Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Pöh, tänään dpo10, aamulla Onestepin herkkä testi nega. Rinnat on älyttömän kipeät ja eilen oli kovia menkkakramppeja vaikka menkat pitäis alkaa vasta viiden päivän päästä. Pidän vielä toivon rippeestä kiinni, jospa dpo12 uusi testi sitten.
Heips kaikille.
Tuun nyt tänne piinailemaan 🥴😄
Taustaa hieman: Mirena-kierukka laitettu 12/19 ja otettu pois 08/20, koska kyllähän me nyt haluttaisi toinen lapsi 😊
Kierukan aikaan kp ollu 25-31. Kierukka otettu pois 12.8 ja 14.8 alkoi menkat kp 22, eli todella lyhyt kierto. Vai onko kierukan poiston jälkeen pelkästään jotain tyhjennysvuotoa?
Tästä parin viikon päästä 29.8 ovis oireita, halut katossa ja kirkasta limaa.
Tästä noin viikon päästä erinäisiä oireita tullut ja lisääntynyt ihan näihin päiviin asti, mutta testit näyttää vaan negaa. Viimeisin oire mikä tullut on rintojen aristaminen sekä nännit nöpöttää enemmän ja näyttää tummemilta. Eilen tuntui samalta kuin maito olis noussut 🤔 Tosi ailahtelevasti päivän aikana oireita, mutta joka päivä jotain; väsymys, vatsan turvotus, vatsan ja alaselän nippailu ja nuo yllä mainitut.
Viimeksi tänään apteekin herkällä testillä aamuvirtsasta tehtynä nega kp 34 😕
Voikohan tuo kierukan poisto nyt sekottaa tai voimistaa näitä oireita jos ovatkin vaan menkkojen ennakoimista?
Mustikkaiselle peukut pystyssä 😊👍
Tervetuloa mukaan Rouva ämmä 😊
Kerron omakohtaisen kokemuksen Mirenan poiston jälkeen 😊 Minulta poistettiin huhtikuun alussa ja muutama päivä vuotoa, sitten saman kuun lopussa ensimmäiset kunnon vuodot kipuineen. Sitten onkin menty kuukausi toisensa jälkeen säännöllisellä kierrolla, jos jonkinlaisia oireita ollut esim. ovulaatiosta mekkoihin rinnat todella kipeinä, viimeisimmissä kierroissa ei niinkään enää ollut rintojen kipeyttä. Iho on räjähtänyt ihan täysin muutaman viimeisen kierron aikana 🤔
Raskaushan on mahdollinen heti kierukan poiston jälkeen ja itse vähän toivoin että näin olisi itselle käynyt, mutta ei, 7 yk menossa nyt 😕
Itse olen ihan hukassa oman kroppani kanssa, kun säännöllinen kierto on ja ovulaatiokin taitaa tapahtua (en käytä ovulaatiotestejä). Lähinnä siksi hukassa kun oireet vaihtelee eri kierroissa ja kun joku oire puuttuu tai ilmaantuu uusi, niin sitten jo elättelee toivetta raskaudesta 😔
Täällä ovulaatio oireita ollut havaittavissa, hyödynnetty on. Katsotaan mihin riittää 🤔
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
No niin... Täällä uusi, mutta "vanha" kuumeilija mukana iloissa ja suruissa. Ikää on 40v. Lapsia kaksi ja iltatähti nyt toiveissa. Oma äitini sai meistä nuorimmaisen 40v, joten toivon yhtä hyvää onnea.
Mirenan poiston jälkeen 22 päivää ja menkat iski sellaisella voimalla, kuin joku olis repinyt kohtua kynsillä sisältä käsin.
Eka yrityskierto luomuillen. Eilen kp30 tänään toivoteltiin täti kylään. En tuntenut olevani raskaana, edellisistä aina tiennyt ennen plussaa, niin itkin jo hysteerisenä, että kroppani ei enää toimikaan. Tänään jo olin soittaa aikaa hedelmöityishoitoihin.
Ainakin tämä kierto luomuna, mutta nyt tikutellen. Ikä vaan tahtoo väkisin kallistaa hoitojen puoleen.
Tervetuloa mukaan kuumeilemaan Piro 😊👍
Onko kokemusta kellään / mahdollisuuksia kertoa, miten todennäköisesti km jälkeen voisi heti raskautua (jahka vuoto loppuu) ja mitkä mahdollisuudet olisi saada loppuun asti kestävä raskaus? Emmä tiedä voiko kukaan tietenkään sanoa mitään mahdollisuuksia, mutta käykö niin? Onko jollekin käynyt? Pelkään jo kuollakseni, että mahdollinen seuraavakin menee kesken, mutta toisaalta niin haluaisin saada lapsen kasvamaan sisälle ja lopulta syliin.
Hei Meritähti, olen kirjoitellut tänne viime vuoden puolella enemmän, mutta itse tulin heti keskenmenon jälkeen raskaaksi. Sain keskenmenon rv 7 ja 5 viikkoa keskenmenosta tein positiivisen raskaustestin. Tämä raskaus kesti loppuun asti ja sain elävän lapsen, joka on nyt touhukas 8 kk. Toivon sinulle uskallusta yrittää. ❤️ Ajattelin itse, että jollei kroppani ole valmis uuteen raskauteen, en tule raskaaksi. Eikä elävää lasta ole mitään mahdollisuuksia saada jollei uskalla yrittää!
Eugenie kirjoitti:
Hei Meritähti, olen kirjoitellut tänne viime vuoden puolella enemmän, mutta itse tulin heti keskenmenon jälkeen raskaaksi. Sain keskenmenon rv 7 ja 5 viikkoa keskenmenosta tein positiivisen raskaustestin. Tämä raskaus kesti loppuun asti ja sain elävän lapsen, joka on nyt touhukas 8 kk. Toivon sinulle uskallusta yrittää. ❤️ Ajattelin itse, että jollei kroppani ole valmis uuteen raskauteen, en tule raskaaksi. Eikä elävää lasta ole mitään mahdollisuuksia saada jollei uskalla yrittää!
Ehkä uskallan (uskallamme) yrittää uudelleen. Vaikka tiedosti, että keskenmeno on tietenkin mahdollinen, toisaalta toivoi, että ensimmäinen, ja odotettu, raskaus kestäisi. Nyt mennäänkin syvän päädyn kautta ja pelottaa, että tämän joutuu kokemaan uudelleen. Tiedostan myös jo nyt, etten uskalla kertoa mahdollisesta uudesta raskaudesta kellekään enkä varmasti uskalla innostuakaan mahdollisesta plussasta, koska painaa tämä km takaraivossa.
Saako udella, miten pian lähditte yrittämään uudelleen? Odotitteko yhdet kuukautiset? Vai suoraan vuodon loputtua uusi yritys? Miten kauan tätä vuotoa mahtaa joutua kestämään? Neuvolasta sain toki ohjeet, mutta kaipaisin konkreettista tietoa.
Onnea kaikille plussanneille 🧡 ihana lukea plussa uutisia 🥰 olen yrittänyt lähettää viestiä pari kertaa, mutta jostain syystä aina tulee virheilmoitus ja kaikki teksti katoaa, katsotaan mitä nyt käy..
Paljon voimia myös kaikkien eri tilanteisiin 🤎 ihana kun tästä ryhmästä on tullut taas mukava vertaistuen ja kuumeilun paikka.
On: meillä alkoi yk4 ja se pisti mielen aika alas.. jotenkin oon pitänyt 1-3 kierron yritystä sellaisena henkilökohtaisena "kävipä helposti" aikana. Tämä neljännen kierron alkaminen jotenkin laittoi paljon epävarmuutta ja pelkoa liikkeelle ja teki mieli melkeen lopettaa koko touhu, koska joka kuukausi pettyminen tuntuu raskaalta. Tiedän että 4yk ei ole lainkaan pitkä aika ja on aivan normaalia yrittää paljon pidempään, mutta nämä on näitä omia tuntoja joita pitää käydä läpi.. mun parhaista kavereista kaksi tuli ekalla yrityksellä raskaaksi, mistä he tietysti ovat olleet todella iloisia, mutta monet heidän kommentit yrittämiseen/raskauteen liittyen koen melko tahdittomiksi. Tämän takia on ihana kun on tämä paikka missä saa puhua muidenkin kanssa, jotka ovat samalla aaltopituudella tässä yrittämisessä.
Kiitos, ihana olla täällä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja jakaa mietteitä, mies kun ei varmaan pidemmän päälle jaksa eikä ymmärrä 😄
Olen alkanut miettimään, että nämä oireet varmasti johtuu tuosta kierukan poistosta ja kun mennään omilla hormoneilla taas pitkästä aikaa niin tuntuu kaikki oireet erilaisilta.
Aamulla pyyhittäessä tuli hieman vaalenpunaista vuotoa, värjäytynyttä valkovuotoa. Muutenkin ollut jonkun verran valkovuotoa ja varsinkin tosi vetistä mitä muuten en kyllä muista olevan. Saa nähdä miten tämä tästä etenee, mutta jos olisikin raskaana ja hcg nousee näin hitaasti niin alkaa vaan miettimään onko kaikki sitten niin kuin pitää 🤔
Tsemppiä kaikille piinailuihin 😊
Henna_inna1: meillä on näköjään alkanut yritys samaan aikaan ja ollaan myös saman ikäisiä 😊 Minulla on myös pari kaveria jotka tulivat ensimmäisellä yrittämisellä raskaaksi mutta heiltä en ole kuullut tahdittomia kommentteja. Pahoittelen että siellä on toisin. Oletko siis kertonut yrittämisestä kavereille? Itse olin jotenkin ajatellut että varmaan raskaus alkaa pian kun olemme terveitä ja meillä on terveelliset elämäntavat mutta eihän se vielä tietty takaa mitään raskauden suhteen vaikka toki antaa paremman pohjan. Itse olen nyt suunnannut paljon energiaa kuukautiskierron ymmärtämiseen ja siihen että saisin omaa epäsäännöllistä ja pitkää kiertoa säännöllisemmäksi. Lisäksi olen alkanut mittaamaan aamulämpöjä, jotta saisin selvyyttä siihen tapahtuuko ovulaatio.
Tsemppiä yritykseen kaikille! 😊
Henna_inna, samaistun tekstiisi ihan täysin. Mulla on kans lähipiirissä näitä ketkä tuli heti raskaaksi kun päättivät että on sen aika, ja sit on näitä ketkä eivät edes halunneet, mutta vahinko kävi. Mun äitikin juuri sanoi, että nythän olis jo hyvä aika tehdä lapsi. En oo kertonut että yritetty on.. Joskus puhuin kyllä siitä huolesta hänelle että mitä jos se ei olekaan niin helppoa, niin totesi vain että miks ei olis, hänkin on saanut 4. Ja myös se, että tiedän ettei tämä yritysaikakaan oo meilläkään kestänyt vielä liian kauan, mutta silti joka kuukausi se pettymys on ihan järjettömän iso. Viime kierto kesti 35 päivää, ja ahdistaa vielä siihen päälle se, että miks mulla just nyt yritysaikana on alkanu mennä kierto sekasin. Johtuuko vaan tästä niin voimakkaasta vauvakuumesta että se näkyy näin fyysisestikin? En jaksanut edes tulla tänne palstalle sit melkein kuukauteen, kun olin niin maassa siitä kun kierto alkoikin alusta, vaikka oli ihme oireita.
Oon tän kierron nyt mittaillu aamulämpöjä, ja siihen perustuen tänään olisi dpo 14. Ens kiertoon oon suunnitellu ostavani ovistestit. Dpo 9-12 mulla oli taas kaikkea oireita, jotka tällä kertaa oli erilaisia kuin ennen. Tavallaan on se olo, että josko nyt olisi tärpännyt, mutta samaan aikaan valmistaudun entistä enemmän pettymykseen. Jos menkat tulee tällä kertaa ajallaan, luteaalivaiheeni kestäisi 16 tai 17 päivää. Tekis ihan hirveesti mieli testata jo, ja koko aamun oon pohtinut jo että uskallanko huomenna kun on dpo 15, vai onko vaan maltettava viikonloppuun asti. Nää todellakin on piinapäiviä...
Oho, tänään on dpo 13 ja eilen tuhrutteli mutta tänään ei mitään. Jännää :). Noo ehkä se täti (menkat) kurvaa kohta puoliin kuitenkin kylään ;D.
Hei Meritähti,
Itsellä takana km 05/20 ja plussasin nyt 09/20, eli 4kk oli välissä. Odottelin että vuoto loppuu ja sain negatiivisen raskaustestin tuloksen. (Km 11+5 ja vuoto kesti 2kk).
Itselläni tuli juuri muutama päivä tiputteluvuotoa ja säikähdin että se oli siinä. Soitin neuvolaan ja hoitaja muistutti että yksi km ei tarkoita että seuraava menisi myös kesken. Tiputteluvuoto meni toistaiseksi ohi ja tässä vielä ollaan. Olen tosi säikkynä, mutta yritän edes välillä päästä pelon yläpuolelle ja muistaa että raskaudeta saa ja pitää iloita. Surra ehtii sitten jos siihen tulee aihetta. Elämästä ei koskaan tiedä eikä kukaan pysty minulle lupaamaan miten tässä käy, vaikka kovasti haluaisin että joku sen kertoisi. Täytyy vaan toivoa parasta.
Paljon voimia toipumiseen, et ole yksin!
Mua ihmetyttää oma kierto nyt toden teolla.
Mulla siis eka kierto metforminia syöden. Aiemmin kertoilinkin, että oli heti ekoilla viikoilla sellainen olo että nyt toimii ja ovulaation oireita oli kp 16 tuntumassa ja kramppeja, arkoja rintoja ja nännejä (sekä flunssaoireita) kp27-28.
Odottelin omien olojen vuoksi (mieliteot, jonkinlaiset tuntemukset selässä) menkkoja jo kp 32 alkaen vaikka normi kierto ollut nyt viimeajat 42 vrk. Negatiivisen testin (preg check) tein kp 37 ja yllättäen olikin täydelliset "kiimalimat" kp41 jolloin ovulaatioäppikin ehdotteli et nyt ovuloit. Mutta kertakaikkiaan ei kummankaan tehnyt koko viikkona yhtään mieli, joten ei saatu pakotettua itseämme petipuuhiin. Rinnat ei yhtään olleet arat eikä muita ovisoireita ollut kuin tuo hyvin selkeä venyvä lima. Alkukierrossa ollut, minulle kautta aikain normaali, runsas halukkuus on hävinnyt kokonaan eikä voisi vähempää kiinnostaa mitkään touhuilut. Nytkin edellisestä tallettelusta peräti 16 vrk. Tällä hetkellä meneillään kp48 ja tein viimeisimmän negatiivisen testin kp46 eli maanantaina. Viimeisinä kolmena päivänä ruokahalu ollut mitätön ja aamuisin on joko etonut tai muuten vaan ollut nirsoilua niin ettei oikein mikään muu uppoa kuin tattarimurot. Poikkeuksellista sekin. En oikein osaa päättää vedänkö lyhyen terolut-kuurin vai odottelenko luomualoitusta.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Moikka moi!!
Niinhän siinä sitten kävi että yk 3 alkoi😏 nyt kierto oli vaan pari päivää pidempi.
Ei siinä.. nyt taas odotellaan että ovis tuloo mahdollisimman voimakkaana ja että me ollaan asemissa🙃😉 heti vaan toimintaa kun vuoto loppuu👌🏻
Mä tossa mietin että näinköhän mun kroppa on nyt vasta kunnolla heränny kierukan jälkeen🤔... kierto on ilmeisesti melko säännöllinen (+-2pv) mutta nyt tuli oikeesti kunnon vuoto, eikä mitään tuhruttelua suojaan.
Eihän tuo uusi yk kivalta tunnu, varsinkin kun ensimmäisen lapsen kohdalla raskauduin laakista.. väkisinkin miettii että onko jokin vinossa. Eikä vain minussa vaan että onko esim miehen sotilaat kunnossa😯
Mutta kiva kun huomenna on perjantai💕!
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Tsemppiä Pauluskainen uuteen kiertoon 😊👍
Voimia keskenmenon jälkeen kuumeileville ❤️
Täällä myrskynnyt koko päivän 🍁 Latasin minäkin nyt flo sovelluksen, se ennustaa huomiselle ovulaation, monta päivää on jo ollut oireita ❤️
Hyvää viikonloppua kaikille ja toivottavasti saadaan paljon plussia ❤️
Meritähti kirjoitti:
Eugenie kirjoitti:
Ehkä uskallan (uskallamme) yrittää uudelleen. Vaikka tiedosti, että keskenmeno on tietenkin mahdollinen, toisaalta toivoi, että ensimmäinen, ja odotettu, raskaus kestäisi. Nyt mennäänkin syvän päädyn kautta ja pelottaa, että tämän joutuu kokemaan uudelleen. Tiedostan myös jo nyt, etten uskalla kertoa mahdollisesta uudesta raskaudesta kellekään enkä varmasti uskalla innostuakaan mahdollisesta plussasta, koska painaa tämä km takaraivossa.
Saako udella, miten pian lähditte yrittämään uudelleen? Odotitteko yhdet kuukautiset? Vai suoraan vuodon loputtua uusi yritys? Miten kauan tätä vuotoa mahtaa joutua kestämään? Neuvolasta sain toki ohjeet, mutta kaipaisin konkreettista tietoa.
Anteeksi kesti vastata! Mutta ei siis odotettu kuukautisia vaan heti km vuodon loputtua aloitettiin uusi yritys ja heti siis tärppäs8. Minulla vuoto kesti n.9 päivää mutta se on tietysti yksilöllistä. Olin melko ahdistunut ja pelokas vauvan syntymään asti, ja hommattiin esimerkiksi vaunut RV 36 ja sänky vasta vauvan ollessa 3 kk. En halunnut babyshowereita mutta sellaiset minulle kuitenkin järjestettiin. Toisaalta vauvani ansaitsi sen, että häntä muistetaan vaikken syliin asti olisikaan saanut. Eniten kaduttaa se, etten ottanut raskausajalta juurikaan kuvia! Joten toivon sinulle Meritähti plussatuulia ja rohkeutta nauttia tulevasta raskaudesta ❤️
Kiitos sanoista ❤️ Vaikka jotenkin juuri rationaalisesti tämän osaa ajatella, ja tiedostaa, että tämä oli hyvinkin mahdollista, jotenkin kuitenkin toivoin, etten kuuluisi niihin prosenttiosuuksiin kenelle tämä tapahtuu ja saisimme lapsen. Pohdituttaa, miten kauas seuraava mahdollinen plussaus menee, koska tämä helvetin keskenmenovuoto loppuu, kestääkö mahdollinen seuraava plussa, ja toisaalta mietin, että siitä en kerro kellekään. Olin (olimme) niin innoissani, että vaikka olimme todella alussa, asiasta kerrottiin jo, vaikka painotinkin jokaiselle kertomalleni, että niin alussa, että kesken voi mennä. Ja niin meni. Sekin harmittaa. Vanhempani ovat ehtineet jo tässä menetyksessäkin olla tukena, tai äitini lähinnä, mutta mietin silti, että jos ikinä enää plussaan, en uskalla kertoa kellekään. Enkä iloita.
Toisaalta mietityttää myös, koska voi yrittää uudelleen. Kai heti vuodon loputtua, mutta koska se loppuu, mitkä mahdollisuudet on raskautua jne. Monia ajatuksia.
Vaikka puoliso oli onnessaan myös tästä odotuksesta, ei se hänelle kuitenkaan ehkä konkretisoitunut vielä täysin, koska vatsaa ei tietenkään ole vielä näkynyt. Tuntuu, että olen yksin keskenmenon kanssa vaikka tottakai hänkin on siinä mukana, mutta minä olen se, joka kokee vuodon ja jollain tavalla ällötyksen asiaa kohtaa. Monia mietteitä pyörii päässä tällä hetkellä.