Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

5181/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea plussista Neliapila ja Äitykkä!!!

Mamma3, Paljon voimia ja oon niin pahoillani! Kunpa vuoto vielä lakkaisi ja kaikki olisikin kunnossa!

5182/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noonni. Saa nähdä kuin käy. Miehelle tuli just 2 viikkoo saikkua mis ei saa istua tai hikoilla. :/ helvetti mikä tuuri. Toivottavasti se ei tarkota et lykkääntyy koko juttu, olis tosi harmillista sit ku haluis nii kovin.. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
5183/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä ihminen hullu: tein raskaustestin, vaikka kuukautiset alkoivat eilen 😅 selitin järjenjuoksuni itselleni niin, että koska olen miettinyt vuodon niukkuutta (ovat siis toooosi niukat olleet toistaiseksi) ja elätellyt toiveita, että voisivatko olla valemenkat, kiinnittymisvuotoa tai jotain vastaavaa, niin teen testin rauhoittaakseni itseäni. Kun olen yrittänyt hokea itselleni, etten voi nyt mitenkään selvästikään olla raskaana, mutta toivo ei kuole sitten millään, ja se turhan toivon ylläpitäminen on oikeasti raskasta loppujen lopuksi. Niin tein testin, ja negahan se oli: totta kai oli pettymys mukana, kun sitä odotti että "josko kuitenkin...", mutta kyllä se myös omalla tavallaan rauhoitti. Nyt ei olla raskaana, kohti uutta kiertoa vaan. En edes kerro miehelleni sekoilustani, pitäisi minua ihan lopullisesti kajahtaneena 😂

Nuorena äidiksi: hirmu ikävää, toivottavasti miehesi ei ole kovin kipeänä ja paranee pian.

Mamma3: en muista, olenko vastannut sinulle jo, mutta tosi ikävää kuulla! Toivottavasti kaikki olisikin vuodosta huolimatta kunnossa ja tuo olisi vaan tuollainen inha säikähdys. Kovasti voimia, jos asia on kuitenkin toisin ❤️

N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.

5184/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ikähän on vaan nunero😀

Minulla on ystävinä nuoriä äitejä 20++ ja ikäero kuin katoaa välistä, kun lapset leikkivät keskenään ja jutustellaan❤

Aivan hyvin 20++ ja 40+++ äidit voivat keskenään tulla juttuun, se on sitten enemmän ihan henkilökemioista kiinni, kuin ikäerosta.

Tunnen myös ihmisiä, jotka ovat tulleet äidiksi 20++ iässä ja myöhemmin uudelleen 40+. Joku jopa vannoi, että tekee lapset vain nuorena, mutta mieli muuttui sitten myöhemmin😅

Tähtitaivas☆

5185/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena äidiksi❤ anna asian olla...ne alapeukut ei tule ainakaan meiltä täältä, vaan palstan ulkopuolelta. Kaikille tulee täällä näitä ilman syytä.

Tuntuu tosi kurjalta, mutta onneksi tiedämme tämän ja täällä on kiva porukka😁

Toivon sinulle pikaista tärppiä!👍❤💕💕💕💕💕💕💕💕

Minäkin satuin kirjoittamaan vähän tuonne aihe vapaa palstaan, kun mielipiteitä kaivattiin ,niin hetipä joku vieras nimimerkillä oli huutelemassa solvauksia ja alapeukutuksia. Ei ollut mukavaa. Sieltä ne tulee palstan ulkopuolelta.

Tähtitaivas☆

5186/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulppaanitar kirjoitti:

Mustikkainen kirjoitti:

Joku kyseli edellisellä sivulla ovulaation induktiosta. Meillä menossa kuudes kierto Letrozol-hoidolla, ilman seurantaa. Pari kiertoa ultrattiin ja nähtiin että yksi johtofollikkeli kasvoi, joten ei enää tarvitse seurata, monikkoraskausriski on melko pieni tässä hoidossa. Sitten jos suoraan aloitatte pistoshoidoilla OI:n, voi olla sopivan annostuksen löytäminen haastavaa mutta silloin seurataan tarkemmin ultralla vastetta ja jos useampi folli kypsyy, voi tulla yhdyntäkielto monikkoriskin vuoksi.

Oletteko julkisella vai yksityisellä? Kuinkahan kalliiksi OI-hoidot tulisi yksityisellä...

Ollaan julkisella lapsettomuuspolilla. Pistoshoidot myös julkisella tulee kalliiksi, jos esim yhteen kiertoon tarvitsee kolme ultrausta niin jokaisesta käyntimaksu n. 50e, sitten ne lääkkeet itsessään on kalliita, niihin kuluu satoja euroja tietysti lääkkeistä ja määristä riippuen. Kätilö arvioi että yhteen kiertoon menisi noin 500e julkisella. Yksityisellä käyntimaksu aina kalliimpi eli siitä sen erotuksen voi laskea.

5187/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä edelliseen että varmaan Letrozolilla ensin sinullakin aloitettaisiin, silloin yleensä riittää yksi ultraus per kierto ja lääke ei ole kallis. 😊 Mutta esim täällä missä itse asun, ei ole yksityistä lapsettomuusklinikkaa, letrot aloitti yksityinen gyne joka sitten samalla kertaa teki lähetteen polille koska virallisesti hän ei saanut hoitoja jatkaa ja lisätutkimukset olisi yksityisellä tullut kalliiksi. Eli ekat kierrot söin letroja ilman ultraseurantaa mikä oli vähän hurjaa, mutta gynen mukaan riski monikkoraskauteen oli pieni.

5188/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen vauvauutisia putkahtelee somessa, viimeisimpänä entisen nyrkkeilijän Evan raskaus. Hänkin jo melkein 40 v, antaa toivoa itsellekin 😊

Joskus nuorempana olin sitä mieltä, että oma rajapyykki vauvan yrittämiseen on 35v,mutta kummasti se vauvakuume vielä nosti päätään. Tällä hetkellä tuntuu että omalla kohdalla uusi rajapyykki olisi 40v,mutta mieli voi muuttua moneen kertaan 🤔 Eli ei kannata koskaan sanoa ei koskaan vauvan yrittämiselle.

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5189/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Nuorena äidiksi❤ anna asian olla...ne alapeukut ei tule ainakaan meiltä täältä, vaan palstan ulkopuolelta. Kaikille tulee täällä näitä ilman syytä.

Minäkin satuin kirjoittamaan vähän tuonne aihe vapaa palstaan, kun mielipiteitä kaivattiin ,niin hetipä joku vieras nimimerkillä oli huutelemassa solvauksia ja alapeukutuksia. Ei ollut mukavaa. Sieltä ne tulee palstan ulkopuolelta.

5190/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

❤️. Jännittää hirveesti et miten kroppa tokenee kun lopetan pilsut. Ja millää malttas syödä laattaa loppuu vaikka siihe menee alle viikko :D

Mut joo, olin tosiaan aika väsy eilen ja otin tosi herkästi itseeni enkä ajatellut :'D pahoitteluni.

Ja kiitos, toivotaa et pieni tosiaa tulis nopeesti matkalaiseks ❤️

5191/6611 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovulaation induktiosta kun kyseltiin, niin meillä on menossa viides hoitokierto yksityisellä. Mä tarvitsen toisen puolen munasarjasta tulevan ovulaation tueksi letrojen lisäksi pistoksia, toinen puoli jaksaa tuottaa oviksen vain letroilla. Meillä on joka ikisessä kierrossa ollut monikkoraskauden mahdollisuus, muuten 2 tai 3 follia, mutta kerran oli 6 ja silloin tuli kondomipakko. Joskin ovuloin ne ultrassa jo liki kypsät munasolut niin pian, että raskauden mahdollisuus oli siinäkin kierrossa, kun yhdyntöjä oli takana lähiaikoina. Niin monta munasolua olen näiden hoitokiertojen aikana ovuloinut, että alan olemaan aika vakuuttunut siitä, että tällä systeemillä raskaus ei ala.

Kustannuksista, niin me ollaan toistaiseksi yksityisellä, koska julkiselle päästään vasta kuin yritystä on vuosi takana, vaikka tiedettyä vikaa onkin. Yksityisellä ultra on n. 180e per kerta ja ultria on kierrossa yksi tai kaksi. Letrot on liki ilmaisia, folleja kypsyttävä Gonal F- pistoskynä maksaa jonkun 80e per kierto ja irrotuspistos Ovitrelle n. 50e.

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

5192/6611 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamun normaalin herkkyyden (25mIU) testiin tuli nyt myös haamulainen, jonka paljaalla silmällä kuitenkin erottaa selvästi. Toivottavasti vahvistuisi vielä lisää ❤️

5193/6611 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliapila ❤️ Nyt vain vahvistusta viivaan.

Minä tuhlasin digini aamulla, ja kertoi sen mitä odotinkin raskaana 1-2. Huomenna 2 viikkoa ovisplussasta, joten enköhän nyt usko ja siirry jännäilemään takavasemmalle.

Paljon plussatuulia puhaltelen jokaiseen kotiin ❤️

5194/6611 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on mahtavia uutisia Äitykkä-77 😍 ja neliapila, lämpimät onnittelut!! 😍😍😍

Huokaus. 🤗

Täällä huippupäivä, mutta vastoinkäymiset jatkuneet, joten saa nähdä onnistuuko tallettelut ees. Eilen talletettiin vanhat pois ja nyt pitäisi vasta oikea tallettelu aloittaa, mutta voi olla, että menee tämäkin kierto ohi.

Tiputtelusta sen verran, että on muitakin syitä kuin progesteronivaje, josta se voi johtua. Mm. kilpirauhasen epätasapaino ja ilmeisesti raudan puutekin (?). Mehän käytiin Felicitaksessa viime vuoden lopulla ja tuolloin tiputtelin 4-6 pv ennen menkkoja ja lapsettomuuslääkäri sanoi heti, että joku häiriö on ja tiputtelun takia ei luteaalivaiheen pituudestakaan sitten tiedä.

Joku mietti luteaalivaiheen pidentämistä, ainakin esim. kukkakaalin syömisen olen lukenut vaikuttavan progesteronin tuotantoon positiivisesti. Tiedä näistä sitten. Itse taisin googlettemalla noita tietoja löytää.

Plussaonnea kaikille ja tsemppiä ja jaksamista.❤☀️

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

5195/6611 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon paljon Onnea plussanneille💕💕💕 aivan ihanaa!

Ja niinkuin joku täällä sanoi että on ihanaa tulla tänne lukemaan ja jännäämään muiden puolesta vaikka omassa tilanteessa ei olisikaan mitään jännitettävää😊

Omasta puolestani voin sanoa että ikä ei katso sopivuutta äitiyteen. Itse sain omani 27-vuotiaana, ja muistan että kättärillä huonekaverini oli 19 saadessaan ensimmäisensä🥰 ja nyt olen itse 37 kun toiveissa on yhteinen lapsi nykyisen mieheni kanssa.

Oma tilanne tällä hetkellä: kp 26, dpo 15(16). Kalenterin mukaan menkat pitäis alkaa huomenna, ehkä ylihuomenna... joten pikkusen jännittää😬

tässä kierrossa en oo sen kummemmin ajatellu asiaa, tikutin oviksen melkein plussaksi mutta sitte senkin ”unohdin” joten sen takia en oo varma kumpi päivä on ollu silloin ovisplussapäivä.. Enkä aio testata ennen loppuviikkoa jos menkat ei tule✌🏻

N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021

5196/6611 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, mies ei oo kivulias enää ja alkaa olla oma pirteä ja hääräävä itsensä, mikä on myös mun osalta aina hyvä juttu ;)

Mutta vielä pitää sinnikkäästi hoitaa ja hoivat sitä kaikin keinoin ❤️

5197/6611 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussista Äitykkä-77 ja neliapila! Tarrasukkia hurjasti matkaan 💞💕💖

Täällä menkat loppuivat yhtä nopeasti kuin alkoivat. Mietin, että oliko tämä nyt sitä kuuluisaa tiputtelua, kun olivat niin niukatkin että hädin tuskin tarvitsin pikkuhousunsuojaakaan. Itsellä ei ole koskaan ollut tiputtelua, niin kyllä vähän hämmentää, että voisiko nyt sitä kuitenkin olla.🤔 Onko kellään ollut tiputtelua keskenmenon jälkeen? Mietin myös, että voisiko keskenmenon vuodon määrällä olla vaikutusta seuraaviin menkkoihin, minulla kun vuoto kesti 2vko ja oli melkoisen runsasta. Mietin, että olisiko limakalvo sitten ollut tämän myllytyksen jälkeen tavallista ohuempi ja siitä niukka vuoto johtunut? En tiedä, kyllä tämä naisen keho vaan jaksaa hämmentää 😌

5198/6611 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pauluskaiselle peukut pystyssä, että plussa tulee ❤️ Tulehan sitten kertomaan miten kävi 😊

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5199/6611 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Kokemuksia Clearbluen ei-digitaalisista testeistä, antaako viivanpaikkoja ym? Sekoilu kalalammikossa vaan jatkuu, tein tänä aamuna taas testin ja oikein hartaasti tihrustettuna jotain haamunhäivettä näin. Odotin kyllä 10 minuuttia (ohje 2-10min), kuvaa en saanut kun puhelin ei tarkentanut koko testiin ollenkaan lähietäisyydeltä. Oletan, että näin haamun koska niin kovasti sitä toivoisin. Yritän nyt luvata itselleni, että testaan uudelleen aikaisintaan viikon päästä, enkä tuhlaile nyt yhtään enempää testejä. Niin ja minähän olin niitä naisia, jotka ennen pillereiden lopettamista ajattelivat, että minähän en näihin haamunbongailuihin lähde... 😂

5200/6611 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtavasti onnea plussanneet ja haamuilijat <3 <3

Olen kohta kuukauden syönyt lisärautaa 100-200mg päiväannoksella. Ihan kuin olisin huomaavinani jo sellaista, että ihan jokaisen työpäivän aikana ei tule sitä tappoväsyä ja energiaa on välillä hiukan enemmän. Saattaa olla tietysti, että vaan kuvittelenkin :D Ensi viikolla ajattelin mennä ensimmäiseen kontrolliin. Oli puhetta, että noin 1kk jälkeen otetaan ensimmäinen seurantaverikoe ja puhelu lääkärin kanssa sitten sen jälkeen.

Mulla alkaa oloista ja haluista päätelleen puoliväli olla käsillä. En ole tikutellut (vielä) tässä kierrossa ovista, oletan että se tulee kp 12-14 välisenä aikana, kuten yleensäkin. Meillä on myös muutto vol.1 vihdoin takana ja nyt voidaan keskittyä katselemaan ostettavaa asuntoa ja siirtyä kohti muuttoa vol.2, että pitkäksi ei aika pitäisi ainakaan tulla. Olisi ihanaa päästä jouluksi jo omaan yhteiseen kotiin <3

Tsemppiä kaikille yritykseen :)

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22