Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Tryout kirjoitti:
Hei onko normaalia että aukiolotutkimuksesta /käynnistä tuli meille molemmille 40 euron laskut?? Eli siis yht 80 euroa vaikka mieheltä ei edes kysytty mitään. Pikkasen ärsyttää tommoinenkin lasku kun mies joutui pitää palkattoman vapaapäivän, aikamme oli yli tunnin myöhässä ja lopulta kun päästiin siihen niin oli vaan 15 min käynti jossa vain minua tutkittiin? Sama kun mies olisi jäänyt kotiin 😁.
Tryout, kuullostaa harmilliselta🤔 Mulla kävi kyllä niin, että mies sai jäädä kotiin aukkarina ja lasku tuli vain minulle kyseisestä hoidosta. Ilmeisesti on eri käytäntöjä.
Vain IVF-hoidossa punktioon pyydettiin mies mukaan, koska toimenpiteen jälkeen ei saa itse ajaa autolla kotiin ja tietty niestä tarvittiin siittiöiden vuoksi paikalle.
Tähtitaivas☆
Mitä kuuluu Yolenelle?🖐❤
Tähtitaivas☆
Arvon leidit!🖐❤
Laitetaanko leikkimielinen huutoäänestys pystyyn siitä, että saako 45++50+ ikäinen yhä kuumeilla vauvaa?
Nyt sitten kaikkien peukut heilumaan:
Alapeukku on EI Saa!
Yläpeukku on KYLLÄ Saa!
.
Täällä sitä vauvakuumetta yhä riitttää ja kuume on vaan korkealla, eikä se taida lähteä millään pois....❤🎶🎶🎶🎶
T. Tähti 47v.
Tähtitaivas☆
Tryout kirjoitti:
Hei onko normaalia että aukiolotutkimuksesta /käynnistä tuli meille molemmille 40 euron laskut?? Eli siis yht 80 euroa vaikka mieheltä ei edes kysytty mitään. Pikkasen ärsyttää tommoinenkin lasku kun mies joutui pitää palkattoman vapaapäivän, aikamme oli yli tunnin myöhässä ja lopulta kun päästiin siihen niin oli vaan 15 min käynti jossa vain minua tutkittiin? Sama kun mies olisi jäänyt kotiin 😁.
Ohho kuulostaa erikoiselta. Ei ole kokemusta aukiolotutkimuksista, mutta ei ainakaan meille muista yhteisistä käynneistä oo tullut laskua kun minulle vaan.🤔
Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno
Hei, mahtuuko yksi kuumeilija vielä mukaan? Olen lueskellut tätä keskustelua säännöllisen epäsäännöllisesti lähes siitä asti, kun tämä ketju aloitettiin. Eli pitkään! En ole saanut aikaiseksi kirjoittaa aiemmin, mutta nyt alkaa asiat olla siinä pisteessä, että olen todella vertaistuen tarpeessa.
Ollaan avopuolison kanssa oltu ilman ehkäisyä nyt reilun vuoden ajan. Toukokuussa 2019 otin viimeiset e-pillerit ja kierto tasaantui heti n. 28-29pv (+-1-2pv). Ensimmäiset pari kuukautta meni rennolla mielellä, enkä pahemmin tutustunut kiertoon, lisäravinteisiin tms, mutta sen jälkeen on tullut luettua melkein koko netti läpi. Tässä alkaa kaikki niksit olla jo kokeiltu, välillä alkaa epäuskokin iskeä. Käytössä tällä hetkellä ensimmäistä kiertoa gelee roaylit, sen lisäksi tammikuussa aloitin terranovan prenatal -lisäravinteen. Ovulaatiota en tosin ole tikuttanut, ehkä pitäisi? Tunnistan kuitenkin (mielestäni) oloista ja vv:stä ovulaation melko hyvin. Ollaan päätetty, että jos pian ei tärppää, mennään yksityiselle tarkistuttamaan, onko kaikki kunnossa.
Ikää meillä molemmilla on 32v ja vauva olisi enemmän kun tervetullut. Emme ole läheisille pahemmin puhuneet yrityksestä, ehkä sivulausessa joku on saattanut ymmärtää, että vauva on toiveissa.. En vaan halua puhua yrityksestä, koska tämä pitkittynyt yritys on käynyt jo niin voimille.
32+32v yritys alkanut kesällä 2019. Esikoinen toiveissa 😍
Taitaa menkat alkaa, iski kurja pääkipu ja huono olo ja pyyhkiessä tuli jo punertavaa valkkaria 😕😔 Tänään vasta kp25, kaksi aiempaa kiertoa 28 päivää.Harmittaa.. Näinköhän se vain on että ikä alkaa olla haaste 😥
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Akkii kirjoitti:
Hei, mahtuuko yksi kuumeilija vielä mukaan? Olen lueskellut tätä keskustelua säännöllisen epäsäännöllisesti lähes siitä asti, kun tämä ketju aloitettiin. Eli pitkään! En ole saanut aikaiseksi kirjoittaa aiemmin, mutta nyt alkaa asiat olla siinä pisteessä, että olen todella vertaistuen tarpeessa.
Ollaan avopuolison kanssa oltu ilman ehkäisyä nyt reilun vuoden ajan. Toukokuussa 2019 otin viimeiset e-pillerit ja kierto tasaantui heti n. 28-29pv (+-1-2pv). Ensimmäiset pari kuukautta meni rennolla mielellä, enkä pahemmin tutustunut kiertoon, lisäravinteisiin tms, mutta sen jälkeen on tullut luettua melkein koko netti läpi. Tässä alkaa kaikki niksit olla jo kokeiltu, välillä alkaa epäuskokin iskeä. Käytössä tällä hetkellä ensimmäistä kiertoa gelee roaylit, sen lisäksi tammikuussa aloitin terranovan prenatal -lisäravinteen. Ovulaatiota en tosin ole tikuttanut, ehkä pitäisi? Tunnistan kuitenkin (mielestäni) oloista ja vv:stä ovulaation melko hyvin. Ollaan päätetty, että jos pian ei tärppää, mennään yksityiselle tarkistuttamaan, onko kaikki kunnossa.
Ikää meillä molemmilla on 32v ja vauva olisi enemmän kun tervetullut. Emme ole läheisille pahemmin puhuneet yrityksestä, ehkä sivulausessa joku on saattanut ymmärtää, että vauva on toiveissa.. En vaan halua puhua yrityksestä, koska tämä pitkittynyt yritys on käynyt jo niin voimille.
Tervetuloa ❤️
Ehdottaisin, että osta heti ovulaatiotestejä ja kokeile pari kiertoa niillä. Se on niin yksinkertainen tapa tarkistaa tapahtuuko ovulaatio vai ei. Toki mikäli selviä oireita on joka kuukausi ja kierto säännöllinen niin luultavasti se tapahtuu ja sit saat vain vahvistuksen sille. Sitten vaan lääkäriin ja selvitätte missä mättää. Ne kysyy mm. tuota, että onko ovulaatiota testattu.
Paljon voimia matkallanne! Itse samantyylisen käveleenä niin kannattaa ottaa asia kerrallaan, jos vähänkään empii tai kokee tarvitsevansa pohdintaa ja aikaa. Jos lääkäriin menee niin ei esim. tarvitse hoitaa kaikkia tutkimuksia kerralla, vaan siinäkin voi ottaa asia kerrallaan jos siltä tuntuu. Tärkeintä on kuunnella itseään.
Mut kokeile tässä kohtaa ihmeessä ovulaatiotestejä, jos saat varmistuksen, että se tapahtuu oletettuna aikana niin voit sit lopettaa sen touhun mikäli haluat.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Onnea Ilonainkeri ❤️
Uusille tervetuloa 🌼
Piinailijoille paljon kärsivällisyyttä ja suotuisia tuulenvireitä 🌬️, toivottavasti niitä plussia saataisiin taas ryhmään 🙏
Oma olo jotain ihan sanoinkuvaamatonta. Huonovointisuus ja väsymys vaivaa, menkkamaisia kipuja ja kolotuksia riittää.... Eilen yhdyntäkin teki jotenkin häijyä ja nieleskelin hetken sen jälkeen etten posliinia lähtenyt halaamaan. Lasken vaan päiviä että tämä taas loppuu 🙄 päätin kyllä että viimenen terosatsi jää syömättä, jossain se raja minullakin menee itseni kiusaamisen kanssa, ei vaan pysty enää. Mutta tämä kuuri on nyt vaan kestettävä.
Onneksi jo kp 19 ja dpo 8
Kaikesta valituksesta huolimatta aurinkoista perjantaita ja hyvää viikonloppua ☀️ Ja jokaiselle tsemppiä omiin tilanteisiin ❤️
Tääl ei tarvinnut kauan piinailla. Tänään alkoi tuhruttelemaan ja huomenna varmaan aukeaa hanat. Kierto nyt näyttäis olevan tuo 26pv, sama oli viime kuussa.
Yk3 siis alkakoon :)
28v. Lapset 2014 ja 2016. Kolmas toiveissa.
Kp1 😥
Ja kierto 25 päivää. Kierto näyttäs vaihtelevan välillä 24-28.
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Tervetuloa uusille ja plussatuulia kaikille ☀️🧡
Täällä kesälomaillaan ☀️ ihanaa kun ei tarvi miettiä työasioita ja jonkinlainen rauha on laskeutunut myös tämän vauvaprojektin ylle 😁🤗☀️ saa nähdä kauanko se sitten kestää 😁 mutta hetkellisesti ihanan vapauttava ajatus ettei tarvitse miettiä tikkuihin pissaamista 🙈🙄
Tuokoon loppukesä tullessaan monta plussaa tähän ketjuun 👍👍☀️☀️🧡🧡
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Akkii kirjoitti:
Moi! Voit toki testata ovulaatiotikuilla niin saat varmuutta, mutta jos olette jo vuoden aktiivisesti yrittäneet niin hakeutukaa ihmeessä myös kunnalliselle puolelle, että ei tule niin kalliiksi. Yksityiselle pääsee tietysti alkututkimuksiin nopeasti, voi olla ihan järkevää käydä siellä ensin esim. ultra ja siemennesteanalyysi niin pääsee jo vähän eteenpäin ilman jonottamista. :)
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Kiitos vastaajille, ehkäpä pitää nuo ovistestit ottaa käyttöön. Pelkään vaan, että homma menee "väkisin yrittämiseksi" niiden kanssa ja alan vaan stressata vielä enemmän.. Mutta voihan niitä hetken testailla.
Ollaan ajateltu, että yksityisen kautta käynnistellään tutkimuksia, julkiselle taitaa olla liikaa jonoa. Toivon kyllä jotain kesän ihmettä, raskautumista tämän kuun tai ensi kuun aikana kun on lomaakin ja sen puolesta rennompi fiilis.. Nyt dpo 2 tai 3.
32+32v yritys alkanut kesällä 2019. Esikoinen toiveissa 😍
Mukavaa kesää ja plussatuulia kaikille!
Mä oon ollut pari viikkoa poissa palstalta, kun mies on ollut kesälomalla. Niin vain kävi, että digitesti ei näyttänyt plussaa ja raskausyritys oli kemiallinen. Kävin maanantaina just ennen ovista (kp 14) gynellä. Limakalvo oli kolmikerroksinen, 7 mm ja isoimmat follikkelit 18 ja 16 mm. Kuulemma siis kaikki normaalia ja lääkäri kehotti lopettamaan raskaustestien tekemisen ennein kuin menkat väh. viikon myöhässä :D Ihan fiksu suositus tietysti, mutta miten sitä malttaa, kun toive vauvasta on niin suuri? Mutta toisaalta en jaksaisi neljättä kemiallista, parempi ettei tietäisi koko hommasta. Itseä jäi kyllä hämäämään, onkohan luteaalivaihe mulla lyhyt. En oo tikutellut ovista, kun oon luullut tunnistavani sen niin hyvin, mut ehkä tunnistankin vain ne ovista edeltävät oireet.. Nyt täällä aloitellaan piinapäiviä..
Tervetuloa Akkii 🙂...meillä esikoisen yritys aika kesti melkein vuoden ja päätettiin silloin että, jos vuosi ylittyy niin hakeudutaan tutkimuksiin. Ajateltiin, että olisi haluttu tietää onko missä ongelmaa..esikoinen kuitenkin ilmoitti tulostaan juuri kun vuosi olisi tullut täyteen. Toinen raskaus alkoi puolen vuoden yrittämisen jälkeen..nyt siis kolmas toiveissa ja tällä kertaa jo pelkästään ikä voi tuoda meille haastetta. Ovulaatiota olen suunnitellut alkavana tikuttaa jos näyttää ettei vauvaa ala kuulumaan..se on varmasti hyvä keino selvittää ovuloiko.
Meillä ollut loma touhuja sen verran paljon etten ole kerennyt kuin lukemassa käydä täällä pariin päivään..nyt on menossa dpo 4, jos olen oikein ovulaation kohdan arvioinut..Nyt sitten odotellaan rupeaako mitään tuntemuksia tulemaan 😊
Oonanen 36v 🙂/ mies 37v/ kolmas toiveissa / yritys aloitettu 6/20
Onnea ilonainkeri plussasta ❤️ ja tsemppiä kaikille piinailijoille!
Mä oon ihan hämilläni noiden ovistestien kanssa. Tosiaan tein testin viimeksi silloin kp15 jolloin viiva oli kadonnut lähes kokonaan vaikka oli aiemmin näyttänyt melko vahvaa, ja nyt tänään kp18 (en oikeastaan tiedä miksi) tein ovistestin ja nyt viiva taas aiempaa vahvempi, joskin edelleen haalea. Ilmeisesti joskus PCO aiheuttaa sitä ettei ovistestit koskaan näytä plussaa, mutta tosi hämmentävää tuo viivan seilailu. Limat oli silloin kp14, ja tänään kp18 ollut viiltävää ja jomottavaa kipua alavatsalla. Tulkitsisin nämä molemmat ovisoireiksi, mutta kun nuo testit näyttää mitä sattuu, niin vaikea saada selvyyttä yhtään mistään 😅
Liityn ketjuun.
Meillä yk 1 meneillään, ehkäisy jätetty jo keväällä mutta nyt "yrittämällä" yritetään. Tuntuu kyllä että on aivan hukassa kaiken laskeskelun ja seurailun kanssa😅 hedelmällisyysneuvolassa ilmeni, että mulla saattaa olla monirakkulaisuutta. Kierto on pitkä, mutta normaalin rajoissa, 35 päivää. Arvioin ovulaation olevan tässä viikonloppuna, ollaan oltu yhdynnässä viikon verran joka toinen päivä, ja sillä jatketaan vielä. Tänään on tuntunut kipuja munasarjoissa, joka ei ole mulle yhtään tyypillistä- olisko ovulaatiosta johtuvaa.
Onko täällä muita sarjatestaajia? Mulla on kp 28 ja olen tehnyt jo ainakin kymmenen testiä tässä kierrossa. En olis varmaan tehnyt niin montaa, jos en olis kp 21-25 saanut joka kerta haamua. Mua pelottaa kaikki maan ja taivaan väliltä. Tää on meidän eka yrityskierto synnytyksen jälkeen ja kaikki edelliset raskaudet huomioonottaen, odotukset ei ollu kauhean korkealla. Menetysten takia en myöskään osannut haamuista iloita. Kai sekin on joku suojelumekanismi. En halua kiintyä raskauteen ja vauvaan, koska se viedään multa kumminkin. Miten hitto tästä pääsee yli. Miten mä osaan lopettaa testaamisen? Miksi tämä on niin vaikeeta. Miten musta vois tulla semmonen huoleton nainen joka suunnittelee raskauden ajankohdan, tulee raskaaks ja heti positiivisen testin jälkeen kertoo koko maailmalle. Mä tein teininä sen virheen että luulin että eka raskaus onnistuu ja saadaan lapsi. Kerroin ihmisille. Ei saatu vauvaa. Eikä tokalla. Sitten kun tapahtu se kaikista pahin ja yhdeksännellä kuulla vauva syntyi kuolleena, jouduttiin vastaamaan kyselijöille että mites vauvan kanssa on mennyt, niin että ei ole vauvaa meillä. Enkeli saatiin sen sijaan. Miksi maailman luonnollisimmasta ja kauneimmasta asiasta on tullut pelottava, ahdistava ja stressaava? Me ollaan vihdoin ja viimein saatu vuosien jälkeen lapsi kotiin ja toiveena on saada lisää lapsia, mutta pelko siitä että se ei enää ikinä onnistu uudelleen, on halvaannuttava. Ja ennenkö kukaan kommentoi, olemme pohjattoman onnellisia tästä kotona olevasta lapsesta, hän ei ole kenenkään korvike ja ei, minulla ei ole pakkomiellettä saada lapsia ja olla raskaana. Olen niin traumatisoitunut raskaanaolemisesta että sitä on vaikea edes selittää. En halua väheksyä sitä kokemusta ollenkaan, mutta monet ei ymmärrä sitä että se ei missään nimessä ole itsestäänselvyys ja itselle se aika on joka kerta ollut todella ahdistavaa. Joka kerta kun epäonnistuu, sitä vieraannuttaa itseään koko tilanteesta. Yrittää uskotella itselleen että menetys ei satu. En mä edes kiintynyt vauvaan. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Hitto miten synkkää taas. Anteeks. Toivon että kukaan ei loukkaannu mun sanoista. Pakko vaan avata sydäntä.
Mukavaa viikonloppua kaikille, onnea matkaan❤️ Nautitaan auringosta ja meidän läheisistä☀️❤️
Pahoitteluni nias kokemuksistasi, raskasta edes kuvitella miltä tuon kaiken läpikäyminen tuntuu. Teille kaikkea hyvää ❤️
En todella osaa sanoa kuinka raskaista kokemuksista pääsee yli. Mulla esikoisen raskaus sujui hyvin, mutta synnytys kyllä veti maton jalkojen alta. Synnytyssalista lähdettiinkin yhtäkkiä vauhdilla sektioon, ja lopulta vauva syntyikin niin ettei hengittänyt. Napanuora oli kiertynyt kaulan ja jalkojen ympärille, ja jokaisella supistuksella napanuora kiristyi niin, ettei vauva saanut happea ja sykkeet katosi. Apgar-pisteet oli 1/10, ainoa piste tuli heikosti tuntuvasta pulssista. Onneksi lastenlääkäri ja kätilö saivat vauvan heräteltyä ja lopulta kaikki kääntyi parhain päin, mutta mulle jäi aivan järkyttävä pelko lapsen menettämisestä, ja seuraavassa raskaudessa tulen varmasti käymään pelkopolilla juttelemassa. Kaikesta huolimatta haluan tulla uudestaan raskaaksi ja saada toisen lapsen, mutta varmasti pelko tulee olemaan aiempaa enemmän mielessä. :(
Mutta yritetään pysyä positiivisena. Meillä tallettelut onnistuneet nyt kp14, kp16 ja kp19 ja ovulaatio ollut - noh, ei oikeastaan mitään hajua.. 😄 Miten musta tuntuu että tää kierto meni ihan päin honkia, jostain syystä olo on ihan toivoton 😐
Ei se ehkäisyn puuttuminen välttämättä lisää sitä kierron tuntemusta, 😅. Itse olin lähes kokonaan ilman ehkäisyä 15v (lyhyitä kokeiluita pahaan PMS:ään lukuunottamatta) ja olin kirjannut kierron ylös 20v. Silti oli monta ylläriä ja ihmetyksen aihetta kun yritys alkoi ✌️. Esimerkiksi niin en ollut ollenkaan kiinnittänyt huomiota siihen, että minulla on tiputtelua. Ennen yritystä olen vain merkannut ekan vuotopäivän, joka oli yhtä kuin eka pienikin merkki jostain punertavasta. Siksi minulla ovat kierrot olleet n 7pvän pituisia lähes koko ikäni, mutta yhtäkkiä ovatkin nyt vain kolmepäiväisiä, 😅. Koska en laske pikkutiputtelua enää vuodoksi.
Ja jokainen kierto tämän yrityksen aikana on oireiden puolesta ollut erilainen.
Täällä alkoi eilen kp1/yk20. Oli pitkästä aikaa pakko vähän itkeä kun tulin kotiin töistä. Vaikka tässä hoidot ovatkin parin kk:n kuluttua alkamassa niin toivo alkaa olemaan vähissä. Ensin en voinut uskoa, että emme kuuluisi heihin, jotka onnistuvat vuoden sisällä. Nyt taas en jaksa uskoa, että olisimme niitä onnekkaita, joita onnistaa hoitojen kautta.
Mut äh. On mitä on. Minua ei ole missään vaiheessa surettanut muiden raskautumiset tms, mut nyt on alkanut tympimään. Ärsyttää jokainen raskausvatsa, joka keikkuu tuolla kadulla, ärsyttää seurata tuttujen vauvavarustautumista. Haluaisin huutaa kaikille, että tajuatteko kuinka onnekkaita olette. Mut sit sitä vaan käpertyy itseensä, sulkee silmät ja korvat ja menee muualle.
Tsemppiä kaikille kiertoihinne, jospa saataisiin taas useampikin plussa tänne ❤️
Onnea Ilonainkerille! 🙌
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.