5843/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tärppäs kolmannesta yrityskierrosta, mutta meni kesken viikolla 7. Nyt vaan odotellaan vuodon loppumista ja kierron palaamista normaaliksi.

5844/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut huonoista uutisista 😔 itse voin vaan kuvitella kuinka hirveeltä se keskenmeno tuntuu!

Mulle on muuten myös tuttua tuo ku muutama tossa mainitsi et tulee semmonen et oikein sättii itseään et kuin niin typerä voin olla et ajattelin muka et voisin olla raskaana. Sitä on oikeen vihanen ittellensä et turhaa toivoa pitää yllä.

Mulla nyt huono fiilis kun tulin kipeeksi ja olen joutunut syömään särkylääkkeitä. Nehän kai ei ainakaan hyvää tee sille hedelmöittymiselle, tai mulla ois nyt suurinpiirtein se kiinnittymisen aika. Eipä taida tapahtua.

36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.

5845/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kuultiin et kaveri on toissapäivänä plussannut. Hwmmetti miten ihanaa, mut samalla haikeeta. Nyt vaa toivon ettei pääty surullisesti kkm kuten sen viimeisin raskaus ennen tätä. Olivat nyt 3kk yrittäneet ja nyt tärppäs.

5846/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipaperi kirjoitti:

Ferritiinistä. Mulla on todettu ferritiinin olleen keväällä 10, ja sitten loppukesästä 25. Olen kuitenkin nyt raskaana, ja muistan gynekogin sanoneen, että hämmentävän vähän ferritiiniarvot vaikuttavat raskauteen, hän on myös hedelmällisyyshoitojen kanssa tekemisissä ja hänellä oli paljon tietoa aiheesta. Varmasti olisi hyvä hoitaa ne kuntoon ennen raskautta, mutta mun tapauksessa kävi nyt näin. Nyt ekalla kolmanneksella en oo syönyt rautaa, kun en löytänyt siitä varmaa tietoa, ja neuvolakaan ei osannut antaa yksiselitteistä vastausta, onko turvallista syödä, eli odotan nyt tokan kolmanneksen alkuun. Oon koittanut syödä rautapitoisia ruokia.

On turvallista syödä vaikka 200 mg/vrk jos maha vain kestää!

https://www.foibos.fi/blogi/

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

5847/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä letrokuuri jo puolessa välissä, muita sivuvaikutuksia en ole huomannut kun aivan jäätävän väsymyksen :D. Maanantaina on ultra niin nähdään onko annos ollut riittävä vai täytyykö nostaa seuraavaan kiertoon. 

Töistä pois jäänti oli kyllä mahtava päätös, jotenkin huomaan että olen paljon vapautuneempi kuin aikasemmin. Toki 2 vuoroa viikossa teen töitä ihan vain että pääsee kotoa pois, työtkin tuntuu mielekkäämältä kun ei ole enään niin stressaantunut niiden takia. 

N32M39, esikoinen toiveissa. yritys aloitettu 03/19, haasteena pcos. Miehellä alhainen siittiötuotanto. Lapsettomuushoidot aloitettu 11/20, plussa 1/21

5848/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipaperi kirjoitti:

Ferritiinistä. Mulla on todettu ferritiinin olleen keväällä 10, ja sitten loppukesästä 25. Olen kuitenkin nyt raskaana, ja muistan gynekogin sanoneen, että hämmentävän vähän ferritiiniarvot vaikuttavat raskauteen, hän on myös hedelmällisyyshoitojen kanssa tekemisissä ja hänellä oli paljon tietoa aiheesta. Varmasti olisi hyvä hoitaa ne kuntoon ennen raskautta, mutta mun tapauksessa kävi nyt näin. Nyt ekalla kolmanneksella en oo syönyt rautaa, kun en löytänyt siitä varmaa tietoa, ja neuvolakaan ei osannut antaa yksiselitteistä vastausta, onko turvallista syödä, eli odotan nyt tokan kolmanneksen alkuun. Oon koittanut syödä rautapitoisia ruokia.

Sun rautavarastot on täysin tyhjät ja anemian raja on 30. Raskaus myös lisää raudan tarvetta merkittävästi, koska sä olet tuottamassa punasoluja myös sikiölle ja veren määrä lisääntyy. Rauta lisänä on myös turvallinen eikä sen käytön vaikutus näy kovin nopeaa. Voi mennä useita kuukausia jopa vuosi. Isolle osalle myös suositellaan syömään lisänä raskauden aikana. Kyseenalaista se terkka todella vahvasti ennen kuin sun oma vointi kärsii ja perehdy asiaan lisää.

5849/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellivelli kirjoitti:

Täällä tärppäs kolmannesta yrityskierrosta, mutta meni kesken viikolla 7. Nyt vaan odotellaan vuodon loppumista ja kierron palaamista normaaliksi.

Olen pahoillani keskenmenosta 😔

Tsemppiä uuteen yritykseen ❤

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5850/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti kesäheinä kirjoitti:

Ellivelli kirjoitti:

Olen pahoillani keskenmenosta 😔

Tsemppiä uuteen yritykseen ❤

Kiitos ❤️ Päivä kerrallaan ottaen vastaan sen mikä tulee.

5851/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä32892 kirjoitti:

Moikka, laittelin tossa alkuvuonna tänne viestejä. Nyt en oo hetkeen käynyt palstoilla yhtään. Näyttääkö tämä positiiviselta? Nyt ois menossa noin 8 dpo. En ymmärrä miksi tohon tuli tollaset kusiraidat.. Testaan aamulla uudelleen.

Mikä tilanne, vahvistuiko viiva?

5852/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei Ellivelli ja Quinn! 😟 Paljon tsemppiä ja jaksamista tilanteeseen, se on rankka ja pettymys hirveä ❤️

Käyttäjä32892 kyllä mä haalean viivan tuossa näen. 😊 Parin päivän päästä uusi testi ja katsoo vahvistuuko!

Vähän omaa napaa. Loppukiertoa eletään, en ole varma mikä kp 21-24/25-27 väleiltä. Rinnat kipeyty enempi muutama päivä sitten ja nyt on kyllä niin järkyn kipeät, että huh. Kävely sattuu, koskettaminenkin sattuu. 😩 Väsyttää, lämmöt vähän koholla ja valkovuotoa tiputtelee norona. Tosin jotain pientä flunssaa ilmeisesti myös vähän podettu ja nyt testin vastausta odotellessa kotona. Ovistesti näytti hetken mielijohteesta tehtynä pari päivää sitten taas yllättävän vahvaa viivaa (kuva) nähden siihen, että mielestäni plussa tuli jo melkein 1,5vk sitten. Sen jälkeen en ole kyllä testannut eli en tiedä mihin suuntaan lähtenyt. Raskausstestejä en ole edes viitsinyt ostaa vielä kun usko on niiiin vähissä, että vois heti tärpätä uudelleen. 😬 Keskenmenon jälkeen seuraavaksi testaan kyllä vasta jos menkat on vähintään muutaman päivän myöhässä, yritän välttää sitä kamalaa pettymystä jos oliskin kemiallinen/ varhainen keskenmeno..

Mutta jokatapauksessa, tsemppiä kaikille uusiin kiertoihin mikäli niihin kääntyy ja sormet ja varpaat pystyssä, jotta tulis mahd monta plussaa. ❤️🙏 Syksy, pimeys ja sateet tuo omat haasteensa arkeen taas. 😴

5853/6611 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quinn ja Ellivelli, ei sanoja, surullista että päättyi tällä kertaa keskenmenoon. ❤️

Täällä kp 12, en muistanut tikuttaa mutta koitetaan talletella nyt semi säännöllisesti. Työt haittaa harrastuksia, kiirettä on. Pikkujoulusesonki lähestyy, vielä kerkiää viiniä juoda. Lueskelin että jotkut juo ovulaation jälkeen lasillisen päivässä jonkin aikaa. Täytyy ehkä tutustua tähän(kin)

N36, M35.

Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023

Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.

5854/6611 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan kaikille!

Quinn ja Ellivelli <3 Olen niin kauhean pahoillani. Keskenmeno on raastava kokemus, ja sitä saa surra. On totta, että ihmiset eivät oikein osaa välillä suhtautua keskenmenon kokeneeseen, ja kommentit saattavat välillä olla ajattelemattomia. Mutta on kuitenkin myös paljon meitä saman kokeneita, jotka tietävät, miltä se tuntuu ja joille kyllä voi aina omista tuntemuksistaan jutella.

Suosittelen ammattiavun hankkimista, jos se vain yhtään siltä tuntuu - itselleni teki valtavan hyvää jutella ammattilaisen kanssa, jolle sai rauhassa kaataa ne salaisimmatkin tunteet ja joka osasi oikeasti kohdata surevan. Avun hakeminen ei ole pakollista, jos siltä ei tunnu, sekin on ok, mutta usein meillä tunnekylmässä pohjolassa hiukan karsastetaan avun pyytämistä, ennen kuin pyydettäisiin sitä liikaa :D

Täällä kierto vetää ihan omiaan, mikäli minulla pari viikkoa sitten ollut vähäinen vuoto oli vain välivuotoa, nyt olisi KP 33/35, mutta mikäli vuoto olikin tavallista niukemmat menkat, niin sitten olisi vasta KP 18. Ei nyt kyllä tiedä yhtään, mutta onneksi minulla on se gyneaika tässä kuussa parin viikon päästä, siellä toivottavasti saisi ehkä jotain vastauksia.

Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin <3

Niin ja muuten, sitä lisärautaa saa syödä myös raskauden ekalla kolmanneksella, ja on myös erittäin suositeltavaa, mikäli rauta-arvot ovat alakanttiin. T. hoitoalan ammattilainen

N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.

5855/6611 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lefemme kirjoitti:

Karkkipaperi kirjoitti:

Sun rautavarastot on täysin tyhjät ja anemian raja on 30. Raskaus myös lisää raudan tarvetta merkittävästi, koska sä olet tuottamassa punasoluja myös sikiölle ja veren määrä lisääntyy. Rauta lisänä on myös turvallinen eikä sen käytön vaikutus näy kovin nopeaa.

Tarkennus tähän: Anemia ei ole yhtä kuin rautavarasto tyhjä. Varastoraudanpuute ei ole anemiaa, vaikka se pahaksi mennessään aiheuttaa myös anemiaa. Rautavarastojen täysin tyhjyyden raja on 30 eli käytännössä rautaa ei ole silloin varastossa ollenkaan. Anemian virallinen raja menee ilman raskautta siellä jossain 120:ssä, joskin siinäkin on yksilöllisiä eroja oikeasti. Minulle normaali hemoglobiini on jotain 145-156 välillä ja 120 olisi jo selvä anemia minulla. 

Ferritiinin puutos aiheuttaa pahaksi mennessään anemiaa, mutta ferritiinistä voi olla pula vaikka anemiaa ei olisikaan. Tämä johtuu siitä, että hemoglobiini pitää ihmisen hengissä. Näinollen keho alkaa laskemaan hemoglobiinia (eli käyttämään rautaa hemoglobiinivarannoista) vasta äärimmäisessä hädässä, kun varastorautaa ei ole ja raudalle on välttämätön käyttökohde. Näin käy helpommin esimerkiksi raskauden aikana tai vaikkapa toipuessa isosta leikkauksesta tms. Samasta syystä hemoglobiini nousee ensin ja varastorauta-arvot alkavat täyttymään vasta kun hemppa on riittävän turvallisella tasolla.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

5856/6611 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haleja keskenmenon kokeneille <3. Kyllä silloin on oikeus tuntea vihaa ja surra. Mä itse olisin tuollaisessa tilanteessa varmasti vähän tökerö, sillä en tiedä mitä pitäisi sanoa ja alkaisin varmaan selittämään jotain omasta mielestäni lohdullista, jonka toinen voisi ottaa väärin. 

Haaveileeko kukaan muu raskautumisesta sen takia, että pääsisi pois työelämästä 😂? Mulla on aika raskas työ. Ala on uusi ja pitää itse kehittää prosesseja ja työstää toimintatapoja, eli jos kohdataan ongelmia, ei kukaan tiedä vastausta vaan se pitää itse selvittää.  Joskus ajattelen, että olisi kivempi olla alalla jossa "kaikki on jo valmista" ja tehdä "kuten aina ennenkin". Uskon, että ihan lähivuosien aikana työskentely meilläkin helpottuu. Työkuormallisesti suurin osa töistä painottuu kesään ja syksyyn. Sen takia toivon entistä enemmän heinä/elovauvaa, jotta voisin jäädä äitiyslomalle juuri kiireisimpien hetkien keskellä. Eli olispa ihanaa jos nyt tärppäisi, pääsisi kiireen keskeltä perhevapaille ja jos palaa töihin vaikkapa vuoden jälkeen niin prosessit ja toimintatavat on todennäköisesti jo "valmiimpia".  

Mä kävin muutama viikko takaperin gynellä tutkituttamassa itseni. Multa otettiin myös verikokeita ja erilaisia testejä ja sain näiden tulokset eilen. Hyvänä puolena on, ettei musta löytynyt mitään selkeää vikaa mikä vaikeuttaisi raskautumista. Toisaalta harmittaa että miksei sitten puolessa vuodessa ole jo tärpännyt kun ihan yrittämällä yritetään. Ja samalla myös etäisesti pelottaa, että entäs jos vika onkin miehessä ja mitä sitten tapahtuu.   Mutta jatketaan yrittämistä, toivottavasti pian tärppää. 

Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.

Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.

5857/6611 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on ollut hyvää keskustelua rauta-arvoista 🙂Kertokaapa nyt vielä mikä on se raja-arvo hemoglobiinissa?Itsellä kun mitattiin viimeksi niin hb 127,ferritiini 33.

Viime yönä näin kurjia unia,jossa selvisi,että minulla oli kohdun ulkopuolinen raskaus ja sitten yhtäkkiä en voinutkaan enää tulla raskaaksi 😔

Johtuu varmaan siitä kun odotan postista sitä hedelmällisyys testiä ja oikeasti pelkään,että se näyttää plussaa(eli että en ole hedelmällinen) 🙄Palaan kertomaan,sitten tuloksen kun pääsen ensin testaamaan.

5858/6611 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiko kirjoitti:

Haleja keskenmenon kokeneille <3. Kyllä silloin on oikeus tuntea vihaa ja surra. Mä itse olisin tuollaisessa tilanteessa varmasti vähän tökerö, sillä en tiedä mitä pitäisi sanoa ja alkaisin varmaan selittämään jotain omasta mielestäni lohdullista, jonka toinen voisi ottaa väärin. 

Haaveileeko kukaan muu raskautumisesta sen takia, että pääsisi pois työelämästä 😂? Mulla on aika raskas työ. Ala on uusi ja pitää itse kehittää prosesseja ja työstää toimintatapoja, eli jos kohdataan ongelmia, ei kukaan tiedä vastausta vaan se pitää itse selvittää.  Joskus ajattelen, että olisi kivempi olla alalla jossa "kaikki on jo valmista" ja tehdä "kuten aina ennenkin". Uskon, että ihan lähivuosien aikana työskentely meilläkin helpottuu. Työkuormallisesti suurin osa töistä painottuu kesään ja syksyyn. Sen takia toivon entistä enemmän heinä/elovauvaa, jotta voisin jäädä äitiyslomalle juuri kiireisimpien hetkien keskellä. Eli olispa ihanaa jos nyt tärppäisi, pääsisi kiireen keskeltä perhevapaille ja jos palaa töihin vaikkapa vuoden jälkeen niin prosessit ja toimintatavat on todennäköisesti jo "valmiimpia".  

Mä kävin muutama viikko takaperin gynellä tutkituttamassa itseni. Multa otettiin myös verikokeita ja erilaisia testejä ja sain näiden tulokset eilen. Hyvänä puolena on, ettei musta löytynyt mitään selkeää vikaa mikä vaikeuttaisi raskautumista. Toisaalta harmittaa että miksei sitten puolessa vuodessa ole jo tärpännyt kun ihan yrittämällä yritetään. Ja samalla myös etäisesti pelottaa, että entäs jos vika onkin miehessä ja mitä sitten tapahtuu.   Mutta jatketaan yrittämistä, toivottavasti pian tärppää. 

Kyllä toivon raskautta siksikin,että pääsisin olemaan kotona. Kuopus ekaluokkalainen ja hänen ei tarvisi olla yksin kotona ,tykkään myös olla kotiäiti ,haluaisin kerhoilla äiti lapsi kerhossa yms..Tykkään myös työstäni,mutta ikäni puolesta alkaa olla viimeiset hetket saada vielä lapsia,niin haluaisin kokea vielä sen uudelleen ❤

5859/6611 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiko kirjoitti:

Haaveileeko kukaan muu raskautumisesta sen takia, että pääsisi pois työelämästä 😂? Mulla on aika raskas työ. Ala on uusi ja pitää itse kehittää prosesseja ja työstää toimintatapoja, eli jos kohd" 

Mulla hieman sama. Voi kuulostaa jonkun korvaan hassulta, että lasta yritetään sen takia ettei halua olla töissä (😃) mutta mietin asiaa lähinnä siltä kantilta, että nyt olisi oman työtilanteen kannalta se otollisin hetki saada perheenlisäystä. Viimeisen parin vuoden aikana oon saanu hilattua itteni hyvään positioon ja ihan hyville palkoille, niin mulle olisi vaan luonnollista jäädä tästä asemasta hetkeksi äitiyslomalle. Plus just tällä hetkellä ei oikein löydy motivaatiota työlle…

Nyt menossa kp32/30 mutta testi näytti ainakin vielä eilen aamulla negaa. Luulen, että stressi vaan pitkittää kiertoa muutamalla päivällä ja kohta hanat aukee. Pillahdin eilen pitkästä aikaa itkuun ja keskusteltiin taas miehen kanssa, että mikä on molempien olo tästä puolen vuoden yrityksestä ja millä fiiliksillä mennään seuraavaan kiertoon. Murehdin näitä asioita helposti yksikseni kun en halua kuormittaa puolisoa koko ajan samoista aiheista, mutta eilinen hetki teki kyllä hyvää ❤

Piristin myös itseäni tällä viikolla kun kaivoin jouluvaloja ja muita jouluaiheisia koristeita ja koristelin hieman tätä meidän asuntoa. Voi olla joillekin liian aikaista, mutta rakastan joulua ja joulunaikaa niin ajattelin, että jos tämä tekee mut iloiseksi niin antaa palaa 😊

5860/6611 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiko, mä tavallaan 😂 tykkään kyllä ihan hirveästi työstäni, etenkin nyt kun pääsin vihdoin vaihtamaan työpaikkaa sellaiseen paikkaan jossa työ on enemmän minua kiinnostavaa, haastavaa ja hieman psyykkisesti että fyysisesti kevyempää kun edellinen. Olen siis hoitoalalla. Kuitenkin tässä viimeiset vuodet käytännössä ilman lomia työskennelleenä kaipaa vähän sitä lepoa. Tykkään kyllä myös hirveästi olla kotona lasten kanssa, touhuta ja käydä kerhoissa. Se on maailman parasta kun saa ne rutiinit ja on aikaa tehdä asioita ja sen päälle vielä hoitaa kotihommia. 😌

Mä just viimeks eilen taisin vannoa, että en osta enkä tee yhtään raskaustestiä ennen kun menkat on vähintään selkeesti myöhässä.. noh, ostin nyt tänään kuitenkin ne testit ja hätähousuna jo testasinkin parin tunnin päiväpissasta. Nyt siis kp22-25/25-28. Omaan silmään jotain siellä vilkkuu, mutta onko vaan kemiallinen, viivanpaikka tms.. jos pari päivää malttais ja sitten tekis uuden. Nyt ei haluais yhtään elätellä turhia toiveita joten jäitä hattuun. 😩