Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

5361/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani Beibiätulille 😥Tsemppiä asian käsittelyyn ❤️

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5362/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beibiätulille paljon voimia ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
5363/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beibiätulille, olen todella pahoillani 💔❤️

5364/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätorpan emäntä kirjoitti:

Beibiätulille kirjoitti:

Varhaisultrassa käyty 9+2 eikä ollut ketään kotona. Suru puserossa palataan lähtöruutuun...

Olen ollut tällä palstalla vasta muutaman kuukauden, mutta näköjään jo toinen huijari paljastui. Tiedoksesi, että varhaisultra tehdään aiemmin, viikosta 6 alkaen (jos tehdään ylipäänsä lainkaan, sehän ei kuulu kunnalliseen neuvolaohjelmaan). Ilmiannoin nimimerkkisi.

Onneksi Facebookin ryhmissä näitä feikkaajia ei ole, suosittelen lämpimästi siirtymään sinne: aidompaa ja asiallisempaa keskustelua!

Mitä ihmettä 🙄😳

Varhaisultraa itselle ainakin suositeltiin vasta viikosta 8 eteenpäin. Ihmettelen asennettasi (ainakin jo toistamiseen bongaan) muita kohtaan. Ellei ole hyvää sanottavaa, voinee olla hiljaa. Ei hetkauttane sinun odotustasi tai toivettasi muiden kirjoitukset.

5365/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ovistesti kysymykseeni ja hyvistä pointeista aiheeseen liittyen!

Mulla näytti tänään testi negatiivista eli kolmea päivää pidempää plussaputkea ei tullut. Mietin voisiko yksi ongelma olla digitestissä niin kuin Toffi ehdotti. 🤔 Kun irrotin testiliuskat niin ei ainakaan eilen (ke) viivat edes olleet ihan tasavahvat ja ehkä ti viiva oli kaikkein vahvin, vahvempi kuin ma eli ehkä ti olikin ainoa plussa päivä vaikka laite kaikkina kolmena antoi hymynaaman?

Googlasin tätä asiaa vielä niin ilmeisesti pari kolme päivää positiivista tulosta voi olla siinäkin mielessä normaalia että herkkä testi saattaa tunnistaa joillain naisilla lh huipun lisäksi vasta kohoamassa olevan ja toisaalta huipun jälkeen jo laskemassa olevan lh:n jolloin tulee useampi positiivinen tulos 🤔

Mun kierto on epäsäännöllinen mutta enimmäkseen käsittääkseni normaalin rajoissa (27-33 pv) ja ehkä kerran vuodessa tulee outo pitkä kierto mutta sekin kai voi olla normaalia silloin tällöin? Meillä vasta muutama kk yritystä takana niin ihan vielä ei kehtaa mennä gyneltä kyselemään oman mielenrauhan vuoksi, kun varmaan käskettäisiin vaan jatkaa yrittämistä 😅

Joka tapauksessa selvästikään ovis testaaminen ei ole oikotie onneen kun eka pos tulos ei sitten kai varmuudella tarkoitakaan että ovis olisi todennäköisesti seuraavana oäivänä, edes vaikka ovis sinänsä tapahtuisi normaalisti 😕 Ja hyvä pointti sekin että positiviinen ovis testi ei ole varma merkki että ovis tapahtuisi ylipäätään. Pitää ehkä alkaa mitata niitä aamulämpöjä, kiitos siitä vinkistä! Helppoahan tämä tosiaan olisi, jos vaan olisi seksiä joka toinen päivä läpi kierron 😅 mutta mulle kyllä sopisi paremmin jos olisi vaan muutama päivä jolloin on pakko ja sitten muun aikaa saisi mennä sen mukaan tekeekö mieli niin siksi yrittää kikkailla kaikkea 😕

5366/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis jokainenhan itse voi päättää missä vaiheessa menee varhaisultraan ja raskausviikosta 6 alkaen on käsittääkseni todellakin ehdoton minimi, sillä kaikilla ei siellä silloin edes kunnolla näy mitään. Itse kävin kuopuksesta varhaisultrassa viikoin 8+1. Eli en alkaisi todellakaan puhumaan toisesta tuolla tavalla huijarina.

Beibiätulille, olen pahoillani puolestasi ja toivotan kovasti tsemppiä jatkoon! ❤️

5367/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beibiätulille voimia ❤️ Pelkäsinkin tuota kohdallasi, kun näin huhtikuisissa edellisen vsrhaisultrakuulumisesi. Se, kun kuulosti niin kovin tutulta. 💔

Täällä Kp28 vaihtui kp1. Keskenmenon jälkeen eka normaalipituinen kierto. En edes osaa olla pettynyt, kun oli niin vahva tunne, ettei tärpännyt. Meillä yritys jatkuu periaatteella "tulee jos on tullakseen". En jaksa mittailla lämpöjä 🙈 ovistestitkin jätän kyllä väliin.

Mitä kultakalalle kuuluu?

Nautitaanhan syksystä. 🍁🍃☔🌞

5368/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toffi kirjoitti:

Beibiätulille ei oo todellista! Oon niin pahoillani!

Hiiviskelijä: Progesteroniarvo on katsottu kerran, jolloin se oli matala (13 viikko oviksen jälkeen). Mulla on niukat menkat, välillä tiputtelua ennen, lyhyehkö luteaalivaihe ja oon hoikka. Epäilen siis itse, että keltarauhashormonia on liian vähän ylläpitämään raskautta. Mulla on ollut ainakin neljä kemiallista (niiden jälkeen lopetin testailun aikaisin ja herkillä testeillä), mikä kertoo, että raskaaksi tulen, mutta raskaus ei kestä. Gynellä kaikki ok ja (yksityinen) gyne ei ollut halukas tekemään enempää asian hyväksi, kun alle vuosi vielä yritystä. Sanoi vain, että seksiä pitää olla tarpeeksi ovulaation aikoihin. No se nyt ei ollut ongelma, kun mulla oli nuo neljä kemiallista peräkkäisissä kierroissa..

Kiitos Neliapila! Teille myös pikaista plussaa!!!

Halti ja Aurinko, mielenkiintoisia pointteja oviksesta ja aamulämmöistä!

Mulla useimmiten testiviiva on kontrolliviivan värinen parinakin päivänä mut vain yhtenä tummempi. En tiedä, tulkitsisiko digi sit ne kaikki päivät plussiksi.

Onpa jännä, että yksityinen gyne ei suostu tekemään mitään, vaikka sulla alhainen progesteronikin. Mulla mitattiin myös viikko oviksen jälkeen, ja arvo oloi 47. Myös muut verikokeet oli kaikinpuolin ok. Siitä huolimatta gyne suositteli mulle siirtymistä ovulaatioinduktioon pian (yritystä takana n. 8kk). Itse tosin olen jo lähes 39-v. eli kovin kauaa ei kannata katsella.

5369/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beibiätulille kirjoitti:

Varhaisultrassa käyty 9+2 eikä ollut ketään kotona. Suru puserossa palataan lähtöruutuun...

Onpa kurjaa. Voimia <3

5370/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko kirjoitti:

Haluaisin jakaa teidän kanssa myös tämän kuvaajan ja taulukon raskauden alkamisen todennäköisyydestä sen mukaan, montako päivää ennen tai jälkeen yhdyntä on tapahtunut.

Tämä on hyvä muistutus siitä, että on tärkeetä että talletteluita olisi hieman ennen ovulaatiota, jos vain ovulaatiopäivänä nii todennäköisyydet on jo pienemmät.

Mulla ainakin kehon lämpötila nousee vasta ovista seuraavana päivänä. Eli tuo "temperature rise" olisi ainakin itsellä 1 dpo. Olen myös lukenut useammasta tutkimuksesta, että raskaaksi tuleminen on äärimmäisen epätodennäköistä, jos yhdyntä on (edes tunteja) munasolun irtoamisen jälkeen. Meillä tähdätään siihen, että seksiä olisi varsinkin ovista edeltävänä päivänä. 

Käytän muuten Ouran sormusta lämpötilojen mittaamiseen. on mulla ainakin ollut tosi tarkka tapa seurata ovulaatiota.

5371/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisultraan tosiaan pääsee siihen saakka kunnes rv 12 on täynnä.

Nyt ei kannattaisi yrittää päteä ja ilkeillä asioilla joista ei ilmeisesti itsellä ole mitään tietoa.

https://perhe-arte.fi/helsinki/alkuraskauden-ultraaanitutkimus/ Siinä esim Perhe-Arten sivuilta faktatietoa

5372/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisultra ja alkuraskauden ultra on yksi ja sama asia. En ala sinun kanssasi väittelemään, mutta useamman raskauden kokemuksella ja terveydenhuollon ammatti-ihmisenä tiedän mistä puhutaan. Minun ei ole tarvetta valheellisia tai vääriä tietoja jakaa muille ihmisille.

Hyvää odotusaikaa sinulle ja auringonpaistetta syksyyn

5373/6611 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille ❤️ ❤️ Beibiätulille valtavasti voimia 😔❤️

Täällä on YK9 tai 10, olen laskemisen lopettanut. Ensimmäiset lapsettomuustutkimukset tehty ja saatu hieman syytä miksi tämä yrittäminen on mahdollisesti näin ”kauan” kestänyt. Tähän kiertoon aloitin eilen Terolutit luteaalivaiheen pidentämiseksi, koska minulla on aina useamman päivän tiputtelua ennen kuukautisia. Todella rentoutunut olo, kun tietää, että on avunpiirissä. Suosittelen todella teille joilla yritystä jo pidempään hakeutumaan lapsettomuustutkimuksiin. Vähentää stressiä ja ainakin itsellä vaikutti positiivisesti koko yrittämiseen.

Täällä taitaa olla menossa dpo3 ja yritän nauttia nyt tästä ihanasta aurinkoisesta syksystä. Tsemppiä jokaisella ja jos joku haluaa tietää lapsettomuustutkimuksista tai hoitoon hakeutumisesta niin voin kertoa omia kokemuksia.

5374/6611 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta. Juuri muutama päivä sitten kommentoin niistä hikipuuskista, että niitä oli minulla viime loppu kierrossa, niin nyt tänä aamuna taas 🙄 Jotenkin tuli taas se fiilis ettei olekaan mitään jännättävää, jos tämä kierto menee taas samanlailla kun edellinen, niin lopputulos on uuteen kiertoon siirtyminen 😕

Alkuraskauden ultrasta oli keskustelua, itse olen käynyt vain niissä kunnan tarjoamissa ennen viikkoa 12 ja aion tehdä tälläkin kertaa niin, mikäli raskautuisin.

Tosi ikävää, kun täällä palstalla välillä käydään ilkeilemässä 😕 Jokainen voi miettiä miltä se tuntuisi omalla kohdalla, tai onhan niitä mieleltään kylmiä ihmisiä, jotka ei tunne mitään, valitettavasti 😞 Se on vaan valitettava totuus, että netissä on paljon kiusaamista.

Kaikesta huolimatta oikein mukavaa viikonloppua kaikille ❤️

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5375/6611 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti kesäheinä kirjoitti:

Huomenta. Juuri muutama päivä sitten kommentoin niistä hikipuuskista, että niitä oli minulla viime loppu kierrossa, niin nyt tänä aamuna taas 🙄 Jotenkin tuli taas se fiilis ettei olekaan mitään jännättävää, jos tämä kierto menee taas samanlailla kun edellinen, niin lopputulos on uuteen kiertoon siirtyminen 😕

Alkuraskauden ultrasta oli keskustelua, itse olen käynyt vain niissä kunnan tarjoamissa ennen viikkoa 12 ja aion tehdä tälläkin kertaa niin, mikäli raskautuisin.

Tosi ikävää, kun täällä palstalla välillä käydään ilkeilemässä 😕 Jokainen voi miettiä miltä se tuntuisi omalla kohdalla, tai onhan niitä mieleltään kylmiä ihmisiä, jotka ei tunne mitään, valitettavasti 😞 Se on vaan valitettava totuus, että netissä on paljon kiusaamista.

Kaikesta huolimatta oikein mukavaa viikonloppua kaikille ❤️

Hassua, täälläkin myös ollut hikipuuskia öisin, viime yönä heräsin myös ihan pää hiessä. Yleensä hikoilen aina edellisenä yönä ennen kuukautisia. olen yhdistänyt sen kehon lämpötilan laskuun kun keltarauhashormonin määrä kehossa romahtaa loppukierrossa.

Mutta joo, olen myös luovuttanut tämän kierron suhteen. Ylipäätään odotukset plussasta on aika lailla nollassa. 😔

5376/6611 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiiviskelijä kirjoitti:

Aurinko kirjoitti:

Haluaisin jakaa teidän kanssa myös tämän kuvaajan ja taulukon raskauden alkamisen todennäköisyydestä sen mukaan, montako päivää ennen tai jälkeen yhdyntä on tapahtunut.

Tämä on hyvä muistutus siitä, että on tärkeetä että talletteluita olisi hieman ennen ovulaatiota, jos vain ovulaatiopäivänä nii todennäköisyydet on jo pienemmät.

Mulla ainakin kehon lämpötila nousee vasta ovista seuraavana päivänä. Eli tuo "temperature rise" olisi ainakin itsellä 1 dpo. Olen myös lukenut useammasta tutkimuksesta, että raskaaksi tuleminen on äärimmäisen epätodennäköistä, jos yhdyntä on (edes tunteja) munasolun irtoamisen jälkeen. Meillä tähdätään siihen, että seksiä olisi varsinkin ovista edeltävänä päivänä. 

Käytän muuten Ouran sormusta lämpötilojen mittaamiseen. on mulla ainakin ollut tosi tarkka tapa seurata ovulaatiota.

Oisko sulla heittää jotain noista tutkimuksista? Tuntuu ihan hullulta, että lapsettomuusklinikat ajoittavat inseminaatiot ovulaatiopäivälle, jos kerran tutkimusten mukaan silloin on jo äärimmäisen epätodennäköistä tulla raskaaksi (inssipäivänä siis munasolu voi olla ihan hyvin jo irronnut lähituntien aikana). 

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

5377/6611 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on inseminaatio ajankohtainen tammikuussa jos raskaus ei ala ennen sitä. Tai halutessamme voidaan ohittaa koko inseminaatio ja siirtyä suoraan keinohedelmöityshoitoihin. Lääkäri itse sanoi, että inseminaation onnistumisprosentti on noin 10%, että ymmärtää jos haluaa ohittaa sen vaiheen hoidoissa.

Sain jo nyt reseptin Conofal-F pistoksiin tammikuulle ja alan itseäni pistämään kp3 -> melkein ovulaatioon asti 2krt päivässä. Pistos kypsyttää munasolua. Kypsymistä seurataan ultralla, kun munasolu on ”kypsä” saan irroituspiikin ja seuraavana päivänä on inseminaatio. Kyllä tuossa on hyvä mahdollisuus, että ajoissa ne siittiöt ovat oikeassa paikassa. Itseäni kyllä mietityttää, että miksi tuo onnistumisprosentti on noin pieni jos sperma on hyvää ja ovulaatiotapahtuu.

5378/6611 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunlilja9, meillä on sama suunnitelma seuraavasta kierrosta. Mulla on pistoshoitoja takana jo viisi kiertoa, mutta nyt seuraavaan lisätään inssi ihan vaan siksi, että pistoshoidot eivät näytä tuottavan tulosta ja odottelemme pääsyä ivf-jonoon. Sama juttu meillä, että lääkäri ei usko ongelman ratkeavan inssillä, mutta ei mulla pää kestä olla tekemättä mitäänkään, joten tehdään nyt sitten niitä inssejä jokunen. Ja elättelen mä toki sellaisia vaihtoehtoja, että vika olisikin vaikka mun emättimessä (lima jotenkin sellaista, että estää siittiöiden kulun/väärä ph/joku kroonin bakteerivaginoosi mistä en itse tiedä mitään/jotain vastaavaa) ja siten inssi olisikin ratkaisu. Tai jos miehen hyvälaatuiseen siemenneesteeseen onkin maaliskuisen tutkimuksen jälkeen ilmestynyt jotain vikaa ja siksi ei onnistuta yhdynnöillä, joten siinäkin mielessä inssi voisi olla ratkaisu. Mut 10% onnistumismahdollisuus kuulostaa pieneltä! Meille on sanottu, että jos siemenneste on kunnossa, on onnistumismahdollisuus suunnilleen sama kuin kotona yrittäessä, eli about 20%. 

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

5379/6611 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alkaa sitten yk2. Vähän jännittää... Viime kierto oli 31pv (laskin aluksi väärin). Tänään kp10.

Tavoitteena olis seuraavat pari viikkoa talletella joka toinen päivä (kuten viime kiertokin). Tosin tässä kierrossa voisi tikutella, jos vaikka oviksen bongaisi.

5380/6611 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen olin niin hyvilläni, kun menkat alkoi. Mutta ei sitä vuotoa kyllä paljon tullut. Tänään tullut jotain kirkasta vuotoa. Mitäs tää nyt sitten on? Ikinä ennen ei oo tällaista ollut. Yleensä kun menkat alkanu niin vuodan heti kunnolla. Sekottaako se keskenmeno (7/20) sittenkin vielä kiertoa. 😳 No, ei kai se auta kuin ihmetellä ja tarkkailla tilannetta.

Hyvää viikonloppua!