Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

5301/6611 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meritähti kirjoitti:

Huutelenpa täältä taas. Km tiistaina, josta lähtien vuoto. Sanoisin, että tänään ei enää ole ollut. Onko kokemusta tai tietoa, joko sitä uskaltaisi aloittaa uudet yritykset vai pitääkö vuodon jälkeen vielä odottaa esim. pari päivää? 🤔

Mulle sanottiin että uudelleen yrittämisen voi aloittaa heti kun vuoto lakkaa ja itsestä tuntuu siltä, omalla kohdalla fyysinen toipuminen vain kesti tovin ennekuin uusi raskaus oli mahdollista edes alkaa niin pidimme reilummin taukoa vuodon loputtua. Ainoa riskihän on ilmeisesti saada jokin tulehdus aikaiseksi mikäli liian aikaisin alkaa touhuilla. Summasummarum itse odottelisin siis ainakin pari päivää ettei tule takapakkia enempää yrittämisen suhteen 👍

5302/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle neuvottiin lisäksi että raskaustestin pitäisi olla negatiivinen ennen uutta yritystä, että voidaan varmistaa kohdun varmasti tyhjentyneen ja raskauden päättyneen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
5303/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Kerttu-Inkeri❤️❤️❤️

5304/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomisaamuksi sain varattua verikokeen labraan, niin loppuu tämä piina!

5305/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te vähän vanhemmat lasta yrittävät miettineet, lähdettekö hoitoihin ja missä vaiheessa? Itse kovasti pohdin, pitäisikö seuraavasta kierrosta lähteä jo kevyisiin hedelmöistyshoitoihin (ovulaatioinduktio). Ikää kuitenkin loppuvuonna jo 39 v. 

5306/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiiviskelijä: olen 43-vuotias, mutta en aio mennä hoitoihin ollenkaan. Ajattelen sen niin, että luonto on viisas ja minun kohdallani aika vain on ajanut ohi....Tosin sain kokea äitiyden vielä näillä kilometreillä, kun kuopukseni syntyi tasan vuosi sitten syyskuussa. Luomuna ja aika nopeaan tulin raskaaksi tammikuussa 2019. Nyt haaveena vielä toinen ”iltatähti”, mutta jos sitä ei meille suoda, olemme onnellisia näinkin.

Mutta ehdottomasti kannattaa ottaa mahdollisimman pian selville, mitä apua olisi saatavilla jos siltä tuntuu❤️Ei me tässä nuorennuta enää ainakaan ja aika on kallista näissä puuhissa❤️

Tsemppiä😘

5307/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille! Olen ollut hieman taka-alalla ja ajattelin tulla päivittämään kuulumisia. Lueskelin tässä viimeisten muutaman päivän ajalta viestejä. Kerttu-Inkerille ja muille plussanneille hurjasti onnea ❤ tsempit myös muille piinailuihin. Neliapila toivottavasti verikoe auttaa ja saat selvyyttä tilanteeseen.

Plussasin siis itse hieman yli kolme viikkoa sitten ja on ollut sekä ilon että pelon tunteita. Pelkäsin kohdunulkoista, tuulimunaa ja kaikkea mahdollista. Tänään rv 6+4 oli kuitenkin varhaisultra ja kaikki hyvin ja syke kuului! Nyt on todella huojentunut olo. Viimeiset noin kahdeksan kuukautta on olleet yhtä vuoristorataa ja välillä usko loppui kokonaan. Onneksi jaksettiin jatkaa yrittämistä ja nyt toivottavasti tämä raskaus jatkuisi loppuun saakka ❤

5308/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myöskään ei olla lähdössä hoitoihin. Luomusti yritetään kun lapsia jo ennestään. Omalla kohdalla on vaan pakko hyväksyä jos meille ei enää vauvaa suoda, vaikka vaikeaa se tulee varmasti olemaan 😔

Täällä taistelen ihoni kanssa, mitään lääkekuureja en halua aloittaa kun raskaus toiveissa. Alkaa vaikuttamaan aikuis iän aknelta, inhottavia kipeitä finnejä puskee kasvoihin kokoajan on mikä hyvänsä kierron vaihe menossa 🙄😔

Hyvää uutta viikkoa kaikille ☀️

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5309/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vielä jakaa plussakierron oireita kun ainakin itsestä on ollut aina kiva lukea plussanneiden oireita ja tuntemuksia.

Ovulaatio oli vasta kp 24 ja kiertojen pituus vaihdellut. Luteaalivaihe ollut 10-12pv.

Dpo 2-5 Rinnat hiukan arat, tuikkailua oikealla alavatsassa (vaikka ultrassa näytti että munasolu irronnut vasemmalta puolelta)

Dpo 5 Alkoholi teki pahaa enkä saattanut juoda edes lasillista kuoharia, näin aikaisessa vaiheessa voi toki johtua jostain muustakin

Dpo 6 Huippausta

Dpo 8 Valkovuoto runsastui

Dpo 9 Vahva metallin maku suussa

Dpo 11 Huimaus/kuuma aalto/paha olo kohtaus, tuikkailuja ja jomotusta rinnoissa, illalla haalean haalea viiva raskaustestissä

Dpo 12 Nipistelyä oikealla alavatsassa, tuikkailua rinnoissa, aamulla raskaustesti hitusen vahvempi

Dpo 13 Nipistely oikealla alavatsassa ja tuikkailut rinnoissa jatkuu, r-testin viiva vahvistunut

Dpo 14 Nipistelyä ympäri alavatsaa, testi vahvempi

Sitten olikin jokunen päivä täysin oireeton ja tottakai aloin panikoida. Raskaustesti näytti kuitenkin vahvaa plussaa. Kohta taas herkät rinnat ja alavatsan jomotus alkoi. Tällä hetkellä (rv6+4) herkät rinnat, väsymystä niin että välillä viikonloppuna olen ottanut kolmet päikkärit päivässä. Myös huimausta välillä ja hieman pahaa oloa. Tänään krapulaolo eikä ruoka maistu.

Toivottavasti tästä on jollekin apua, varsinkin kun minulla onnistui raskautuminen myöhäisellä oviksella ja tästä aiheesta on täällä välillä ollut puhetta.

Ihmetyttää myös kun oviksen aikaan enimmäkseen oikealla puolella tuntemuksia ja ultran mukaan vasemmalta irronnut munasolu.

5310/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerttu-Inkeri, onnea plussasta, ihanaa!! :) <3

Mustikkainen, olen pahoillani, että taas negaa :( toivon, että saatte jo jotain järeämpiä aseita käyttöönne <3 Voimia ja tsemppiä!

Talletteluaikataulut: ei ole. Mutta koska menkkojen aikainen tauko on niin pitkä ja mulla nousee halut rakettimaisesti menkkojen lopusta ovikseen, niin useimmiten rakkautta on ilmoilla vaihdellen joka päivä tai parin-kolmen päivän "ryppäissä" yhdellä välipäivällä ovikseen asti ja vähän ylikin. Sit menkkoja kohti alkaa halut hiipua ihan selvästi, mut useimmiten silloinkin ollaan vällyjen välissä kahdesta neljään kertaa viikossa. Poikkeuksiakin toki on :)

Hoidoista: mä oon kahden vaiheilla nyt just tuosta hoitoihin lähtemisestä. Meillä on vähän muita kuvioita tässä nyt mielessä ja tämä meneillään oleva kierto on yk nro 6. Eli varmaan tämä loppuvuosi nyt ainakin "katsellaan" tilannetta ja mietitään sit alkuvuodesta uudelleen. Mä yritän tässä myös parhaani mukaan nostaa ferritiiniarvoa, kun se oli käytännössä nollissa. Tänään oli eka verikoekontrolli (1kk syöty rautaa 100-200mg vuorokaudessa).

Mulla on nyt menossa muistaakseni dpo5. Kuten sanoin, niin meillä on muita asioita akuuttina elämässä nyt (asunnon etsiminen, tarjoukset ees taas jne), joten siinä on riittänyt miettimistä ihan tarpeeksi. En edes muista välillä mikä dpo on menossa ja se on jo paljon se :D

Oikein paljon tsemppiä kaikille <3 <3

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

5311/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut plussanneille, äitykkä 77, piipari, kerttu-inkeri ja kaikki muutkin jos unohdin jonkun😇

n30/m41 itsellä ensimmäinen toiveissa (miehellä ennestään lapsia)
yritys aloitettu 2/20

5312/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipari, onnea hyvistä ultrakuulumisista💖👍🎶🎶🎶🎶🎶

Toivotaan, että kaikki menee hyvin loppuun saakka❤💕💕💕🎶🎶🎶

Hyvää odotuksen jatkoa💖💕💕🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

5313/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiiviskelijä kirjoitti:

Oletteko te vähän vanhemmat lasta yrittävät miettineet, lähdettekö hoitoihin ja missä vaiheessa? Itse kovasti pohdin, pitäisikö seuraavasta kierrosta lähteä jo kevyisiin hedelmöistyshoitoihin (ovulaatioinduktio). Ikää kuitenkin loppuvuonna jo 39 v. 

Hiiviskelijä❤, ei kannata aikailla....aika hurahtaa liiankin nopeasti, koska hoidot voi ottaa aikansa ja aluksi on alkututkimukset...

Itse olin lähes 42-vuotta, kun haettiin klinikalle hoitoihin. Yritettiin tosin lyhyt aika vasta, noin puolisen vuotta, koska ei sitten enää uskallettu aikailla.

Meille kävi tuuri, kun tärppäsi ekasta inssistä, eikä tarvittu edes lääkityksiä😄

Sinulla voi tärpätä yhtä helposti👍💕 Aikailla ei kannata, koska tuo aika kuluu todella nopeasti ikävälillä 40-45v....senkin vuoksi, että hedelmällisyys romahtaa tässä välissä.

Meillä siis onnistui 42-vuotiaana helposti, mutta enää 44-vuotiaana, (kun sisarusta lähdettiin yrittämään) ei enää onnistunut, toki yritettiin sitten ihan 47-vuotiaaksi saakka, mutta ei tulosta. Kaikki kortit käännettiin.

Klinikan lääkäri selitti asiaa sillä, että hedelmällisyys käyrä näyttää rajun laskun ja siksi vielä oli helppokin saada tuo lapsi 43-vuotiaana, mutta koska odoteltiin aeuraavan suhteen liian pitkälän, niin näin kävi. Yhteen jäi.

Hoitoja voi saada 45-v. ikään saakka, ja silloin kannattaa sopia jatkosta, ennen, kun täyttää 45-vuotta. Sillä tavalla sain hoitoja vielä 47-vuotiaaksi saakka.

Toki kriteeeit pitää täyttyä, että onnistumisen edellytykset on olemassa, jotta hoitoja voi yhä saada. Enää ei siis tutkita mitään, vaan hoidot saatetaan loppuun saakka ja toivotaan, että plussa tulisi.

Tässä oli minun ajatuksia.

Paljon tsemppiä ja pikaista plussaa!👍👍👍💕💕💕💕💕

Tähtitaivas☆

5314/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tehdä nyt(kin) jo aikaisin r testejä, kun kiinnostaa et JOS oon raskaana niin miten pian jo näyttäis plussaa. Jos jo ylihuomenna ( kp 25) alottais, kutkuttavaa 😲🙊

Oloja ei oo vielä suuntaan eikä toiseen 🤔

5315/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla elämäni ekaa kertaa tällaiselle palstalle avautumaan, kun tuntuu et tulee aivan hulluksi, en tiedä miten te kaikki pystytte tähän, tottuuko tähän tunteeseen? meillä siis miehen kanssa syvästi toiveena ensimmäinen lapsi, vasta yk2 menossa, ensimmäisellä kerralla itkin vuolaasti kun ei tärpännyt, vaikka tiedän et helposti vois mennä vuosikin. Nyt jännätään kun viikonloppuna "pitäisi" alkaa menkat, jos ei ole tärpännyt. Yritän koko ajan päässäni toppuutella että voi olla että taas huti tulee, mutta se vauvakuume on niin kovana itsellä ja kovasti haluttaisiin pienokainen.. Mies on 32v ja minä 29v. Koen että täältä ehkä saa helpostusta kun voi näitä omia ajatuksiaan tänne laittaa. Onko täällä jollain vinkkejä miten sais pään rauhoittumaan koko tässä hommassa, vai onko aika ainoa mikä auttaa?

5316/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan kuumeilemaan Soffia29 😊

Valitettavasti minulla ei ole antaa neuvoja millä pitää pää kylmänä, olen kovin kärsimätön luonne 😔 Koko tämä yritys aika on ollut tunteiden vuoristorataa, mutta nyt yk7 alkaessa jotenkin tuntui kurjemmalta, kun koskaan menkkojen alkaminen 🙄Osittain johtuu varmasti siitä, että toivoi niin kovasti, että vielä onnistuisi kun aiemmin ei ole ollut suurempia ongelmia raskautua.

Täällä jään jännittämään Toistatoiveilijan testauksia 😊

Viime kierrossa testasin negan päivää ennen kun sitten menkat alkoi. Taas vannoin itselleni etten tee testiä ennenkö on menkat myöhässä edes päivän, mutta saa nähdä miten menee..

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5317/6611 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

hiiviskelijä kirjoitti:

Hiiviskelijä❤, ei kannata aikailla....aika hurahtaa liiankin nopeasti, koska hoidot voi ottaa aikansa ja aluksi on alkututkimukset...

Itse olin lähes 42-vuotta, kun haettiin klinikalle hoitoihin. Yritettiin tosin lyhyt aika vasta, noin puolisen vuotta, koska ei sitten enää uskallettu aikailla.

Meille kävi tuuri, kun tärppäsi ekasta inssistä, eikä tarvittu edes lääkityksiä😄

Sinulla voi tärpätä yhtä helposti👍💕 Aikailla ei kannata, koska tuo aika kuluu todella nopeasti ikävälillä 40-45v....senkin vuoksi, että hedelmällisyys romahtaa tässä välissä.

Meillä siis onnistui 42-vuotiaana helposti, mutta enää 44-vuotiaana, (kun sisarusta lähdettiin yrittämään) ei enää onnistunut, toki yritettiin sitten ihan 47-vuotiaaksi saakka, mutta ei tulosta. Kaikki kortit käännettiin.

Klinikan lääkäri selitti asiaa sillä, että hedelmällisyys käyrä näyttää rajun laskun ja siksi vielä oli helppokin saada tuo lapsi 43-vuotiaana, mutta koska odoteltiin aeuraavan suhteen liian pitkälän, niin näin kävi. Yhteen jäi.

Hoitoja voi saada 45-v. ikään saakka, ja silloin kannattaa sopia jatkosta, ennen, kun täyttää 45-vuotta. Sillä tavalla sain hoitoja vielä 47-vuotiaaksi saakka.

Toki kriteeeit pitää täyttyä, että onnistumisen edellytykset on olemassa, jotta hoitoja voi yhä saada. Enää ei siis tutkita mitään, vaan hoidot saatetaan loppuun saakka ja toivotaan, että plussa tulisi.

Tässä oli minun ajatuksia.

Paljon tsemppiä ja pikaista plussaa!👍👍👍💕💕💕💕💕

Kiitos vastauksestasi ❤️ Varasin kannustuksestasi ajan huomiseksi fecilutaksen puhelinneuvontaan.

Mulla on tehty jo onneksi kaikki perustutkimukset yksityisellä, eli seuraava vaihe olisi siirtyä itse hoitoihin. En haluaisi kuitenkaan aloittaa lääkkeellisellä hoidolla joten ajattelin kysyä aluksi tuota lääkkeetöntä inseminaatiota. Oliko Tähti teillä siis niin että tärppi kävi ilman lääkkeitä (Klomeja tms) eli pelkällä inseminastiolla?

5318/6611 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille! Tervetuloa uusille ja tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin.

Mulla tänään kp 26 ja vahva tunne etten ole raskaana. Sen takia uskalsinkin ihan huvin vuoksi tehdä testin. Huvinsa kullakin. 😅 Puhdas nega. Eipä siinä, jos sattuisin olemaankin raskaana niin näyttäiskö taas positiivista vasta kp40+. Jotenkin nyt niin rento fiilis asian suhteen, etten edes tipu korkealta, kun menkat tod. näk. Alkaa viimeistään lauantaina.

Mukavaa päivää kaikille!

5319/6611 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiviskelijä❤ Ompa kiva kuulla, että innostuit😊 Sitten pääset jo suoraan eteenpäin, kun perusturkimukset on kerran jo tehty.

Mulla ei ollut lääkitystä, koska, kierto ei heittele ja ovuloin säännöllisesti.

Inositolia olen sittemmin myöhemmin (46-47vuotiaana) kokeillut (jotkut kirjoitti siitä palstalla)...kokeilin ja hämmästyin, sillä ovuloin sen avulla kaksi munasolua kerralla, näkyivät ultrassa. Sitä suosittelen💗

Varmaan otan tätä ihme ainetta taas sitten, kun lähdemme yrittämään, tehostaa ovista luomusti.

Paljon tsemppiä hoitoihin ja pikaista plussaa!❤👍💕💕💕💕🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

5320/6611 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi toki olla että inositol olisi aiheuttanut kahden munasolun ovuloimisen kerralla, mutta olen lukenut että se on myös muutenkin yleisempään vaihdevuosien lähestyessä. Voi siis olla että luomusti olisi myös irronnut kaksi munasolua. Mutta pääasia toki että ovulaatio tapahtuu 👍🏻