Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

5341/6611 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen seurannut keskustelua pidempään taustalla ja saanut täältä paljon tukea omassa raskaustoiveessa ja myös paljon tietoa, niin ajattelin kokeilla että osaisikohan joku täällä ehkä auttaa omassa ongelmassani... Nimittäin onko normaalia että ovulaatio testi näyttää plussaa useamman päivän peräkkäin? 🤔

Tämä oli eka kierto kun testasin ovulaatiota, käytin Clearblue digitestiä (se yksinkertaisempi malli johon tulee joko tyhjä ympyrä tai hymynaama). Olen nyt saanut hymynaaman ma, ti ja tänään. Ma ja ti käy järkeen: eikö se menisi niin että ma oli lh-huippu ja ti itse ovulaatio? Tiistaina minulla oli myös oviksee viittaavia vatsakipuja (vaikka mistä sitä tietty tietää ovatko ne kivut ovista edeltäviä, just oviksen aikaisia vai oviksen jälkeisiä 😅)

Mutta tänään testin olisi kai pitänyt olla negatiivinen, koska eikös ovis yleensä ole aika nopeasti ohi? Ja tiedän että ovistestailu pitäisi kai lopettaa ekaan plussaan 🙈 minulla oli viime kierto tosi pitkä (n. 40 pv) ja outo, ovisoireet tulivat ajallaan ja menivät ohi mutta tulivat uudestaan viikkoa myöhemmin. En testaillut silloin niin en tiedä milloin ovis oikeasti oli vai oliko olleenkaan.. Niin nyt yritin oviksen testaamisella nähdä että toimiiko ovis normaalisti eikä ”pitkity” tai ”jää päälle”... 😰

Mutta onko siis kellään tietoa että onko vielä kolmaskin päivä ovisplussaa normaalia tai kuinka monta päivää testi voi näyttää plussaa? Ja onko ovis silti aika pian ekan plussan jälkeen vai vasta vikana plussapäivänä tms? Va jääkö ovis kokonaan tapahtumatta, kun eikös jatkuvasti plussaa näyttävä ovis testi ole myös pcosin ja ovuloimattomuuden mahdollinen merkki? 😔

Vai onko vaan niin että se testaaminen vaan pitäisi lopettaa ekaan plussaan ja testi ei sen jälkeen ole luotettava ja hermoilen turhia? 😅 Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen! 😘

5342/6611 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35828 kirjoitti:

Hei! Olen seurannut keskustelua pidempään taustalla ja saanut täältä paljon tukea omassa raskaustoiveessa ja myös paljon tietoa, niin ajattelin kokeilla että osaisikohan joku täällä ehkä auttaa omassa ongelmassani... Nimittäin onko normaalia että ovulaatio testi näyttää plussaa useamman päivän peräkkäin? 🤔

Tämä oli eka kierto kun testasin ovulaatiota, käytin Clearblue digitestiä (se yksinkertaisempi malli johon tulee joko tyhjä ympyrä tai hymynaama). Olen nyt saanut hymynaaman ma, ti ja tänään. Ma ja ti käy järkeen: eikö se menisi niin että ma oli lh-huippu ja ti itse ovulaatio? Tiistaina minulla oli myös oviksee viittaavia vatsakipuja (vaikka mistä sitä tietty tietää ovatko ne kivut ovista edeltäviä, just oviksen aikaisia vai oviksen jälkeisiä 😅)

Mutta tänään testin olisi kai pitänyt olla negatiivinen, koska eikös ovis yleensä ole aika nopeasti ohi? Ja tiedän että ovistestailu pitäisi kai lopettaa ekaan plussaan 🙈 minulla oli viime kierto tosi pitkä (n. 40 pv) ja outo, ovisoireet tulivat ajallaan ja menivät ohi mutta tulivat uudestaan viikkoa myöhemmin. En testaillut silloin niin en tiedä milloin ovis oikeasti oli vai oliko olleenkaan.. Niin nyt yritin oviksen testaamisella nähdä että toimiiko ovis normaalisti eikä ”pitkity” tai ”jää päälle”... 😰

Mutta onko siis kellään tietoa että onko vielä kolmaskin päivä ovisplussaa normaalia tai kuinka monta päivää testi voi näyttää plussaa? Ja onko ovis silti aika pian ekan plussan jälkeen vai vasta vikana plussapäivänä tms? Va jääkö ovis kokonaan tapahtumatta, kun eikös jatkuvasti plussaa näyttävä ovis testi ole myös pcosin ja ovuloimattomuuden mahdollinen merkki? 😔

Vai onko vaan niin että se testaaminen vaan pitäisi lopettaa ekaan plussaan ja testi ei sen jälkeen ole luotettava ja hermoilen turhia? 😅 Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen! 😘

Hirveän kokenut en näissä ole 😅, mutta eikös ovistesti näytä ”parhaat päivät” eli useamman otollisen päivän 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
5343/6611 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei🖐😊 Kaikille paljon plussaa ja tsemppiä omiin tilanteisiin❤💕💕💕

Neiti kesäheinä on ylläpitänyt täällä ihanaa tsemppiä, sitä me kaikki tarvitaan!👍💕💕💕💕

No sitten mulla on nyt alkanut uusi vaihe elämässä, olen selättänyt nyt suurimman surun ja hain työpaikkaa, jonne tuli samantien kutsu työhaastatteluun.

Menen sinne huomenna ja kaiken pohdinnan jälkeen, tunnen olevani riittävissä voimissa palata töihin😘 Jos näin onnekkaasti käy, ehdin olla reilun 3kk ajan työtön....

Nyt tuntuu siltä, että taas alkaa jaksaan ja työn imu on jo suuri.😋 jos tuo paikka syliini lankeaa, niin...sitten ihan maailman kartalle hypätään, koska ois niin iso ja kansainvälinen paikka, että aiemmatkin isot mestat jää jalkoihin.

Sano, mun sanoneen, että jos tämä työpaikka tulee, niin voi veikata, että tulee myös toinen vauva🤣...hihh...47v. kuumeinen👍💕💕💕💕🎶🎶🎶

Hyvää onnea kaikille etukäteen ja täältä sitä kohta ylös vihdoinkin ehkä pian noustaan😋😘😘

Tähtitaivas☆

5344/6611 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips,

Pitkään pidin tässä taukoa palstailusta, sillä se aiheutti stressiä itselle. Nyt kaipaisin vähän neuvoa tai mielipiteitä!

Nyt on menossa yk5 ja toinen luomukierto terojen jälkeen. Menkat on 1pv myöhässä. Rtesti nega. Mutta 3päivää minulle on tullut hiki todella helposti esim. Siivoamisesta (josta ei yleensä ole tullut). Mistä ihmeestä tämä johtuu?

Ei mitään merkkejä menkkojen alkamisesta. Toki testaan vielä varmuudeksi loppu viikosta. Tämä hikoilunon vaan aivan jäätävää! Lisäksi vähän menkkajomoa ja nännejä vihloo. Mutta niitä on normaalisti miitenkin.

5345/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kauniista sanoistasi Tähti ❤️

Toivottavasti saat sen työpaikan 😊👍

Minullakin on tuollaisia hikipuuskia, ainakin viime kierron lopussa oli ja aloin pelkäämään että menopaussi on tulossa tai kilppari arvoissa on jotain häikkää 🤔 Toivo heräsi myös raskaudesta, mutta menkat sitten kumminkin alkoi.

Kohta onkin jo viikonloppu ja alkaa uusi viikko ja omalla kohdalla jännitys vaan tiivistyy 🙃 Flo ennustaa menkkoja 9 :n päivän päästä.

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5346/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35828, esim. mulla ovulaatiotestit näyttää plussaa vaikka kuinka monena päivänä. Mulla on pcos ja siksi lh-arvo on toooosi koholla ja nuo herkät testit lukee sen lh-piikiksi, vaikka niin ei ole. Kehon toimiessa normaalisti ei ole tavallista, että lh-piikin jälkeen uusi joidenkin päivien päästä. Jos ekasta lh-piikistä munasolu irtoaa, niin kropan pitäisi jatkaa prosessia eteenpäin (progesteroni alkaa nousemaan jne), eikä siinä ole oikein sellaisia tekijöitä, jotka nostaisivat lh:ta uudelleen. Ellei siis se pitoisuus ole kovasti normi-arvoa korkeampi, jolloin testi lukee sen plussaksi niinkuin vaikka mulla. Ja sitten taas vastaavasti lh-piikki ei tarkoita ovulaatiota, eli testiin voi saada plussan ja jopa kipuja voi tuntea (koska se munarakkula pullistelee yrittäessään puhjeta), mutta jos lh:ta ei erity omaan hormonitasoon riittävästi, niin ovis voi jäädä tapahtumatta. Tämäkin koskee etenkin pcos-naisia. Kun sulla on taustalla tuota pitkittynyttä kiertoa ja vähän hassuja ovisplussia, niin mä kävisin ehdottomasti tsekkauttamassa tilanteen lääkärissä! Tietäisi sitten, että missä mennään :) Tsemppiä!

Mustikkainen, mihin sun tilanne eteni niiden hoitojen kanssa? Saitko jotain muuta letrojen lisäksi?

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

5347/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä pointteja Haltilla! Ovistestin plussa Ja ovisoireet ei siis tarkoita sitä että munasolu todella olisi irronnut. Tämän takia voi joskus saada ovisoireita/-plussia useamman kerran kierron aikana mutta se ei tarkoita sitä että ovulatio tapahtuisi monta kertaa vaan että keho on yrittänyt ovuloida mutta ovulaatio ei ole tapahtunut. Hyvä keino ”varmistaa” onko ovulaatio tapahtunut on aamulämpöjen seuraaminen. Lämpökäyrästä näkyy että ovulaation jälkeen aamulämmöt jäävät koholle, silloin tietää että munasolu on todella irronnut.

Itse mittaan aamulämmön heti herättyäni ja pyrin että mittaus tapahtuisi aina 7:30-8:30 aikaan. Merkkaan tuloksen Flo-sovellukseen ja se automaattisesti piirtää graafin tuloksista 👍🏻 Flohun merkkailen myös havainnot valkovuodosta ja muista oireista (esim unettomuus) ja on kiva tutkia että toistuuko jotkin oireet samoina kierron kohtina.

5348/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin jakaa teidän kanssa myös tämän kuvaajan ja taulukon raskauden alkamisen todennäköisyydestä sen mukaan, montako päivää ennen tai jälkeen yhdyntä on tapahtunut.

Tämä on hyvä muistutus siitä, että on tärkeetä että talletteluita olisi hieman ennen ovulaatiota, jos vain ovulaatiopäivänä nii todennäköisyydet on jo pienemmät.

5349/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän tuo perustellaan, että kaksi-kolme päivää ennen ovulaatiota olisi otollisin aika tulla raskaaksi? Kuitenkin munasolu voi hedelmöittyä vasta irrottuaan eikä useamman päivän vanhat siittiöt välttämättä ole enää hengissä. Yleisestihän sanotaan, että siittiöt voivat elää naisen sisällä jopa 5vrk, mutta erilaiset siemennesteen vasta-aineet, kohdun väärä ph-tasapaino, krooninen bakteerivaginoosi ja mitä kaikkea näitä nyt onkaan, voivat tappaa siittiöt todella paljon nopeammin. Tästä syystä olisi tosi tärkeää, että sisässä on todella tuoreita siittiöitä kun munasolu irtoaa/niitä menee sinne varsin pian irtoamisen jälkeen jos raskautumisen kanssa on haasteita. Kaksi-kolme päivää ennen munasolun irtoamista ollut yhdyntä ei ollenkaan välttämättä riitä raskautumiseen. 

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

5350/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käsittänyt niin, että siittiöiden tulisi olla valmiina munanjohtimessa silloin kun ovulaatio tapahtuu. Jos yhdyntä tapahtuu vasta silloin ku munasolu on jo irronnut, eivät siittiöt välttämättä ehdi perille hedelmöittämään munasolua. Alla olevassa lainauksessa munanjohtimeen pääseminen voi kestää puolesta tunnista muutamaan päivään. Ovulaation aikaan emättimen ph ja valkovuoto muuttuvat siittiöille edullisiksi, joilloin siittiöt säilyvät pidempään hedelmöityskykyisinä kuin muina aikoina.

” A man may ejaculate 40 million to 150 million sperm, which start swimming upstream toward the fallopian tubes on their mission to fertilize an egg. Fast-swimming sperm can reach the egg in a half an hour, while others may take days. The sperm can live up to 48-72 hours.”

5351/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras mahdollisuus on kun harrastaa n. joka toinen päivä kuukautisten loputtua seuraavien alkuun, mutta harvapa siihen pystyy, alkaa maistumaan puulta koko homma 🙄Kun ne siittiöt ei sais olla liian vanhoja niin säännöllisesti pitäs harrastaa/tyhjentää.. Kyllä loppu kierrossa jo on ihan kypsä koko yrittämiseen 😕

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5352/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toki ole lisääntymisterveyden ammattilainen, mutta itse olen törmännyt sellaiseen tietoon että päivät ennen ovulaatiota olisivat hedelmällisimpiä. Varmaan tässä voi myös olla poikkeuksia esimerkiksi noiden mainitsemiesi ongelmien vuoksi.

Olen kyllä jostain lukenut että päivät ennen ovulaatiota, ovulaatiopäivä ja päivä ovulaation jälkeen olisivat parhaita yhdynnälle. Ihmettelen kyllä kovasti sitä että miten ovulaation jälkeinen päivä voisi olla kovin hedelmällinen. Kai siinä sitten luotetaan siihen että munasolu pysyisi 24h hedelmöityskykyisenä ja osa niistä siittiöistä jotka ovat nopeita uimaan olisivat myös hedelmöityskykyisiä..

5353/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti kesäheinä kirjoitti:

Paras mahdollisuus on kun harrastaa n. joka toinen päivä kuukautisten loputtua seuraavien alkuun, mutta harvapa siihen pystyy, alkaa maistumaan puulta koko homma 🙄Kun ne siittiöt ei sais olla liian vanhoja niin säännöllisesti pitäs harrastaa/tyhjentää.. Kyllä loppu kierrossa jo on ihan kypsä koko yrittämiseen 😕

Jep, tämä ”joka toinen päivä” sääntö varmaan on toimivin jos vaan pystyy sellaista rytmiä ylläpitämään

5354/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun korvaan suuri todennäkäisyys raskautua kolme päivää ennen ovulaatiota kuulostaa aika aikaiselta. Meille lapsettomuuslääkäri on kirjannut yhdyntäpäiviksi aina Ovitrelle-päivän ja siitä "ylihuomisen". Ovitrellen pistämisen jälkeen ovulaatio tapahtuu n. 24-36 tunnin kuluttua. Samoin tuleva inseminaatio ajoitetaan n. 24 tunnin päähän Ovitrellen pistämisestä. Siemenneste on tutkittu laadukkaaksi ja hyvin liikkuvaksi. Mutta siis ei kai nuo luvut tuohon kaavioon nyt voi ihan tuulesta temmattuja olla, eli kai joku asiaa on tutkinut ja noin se on mennyt. Henk. koht. en vaan uskaltaisi jättää yrittämistä pelkästään noille päiville, kun lääkäri on maininnut erilaisista mahdollisuuksista, miksi siittiöt voivat kuolla nopeasti. 

5355/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ite niin uus tän asian kanssa että pakko kysyä ohjeita: miksi siis mittaatte aamulämmön ja milloin se kannattaa mitata ja mitä se kertoo? 😅 pitääkö se heti mitata ennen kuin nousee ylös vai voiko esim koirat aamulenkittää ennen mittaamista?

5356/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halti: Tuossa taulukossa myös 4 päivää ennen lämpötilan nousua oli hedelmällisempi kuin ovulaatiopäivä. Se toki kuulostaa aikaiselta, en tiedä tarkemmin tutkimuksesta mikä tämän taulukon takana on. Olen ottanut taulukon Daysyn sivuilta, Daysy on siis hedelmällisyystietokone. Heillä varmaan on jotain omaa tutkimusta aiheeseen liittyen millä sitten ovat optimoineet algoritmejaan, jotka aamulämpötilan perusteella määrittävät hedelmälliset päivät.

5357/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soffia29: Aamulämpö tosiaan voi kertoa paljonkin omasta kuukautiskierrosta. Itse esimerkiksi olen alkanut mittaamaan aamulämpöjä koska kiertoni on epäsäännöllinen enkä tiedä tapahtuuko ovulaatiota. Monissa luonnollisen ehkäisyn menetelmissä aamulämpö on yksi seurattavista tekijöistä. Raskautta yrittäessä lämpötilaa seuraamalla saa tietoon esimerkiksi sen että onko ovulaatio tapahtunut ja pystyy laskemaan luteaalivaiheen pituuden, joka tulisi olla aika vakio noin 12-16 päivää.

Aamulämpöä seuraamalla voidaan tunnistaa eri kuukautiskierron vaiheet, eli follikulaarivaiheen, ovulaation ja luteaalivaiheen. Näissä kierron eri vaiheissa keho erittää eri määriä hormoneja, jotka vaikuttavat kehon lämpötilaan. Kierron ensimmäisessä vaiheessa (follikulaarivaiheessa) lämpötila on alhaisimmillaan. Juuri ennen ovulaatiota kehon lämpötila saattaa pudota hieman ja lähtee sitten nousemaan. Ovulaation jälkeen lämpötila pysyy ylhäällä kunnes menkat alkaa.

Aamulämpö tulee mitata heti herättyä, sillä kaikenlainen puuhailu muuttaa kehon peruslämpötilaa. Lämpö tulisi mitata aikalailla samaanaikaan joka aamu (noin tunnin vaihteluväli). Lämpötilaan toki voi vaikuttaa esim. huonosti nukuttu yö tai flunssa ja välillä mittaaminen saattaa unohtua ym. mutta suosittelen kokeilemaan, sillä nuo perus kuviot voi pystyä tunnistamaan vaikka osassa mittauksia jotain häiriötä olisi.

Lämpötilan perusteella ei kuitenkaa kannata yrittää ajoittaa yhdyntöjä, sillä voi olla hyvä että yhdyntöjä olisi myös pari päivää ennen ovulaatiota, ja lämpötilasta ei välttämättä huomaa ovulaation tuloa ennen kuin lämpö jo nousee sen merkiksi, että ovulaatio on jo tapahtunut 😄 Kehon valmistautumisesta ovulaatioon taas parhaiten kertoo lisääntynyt kirkas valkovuoto.

https://www.vau.fi/blogit/doulalla-on-asiaa/lammon-mittaaminen-auttaa-r…

5358/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisultrassa käyty 9+2 eikä ollut ketään kotona. Suru puserossa palataan lähtöruutuun...

5359/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei.....Isot halit beibiä tulille💗🤗

On niin VÄÄRIN!😪

Nyt kestämistä ja kaikkea hyvää sinne!💗💕💕💕💕💕

Vielä onnistuu ja uusi plussa tulee, toivottavasti pian❤💗💖🎶🎶💕💕

Tähtitaivas☆

5360/6611 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beibiätulille ei oo todellista! Oon niin pahoillani!

Hiiviskelijä: Progesteroniarvo on katsottu kerran, jolloin se oli matala (13 viikko oviksen jälkeen). Mulla on niukat menkat, välillä tiputtelua ennen, lyhyehkö luteaalivaihe ja oon hoikka. Epäilen siis itse, että keltarauhashormonia on liian vähän ylläpitämään raskautta. Mulla on ollut ainakin neljä kemiallista (niiden jälkeen lopetin testailun aikaisin ja herkillä testeillä), mikä kertoo, että raskaaksi tulen, mutta raskaus ei kestä. Gynellä kaikki ok ja (yksityinen) gyne ei ollut halukas tekemään enempää asian hyväksi, kun alle vuosi vielä yritystä. Sanoi vain, että seksiä pitää olla tarpeeksi ovulaation aikoihin. No se nyt ei ollut ongelma, kun mulla oli nuo neljä kemiallista peräkkäisissä kierroissa..

Kiitos Neliapila! Teille myös pikaista plussaa!!!

Halti ja Aurinko, mielenkiintoisia pointteja oviksesta ja aamulämmöistä!

Mulla useimmiten testiviiva on kontrolliviivan värinen parinakin päivänä mut vain yhtenä tummempi. En tiedä, tulkitsisiko digi sit ne kaikki päivät plussiksi.