Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Verikoe takana ja tuloskin jo tuli. Arvo alle 5 joten raskaana en ole. Yllättävän hyvin otin tuon tiedon vastaan, kyllä sitä osasi jo kuitenkin odottaa. Pieni harmituksen tunne toki, mutta kuitenkin sellainen fiilis että elämä jatkuu ja toisella kertaa parempi onni! ❤️ Ja toki helpotus siitä, että nyt tietää eikä tarvi arvailla 😊
Kp51 tänään, eli pitkän kautta menee tämä kierto. Luultavasti vielä imetys tähän vaikuttaa, joten nyt kun varmuudella tiedän ettei ainakaan raskaudesta ole kyse, odottelen ihan rauhassa menkkoja sillä ajatuksella että saattaa myös vielä kestää.
Jään itse nyt vähän taka-alalle seurailemaan ja odotellaan ehkä vielä kierron tasaantumista. Imetyksen lopettaminen ei ole vielä vähään aikaan suunnitelmissa, joten vauvahaave saa siirtyä sen tieltä syrjään jos ei imetyksen aikana tärppää ☺️
Mukavaa tiistaita ja plussatoivotukset kaikille! ❤️
Aurinko kirjoitti:
Se voi toki olla että inositol olisi aiheuttanut kahden munasolun ovuloimisen kerralla, mutta olen lukenut että se on myös muutenkin yleisempään vaihdevuosien lähestyessä. Voi siis olla että luomusti olisi myös irronnut kaksi munasolua. Mutta pääasia toki että ovulaatio tapahtuu 👍🏻
Aurinko❤, totta! Se vaan, että aiemmin ultrissa oli joka kuukausi vain se yksi munasolu, mutta heti Inositol teki jotain, koska ekassa kierrossa ovis aikaistui selvästi ja seiraavassa kierrossa olikin tämä tupla ovis....kävin siis tiiviisti ultrissa sen reilun 2-vuotta (ikävälillä 44-47v.) ja joka kuukausi oli se yksi munasolu (luomuna)...
Jotenkin haluan yhdistää Inositolin vaikutuksen tässä😊
Olen kokeillut letroja jonkun kierron, mutta niistä ei ole ollut hyötyä sen takia, kun ovulaatio tapahtuu säännöllisesti muutenkin. Letroilla ovulaatio aikaistuu 2-3pv, mutta niilä en muista ovuloineeni kahta munasolua kerralla, kuten Inositolilla😘
Mutta jospa muutokset johtuvatkin lähestyvistä vaihdevuosista, tiedä sitten😗 Vielä lienee mahiksia sitten😁
Sinulle toivon pikaista plussaa ja hyvää stemppiä omiin tilanteisiin!👍💕💕💕🎶🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Neliapila, pahoittelut ja halaus!🤗
Nyt asia tiedossa. Tsemppiå👍
Toivon sinulle plussan ensikiertoon!👍💕💕💕💕💕🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Mä oon nyt syönyt inositolia kp 2 lähtien, nyt menossa kp9. Tuleeko muilla siinä pahaa oloa/ilmaa mahaan, siis tuntuu että mahassa ois järkyttävästi ilmaa ja röyhtäyttää. Syön raskausvitamiineja ja ubikinonia lisäksi. Näitä oon syöny viime kierron ja raskausvitamiineja kesäkuusta asti ku plussasin, ja ne ei oo aiheuttanut tällästä, alkoi n. Kp 5 kohdalla Otan ruokailun yhteydessä, kuten ohjeessa neuvotaan.
Mietin jo että jätän ubikinonin pois ja otan inositolia vaan joka toinen päivä ja vitamiinit päivittäin. Alkuun sain inositolista todella hyvän olon, mut nyt tuntuu että se alkaa valvottaa illalla ja käyn yli kierroksilla. Luin haittavaikutuksina pahoinvoinnin ja uniongelmat jos ottaa yli 12mg nii tuo näyttäs olevan 500mg nii sehä on kyllä aika tujua o_O
Toisaalta tekis mieli kokeilla ottaa päivittäin ja katsoa aikaistuuko ovis takas kp14 sieltä kp16-18sta.
Syöttekö muuten inositolia läpi kierron? Vai alkukierrosta?
32 vuotias. Esikoinen 2012. Toista yritetty parisen vuotta. 3 keskenmenoa rv 6,rv 10 ja rv11.
Nyt menossa toinen kierto viimeisimmän keskenmenon jälkeen.
Menkkojen olisi määrä alkaa perjantaina, hätähousuna tein jo sellaisen varhais raskaustestin tänään, näytti negatiivista, eli ei siis ole raskautumista tapahtunut, kun eikös nuo varhaistestitkin ole aika paikkaansa pitäviä.. nyt siis vaan odotellaan menkkojen alkamista ja ens kuussa sitten yk3.. tässä nyt sulattelen tätä tietoa ja yritän jotenki ennakoivasti jo valmistautua tuleviin menkkoihin.
Tiuhtis, en ole huomannut, että Inositol tekisi mitään olotilaa, koska onhan sitä unijauheessakin (puhdas+)....
Sen pitäisi ennemmin rentouttaa.
Sen sijaan Ubiqinon on tosi kiihdyttävää, eikä sovi varsinkaan yötä vasten🤨 Mulla se aiheuttaa pienenäkin määränä kiihdyksissä olevan olon, niin olen uskaltanut joskus ottaa sitä 50mg/vrk, vain aamuisin.
Sitä isompi annos laittaa sydämen tykyttään, eikä se ole mukavaa.
Tiedän, että vaikutus on yksilöllinen ja jotkut voivat ottaa sitä isompiakin annoksia vuorokaudessa ilman tuntemuksia.
Pikaista plussaa sinulle ja tsemppiä omiin tilanteisiin!👍💗💕💕💕💕🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Moi kaikille, hetken olen keskustelua seurannut sivusta, jospa nyt kirjoittelisin itsekin. Herättelin henkiin tämän nimimerkin vuodelta 2018, jolloin tulin raskaaksi puolen vuoden yrityksen jälkeen. Ollaan kolmikymppinen pariskunta, ja esikoisemme on 1,5 v. Ehkäisyä ei ole ollut käytössä, mutta veikkaan että imetys estää nyt raskautumisen :( Menkat alkoivat vasta lapsen ollessa 1v3kk. Tänään jo jännäilin kun kellontarkat menkat (2 kierron perusteella :D) olivat 2 päivää myöhässä, mutta alkoivat nyt sitten kuitenkin. En kuitenkaan halua lopettaa vielä imetystä. Olin jo havaitsevinani kaikkia varhaisia raskausoireita, tarkentuneen haju- ja makuaistin, väsymyksen ja vilunväreet. Jälkimmäiset johtuvat vissiin työstressistä vaan... :| Aloitettava varmaan aamulämpöjen mittailu ovulaation selvittämiseksi.
N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.
Tänään kp 25, tein just testin, negahan se mutta mun silmään kyllä näkyy hyvin hyvin hyvin haalea haamu, ei tarttunu kameraan mut laitanpa kuvan silti.
Oon kyllä saanu tuommoisia ennenki olematta raskaana, mut kyllä tuokin toivoa antaa mulle 🥴
Tervetuloa mukaan kuumeilemaan Nuusku 😊👍
Hienoa Neliapila että asioihin saatiin selvyys ❤️
Tsemppiä Toistatoiveilija, niin kauan on toivoa kun menkat ei ole alkanut 😊👍
Omaa napaa kp 17 ja aika matelee 🙃 Kaikkia ihme oireita ollut kropassa, kuvittelua vain 😁
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Toistatoiveilija.....en nyt halua nostattaa ainakaan turhia toiveita, MUTTA mäkin nään jotain haaleaa🤭🤗😮😘...
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Tervetuloa mukaan kuumeilemaan Nuusku 😊👍
Hienoa Neliapila että asioihin saatiin selvyys ❤️
Tsemppiä Toistatoiveilija, niin kauan on toivoa kun menkat ei ole alkanut 😊👍
Omaa napaa kp 17 ja aika matelee 🙃 Kaikkia ihme oireita ollut kropassa, kuvittelua vain 😁
Täällä kans dpo 5 tai 6. Vatsaa nippailee välillä, mikä saa kuvittelemaan kaikenlaista. Oon kyllä joka kierrossa tuntenut erilaisia oireita, jotka on saanut luulemaan, että olen raskaana, mutta niipä vaan kuukautiset on alkaneet. Joten yritän muistuttaa, että nippailut ei kerro yhtään mistään.
Korkealta pilvilinnoista taas tipuin, tiputtelu alkoi nyt eli menkat tulossa😥
Kohta siis yk 4 alkaa.
Toistatoiveilija:😔. Hemmetti munkin toivosta harittavat silmät🤬. Ihan selkeesti muka näin jotain tuossa toisen viivan kohdalla. Mutta kohti uutta kiertoa vaan! Muutama päivä menkkojen alkamisesta harmitus mulla alkaa aina laantua ja katse kääntyy odottamaan uutta ovulaatioaikaa. Voimia😘
Täälläkin alkoi tiputtelee eli menkat tuloillaan, eli yk3 sitten ensi kuussa, taas harmittaa ihan hirveästi, vaikka tietääkin että tällä polulla tosi alussa :( kauheeta ku jo nyt miettii et onks mulla joku hätänä/ vikana vaikka näinhän ei välttämättä ole... :(
Kiitos Äitikoo 💞
Katkera olohan se nyt on mutta tiedän et menee ohi.
Ei passais iloita noita hailurahaamuja kun ei ne näköjään tiiä mitään ☹
Kävin tällä viikolla labrakokeissa, testattiin mm. kilppariarvo. Viitearvot 0,4 - 4, itselläni yli kuusi. Odottelen vielä lääkärin soittoa, mutta tuossa voi olla syy km:kin. Tarkoitus on yrittää heti uudelleen, mutta mietin, voiko yritystä aloittaa; jos lääkkeet saisi mahd. pian, miten äkkiä ne vaikuttavat. Onko kellään kokemusta? 🤔
Paljon onnea Kerttu-Inkeri plussasta!
Voimia meille uutta kiertoa starttaaville ja kaikille muillekin omiin tilanteisiin!
Täällä alkoi yk9. Olin loppukierrosta aika toiveikas, kun normaalia mahakipuilua ei ollut vain ainoastaan rintoihin sattui. Tiputtelu kuitenkin alkoi jo dpo9 eikä sitten tainnut ollakaan mitään kiinnittymisvuotoa vaan menkat tulivat dpo14.
Mutta.. Viikonloppuna (dpo11) mulla iski flunssa ja nenä oli aivan tukossa. Otin kerran Otrivin-nenäsumutetta ja myöhemmin vasta muistin, että sitä ei suositella raskaana. Nyt pelottaa, että mitä jos aiheutinkin kemiallisen raskauden ihan puhtaalla ajattelemattomuudella! Ahdistaa kamalasti.
Souffia kysyi miten pää kestää tätä. Mä en osaa valitettavasti auttaa! Oon luvannut itselleni, että saan aina menkkojen alkaessa ostaa yhden vauvan bodyn. Se luo mulle toivoa, että joku päivä meillä on vielä vauva, jolle saan ne pukea. Mut kyllä tää alkaa olla raskasta. Menkkojen aikaan masentaa ja mietin, olisinko voinut tehdä jotain paremmin. Sitten alan laskea ovulaatiota. Loppukierron aikana on vaikea miettiä mitään muuta ja sit taas sama alusta.. Aina ehdin laskea, et milloin lapsi syntyisi, milloin vatsa alkaisi näkyä, milloin voisi kertoa perheelle ja milloin yleisesti.. Onneksi on mies, joka tukee mua täysin ja on aina valmis keskustelemaan ja kuuntelemaan. Ja haluaa lasta ihan yhtä paljon kuin mä. Muutama ystäväkin tietää vauvatoiveista ja oon saanut tukea myös teiltä.
Toffi kirjoitti:
Paljon onnea Kerttu-Inkeri plussasta!
Voimia meille uutta kiertoa starttaaville ja kaikille muillekin omiin tilanteisiin!Täällä alkoi yk9. Olin loppukierrosta aika toiveikas, kun normaalia mahakipuilua ei ollut vain ainoastaan rintoihin sattui. Tiputtelu kuitenkin alkoi jo dpo9 eikä sitten tainnut ollakaan mitään kiinnittymisvuotoa vaan menkat tulivat dpo14.
Mutta.. Viikonloppuna (dpo11) mulla iski flunssa ja nenä oli aivan tukossa. Otin kerran Otrivin-nenäsumutetta ja myöhemmin vasta muistin, että sitä ei suositella raskaana. Nyt pelottaa, että mitä jos aiheutinkin kemiallisen raskauden ihan puhtaalla ajattelemattomuudella! Ahdistaa kamalasti.
Souffia kysyi miten pää kestää tätä. Mä en osaa valitettavasti auttaa! Oon luvannut itselleni, että saan aina menkkojen alkaessa ostaa yhden vauvan bodyn. Se luo mulle toivoa, että joku päivä meillä on vielä vauva, jolle saan ne pukea. Mut kyllä tää alkaa olla raskasta. Menkkojen aikaan masentaa ja mietin, olisinko voinut tehdä jotain paremmin. Sitten alan laskea ovulaatiota. Loppukierron aikana on vaikea miettiä mitään muuta ja sit taas sama alusta.. Aina ehdin laskea, et milloin lapsi syntyisi, milloin vatsa alkaisi näkyä, milloin voisi kertoa perheelle ja milloin yleisesti.. Onneksi on mies, joka tukee mua täysin ja on aina valmis keskustelemaan ja kuuntelemaan. Ja haluaa lasta ihan yhtä paljon kuin mä. Muutama ystäväkin tietää vauvatoiveista ja oon saanut tukea myös teiltä.
Ihana ajatus tuo, että ostat yhden vauvan bodyn aina kun menkat alkaa. Voisin myös ottaa jonkin ihanan jutun helpottamaan fiilistä.
Täällä ihan samanlainen sykli, eli muutama päivä menee toipuessa kun kuukautiset alkaa. Sitten alan odottaa ovulaatiota, sen jälkeen aloitan oireiden tarkkailun. SItten sama taas show alusta.
Ootko käynyt tutkimuksissa vielä? Omaa oloa vähän helpottaa se, että perustutkimukset on tehty. Näitä on tehty pitkin matkaa: yhdessä kierrossa tsekattiin rauta-arvot, yhdessä tehtiin ultra, sitten otettiin progesteroni, ja nyt viimeisimpänä alkukierron hormonit ja kilpirauhanen. Tässä kierrossa tsekataan myös miehen sperma. Ens tai seuraavassa kierrossa sitten ehkä ovulaatioinduktio. Itseäni ainakin helpottaa se, että joka kierrossa ollaan tehty yhden konkreettisen asian asian eteen. :)
Tsemppiä uuteen kiertoon siirtyneille ❤️
Mukava kuulla kuulumisiasi Toffi 😊 Toivottavasti seuraava kierto olisi jo teidän plussa kierto ❤️
Niin samoja ajatuksia, elämä on ovulaation laskemista, piinailemista, oon jopa laskureilla katsellut milloin olisi laskettu aika, jos plussaisin. Joka kierto toivon että pääsisin ostamaan jonkun kivan vauvan vaatteen kaappiin, mikäli plussaan.. Olen päättänyt että sitten hankin jotain mikäli näin onnellisesti kävisi 😊
Kovasti plussa tuulia ihan meille kaikille ❤️ Joskus se meidänkin vuoro tulee ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Mulla ei kyllä Inocapsit vaikuta tuon taivaallista ovulaatioon, olen niitä nyt viimeisen kaks kiertoa syönyt eikä ole päivälläkään ovis aikaistunut. Itseasiassa tässä kierrossa ovis myöhästyi monella päivällä ja munarakkuloitakin oli enää yksi aiemman pitkäksi ajaksi vakiintuneen vähintään kahden sijaan. Munasarjat alkavat ilmiesesti väsymään jatkuvasta stimulaatiosta...
Kysymykseen siitä, että miten tähän tottuu, niin en todellakaan osaa vastata :( Lapsettomuusasioihin erikoistuneelta parisuhdeterapeutilta saimme miehen kanssa näkökulmaa siihen, että paljon on tehtävissä ja todennäköistä on, että myös me raskaudumme (ihan siis tilastojen valossa), mutta kyllä se nega vaan pahalta tuntuu silti joka kerta. Mua auttaa se, että tiedän meillä olevan selkeän etenemispolun, eli kauanko yritetään milläkin lailla ja mitä sen jälkeen tehdään jne. Musta ei ikinä olisi yrittämään vuositolkulla ihan vaan luomuna (ilman mitään ennalta tiedossa olevaa haittatekijääkään), mutta toiset taas ei halua tutkimuksia tai varsinkaan hoitoja. Mut jos sellainen onko kaikki kunnossa- tsekki ei tunnu väärältä omaan ajatusmaailmaan, niin se voi tuoda mielenrauhaa :)
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.