Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Liityn kanssa keskusteluun, oon lukenut teiän viestejä nyt pari kuukautta.
Miten aikasin ihmisillä näkynyt plussa testissä? Itellä näytti testi plussaa 22.10 ja edelliset kuukautiset alkaneet 5.10, joten ovulaation pitöisi laskujen mukaan pitänyt olla 19.10. Tein testin näin aikaisin tupareiden takia, koska minulla oli selkeitä oireita jo. Soitin neuvolaan ja sieltä ohjeistettiin tekemään viikon päästä uusi testi ja näytti selkeää plussaa vieläkin. Neuvolasta epäiltiin jos olisi ollut edellisestä kierrosta ja ollut varhainen km. Nyt pelko että olenko oikeasti raskaana vai onko mennyt kesken. Oireet ovat vieläkin, rintojen kipu, haju herkkyys ja huono olo.
Tervetuloa mukaan uudet kuumeilijat, myös Vesno! Ja onnea positiivisesta testistä❤️Epäilen, että sun kohdalla On tapahtunut joko niin, että olet raskautunut jo edellisestä kierrosta ja sinulle tuli kuitenkin vuoto menkkojen aikaan. Se on harvinaista, muttei ollenkaan tavatonta. Tai sitten sinulla on ollut ovulaatio poikkeuksellisen aikaisin tässä kierrossa🤔 Jos ovulaatio olisi ollut vasta 19.10, ei se millään olisi näkynyt plussatestinä 22.10...Keskenmenokaan ei kuulosta ihan järkeenkäyvältä, koska raskaushormoonitaso alkaa laskea heti keskenmenon jälkeen, joten tuskin näkyisi enää vahvana raskaustestissä. Mikäli raskautesi toivottavasti jatkuu, tähän saadaan vastaus vasta ultraäänessä, jolloin nähdään vauvan koko ja mitä viikkoja se vastaa❤️
Mä sain elämäni ekan ovisplussan eilen illalla (viiva+hymynaama)! Vitsit kuinka hyvä fiilis!
Mähän olen jo epäillyt että olisin joko itse viallinen tai tikut ovat rikki. Kierto on meinaan vaihdellut 27-38 päivän välillä ja en ole tikkuihin saanut mitään väriä koskaan (muutaman kerran näkynyt joku haamujen haamu). Tein uuden testin tänään aamupäivällä ja viiva oli jo hieman eilistä haaleampi (hymynaama pärähti kuitenkin). Olen tikutellut vain kerran päivässä. Aloin miettimään, että jos mulla on niin nopea lh-huippu, että jos tikuttelee kerran päivässä niin "ovis voi mennä ohi". Tikuttelen mielenkiinnon vuoksi vielä illalla, "toivon" tyhjää tikkua, jotta teoriani saisi vahvistuksen. Samalla se voisi antaa mielenrauhaa miksei aikaisemmin ole näkynyt plussaa, ja että olisin voinut ovuloida normaalisti vaikkei tikku niin sanoisikaan.
Talleteltiin äsken, toivottavasti tärppäisi (en saanut miestä enää eilen illalla houkuteltua, toivottavasti ei ollut liian myöhäistä). Nyt ainakin tuntuu siltä, että on "realistiset mahdollisuudet". Toivottavasti parin viikon kuluttua ei tiputa entistä korkeammalta ja kovempaa.
Nyt menossa yk5, kp18/27-38 ja dpo0.
Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.
Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.
Täällä koettu äsken pienimuotoinen romahdus, kun vessassa käydessä paperiin jäi minimaalisen vähän punaista verta. 😕 Yleensä se on joka ikinen kerta ollut merkki siitä, että tiputteluvuoto alkaa ja siten siis myös menkat. Enkä tiedä miksi tämä kerta olisi erilainen. Joka kerta sitä tietty toivoo, että ”no jospa se olisi tällä kertaa kiinnittymisvuotoa” ja varsinkin nyt, kun rinnatkin aristanut. Mutta se on omaa toiveajattelua. Kiinnittymisvuoto kun kai ei ole kovin yleistä? Ja myös, kun yk1 kun sain sen haalean viivan niin silloin ei ollut ei minkäänlaista tiputtelua tai tuhrua.
Eli voin jo lähes satavarmasti heittää hyvästit toiveelle, että tässä kierrossa olisi tärpännyt ja alkaa odotella menkkoja alkavaksi muutaman päivän sisällä. Asiaahan ei yhtään auta se, että ystäväni kertoi tällä viikolla, että on raskaana (vaikka tietenkin hänen puolestaan olen iloinen).
Välillä tuntuu, että en tiedä kuinka kauan jaksan tätä tunteiden vuoristorataa, jatkuvaa toivon ja pettymyksen vaihtelua. Mulla on samoja fiiliksiä kuin mitä joku juuri täällä hetki sitten kommentoi, että kokee epäonnistuneensa (naisena), kun ei onnistu tulemaan raskaaksi. Ja hävettää, että miten saatoin olla niin tyhmä, että kuvittelin tämän kierron olevan erilainen ja miten edes kuvittelin (oireista tai muista), että voisin olla raskaana?
Heleena kirjoitti:
Liityn kanssa tohon vuoristorata-jengiin. Tunteet on kyllä vahvasti pohjamudissa mekkojen aikaan ja olen valmis heittämään lusikan nurkkaan. Tunnen myös vahvaa epäonnistumista naisena joka negakierto, ja tunnen oloni jotenkin tyhmäksi kun edes uskalsin kuvitella mitään. Mutta sieltä aina toiveet nousee päivien myötä ja ovisaikaan täynnä uskoa!
Olen pahoillani Neiti Kesäheinä menkoista. ❤️Jospa sitten elokuun nyytti osuisikin kohdalleen. Sitä lähden varmaan itsekin pian kuumeilemaan.
Täällä tosin vasta dpo 5 , mutta usko alkaa jo olla heikko. Pari päivää sitten täälläkin iloitsin, kun onnistuin bongaamaan oviksen tikulla ja lämmöstä ja oireista jotka kaikki tukivat toisiaan. Mutta yllätys yllätys, kun kaikki muuten natsaa, sain hirveän flunssan heti ovispäivän jälkeen. Luulenpa, että se ei ainakaan edesauta raskautumista. Mut katsellaan. Naama on ainakin taas kuin petolinnut päivällinen. Jotkut hormonit jyllää! 🙈
Niin samoja ajatuksia täälläkin .On pettynyt kun kroppa ei toimi ja tunnen itseni hölmöksi kun kuvittelin että tässä iässä vielä raskautuisin ongelmitta 😔
Täälläkin naama kukkii kovasti 😟
Nyt on side varastot taas täytetty,että näistä menkoista selvitään. Toivottavasti olisi viimeinen kierto tätä lajia ..
Olen nyt tsempannut ruokavalioni kanssa,lisännyt rautapitoisia tuotteita ja c vitamiinia .Empä oikein muuta voi tehdä parantaakseni alhaisia rauta-arvoja 🤔 Ovista tikuttelen ja talletellaan.Parhaamme tehdään ja jos se ei riitä niin sitten sille ei voi mitään 🥺
Tänään koetin puolisolle jotain sanoa tästä tilanteesta mutta ei hän halua ymmärtää 😔
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Oletteko seuranneet Toisenlaisia teiniäitejä? Mitä ajatuksia se herättää?
Toisenlaiset teiniäidit herättää itselläni haikeutta. Olisin toivonut perheen perustamista päälle 20-vuotiaana, mutta se ei toteutunut.
Täällä on yhtäkkiä kp 13 ja pahoin pelkään, että tämä kierto jää välistä. On niin paljon töitä ja tää talven pimeys väsyttää. Tulee kyllä jälleen surkea olo, että oman suurimman unelman toteuttaminen käy näin vaikeaksi.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Ilona Eloisa, olisiko teillä mahdollista tässä kierrossa yrittää vaikka suoraan tehdä yksi koti-inseminaatio? Silloin olisi raskauden mahdollisuus tässäkin kuussa 😊
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin!
Täällä kp 19 ja odottelen josko ovis tulisi tässä kierrossa hieman aikaisemmin kuin viime kierron kp 28. Ainakin valkovuotoa on selvästi lisääntynyt viime päivinä. Aamulämmöt sen sitten kertoo 😬
Moikkamoi kaikille taas ☺️
Olen viettänyt hiljaiseloa useamman kuukauden ja näemmä viimeisin viestini oli elokuulta. Olen välillä käynyt täältä lukemassa kuulumisia ☺️
Täällä lähestyy kp1 (tiputtelua on jo eli ylihuomenna varmaankin alkaa) ja olen tästä todella innoissani. Vähän käänteinen tilanne tällä palstalla, mutta syynä on kuitenkin se, että yrittäminen voi taas jatkua eli tauko on historiaa 🥳 Olen seurannut kiertoani tarkkaan tauonkin aikana ja nyt se on jo pidemmän aikaa ollut 29-30 päivää. Flo ennusti kp1 perjantaille, mutta ei muutaman päivän varaslähtö tässä tilanteessa huonoin asia ole 😉 Tauon aikana olen koonnut paljon ajatuksia ja nyt olo on rennompi. Toivon, että osaamme tällä kertaa olla ottamatta paineita. Ovistestejä vielä harkitsen. Kaapista löytyy muutamia, käytän ainakin ne ja sitten mietin asiaa uudelleen. Ne antavat paljon tietoa, mutta luovat kyllä paineitakin.
Mukavaa olla taas täällä! Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin 🥰
Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa
Olisihan se mahdollista mut ei se 1 krt liki 1 kk vanhalla spermalla pahimmassa tapauksessa, oikein mieltä lämmitä
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Ferritiinistä. Mulla on todettu ferritiinin olleen keväällä 10, ja sitten loppukesästä 25. Olen kuitenkin nyt raskaana, ja muistan gynekogin sanoneen, että hämmentävän vähän ferritiiniarvot vaikuttavat raskauteen, hän on myös hedelmällisyyshoitojen kanssa tekemisissä ja hänellä oli paljon tietoa aiheesta. Varmasti olisi hyvä hoitaa ne kuntoon ennen raskautta, mutta mun tapauksessa kävi nyt näin. Nyt ekalla kolmanneksella en oo syönyt rautaa, kun en löytänyt siitä varmaa tietoa, ja neuvolakaan ei osannut antaa yksiselitteistä vastausta, onko turvallista syödä, eli odotan nyt tokan kolmanneksen alkuun. Oon koittanut syödä rautapitoisia ruokia.
Täällä testettu r- testi. Ei tullu yllätyksenä enää et negaa näytti. Saa nähdä. Joko menkat tai ensviikol uus yritys r-testin suhteen, jos mitään ei ota tapahtuakseen. Ja saa nähdä sen ohella kuinka pitkäksi kierto venyy.
MUTTA niin kuaan ku menkkoi ei ole, on toivoa!
varattiin varhaisultra 13.11, ei kestä pää odotella pidempään, että mikä tilanne on.
Testit näyttää positiivista ja menkat eivät ole alkaneet joten kai sitä on uskottava, että raskaana ollaan :D Itsellä muutama vuosi sitten ollu keskenmeno, josta ei ollut mitään oireita vaan ultrassa huomattiin vasta.
Täällä kans sellainen fiilis, et menkat alkaa tällä viikolla. Nutturan kanssa sitten mennään samoilla päivillä 👍
En tiiä, miten tässä jatkais.. Jotenki kai sitä stressiäkin pitäis saada alaspäin. Itse huomaan, et kaikki tää korona-aika yms stressaa tällä hetkellä. Mut ei se auta, kun taas ens kierrossa toivoa parasta.
Mulla vahvistui r-testi pe saakka. (4+5) Pe illalla alkoi melko runsas kuukautismainen vuoto. Vuoto jatkunut runsaana eiliseen saakka, nyt vielä tiputtelee, r-testissä enää haalea plussa. Kesken meni jo heti alkuun. 😭 Palaan siis tänne, toivottavasti ei tarvitse odottaa seuraavaa raskautta taas 8 yk.
Jätin soittopyynnön neuvolaan ajan perumista varten ja kysyäkseni pitääkö käydä jossain kontrollissa varmistamassa että kohtu on tyhjentynyt, en ole hakeutunut lääkäriin, sillä vuoto ollut kivutonta.
♥️♥️♥️
Neuvolasta oltiin niin empaattisia puhelimessa, että oli vaikea pidätellä itkua. Kysyttiin miten voin henkisesti ja muistutettiin että heille saa psyk.hoitajalle ajan jos on siihen tarvetta.
Parille ystävälle kertonut keskenmenosta ja heidän reagointi ollut tosi vaivaantunut, sellainen että itselle tullut fiilis että hitto miksi kerroin. (Ymmärrän kyllä etteivät he mitään pahaa tarkoita) Oli niin ihana huomata että edes joku ymmärtää. ❤️ Mieskin on ollut jotenkin tahditon, tod.näk käy pettymystä mielessään läpi mutta eihän tämä raskaus ollut vielä hänelle kovin konkreettinen.
Itse koen että haluan nyt heti uudestaan raskaaksi, surettaa ja viikonloppuna iltaisin pääsi muutamat itku. Samalla tämä loi kuitenkin toivoa tulevaan, ehkä seuraava raskaus vielä tulee, ja saadaan vauva syliin asti. ❤️
♥️♥️♥️
Pahoittelut Quinn ja voimia ❤️
Olen niin pahoillani Quinn 😪😔 Varmaan ei juuri nyt lohduta ajatus,että raskaus kumminkin alkoi ❤ Tsemppiä kovasti asian käsittelyyn ❤
Teiniäitejä en ole katsellut telkkarista,on ihan ok saada vauva hyvin nuorena, mutta jotenkin en nyt kestä katsella vauva ohjelmia 😔
Tänään kuulin taas yhden tutun saavan vauvan, samaa ikää itseni kanssa.Iski suru,että miksi minun kroppa ei toimi enää 😔
Kamala myrsky,tuntuu että katto lähtee talosta irti 😳 Toivottavasti sähköt pysyy,etteivät katkea.
Olen menossa tällä viikolla kampaajalle,jotain piristystä elämään 🙂
Tästä uudesta kierrosta on tosi huonot fiilikset, ei huvita yhtään mikään.Valmiiksi jo fiilis,ettei tästäkään kumminkaan tärppää.Mies tekee välillä myös ilta/yötyötä, en tiedä miten edes saa järjestymään tallettelulle aikaa 🤔
Hyvää uutta viikkoa kaikille 🍁
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Quinn: olen pahoillani ❤️😥 itsellä kävi (oletettavasti) juuri samalla tavalla yk1. Päättelen sen r-testin haalean viivan lisäksi siitä, että sen kierron vuoto (joka lopulta alkoi noin 5 päivää myöhässä) oli jotain todella runsasta ja kivuliasta verrattuna normimenkkoihin. Sen jälkeen päätin etten enää testaa ellei menkat ole vähintään viikon myöhässä. Jotta välttyy pettymyksiltä ja surulta. Lisäksi yritän (vaikkakaan se ei ole helppoa) ajatella, että sentään raskaus alkoi, että ehkä se vielä alkaa uudelleenkin paremmalla onnella.
Nuorena äidiksi: täällä vähän sama tilanne. Eilisen paperiin jääneen veripisaran jälkeen ei enää ollut mitään, joten ehdin uudelleen herätellä toiveita olisiko ollut kiinnittymisvuotoa. Kunnes tänään illalla jäi taas jotain rusehtavaa tuhrua paperiin ja petyin uudelleen. Mutta niin kauan kuin ei ole menkkoja, on tosiaan toivoa!
Ei ollu menkat. Ruskeeta vuotoa, iha pari hassua tippaa.. O.o ja tänä aamusta en ees tiedä mitä oli. Varmaa valkovuotoo.. hmmm .. :) menkat eivät siis tulleet ja taas jännittää! :D